إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • #31
    رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام

    باقول لك ايه يا نودي ماتبصليش كده
    انا زهقت العيال مش بتفهم
    اغــــــــبـــــــــــيـــــــــاء

    اقول يمين يعملوا شمال
    جيل الايام دي مش بيمشوا الا بالعصايا
    انت حتفضلي بصالي كده

    ايه هو انت مش بتضربي عيالك
    كيمو يطلع من الاوضه ويجري على طنط نودي
    ويترمى في حضنها
    طبعا نودي اتخضيت لما شافت الولد
    متشلفط
    كف ايد مامته معلللللللللللم
    في كل حته في جسمه
    والقرص

    لاء وايـــــــــــــــــــــــــــــــه
    الساعه المدوره اللي في ايده وفخده
    نودي تنحت لعايده
    عايده: فيها ايه عضيته ، وترتبك

    ماهو كله كده
    نودي تدخل كيمو الاوضه
    وتستفرد بعايده
    ياترى حتعمل ايه نودي
    حضروا السكاكين


    الموقف الرابع:
    عايده وناديه بيتمشوا في النادي
    شافوا مـــــــــــــــيــــــــــــــــــــــن

    نـــورهـــــان
    صحبتهم من زمان
    بس ايه بقى
    ماعرفوهاش
    ميكب واسترتش واستمك
    واخر روقان

    نورهان اول ما شافتهم
    اتخضيت

    وقالت لهم
    مش معقول
    نودي وعيوده

    ايه اللي عاملينه في نفسكم ده
    انتوا بقيتوا ارهابيين ولا ايه
    لالا بجد
    مش قادره اصدق عنيا

    راحت عايده..........نـــــــــــــعـــــــــــــــم عاملين ايه
    امال انت ايه بقى

    وكانت داخله شمال
    لولا ان جوز نورهان اتصل وقال لها مستنيكي بره بسرعه واقف في الممنوع والرخص حتتسحب


    راحت نودي قالت
    نور حبيبتي وحشتيني اوي

    هاتي نمره تليفونك ونتفق على ميعاد نتقابل فيه
    اتفضلي يا ستي مع اني اخاف اعد معاكم لتاخد شبهه ولحاجه
    عيوده قالت لها فيه يا نورهان مين اللي يتكسف...
    راحت نودي مغلوشه على عيوده
    ونهت الحوار

    ها نودي حتتصرف ازاي مع عيوده



    معليش يا أخواتي انا ذكرت موقف ضرب الاطفال مرتين
    لاننا فعلا مقصرين فيه
    ولازم بجد ندرب كتير على الرفق مع اولادنا


    في حفظ الله يا أخواتي الكريمات
    وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
    رضي الله عنك وأرضاك


    تعليق


    • #32
      رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام

      هي حملة مفيدة بجد هحاول اطبقها بس قوليلي هما اطفال اليومين دول اطفال اصل والله اخواتي مجنني وكمان يعررفوا حاجات عمري ماسمعت عنها
      وبعدين اللي عندي مش اطفال دول عصابة


      اسئلكم الدعاء ﻻخي بالشفاء العاجل وان يمده الله بالصحة والعمر الطويل والعمل الصالح

      تعليق


      • #33
        رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام

        فعلا فعلا والله أطفال اليومين دول حاجة غريبة انا إخواتي أحيانا بستغرب إن دول أطفال سبحان الله بيعرفوا حاجت وبيتكلموا بطريقة سبحان الله

        ربنا يعنا علي تربيتهم كما يحب الله ويرضي اللهم آمين

        جزاكِ الله خيرا

        وبارك الله فيكِ ورفع قدرك اللهم آمين
        وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
        رضي الله عنك وأرضاك


        تعليق


        • #34
          رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام


          أختي في الله ، هسألك سؤال ......
          سؤال موجه ليكي أيوة ليكي أنتي وأنتي وأنتي
          السؤال : أتحبي أن ينصر الله الأسلام ؟
          أنتي بتقولي أيه أيوة طبعا

          طيب أستني هكمل باقي السؤال :
          طيب أرأيتي لو أمه محمد صلي الله عليه وسلم من أولها الي أخرها...... أمه محمد نساؤها ورجالها ........
          أمه محمد علماءوها وجهالها
          كانوا علي شكالتك أينصر الله الأسلام . ؟

          يعني لو أن كل الامه زيك بذنوبك وعيوبك وبصلاحك وأعمالك زيك
          هتكون أمه تستحق النصر ......... ؟؟

          ماالجواب : يقينا جوابي ابدا لا تكون أمه تستحق النصر .
          اذا فقولك أنكي تحبي الاسلام أن ينصر كذب
          هذا كذب : لو أحببتي أن ينصر دينك لكنت الشخص الذي ينصر به الدين
          لو كنتي عايزة دينك ربنا ينصره
          لبدأتي بأصلاح نفسك

          أخواتي الغاليات إن الله سبحانه وتعالي لاينزل النصر الا علي أمة تستحق النصر
          قال تعالي (( أن تنصروا الله ينصركم ويثبت أقدامكم ))
          سؤال : هل هذة أمه تستحق النصر ؟
          هقولك بصي كده حواليكي هتعرفي علي طول لماذا حجب النصر
          لماذا تأخر التمكين
          لماذا تنتهك أعراض المسلمين في انحاء الارض
          عايزة تعرفي السبب
          السبب أنتي وأنتي وأنتي وأنا
          لو أصلحنا أحوالنا مع الله
          لأصلح الله لنا الامر

          ولذلكأخواتي الكريمات
          درس النهاردة هيكون عن
          الـــــــــصـــــــــــدق
          اللهم أرزقنا الصدق وأجعلنا من أهله
          اللهم اميين

          قال اللَّه تعالى : { يا أيها الذين آمنوا اتقوا اللَّه، وكونوا مع الصادقين} .وقال تعالى : { والصادقين والصادقات} .
          وقال تعالى: { فلو صدقوا اللَّه لكان خيرا لهم}.

