إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب



    اقول ايه انا مش فاهم حاجة؟؟

    قولي انت بتحبهم بجد ولا هي كلمة بتقولها وخلاص؟؟

    مين دول اللي انا بحبهم ؟؟

    ابوك وأمك

    ايوه بجد أبوك وأمك

    يووووه بقي جينا لوجع الدماغ

    اصل انتوا مش فاهمين حاجة

    ابويا وامي مش فاهمني خالص

    وبيتكلموا علي اساس زمان

    ودايما معارضني

    اعمل ايه انا ؟!!

    اعمل اللي يريحهم وخلاص ؟!!

    أصل الحكاية مش تنفيذ أوامر وخنقة وانا أضيع فطيس

    ليه مين قال كده؟!!

    بالعكس انت تعيش سعيد وبحب وبود وهتعمل برده اللي يرضي ربنا سواء في اعمالك واللي يرضيهم برده

    ايه ده طب ازاي

    أولا يا سيدي انت مش عارف بر الوالدين ولا ايه؟!!

    اه عارف

    عارف ايه؟؟
    عارف اني مزعلهمش مني ومدايقهمش خالص حتي لو عملوا ايه معايابس طبعا طلبهم يكون في رضا ربنا

    بس هتقولي طب ايه هي الأدلة علي بر الوالدين

    هقولك مش حافظ ومش فاكر حاجة دلوقتي

    خلاص يا سيدي ولا يهمك

    احنا نجيبلك الأدلة بإذن الله

    تعالي نشوف كده


    : يقول تبارك وتعالى :


    {وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاهُمَا فَلا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلاً كَرِيماً * وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً}


    معنى قضى أي : أمر ، وجاء معناها : وصىَّ ، وجاء معناها : حكم ، فالله سبحانه وتعالى أمر ووصَّى وحكم أن لا تعبدوا إلا إياه ، أي نفي للعبودية وإثابتها فقط لله تعالى ، أي لا معبود بحق إلا الله ،
    ولهذا خلق الله الكون
    {وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْأِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ }

    وبهذا أرسل الله الرسل {وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ }

    وجعل أفضل كلمة في هذا الكون كلمة التوحيد ،
    قال تعالى :{فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ}.


    وقرن سبحانه وتعالى عبادته وطاعته ببر الوالدين وطاعتهما ، فإن عبداً مهما علت رتبته بالطاعة لله تعالى وبالعبادة فإنه لا يكون عبد بحق إلا إذا امتثل لأوامر الله تعالى ، وأعظم تلك الأوامر بعد التوحيد هو بر الوالدين ، والذي قرنه سبحانه وتعالى بعبادته ، وكذلك قرن سبحانه الشرك به والعياذ بالله تعالى مع العقوق الوالدين

    يااااااااه إيه ده استني

    ايه اللي بتقوله ده

    ايه في إيه

    يعني مهما الواحد زادت رتبته في الطاعات وعمل وعمل

    مش هيكون عبد بحق يعني غير لما يبر والديه لو كان عاق ليهم

    ااااه للأسف لازم يكمل عمله ببره لوالديه

    وتعالي كده نشوف الحديث ده

    ، فقد جاء عن عبد الله بن أنيس رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (( من أكبر الكبائر الإشراك بالله وعقوق الوالدين واليمين الغموس ))



    وكمان شوف الجزء الخطير ده

    ويا للعجب أن الله تعالى اشترط لدخول الجنة " بر الوالدين بعد توحيده ، بهذا أوحى الله تعالى إلى حبيبة ومصطفاه ، فقد جاء عن عمرو بن مرة الجهني رضي الله عنه قال جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقال يا رسول الله شهدت أن لا إله إلا الله وأنك رسول الله وصليت الخمس وأديت زكاة مالي وصمت رمضان
    فقال النبي صلى الله عليه وسلم : (( من مات على هذا كان مع النبيين والصديقين والشهداء يوم القيامة هكذا ونصب أصبعيه ما لم يعق والديه ))


    وكان هذا سنة الله في خلقه ، وليس على هذه الأمة فحسب قال تعالى : { وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً }

    وقال تعالى : {وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً }

    وقال تعالى : { قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً }

    وكان الأنبياء أبر الناس بوالديهم فحدثنا الله تعالى عن ابراهيم عليه السلام أنه كان يدعو بهذا الدعاء :{ رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ}
    وكذلك نوح عليه السلام : { رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَاراً }
    وكذلك عيسى عليه السلام أوصى الله تعالى : { وَبَرّاً بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّاراً شَقِيّاً }

    وكذلك يحيى عليه السلام : { وَبَرّاً بِوَالِدَيْهِ وَلَمْ يَكُنْ جَبَّاراً عَصِيّاً } وغيرهم من الأنبياء والمرسلين كثر .


