إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

(((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...تابعونا

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...تابعونا




    إنتقيتُ لكم اليوم رواية أكثر من رائعة .. للكاتبة الأستاذة / سامية أحمد

    بعنوان

    (((( قــــلـــب اللــــهــــب ))))


    جرت أحداث هذه القصه فى القرن الجديد
    محمد ............ محمد............ محمد............ محمد
    اطلع من ورا الستاره .......أنى عارف انك هنه
    خرج الولد الصغير الهارب من بيت أبيه خوفا من بطشه الى بيت جده الموجود فى نفس الحى فى احدى قرى الشرقيه والذى تجاوز عمره الثامنه ببضعة أشهر من وراء الستاره :
    جدى ..........خبينى يا جدى
    ضحك الجد بحنان :انت مش هاتبطل شقاوه يا محمد.....
    يا ويلك من أبوك....عملت ايه المره دى؟
    يلقى محمد بنفسه فى حضن جده : والله ما عملت حاجه
    الجد بحنان : كده طيب ....مانت كل مره مابتعملش حاجه ابدا
    الله الوكيل أبوك هاينجن من عمايلك
    يلا نتغدى الأول ..زمان ستك حضرت الغدا ....وبعدين نشوف أنهى عمله سوده عملتها
    بعد الغداء جلس الجد مع حفيده فى حجرة القعاد فى انتظار فنجان القهوه اليومى الذى لا يشربه الا من يد الجده الحنون
    ها ايه رأيك بقى ..أكملك حدوتة السلطان نعمان؟
    محمد : لا ..عاوز حدوته تانيه
    الجد : هه! حدوتة ايه ؟
    أشار محمد بإصبعه الى صورة شاب فى أوائل العشرينات وسيم ذو شعر بنى ناعم وعينين خضراوين وملامح أقرب للغربيه منها للشرقيه
    محمد : حدوتة ده
    الجد : يوه يا محمد ! مانى حكيتهالك ميت مره
    محمد بعناد : ماليش دعوه أنى عاوز الحدوته دى
    دخلت الجده حامله صينية عليها فنجان القهوه : أنى هاحكيهالك يا محمد
    وضعت الصينيه على المنضده أمام الجد ووقفت تتأمل ملامح الشاب الذى فىالصوره وقالت بحنان جارف :
    دى حكاية محمد !
    ثم غاصت نظراتها فى العينين الخضراوين المتقدتين ببريق شديد يزيده انعكاس الضوء عليه توهجا
    كما لو كانتا جمرتين مشتعلتين ......من ...قلب ...اللهب


    ((( فهرس الحلقات )))



















    !:: تابعونا لنعرف ما هي قصة محمد ::!
    التعديل الأخير تم بواسطة ابو مالك محمد المصرى; الساعة 09-01-2012, 02:17 AM.

  • #2
    رد: (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...



    (( 1 ))

    كانت منهمكه فى تحضير طعام الإفطار
    انتفضت بشده مطلقه شهقة فزع ...عندما نزل فوق رأسها كالسهم...قفزا من سلم السطوح فى وسط الدار القديمه
    صباح الخير يام محمد
    الأم : بسم الله الرحمن الرحيم .......
    كده يا محمد ؟ جعزتنى يا وله
    محمد بمرح : بعد الشر عليكى يا ست الكل (يقبل يدها)...أجيب لك طاسة الخضه؟
    الأم : فايق ورايق ؟
    دا جدك هايطينها على دماغك..وامبارح قلب عليك البلد كلها..كنت فين امبارح يا وله
    محمد : مانى قايلك امبارح يامه انى رايح الزقازيق
    ياسلام يامه لو كنت جيتى معايه ...وشوفتى المحافظ وهو بيسلمنى مداليه البطوله
    الأم : مدالية ايه يا عين أمك !
    محمد : بطولة المحافظه يامه ابنك بطل المحافظه فى الكنغ فو
    الأم : آه لو جدك عرف !
    محمد : لااا وانى مجنون أقوله..الله الوكيل ده كان يحدفنى فى الترعه ....هو كان بيدور عليا ليه امبارح ؟
    الأم : عشان تروح معاه دار الخلايفه
    محمد : ليه ؟
    الأم : عشان يخطب لك زينب بنت سماعين خليفه
    محمد : (بطريقه تمثيليه جدا ) ايه ....لا......لا....
    كده يامه ! عاوزين تخلصوا منى !
    تعالالى يابا ....هايجوزونىىىىىىىى
    الأم : يا وله عاوزين نفرح بيك
    محمد : لا....انتوا عاوزين تخلصوا منى ....مش عاوزين تصرفوا على علامى ....(يندمج فى الفيلم الذى يمثله)
    أنى أول ما هاشوف جدى هاقوله أنا......



