عقلك بكل اللي فيها من كلمات عن العشق والهوى والهجر والوداع ،
حتي لو مكنتيش واخدة بالك ...لكن هي دي الحقيقة..
سامية يا حبيبتي إحنا محتاجين أوي الوقت اللي هنتفرج فيه علي التلفزيون
ونسمع أغاني ونشوف كليبات
شوفي الحديث ده
حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم: (لا تزول قدما عبد حتى يسأل عن عمره فيما أفناه، وعن علمه فيم فعل فيه، وعن ماله من أين اكتسبه وفيم أنفقه، وعن جسمه فيم أبلاه) رواه الترمذي وقال حديث حسن صحيح.
هتقولي لربنا إيه وقتها لما تتسألي عن عمرك قضيتيه في إيه ؟؟
هتقوليله إيه وإنتي رحتي فضلتي الأغاني علي كلامه الجميل
سامية يا حبيبتي لازم تعرفي إن لما ربنا ينهانا عن حاجة مش بينهانا عن
الحاجة دي غير لأن الحاجة دي فيها ضرر علينا
قوليلي بالله عليكِ يا سامية
إنتي إستفدتي إيه من سماعك للأغاني ؟؟
ولا حاجة والله
غير إنك ضيعتي وقتك في حاجة مفهاش فايدة
وأغضبتي ربنا بسماعك للكلام المحرم
وممكن تكوني سرحتي مع الكلام
عارفة ، بعض الشباب هيقولوا أن الواحد لما يكون مصاب بالاكتئاب مثلا
أو الهم ، فبيسمع الأغاني علشان يخفف من همه ويروح عن نفسه...
وفي الواقع أن ده غلط في حد ذاته..
لأن ربنا سبحانه وتعالي مش هيجعلنا راحة في حاجة محرمة أبدا
وأصلا لو سألت حد من الشباب دول تلاقي أنه بيشعر بالنشوة والفرح
وقت سماع الأغنية..وبمجرد ما تنتهي يرجع مرة تانية لحزنه وغمه...زي
العلاج اللي ملهوش أي فايدة !
وغير كده الأغاني بتعطلك عن القرآن الكريم كلام الله تعالي..
هتقوليلي هي بس للترويح عن النفس .. للتسلية ... لكن انا بقرا القرآن
وبحفظ منه زي ما انتي عارفة
لا يا سامية يا حبيبتي
حب الكتاب وحب ألحان الغناء...في قلب عبد مش بيجتمعوا
فأنهي واحد بتفضليه ؟؟
كلام الله ولا كلام الأغانى؟
؟؟
يا سامية مفيش آية من كتاب ربنا لمست قلبك ؟؟
أكيد في
طيب ليه سمحتي لقلبك يا سامية يتعلق بكلام المغنين ده ؟؟
وليه سمحتي لنفسك بحب الناس دي
إنتي متعرفيش إن الرسول عليه الصلاة والسلام قال
: (المرء مع من أحب) متفق عليه
فتحبي تتحشري مع الناس دي ؟؟ ولا مع النبيين والصديقين والشهداء
انا عايزاكِ تحكمي بنفسك
تخيلي كده إننا يوم القيامة .. تتخيلي ممكن ساعتها نشوف الأغاني حرام ولا
حلال ؟؟...
تخيلي معايا دلوقتي كل أعمال الخير ..الصلاة والصيام ..والصدقة وتبسمك
في وجه أختك
وعلي الجانب التاني أعمال الشر .. قتل وسرقة وحقد ..كل المعاصي والآثام
فاحكمي كده الأغاني هتكون مع أعمال الخير ولا الشر
ما هو مش معقولة تكون الأغاني دي سبب في أنك تأخد حسنات!
تحب أنتي بقي تكوني في أي ناحية ؟؟
أكيد مش مع الأغاني !
سامية يا حبيبتي انا خايفة عليكِ من الأهوال
وأنهي حاجة أحب ليكِ يا سامية تكوني مع المغنيين ولا مع اللي يقولهم ربنا يوم القيامة
إقرأ وارتق ورتل كما كنت ترتل في الدنيا فإن منزلتك عند آخر آية تقرأها ..