    طب انت عارف لما تبر والديك أفضل من انك تروح تجاهد في سبيل الله إلا في حالة واحدة بس

    ياسلااااام

    اه والله احنا مش بنقول من عندنا

    طب تعالي شوف كده

    ويا للعجب أيضاً أن الله تعالى جعل بر الوالدين مقدم على الجهاد في سبيل الله تعالى

    جاء من حديث ابن مسعود قال : سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم أي العمل أحب إلى الله قال : (( الصلاة على وقتها قلت ثم أي قال بر الوالدين قلت ثم أي قال الجهاد في سبيل الله ))

    فالبر مقدم على الجهاد في سبيل الله إلا في حالة جهاد الدفع – أي يكون العدو دخل البلدة فعلى أهل تلك البلدة الدفاع عن بلدهم فيخرج الابن دون إذن أبويه والزوجة دون إذن زوجها وهكذا – أما في الجهاد العادي وهو جهاد الطلب فالبر مقدم عليه ، استمع معي إلى تلك الأحاديث

    فعن عبد الله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما قال جاء رجل إلى نبي الله صلى الله عليه وسلم فاستأذنه في الجهاد فقال : (( أحي والداك )) قال : نعم قال : (( ففيهما فجاهد ))

    وفي رواية لمسلم قال : أقبل رجل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال أبايعك على الهجرة والجهاد أبتغي الأجر من الله قال فهل من والديك أحد حي قال نعم بل كلاهما حي قال فتبتغي الأجر من الله قال نعم قال فارجع إلى والديك فأحسن صحبتهما

    وعن عبد الله بن عمرو؛ قال : جاء رجل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فقال: جئت أبايعك على الهجرة ، وتركت أبوي يبكيان قال: "" ارجع إليهما فأضحكهما كما أبكيتهما "" .

    وعن أبي سعيد الخدري : أن رجلا هاجر إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم من اليمن فقال: "" هل لك أحد باليمن ؟ "" فقال: أبواي ، قال: "" أذنا لك ؟ "" قال: لا ، قال: "" ارجع إليهما فاستأذنهما ، فإن أذنا لك فجاهد ، وإلا فبرهما "

    وعن معاوية بن جاهمة أن جاهمة جاء إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقال يا رسول الله أردت أن أغزو وقد جئت أستشيرك فقال : ( هل لك من أم ) قال نعم قال : ( فالزمها فإن الجنة عند رجلها )

    ورواه الطبراني بإسناد جيد ولفظه قال أتيت النبي صلى الله عليه وسلم أستشيره في الجهاد فقال النبي صلى الله عليه وسلم ألك والدان قلت نعم قال : (( الزمهما فإن الجنة تحت أرجلهما )) .


    وشوف كمان

    ويا للعجب أيضاً أن الله تعالى جعل رضاه برضى الوالد ، فإذن لن يمن الله تعالى على عبدٍ من عباده بالرضى وهو عاق لوالديه – ومن المعلوم أن الجنة لن يدخلها أحد إلا برضى الله جلَّ وعلا في علاه ،

    فعن عبد الله بن عمر قال: " رضا الرب في رضا الوالد و سخط الرب في سخط الوالد " ..

    فإذا كان هذا بالنسبة للوالد فمن باب أولى أن يكون رضى الله سبحانه وتعالى في رضى الأم لماذا ؟

    لأن كماجاء في هذا الحديث عن أبي هريرة (( أن رجلا قال يارسول الله من أبر قال أمك قال ثم من قال أمك قال ثم من قال أمك قال ثم من قال أباك ))



    فلو صليت حتى تكسَّر صلبك وذكرت الله حتى تفتَّتت لسانك وجاهدت في سبيل الله حتى مِتَّ شهيداً فلن تدخل الجنة حتى يرضى عنك والداك ،

    يا نهااااااااااار ابيض

    شوفت بقي


    و للحديث الذي ذكرناه سابقاً

    أن رجلاً جاء إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقال يا رسول الله شهدت أن لا إله إلا الله وأنك رسول الله وصليت الخمس وأديت زكاة مالي وصمت رمضان فقال النبي صلى الله عليه وسلم : (( من مات على هذا كان مع النبيين والصديقين والشهداء يوم القيامة هكذا ونصب أصبعيه ما لم يعق والديه )) .