    يلتفت فيفاجأ بجده واقف ينظر اليه بغضب
    يكمل بمرح خائف : أنا المصرى.........كريم ال.....
    يعتدل بجديه : احم ........صباح الخير يا جدى
    الجد الغاضب : صباحك زى وشك ........طول عمرى باقول عليك أراجوز ومشخصاتى ....من وانت عيل بتلعب مع العيال فى الحاره كنت تعملهم أراجوز عشان تضحكهم
    عمرك ما هاتبقى راجل
    هربت امبارح من البلد كلها عشان ما تتجوزش؟
    محمد بخوف واحترام : ياااا ...جدى ...انى عاوز أكمل علامى
    الجد بغضب : ياخى ان شالله ما عنك اتجوزت .والله مانت فالح ......علام ايه يا وله .... بقى انت وش علام
    مش كفايه العمله السوده اللى عملتها ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍؟
    فيه حد فى الدنيه يجيب 90 فى الميه ويدخل الآداب ؟
    امال الطب عملوه لمين يا وله ؟ماترد .....
    لكن هاترد تقول ايه ؟أحسن لك تسكت وتحط على خيبتك جله
    تعالى هنا يا وله (يشده من شعره ليريه مجموعه من الصور معلقه على الحائط) بص للرجاله دول ...بص واتعلم منهم
    محمد أى ....أى .......أى .....أىىىىىىى
    شفتهم .شفتهم 80 مره يا جدى ...وعارف حكايتهم واحد واحد
    الجد بغضب : لكن ماتعلمتش منهم حاجه ...هاتفضل طول عمرك عيل ...عمرك ما هاتبقى راجل
    يخرج بغضب متكئ على عصاه : جتكوا نيله على سنينكوا السوده عيال ناقصه ربايه



    الأم : كده زعلت جدك ؟ يعنى كان فيها ايه لما تدخل كليه قريبه بدل الغربه ياضنايه ؟
    محمد : يامه انى عاوز اشوف مصر...ام الدنيا
    يسرح مع نفسه فى الأحلام ........
    يمكن يوسف شاهين يشوفنى ويكتشفنى ..يا سلام يا ولاه
    دانى ساعتها ها مثل فى السيما.............الله الوكيل .هابقى اجدع من حسين عبد العزيز ومحمود فهمى
    الأم بغضب : بينك اتخبط فى نافوخك ...يبقى جدك عنده حق .........والله مانت فالح ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍


    تعليق


    • #3
      رد: (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...



