إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

عندما تذكر الشريعة الإسلامية يذكر قطع اليد !!

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • عندما تذكر الشريعة الإسلامية يذكر قطع اليد !!

    السلام عليكم ورحـمة الله وبركاته
    اللهم صلّ وسلم وبارك على سيدنا محمد


    لما الكلام يجيبك انت وصاحبك مرة
    وتقول كلمة تطبيق الشريعه الإسلامية
    على طووووول الرد بتاعها هـو تقطع ايد الناس !!

    لما تشوف المذيعه فى التلفزيون بتتكلم وتيجي سيرة الشريعة
    اول جملة بتتجاب هى جملة قطع اليد !!


    عندنا الخوف المرضى كمجتمع سواء مسلم او مسيحي
    من الشريعة الإسلامية اللى اصبحت مرتبة بالـ - غير آدمية - !!

    وكأن عندما تطبق الشريعة الإسلامية
    هنمشى نقطع فى ايد الناس ونقتل فيهم ونجلدهم

    وكأن مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع
    اختزل فى قطع اليد !!

    ومحدش مننا كلف نفسة قبل ما يتهم شريعة الله الكامل
    انه يفتح كتاب ويقرأ
    - عن العصور اللى كان مطبق فيها الشريعة الإسلامية فى الدوله
    وهل كان فعلا دا بيحصل واية تأثيرة اذا كان سلبى او ايجابى على المتجمع والدولة
    - ولا عن احكام الشريعة الإسلامية وضوابطها وكيفيتها

    ::: ::: :::
    مش هتكلم عن الشريعة الإسلامية بشكل كامل
    لانى أقل من انى اتكلم فيها او عنها

    لكن انا هتكلم عن حد قطع اليد فى ضوء
    بعض المقالات والفتاوى اللى قرأتها
    واللى انا شخصيا استفدت منها جداً

    ::: :::

    قبل ما نتكلم عن قطع اليد لازم نعرف شوية حاجات
    عن تطبيق حد " قطع اليد " وامتى بيكون قطع اليد
    وايه هى شروطة وضوابطة واحكامه
    وهل يضر بالمتجمع او لأ .. ألخ من الأسئلة
    اللى بتطرحها اذهاننـا ..

    :: :: ::

    عشان يطبق حد زى حد قطع يد السارق
    فى مجتمع لابد اولاً ان يكون المجتمع ماشى بشكل كامل
    بالشريعة الإسلامية يعنى مينفعش اجيب حد قطع اليد
    وبالبراشوط انزلة
    على دولة مثلا زى مصر لا تقيم الشريعة بشكل كامل

    توضيح للى مفهمش ؟
    مين اللى قرر حد قطع اليد ؟ >> الشريعة
    يبقى لازم تكون عايش فى مجتمع يحكمة >> الشريعة الإسلامية

    لية بئى ؟
    عشان الشريعة بتقفل جميع ابواب السرقة امام السارق

    ازاى ؟
    الشريعة الإسلامية هى شريعة الله اللى انزلها فى القرآن الكريم
    وهى بالتالى شريعة كاملة متكاملة اذا طبقت كما هى
    نحصل على المجتمع النموذجى لان الله هو الخالق
    وهو اعلم بنفوسنا وبأخلاقنا وتكويننا
    وهو اعلم بالقوانين والضوابط المناسبة لنا لكى نحصل
    على معيشة آمنه وكريمة ومتكاملة من جميع الجوانب
    للمسلم والمسيحي واليهودى والكافر
    (اقرأوا كتب التاريخ للتأكد من صحة كلامى)


    الشريعة الإسلامية بتضمن لكل افراد المجتمع
    ان يعيش عيشة كريمة وبتقفل كل فرصة له
    فى اللجوء للسرقة او الشحاته او غيرها
    من الوسائل الرخيصة لتحصيل المال

    مثال للتوضيح اكتر
    الفرد فى المجتمع الإسلامى فى ظل الشريعة الإسلامية
    هو المسئول عن رعاية وحفظ حقوق المسلم وغير المسلم
    فإذا كان الفرد قادر على العمل فشرعاً واجب توفير
    فرص العمل له ومساعدته فى الكسب الحلال

    اما اذا كان غير قادر على العمل
    فيفرض له مبلغ عشان يقدر يعيش منه من بيت المـال
    ويفرض على اقاربة اعانته ومساعدته اذا كانوا قادرين

    والشريعة تحدد وتسهل كل وسائل الكسب الحلال
    وتمنع جميع طرق الفساد فى الكسب
    مثل الاحكتار وغلاء الاسعار ...

