رد: تفريغ درس أنات مكلوم لماذا سكت؟ للشيخ الحويني
يعني انا لو سألتك الأن القاهره اللي حوالي25 مليون تعرف فيها كام أستاذ في الطب مثلاً مخ وأعصاب أو أستاذ قلب أو أو إلى أخره تقدر تجيب الدليل وتعرف
طب أنا لو سألتك هل عندك في الـ 25مليون دول إنت شخصياً بسألك انت بس
هل عندك في الـ 25 مليون كام عالم إذا وقعت لك مشكله في دينك تستطيع أن تتوجه إليهم وتعطيهم قلبك وأنت مطمئن ؟
بالله عليك أجب إجابة يعني أنت مقتنع بها بينك وبين ربك.
دا مش معنى ذلك إن مفيش علماء فيه لكن انت متعرفهمش
خلاص ؟
طيب خلينا نقول إن القاهره فيها ألف عالم زي أحمد بن حنبل هفترض يعني ألف عالم زي أحمد بن حنبل القاهره كام مليون؟ 25 مليون
يبقى كل عالم من الألف حظو كام من القاهره عشان يقف يخدمهم ويفتيهم ؟
250 ولا 25 أنا مليش في الحساب والله مبعرفش احسب
25 ألف
طيب بحسبه كدا إنت لوحدك تستطيع أن تفتي 25 ألف وترعاهم وتشوف مصالحهم و و إلى أخره؟
دا لو كل واحد رفع السماعه عشان يقول بخ ويحط السماعه اليوم مش هيكفي هه مش هيقولك السلام عليكم السلام عليكم دي كلمتين بخ بس ممكن واحد يسد حاجة 25 ألف ؟ دا فرد
هل القاهره فيها الـألف عالم زي أحمد إبن حنبل ؟ ولا فيها 100 حتى؟
أنا ببين لك حجم المحنه التي لايشعر بها الناس طول ماانت عارف ان انت مريض يمكن أن تُعالج
لكن الإشكال ان الواحد بيقول أنا مش مريض طب ده كيف يتناول العالج؟!
وهو يعتقد أنه صحيح وليس بمريض!
الأول أعترف أنك مريض عشان ندخل في العلاج نتفاهم تعترف أنك مريض وبعدين نتفاهم لكن إذا قلت لي أنا لست بمريض أصلاً يبقى راحت الدعوه كلها
فانا عايز اقول يااخوننا الأوضاع التي تجري علينا الأن سببها قلة أهل العلم وانتو عارفين أهل العلم بيقاوموا مقاومة ضروساً من زمان لعلكم تعلمون أو تتذكرون قبل 25 يناير كانت كل
القنوات الاسلامية مغلقة صح ولا غلط؟ كانت مغلقه كلها بالرغم أن خطابها هاديء شوف كلامي واضح أهو ومفيش فيها تحريض ولاتهييج ولا أي حاجه
كنا في القنوات وانتو من الجماهير اللي كانت بتسمعنا مكنش فيه أي تحريض ولا تهييج
لكن يجي يعملو إيه معانا ياخد فتوى من الفتاوى يقصها بعنب هقولكم بهذه المناسبه على بعض القنوات الفضائيه الشهر اللي فات
كان لي فتوى زمااان من 30 سنه أو 32 سنه قبل ما اللي بينشر الفتوى دلوقتي يتولد أو يعرف يمينه من شماله .. كنت قرأت بحثاً قديما للشيخ أحمد شاكر رحمة الله عليه بيكلم عن القوانين الجائره والقوانين التي تضاد الشريعه و القضاه اللي بيحكمو بغير ما أنزل الله وكلام زي كده... أنا آنذاك فهمت من كلامه تحريم دخول كلية الحقوق على أساس إن هي بتدرس القانون الوضعى ووبيطلعو يعملو مش عارف إيه وإلى أخره الكلام دا من كام؟ من 30 أو 32 سنه وأنا في مطلع شبابي صغير وبعدين فيما بعد بعد يمكن 10 سنين ولاحاجه صححت هذه الفتوى قلت الدخول فى حد ذاته مفيش فيه مشكلة ،يعني من جهة المعلومات مفيش فيه مشكلة دا احنا يباح للعالم للعالم ان يدرس التوراه و الإنجيل عشان يرد على أهل التوراه و الإنجيل زي ابن تيميه مثلاً وابن كثير وغيرهم كانو يعلمون دين النصارى أكثر من أئمة النصارى عشان اما تيجي تدافع عن دينك ويجيبلك شبهه من عندهم أقولو لأ إنتو عندكم النص الفلاني بيقول كذا والنص العلاني بيقول كذا وأنت إذا كان لك خصم بالذات في الفكر لابد أن تعرف طريقة تفكيره الأصول بتاع العلم بتاعه عشان تقدر تقارعه وتناظره ... فإذا كانت المسئله كذلك مفيش فيه أى مشكلة إنك انت تدرس القانون الوضعي الفرنسي والانجليزي والإيطالي والأمريكي وتعمل كل حاجه كدراسه لكن يحرم عليك أن تقضى به إذا كان يخالف الدين ... أنا بئى زمان من 30 سنه دي قلت الحدوته دي
قلت يحرم دخول كلية الحقوق
عايزين بئى يشوهو صورتي قالك فتش في القديم بتاعه هات ويطلعلك فتوى زي دي طب ما الفتوى دي أنا رجعت عنها يقولك إيش عرفني انك رجعت تمام إنت أي حد فيكم يسمع النهارده هذه الفتوى أنني أحرم دخول كلية الحقوق هيقول عليا إيه ؟.... طبعاً شيء طبيعي خلاص هو عايز يريد وانا بالله أحلف لو وقف على تصحيحي لهذه الفتوى ......ليه لأنه يحتاج على الطعن عليا شايف الناس بتسمع الفتوى بيتبعوني مثلاً يعني أنا وغيري يعني ويثقو في كلامنا عايزين يهزو الثقة فينا عشان كلها تقول شوف بيعملو إيه ...
كنت بتكلم مع واحد من هذا الجنس الذى يصفنا بالتشدد و التزمت وقلتلو طيب أنا هسألك سؤال
"ما تقول فى فتاة ستُزف إلى زوجها ليلة الزفاف و شعرها بيقع شعرها خفيف يعني وطبعاً إنتا عارف الشعر أحد الجمالين فلما تشوف واحده كدا زلابطه كده شوف شكلها إيه وشوف لما تلبسلها شعر شكلها إيه ممكن زلابطه على الرجاله حلوه يعني شكلها حلو والراجل يبقى جميل وكل حاجه لكن المرأه لأا متجيش قلتلو امرأة شعرها بيقع و ستُزف إلى زوجها في هذه الليله إيه الـــحـــــل ؟ قالي : تلبس بروكه قلتلو ولو انا قلتلك ان حرام يبئى تشدد ... قالي آآه قلتلو إنتا كدا يسرت عليها؟ قالي آآه قلتلو طيب الكلام مش كلامي بئى هخلع انا من الموضوع كله أن امرأة جاءت النبى صلى الله عليه و سلم وهي بتزف ابنتها لزوجها ليلة الدخله قالت "يا رسول الله إننى سأزف ابنتى إلى زوجها و إن ابنتي يتمعط شعرها" بيقع أحطلها بروكه أو شعر يعني مستعار قال لها:"زور" أنا مليش دعوه أنا طلعت براا الحدوته خالص النبي متشدد؟! والله هسيبهالك هسيبهالك تقلها ودا في ليلة الدخله هه في ليلة الدخله قالو زور فسكت قلتلو طيب"واحده جالها مرض فى عينيها و مات زوجها وهى فى عدة الوفاه وراحت للطبيب قالها علاجك فى الكحل انتو عارفين المرأه اللي زوجها يموت ممنوع انها تكتحل خلاص الأطباء قالولها علاجك في الكحل هل يجوز أن تضع كحلاً(في عدة الوفاه )؟ قالي الضرورات تبيح المحظورات قلتلو ما أجمالها من قاعده و لكن هل تنطبق على هذا؟!! فقلتلو خد عندك روى البخاري في صحيحه(لدرجة أنا خفت يشتم في البخاري أو إن يقول البخاري متشدد خفت يقول كده) قلتلو روى البخاري في صحيحه إني فيه امرأه حالها كان كحال هذه وجاءو عشان يستأذنوه أن تكتحل فقال لها لا في مصنف قاسم ابن أسبغ أحد أئمة الحديث روى هذا الحديث بنفس سند البخاري أن النبي صلى الله عليه وسلم لما قالولو يارسول الله ستذهب عينها عينها هتروح ستفقد بصرها قال:وإن ذهبت عينها" طب دي مشكله فعلاً هل فعلاً عينها تروح ومتحطش الكحل ؟! نقولك لأن الكحل ليس هو العلاج الوحيد في علاج تاني يضمدها بالصبر اللي عينه بتوجعه في دواء اسمه الصبر مر كده يتحط على العينين العينين تصحى بإذن الله فلما يكون أنا عندي بئى كحل بيشفي العينين وصبر بيشفي العينين متجيش تقولي أحط الكحل لاني فيه نص عن النهي إن المرأه تكتحل في عدة الوفاه خلاص إذاً قصة متشدد متزمت أه الانسان المتسيب الذي لايرجع إلى قاعده وعايز يمشي على مزاجه دا طبعاً إحنا عنده متشددون صح قطعاً ......لكن أنترك ديننا كتاباً وسنه لإناس يبحثون عن رضاء العوام فيبحثون في الكتب عن سقطات الفقهاء ....وغلطات الفقهاء إذا كانت توافق أهواء الناس ويقول ده أبو حنيفة يقول كذا وكذا ..... انت احسن من ابو حنيفه ؟! لا والله لست أحسن من أبو حنيه ولا أصلح أن أكون غلاماً يصب الوضوء لأبو حنيفه لكن أنا أرفعك إلى من هو فوق أبو حنيفه إلي النبي عليه الصلاة والسلام وأرفعك إلى الصحابه والتابعين والعلماء الذين سبقو أبو حنيفه في هذا أو سبقو مالكاً أو غيره طب مهو كل عالم من هؤلاء العلماء له ما خالف فيه القرآن والسنه وهو معذور طبعاً الأعذار العشره التي ذكرها شيخ الإسلام ابن تيميه في رسالته الماتعه"رفع الملام عن الأئمة الأعلام" كل عالم من علماء الدين الذين جعل الله عزوجل لهم لسان صدق في الأمه وخالف الكتاب أو السنه معذور لم يفطن إلى دلالة النص طيب أنا بقولك دلوقتي أي واحد فينا مـ اللي قاعدين دول ممكن يكون أفقه في العربيه وفهماً للقرآن من أي حد من الصحابه ؟ طبعاً لأ
يتبع بإن الله؛؛
طب أنا لو سألتك هل عندك في الـ 25مليون دول إنت شخصياً بسألك انت بس
هل عندك في الـ 25 مليون كام عالم إذا وقعت لك مشكله في دينك تستطيع أن تتوجه إليهم وتعطيهم قلبك وأنت مطمئن ؟
بالله عليك أجب إجابة يعني أنت مقتنع بها بينك وبين ربك.
دا مش معنى ذلك إن مفيش علماء فيه لكن انت متعرفهمش
خلاص ؟
طيب خلينا نقول إن القاهره فيها ألف عالم زي أحمد بن حنبل هفترض يعني ألف عالم زي أحمد بن حنبل القاهره كام مليون؟ 25 مليون
يبقى كل عالم من الألف حظو كام من القاهره عشان يقف يخدمهم ويفتيهم ؟
250 ولا 25 أنا مليش في الحساب والله مبعرفش احسب
25 ألف
طيب بحسبه كدا إنت لوحدك تستطيع أن تفتي 25 ألف وترعاهم وتشوف مصالحهم و و إلى أخره؟
دا لو كل واحد رفع السماعه عشان يقول بخ ويحط السماعه اليوم مش هيكفي هه مش هيقولك السلام عليكم السلام عليكم دي كلمتين بخ بس ممكن واحد يسد حاجة 25 ألف ؟ دا فرد
هل القاهره فيها الـألف عالم زي أحمد إبن حنبل ؟ ولا فيها 100 حتى؟
أنا ببين لك حجم المحنه التي لايشعر بها الناس طول ماانت عارف ان انت مريض يمكن أن تُعالج
لكن الإشكال ان الواحد بيقول أنا مش مريض طب ده كيف يتناول العالج؟!
وهو يعتقد أنه صحيح وليس بمريض!