    وجاء عن أبى الدرداء قال: أوصانى رسول الله صلى الله عليه وسلم بتسع: (( لا تشرك بالله شيئا وإن قطعت أو حرقت ، ولا تتركن الصلاة المكتوبة متعمدا؛ ومن تركها متعمدا برئت منه الذمة ، ولا تشربن الخمر؛ فإنها مفتاح كل شر ، وأطع والديك ، وإن أمراك أن تخرج من دنياك؛ فاخرج لهما ، ولا تنازعن ولاة الأمر ، وإن رأيت أنك أنت ، ولا تفرر من الزحف؛ وإن هلكت وفر أصحابك ، وأنفق من طولك على أهلك ، ولا ترفع عصاك عن أهلك ، وأخفهم في الله عز وجل )) .

    وجاء أيضاً عن جابر بن عبد الله أن رجلا قال يا رسول الله إن لي مالا وولدا وإن أبي يريد أن يجتاح مالي فقال : (( أنت ومالك لأبيك ))




    ممكن تسألني دلوقتي تقولي طب ليه انا اعمل ده كله مع ابي وامي

    وليه ربنا جعل اللي يرضيهم منزلته عالية للدرجة دي



    الجواب يا سيدي لأن

    ، أنه لا يشكر الله من لم يشكر الناس ، كما جاء في سلسة الأحاديث الصحيحة من قوله عليه الصلاة والسلام : (( لا يشكر الله من لا يشكر الناس )) .

    وأحق الناس بالشكر هم الوالدان لأنهما صاحبا كل معروف علي فُهُما السبب لوجودي في هذه الدنيا

    ، فهذا المعروف والإحسان منهما بماذا أقابله ؟

    أقابله بالبر لهما والإحسان ما استطعت لذلك سبيلا لعلي أكافئ بعض فضلهما علي ، والفضل الأكبر منهما لا أستطيع أن أكافئهما عليه فالله يكافئهما عليه ،

    فالله أسأل العفو والمغفرة والمسامحة والتجاوز عن تقصيري في عدم استطاعتي على مكافئتهما ،

    وأدعو الله دائماً ما حييت ، لهما بالمغفرة والرحمة كما ربَّياني صغيرا ، لأنهما صحبا المعروف والإحسان علي

    وقد جاء من حديثه عليه الصلاة والسلام : (( من صنع إليكم معروفا فكافئوه فإن لم تجدوا ما تكافئونه فادعوا له حتى تروا أنكم قد كافأتموه )) .

    وقد علم سبحانه أن الولد مهما صنع من المعروف مع والديه فلن يستطع أن يرد اليسير من جميلهما عليه فقد جاء عن أبى بردة ؛ أنه شهد ابن عمر ، ورجل يماني يطوف بالبيت - حمل أمه وراء ظهره - يقول:

    إني لها بعيرها المذلل إن أذعرت ركابها لم أذعر

    ثم قال: يا ابن عمر! أترانى جزيتها ؟ قال: (( لا . ولا بزفرة واحدة ، واحدة .

    ولهذا قال سبحانه { وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً }



    ولا يقدَّم عليهما بالفضل إلا الخالق وهو الحق جل في علاه فهو المسبب لوجودي في هذا الوجود ، فهو صاحب المن والجود والكرم سبحانه ، وكذلك عبد الله وحبيبه ومصطفاه محمد صلى الله عليه وسلم فهو له الفضل في تبليغنا الرسالة وتأدية الأمانة فصلوات الله وسلامه عليه في السماوات والأرض وفي الملأ الأعلى إلى يوم الدين وعلى آله أجمعين .

    والله سبحانه وتعالى يُذَكِّر الإنسان دائماً في محكم تنزيله أن الله خلقه في بطن أمه وهو وهن وأمه بطبيعتها كامرأة مخلوق ضعيف فهي وهن ، فكان الحمل وهناً على وهن

    كما قال تعالى : { وَوَصَّيْنَا الْأِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ }




    . فانظر أخي في الله إلى هذا المجهود العظيم الذي بذلته أمك وهي حامل بك في أحشائها تسعة أشهر وهي الضعيفة بطبيعتها

    ، فمثل ذلك على نفسك أخي في الله لو أنك اشتريت حاجة ما ، تزن اثنين كيلو غرام فهل تستطيع أن تحمله بيد واحدة من السوق إلى البيت دون أن تغير إلى اليد الأخرى ؟!!