    مما يتيح لكل فرد ان يصبح غنى ومكتفى مادياً
    دون ان يجير على حق الغير ..

    إذا بئى دلوقتى ..
    السارق فى ظل هذا المجتمع كيف له ان يسرق ؟!!

    لو سرق فى ظل هذا المجتمع يصبح فاجر وعينة بجحة !!
    ويستاهل قطع ايدة فعلا لانه يجرى ويلهث ورا الثراء
    الفاحش من الحرام مع ان كل الوسائل الحلال ميسرة
    امامة ومتاحة ويمكنه بسهولة جدا ان يصبح مكتفى مادياً
    بل غنى .. بالحلال ! وبجانب دا يجير على حق غيرة
    وتعب وشقى عمر غيرة وربما تسبب فى مرض
    او اذى ضخم للمسروق نتيجة نهب شقى عمرة وامواله

    تخيلوا معايا واحد تعب وشقى طول الشهر
    عشان يجيب الاكل والدواء لعائلة واطفالة ومن يعولهم
    وواحد ع الجاهز يجي يسرق شقاه ويحرمه
    هو واطفالة من الطعام والشراب والدواء والتعليم والمعيشة
    فالسرقة مش بتضر بفرد واحد لكن بتضر بمجموعة اشخاص
    مابالكم باللى بيسرق وينهب اموال
    الآلاف والملايين

    ويحصل على كل دا ويتسبب فى كل دا
    فى سبيل انه مش عايز يشتغل وعايز يحصل
    على الثراء بدون عمل وبسهولة وبسرعة وبدون مجهود !!


    بجانب ان الشريعة زى ما فرضت توفير كل وسائل
    العمل والكسب المشروع ..
    حفظت ايضا حقوق واعراض وارواح الناس
    لان ده حق كل فرد فى الدولة
    مسلم او غيــر مسلم


    :: ::: ::

    ورغم كل ده مش اى حد يسرق تقطع يده
    زى ما متداول ومعروف عند عامة المسلمين وغير المسلمين

    قطع اليد مش شئ هين وسهل عشان كدا
    حدد الله له شروط واحكام وضوابط
    مش اى حد يسرق نقوم قاطعين ايده

    حتى فى التاريخ الإسلامى حد قطع اليد
    لم يطبق الا فى اضيق الحدود وبعدد محدود جدا
    لأن اصلا المتجمع بيكون فية ردع وخوف عام من شدة العقوبة
    ثم ان محدش هيبقى محتاج يسرق اصلا


    طيب تعالوا نشوف ضوابط قطع اليد :
    - لابد ان يكون الشئ المسروق محروز يعنى محفوظ فى حرز (خزنة مثلا)
    (بحيث لا يستطيع سرقتة بسهولة) << شرط اساسى

    - وان يكون هات الحرز هو نفسة السارق
    -‌ بإقرار السارق‌ واعترافه‌
    - أو بقيام‌ البيّنة‌ وشهادة‌ رجلين‌ عادلين‌



    لا تقطع يد السـارق فى الآتى :
    - اذا كان السارق لم يبلغ (طفل)
    - ان يكون السارق غير عاقل
    - ان يكون مجبر (المجبر ع السرقة لا تقطع يده)
    - اذا كان السارق غير من هتك الحرز (يكون اللى سرق مش هو اللى فتح القفل او الخزنة)
    -
    أن‌ لا يكون‌ السارق‌ في‌ معرض‌ شبهة‌ الملكيّة‌ والمأذونيّة‌ في‌ التصرّف‌، فلو توهّم‌ أنّ المال‌ الفلاني‌ّ ملكه‌ ، أو أنّ له‌ الاءذن‌ في‌ التصرّف‌ به‌، أو حصل‌ للحاكم‌ الظنّ بذلك‌
    - لا يكون الشئ المسروق تافه لا يستحق
    -
    أن‌ يكون‌ مقدار المال‌ المسروق‌ ربع‌ دينار من‌ الذهب‌ الخالص
    ‌ المسكوك‌ أو ما يُعادله‌ ، فلو نقص‌ عن‌ ذلك‌ لم‌يُقطع‌.

