إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

صلاة العصر في بيت من بيوت الله ( تأملوا معى احبتى فى الله .....

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • صلاة العصر في بيت من بيوت الله ( تأملوا معى احبتى فى الله .....

    قبل ما ابدأ الموضوع انا فكرت كتير انى اضعها فى قسم (قصص دعوية) ولكن فضلت انى اضعها هنا بين ايديكم لنفكر معا فى الحديث بين احمد ومحمد
    ( صلاة العصر في بيت من بيوت الله )

    الله أكبر الله أكبر سمع الله لمن حمده ........... السلام عليكم و رحمة الله ... السلام عليكم و رحمة الله

    محمد : سلام عليكم ازيك يا أحمد
    أحمد : و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ازيك يا محمد عامل ايه ؟
    محمد : الحمد لله . هو ايه الصوت اللي كان و احنا بنصلي دة ؟
    أحمد : قصدك ضحكات الشباب و صوت الاغاني العالية و الكلام دة ؟
    محمد : ايوة بالظبط
    أحمد : دول شلة الشباب اللي بنعدي عليهم و احنا جايين نصلي كل مرة واقفين قريب هنا
    محمد : طيب و هما مش بييجوا للصلاة معانا ؟
    أحمد : لا للأسف وقت الصلاة دايما واقفين كدة
    محمد : و بعدين ؟
    احمد : و لا قبلين
    محمد : يعني ايه ؟ هنسيبهم كدة من غير ما نقولهم انهم غلط و ندعوهم ؟
    أحمد : يا محمد لو حاولنا هنسمع منهم كلام وحش و مش هيقبلوا مننا حاجة
    محمد : نستحمل يا عم فيها ايه يمكن ربنا يهديهم
    أحمد : يا عم ممكن واحد فيهم يتهور و يفتح عليك مطواة و لا حاجة و نروح فيها
    محمد : أقولك حاجة ؟ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (( وَالَّذِي نَفْسي بِيَدِهِ، لَتَأْمُرُنَّ بِالمَعْرُوفِ ، وَلَتَنْهَوُنَّ عَنْ المُنْكَرِ أَوْ لَيُوشِكَنَّ اللهُ أنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عِقَاباً مِنْهُ ثُمَّ تَدْعُوْنَهُ فَلا يُسْتَجَابُ لَكُمْ )) ناوي على ايه ؟
    أحمد :يعني بعد اللي انت قلته دة هأقول ايه يعني ؟ ايدي على كتفك
    محمد : طيب قوم بينا نروح لهم

    أحمد و محمد شابين ملتزمين على قدر عالي من الأخلاق محبوبين من الناس غيورين جدا على الاسلام يتمتعان بقدر عالي من الذكاء في الدعوة

    لما وصل محمد و أحمد كان الشباب منهم اللي بيدخن و منهم اللي مشغل أغاني و بدون أي مراعاة للغير
    السلام عليكم دة كان محمد لما قابل مجموعة الشباب المكونة من 5 شباب
    و عليكم السلام دة كان رد واحد من الشباب و وقف باقي الشباب ينظرون الى بعضهم البعض باستغراب
    أحمد : ايه يا شباب ؟ احنا جينا في وقت غير مناسب و لا ايه ؟
    واحد تاني من الشلة : لالالا اتفضل حضرتك

    محمد : يا شباب ممكن نتعرف على بعض أنا محمد و دة صديقي أحمد

    الشباب : بلال ..... سعد ...... معاذ .......
    3 منهم ردوا لكن وقف اتنين مش عاوزين يتكلموا
    أحمد : ايه يا جماعة انتوا مش عاوزين نتعرف على بعض ليه ؟ الاخين معرفناش اساميهم

    خالد ........ عمر ممكن تقول انهم ردوا بطلوع الروح و الكلام طالع بالعافية

    محمد : ما شاء الله انتوا مش ملاحظين حاجة ؟
    الشباب يبصوا لبعض بدون و لا كلمة
    محمد : ان كلكم أسمائكم على أسماء الصحابة الكرام رضي الله عنهم
    بلال : أه فعلا .... " بلال كان هو الشاب اللي رد السلام في اول مرة "

    أحمد : اعذروني يا شباب ممكن تسمحوا لنا بسؤال ؟
    بلال و سعد في نفس واحد : اتفضل " سعد كان هو اللي رد على أحمد سؤاله في تاني مرة و قاله اتفضل "

    محمد : هو انتوا مش بتيجوا تصلوا معانا ليه في المسجد مع اننا دايما نشوفكم وقت الصلاة واقفين هنا ؟؟؟؟

    رد الفعل كان ان بلال و سعد بصوا في الارض بينما معاذ سكت و خالد و عمر بصوا لمحمد و أحمد باستغراب ممزوج بغضب