      ((2))
      :: أيام الجامعه ::


      ضج مسرح الجامعه بالتصفيق الشديد للعرض المسرحى الرائع الذى قدمه طلبة الجامعه ومع دخول محمد لتحية الجمهور ازداد التصفيق بشده وصحبه صفير وعبارات اعجاب انظلقت من جميع أنحاء المسرح
      بعد العرض ............
      فوزى صديق محمد : ايه ده,ايه يابنى ده
      دانت الليله بدعت, ده ما فيش حد الا وعجبه دورك ... .مع انه دور شرير, دور واحد يهودى
      محمد بثقه : طبعا يابنى, دى مسألة موهبه وقدرات, مش مهم الدور ايه, المهم بتأديه ازاى.
      فوزى : و الدور ده محدش يقدر يعمله زيك
      محمد :.مفيش حد فى الجامعه كلها يعرف ينطق اللغه زيى
      فوزى : أيوه ...وكل ما يجيلهم دور واحد يهودى فى مسرحيه محدش يمثله غيرك, بقيت أشهر يهودى فى الجامعه
      محمد : ده اسمه التقمص
      فوزى : أيوه يا خويا مانت رحت خيبت نفسك ودخلتلى قسم لغات شرقيه ــ عبرى ..
      والمصيبه, انك الأول على الكليه 3سنين
      دا أنا نفسى أسألك سؤال حارقنى من زمان ..... بعد ما تتخرج هاتشتغل ايه بالعبرى بتاعك ده ؟
      محمد : هاشتغل واحد يهودى
      يضحك الإثنان معا : هاهاهاهاهاهاها


      تعليق


      • #4
        رد: (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...

        السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
        جزاك الله كل خير أخي الحبيب أبو مالك
        بداية موفقة ما شاء الله
        بانتظار البقية بإذن الله
        بارك الله فيك

        قال الحسن البصري - رحمه الله :
        استكثروا في الأصدقاء المؤمنين فإن لهم شفاعةً يوم القيامة".
        [حصري] زاد المربين فى تربية البنات والبنين


        تعليق


        • #5
          رد: (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...

          المشاركة الأصلية بواسطة أبوالمعالي مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
          جزاك الله كل خير أخي الحبيب أبو مالك
          بداية موفقة ما شاء الله
          بانتظار البقية بإذن الله
          بارك الله فيك

          جزاك الله خيراً شيخى على مرورك الطيب

          تعليق


          • #6
            رد: (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...تابعونا



            (3)
            :: الرحله ::
            ينزل الشباب من الحافله لمشاهده معالم سيناء وينتشروا فى أرجاء المكان مستمتعين بالرحله
            فوزى ينادى بأعلى صوته : محمد ....محماااااااااااد
            يا رجب ..مشفتش محمد ....ايه محدش شاف محمد ؟
            يظل يبحث حتى وصل الى محمد الواقف فى الشمس شارد تماما واحدى ساقيه تستند على صخره والأخرى تغوص فى رمال سيناء
            فوزى : ايه يابنى انت دايما كده مدوخنى وراك .افتكرتك تهت
            محمد : هه...بتقول حاجه
            فوزى : لااااااااا دانت مش هنا خالص ...سرحان فى ايه ؟؟
            محمد دون أن يحول عينيه عن السور السلكى الذى يبعد عنه مئآت الأمتار : فى اللى ورا السور
            ياعم احنا مالنا ومالهم, ماتخلينا فى اللى قدام السور أحسن
            دا الستات هنا ايه ..قشطه
            بالحق, البت داليا سألتنى عنك امبارح, انت كنت فين ؟
            محمد : كنت باخد درس خصوصى
            فوزى : درس خصوصى ؟فين ؟
            محمد : فى السفاره
            فوزى : سفارة ايه ؟
            محمد : لا دى حاجات كبيره عليك, مش للى فى سنك
            فوزى : والبت داليا ؟ دى سألتنى عليك كذا مره
            محمد : يا عم أنا فاضيلها ؟ أنا ورايا مذاكره
            داحنا فى سنه رابعه
            فوزى : طول عمرك فى حكاية البنات دى بالذات قفل مصوجر ...
            والله مانت فالح
            يالله .. يالله لاحسن الأتوبيس هايمشى
            يسير محمد مع صديقه بضعة خطوات, ثم يلتفت ليلقى نظره أخيره على السور, وتتوهج عينيه الخضراوين ببريق عجيب...وكأنما اشتعل فيهما اللهب
            فوزى يشده : يالله يابنى المشرف بينادى