    - السرقة فى اوقات المجاعات
    - العبد اذا سرق وتبين ان سيدة يحرمه الطعام
    - ما سرق للأكل بالفم من التمر

    - أن‌ تكون‌ السرقة‌ سرّاً، فلو سرق‌ السارق‌ شيئاً علناً بحضور مالكه‌ فلايُقطع‌.
    - أن‌ لاتكون‌ السرقة‌ سرقة‌ أب‌ من‌ مال‌ ولده‌، حيث‌ إنّ الحكم‌ لايُجري‌ في‌ هذه‌ الحالة‌.
    - أن‌ لا تكون‌ السرقة‌ سرقة‌ عبدٍ من‌ مال‌ مولاه‌، إذ لايُقطع‌ العبد في‌ هذه‌ الحالة‌.
    - أن‌ يكون‌ إرجاع‌ السارق‌ للحاكم‌ بناءً علي‌ طلب‌ الغريم‌ أي‌ صاحب‌ المال‌ المسروق‌، فلو عفي‌ صاحب‌ المال‌ ولم‌يُرجع‌ السارق‌ للحاكم‌ لايُقام‌ عليه‌ الحدّ

    دى الشروط‌ التي‌ ذكرها الفقهاء في‌ كتبهم‌ الفقهيّة‌،
    لذا فإنّ قطع‌ يد السارق‌ إنّما يتحقّق‌ في‌ موارد نادرة‌ فقط‌ ،

    وده عندما‌ تجتمع‌ الشروط‌
    وتثبت‌ سرقة‌ السارق‌ عند الحاكم‌ الشرعي‌ّ بالشروط السابقة
    وإلاّ فإنّ الحاكم‌ لايُقيم‌ عليه‌ الحدّ.


    أمّا حكم‌ القطع‌ فعبارة‌
    عن
    ‌ - قطع‌ أصابع‌ اليد فقط‌: الخنصر والبنصر والوسطي‌ والمسبّحة‌
    ( السبّابة‌ )، وتُترك‌ راحة‌ اليد والابهام‌

    - وتقطع اليد اليمنى اذا كان اعسر واليد اليسر اذا كان ايمن
    يعنى اليد اللى مش بيستخدمها عشان يقدر يعيش بعد كدا
    ويستخدم ايدة فى كسب المال الحلال






    لية قطع اليد انسب حل للسارق وللمجتمع ؟
    ولية ميبقاش ليها بديل ؟ زى مثلا السجن ؟

    جربنا تشريعات البشر وتركنا تشريعات الله
    وجنينا من ده كمية الفساد والسرقة والنهب
    اللى اقسم بالله يعجز اللسان عنها
    واكبر مثال هو مصر ..
    شوفنا ان افقر حرامى فى الدولة كان عنده 2 مليــار دولار !!

    ثم ان عقوبة السجن غير رادعة على الإطلاق
    لا للجانى ولا لباقى الحرامية الأحرار او اللى ناويين يسرقوا

    واذا سرق وهو عارف تماما ان العقوبة هى قطع اليد
    اذا هو يتحمل نتيجة قرارة



    فى جميع دول العالم و جميع الشرائع - تغليظ العقوبه يجعلك تفكر مرات ومرات قبل أن تقدم على الجريمه

    مثال بسيط : فى مصر - عندما كانت مخافة كسر الاشاره المروريه 10 جنيه - كان يوميا تكسر آلآف الاشارات
    لما رفعوا المخالفه ل 100 جنيه - أصبح من يكسر الاشاره يعتذر لشرطى المرور - لأنه يعلم ان العقوبه مشدده وقلت جدا هذه المخالفة