    فكيف بهذه الأم الضعيفة حملتك تسعة أشهر تأكل من أكلها تتغذَّى من دمها كالعلقة تأخذ من نفسها ، تسعة أشعر ، وأنت أحب إلى قلبها من العسل ،

    ويا ليت هذا فحسب

    بل عندما يحين موعد خروجك من بطنها تأتي الزفرات والآهات والآلام من أمك وربك أنك تستعصي عن الخروج فيؤدي الأمر بالطبيب أن يفتح بطن أمك بالمشرط لإخراجك ،

    ويا ليت ذلك يعجبك تخرج وأنت تبكي ، وأمك تلك المسكينة لما تستيقظ من البنج بعد غيبوبتها أثناء عملية الولادة ، تنظر إليك بعين العطف والرحمة فتنسى كل ما عانته من الآلام طيلة مدة الحمل والولادة بنظرة واحدة وهي تقول " ربي ، ربي خذ من عمري وأعطه " .


    طب اللي يعصي والديه يحصله إيه

    تعالوا نشوف

    في المشاركة الجاية إن شاء الله




    وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
    رضي الله عنك وأرضاك



  • #2
    رد: تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

    ايه الدليل إن العقوق صعب اوي

    بالإضافة للآيات اللي ذكرنها فوق
    والملاحظ إن الآيات ان اكبر معصيه او اكبر كبيره هي الأشراك بالله اول حاجه على رأس الكبائر ثم يأتي بعدها عقوق الوالدين . ويكفي انها ذكرت في القرءان اكثر من مره ولذلك لعظم المعصيه عند الله سبحانه وتعالى .



    وكذلك كما قال
    رسول الله صلى الله عليه وسلم: "ألا أنبئكم بأكبر الكبائر؟ قلنا: بلى يا رسول الله. قال: الإشراك بالله، وعقوق الوالدين..."الحديث.




    عن المغيرة بن شعبة رضي الله عنه عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "إن الله عز وجل حرم عليكم عقوق الأمهات، ووأْد البنات..."الحديث.



    وحديث خطير جدا



    قال رسول الله صلى الله عليه وسبم " ثلاثة لا ينظر الله إليهم يوم القيامة: العاق لوالديه، والمرأة المترجلة، والديوث.وثلاثة لا يدخلون الجنة: العاق لوالديه، ومدمن الخمر، والمنان بما أعطى".




    وعن أبي هريرة أيضاً رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم صعد المنبر فقال آمين آمين آمين



    قيل يا رسول الله إنك صعدت المنبر فقلت آمين آمين آمين فقال : (( إن جبريل عليه السلام أتاني فقال من أدرك شهر رمضان فلم يغفر له فدخل النار فأبعده الله
    قل آمين فقلت آمين ومن أدرك أبويه أو أحدهما فلم يبرهما فمات فدخل النار فأبعده الله قل آمين فقلت آمين ومن ذكرت عنده فلم يصل عليك فمات فدخل النار فأبعده الله
    قل آمين فقلت آمين ))




    . وفي رواية أخرى للطبراني من حديث ابن عباس بنحوه وفيه : (( ومن أدرك والديه أو أحدهما فلم يبرهما دخل النار فأبعده الله وأسحقه قلت آمين )) .



    إذن هذه الدعوات الثلاثة حق على كل من أصابته وكان من ضمن هؤلاء الثلاثة ، لأن الذي دعا هو جبريل عليه السلام وهو خير رسل الملائكة على الإطلاق



    ، ودعوة الملائكة مستجابة بمشيئة الله تعالى لأنهم وكما وصفهم ربهم : { لا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ}



    . والذي أمَّنَ على الدعاء هو حبيب الله وخليله ومصطفاه محمد صلى الله عليه وسلم ولا محالة دعوته مستجابة ، كيف لا وهو خير رسل الله على الإطلاق .





