إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • #31
    رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

    وبعد ان انتهى الدرس .. سكت عنتر لبرهة ناظراً الى سقف الغرفة ثم قال..

    يااااااااااااااااااااه سبحان الله قلب الأم فعلا

    وبينما هو كذلك رن عليه تليفونه
    عنتر ::الو مين
    المتصل:: ايوة يا محمد انت فين يا بنى الحقنى
    عنتر ::ماما مالك فى ايه ؟!!!!!!!!!
    الام::ابوك تعبان اوى فى المستشفى
    عنتر ::طب هو فين
    الام::بقولك فى المستشفى القصر العينى تعالى بسرعة
    عنتر ::حااااااااااااضر
    اضطرب عنتر واخذ يدور حول نفسه ... لا يدرى هل يبكى ام ماذا يفعل
    اسئلة كثيرة دارت فى عقله
    عنتر ::ياااااااااااااارب استر يااااااااااارب
    احمد::لا حول ولاقوة الا بالله
    انا جاى معاك يا عنتر
    عنتر ::يلا يااحمد بسرعة عاوز اشوف بابا ماله
    أستأذن احمد من والديه واسرع بنزول مع عنتر وهم يهرولون واستقلوا
    سيارة الاجرة (تاكسى) ليصلوا سريعاً الى المستشفى
    دخل احمد وعنتر غرفة الاب ..وهو يرى اباه فى حالة يرثى لها ..
    والأم جالسة بلقرب منه تمسك بيده وتبكى ..ربت احمد على ظهر عنتر ..
    وخرج من الغرفة حتى يتحدثوا فيما يخصهم ..اقترب عنتر بلقرب من ابيه
    وهو يكفكف دموعه ...قائلاً
    بابا انت سمعنى بابا
    وفجأة أمسك ابوه يد عنتر وقبض عليها وهو ينادى بصوت بعيد ..محمد محمد يا بنى ::اقترب عنتر اكثر من فم ابيه ليسمع ماذا يريد ان يقول..
    الأب:: سامحنى يا بنى سامحنى
    عنتر ::متكملش يا بابا ابوس ايدك
    الأب::انا بحبكم اوى يا بنى وكنت عاوزك تبقى راجل البيت من بعدى
    عنتر ::متقولش كده يا بابا انت حتقوم وتبقى كويس ان شاء الله
    الأب::اسمعنى يا بنى
    اخذ عنتر يؤمى برأسه ناظرا الى اباه ..يتلمس يد اباه ويربت عليها
    الأب::خد بالك من اخواتك وامك اوعى تزعلهم شوف طلباتهم
    اوعى يا بنى اوعى من صاحب السوء
    انت غالى عليا اوى يا محمد انا عمرى ما زعقتلك الا عشان مصلحتك
    يا حبيبى
    عنتر ::يا سيدى انا مش زعلان منك صحتك بدنياااااااااااا
    بعدها راح الأب فى غيبوبة ..
    صرخ عنتر بعلو صوته
    بااااااااااااااباااااااااااااااا

    وقتها دخل احمد الغرفة متفجعاً وأسرع الاطباء .. بوضع جهاز الصدمات الكهربائية على صدر الرجل ..وعنتر خر فى الارض جالساً على قدميه

    يتمتم بكلمات

    انا السبب انا السبب

    اقوم يا بابا وعمرى ما حزعلك تانى ..اقوم يا بابا حقك عليااااااااااااااااا

    نظر فريق الأطباء جميعهم الى الأرض قائلين البقاء لله

    حَسبُنا الله سَيُؤتِينا الله مِن فضْلِه إنّا إلَى الله رَآغِبُونْ

    تعليق


    • #32
      رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

      ما شاء الله ممتاز

      تعليق


      • #33
        رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

        جزاكم الله خيراً هل سيدخل المسلسل معكم (اقوى عمل دعوى)؟
        وبنسبة لصوت الفتيات ممكن نستبدلها بلمحكاة يعنى الأخ يحكى ماذا قالت الفتاة

