بسم الله والصلاة والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم ..
استعباد الحريه - حرية العبوديه .....
من قرا هاتين العبارتين لظن من اول وهلة ان بهما تناقضا واحدا فى جملتيهما , على عكس الحقيقه – فان مثلناهما رياضيا لوجدنا :
( استعباد × الحريه ) × ( حرية × العبوديه ).
اى انه الجمله الاولى متناقضه بشطريها , وتتناقض بكليتها مع الجملة الثانيه , المتناقضة هى الاخرى بشطريها.
مالنا وذلك التفصيل ؟؟
ساوجز الحريه من منظور كابتن ( نايتى ) فى مواقف بسيطه :
- انا بدخل البيت واخرج وقت ماحب.
- انا بقابل الصبح ( نودى ) عشانها بيضا بتمشى مع السويت شيرت الابيض بتاعى , وبالليل بقابل ( سارو ) عشانها سمره وبتمشى مع الجاكت الجلد بتاع بالليل , امسك ايد ( نودى ) , واكروز طول الليل مع ( سارو ) والدنيا مراجيح اخر حاجة.
- ( مودى ) اللى هو محمد يعنى , كل شويه يقول كلام خنيق كده ويسيبنى بكلمه فى موضوع مصيرى بينى وبين ( مايا ) , ويقوم يقولى اصل العصر اذن , ولابخ نفسه ومايد نفسه بدرى بقيود الالتزام ده وهو لسه فى عز شبابه.
كفايه فقع مراره كده يا ( نايتى ) ....
تلك هى الحريه من منظور ( نايتى ) , ولكن اى حريه في كلا الجملتين .
ففى كلاهما ذكرت الحريه , هل هى :
- استعباد الحريه.
- حرية العبوديه.
هل ( نايتى ) حر ..؟؟؟؟
دعونا نرى :
يدخن ( نايتى ) السجائر , وما الى ذلك من الدخان المستقذر , واعتاد كل صباح على ان يبدا يومه بها , ويختمه بها ايضا , ناهيك عن ما تخلله فى اليوم من دخان على انواعه.
دعونا نترك فى الذاكره كلمه ((( تعود ))).
تعود ايضا لقاء دعونا نتجاوز ونقول ( صديقاته ) واعتاد وجودهن فى حياته على مختلف اشكالهن وحالاتهن.
تعود عدم التقيد باى شئ من اى نوع من وجهة نظره , فلا يتقيد بضوابط تعامل مختلط , ولا حتى بمواعيد الصلاة ولا الصلاة ذاتها.
.....
يقول كانط ( ان الحريه هى القدره على التاقلم مع غياب ما اعتاد عليه المرا ).
ويقول هيوم ( ان الحريه هى الخروج من عبوديه التعود , الى حريه التمرد ).
ويقول الجاهل من امثالى:
ان من فرضت عليه عاداته الحره , فرضا لا يستطيع مخالفته ان اراد , او العيش من دونه ان غاب ,,,, فبئس العبد هو .
لن نجزم بعبوديه وتقيد ( نايتى ) بعد.
دعونا اولا نرى الحرية من منظور محمد او كما سماه ( نايتى ) ( مودى ) :
- انا بدخل بيتنا على اقصى تقدير الساعه 11 عشان مواعيدى وواجباتى المنزليه.
- بقابل فى نهارى شباب الكليه اللى منهم اصدقاء , ومنهم زمايل , منهم الكويس استفاد منه , ومنهم واحد اسمه ( نايتى ) ادعولى اعرف اغيره واخد بايده من عبوديه التعود اللى هو فيها , وبنات الكليه بساعدهم على اد ماقدر من غير تمادى او تعدى للحدود.
- عندى اليوم مش 24 ساعه زى الناس انا عندى اليوم متقسم , اهم ساعاته اوقات الصلوات الخمس , والقيام , والباقى بوزع عليه صنوف العبادات من اول النجاح فى الدراسه والعمل , مرورا بالاهتمام باهلى واخواتى , وصولا للاكل والشرب والنوم اللى هو عباده برده.
على عينى يابو حميد اقاطع كلامك , بس سياق الحوار كده.
هل محمد حـــر ؟؟؟
دعونا نرى :
لم يذكر محمدا شيئا واحدا متبوعا للفظ ( تعودت ) , ولكن يستعيض عنه بلفظ ( التزم بـ ) ..
واجعلوا ((( اللتزم بـ ))) فى الذاكره.
التزم محمد بميعاد دخول لبيته ليس من خشيه والده او احدا من البشر ولكنها واجباته التى التزم بها تقتضى عليه تنظيم وقته.
التزم بمقابله اصدقائه من الشباب فى الكليه , ومنهم الصالح ومنهم غير ذلك فهو طبعا ليس فى برج عاجى , ولكنه ياحذ النصح من الراشد الناصح , وينصح التائه الابله.
التزم بمساعده بنات كليته , كل من كان بيده مساعدتها فى امر خير دون تجاوز لا يتاخر.
التزم محمد بحق ربه من صلوات وعبادات وتطهير نفس واصلاح نيه.
التزم محمد بكثير من الامور , بلا شك تلك الالتزامات تحد من حريه محمد كثيييييييييييرا , مالم تكن قد اجهزت عليها بالكليه.
دعونا ناخد فتره تفكير عميقه ,,,,
لنعرف لما يتهم كل من ( نايتى ) و ( محمد ) الاخر بانه عبد لشئ ما , ومسلوب الحريه تماما...
دعونا ناخذ فتره تفكير لنتعرف على اى منهم حر , واى منهم مستعبد.
لنا عــــــــودة بعد تمحــــــــيص.