          الصدق هو منزل القول الاعظم الذي تنشأ منه جميع منازل السالكين
          وهو الطريق الأقوم الذي من لم يسر عليه فهو من المنقطعين الهالكين
          وبالصدق تميز أهل النفاق من أهل الايمان
          وبالصدق تميز سكان الجنان من أهل النيران
          والصدق هو سيف الله في أرضه
          الذي ماوضع علي شئ ألا قطعه
          ولا واجهه باطل الا ارداه
          من قال بالصدق لم ترد قولته
          وعلت علي الغصون كلمته
          الصدق هو أساس بناء الدين
          والصدق هو الدرجه التي تلي مباشرة درجة النبوة
          التي هي أرفع درجات العالمين
          ومن مساكنهم في الجنات تجري العيون والانهار الي مساكن الصديقين
          كما كان من قلوبهم أي من قلوب النبيين الي قلوب الصديقين


          طيب نتعرف علي معني الصدق
          معنى الصدق
          الصدق: معناه مطابقة الخبر الواقع، هذا في الأصل.
          ويكون في الإخبار، فإذا أخبرت بشيء، وكان خبرك مطابقًا للواقع قيل إنه صدق، مثل أن نقول عن هذا اليوم يوم الأحد، فهذا خبر صدق، وإذا قلت اليوم يوم الإثنين فهذا خبر كذب، فالخبر إن وافق الواقع فصدق وإلا فكذب.

          الصدق حبيباتي صفه ملازمه للأنبياء ( عليهم الصلاة والسلام ) وكلما مدح الله تعال نبيا من الانبياء يصفه بأنه صادق
          قال تعالي " وأذكر في الكتاب ابراهيم أنه كان صديقا نبيا " قال تعالي " وأذكر في الكتاب ادريس انه كان صديقا نبيا "
          قال تعالي " وأذكر في الكتاب اسماعيل أنه كان صادق الوعد "
          والنبي صلي الله عليه وسلم
          قبل البعثه كان مشهور بصفه الصادق
          فكانوا يقولون عليه الصادق الامين

          أما بعد البعثه فسمي بالصادق الصدوق
          قال عبد الله بن مسعود: حدثنا رسول الله -صلى الله عليه وسلم-
          وهو الصادق المصدوق
          : ((أنه يجمع خلق أحدكم في بطن أمه أربعين يوماً، ثم يكون علقة مثل ذلك، ثم يكون مضغة مثل ذلك، ثم يبعث الله إليه الملك، فيؤمر بأربع كلمات، فيقول: اكتب عمله، وأجله، ورزقه، وشقي أم سعيد؟ فو الذي نفسي بيده إن أحدكم ليعمل بعمل أهل الجنة حتى ما يكون بينه وبينها إلا ذراع فيسبق عليه الكتاب فيعمل بعمل أهل النار فيدخلها، وإن أحدكم ليعمل بعمل أهل النار حتى ما يكون بينه وبينها إلا ذراع فيسبق عليه الكتاب فيعمل بعمل أهل الجنة فيدخلها)).

          والله سبحانه وتعالي لا يعاملنا ألا صدقا
          يقول الله تبارك وتعالي الله لا أله الا هو لا يجمعنكم الي يوم القيامه لا ريب فيه
          ومن أصدق من الله حديثا
          ويقول الله تبارك وتعالي
          والذين أمنوا وعملوا الصالحات سندخلهم جنات تجري من تحتها الانهار
          خالدين فيها ابدا وعد الله حقا ومن أصدق من الله قيلا

          في حد أصدق من الله تبارك وتعالي قيلا هل تصدقي بالجنه تمام اليقين
          أنتي مصدقه الله عز وجل
          طيب فين استعدادك للجنه
          مصدقه ان فيه نار
          طيب فين خوفك من النار
          عن ابن مسعود رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه و سلم قال : " ان الصدق يهدي الى البر و ان البر يهدي الى الجنة و ان الرجل ليصدق حتى يكتب عند الله صديقا و ان الكذب يهدي الى الفجور و ان الفجور يهدي الى النار و ان الرجل ليكذب حتى يكتب عند الله كذابا - متفق عليه

          عرفتي ازاي تستعدي للجنه بالصدق فالصدق هو مفتاح الجنه
          عن عبادة بن الصامت رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "اضمنوا لي ستاً من أنفسكم أضمن لكم الجنة: اصدقوا إذا حدثتم، وأوفوا إذا وعدتم، وأدوا إذا ائتمنتم، واحفظوا فروجكم، وغضوا أبصاركم، وكفوا أيديكم" . رواه أحمد

          صدقتي انك بس لو اتكلمتي بصدق مضمون لك الجنه طيب هو ميين الضامن ؟!
          الضامن هو رسول الله صلي الله عليه وسلم
          عن أبي أمامة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "أنا زعيم ببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب، وإن كان مازحاً. رواه البيهقي

          أخواتي أنتوا عارفين ان في معاني اسلاميه مشتقه من الصدق زي صديق
          صديق مشتق من الصدق
          لأن الصديق يصدق في معاملاته لك والصديق لايخون صديقه ابدا
          ومشتق من الصدق الصدقه
          طيب ايه علاقه الصدق بالصدقه
          لأن الصدقه دليل عملي علي صدقك مع الله عز وجل

          طيب هقولك انتي تحبي تتكتبي عند ربنا أيه صادقه ام كاذبه
          اكيد طبعا صادقه
          عن النبي صلى الله عليه وسلم قال لا يزال الرجل يصدق ويتحرى الصدق حتى يكتب عند الله صديقاً ، ولا يزاليكذب ويتحرى الكذب حتى يكتب عند الله كذاباً


          طيب واحده تقولي انا بكذب غصب عني
          مثلا اذا تعرضت لموقف محرج

          عاوزة أخرج من الموقف ده أكذب وأقول لنفسي كذبه بيضه وهتعدي
          أقولك مافيش كدبه بيضا وكدبه سودا
          ومافيش حاجه اسمها موقف محرج أو غيره
          قولي الصدق فصدقك هو قول الحق
          وحتي لو عرضك لأي موقف بعده ماتنطقي بكلمه الصدق هتحسي براحه
          مش مصدقاني
          طيب أكيد هتصدقي حبيبك وحبيب الله ( صلي الله عليه وسلم )
          عَنْ أبي مُحَمَّدٍ الْحَسنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أبي طَالِبٍ ، رَضيَ اللَّهُ عَنْهما ، قَالَ حفِظْتُ مِنْ رسولِ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم : « دَعْ ما يَرِيبُكَ إِلَى مَا لا يَريبُكَ ، فَإِنَّ الصِّدْقَ طُمأنينَةٌ، وَالْكَذِبَ رِيبةٌ » رواه التِرْمذي وقال : حديثٌ صحيحٌ .


          قَوْلُهُ : « يرِيبُكَ » هُوَ بفتحِ الياء وضَمِّها ، وَمَعْناهُ : اتْرُكْ ما تَشُكُّ في حِلِّه ، واعْدِلْ إِلى مَا لا تَشُكُّ فيه .