            تعليق


            • #7
              رد: (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...تابعونا



              متابع فى لهفه شديده حاسس ان محمد اتعلم من قصص جدة وناوى يبقى جاسوس من زمان
              تحميل دورة صيانة المزر بورد هنا او هنا او هنا
              لمتابعة الدوره فيديو من ---> هنا

              تعليق


              • #8
                رد: (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...تابعونا

                السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                جزاك الله كل خير أخي الحبيب
                تسجيل متابعة

                قال الحسن البصري - رحمه الله :
                استكثروا في الأصدقاء المؤمنين فإن لهم شفاعةً يوم القيامة".
                [حصري] زاد المربين فى تربية البنات والبنين


                تعليق


                • #9
                  رد: (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...تابعونا

                  (4)
                  ::.الأم.::

                  قضى محمد أجازة نصف العام فى بيت جده ولم يخرج للتنزه فى أى مكان على غير عادته حتى شارفت الأجازه على الإنتهاء
                  الأم : مالك يا ضنايا ؟
                  انت متغير بقالك مده وانى مش عاوزه أكلمك
                  محمد : عشان قاعد فى البيت يعنى, أبدا يامه دانى بس نفسى أقعد معاكى انتى وجدى, أصلكوا بتوحشونى قوى وانى لوحدى هناك فى مصر
                  الأم بحنان : يا ضنايا يابنى..تحب اجى اقعد معاك فى مصر؟
                  محمد : ماينفعش يامه انى قاعد مع اصحابى, وبعدين هانت, كلها كام شهر وتلاقينى عندك هنا على طول
                  حضرتيلى الشنطه يامه ؟
                  الأم : طبعا يا عين أمك, وفيها شرز تقيل زى ما طلبت
                  ولاونى مش عارفه لازمته ايه ؟ دا الشتا قرب يخلص
                  محمد : لا ماهى الدنيا ساعات بتبرد بالليل فى مصر
                  وقف محمد على باب البيت مودعا أمه مقبلا يديها
                  محمد :ادعيلى يامه ...ادعيلى جامد قوى
                  الأم تقول والدموع تحاول أن تهرب من عينيها :
                  قلبى بيدعيلك فى كل صلاه يا قلب أمك
                  محمد : لو غبت عليكى ماتقلقيش عليا.أصلى ناوى أجيبلك هديه حلوه قوى معايا وانى راجع.أحلى هديه فى الدنيا
                  الأم وقد غلبتها دموعها : أنى هديتى انك تاخد بالك من صحتك ومذاكرتك وترجعلى بسرعه
                  محمد : ماتقلقيش عليا يامه, هارجعلك ان شاء الله
                  هارجعلك بسرعه
                  ودعته الأم وهى تحاول التغلب على ذلك الشعور الغريب بالإنقباض فى صدرها وحاولت أن تطمئن نفسها
                  سافر محمد الى القاهره .........
                  بعد عدة أيام رن جرس التليفون فى منزل الحاج طه حسن الشرقاوى
                  ردت الأم على التليفون, وكان المتحدث فوزى
                  أيوه يا خالتى أم محمد ...محمد عندك ؟ عاوز أكلمه
                  الأم بلوعه : ايه! دا سافر مصر من كام يوم هو موصلش عندك
                  فوزى مذعورا : لا ماوصلش, راح فين المجنون ده ؟
                  دى الجامعه كلها مقلوبه عليه, بكره بطولة الكنغ فو والمدرب هايتجنن
                  الأم تبعد التليفون بحده شديده وتنظر الى احدى الصور المعلقه على الجدار, تنظر اليها نظره غريبه وكأنما تطلب منها المساعده

                  تعليق


                  • #10
                    رد: (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...تابعونا

                    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

                    أخي وحبيبي أبو مالك
                    بدأت تشوق فينا يعني؟؟
                    تسجيل متابعه بإذن الله