    فكيف إذا كان ملك الملوك وعظيم السماوات والأرض هو سبحانه الذي لا ينظر إلى عبده وهو أرحم الراحمين ، في يوم أحوج ما يحتاج العبد إلى نظرة رأفة ورحمة من مليكه



    الملك الديان ، وإن كان لا غنى عن فضله سبحانه في الدنيا فضلاً عن الآخرة مقدار طرفة عين أو أقل من ذلك
    ، ومن حرم نظرة رحمة من أرحم الراحمين ، حرم الجنة لأنها دار رحمته
    ومن حرم الجنة كانت النار أولى به لأنه ليس بعد الدنيا من دار إما الجنة أو النار ، قال تعالى)":{كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ * ثُمَّ إِنَّهُمْ لَصَالُوا الْجَحِيمِ }



    وجاء أيضاً أمر مخيف وعظيم وهو أنَّ العاق لا يُقبَل منه ما أدَّى من الفرائض التي فرضها الله عليه من صلاة وزكاة وصوم وحج وجهاد وغير ذلك ، سواء كان فريضة أو نافلة ،



    وكان بهذا شبيهاً بالمشرك أو الكافر والعياذ بالله من هذا الوجه



    حيث من المعلوم أن الله لا يقبل من كافر أو مشرك عبادة إلا بعد دخوله الإسلام ونطقه بالشهادتين ،



    فقد جاء عن أبي أمامة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (( ثلاثة لا يقبل الله عز وجل منهم صرفا ولا عدلا عاق ولا منان ومكذب بقدر )) .



    وجاء أيضاً : أن العاق ملعون على لسان محمد صلى الله عليه وسلم ، ومن كان ملعون على لسان رسول الله فهو ملعون من قبل الله تعالى لأن محمداً ما هو إلا مبلغ لما أوحى الله تعالى إليه ، ومن لعنه الله ، أبعده وطرده من رحمته والعياذ بالله ،



    فعن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال (( ملعون من عمل عمل قوم لوط ملعون من عمل عمل قوم لوط ملعون من عمل عمل قوم لوط ملعون من ذبح لغير الله ملعون من عق والديه ))



    وهناك وصية للرسول صلى الله عليه وسلم وصى بها معاذ بن جبل رضي الله عنه ، جاء في مضمونها : (( لا تشرك بالله شيئا وإن قتلت وحرقت ولا تعص والديك وإن أمراك أن تخرج من أهلك ومالك ولا تتركن صلاة مكتوبة متعمدا فإن من ترك صلاة مكتوبة متعمدا فقد برئت منه ذمة الله ولا تشربن خمرا فإنه رأس كل فاحشة وإياك والمعصية فإن بالمعصية حل سخط الله وإياك والفرار من الزحف وإن هلك الناس وإن أصاب الناس موت فاثبت وأنفق على أهلك من طولك ولا ترفع عنهم عصاك أدبا وأخفهم في الله ))




    وجاء عن أبى الدرداء قال: أوصانى رسول الله صلى الله عليه وسلم بتسع: (( لا تشرك بالله شيئا وإن قطعت أو حرقت ، ولا تتركن الصلاة المكتوبة متعمدا؛ ومن تركها متعمدا برئت منه الذمة ، ولا تشربن الخمر؛ فإنها مفتاح كل شر ، وأطع والديك ، وإن أمراك أن تخرج من دنياك؛ فاخرج لهما ، ولا تنازعن ولاة الأمر ، وإن رأيت أنك أنت ، ولا تفرر من الزحف؛ وإن هلكت وفر أصحابك ، وأنفق من طولك على أهلك ، ولا ترفع عصاك عن أهلك ، وأخفهم في الله عز وجل )) .




    وجاء أيضاً عن جابر بن عبد الله أن رجلا قال يا رسول الله إن لي مالا وولدا وإن أبي يريد أن يجتاح مالي فقال : (( أنت ومالك لأبيك ))




    ودي
    صور من عقوق الوالدين مهمه جدا في امور كثيره ممكن الواحد يعملها وتكون من صور عقوق الوالدين .



    1 - إبكاء الوالدين وتحزينهما سواء بالقول أو الفعل، أو بالتسبب في ذلك. مثل الرسوب في الدراسه ، او الفشل في الحياه العمليه والأجتماعيه .




    2 - نهرهما وزجرهما وذلك برفع الصوت؛ والإغلاظ عليهما بالقول. قال - تعالى -: " وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا " [ الإسراء: 23 ].




    3 - التأفف، والتضجر من أوامرهما : لما احد الوالدين يطلب اي شىء يقلب وشه ويتأفف في حين لو احد اصحابه طلب نفس الطلب يجري يعمله اقولكم مثال لما احد الوالدين يطلب انك تنزل معاه يشتري حاجه مثلا تلائي الولد او البنت نازل مضايق وزعلان ولما حد من اصحابه يطلب انه ينزل معاه لمساعدته في شراء شىء ينزل وهو فرحان ...........انهي اولى !!!!!!!!!!!!
    قال - تعالى -: فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ [ الإسراء: 23 ].