          طيب أنتي عارفه ان في كذب محلل

          أه والله
          انا مجبتش حاجه من عندي
          ده كلام حبيبك
          ماتصلي عليه
          ( صلي الله عليه وسلم )
          عن أسماء بنت يزيد قالت قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لا يحل الكذب إلا في ثلاث يحدث الرجل امرأته ليرضيها والكذب في الحرب والكذب ليصلح بين الناس )










          وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
          رضي الله عنك وأرضاك


          تعليق


          • #35
            رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام

            قصص في صدق السلف

            - خطب بلال لأخيه امرأة قرشية فقال لأهلها:
            نحن من قد عرفتم كنا عبدين فأعتقنا الله تعالى،
            وكنا ضالين فهدانا الله تعالى، وكنا فقيرين فأغنانا الله تعالى،
            وأنا أخطب إليكم فلانة لأخي، فإن تنكحوها له فالحمد لله تعالى،
            وإن تردونا فالله أكبر؛
            فأقبل بعضهم على بعض فقالوا: بلال ممن عرفتم سابقته ومشاهده ومكانه من رسول الله صلى الله عليه وسلم فزوجوا أخاه فزوجوه فلما انصرفوا
            قال له أخوه: يغفر الله لك أما كنت تذكر سوابقنا ومشاهدنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم وتترك ما عدا ذلك
            فقال: مه يا أخي صدقت فأنكحك الصدق

            - قال الشافعي: حدثنا عمي،
            قال:
            دخل سليمان بن يسار على هشام بن عبد الملك
            فقال: يا سليمان من الذي تولى كبره منهم؟
            قال: عبد الله بن أبي ابن سلول،
            قال: كذبت هو علي، فدخل ابن شهاب فسأله هشام
            فقال: هو عبد الله بن أبي،
            قال: كذبت هو علي، فقال- الزهري -:أنا أكذب لا أبا لك، فوالله لو نادى مناد من السماء إن الله أحل الكذب ما كذبت

            -قال أسعد بن عبيد الله المخزومي:أمرني عبد الملك بن مروان أن أعلم بنيه الصدق كما أعلمهم القرآن



            4- قال إسماعيل بن عبيدالله: لما حضرت أبي الوفاة جمع بنيه
            فقال لهم: يا بَنِي عليكم بتقوى الله، وعليكم بالقرآن فتعاهدوه، وعليكم بالصدق حتى لو قَتَل أحدكم قَتيلاً، ثم سئل عنه أقر به، والله ما كذبت كذبة قط مذ قرأت القرآن



            - قال الأصمعي عن عمه قال: أتى رجل الحجاج بن يوسف
            فقال ربعي بن حراش - زعموا لا يكذب - وقد قدم ابناه عاصيين فابعث إليه فاسأله فإنه سيكذب، فبعث إليه الحجاج
            فقال: ما فعل ابناك ياربعي،
            فقال: هما في البيت، والله المستعان،
            فقال له الحجاج: هما لك، وأعجبه صدقه

            - وخطب الحجاج في يوم الجمعة فأطال الخطبة،
            فقام إليه رجل فقال:
            إن الوقت لا ينتظرك والرب لا يعذرك.
            فأمر به إلى الحبس فأتاه آل الرجل

            فقالوا: إنه مجنون، فقال: إن أقر على نفسه بما ذكرتم خليت سبيله،
            فقال الرجل:
            لا والله لا أزعم انه ابتلاني وقد عافاني، فبلغ ذلك الحجاج فعفا عنه لصدقه
            وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
            رضي الله عنك وأرضاك


            تعليق


            • #36
              رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام

              أنواع الصدق



              الصدق أنواع وليس بنوع واحد؛ لذا يتبين لنا خطأ الكثير الذين يعتقدون أن الصدق هو في الأقوال فقط؛ بل الصواب أنه في الأقوال والأفعال والأحوال .
              قال ابن القيم: فالذي جاء بالصدق هو من شأنه الصدق في قوله وعمله وحاله؛ فالصدق في هذه الثلاثة:

              1- فالصدق في الأقوال استواء اللسان على الأقوال كاستواء السنبلة على ساقها .
              2- والصدق في الأعمال استواء الأفعال على الأمر والمتابعة كاستواء الرأس على الجسد .
              3- والصدق في الأحوال استواء أعمال القلب والجوارح على الإخلاص واستفراغ الوسع وبذل الطاقة فبذلك يكون العبد من الذين جاءوا بالصدق، وبحسب كمال هذه الأمور فيه وقيامها به تكون صديقيته؛ ولذلك كان لأبي بكر الصديق رضي الله عنه وأرضاه ذروة سنام الصديقية سمي الصديق على الإطلاق


              1- فالصدق في الأقوال: أنه يجب على كل عبد أن يحفظ لسانه، ولا يتكلم إلا بالصدق، والله سائله عن ذلك، قال تعالى:
              " يوم تشهد عليهم ألسنتهم وأيديهم وأرجلهم بما كانوا يعملون " ( النور: 24).
              وينبغي للمسلم أن يحترز عن المعاريض إلاّ لحاجة، وتقتضيها المصلحة، قال عمر بن الخطاب: إن في المعارض غني عن كذب
              ويدخل في ذلك الصدق في الأخبار، ويندرج تحته الوفاء بالوعد



              2- الصدق في الأعمال: وهو أن تستوي سريرته وعلانيته، بحيث لا يكون ظاهره خلاف باطنه . قال عبدالواحد بن زيد البصري: كان الحسن البصري إذا أمر بشيء كان أعمل الناس به، وإذا نهى عن شيء كان من أترك الناس له، ولم أر أحد قط أشبه سريرته بعلانيته منه . وقال مطرف: إذا استوت سريرة العبد وعلانيته قال الله عز وجل : هذا عبدي حقاً.


              3- الصدق في الأحوال: وهو أعلى الدرجات الصدق، كالصدق في الإخلاص والخوف، والتوبة، والرجاء والزهد والحب والتوكل وغيرها، ولهذا كان أصل أعمال القلوب كلها الصدق، فمتى صدق المسلم في هذه الأحوال أرتفعت نفسه وعلت مكانته عند الله - عز وجل -
              قال تعالى: " ولكن البر من آمن بالله واليوم الآخر والملائكة والكتاب والنبيين وآتى المال على حبه ذوي القربى واليتامى والمساكين وابن السبيل والسائلين وفي الرقاب وأقام الصلاة وآتى الزكاة والموفون بعهدهم إذا عاهدوا والصابرين في البأساء والضراء وحين البأس أولئك الذين صدقوا وأولئك هم المتقون "
              ( البقرة: 177)
              وقال تعالى : " إنما المؤمنون الذين آمنوا بالله ورسوله ثم لم يرتابوا وجاهدوا بأموالهم وأنفسهم في سبيل الله أولئك هم الصادقون "
              ( الحجرات: 15)




              قال ابن القيم: ولذلك كان لأبي بكر الصديق رضي الله عنه وأرضاه ذروة سنام الصديقية، سمي (الصديق) على الإطلاق والصديق أبلغ من الصدوق والصدوق أبلغ من الصادق؛ فأعلى مراتب الصدق مرتبة الصديقية وهي كمال الانقياد للرسول مع كمال الإخلاص للمرسل
              فإذا حقق المسلم هذه المراتب كان حقاً من الصديقين .