                    قال الحسن البصري - رحمه الله :
                    استكثروا في الأصدقاء المؤمنين فإن لهم شفاعةً يوم القيامة".
                    [حصري] زاد المربين فى تربية البنات والبنين


                    تعليق


                    • #11
                      رد: (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...تابعونا

                      جزاك الله خيراً على مرورك

                      تعليق


                      • #12
                        رد: (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...تابعونا



                        (5)
                        :: التيه ::

                        أعاد محمد النظر فى الخريطه للمره العشرين ثم نظر الى البوصله ....كان يحاول تحديد موقعه بدقه
                        لقد عبر السور خلسه فى الليل أى من عدة ساعات مرت اذا لابد أن يكون فى رفح
                        لكن ............................
                        انتابه شعور قوى أن هناك شئ خطأ
                        ظل يرتب أوراقه وخرائطه وأعياه البحث عن أى علامات فى الطريق
                        كان شعوره أن هناك شئ خطأ يزداد ويزداد
                        حتى تأكد حدسه بما لا يدع مجالا للشك
                        تأكد مع صوت سياره قادم يشق الصحراء
                        اختبأ بسرعه حتى يتبين ما هو الشئ القادم
                        أطل بعينيه من مخبأه ليتأكد ظنه عندما رأى السياره تحمل جنود يضعون شارات تحمل شكل مميز لنجمه زرقاء
                        اعتقد محمد زمنا طويلا أن الخوف هو ذلك الشعور الذى ينتابه كلما غضب منه جده
                        لكنه أدرك أخيرا ومن خلال تجربه حقيقيه أن هناك فرق كبير بين الخوف والهيبه
                        وكانت هذه هى أول تجربه له مع الخوف
                        تسارعت دقات قلبه, وارتجفت أوصاله
                        وجرى عرقه كالأنهار ......
                        وبدأ يسأل نفسه
                        يا وقعتك السوده يا محمد
                        ياترى لو العربيه وقفت هنا هايحصل ايه
                        ياترى لوحد منهم لمحك هايعملوا فيك ايه
                        بدأ يقوى من عزيمته
                        جرى ايه يله, ما تسترجل ....هى موته ولاأكتر
                        هاتعيط من أولها؟
                        لكن ما كان يخاف منه لم يحدث ابدا ...وسارت السياره فى طريقها حتى توارت عن الأنظار
                        التقط محمد أنفاسه ........وبدأ يدرس أبعاد الموقف
                        لقد أخطأ فقط فى بضعة كيلوا مترات
                        بضعة كيلوا مترات ألقته بعيدا عن هدفه ... فى قلب الصحراء
                        فى مكان مجهول , لايدرى من أين يأتى الخطر
                        أخذ يردد آيات وأدعية الكرب كما علمته أمه
                        أمسك بالخريطه للمره ال............لم يعد يستطيع العد
                        قال بغيظ : حتى الخرايط مغشوشه ؟ مزق الخريطه بمنتهى الغيظ
                        وبعدين يا محمد ؟هاتعمل ايه دلوقتى ؟
                        ........ظل يفكر حتى غابت الشمس وأظلمت الدنيا
                        تدثر بالبلوفر الصوف الذى وضعته أمه مع الملابس
                        لكن هيهات أن يدفع عنه البرد ..كان البرد قارس
                        ولم يكن باستطاعته أن يشعل نار ...فهو لا يعرف أين هو بالتحديد ولا من الذى يمكن أن يرى ضوء النار
                        قضى الليل مستيقظا من شدة البرد والخوف
                        أشرقت الشمس أخيرا......وبعد أن صلى الفجر
                        استسلم لقدر الله
                        بدأ ينظم أفكاره..أخرج كل أغراضه من الحقيبه وبدأ يفتشها بمنتهى الدقه والتأنى وكلما وجد علامه أو ورقه أو كلمه تدل على هويته مزقها ودفنها فى الصحراء بعنايه
                        بعدها خلع ملابسه قطعة قطعه وفتشها مثل الأغراض
                        مر وقت طويل قبل أن ينتهى من مهمته
                        توكل على الله...............
                        وبدأ يسير فى الصحراء على غير هدى...يحاول أن يجد أى علامه
                        بدأ الطعام ينفذ والماء يقل
                        ولا يلوح له أى أمل فى الأفق
                        مر يوم ..........والثانى ..............والثالث........
                        وكلما نفذ منه شئ يدفنه فى الرمال حتى لايجده أحد
                        انتهى الطعام والماء تماما......................
                        لكنه لم يجد بدا من السير والا.فسوف يموت فى الصحراء
                        تخفف من حمله ودفن حقيبته وأغراضه, ثم الساعه, ثم النظاره الشمسيه..........
                        لم يبق معه شئ
                        بدأ يجف جسده ...خلع قميصه ووضعه على رأسه ليحميه من الشمس
                        بدأ جسمه ينهار من التعب والإعياء والعطش والجوع ...
                        .سقط القميص وهو يجر نفسه جرا
                        سقط على الأرض, ولاح له شبح الهلاك ......
                        انهارت مقاومته تماما
                        خيل اليه انه يسمع صوت سياره قادم من بعييييييييد
                        ضاع من عينيه ضوء النهار....وسقط فى قاع بئر مظلم