فالتضرع هو كثرة الدعاء بلهج أن الله سبحانه وتعالى يثبتني على الطريق
فالنبي صلى الله عليه وسلم وقد غفر الله له ما تقدم من ذنبه كان أكثر دعائه:
" يا مقلب القلوب و الأبصار ثبت قلبي على دينك "
وكان إذا أقسم قال : " لا ومقلب القلوب "
إذاً تريد ثباتــاً على الطريـــق ؟ عليـــك:
1- دوام الإستعانة بالله سبحانه وتعالى
2- الإستقواء بالله بالدعاء والتضرع و بكثرة القول بـ ( لا حول ولا قوة إلا بالله ) ونحوها
3- مزيد من الشكر
وإن هناك 3 أشياء يجب على الإنسان أن يعرفها :
1- معرفة الله
2- معرفة النفس
3- معرفة الطريق
ان الطريق: إن انا لست طوال الوقت هكون كذلك .. في الطريق سنجد فتور
فالنبي صلى الله عليه وسلم يقول :
" إن لكل شيء شرة، ولكل شرةفترة، فإن صاحبها سدد و قارب ، فارجوه
و إن أشير إليه بالأصابع ، فلا تعدوه "
الراوي: أبو هريرةالمحدث: الألباني
فكل عمل فيه لحظة نشاط وفيه لحظة فتور .. ولكن الفكرة إن النبي صلى الله عليه وسلم وضع لنا الأساسات
إننا عندما ننزل .. ننزل على " طوبى لمن كان فترته إلى مقاربة وتسديد ولم تخرجه من فرض ولم تدخله في محرم رجى له أن يعود خيرا مما كان
قال عمر بن الخطاب رضي الله عنه وأرضاه إن لهذه القلوب إقبالا وإدبارا فإذا أقبلت فخذوها بالنوافل وإن أدبرت فألزموها الفرائض وفي هذه الفترات والغيوم والحجب التي تعرض للسالكين من الحكم مالا يعلم تفصيله إلا الله وبها يتبين الصادق من الكاذب
التعديل الأخير تم بواسطة الأمير قطز; الساعة 29-10-2011, 03:12 PM.
وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
رضي الله عنك وأرضاك
فبدأ يوصله علم .. والعلم سيعطيه دافع كي يكمل .. فلابد من وجود هدف محدد أمامي أسير عليه
علماء الإدارة يقولوا : 4 أشياء لكي يحدث تحقيق لأي هدف
1- تحديد هدف بوضوح
2- التركيز على الهدف
3- ان يكون الهدف قابل للقياس والتطبيق
4- أن يكون الهدف واقعي وليس خيالي
فلو وضع هذه الأهداف الأربعة وطبقها بشكل إيماني .. سيكون هذا الإسبوع هو إسبوع قيام الليل
والإسبوع الثاني هيكون كذا وكذا ....
" اللهم اجعلني من الأقليين " فسيدنا عمر شعر إن ذلك مبالغة في الدعاء
فقال: ما هذا يا رجل ؟ وجاء بالدرة
فقال الرجل : ألم يقل الله سبحانه وتعالى : } وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِي الشَّكُورُ{] سبأ 13 [
لكن الرفقة الصالحة تعين الإنسان إذا غفُل، تذكرهُ إذا نسي
فمثلاً .. شخص أراد أن يصلي ولا يستطيع .. فيجد شخص آخر يثبطه ويقول له إجلس شاهد المباراة
بينما شخص آخر يتصل به " فعندما يكون لنا أصدقاء تتصل علينا كل يوم لنذهب للصلاة .. فهل نشعر وقتها بالكسل ؟
وقصة الرجل الذي قتل 99 نفسا .. فماذا قال له العالم ؟
اذهب إلى أرض كذا فإن بها أُناس يعبدون الله، فاعبد الله معهم
وتذهب سامية لتخبر والدتها بالأمر وتطلب منها أن تشاركها في سماع الشريط
ولكن للأسف لم تقتنع والدة سامية بعد كلام سامية وبعد سماعها الشريط
ويكون ردها