              ثــــمـــــــرات الـــــــصــــــــدق

              حبيابتي للصدق ثمرات وفوائد في الدنيا والأخرة
              أولا : دخول الجنه
              فقد سئل النبي صلى الله عليه وسلم ما عمل الجنة ؟ قال: "الصدق".
              رواه أحمد
              ومش هينفعك يوم القيامه ولا هينجيكي إلا صدقك

              قال تعالى: " هذا يوم ينفع الصادقين صدقهم لهم جنات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها أبدا رضي الله عنهم ورضوا عنه ذلك الفوز العظيم "
              (المائدة: 119 )



              ثانيا : التوفيق لكل خير
              وقد قال النبي صلى الله عليه وسلم لكعب بن مالك - وهو من الثلاثة الذين تخلفوا عن غزوة تبوك -: " أما هذا فقد صدق ".
              رواه البخاري ومسلم.


              ثالثا : النجاة من المهالك

              وتفريج الضيق والكرب؛ فقد جاء في حديث الثلاثة الذين أطبقت عليهم الصخرة: " لا ينجيكم إلا الصدق فليدع كل رجل منكم بما يعلم أنه قد صدق فيه".
              رواه البخاري



              رابعا : أن الصدق يورث الطمأنينة والسكون


              قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : "الصدق طمأنينة والكذب ريبة" .

              رواه الترمذي وقال: حديث حسن صحيح


              خامسا : إنتفاء صفة النفاق عن الصادق

              عن أنس بن مالك قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : "ثلاث من كن فيه كان منافقاً، إذا حدث كذب،
              وإذا وعد أخلف، وإذا أؤتمن خان
              متفق عليه


              سادسا : أن الصادق تنزل عليه الملائكة

              والكاذب تنزل عليه الشياطين كما قال تعالى: "هل أنبئكم على من تنزل الشياطين * تنزل على كل أفاك أثيم * يلقون السمع وأكثرهم كاذبون "
              ( الشعراء: 221 - 223 )


              سابعا : أن الصدق في البيع يجلب البركة
              فعن حكيم بن حزام رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " البيعان بالخيار ما لم يتفرقا أو قال حتى يتفرقا فإن صدقا وبينا بُورك لهما في بيعهما، وإن كتما وكذبا مُحقت بركة بيعهما"
              رواه البخاري ومسلم
              وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
              رضي الله عنك وأرضاك


              تعليق


              • #37
                رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام

                عارفين يا أخواتي الحكاية اللي كنا بنسمعها دايما واحنا صغيرين عن الراعي والذئب
                دي أكبر مثل ممكن يبين لينا عاقبة الكذب
                أفكركم لو ناسينها


                كان فيه مجموعة من الرعيان بيخرجوا كل يوم مع خرفانهم للرعي
                وكان كل واحد بياخد خرفانه ويقعد في مكان ومتفقين لو حد الديب هاجمه ينادي على الكل علشان يساعدوه
                فواحد منهم كان حاسس بالملل فكل شوية ينادي
                الحقوني الديب هياكل الخرفان
                والكل يجري علشان يساعده

                ولما يوصلوا عنده يفضل يضحك عليهم
                وكررها أكتر من مرة
                وفي آخر النهار صرخ تاني الديب جه
                الكل افتكر إنه بيكدب زي كل مرة ومحدش راح يساعده

                لكن المرة دي فعلا كان صادق
                لكن منفعهوش صدقه المرة دي والديب أكل من خرفانه




                زمانكم بتقولوا واحنا صغيرين علشان تقولي الحكاية دي؟ كلنا حافظينها طبعا
                بس لو فكرنا فيها هنلاقي فعلا
                إن كتر الكدب بتخلي الناس مش ممكن يصدقوكي حتى ولو بتقولي الصدق بعد كده

                احساس صعب قوي إن صورتك عند الناس تكون مرتبطة بالكذب
                فما بالك بقى لما الانسان يكتب عند الله كذابا




                تخيلي واحدة جايلها عريس
                وقالت انا مش هأقول إني كنت مخطوبة قبل كده
                ولو سألني هنكر

                ويتزوجوا وبعدين يقابل حد ويعرف منه انها كانت مخطوبة ؟
                يا ترى منظرها قدامه هيكون إزاي؟
                هيقدر يصدقها في حاجة بعد كده ولا هيفضل يشك فيها ؟






                وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                رضي الله عنك وأرضاك


                تعليق


                • #38
                  رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام

                  امـــــــــــثـــــــــلـــــــــــــه


                  رن جرس التيلفون في البيت
                  والاب قاعد بيتفرج علي التلفزيون
                  الولد قال : بابا يا بابا عمو مصطفي علي التيلفون أقله أيه
                  الاب : يووووووه قله بابا مش موجود أو أقلك قوله بابا نايم
                  الولد: عمو مصطفي بابا بيقولك أنه نايم
                  هاه انتوا مش كده بتعلموا ولادكم الكدب




                  سوسو ونجوي واعدوا بعض انهم يتقابلوا في الساعة 6 ادام بوابه النادي
                  سوسو جت في معادها بالضبط وفضلت مستنيه حوالي ســـــــــــاعــــــــه
                  لحد مانجوي جت الساعه 7 تعالوا نشوف نجوي هتقولها ايه سبب التأخير
                  هتقول الحقيقه ولا هتكدب


                  [IMG]http://*******.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/000201DD.gif[/IMG]



                  سوسو : ايه يانجوي كل ده تأخير

                  نجوي : معلش ياسوسو المواصلات ..... المواصلات هي السبب

                  العربيه اتعطلت بينا في نص الطريق
                  أوعي تزعلي مني ياحبيبتي
                  سوسو : ياحبيبتي لا وانتي ذنبك أيه

                  نجوي في سرها .: الحمد لله صدقتني

                  بعد كده مش هتأخر في النوم كده مش كل مرة هقولها المواصلات


                  ياه كدبت علشان ترضي صحبتها ونسيت أرضاء الله
                  ونسيت انها لوقالت الصدق هتحس بطمأنينة



                  وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                  رضي الله عنك وأرضاك


                  تعليق


                  • #39
                    رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام

