قصة واقعية حدثت لى شخصيا اليوم
قالت وهي تبكي....فبكيت..
إنه اليوم وفي الساعة الرابعة مساءاً جاءني إتصال هاتفي وعلى غير عادة المتحدث هو والدة صديقة حميمة لى وهي ما شاء الله عليها يضرب بيها المثل هنا في محافظتي كلها دائماً لها ترتيب من المتفوقين وهي الآن في كلية الطب ونجحت بتقدير عالى ربنا يكرمها
فتعجبت لماذا تتصل بي؟!!
سلمت عليها وهذا هو الحوار الذي دار بيننا:
عملتي ايه في النتيجة يا حبيبتي
جبت تقدير...الحمد لله يا طنت
الحمد لله ألف ألف مبروك
الله يبارك في حضرتك
إنتي ليه ماعديش بتتصلي ب(س)بنتي ذي الأول؟
والله ياطنت مشاغل في ظروف اليومين دول عندي وكمان النهاردة كنا بنمسح الشقة وكمان بنطبخ يعني عيـــــــــشة..
يعني إنت بتساعدي مامتك؟!
آه الحمد لله.
طيب...ثم قالت لي (س) مزعلاني جداً والله يا آية مش عارفة أعمل ايه!! وتقطع صوتها من البكاااء تقطيعنا وكانت تمزق قلبي مع كل آهه منها والله!!
يا طنت اهدي الله يكرمك وقولي لي في إيه؟!!
(س) تعباني جدا معاملتها تغيرت جدا من ناحيتي كل تعاملها معى بقة زي الزفت وكله بجاحة وقله ذوق
((واسمع هداك الله شكوى الأم الحنون من ابنتها صديقتي هداها الله يا رب))
إنني لا أطلب منها شيئاً إطلاقا والله لهذا السبب ومرة كنت راجعة من الشغل بقولها ناوليني كوباية ميه يا(س) الله يخليكي..
بس مين دي بتابع التليفزيون هي فاضية...للأسف هذا حال الكثير!!
تفتكروا عملت إيه...!!
قامت مضطرة وطهقانة خدي!! اهيه
بالراحة يا (س) انتي مش عارفة إن عقوق الوالدين ربنا هيحاسبك عليها وممكن تتعذبي بيها في القبر؟
قبر قبر إيه!! قبر يلمك إنت واللى زيك؟!!
فشكوت لوالدها اللى بيشجعها على كدة فلم يبالى وقال لا تطلبي منها شئ!!!
ثم في مرة كنت زهقانة اوى يا آية فقلت لها طيب لما انت كده وده حالك معايا بتاكلى من الأكل اللى انا بعمله ليه؟!!
لا مش انت اللى جايباه ده بابا هو اللى جايبه.....بكل وقاحة!!
طيب خلاص طلعي انت الرز من الشيكارة والسمك من التلاجة وكليهم كده ما دام انا ماليش لازمة..!!
لا لا ما إنت أصلا بابا جايبك هنا علشان تخدمينا!!................يالا الوقاحة!!
يا الله وصوت الأم يتحشرج من البكاء وأنا اتقطع تقطيعا
فقالت لى الأم وهي تتوسل على غير عادة منها فكل ما أعرفه عن طنت إنها شديدة مع (س) ولما حد يتصل وهي بتذاكر تعتذر وتقول هي قفلت الباب عليها الآن فقولى لى انت عاوزة ايه وانا اقولها واوصلك الاجابه!!!
فقالت لي اتصلي بيها وقوليلها اهنا وحشتك وكلام من ده ! وكلميها هي ليه بتعاملنى كدة انا عملت لها ايه لكل ده؟!!
أنا مش عارفة اعمل معاها ايه!! كلميها فعساها تستجيب...
يا الله قفلت معاها وانا اكتم البكااء كتماً الغدا ادامي ومش عارفة آكل..!