                        تعليق


                        • #13
                          رد: (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...تابعونا

                          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                          جميل ورائع أخي أبو مالك
                          متابعين بإذن الله

                          قال الحسن البصري - رحمه الله :
                          استكثروا في الأصدقاء المؤمنين فإن لهم شفاعةً يوم القيامة".
                          [حصري] زاد المربين فى تربية البنات والبنين


                          تعليق


                          • #14
                            رد: (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...تابعونا



                            (6)
                            :: القرد ::

                            قطرات من الماء البارد المنعش اللذيذ تتساقط على وجهه., يد ناعمه تمسح على وجهه, أصوات كثيره متداخله رجال ونساء يتحدثون بال........العبريه !
                            أبقى عينيه مقفولتين حتى يستطيع أن يتبين موقفه
                            صوت رجل يقول بالعبريه : ليليان.حبيبتى لابد أن نرحل
                            تأخرنا
                            ليليان : انتظر موشى.. بدأ يتحرك.لا يمكن أن نتركه فى الصحراء
                            موشى : حبيبتى...يبدو عليه لص .أو مجند هارب من أحد معسكرات الجيش القريبه
                            ابتسم محمد فى نفسه لقد أعجبته الفكره كثيرا
                            ليليان : لا يبدو عليه أنه لص
                            موشى : حبيبتى ....ضيعنا وقت طويل فى هذا المكان
                            والوقت يعنى المال
                            لم نتفق على هذا.لقد اتفقنا أن أوصلك فقط للمدينه
                            بدأ محمد يفتح عينيه ببطء ....
                            أول ما رآه ..وجه الفتاه الجميله التى كانت تمرضه...كانت ترتدى زى عسكرى
                            دخل فى الصوره وجه دميم ذوشفاه غليظه وأذنين بارزتين بشكل ملحوظ.....
                            أحيت فى قلبه ذكرى من الزمن البعيد
                            عندما ذهب فى رحله مع المدرسه الى حديقة الحيوان ووقف أمام احدى القرود ساعه كامله كان الحارس يسميها حسنيه
                            موشى : هل أنت لص أو هارب من الجيش ؟
                            محمد : لا أنا مجند ...كنت ألعب الورق مع أحد الضباط الكبار فى المعسكر وهزمته فاغتاظ منى واتفق مع قائد المعسكر وسجنونى فهربت وضللت الطريق وكدت أهلك
                            أرجوكم لا تبلغوا عنى والا أعادتنى الشرطه للمعسكر
                            سوف ينتقم منى القائد
                            قضت ليليان طوال الطريق تحاول اقناع موشى بالموافقه على أن يعمل محمد عنده ............
                            أخيرا نجحت عندما اوحت اليه بفكرة أنه يمكن أن يقوم بأعمال كثيره ولا يطلب أجر كبير
                            تقبل محمد أقداره بالرضا
                            وعمل محمد ...أو( افرايم حاييم) عند موشى جدعون حمال فى أحد مخازن الطعام
                            موشى جدعون متعهد توريد الطعام لمعسكرات الجيش فى المنطقه الغربيه