                    وعارفين المثل
                    الكدب ملوش رجلين ؟
                    فعلا مثل حقيقي
                    مهما حاولتي تخفي الكذب لازم يجي يوم ويتكشف الكدب وساعتها منظرك هيكون صعب قوي
                    أبسط حاجة انتي ممكن تغلطي وتقعي بلسانك في يوم من الأيام وتتكشفي

                    وتبقي فرحانه إن كدبتك مشيت عليها وعديتي من الموقف




                    بس نسيتي حاجة مهمة جدا إنك كده بقيتي خاينة
                    أيوه كدابة وخاينة كمان
                    عن سفيان بن أسيد - أو ابن أسد - رضي الله عنه قال‏:‏ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏"‏كبرت خيانة أن تحدث أخاك حديثًا هو لك به مصدق وأنت له به كاذب‏" ‏ [‏رواه أبو داود في ‏"‏سننه‏"




                    اوعي تفتكري إن المسأله هينه
                    لأه أبدا
                    ده النكت شوفي حاجة بسيطة ازاي؟
                    ومع ذلك شوفي الوعيد
                    (ويل للذي يحدّث فيكذب ليضحك به القوم ويل له ثم ويل له)
                    أخرجه أبو داود والترمذي والنسائي بإسناد جيد



                    مش معنى كده
                    انك ما تهزريش ولا تضحكي مع الناس
                    لأه اضحكي وفرفشي وقولي اللي نفسك فيه بس بالصدق

                    كان الرسول صلى الله عليه وسلم يمزح ولا يقول إلا صدقا
                    وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال : يا رسول الله ! إنك تداعبنا : قال (إنـي لا أقول إلا حقاً). (صدقاً ).
                    حسن رواه الترمذي




                    وخدي عندك شوية أمثلة علشان تعرفي إن الصادق بيعرف برضه يمزح
                    عن أنس أن رجلاً استحمل رسول الله ، صلى الله عليه وسلم ، فقال : ( إني حاملك على ولد الناقة ) فقال : وما أصنع بولد ناقه ؟
                    فقال رسول الله ، صلى الله عليه وسلم : (وهل تلد الإبل إلا النوق).رواه أبو داود والترمذي بإسناد صحيح .
                    (استحمل : أي طلب منه أن يحمله على دابه ).

                    وعن أنس أن النبي صلى الله وسلم ، قال لـه : (يا ذا الأذنين) رواه الترمذي وحسنه الألبانـي



                    المؤمن شعاره الصدق
                    اوعي تفتكري إن الكذب شيء هين حتى لو في حاجة هايفة ممكن ما تخديش بالك منها
                    عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرٍ رَضِيَ الله عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ دَعَتْنِي أُمِّي يَوْمًا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَاعِدٌ فِي بَيْتِنَا فَقَالَتْ هَا تَعَالَ أُعْطِيكَ فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "وَمَا أَرَدْتِ أَنْ تُعْطِيهِ؟" قَالَتْ: أُعْطِيهِ تَمْرًا فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "أَمَا إِنَّكِ لَوْ لَمْ تُعْطِهِ شَيْئًا كُتِبَتْ عَلَيْكِ كِذْبَةٌ". أخرجه أحمد

                    شفتي؟
                    ده إحنا كده ممكن نروح في داهية ؟
                    شوفي بقى بتكدبي مع أولادك في اليوم كام كدبة ؟




                    وعايزة اسألك سؤال يا أختي ؟

                    ازاي يعني تيجي تقوليلي حديث أو آيه وتدعيني إلى خير وانتي لسه كنتي بتكدبي عليه ؟
                    لو أنا حتى ما أخدتش بالي
                    انتي قدام نفسك شعورك ايه ؟






                    عارفين عبارة
                    أنا لا أكذب ولكني أتجمل ؟
                    بنسمعها كتير
                    عايزين نلغيها من القاموس
                    صدقيني بالكذب مش بتحسني صورتك
                    انتي بتشوهيها قدام نفسك
                    وبتخسري لقب صادقة عند الله
                    وكمان قدام الناس لما بيعرفوا وغالبا بيعرفوا لو مش دلوقتي يبقى بعدين
                    يبقى عملتي ايه؟
                    كده كسبانة ولا خسرانه ؟

                    وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                    رضي الله عنك وأرضاك


                    تعليق


                    • #40
                      رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام

                      يحكى أن رجلا كان فيه كثير من العيوب فحاول أن يصلحها
                      لكنه لم يستطع ,

                      فذهب إلى عالم معروف بالتقوى و الإيمان ,
                      وشكى له عيوبه ثم سأله عن وصية تعالجها
                      ..

                      فطلب منه العالم علاج عيب واحد من عيوبه , وهو الكذب ,
                      وأوصاه بالصدق في كل حال

                      . فتعجب الرجل , وتساء ل في
                      نفسه عن العلاقة بين الصدق وباقي عيوبه , لكنه عزم على
                      العمل بهذه الوصية .

                      ومرت الأيام , وأراد الرجل أن يشرب خمرا , فأحضرها

                      وملأ كأسا منها وعندما رفها نحو فمه,
                      قال لنفسه : ماذا أقول
                      للعالم إن سألني : هل شربت خمرا ؟؟ فهل أكذب عليه؟؟

                      لا لن أشربها أبدا .
                      وفي اليوم التالي أراد الرجل أن يفعل ذنبا أخر ,

                      فسأل نفسه ؟؟ ماذا أقول للعالم إن سألني : هل سأخبره بالذنب .

                      أم أكذب عليه ؟؟ لا, لن أفعل .

                      وهكذا .. كلما أراد الرجل أن يفعل ذنبا إ متنع عن
                      فعله ؛ حتى لا يكذب على العالم .
                      وبمرور الأيام تخلى الرجل عن كل عيوبه بفضل
                      تمسكه بخلق الصدق ...

                      تعالوا نطبقها يا فتوكات
                      بس مش علشان خايفين من العالم
                      لأه علشان خايفين من ربنا سبحانه وتعالى


                      يعلم خائنة الأعين وما تخفي الصدور
                      وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                      رضي الله عنك وأرضاك


                      تعليق


                      • #41
                        رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام

                        سؤال ليا وليكي يا أختي

                        هل أنتي صادقة ام كاذبة

                        لن أخبر أي عريس سيتقدم أنه سبق لي الخطوبة".."
                        لو سأل أحدا عني قولوا له أنني لست بالمنزل"..
                        "هذه كذبة بيضاء ..كنت أمزح معك"..
                        أحيانا كثيرة نكذب باعتبار أنه المخرج السهل لنا ومن كثرة تعودنا على ارتكاب هذا الذنب قد لا نشعر أننا فعلناه أصلا.