والدة سامية : إحنا ملناش دعوة بالناس يا سامية مش هما اللي يمشونا اللي عايز يقول حاجة يقول إنتي لسة صغيرة يا حبيبتي ولسة قدامك العمر طويل ولازم تتهني بشبابك
وبعدين إنتي عايزة تغيري لبسك علشان يتقدملك بعد كده واحد معقد ومتشدد في الدين وخنيقة وميعرفش غير التكشير علطول
سامية : مين قال كده يا ماما ما شروق علطول مبتسمة والبنات كلها بتحبها وباباها كويس ومش بتقول يوم إنه بيكشر ولا الكلام ده
والدة سامية : وانا إيش ضمني يعني إنك هتاخدي واحد زي والد شروق مثلا
يا حبيبتي إحنا مننفعش مع حياة الناس دي كلها كبت ومش بيقدروا يعلموا كل حاجة يعني إنتي بعدها مش هتقدري تروحي أفراح وتعملي كل اللي إنتي عايزاه
وللأسف تتأثر سامية بكلام والدتها
وتحاول سامية أن تتهرب من شروق
وتقابل شروق سامية في الدرس وتتجاهل سامية شروق
شروق : سامية إزيك إيه مش بتكلميني ليه
سلمتي عليه ومشيتي علطول
سامية : آه معلش يا شروق أصل مش راجعت الدرس كويس
شروق : طيب ممكن تطمنيني إيه اللي حصل بسرعة مع مامتك
سامية : بصي يا شروق انا لسة صغيرة ده إحنا 3 اعدادي
وبعدين انتي معقدة الأمور أوي يا شروق بصراحة وربنا غفور رحيم يا ستي
شروق : إنتي ليه غيرتي رأيك بسرعة كده يا سامية
سامية : مش غيرت رأي ولا حاجة بس ماما أقنعتني وبصراحة مفيش حد بيخاف عليه ولا بيحبني أد ماما
وبصراحة يعني إحنا متعرفناش علي بعض أوي ومأظنش إنك بتحبيني أوي علشان تقوليلي الكلام ده
شروق : وهنا لم تستطع شروق أن تمنع دموعها
انا مش بحبك يا سامية بالعكس والله إنتي زي أختي وفعلا بحبك في الله ونصحتك علشان خايفة عليكِ
عارفة انا مش ببكي علي أي حاجة غير علي كلمة مش بحبك دي
عارفة يا سامية الرسول عليه الصلاة والسلام قالنا
عن أنس بن مالك رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه) متفق عليه.
يعني عمري ما هكون مؤمنة إلا لو إتمنيتلك اللي بتمناه لنفسي
انا لو مش بحبك كنت سيبتك ومش كلمتك تاني او علي الأقل بطلت أمشي معاكِ بعد كلام الشاب اللي قاله
لكن انا قلت أكيد هتتغير وانا بحبك ومقدرش أسيبك لوحدك
سامية : خلاص انا آسفة يا شروق انا دلوقتي عرفت إنك بتحبيني أوي بجد
وعادت شروق وسامية لما كانت عليه من قبل
ولكن والدة سامية لم تترك لشروق فرصة للتأثير علي سامية ومحاولة تغييرها
لدرجة أصبحت سامية تغيير من شروق جدااا لتفوقها وتميزها عنها في الدراسة
وحزنت شروق جدااا لتغير سامية بهذا الشكل وتأثرت مذاكرة شروق حزنا علي سامية
وفي يوم من الآيام بعد خروج سامية وشروق من الدرس
قالت سامية لشروق
سامية : إحنا عمرنا ما هننفع نكون أصحاب يا شروق لأني مش هينفع أتقيد بالحاجات اللي قولتي عليها وبصراحة لما أجي أتجوز عايزة واحد عايش حياته وروش كده صدمت شروق شروق : سامية إنتي اللي بتقولي الكلام ده سامية : معلش يا شروق عارفة إنه صعب عليكِ بس إنتي لو عشتي حياتي وعشتي مع الحاجات دي كان هيبقي صعب عليكِ الموضوع ده يا شروق شروق : يا سامية ما احنا شرحنا جزء إنها صعب دي سامية : يا شروق متعقدهاش بقي كفاية شروق : خلاص ماشي يا سامية زي ما تحبي وتعود شروق للبيت وتظل تبكي بحرقة وتحاول سارة تهدئتها وتدعوا شروق ربنا أن يثبتها علي الطريق