اتصدمت في صديقة كنت بحبها واحسبها من المتفوقين المتميزين!!وعلى موعد معها غدا..إن شاء الله والمشكلة انني اصلا مش أهل للنصيحة في هذا الأمر والله ولا في غيره بس ربنا يهديها ادعولها...دي زمان كانت بتقدس امها...فهي الآن لا تعرف سوى المسلسل ده والفيلم ده ووو....
ادعولها بالله عليكم
وهذه وقفة
ما حالك مع والديك وخاصة الأم....الام التي عندما تمرض انت لا تنام تتمنى لو انها هي المريضة!!..تتمنى لو تخلع عينيها لتعطيها لفلذة كبدها...تحبك اكثر من نفسها!! مين بيحبك ادها؟؟!! دي الجنة تحت قدميها...ويكفي مع كل ذلك إنها وصية رسولك الكريم صلى الله عليه وسلم أوصى بها مرارا وتكرارا وكان يود أن يستغفر لأمه ولكن لم يجوز ذلك لأنها ماتت على الكفر وعندما علم صلى الله عليه وسلم أخذ يبكي عند قبرها..!!
إنت بقى ياللى ربنا رزقك بأم حنون اوعى تفرط فيها دي اكبر باب للخير مفتوح لك
وكما قال رسولك صلى الله عليه وسلم خاب وخسر من ادرك والديه احدها او كلاهما ولم يدخل الجنة...
بابان مفتوحان للخير الجم الكثير ويغلق بموتهما!!
يا اخي دي النظرة في وجهها بتقدير لها ولمتاعبها وانت تشعر أنك لا شيئ بجانبها تعادل حجة تامة تامة تامة.....فاتق الله يا عبد الله في والديك وخاصة أمك عاملها بما تحب ان يعاملك وليدك بعد ذلك إن كان لنا عمر باذن الله
اللهم اعنا على طاعة والدينا ...اللهم اجعلهم سببا في دخولنا الجنة..اللهم اهد شباب وبنات المسلمين ووفقهم لطاعة والديهم..اللهم آميـــــــــــــــن.
قالت وهي تبكي....فبكيت..
إنه اليوم وفي الساعة الرابعة مساءاً جاءني إتصال هاتفي وعلى غير عادة المتحدث هو والدة صديقة حميمة لى وهي ما شاء الله عليها يضرب بيها المثل هنا في محافظتي كلها دائماً لها ترتيب من المتفوقين وهي الآن في كلية الطب ونجحت بتقدير عالى ربنا يكرمها
فتعجبت لماذا تتصل بي؟!!
سلمت عليها وهذا هو الحوار الذي دار بيننا:
عملتي ايه في النتيجة يا حبيبتي
جبت تقدير...الحمد لله يا طنت
الحمد لله ألف ألف مبروك
الله يبارك في حضرتك
إنتي ليه ماعديش بتتصلي ب(س)بنتي ذي الأول؟
والله ياطنت مشاغل في ظروف اليومين دول عندي وكمان النهاردة كنا بنمسح الشقة وكمان بنطبخ يعني عيـــــــــشة..
يعني إنت بتساعدي مامتك؟!
آه الحمد لله.
طيب...ثم قالت لي (س) مزعلاني جداً والله يا آية مش عارفة أعمل ايه!! وتقطع صوتها من البكاااء تقطيعنا وكانت تمزق قلبي مع كل آهه منها والله!!
يا طنت اهدي الله يكرمك وقولي لي في إيه؟!!
(س) تعباني جدا معاملتها تغيرت جدا من ناحيتي كل تعاملها معى بقة زي الزفت وكله بجاحة وقله ذوق
((واسمع هداك الله شكوى الأم الحنون من ابنتها صديقتي هداها الله يا رب))
إنني لا أطلب منها شيئاً إطلاقا والله لهذا السبب ومرة كنت راجعة من الشغل بقولها ناوليني كوباية ميه يا(س) الله يخليكي..
بس مين دي بتابع التليفزيون هي فاضية...للأسف هذا حال الكثير!!
