إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

إزاي تخلي طفلك يسمع الكلام !

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • إزاي تخلي طفلك يسمع الكلام !

    السلام عليكم ورحمة الله

    هنتكلم إن شاء الله عن إزاي تخلي ابنك أو بنتك يسمعوا الكلام
    هنتكلم في 3 محاور رئيسية
    المحور الأول: أنك تكافئ السلوك الجيد.
    المحور التاني: أنك متكافئش السلوك السلبي.
    المحور التالت: أنك تقوم الطفل لما يعمل غلطة معينة.
    نبدأ بالمحور الأول: أنك تكافئ السلوك الإيجابي، بمعنى إيه؟ بمعنى أن طفلك لما يعمل حاجة كويسة أنت عايز توريله أنك ملاحظ أنك واخد بالك، طبعًا حضرتك هتسأل معقول كل ما ابني أو بنتي مثلًا لما يعمل حاجة كويسة أنا مثلًا لازم أروح أجيب له هدية ولا كذا؟
    * هقولك لا طبعًا مش لازم، أنت في أساليب كتيرة ممكن تكافئ بيها السلوك الكويس، مثلًا: ممكن لما طفلك يعمل حاجة كويسة تبتسم في وجهه، تحضنه، تعامله برفق، بلين، وليكن لنا في رسول الله عليه الصلاة والسلام أسوة حسنة بالرفق واللين مع الأطفال، "" لما كان بيسجد ويطيل في السجود عشان هو مش عايز الحسين رضي الله عنه يشيله من على ظهره""، دي حاجة إحنا المفروض نقتدي بيها.
    الحاجة التانية: أنت مثلًا ممكن تقضي معاه وقت زيادة لو هو عمل سلوك كويس مثلًا أنت تكافئه أنك تقضي معاه وقت، تلعب معاه لعبة بيحبها، خده الجنينة، فسحه، وديه حته مثلًا معينة، ممكن طبعًا في الحجات الكبيرة أنك تديله حاجة مادية، طبعًا إحنا مبنحبش نقولك إديله فلوس بس ممكن لو مثلًا طلع الأول على المدرسة مفيهاش حاجةأنك تجيب له هدية، جميل؟

    في المحور التاني: هنقول: متكافئش السلوك السيء هتقولي إيه دا أنا بكافئ السلوك السيء؟! هقولك آه حضرتك بتكافئ السلوك السيء وأنا كمان بكافئ السلوك السيء، طب إزاي؟
    الأب مثلًا راجع من شغله تعبان، كان يوم طويل كان كدا مضايق آخر اليوم عايزترجع البيت ترتاح، الأب متفق مع الأم أن الابن مثلًا ممكن ياخد شوكولاته وحده في اليوم رجعت البيت لقيت ابنك زعلان وعايز ياخد شوكولاته تانية، أنت قلتله لا إحنا متفقين على شوكولاته وحده في اليوم! مينفعش أكتر من كدا، هو هيعمل إيه؟ هيزن هيعيط، هيغضب ممكن حتى يكسر، أنت هتعمل إيه؟ أنت في البداية هتقوله لا إحنامتفقين على كدا، هيزود وهيزود من السلوك أنت ممكن عشان تعبان مضايق على آخر اليوم تقول خلاص مش مشكلة، يلا خلي محمد ياخد شوكولاتايه تانية، طب أنت كدا علمته إيه؟ أنت علمته أنه لما يزن ويغضب أنه في الآخر هياخد إلي هو عايزه، هو هيعمل إيه تاني يوم؟ لما يكون عايز شوكولاتايه تانية هيزن ويغضب وهيزود فيها أكتر وأكتر عشان أنت علمته أنه بالسلوك السيء ممكن ياخد إلي هو عايزه.

    بالنسبة للمحور التالت إلي هنتكلم فيه: سنفرد له موضوع خاص به وهو كيف تقوم سلوك ابنك يعني حل المشاكل السابقة إن شاء الله تعالى.........


    التعديل الأخير تم بواسطة أبوسلمى المصري; الساعة 30-07-2016, 12:14 AM. سبب آخر: خطأ إملائي بسيط


    اللهم ارزقنيها



  • #2
    رد: إزاي تخلي طفلك يسمع الكلام !

    تسجيل متابعة

    تعليق


    • #3
      رد: إزاي تقوم سلوك طفلك؟

      أهلًا ومرحبًا بكم معانا مرةً أخرى

      إحنا المرة اللي فاتت تناولنا ثلاثة محاور عن إزاي تخلي ابنك أو بنتك يسمعوا الكلام.......