بعد أن سافرت ألاء وتركتها وتصبح شروق بلا صحبة صالحة
وتدخل شروق المدرسة الثانوية بعد حصولها علي مجموع مرتفع
أسعد كل عائلتها
وعندما تدخل شروق المدرسة الثانوية
تندهش وتصعق وتظل وحدها في الفصل تبكي
ياتري ليه شروق إندهشت وبكت ده اللي هنعرفه الحلقة القادمة بإذن الله
وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
رضي الله عنك وأرضاك
مثل بعض الناس التي تلجأ في علاج المشاكل النفسيه إلى المخدرات مثلا
فبالعكس تسبب له مشكله عكسيه يحدث له إنتكاسه
فيتسبب في وقوع الإكتئاب
وهكذا الأم شخصيتها شخصيه عاطفيه الشخصيات
العاطفيه هم أكثر الناس عدم تحمل لأنهم حساسين جدا
فعندما يكون حساس يأتي على نفسه فيحدث له إكتئاب
فهو سريع اليأس سريع الإحباط بسبب كل ما يراه من
حوله
شعور الإنسان بالغربه والعُزله ونحن في زمن الغربه
فستقول لي كيف والنبي يقول: "طوبى للغرباء"
نحن لازلنا نتكلم في المعنى المُجرد عن الإيمان
كونك تشعر أنك غريب كونك تشعر أنا الناس كلها
عكسك كون أنك ترى أنك تُغرد خارج السرب
هذا يُسبب لك إكتئاب الشعور بالملل والسأم أيضاً يُسبب
هذا ملان لا فائده كل يوم اليوم هو هو نفس اليوم نفس الطبائع نفس الأحوال
أستيقظ في الصباح أذهب إلى العمل أعود من العمل أتي بالمال أنفق على البيت أدخر مال لكي أتزوج أعمل كذا خلاص حياه رتيبه
فتُسبب لك الإكتئاب وقالوا لكبار السن كذلك الذي هو إكتئاب الشيخوخه
عندما يكون الإنسان قد كَبُرَ في السن فيصيبه الإحساس بفقدان الحياه أو أنه يزول عنه معاني الحياه
فمن هنا يُصيب الإنسان هذا النوع من الإكتئاب طيب
نقول أن هذه أسباب الحزن أو الإكتئاب بشكل أو بأخر هل في أحزان مشروعه؟
هل هذا الحزن في منه إيجابي وفي منه سلبي؟
ربنا سبحانه وتعالى فطر الناس وفيهم هذا المعنى
وهو سبحانه وتعالى أضحك وأبكي
يعني في جانب سيكون الإنسان في حزين
والعلماء علماء التربيه ستجدوا هذا الكلام بن القيم
يتكلم فيه يقول أن المؤمن ينبغي أن يكون دائم الأحزان،
دائم الأحزان دائم الكآبه يعني
وهذا المعني يتسلل إلى بعض الناس خطأ
ويتصور أن الدين بهذا الشكل نوع من السجن ونوع من الكآبه
يعني كيف،
فنقول أنت أخذت الموضوع بعين عوراء قرأت أبكى
ولم تقرأ أضحك يعني الأمران معاً موجودان هو يضحك
ويبكي دوام أحزانك
أننا نتكلم على أن هناك ما يمكن تسميته بالأحزان المشروعه
المؤمن يحزن لأشياء وحزنه هنا يكون طاقه إيجابيه
وليست طاقه سلبيه
ما نبدده في درسنا اليوم هو الحزن صاحب الطاقه
السلبيه الذي يولد إحباط ويأس وقنوط وسوداويه
إنما في حزن يولد طاقه إيجابيه مثل؟
حزن الإنسان وتألمه على كونه أسرف على نفسه
فالنبي صلى الله عليه وسلم كما روى الإمام أحمد وبن
حبان والطبراني في الكبير وصححه الألباني قال:" إذا سرتك حسنتك وسائتك سيئتك فأنت مؤمن"
فكونه حزين لفوات حق الله لأنه وقع في معصيه ويندم
