السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
سيداتى سادتى اسعد الله اوقاتكم بكل خير
انهارده ماتش موش موش موش عادى انا مش جاى انادى على زبادى
بجد مش هزار انهارده ماتش عالى المعيار
وزى ما عودنا حضرتكم ان الجديد ديما عندنا ولا حصرى
ولا تقليه ده موضوعنا ميه ميه
من استاد القاهره الدولى
ننقل لكم الوصف التفصيلى لمباره كره القدم بين فريقين
من على ايدينا الشمال بيمثل فريق النهارده
( ابليس فى حارسه المرمى _ من الشمال لل يمين النجم الاغانى _ الافلام. بيلعب ليبرو النهارده النفس الاماره بالسوء والمواقع الاباحيه _ فى نص الملعب
من العيال الثقيل بقى ( البنات _ الاختلاط _ السجاير _ الادمان )
وفى الهجوم ( صاحبنا ربنا يهديه _ صحبه السوء )
قولتلكوا انهارده ماتش مش عادى
هنفصلكوا الحكايه والروايه
خليك معايا ارجوووووووووك
اولا : شوشو الاسم الدارج بينا وبين بعض
ايه ال دخل البنات دلوقتى بينا يابنى مش شوشو زميلتك لا لا
اسمع بس (الشيطاان ) آه آه عرفته ياراجل ده احنا يعنى احم
ايوه ما انا عارف يا خويا ( عيش وملح مع بعض )
طب اسمع ….
رسالتى ليكم يا ملتزمين
مش مهم تكون كويس يومين تلاته او شهر او سنه
ممكن تبقى كويس يوم ووحش يوم
بس الاهم انك تعرف انك ضعييييييييف اوى وغلبان اووووى اوووى
ومش هفكركوا ببرصيص
انت بتكلمنى انا لا لا مش انت ياعم تعالا نتمشى شويه
الاغانى
الملتزم : انت بتسمع اغانى ؟
صاحبنا (ربنا يهديه ): احم احم اه بسمع بصراحه يعنى
الملتزم : ومين مطربك المفصل
صاحبنا (ربنا يهديه ):ايه ده انت بتكلم بجد انت بتسمع ؟
الملتزم : يابنى بس انا بسالك
صاحبنا ( ربنا يهديه ):تامر حسنى عارفه
تعرف ان تامر حسنى ال انت بتسمعله ده انا شوفتلوا فيديو بيقول
انا نفسى مش اموت وانا مطرب يعنى اغنى شويه كده وبعدين
ابطل اعمل حاجه احسن اصل انا مش شايفه اخر الاحلام يعنى
صاحبنا (ربنا يهديه ): بجد تامر قال كده
الملتزم : هابقى ابعتلك الفيديو ان شاء الله
بس ينفع اقولك حاجه عن الاغانى وكده
صاحبنا : (ربنا يهديه ) اكيد طبعا ياعم انت تقول وانا اسمع
اسمع ياعم
قوله تعالى: { ومن الناس من يشتري لهو الحديث ليضل عن سبيل الله بغير علم ويتخذها هزوا أولئك لهم عذاب مهين } [سورة لقمان: 6]
قال حبر الأمة ابن عباس رضي الله عنهما: هو الغناء، وقال مجاهد رحمه الله: اللهو: الطبل (تفسير الطبري) وقال الحسن البصري رحمه الله: "نزلت هذه الآية في الغناء والمزامير" (تفسير ابن كثير).
قال ابن القيم رحمه الله: "ويكفي تفسير الصحابة والتابعين للهو الحديث بأنه الغناء فقد صح ذلك عن ابن عباس وابن مسعود، قال أبو الصهباء: سألت ابن مسعود عن قوله تعالى: { ومن الناس من يشتري لهو الحديث } ، فقال: والله الذي لا إله غيره هو الغناء - يرددها ثلاث مرات -، وصح عن ابن عمر رضي الله عنهما أيضا أنه الغناء.." (إغاثة اللهفان لابن القيم).
وقال تعالى: { واستفزز من استطعت منهم بصوتك وأجلب عليهم بخيلك ورجلك وشاركهم في الأموال والأولاد وعدهم وما يعدهم الشيطان إلا غرورا } [سورة الإسراء:64]
جاء في تفسير الجلالين: (واستفزز): استخف، (صوتك): بدعائك بالغناء والمزامير وكل داع إلى المعصية و هذا أيضا ما ذكره ابن كثير والطبري عن مجاهد. وقال القرطبي في تفسيره: "في الآية ما يدل على تحريم المزامير والغناء واللهو..وما كان من صوت الشيطان أو فعله وما يستحسنه فواجب التنزه عنه".
و قال الله عز وجل: { والذين لا يشهدون الزور وإذا مروا باللغو مروا كراما } [الفرقان: 72].