الأول أعترف أنك مريض عشان ندخل في العلاج نتفاهم تعترف أنك مريض وبعدين نتفاهم لكن إذا قلت لي أنا لست بمريض أصلاً يبقى راحت الدعوه كلها
فانا عايز اقول يااخوننا الأوضاع التي تجري علينا الأن سببها قلة أهل العلم وانتو عارفين أهل العلم بيقاوموا مقاومة ضروساً من زمان لعلكم تعلمون أو تتذكرون قبل 25 يناير كانت كل
القنوات الاسلامية مغلقة صح ولا غلط؟ كانت مغلقه كلها بالرغم أن خطابها هاديء شوف كلامي واضح أهو ومفيش فيها تحريض ولاتهييج ولا أي حاجه
كنا في القنوات وانتو من الجماهير اللي كانت بتسمعنا مكنش فيه أي تحريض ولا تهييج
لكن يجي يعملو إيه معانا ياخد فتوى من الفتاوى يقصها بعنب هقولكم بهذه المناسبه على بعض القنوات الفضائيه الشهر اللي فات
كان لي فتوى زمااان من 30 سنه أو 32 سنه قبل ما اللي بينشر الفتوى دلوقتي يتولد أو يعرف يمينه من شماله .. كنت قرأت بحثاً قديما للشيخ أحمد شاكر رحمة الله عليه بيكلم عن القوانين الجائره والقوانين التي تضاد الشريعه و القضاه اللي بيحكمو بغير ما أنزل الله وكلام زي كده... أنا آنذاك فهمت من كلامه تحريم دخول كلية الحقوق على أساس إن هي بتدرس القانون الوضعى ووبيطلعو يعملو مش عارف إيه وإلى أخره الكلام دا من كام؟ من 30 أو 32 سنه وأنا في مطلع شبابي صغير وبعدين فيما بعد بعد يمكن 10 سنين ولاحاجه صححت هذه الفتوى قلت الدخول فى حد ذاته مفيش فيه مشكلة ،يعني من جهة المعلومات مفيش فيه مشكلة دا احنا يباح للعالم للعالم ان يدرس التوراه و الإنجيل عشان يرد على أهل التوراه و الإنجيل زي ابن تيميه مثلاً وابن كثير وغيرهم كانو يعلمون دين النصارى أكثر من أئمة النصارى عشان اما تيجي تدافع عن دينك ويجيبلك شبهه من عندهم أقولو لأ إنتو عندكم النص الفلاني بيقول كذا والنص العلاني بيقول كذا وأنت إذا كان لك خصم بالذات في الفكر لابد أن تعرف طريقة تفكيره الأصول بتاع العلم بتاعه عشان تقدر تقارعه وتناظره ... فإذا كانت المسئله كذلك مفيش فيه أى مشكلة إنك انت تدرس القانون الوضعي الفرنسي والانجليزي والإيطالي والأمريكي وتعمل كل حاجه كدراسه لكن يحرم عليك أن تقضى به إذا كان يخالف الدين ... أنا بئى زمان من 30 سنه دي قلت الحدوته دي
قلت يحرم دخول كلية الحقوق
عايزين بئى يشوهو صورتي قالك فتش في القديم بتاعه هات ويطلعلك فتوى زي دي طب ما الفتوى دي أنا رجعت عنها يقولك إيش عرفني انك رجعت تمام إنت أي حد فيكم يسمع النهارده هذه الفتوى أنني أحرم دخول كلية الحقوق هيقول عليا إيه ؟.... طبعاً شيء طبيعي خلاص هو عايز يريد وانا بالله أحلف لو وقف على تصحيحي لهذه الفتوى ......ليه لأنه يحتاج على الطعن عليا شايف الناس بتسمع الفتوى بيتبعوني مثلاً يعني أنا وغيري يعني ويثقو في كلامنا عايزين يهزو الثقة فينا عشان كلها تقول شوف بيعملو إيه ...