        حَسبُنا الله سَيُؤتِينا الله مِن فضْلِه إنّا إلَى الله رَآغِبُونْ

        تعليق


        • #34
          رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

          المشاركة الأصلية بواسطة اسماء مصرية مشاهدة المشاركة
          جزاكم الله خيراً هل سيدخل المسلسل معكم (اقوى عمل دعوى)؟
          وبنسبة لصوت الفتيات ممكن نستبدلها بلمحكاة يعنى الأخ يحكى ماذا قالت الفتاة
          حسنا اكملي اختي القصه ثم افعلي الخطوات المكتوبه

          في الموضوع الخاص بهذا الامر

          اسال الله ان ينفع بنا وبكم
          امل لا ينقطع = حاملة الرايه
          انتظروا قسم القصص الدعويه في ثوبه الجديد قريبا ان شاء الله

          تعليق


          • #35
            رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

            المشاركة الأصلية بواسطة اسماء مصرية مشاهدة المشاركة
            جزاكم الله خيراً هل سيدخل المسلسل معكم (اقوى عمل دعوى)؟
            وبنسبة لصوت الفتيات ممكن نستبدلها بلمحكاة يعنى الأخ يحكى ماذا قالت الفتاة

            سنعرض الموضع على الاخ المسئول عن فريق السياريو

            تعليق


            • #36
              رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

              نزل الخبر على رأس عنتر وعائلته كصاعقة ..والأم تحتضن ابنها وهو يقبع على رجليه دون حراك او حتى همس ..فأسرع اليه احمد ليوقفه
              على قدميه ..وعنتر يأبى ان يقوم او يتحرك ..مرت الساعات واللحظات
              كسنون طوال على الجميع ..وحان وقت الغسل وأيقن وقتها عنتر انه الآن
              اصبح رجل أسرته الصغيرة ..ودخل مع المغسلين ليقف على غسل أبيه
              ..دخل عنتر الغرفة وظلت عيناه متعلقة بشيء واحد هو وجه أبيه ..ترتسم على وجهه علامات استفهام !وتعجب قائلاً فى نفسه ::

              الله يرحمك يا بابا مكنتش اعرف انك غالى عندى اوى كده
              وانتهى الجميع الى تشييع الجنازة ..ولأول مرة يخطو احمد المقابر حتى انه انشغل بنظر حوله عن صديقه عنتر ..وعندما فرغوا ومع غروب الشمس ..استقل احمد الاتوبيس والكمسرى يجوب العربة يمارس مهام
              وظيفته ..وبينما هو كذلك اتصلت عليه سلمى

              احمد..الوو ازيك يا سلمى اخبارك ايه
              سلمى ::تمام الحمدلله انت فين؟! قصدى مجتش الكلية ليه النهاردة انت وعنتر

              احمد::والد عنتر اتوفى امبارح والجنازة كانت النهاردة
              سلمى::لا حول ولاقوة الا بالله

              احمد::ربنا يصبره ويصبر اهله

              سلمى ::انا لازم اروح اعزى

              احمد::حتروحى لوحدك

              سلمى:امممممممممممم مش عارفة

              احمد::خلاص حاجى اوصلك بكرة ونروح بعد الكلية سوا

              سلمى ::وبلمرة زمايلنا يجوا معانا

              احمد::طيب تمام

              سلمى ::كنت عاوزة اقولك حاجة يا احمد

              احمد::هاااااااااا

              سلمى ::انت جدع اوى يا احمد مكنتش اعرف انك طيب كده

              احمد::ربنا يخليكى يا سلمى

              سلمى ::اسيبك انا دلوقتى وبكرة نتقابل
              احمد::ماشى يا سلمى خدى بالك مننفسك