    4 - العبوس، وتقطيب الجبين أمامهما : بره البيت في الشغل او مع الأصحاب في الكليه مبتسم بيحاسب على كلامه ذوق بشوش ...صوره جميله اوي ....يرجع البيت يقلب على الوش التاني يا اما يقفل على نفسه الغرفه او لما يكلمهم ..يكلمهم بأسلوب وحش او مازح زياده عن اللزوم . بطريقه تضايق الوالدين .




    5 - النظر إلى الوالدين شزرا وذلك برمقهما بحنق، والنظر إليهما بازدراء واحتقار.
    قال معاوية بن إسحاق عن عروة بن الزبير قال: " ما بر والده من شد الطرف إليه "




    6 - الأمر عليهما : بمعنى أنك مثلا تأمر والدتك بترتيب المنزل او كنسه او الغسيل ......الخ فلا يليق بالأبن ان يتأمر على والديه الا إذا قامت الأم بذلك بطوعها، وبرغبة منها وهي نشطة غير عاجزة.




    7 -انتقاد الطعام الذي تعده الوالدة وهذا العمل فيه محذوران، أحدهما: عيب الطعام، وهذا لا يجوز؛ فرسول الله - صلى الله عليه وسلم - ما عاب طعاما قط، إن أعجبه أكل، وإلا تركه.
    والثاني: أن فيه قلة أدب مع الأم، وتكديرا عليها.




    8 - ترك مساعدتهما في عمل المنزل: سواء في الترتيب والتنظيم، أو في إعداد الطعام، أو غير ذلك.
    الولد يعتقد انه انتقاص من رجولته انا اكنس انا اغسل ويسمع كلام اصحابه ان ده مش رجوله الي اخر هذا الكلام الي اقل ما يوصف به انه كلام هايف ليس له وزن .
    البنت ممكن تجلس تتكلم مع صديقتها في التليفون ساعات او تشاهد التلفزيون ولا تساعد امها في عمل البيت .




    9 - الإشاحة بالوجه عنهما إذا تحدثا: وذلك بترك الإصغاء إليهما، أو المبادرة إلى مقاطعتهما أو تكذيبهما، أو مجادلتهما، لما مثلا المدير يطلبك حايكون منظرك ادامه ايه ؟؟؟ مصغي بأهتمام لا تقاطعه وترد عليه بأدب كبير ..اما الوالدين ممكن حد يكلمك منهم وانت قاعد وحاطت رجل على رجل ولا بتتفرج على التلفزيون ...الخ ...عادي اصله والدي او والدتي . في حاجات الوالدين ممكن تجرحهم بس ماينبهوش عليها الأبناء ...ممكن تكون عدم الأصغاء اليهم مما يجرحهم .




    10 - قلة الاعتداد برأيهما: فبعض الناس لا يستشير والديه، ولا يستأذنهما في أي أمر من أموره، سواء في زواجه، أو طلاقه، أو خروجه من المنزل والسكنى خارجه، أو ذهابه مع زملائه لمكان معين، أو نحو ذلك. والكلمه الشهيره انا كبرت خلاص


    طب ماش انا خلاص عرفت ان العقوق صعب اوي واني لازم أرضي والدي
    بس انا قولت في الأول انهم معارضني في الإلتزامي
    وممكن واحد تاني يقول معظم الحاجات اللي بعملها معارضني فيها
    أعمل إيه بقي
    ده بقي إجابة السؤال اللي في الأول خالص وهنجاوب عليه في المشاركة الجاية إن شاء الله




    وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
    رضي الله عنك وأرضاك


    تعليق


    • #3
      رد: تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

      نبدأ باللي بيقول معارضني في معظم الحاجات
      في الأول نحب بس ننبه تنبيه بسيط
      كتير اوي الأب والأم بيكون عندهم خبرة وعارفين مصلحتك أكتر من أي حد تاني
      ومن خبرتهم في الحياة ولأنهم مروا بظروف زي اللي مريت بيها بالظبط فهما علي هذا الأساس بينصحوك ومش قصدهم يفرضوا سيطرتهم عليك أبدا
      دول أكتر ناس بيخافوا عليك في الدنيا دي هما والديك
      ونفسهم دايما تكون أحسن منهم ويفتخروا بيك ومش عايزين أي حاجة تأذيك
      هقولك مثال لو في واحد صاحبك هو بيحبك اوي وانت عارف كده ولما يكون عنده خبرة ماشاء الله وتيجي تاخد رأيه في حاجة
      أكيد بتثق في رأيه ومش بتعاند أو تتخانق معاه صح؟!
      طيب ماتعامل والديك زي كده يعني
      اشمعنا يعني؟!
      حتي لو كانوا مش متفهمين الأمر كويس طاوعهم وهديهم وبلاش تزعلهم منك
      يعني استشير وصلي استخارة وأرضيهم
      وفهمهم بود بعد كده يا أمي يا أبي ده طلع الأمر كذا مثلا
      مش بالخناق وبالتأكيد هيتوافقوا معاك لو انت وضحتلهم الأمر كويس
      ******