تفتكروا عملت إيه...!!
قامت مضطرة وطهقانة خدي!! اهيه
بالراحة يا (س) انتي مش عارفة إن عقوق الوالدين ربنا هيحاسبك عليها وممكن تتعذبي بيها في القبر؟
قبر قبر إيه!! قبر يلمك إنت واللى زيك؟!!
فشكوت لوالدها اللى بيشجعها على كدة فلم يبالى وقال لا تطلبي منها شئ!!!
ثم في مرة كنت زهقانة اوى يا آية فقلت لها طيب لما انت كده وده حالك معايا بتاكلى من الأكل اللى انا بعمله ليه؟!!
لا مش انت اللى جايباه ده بابا هو اللى جايبه.....بكل وقاحة!!
طيب خلاص طلعي انت الرز من الشيكارة والسمك من التلاجة وكليهم كده ما دام انا ماليش لازمة..!!
لا لا ما إنت أصلا بابا جايبك هنا علشان تخدمينا!!................يالا الوقاحة!!
يا الله وصوت الأم يتحشرج من البكاء وأنا اتقطع تقطيعا
فقالت لى الأم وهي تتوسل على غير عادة منها فكل ما أعرفه عن طنت إنها شديدة مع (س) ولما حد يتصل وهي بتذاكر تعتذر وتقول هي قفلت الباب عليها الآن فقولى لى انت عاوزة ايه وانا اقولها واوصلك الاجابه!!!
فقالت لي اتصلي بيها وقوليلها اهنا وحشتك وكلام من ده ! وكلميها هي ليه بتعاملنى كدة انا عملت لها ايه لكل ده؟!!
أنا مش عارفة اعمل معاها ايه!! كلميها فعساها تستجيب...
يا الله قفلت معاها وانا اكتم البكااء كتماً الغدا ادامي ومش عارفة آكل..!
اتصدمت في صديقة كنت بحبها واحسبها من المتفوقين المتميزين!!وعلى موعد معها غدا..إن شاء الله والمشكلة انني اصلا مش أهل للنصيحة في هذا الأمر والله ولا في غيره بس ربنا يهديها ادعولها...دي زمان كانت بتقدس امها...فهي الآن لا تعرف سوى المسلسل ده والفيلم ده ووو....
ادعولها بالله عليكم
وهذه وقفة
ما حالك مع والديك وخاصة الأم....الام التي عندما تمرض انت لا تنام تتمنى لو انها هي المريضة!!..تتمنى لو تخلع عينيها لتعطيها لفلذة كبدها...تحبك اكثر من نفسها!! مين بيحبك ادها؟؟!! دي الجنة تحت قدميها...ويكفي مع كل ذلك إنها وصية رسولك الكريم صلى الله عليه وسلم أوصى بها مرارا وتكرارا وكان يود أن يستغفر لأمه ولكن لم يجوز ذلك لأنها ماتت على الكفر وعندما علم صلى الله عليه وسلم أخذ يبكي عند قبرها..!!
إنت بقى ياللى ربنا رزقك بأم حنون اوعى تفرط فيها دي اكبر باب للخير مفتوح لك
وكما قال رسولك صلى الله عليه وسلم خاب وخسر من ادرك والديه احدها او كلاهما ولم يدخل الجنة...
بابان مفتوحان للخير الجم الكثير ويغلق بموتهما!!
يا اخي دي النظرة في وجهها بتقدير لها ولمتاعبها وانت تشعر أنك لا شيئ بجانبها تعادل حجة تامة تامة تامة.....فاتق الله يا عبد الله في والديك وخاصة أمك عاملها بما تحب ان يعاملك وليدك بعد ذلك إن كان لنا عمر باذن الله
اللهم اعنا على طاعة والدينا ...اللهم اجعلهم سببا في دخولنا الجنة..اللهم اهد شباب وبنات المسلمين ووفقهم لطاعة والديهم..اللهم آميـــــــــــــــن.
تعليق