كنت بتكلم مع واحد من هذا الجنس الذى يصفنا بالتشدد و التزمت وقلتلو طيب أنا هسألك سؤال
"ما تقول فى فتاة ستُزف إلى زوجها ليلة الزفاف و شعرها بيقع شعرها خفيف يعني وطبعاً إنتا عارف الشعر أحد الجمالين فلما تشوف واحده كدا زلابطه كده شوف شكلها إيه وشوف لما تلبسلها شعر شكلها إيه ممكن زلابطه على الرجاله حلوه يعني شكلها حلو والراجل يبقى جميل وكل حاجه لكن المرأه لأا متجيش قلتلو امرأة شعرها بيقع و ستُزف إلى زوجها في هذه الليله إيه الـــحـــــل ؟ قالي : تلبس بروكه قلتلو ولو انا قلتلك ان حرام يبئى تشدد ... قالي آآه قلتلو إنتا كدا يسرت عليها؟ قالي آآه قلتلو طيب الكلام مش كلامي بئى هخلع انا من الموضوع كله أن امرأة جاءت النبى صلى الله عليه و سلم وهي بتزف ابنتها لزوجها ليلة الدخله قالت "يا رسول الله إننى سأزف ابنتى إلى زوجها و إن ابنتي يتمعط شعرها" بيقع أحطلها بروكه أو شعر يعني مستعار قال لها:"زور" أنا مليش دعوه أنا طلعت براا الحدوته خالص النبي متشدد؟! والله هسيبهالك هسيبهالك تقلها ودا في ليلة الدخله هه في ليلة الدخله قالو زور فسكت قلتلو طيب"واحده جالها مرض فى عينيها و مات زوجها وهى فى عدة الوفاه وراحت للطبيب قالها علاجك فى الكحل انتو عارفين المرأه اللي زوجها يموت ممنوع انها تكتحل خلاص الأطباء قالولها علاجك في الكحل هل يجوز أن تضع كحلاً(في عدة الوفاه )؟ قالي الضرورات تبيح المحظورات قلتلو ما أجمالها من قاعده و لكن هل تنطبق على هذا؟!! فقلتلو خد عندك روى البخاري في صحيحه(لدرجة أنا خفت يشتم في البخاري أو إن يقول البخاري متشدد خفت يقول كده) قلتلو روى البخاري في صحيحه إني فيه امرأه حالها كان كحال هذه وجاءو عشان يستأذنوه أن تكتحل فقال لها لا في مصنف قاسم ابن أسبغ أحد أئمة الحديث روى هذا الحديث بنفس سند البخاري أن النبي صلى الله عليه وسلم لما قالولو يارسول الله ستذهب عينها عينها هتروح ستفقد بصرها قال:وإن ذهبت عينها" طب دي مشكله فعلاً هل فعلاً عينها تروح ومتحطش الكحل ؟! نقولك لأن الكحل ليس هو العلاج الوحيد في علاج تاني يضمدها بالصبر اللي عينه بتوجعه في دواء اسمه الصبر مر كده يتحط على العينين العينين تصحى بإذن الله فلما يكون أنا عندي بئى كحل بيشفي العينين وصبر بيشفي العينين متجيش تقولي أحط الكحل لاني فيه نص عن النهي إن المرأه تكتحل في عدة الوفاه خلاص إذاً قصة متشدد متزمت أه الانسان المتسيب الذي لايرجع إلى قاعده وعايز يمشي على مزاجه دا طبعاً إحنا عنده متشددون صح قطعاً ......لكن أنترك ديننا كتاباً وسنه لإناس يبحثون عن رضاء العوام فيبحثون في الكتب عن سقطات الفقهاء ....وغلطات الفقهاء إذا كانت توافق أهواء الناس ويقول ده أبو حنيفة يقول كذا وكذا ..... انت احسن من ابو حنيفه ؟! لا والله لست أحسن من أبو حنيه ولا أصلح أن أكون غلاماً يصب الوضوء لأبو حنيفه لكن أنا أرفعك إلى من هو فوق أبو حنيفه إلي النبي عليه الصلاة والسلام وأرفعك إلى الصحابه والتابعين والعلماء الذين سبقو أبو حنيفه في هذا أو سبقو مالكاً أو غيره طب مهو كل عالم من هؤلاء العلماء له ما خالف فيه القرآن والسنه وهو معذور طبعاً الأعذار العشره التي ذكرها شيخ الإسلام ابن تيميه في رسالته الماتعه"رفع الملام عن الأئمة الأعلام" كل عالم من علماء الدين الذين جعل الله عزوجل لهم لسان صدق في الأمه وخالف الكتاب أو السنه معذور لم يفطن إلى دلالة النص طيب أنا بقولك دلوقتي أي واحد فينا مـ اللي قاعدين دول ممكن يكون أفقه في العربيه وفهماً للقرآن من أي حد من الصحابه ؟ طبعاً لأ
يتبع بإن الله؛؛
تعليق