      نيجي بقي للملتزم وأهله بيعارضوا علي الإلتزام ودايما مخالفينه في أمور كتير
      برده تعامل معاهم بود وإحترام
      إحتسب أمرك وادعوهم لله
      آآآه والله أدعوهم لله
      انت مش حاسس بتأنيب الضمير وانت ملتزم وعارف دينك وحاسس بحلاوة الإيمان وأهلك مش عارفين
      هتقولي دول صعبين
      هقولك لا بالتأكيد دول فيهم خير كتير
      وأكيد هتيجي لحظة قلبهم يرق معاك
      القلوب بيد الرحمن يقلبها كيف يشاء
      مفيش حاجة بعيدة عن ربنا
      والأقربون أولي بالمعروف
      يعني انت ممكن قاعد تقطع نفسك وصابر وانت بتدعي حد بره مثلا وعند أهلك مش قادر
      ده أكبر ثواب هيكون مع أهلك
      يعني عاملهم بإحسان وبرقة وحببهم في الدين وأصبر مهما عملوا معاك في الأول
      وشوف القصة دي كده
      الأخت غادة وثبات كالجبال !! مقطع مؤثر جداً جداً
      ثبتت مهما عمل معاها والدها ولم ترد أزيته بعقوق بل كانت صابرة
      طبعا لا نتمني لوالديك هذه النهاية ولكن انا وضعت القصة كمثال للصبر
      وأعلم لو ربنا وجد الصدق في قلبك هيصدق معاك
      وأهم حاجة قبل اي شئ هي الدعاااااااء ثم الدعاء ثم الدعاء
      لأن ما نحن إلا أسباب وكل شئ بيد الله





      وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
      رضي الله عنك وأرضاك


      تعليق


      • #4
        رد: تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

        جزاكم الله خيــــــــــــــرا كثيرا
        اللهم باااارك عمل رائع

        اللهم اهدنا لأحسن الاخلاق

        تعليق


        • #5
          رد: تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

          جزاك الله خيرا ونفع بك

          تعليق


          • #6
            رد: تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

            جزانا الله وإياكِ كل خير

            وبارك الله فيكِ
            وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
            رضي الله عنك وأرضاك


            تعليق


            • #7
              رد: تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

              جزاكم الله خيرا
              نَعيبُ زَمانَنا وَالعَيبُ فينا وَما لِزَمانِنا عَيبٌ سِوانا
              وَنَهجو ذا الزَمانِ بِغَيرِ ذَنبٍ وَلَو نَطَقَ الزَمانُ لَنا هَجانا
              وَلَيسَ الذِئبُ يَأكُلُ لَحمَ ذِئبٍ وَيَأكُلُ بَعضُنا بَعضاً عَيانا



              تعليق


              • #8
                رد: تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

                ماشاء الله أختى امة الرحمن / فاطمه
                موضوع طيب جدا وجميل ربى يبارك فيك
                ويجعله فى ميزان حسناتك يارب

                تعليق


                • #9
                  رد: تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

                  اللهم آمين وإياكم

                  جزانا الله وإياكم كل خير جميعا

                  وبارك الله فيكم

                  أسعدني مروركم إخوتي

                  حماكن الباري
                  وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                  رضي الله عنك وأرضاك


                  تعليق


                  • #10
                    رد: تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

                    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                    جزاكِ الله خيراً ونفع بكِ
                    بوركتِ على نقلك الطيب


                    الْحَافِـظُ الْمُتْقِـنُ قَـدْ سَــاوى الْمَـلَـكْ .....
                    فَاسْتَعْمِـلِ الْـجِـدَّ فَـمَـنْ جَــدَّ مَـلَـكْ
                    :rose::rose::rose:
                    القرآن كلام الله ..... خطاب الملك....القرآن عزيز ...... مطلوب وليس طالب
                    إذا تركته تركك ..... وإذا ذهبت عنه ذهب