    هناك أغراض عدة للعقوبة نذكر منها:
    1) تحقيق العدالة: إن حياة الإنسان، وممتلكاته، وعرضه من الأمور الواجبة الاحترام وبالتالي فليس من العدل في شيء ترك الإنسان الذي يتعرض لهذه الأمور دون أن يطاله شيء، فإن في ذلك إجحافاً في حقوق الناس وتشجيعاً للجناة على ارتكاب الجرائم.
    2) تحقيق الردع: والردع هنا على نحوين:
    أـ الردع العام: (وتتحقق وظيفة الردع العام للعقوبة بإنذار الجماعة بشرها إذا ما ارتكب أحد أفرادها فعلاً يعد جريمة، أو بمثل العقوبة التي تصدر ضد الجاني إذا ارتكب فعلاً مجرماً وتثبت مسؤوليته، فوظيفة العقوبة هنا إذن تهديدية موضوعها نفسية أفراد المجتمع، ولا سيما أولئك الذين تتوافر لديهم دوافع إجرامية، ويساعد على تخفيف حدة هذه الوظيفة إحساس الأفراد بأن يد العدالة ستلاحقهم، وأن عقوبة ما ستوقع بهم حتماً إذا ما وقعوا في هاوية الجريمة.
    ب ـ الردع الخاص: أما وظيفة الردع الخاص فيما يتركه ألم العقوبة من أثر نفسي في المحكوم عليه يحول بينه وبين العودة إلى الإجرام مرة ثانية).
    3) إصلاح الجاني: فالعقوبة إنما قررت لإصلاح الجاني لا للانتقام من الجاني والتشفي منه، فالمجرم إذا شعر بالألم وأحس به فإنه سيشعر حتماً بمقدار ما تسبب به للآخرين من الألم مما يولّد حالة صحوة الضمير في نفسه ذلك الذي يدفعه إلى تأنيبها مما يؤدي بالنتيجة إلى الإقلاع عن الأعمال الإجرامية.
    إن هذا الأمر قد يكون مورد اعتراض من قبل البعض في كون العقوبة قد تخلق من الإنسان مجرماً فيما لو حكم عليه بعقوبة السجن، وأودع الزنزانات إلى جانب أصحاب السوابق.
    لقد تنبهت القوانين إلى مثل هذه الحقيقة فرتبت لها ترتيباً خاصاً، وذلك من خلال منح القاضي سلطة تقديرية يمكنه من خلالها تقدير الظروف المحيطة بالجريمة.
    فلو أدرك القاضي بأن الجاني لم يكن من ذوي السوابق مثلاً واضطر إلى ما ارتكبه اضطراراً، فإن له الحق ـ بناءاً على سلطته التقديرية ـ أن يوقف تنفيذ العقوبة المقررة لفعل الجاني، وذلك بعدم جدوى تنفيذ العقوبة في حقه.
    ولو فرض حصول مؤدى ذلك الإشكال فإنا نقول إن هذا الأمر لم يكن نتيجة خلل في مبدأ العقوبة ذاتها بقدر ما هو ناشئ بسبب ظرف خارجي بعيد عن العقوبة ذاتها.














    اذا فالحكم لك عزيزى القارئ
    هل يستحق السارق فى ظل هذه الظروف قطع اليد ؟؟



    هل تغيرت فكرتك عن قطع اليد ؟
    هل يستحق السارق قطع يده فى ظل مجتمع يطبق الشريعة الإسلامية ؟


    الموضوع مفتوح للمسلمين والمسيحيين
    للحوار والنقاش بشكل هادئ وعقلانى
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته




    سبحا
    ن الله وبحمده .. سبحان الله العظيم
    القرآن الكريم | المصحف الجامع | تحميل القرآن الكريم | لتحميل القران 2


  • #2
    رد: عندما تذكر الشريعة الإسلامية يذكر قطع اليد !!

    وطبعا الواحد لو اتسرقت منه حاجة بيبقى نفسه يموت الحرامى مش يقطع ايده بس !

    تعليق


    • #3
      رد: عندما تذكر الشريعة الإسلامية يذكر قطع اليد !!

      جــــــزاكم الله خيرا ونفع بكم وأثابكم الجنة

      تعليق


      • #4
        رد: عندما تذكر الشريعة الإسلامية يذكر قطع اليد !!

        جزاك الله خيرا
        و الله انا اول مرة اعرف الكلام ده



        تعليق


        • #5
          رد: عندما تذكر الشريعة الإسلامية يذكر قطع اليد !!

          سبحان الله
          جميلة أخي الحبيب
          لمن أراد أن يتعلم أصول الرد
          وإن كان العاقل البسيط يعرف أن السارق لو عوقب عقاب رادعا لما سرق بعده أحد
          د.ناصر العمر |
          إذا اقشعرَّ جلدك ولان قلبك وأنت تسمع آيات الوعد والوعيد؟! عندئذٍ تكون متدبّراً للقرآن ومنتفعاً به، ويكون حجةً لك لا حجةً عليك !. ولكي تلمس أثر القرآن في نفسك، انظر: هل ارتفع إيمانك؟.. هل بكيت؟.. هل خشعت؟.. هل تصدقتَ؟..فكل آية لها دلالاتها وآثارها .

          تعليق

          يعمل...
          X