              سلمى ::لا اله الا الله
              احمد ::محمد رسول الله


              وانقلبت احزان احمد الى فرحة عارمة يرقص لها قلبه ..فقد احس ان الف حاجز بينه وبين سلمى قد اختفى ..حتى انه بدأ يفكر ماذا سيقول لها غداً
              ..وهل احست به فعلاً وراح احمد فى احلامه ..ومن بين الراكبين خرجت سيدة غاضبة تنتفض ..فأصتدمت بأحمد ..قائلة
              السيدة :مش تحاسب يا خوى
              احمد::انا عملت حاجة ؟!
              السيدة :شوف يا خوى جيل الايام دى مش بنسلم من معاكستهم

              سقط جميع ركاب الاتوبيس فى الضحك ..فالسيدة يبدو عليها انها فى اوئل
              السبعينات ..
              نزل احمد من الاتوبيس وكانت قسمات الراحة تكسو وجهه ليستكمل احلام
              اليقظة التى قطعتها عنه تلك السيدة العجوز

              حَسبُنا الله سَيُؤتِينا الله مِن فضْلِه إنّا إلَى الله رَآغِبُونْ

              تعليق


              • #37
                رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

                بوركتِ
                ما شاء الله
                لديكِ موهبة فعلا
                اسال الله ان يأجركِ عليها كل خير
                نفع الله بكِـ
                اللّهُمَّ أَرضِنِي .. وَارْضَ عَنِّي
                اللهم اغفر لي ولوالدي وللمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات

                القرآن كلام الله .. خطاب الملك..القرآن عزيز .. مطلوب وليس طالب
                إذا تركته تركك .. وإذا ذهبت عنه ذهب

                تعليق


                • #38
                  رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

                  اللهم آمين بوركتى اخية
                  تسلمى

                  حَسبُنا الله سَيُؤتِينا الله مِن فضْلِه إنّا إلَى الله رَآغِبُونْ

                  تعليق


                  • #39
                    رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

                    ما شاء الله اختى متابعين معك

                    تعليق


                    • #40
                      رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

                      ما شاااااااااااااااء الله
                      أكملي أختنا أكملي

                      تعليق


                      • #41
                        رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)





                        جزاك الله خيرا وبارك الله فيكى أختى فى الله


                        تعليق


                        • #42
                          رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

                          ربنا يبارك فيكم جميعاً
                          انتظروا الجزء الثانى منها
                          تم بحمد الله الجزء الأول
                          سنعود بأحداث اقوى بأمر الله

                          حَسبُنا الله سَيُؤتِينا الله مِن فضْلِه إنّا إلَى الله رَآغِبُونْ

                          تعليق


                          • #43
                            رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

                            فى انتظارالجزء الثانى اختى جزاك الله خيرا
                            بس متتاخريش علينا

                            تعليق


                            • #44
                              رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

                              منتظرينك....
                              [FLASH]http://ia600504.us.archive.org/15/items/khaleq/khaleq.swf[/FLASH]
                              (اللهم انك تعلم انى احب اخت*الروميساء*فيك..فاجمعنا على طاعتك ورضاك..وافتح بيننا...ولا تجعل للشيطان عليناسلطاناولا الينا مدخلا...واصرف عنا نظر الحاسدين والحاقدين..واجعلنا من حفظة القران الكريم...واجعل لنا مقاعد من نور يوم الدين...واسكنا تحت ظل العرش المجيد..وتوفنا مخلصين واجعلنا من المحسنين ومن الابرار..ولا تفرقنا ابدا ما حيينا الا بالموت...)

                              تعليق


                              • #45
                                رد: حياة شاب على حائط مصرى (قصة)

                                ربنا يبارك فيكم
                                وبعتذر عن التأخير النهاردة بأمر الله
                                حنزل اول حلقة فى الجزء الثانى

                                حَسبُنا الله سَيُؤتِينا الله مِن فضْلِه إنّا إلَى الله رَآغِبُونْ

                                تعليق

                                يعمل...
                                X