                    من تعاهدني ..... ويكون قلبـــــها القرآن ؟

                    تعليق


                    • #11
                      رد: تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

                      اللهم آمين وإياكِ

                      بارك الله فيكِ

                      وجزانا الله وإياكِ كل خير
                      وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                      رضي الله عنك وأرضاك


                      تعليق


                      • #12
                        رد: تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

                        تعليق


                        • #13
                          رد: تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

                          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                          *******
                          ماشاء الله تبارك الله
                          دايما مميزة في مواضيعك الجميلة
                          والي اسلوبها بسيط اختنا الغالية امة الرحمن فاطمة
                          **********
                          جزاكِ الله خيرا
                          بارك فيكِ رب العالمين
                          مريحة جداا هذه الآية
                          {وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيراً}
                          الإنسان 12
                          يــــــارب عفوك ورضاك

                          تعليق


                          • #14
                            رد: تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

                            ابويا وامي مش فاهمني خالص

                            وبيتكلموا علي اساس زمان

                            سؤال بسيط جدا

                            ليه مكنوش شباب زيينا وعارفين بنفكر في ايه في كل مرحلة في حياتنا

                            الاب والأم والله العظيم يا جماعة ما يعرف قيمتهم إلا من فقدهم

                            الموت حقيقة مؤكدة , وكتير والله ما الواحد يتخيل كده مجرد تخيل إنه فقد ابوه أو أمه بجد والله الواحد بيبكي بكاء مرير على كل لحظة زعلهم فيها أو مكناش فاهمنهم فيها

                            إلى يقولك أبويا وأمي مش فاهمني ده غلط لإن هو الى مش فاهمهم مش العكس

                            هتقولي إزاي !! هقولك مش انت بتقول بيفكروا بفكر زمان وكده !! طب ليه متقولش انهم عاشوا زماان ايام اللمبة الجاز وعاشوا دلوقتي ايام القمر الصناعي والكمبيوتر والموبايلات وعندهم خبرة كاااافية اووووي انهم يعرفوا الصح من الغلط

                            مفيش حد في الدنيا دي كلها عاوزك تكون أحسن منه كل واحد عاوز يكون هو الافضل ماعدا الاب والام عاوزينا نبقى أحسن منهم في كل حاجة

                            نشوف المعاناة إلى تحملوها عشانا عشان يوفرولنا كل حاجة احنا عاوزينها

                            أكل شرب لبس كمبيوتر لاب توب موبايلات نت خروجات مصاريف

                            هل فكرنا في يوم قد ايييييه هما بيتعبوا عشان يوفروا لينا كل ده

                            ومع ذلك مبيقولوش لاء بل بيقولوا خد جيب الى انت عاوزه

                            هم مبيقولوش لاء واحنا بنقولهم لاء مليون مرة في اليوم

                            بجد إحنا ناكرين للجميل

                            أه والله ناكرين للجميل

                            تصور واحد صاحبك عملك خدمة هتفضل طول عمرك فاكرهاله وحتى متقدرش تزعله عشان الخدمة دي

                            فماباااااالنا بقى بالجميل الكبييييييير أوووي

                            جميل ابوك وأمك عليك

                            انهم ربونا وعلمونا وأكلونا وشربونا وكبرونا عشان نبقى الى احنا فيه دلوقتي
                            تعبوا عشان يعلموك وينورولك مخك إلى انت بتنشفه عليهم الوقتي

                            والله الواحد بيدعي كل يوم إنه يرزقه بر أبويه كما يجب وإنه يسعى انه يردلهم حتى جزء من جميلهم لإن مهما عملنا مش هنوفيهم حقهم

                            " وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا " الإسراء : 24


                            موضوع رائع جداً يا فاطمة
                            بوركتِ وجزاكِ الله كل خير
                            إذا خلوت يوماً بريبةٍ والنفس داعية إلى العصيان
                            فقل لها استحِ من نظرِ الإله فإن الذي خلق الظلام يراني
                            إن كنت تعصي الله مع علمك باطلاعه عليك فما أشد وقاحتك وما أقل حياءك
                            " أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يَاحَسْرَتَى عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ"

                            تعليق


                            • #15
                              رد: تعالي هنا قولي...أصل ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

                              أبكيتيني رقية

                              عندك حق والله

                              بارك الله فيكِ رقية

                              وجزاكِ الله خيراااااااااااااااااا..
                              وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                              رضي الله عنك وأرضاك


                              تعليق

                              يعمل...
                              X