    أحمد : هو السؤال صعب يا شباب و لا ايه ؟ مش انتم مسلمين و الحمد لله ؟
    كلهم في نفس واحد مع اختلاف نبرة الصوت الحمد لله
    كان منهم من قالها بغيظ

    محمد : طيب المشكلة فين ؟ المسلم لازم يصلي و لا ايه ؟ يبقى مسلم ازاي لو مش بيصلي ؟

    خالد : " بلهجة فيها حدة " بأقولك ايه يا أستاذ متتعبش نفسك كان غيرك أشطر ناس كتير جربوا قبلك و معرفوش يقنعونا و لا يغيرونا
    محمد : ليه بس كدة ؟
    عمر : مش قالك متتعبش نفسك ؟ اسمع الكلام أحسنلك و إلا " و اخرج من جيبه مطواة و فتحها و أمسك محمد من القميص "
    محمد لم يحاول المقاومة لأنه مش عاوز خناقة لكن عاوز يدعوهم
    أحمد : " يمسك بيد عمر الذي أمسك محمد من قميصه " طيب أقولكم حاجة ممكن أعرف انتم متضايقين ليه ؟ هنقولكم كلمتين لو عجبكم كلامنا اعملوا بيه و لو معجبكوش يبقى اتعرفنا على بعض و خلاص و محصلش مشاكل .
    بلال : طيب يا جماعة الراجل مغلطش يعني نجرب نسمع كلامهم نشوفهم عاوزين ايه
    عمر : " في حدة زيادة و قد زاد من امساكه بمحمد " انت مش عاوز تسمع الكلام ليه ؟
    سعد : ما تصبر يا عمر مش كدة دول مهما كانوا ضيوفنا برضه
    خالد : " مقاطعا عمر في شدة و بصوت عالي " سيبه يا عمر
    عمر : دول هيعملوا نفسهم
    خالد : " بصوت أعلى " قلتلك سيبه
    عمر : " و قد نظر إلى الأرض في ضيق " طيب
    خالد : " مخاطبا محمد " معلهش يا أستاذ احنا آسفين انت كنت عاوز تقول ايه ؟
    محمد : نفس سؤالي اللي سمعتوه ليه مش بتيجوا تصلوا معانا ؟
    خالد : بص يا استاذ زي ما قولتلك غيرك جرب و معرفش يأثر فينا و لا شعرة فابعد عننا علشان متضيعش وقتك عالفاضي
    انتهت القصة على هذا النحو ربنا يهديهم ويهدى شباب المسلمين

    اللهم
    امين امين امين





  • #2
    رد: صلاة العصر في بيت من بيوت الله ( تأملوا معى احبتى فى الله .....

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



    عن حذيفة بن اليمان -رضي الله عنهما- عن النبي -صلى الله عليه وسلم- قال:
    ( والذي نفسي بيده لتأمرن بالمعروف ولتنهون عن المنكر، أو ليوشكن الله أن يبعث عليكم عقابا منه، ثم تدعون فلا يستجاب لكم )
    الترمذي
    - المعروف: اسم جامع لكل ما عرف من طاعة الله، والتقرب إليه، والإحسان إلى الناس، وكل ما ندب إليه الشرع ونهى عنه من المحسنات والمقبحات.
    - أفاد الحديث أن أحد الأمرين واقع:
    إما الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، وإما إنزال العذاب من ربكم، ثم عدم استجابة الدعاء لدفعه عنكم.
    وفي هذا وعيد شديد على إهمال هذا الواجب.
    وفيه: أنه إذا نزل العذاب فإنه يعم الطالح والصالح.
    وفيه: وجوب الأخذ على يد السفيه ممن له ذلك، كالحاكم على الرعية، والوالد على من تحت يده، فكل راع مسئول عن رعيته.



    لا تنسونى من صالح دعائكم

    تعليق


    • #3
      رد: صلاة العصر في بيت من بيوت الله ( تأملوا معى احبتى فى الله .....

      جزاك الله خيراً اخى الحبيب ونفع الله بك وجعلك من عباده الصالحين
      اللهم رد المسلمين الى دينك مرداً جميلا
      { فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ }
      سورة الرعد الآية 17

      تعليق


      • #4
        رد: صلاة العصر في بيت من بيوت الله ( تأملوا معى احبتى فى الله .....

        جزاكم الله خيرا

        تعليق


        • #5
          رد: صلاة العصر في بيت من بيوت الله ( تأملوا معى احبتى فى الله .....

          جزاك الله خيرا اخى الحبيب
          نسال الله تعالى ان يهدينا واياهم
          وان يثبتك الله تعالى
          واستمر اخى لعل الله تعالى ان يهديهم
          اللهم امين
          اللهم صلِّ على سيدنا محمد وآله وسلم تسليماً كثيراً

          تعليق

          يعمل...
          X