                        تعالوا نتعرف علي انواع الكذب
                        ونعرف سوا
                        هل انتي صاقة ام كاذبة





                        صدق اللسان
                        وقبل أن ندخل في هذا النوع، أذكرك بدعاء النبي ـ
                        صلى الله عليه وسلم ـ الذي قال فيه:

                        "اللهم إني أسألك لسانًا صادقًا" ـ

                        رواه الترمذي.

                        ما هذا؟ النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ

                        يدعو ويقول ذلك؟ فكم مرة تدعو بها..

                        إن لصدق اللسان أنواعًا عديدة ومنها:

                        الصدق عند الزواج..وهو من الأشياء المهمة للغاية، إن كنت مريضة فأخبريه، وإن كنت متزوجًا فقل ولا تكذب، اجعلوا مبدأكم الصدق في الزواج، تقدم واعرض ظروفك جميعها، من دون كذب، ولا تستح، والله سيقف إلى جانبك.



                        ومن أنواع صدق اللسان، الصدق مع الأولاد،
                        حتى يتعلم الطفل الصدق من أبيه.



                        الصدق في المزاح والضحك..يقول النبي صلى الله عليه وسلم:
                        "ويل للذي يحدث بالحديث ليضحك به القوم فيكذب، ويل ويل له"

                        رواه أبو داود،

                        فكان صلى الله عليه وسلم يمزح ولا يقول إلا صدقًا.



                        الصدق في أصغر وأدق الأشياء:

                        وهو ما يسميه الناس في هذه الأيام بالكذبة البيضاء".

                        دخلت على النبي ـ صلى الله عليه وسلم
                        ـ
                        إحدى الصحابيات تقول له: يا رسول الله: أقول للطعام الذي أشتهيه لا أشتهيه، أهي كذبة؟ فقال صلى الله عليه وسلم:

                        "إن الكذب يكتب كذبًا حتى الكذيبة تكتب كذيبة"

                        رواه أحمد.

                        وكان النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ ينظر إلى الناس في القرن الحالي، وهم يقولون إنها كذبة بيضاء، ويخبرهم أن الكذبة البيضاء كذيبة.

                        الصدق في التجارة.. يقول النبي صلى الله عليه وسلم: "التاجر الصدوق الأمين مع النبيين والصديقين، والشهداء".



                        الصدق في الشهادة.. يقول النبي صلى الله عليه وسلم:

                        "ألا أنبئكم بأكبر الكبائر، قالوا: بلى يا رسول الله، قال: الشرك بالله، وعقوق الوالدين وقتل النفس"، وكان متكئًا فجلس، وقال: "ألا وقول الزور وشهادة الزور، ألا وقول الزور وشهادة الزور، ألا وقل الزور وشهادة الزور، فما زال يرددها حتى قلنا ليته سكت"

                        رواه البخاري.

                        أظن أنها كانت على لسانك قبل أن ينطقها الصحابة، فإياك أن تشهد زورًا في أي مكان، إنها من أكبر الكبائر.



                        صدق اللسان في القرآن.. إياك أن تفتي بغير علم أو تفسر القرآن وأنت تجهل ما تقول، أو تقول في القرآن بغير ما تحتمله أساليب اللغة العربية.
                        إياك أن تكون من الذين يقولون على آية الحجاب أن المقصود بها زوجات النبي فقط، وليس جميع النساء، إياك والكذب في القرآن بغير علم.



                        صدق نقل الحديث الشريف.. فيقول النبي صلى الله عليه وسلم: "من كذب علي متعمدًا فليتبوأ مقعده من النار"
                        رواه البخاري.



                        صدق النية
                        أي أن تعمل كل عمل في حياتك بنية خالصة لله، بنية صادقة لله، فلا تبتغي في هذا العمل إلا وجه الله، اسأل نفسك مثلاً: لماذا أدرس؟
                        أدرس لكي أنجح، لأني لابد أن أدرس.



                        فما رأيك لو أخذت ثوابًا على هذا الدرس؟ وكيف يمكن ذلك؟ يمكنك ذلك بأن تأخذ نية في درسك، ولتكن أن يكون المسلم متفوقًا، أو بنية إرضاء والديك، وبذلك تأخذ ثوابًا، فالنية تحول العادة إلى عبادة.

                        أتمنى أن أكون غنيًا.. لماذا؟ ليكون معي المال وأسعد نفسي به، يجب أن تصدق النية لتأخذ ثوابًا، قل: أريد أن أكون غنيًا لأنفق في سبيل الله، ولكي أحرص على مظهري بنية ترغيب الناس في الدين، وبذلك يصبح كل ما تبذله من غني في ميزان حسناتك.

                        أريد الزواج.. اسأل نفسك لماذا؟ قد تقول: "لأنه من الأمور الطبيعية"، لا، أتريد أن تتزوج وتأخذ ثوابًا؟ أصدق النية، كيف ذلك؟ بنية أنني أريد الزواج لأعف نفسي، بنية الاستقرار نفسيًا فأعبد الله على أحسن حال، بنية فتح بيت مسلم متدين، بنية التعاون بيني وبين زوجتي على طاعة الله.. وهكذا، تكون كل لحظة في زواجك طاعة لله.




                        أتريدين الإنجاب؟ لماذا؟ تقول بعضهن:

                        ليكون عندي أولاد أفرح بهم، ولا يعايرني أحد.
                        لا، تريدين الإنجاب وأخذ الثواب؟ أصدقي النية، كيف ذلك؟ لأن أنجب أطفالاً عبادًا لله، بنية إنجاب أولاد يحبون الله، بنية إنجاب صلاح الدين من جديد، بنية إنجاب خالد بن الوليد من جديد.



                        من الممكن للإنسان أن يحصل على تلال من الحسنات وهو في بيته، أو وهو على فراشه، بالنوايا الصادقة.
                        يقول النبي صلى الله عليه وسلم:

                        "من طلب الشهادة بصدق بلغه الله منازل الشهداء،

                        وإن مات على فراشه
                        رواه مسلم.

                        وتذكر: رب عمل صغير تعظمه نية، ورب عمل عظيم تحقره نية.