وقد ذكر ابن كثير في تفسيره ما جاء عن محمد بن الحنفية أنه قال: الزور هنا الغناء، وجاء عند القرطبي والطبري عن مجاهد في قوله تعالى: { والذين لا يشهدون الزور } قال: لا يسمعون الغناء. وجاء عن الطبري في تفسيره: "قال أبو جعفر: وأصل الزور تحسين الشيء، ووصفه بخلاف صفته، حتى يخيل إلى من يسمعه أو يراه، أنه خلاف ما هو به، والشرك قد يدخل في ذلك لأنه محسن لأهله، حتى قد ظنوا أنه حق وهو باطل، ويدخل فيه الغناء لأنه أيضا مما يحسنه ترجيع الصوت حتى يستحلي سامعه سماعه" (تفسير الطبري).
وفي قوله عز وجل: { و إذا مروا باللغو مروا كراما } قال الإمام الطبري في تفسيره: { وإذا مروا بالباطل فسمعوه أو رأوه، مروا كراما. مرورهم كراما في بعض ذلك بأن لا يسمعوه، وذلك كالغناء
عرفت بقى ياعم ان الموضوع
مش موضوع حكايه اغنيه
ولا كده
وبعدين انت مش بتحب ربنا
المفروض تسمع كلامه ولا لا
اه طبعا
طب اسمع كمان حديث
من حبيبك النبى
صلى عليه الاول
عليه الصلاه والسلام
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:«ليكونن من أمتي أقوام يستحلون الحر و الحرير و الخمر و المعازف، و لينزلن أقوام إلى جنب علم، يروح عليهم بسارحة لهم، يأتيهم لحاجة، فيقولون: ارجع إلينا غدا، فيبيتهم الله، ويضع العلم،ويمسخ آخرين قردة وخنازير إلى يوم القيامة» (رواه البخاري تعليقا برقم 5590، ووصلهالطبراني والبيهقي، وراجع السلسلة الصحيحة للألباني 91
عارف يستحلون يعنى ايه ؟؟
ولا مفهومه يعنى ال الناس بتعمله دلوقتى
اصل ده غنا هادف ومزيكا هادفه مفهاش حاجه ربنا يهديهم
لسه نخش على الافلام
يعنى انت بتقولى الاغانى حرام
هتبقى الافلام مش حرام
لا ياعم حلال
ايه دده بجد
انت مصدقت
هسالك سؤال
انت ترضى حد يجى ماسك كاميرا ويصورك
وانت نايم يعنى وبعدين يخش على قوضه الحاجه ويصور
استنى ياااااااااعم
لا طبعا
اهوه ده ال بيحصل
انت بتبص لوحده مش تحل ليك اصلا
وتيجى فى المسلسل مرات رشدى اباظه
منين ؟؟
مراته منين ؟
ونقول ده فن طيب ماشى ده فن وماشاء الله
ليه يجيبلى وهما قاعدين ف قوضه النوم انا مااااااااالى
حبكه دراميه !!
بذمتك ده كلام يتقال !
ربنا يعينا يابنى
المواقع الاباحيه والنفس الاماره بالسوء والبنات الاختلاط السجاير الادمان صحبه السوء
بينى وبينك كده يعنى بجد مش عيبه فى حقى وفى حقك ان اكون عبد لنظره او عبد لبنطلون او جيبه او استرتش (تبقى عبد استرتش ) !!
ينفع تقول هتوووب والله هاتوب يوم اتنين وانت قاعد بدور على قناه الناس وانا مصدقك او قناه الروضه او الحكمه عارف عارف لقيت اغنيه ولا فيلم اوبااااااا فتنت الله شكلها حلو ياه فين ايام الاغانى ايه ياعم
انا ملتزم بس يعنى متحبكهاش (النفس الاماره بالسوء ) مفهاش حاجه لو قعدت ولو جه اغنيه هقلب او جه منظر وحش هقلب
طب افرض موت دلوقتى ! هتقوله لا يارب انا نيتى كانت كويسه
حللت يارب دى بس وانا بطيعك فى كله الا دى !! مش قادر تصبر فاكر الميكروباص فى ناس دخلت فيه بس مش قدرت تتحمل فوقعت !! عايز تقع المشوار مش طويل هاتستحمل !! على فكره (النفس الاماره بالسوء ) انت لسه 21 سنه والواد تامر والواد هيثم عارفين بنات وانت مش اقل منهم ده انت ايه زى الفل فى الاستيل بتاعك وانت مكهرب شعرك كنت بتجنن البنات بجد ولا البنت شوف كانت بتبصلك ازاى يعنى هتسيب كل ده وتعقد يعنى لابس جلبيه وكده ودقن ياعم الحياه حلوه !!
وياسلام بقى لو انت وانت ماشى شايل سيجاره وعلبت السجاير وانت ماشى اوعى بقى بجد هتوهم البنات بجد بجد …
<FONT color=red><FONT face="Times New Roman"><FONT size=4><FONT color=sienna>لا مقولكش انت عارف لو انت بقى حشتها شوكلاته وعملت دماغ مع صحبه السوووء وقعدته فى عربيه ياااااااااااااه اتفرج
تعليق