على ذلك هذه طاقه إيجابيه وليست طاقه سلبيه لذلك
يجب أن نفهم وأنا دائما أقول يا شباب التوبه
ليست سلبيه التوبه ليست بكاء وكآبه ندم وحرقة قلب لكن فيها جانب إيجابي
" إستبدل السيئه بالحسنه إذا عملت سيئه فاعمل بجنبها حسنه السر بالسر والعلن بالعلن"
إذا ليست نوع من الحاله النفسيهالمليئه بالآسى
والحزن والندم والكآبه التي تجعل الشخص مُتصور
واحد مُغلق على نفسه حجرته وجالس يبكي وخلاص
هو الحياه إنتهت في هذه اللحظه لا هو يبكي ويندم ونعم
كذا لكن مُستفز بأنه لازم لا يُضيع الجنه من يده بأي حال من الأحوال
يكون في رغبه من داخله لتغيير الحال هذا هو الحزن الإيجابي
أيضا الحزن على فوات أمر من أمور الدين كان نفسي لاتفوتني الجماعه اليوم
كنت أتمنى ألا يفوتني اليوم دون أن أكون عملت العمل الفلاني
الذي كنت أتقرب به إلى ربنا واليوم فاتني ففوات شيء من الدين إنظروا إلى فقراء المسلمين في عهد النبي صلى الله عليه وسلم
وقد سألوه في غزوة تبوك أن يحملهم معه إلى الجهاد فلم يجد ما يحملهم عليه فحزنوا فامتدح الله حزنهم وقال{ وَلا عَلَى الَّذِينَ إِذَا مَا أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لا أَجِدُ مَا أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوا وَأَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلَّا يَجِدُوا مَا يُنفِقُونَ} [التوبه 92 ]
فمدح الله الحزن إذاً ليست كآبه يكون حزن إيجابي
إن الواحد يكون فيه هذا المعنى النفسي أنه يحزن لفوات الطاعه
وهذه علامة حياة القلب
إذا لم تسوؤك السيئه وإذا لم تسُرك الحسنه
وإذا لم تجد في نفسك الندم على فوات الأمر من أوامر الشرع
فإذاً هذا القلب سقيم أو ميت
علامة حياة القلب أنه يكون فيه هذا الإحساس في نفس الوقت من الحزن الإيجابي
الحزن على ما يقع بالمسلمين من مصائب وكوارث
" مثل المؤمنين في توادهم وتراحمهم وتعاطفهم كمثل الجسد إذا إشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى"
المطلوب أنا لا أُطالبك بأنك تكون يعني سوبر مان
لا أُطالبك أنك تفعل شيء ليس من الممكن أن يكون في إمكانياتك
لا يُكلف الله نفساً إلا وسعها
لكن أُطالبك على الأقل على المستوى الوجداني على المستوى القلبي
أنك تعلو على ذاتياتك لأننا كلنا مقهورين بالذاتيات
أنت عندك مشكله في بيتك
أو أنت عندك مشكله في شغلك
وأنت عندك مشكله في أحوالك بشكل عام
عندك مشكله مع نفسك
عندك ذاتيات قهراك قهراك بمعنى الكلمه
لأنه طبعا المشاكل الذاتيه هذه والمشاكل الشخصيه هذه عندما تستأسد على الإنسان خلاص بيعمى تماماً
فجزء من العلاج أنك تعلو على ذلك تحتقر نفسك
وأنا طول الوقت مشغول بالزوجه وأنا مشغول بالعيال
ومشغول بالفلوس ومشغول هيكون ماذا وخائف من
غداً وعامل حساب لكذا متى الواحد يخرج من هذا
السجن
فهذا جزء من العلاج أنك تتحمل قضيه وتعيشها
فالحزن على مُقدسات المسلمين على أحوال المسلمين
جزء من العلاج والتنشيط الإيماني لك
بدل هذه الغفله والإحساس الدائم بأنك لا تصلح بأي حال من الأحوال
تعليق