استعباد الحريه - حرية العبوديه .....
من قرا هاتين العبارتين لظن من اول وهلة ان بهما تناقضا واحدا فى جملتيهما , على عكس الحقيقه – فان مثلناهما رياضيا لوجدنا :
( استعباد × الحريه ) × ( حرية × العبوديه ).
اى انه الجمله الاولى متناقضه بشطريها , وتتناقض بكليتها مع الجملة الثانيه , المتناقضة هى الاخرى بشطريها.
مالنا وذلك التفصيل ؟؟
ساوجز الحريه من منظور كابتن ( نايتى ) فى مواقف بسيطه :
- انا بدخل البيت واخرج وقت ماحب.
- انا بقابل الصبح ( نودى ) عشانها بيضا بتمشى مع السويت شيرت الابيض بتاعى , وبالليل بقابل ( سارو ) عشانها سمره وبتمشى مع الجاكت الجلد بتاع بالليل , امسك ايد ( نودى ) , واكروز طول الليل مع ( سارو ) والدنيا مراجيح اخر حاجة.
- ( مودى ) اللى هو محمد يعنى , كل شويه يقول كلام خنيق كده ويسيبنى بكلمه فى موضوع مصيرى بينى وبين ( مايا ) , ويقوم يقولى اصل العصر اذن , ولابخ نفسه ومايد نفسه بدرى بقيود الالتزام ده وهو لسه فى عز شبابه.
كفايه فقع مراره كده يا ( نايتى ) ....
تلك هى الحريه من منظور ( نايتى ) , ولكن اى حريه في كلا الجملتين .
ففى كلاهما ذكرت الحريه , هل هى :
- استعباد الحريه.
- حرية العبوديه.
هل ( نايتى ) حر ..؟؟؟؟
دعونا نرى :
يدخن ( نايتى ) السجائر , وما الى ذلك من الدخان المستقذر , واعتاد كل صباح على ان يبدا يومه بها , ويختمه بها ايضا , ناهيك عن ما تخلله فى اليوم من دخان على انواعه.
دعونا نترك فى الذاكره كلمه ((( تعود ))).
تعود ايضا لقاء دعونا نتجاوز ونقول ( صديقاته ) واعتاد وجودهن فى حياته على مختلف اشكالهن وحالاتهن.
تعود عدم التقيد باى شئ من اى نوع من وجهة نظره , فلا يتقيد بضوابط تعامل مختلط , ولا حتى بمواعيد الصلاة ولا الصلاة ذاتها.
.....
يقول كانط ( ان الحريه هى القدره على التاقلم مع غياب ما اعتاد عليه المرا ).
ويقول هيوم ( ان الحريه هى الخروج من عبوديه التعود , الى حريه التمرد ).
ويقول الجاهل من امثالى:
ان من فرضت عليه عاداته الحره , فرضا لا يستطيع مخالفته ان اراد , او العيش من دونه ان غاب ,,,, فبئس العبد هو .
لن نجزم بعبوديه وتقيد ( نايتى ) بعد.
دعونا اولا نرى الحرية من منظور محمد او كما سماه ( نايتى ) ( مودى ) :
- انا بدخل بيتنا على اقصى تقدير الساعه 11 عشان مواعيدى وواجباتى المنزليه.
- بقابل فى نهارى شباب الكليه اللى منهم اصدقاء , ومنهم زمايل , منهم الكويس استفاد منه , ومنهم واحد اسمه ( نايتى ) ادعولى اعرف اغيره واخد بايده من عبوديه التعود اللى هو فيها , وبنات الكليه بساعدهم على اد ماقدر من غير تمادى او تعدى للحدود.
- عندى اليوم مش 24 ساعه زى الناس انا عندى اليوم متقسم , اهم ساعاته اوقات الصلوات الخمس , والقيام , والباقى بوزع عليه صنوف العبادات من اول النجاح فى الدراسه والعمل , مرورا بالاهتمام باهلى واخواتى , وصولا للاكل والشرب والنوم اللى هو عباده برده.
على عينى يابو حميد اقاطع كلامك , بس سياق الحوار كده.
هل محمد حـــر ؟؟؟
دعونا نرى :
لم يذكر محمدا شيئا واحدا متبوعا للفظ ( تعودت ) , ولكن يستعيض عنه بلفظ ( التزم بـ ) ..
واجعلوا ((( اللتزم بـ ))) فى الذاكره.
التزم محمد بميعاد دخول لبيته ليس من خشيه والده او احدا من البشر ولكنها واجباته التى التزم بها تقتضى عليه تنظيم وقته.
التزم بمقابله اصدقائه من الشباب فى الكليه , ومنهم الصالح ومنهم غير ذلك فهو طبعا ليس فى برج عاجى , ولكنه ياحذ النصح من الراشد الناصح , وينصح التائه الابله.
التزم بمساعده بنات كليته , كل من كان بيده مساعدتها فى امر خير دون تجاوز لا يتاخر.
التزم محمد بحق ربه من صلوات وعبادات وتطهير نفس واصلاح نيه.
التزم محمد بكثير من الامور , بلا شك تلك الالتزامات تحد من حريه محمد كثيييييييييييرا , مالم تكن قد اجهزت عليها بالكليه.
دعونا ناخد فتره تفكير عميقه ,,,,
لنعرف لما يتهم كل من ( نايتى ) و ( محمد ) الاخر بانه عبد لشئ ما , ومسلوب الحريه تماما...
دعونا ناخذ فتره تفكير لنتعرف على اى منهم حر , واى منهم مستعبد.
لنا عــــــــودة بعد تمحــــــــيص.
تعليق