                            كان محمد ...أو افرايم موضوع تحت رقابه مشدده من عمال المخزن حسب تعليمات موشى الذى لم يكن يثق فى اصبع قدمه
                            كان يحبسه فى المخزن ليلا حتى لا يهرب أو يقوم بعمل طائش
                            أما موشى فبدأ يسأل فى كل المعسكرات القريبه من المكان الذى وجد فيه افرايم فعلم أن هناك ثلاثه فروا من ثلاث معسكرات فى نفس التوقيت أحدهم متهم بالسرقه والإعتداء على قائد المعسكر
                            سعد موشى كثيرا بهذه المعلومات ....فمن وجهه نظره أعطته .خيط جديد يلفه حول رقبة افرايم حتى لا يفلت منه وحتى لا يطلب أى زياده فى المال
                            كان عمل افرايم هو نقل الطعام من المخزن الى السيارات
                            الذاهبه للمعسكرات
                            مرت فتره طويله قبل أن يستطيع افرايم أن يكسب بعض ثقة موشى وانتقل للعمل كحمال على احدى سيارات النقل
                            ودخل افرايم معسكرات الجيش الإسرائيلى بعد أن تغير شكله كثيرا وطال شعره وذقنه
                            وبعد أن قام موشى باستخراج بطاقة هويه مزوره له عن طريق معارفه من رجال الجيش
                            شهروراء شهر............ ازدادت ثقة موشى فى افرايم
                            بعد عام ونصف .............
                            قرر موشى نقل افرايم للمدينه ليعمل جارسون فى مطعمه الكبير وسط المدينه
                            أدرك موشى أن افرايم سيجذب الزبائن للمطعم ويزيد من دخله بسبب وسامته وخفة ظله ولسانه الذى لا يكف عن الكلام
                            ولأول مره منذ غادر محمد قريته يشعر بشئ من الراحه والرفاهيه بعد كل هذا الشقاء
                            كان المطعم أغلب رواده من قادة الجيش وأسرهم
                            فموشى استغل عمله فى معسكرات الجيش ليعلن عن مطعمه فى المدينه
                            كان افرايم يقوم بعمله بشكل يلفت الإنتباه مما جعله مسار حب وتقدير من كل الزبائن
                            وكانت ابتسامته المشرقه كفيله باجتذاب الزبائن وازدهر المطعم بسبب افرايم وسعد موشى كثيرا بهذا الإزدهار وشعر أن افرايم كنز لا يستطيع أن يفرط فيه
                            فافرايم يوفر له أجرة أكثر من عامل فهو يعمل كجارسون ويقدم الطلبات ويأخذ الحساب وبعد العمل يساعد فى غسيل الصحون وتنظيف المطعم

                            تعليق


                            • #15
                              رد: (((( قــــلـــب اللــــهــــب )))) رواية أكثر من رائعة ...تابعونا

                              جزاك الله خيراً أخي أبو مالك
                              راااائع وممتاز
                              بارك الله فيك
                              تسجيل متابعة
                              وإذا أردت أضعها في توقيعي

                              قال الحسن البصري - رحمه الله :
                              استكثروا في الأصدقاء المؤمنين فإن لهم شفاعةً يوم القيامة".
                              [حصري] زاد المربين فى تربية البنات والبنين


                              تعليق

                              يعمل...
                              X