                        والآن بعد أن تعرفت على أنواع الكذب يمكنك اختبار نفسك ..
                        هل أنت صادقة أم كاذبة؟


                        وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                        رضي الله عنك وأرضاك


                        تعليق


                        • #42
                          رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام


                          الواجب النهارده مختلف شويه

                          حاذكر كام موقف والمطلوب كتابة التصرف السليم باختيار كلمة مما يلي(كذب-صراحة-تورية)


                          1- شري:صباح الخيرات يا جودي

                          جودي:صباح البركات يا شري اخبار الامتحان ايه

                          شري:كان رائع يا شري

                          جودي:الحمد لله وانا كمان حلت كويس بفضل الله ،ايه ده نوجا جايه من بعيد اهوه

                          نوجا:هاي يا بنات عملتوا ايه في الامتحان النهارده ده كان صعب اوي وربنا يستر

                          جودي:ايوه يا نوجا كان صعب اوي وسيبت اول سؤالين

                          ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

                          الحل الامثل لشري
                          هو
                          1-صراحة
                          2-كذب
                          3-تورية
                          مع تعليق بسيط منكنّ





                          الموقف الثاني:

                          شري زعلانه من جودي ومتخانقين
                          وشري فضفضت مع نوجا بكلام مش تمام
                          وحدث الأتي:

                          جودي:ايوه كنتي بتكنسلي عليا ،اعترفي كنتي بتلوكي مع مين
                          نوجا:ابدا دي شري كانت معايا

                          جودي:اممممممممممم كنتوا بتقطعوا في فروتي اكيد

                          نوجا:هههههههههههههه

                          جودي:قولي قولي قالت لك ايه

                          نوجا:نقلت كلام شري بالحرف الواحد علشان ما تكذبش

                          التصرف السليم لنوجا:
                          1-كذب
                          2-تورية
                          3-صراحة
                          مع صياغة سيناريو رد نوجا على جودي





                          الموقف الثالث:

                          بودي ويويو ولاد شري قطعوا ورق مستندات زوجها

                          شري:مين فيكم اللي عمل كده انطقوا والله لو ما اتقالش مين اللي عمل لكده لحتشوفوا حاعمل ايه

                          بودي ويويو:ملوكه شديته من على التربيزه وقطعته(ههههه في سرهم)


                          شري:ملك اللي عملت كده

                          بودي ويويو :اه يا مامي صدقينا

                          ودخلوا جري على اوضيتهم

                          بودي:اااااااااااه عديت الحمد لله

                          يويو:بس انا اخايف

                          بودي:ليه

                          يويو:علشان كذبنا وكده مامي تخيلت ان ملك اللي قطعت الورق

                          بودي:ياعني هي مامي حتضرب ملك مستحيل عاديها يا عم

                          وفجأة يفاجئ بودي ويويو ان
                          شري
                          خلفهما
                          ان ان ان ان ان
                          وطبعا اخدوا درس في الاخلاق
                          والاب اتصل علشان بودي ينزل له الورق المهم اللي اتقطع علشان مستعجل
                          وهنا

                          شري:ايوه يا مجدي هو الورق مش معاك دور عليه مش موجود عندي هنا

                          مجدي:يا هانم انا سيبته على السراحه وقلت لك شليه قبل ما انزل لحسن يقع في ايد الاولاد وده مهم

                          شري:لالا انا ماشوفتهوش

                          مجدي:ييييييييييييه انت حتجنيني على العموم انا واخد احتياطي ومعايا نسخه في المكتب حتدبسيني في مشوار لحد المكتب ياللا ربنا يصبرني عليكي

                          هااااااااااااااااااااااااااااااا

                          أتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسكم

                          حل الموقف السليم هو:
                          1-التورية
                          2-الكذب
                          3-الصراحة
                          مع صياغة سيناريو الرد السليم مع ذكر مبررات الاختيار





                          الموقف التالي:

                          شري دخلت جمعية مع نوجا

                          نوجا دخلت ناس معرفتها في الجمعية بس ما قالتش على على اسمائهم لشري

                          وشري علشان بتثق في نوجا كبرت دماغها

                          حصل تأخير أكتر من مرة من الناس اللي من طرف نوجا

                          شري طلعتهم من الجمعية وحكمت بان فلوسهم حياخدوها في اخر الجمعية

                          نوجا زعلت وهدت الدنيا

                          واتصلت بشيخ

                          شري :يا شيخ انا ما اعرفش مين اللي كان معايا والأخت نجوى ما قالتش مين هم

                          نوجا:والله يا شيخ هي تعرفهم (طبعا علشان تكونوا في الصورة الناس دي هم اخوات نوجا بس هي ماقالتش وطبعا شري تعرف اخوات نوجا بس ماتعرفش ان اخوات نوجا هم اللي دخلوا الجمعية)

                          شري:ابدا والله ما أعرفهم

                          نوجا:لا تعرفيهم والله تعرفيهم



                          طبعا
                          الشيخ حكم لنوجا

                          نوجا استخدمت التورية هي بتقسم على ان شري تعرف اخوات نوجا
                          وشري بتقسم على انها ما تعرفش مين اللي مشترك في الجمعية

                          مين اللي غلطان

                          وهل يجوز استخدام التورية والتلاعب بالالفاظ في الحقوق المالية

                          ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



                          الموقف التالي:

                          نهى:شري الله يبارك لك محتاجه منك بس طقم الشاي لحسن بنتي جاي لها عريس النهارده

                          شري:دا اتكسر يا نوها يا حبي معليش كان بودي اساعدك

                          هاااااااااااا
                          كيف التصرف في الموقف ده مع ان الجارة مش بتقوم بحقوق الجيرة على حق





                          الموقف الاخير:
                          عن
                          الحســـــــــــــــــــــــــــد

                          كيفية علاج الخوف من الحسد
                          1-زواج أو خطوبة أو حمل
                          2-زيارة مفاجاة ورؤية نعم جديدة عليكي
                          أيهما أولى
                          كذب
                          تورية
                          صراحة

                          وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                          رضي الله عنك وأرضاك


                          تعليق


                          • #43
                            رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام

                            حسن الظن بالله


                            عن أبي هريرة ، عن النبي صلى الله عليه وسلم : « إن حسن الظن بالله من حسن العبادة »
                            رواه الترمذي وابو داود




                            وقال الله تعالي في الحديث القدسي

                            أنا عند ظن عبدي بي، وأنا معه إذا ذكرني، فإن ذكرني في نفسه ذكرته في نفسي،
                            وإن ذكرني في ملأ، ذكرته في ملأ خير منهم، وإن تقرب إليّ بشبر تقربت إليه ذراعًا،
                            وإن تقرّب إليّ ذراعًا تقربت إليه باعًا، وإن أتاني يمشي أتيته هرولة .


                            متفق عليه



                            اختي الفتوكـة اختي الموحدة

                            احسني الظن بالله في كافة الاحوال وفي كافة الامور

                            نــــــــــعـــــــــــــــــــــــم

                            لأن الامور بيدي الله جل وعلا


                            قال تعالي

                            ( أنما أمره اذا أراد شيئا ان يقول له كن فيكون )


                            حبيباتي الفتوكات حسن الظن بالله هو من العبادات

                            التي يتم بها أيمانك بالله عز وجل .



                            بمعني



                            أن كنت مريضة فأحسني الظن بالله
                            فالله يشفيكي



                            أن كنتي فقيرة أحسني الظن بالله
                            الله يغنيكي



                            أن كنتي مظلومه أحسني الظن بالله

                            الله ينصرك



                            أن كنتي محرومه أحسني الظن بالله

                            الله يعطيكي



                            الله سبحانه وتعالي لايخيب ظن عبده الصالح أبدا

                            والله يتولي الصالحين



                            لو رفعتي أيدك الي السماء قائله

                            يــــــــــــــــــــارب

                            فأن الله يستحي ان يرد يدي العبد



                            طيب ليه نحسن الظن بالله



                            أولا تنفيذ لأوامر الله تعالي

                            ( ياأيها الذين امنوا أستجيبوا لله ولرسوله )



                            ثانيا أنتي لما بتحسني الظن بالله بتكوني من المتوكلين علي الله

                            في كل أمورك



                            ثالثا بحسن ظنك بالله بتستعيني به سبحانه وتعالي

                            والاعتصام به واللجوء أليه دائما في السراء والضراء

                            فالله سبحانه وتعالي لايخيب ظن عبده الصالح ابدا



                            رابعا أحسني الظن بربك هتحسي براحة وطمأنينه في قلبك

                            وانشراح في صدرك وغمرتك السعادة

                            وجعل الله لكي في كل أمرك يسرا



                            خامسا وهو أهم سبب لحسن الظن بالله

                            وهو الفوز بالجنان وكمان رضا ارحمن

                            قال رسول الله صلي عليه وسلم

                            (( لايموتن أحدكم الا وهو يحسن الظن بالله عز وجل ))

                            رواه مسلم



                            فما ظنكم برب العالمين

                            مـــــــــــاظنــكـــــــــــــــــــم ؟



                            أنظري لنبيك – صلى الله عليه وسلم –

                            يقول في أحلك الأوقات وأصعبها ، في الغار فيقول :

                            " ما ظنك يا أبا بكر باثنين الله ثالثهما "

                            البخاري

                            الله سبحانه وتعالي الذي يبسط يده في النهار ليتوب مسئ الليل

                            ويبسط يده في الليل ليتوب مسئ النهار

                            وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                            رضي الله عنك وأرضاك


                            تعليق


                            • #44
                              رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام

                              طيب تعالي نعرف يعني ايه حسن الظن بالله ؟




                              معني حسن الظن بالله
                              هو ان تعتمدي علي الله جل وعلا
                              في أمورك كلها يقينك الكامل وثقتكي التامه بالله عز وجل
                              وأطمئنانك بما عند الله تعالي والتوكل علي الله عز وجل في كل أمورك



                              أثر وثمرات حُسن الظن بالله تعالى

                              1- حسن الظن بالله لايأتي الا عن معرفة الله ومدي مغفرته ورحمته

                              2- الطمأنينة والسكينة والرضى بالله وبقضاءه وقدرهسبحانه وتعالى

                              3- عبادة الله وتحقيق معنى العبودية للهسبحانه وتعالى ( وحسن الظن دليل كمال الإيمان وحُسن الإيمان )


                              4- التوكل أوالثقة بالله تعالى والاعتماد عليه


                              5- حسن الرجاء بالله تعالى وبموعوده للفرد المتقي المؤمن المحسن


                              6- قوة الأمة وتمكينها


                              7- الصبر والجلد وعلو الهمة في الدعوة إلى الله


                              8- المسارعة للأعمال الصالحة والزهد في الدنيا لما يعلم من فضل الله


                              9- ( علامة علي حسنالخاتمة وطريق موصل موصل إلى الجنة )



                              حال السلف الصالح مع حسن الظن بالله

                              1- كان سعيد بن جبير يدعوا ربه فيقول " اللهم إني أسألك صدق التوكل عليك وحسن الظن بك "


                              2- وكان عبد الله بن مسعود رضي الله عنه يقول " والذي لا إله غيره ما أُعطي
                              عبد مؤمن شيئاً خير من حسن الظن بالله عز وجل ،
                              والذي لا إله غيره لا يحسن عبد بالله عز وجل الظن
                              إلا أعطاه الله عز وجل ظنه ؛ ذلك بأن الخير في يده "


                              3-وسفيان الثوري رحمه الله كان يقول : ما أحب أن حسابي جعل إلى والدي ؛ فربي خير لي من والدي "
                              . وكان يقول عند قوله تعالى "
                              وأحْسِنُوا إنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُحْسِنِينَ " أحسنوابالله الظن .


                              4- وعن عمار بن يوسف قال : رأيت
                              حسن بن صالح في منامي فقلت :
                              قد كنت متمنياً للقائك ؛ فماذا عندك فتخبرنا به ؟
                              فقال : أبشر! فلم أرَ مثل حسن الظن بالله عز وجل شيئاً " .



                              قال الإمام الذهبي رحمة الله في ترجمة أبي مسلم .....اني ..رحمة الله ..

                              ( إن أبا مسلم هذا كان من الصالحين العباد اشتكت إليه زوجته الفقر الذي هو فيه ،
                              وأنه لا دقيق تصنع منه خبزاً ، قال لها هل في البيت مال؟
                              • قالت دينارٌ واحد قال أعطني إياه أشتري لكم به دقيق ،

                              وخرج إلى السوق ليشتري بهذاالدينار دقيقاً ..

                              لمّا وصل إلى السوق قبل أن يشتري الدقيق جاءه رجلٌ سائلٌ
                              عليه المسكنة ظاهرةٌ بادية فأعطى أبو مسلم السائل الدينار ولم يبقى في يده شيء
                              لم يبقى في يديه إلا الكيس الذي خرج به من بيته ليشتري ويضع فيه الدقيق ،
                              فعمد إلى صاحبِ خشب ونجارة فأخذ نجارة الخشب وملئ بها الكيس وحملة على ظهره
                              وعاد إلى بيته فلمّاعاد إلى بيته وضعه بين يدي امرأته وتنحى في غرفةٍ أخرى ينتظر قدر الله ،
                              • ما هيإلا برهة وإذا بالمرأة تأتي له بـالخـبـز ..!

                              فقال لها من أين الدقيق ؟؟..

                              قـالت : سبـحان الله ..! مِن الكيس الذي أتيت به ..فسكت وأخذ يأكل وهو يبكي )

                              وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                              رضي الله عنك وأرضاك


                              تعليق


                              • #45
                                رد: حمـلة سلوكي لـن يكون خنجر في صـدر الإسـلام

                                جزاكى الله خيرآ
                                اللهم لا تجعل سلوك بنات المسلمين
                                خنجرآ فى صدر الإسلام

                                تعليق

                                يعمل...
                                X