      وتوقفنا عند المحور الثالث: اللي هو إزاي تقوم السلوك الخاطئ؟
      عايزين نقول مع بعض كدا بعض الأفكار إزاي ممكن نقوم السلوك الخاطئ لابنك؟
      أول حاجة: هقولك: طنِّش هتقولي: يعني إيه أطنش؟ هقولك يعني إيه طنش: في بعض السلوكيات بالذات السلوكيات إلي مفيهاش نوع من الخطر يعني طفل مش بيأذي نفسه مش بيكسر حاجة أحسن حاجة تطنش، ليه بقا؟ لأن هو ساعات الطفل بيبقى عايز يجذب انتباهك، فإنت لما بتديله اهتمام وهو بيعمل سلوك خاطئ أنت بتعلمه أن السلوك الخاطئ دا بيجيب له انتباه،،
      طيب حضرتك المفروض تعمل \ي إيه؟
      هنقولك: أنك أنت المفروض تديله انتباه لما يوقف السلوك دا مش وهو بيعمل السلوك دا، فتستنى لما يخلص السلوك دا بعدين تديله انتباه أو اهتمام، جميل؟
      طيب نتكلم بردو في فكرة تانية: أن أنت المفروض تحاول تلهي الطفل، طبعًا دي مبتنفعش مع الأطفال الكبار لكن بتنفع مع الأطفال الصغار، نقول مثلًا: من سن 2 : 6 سنوات، لو الطفل بيعمل حاجة أنت مش عايزها نقول مثلًا: بيغلس على أخواته الكبار اللي بيذاكروا وبيشد الورق منهم! أنت ممكن مع الطفل في السن دا أنك تحاول تلهيه، يعني مثلًا: تقوله بص العصفورة! أو مثلًا الحق شوف والدتك بتعمل إيه،، أو شايف اللعبة الحلوة دي! وهكذا.

      النقطة التالتة في الموضوع دا: أنكم لازم تكونوا قدوة حسنة لأولادكم، كلنا طبعًا لازم نكون قدوة حسنة للأولاد، يعني بتيجي شكاوى كتير من الآباء أن الطفل مثلًا عصبي أو عنيد، لما تقعد معاهم وتتكلم عن البيت ونشوف الأب والأم هما نفسهم بيتعاملوا مع بعض إزاي، نلاقي أن الموضوع بردو فيه عصبية أو عنف وعناد وكل حاجة،، طيب ما هو الطفل بردو اللي بيتعلمه من الأب والأم!
      فمهم جدًا أن الواحد يلاحظ سلوكياته هو لأن في الآخر الطفل هيقلد السلوكيات إلي هيشوفها في البيت..

      النقطة الآتية هنتكلم عن أنواع التقويم اللي ممكن تستعملها لو الطفل كان خلاص عمل الخطأ، والأفكار اللي قلناها دي خلاص مش مناسبة بالنسبة للسلوك المعين دا إيه الحجات إلي ممكن تعملها؟
      أول حاجة: لازم تبين لطفلك أنك مضايق أو زعلان من السلوك دا، ومش لازم الموضوع يكون فيه عصبية أو عنف لكن بين له أنك متضايق من أن السلوك دا خاطئ، جميل؟
      بعدين: ممكن نستعمل حاجة إحنا بنسميها نقول مثلًا: رد الفعل الطبيعي بمعنى إيه؟ بمعنى: أن في سلوكيات معينة بيبقى لها آثار معينة أنت بس كل اللي تعمله أنك تسيب الموضوع يمشي طبيعي، مثلًا ابنك أو بنتك انهرده معملش الواجب أنت ممكن تعمل إيه؟ وهتلاقي تاني يوم أنه راح المدرسة وهو مش عامل الواجب، والمدرس زعقله وأحرجه قدام زمايله، فهو كدا اتعلم أنه لو معملش الواجب بقا في نتيجة طبيعية للموضوع دا " دي فكرة"

      الفكرة التانية: أننا نديله رد فعل متوقع، بمعنى إيه؟ بمعنى: عندك ابنك محمد وبنتك مريم مثلًا بيلعبوا على الأرض وكله تمام وفجأة بدأوا يتخانقوا على اللعبة، كل واحد فيهم عايز اللعبة وبداو يشدوا ويتخانقوا وكذا ممكن تعمل حضرتك إيه؟ ممكن تاخد اللعبة وتشيلها، يبقى أنت كدا علمت محمد وعلمت مريم أن بالسلوك اللي هو عملوه دا هييجي رد الفعل المتوقع للسلوك دا، أن هما الاتنين خسروا اللعبة........ تمام؟

      في النقطة دي هنتكلم عن أننا ممكن ندي عقوبات معينة للطفل، بمعنى: ابنك مسمعش الكلام في موضوع معين أنك تقوله مثلًا يا محمد أنت انهرده مسمعتش الكلام أنا كنت قايلك لازم تخلص الواجب بتاعك وأنت مخلصتوش ففي الحالة دي مش هتقدر تلعب على الكمبيوتر.
      فدا عقاب مناسب على حجم السلوك اللي أنت عايز تقومه..


      يبقى إحنا المرة دي اتكلمنا عن أساليب تقويم السلوك الخاطئ
      نراكم إن شاء الله في موضوع جديد


      اللهم ارزقنيها


      تعليق


      • #4
        رد: إزاي تخلي طفلك يسمع الكلام !

        وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
        اللهم بارك
        موضوع قيم
        بارك الله فيكم وجعلها فى ميزان حسناتكم

        تعليق


        • #5
          رد: إزاي تخلي طفلك يسمع الكلام !

          جزاكم الله خيرًا

          أنت ممكن مع الطفل في السن دا أنك تحاول تلهيه، يعني مثلًا: تقوله بص العصفورة! أو مثلًا الحق شوف والدتك بتعمل إيه،، أو شايف اللعبة الحلوة دي! وهكذا.


          بس أظن إن ده مثال خاطئ
          لنفرض إن مفيش عصفورة او لعبة او والدته مش موجودة أو أي مثال على هذا القياس
          أظن احنا كده بنكذب وبنعلم الطفل الكذب
          عَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعًا

          تعليق


          • #6
            رد: إزاي تخلي طفلك يسمع الكلام !

            المشاركة الأصلية بواسطة الراغبه فى لقاء الله مشاهدة المشاركة
            وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
            اللهم بارك
            موضوع قيم
            بارك الله فيكم وجعلها فى ميزان حسناتكم

            اللهم آآمين يارب وإياكِ


            اللهم ارزقنيها


            تعليق


            • #7
              رد: إزاي تخلي طفلك يسمع الكلام !

              المشاركة الأصلية بواسطة منآيا أوصلك يارب مشاهدة المشاركة
              جزاكم الله خيرًا



              بس أظن إن ده مثال خاطئ
              لنفرض إن مفيش عصفورة او لعبة او والدته مش موجودة أو أي مثال على هذا القياس
              أظن احنا كده بنكذب وبنعلم الطفل الكذب

              جزانا الله وإياكِ كل خير

              عندك حق ربما شيء من الأشياء دي مش موجود لكن إحنا هنفترض شيء والمتوفر منها نستخدمه في لفت انتباهه
              لأني ذكرت في نقطة تانية أننا المفترض نكون قدوة حسن للطفل لأنه بيقلدنا فلو كذبت أكيد هيتعلم الكذب

              فما ذكرته كان مثال ليس إلا .. وفقنا الله وإياكم


              اللهم ارزقنيها


              تعليق


              • #8
                رد: قواعد التواصل الثلاثة مع طفلك...

                المرة الماضية تحدثنا عن أساليب تقويم السلوك السيء للطفل، هذه المرة نريد أن نتناول موضوع مهم جدًا:
                إزاي تتواصل مع طفلك بأسلوب جاد؟
                أول حاجة: مهم جدًا للآباء يتفقوا ما هي القوانين إلي هما عايزين يمشوا طفلهم عليها؟ والموضوع دا مهم جدًا لسبب بسيط أن هو الطفل لما بيسمع حاجة مختلفة من الأب وحاجة مختلفة تمامًا من الأم.. في الآخر مبيبقاش عارف يعمل إيه..
                يعني مينفعش مثلًا الأب يقول: الطفل هينام الساعة تمانية والأم تقول: الطفل هينام الساعة عشرة!
                والموضوع دا مهم جدًا لكل الآباء بس بالذات الآباء إلي بيكونوا منفصلين عن بعض، مهم جدًا أنهم يتفقوا على قوانين معينة عايزين طفلهم يمشي عليها.


                النقطة التانية: بقدر الإمكان لو كنت تقدر ومش دايمًا الكلام دا لكن بقدر الإمكان: لو نقدر نخلي الطفل يشارك في قوانين البيت دا يبقى شيء جميل، لكن طبعًا مش هنقدر نعملها في كل حاجة، لأن الطفل في الآخر هيبقى عايز يمشي على مزاجه، لكن لو في أشياء معينة فيها نوع من النقاش أو الحوار دي هتساعد أن طفلك يستجيب ليها، أن هو يكون جزء من اتخاذ القرار في البيت.


                النقطة التالتة: إزاي تدي لابنك أو بنتك أمر معين بأسلوب جيد وناجح إن شاء الله؟
                مثال: هتقول لابنك يعمل حاجة معينة، هتعمل إيه؟
                تدي ابنك أو بنتك اهتمام معين أولًا، يعني تبصله، أو ممكن تناديه باسمه، وأنت بتديله الأمر لازم يكون شكلك جاد عشان يحس أنك جاد وصارم حتى يخاف أنه يرفض أو يمتنع، تقول مثلًا: يا محمد اعمل كذا! يبقى لازم الأمر يبقى واضح وصريح ومباشر.




                اللهم ارزقنيها


                تعليق


                • #9
                  إزاي تنمي ثقة الطفل في نفسه؟

                  إزاي تنمي ثقة الطفل في نفسه؟
                  المرة الماضية تناولنا كيف تتواصل مع طفلك بصورة جيدة، هذه المرة سنتحدث عن موضوع هام جدًا جدًا، وحيوي لكل الآباء وكل الأمهات.
                  إزاي تنمي ثقة الطفل في نفسه؟

                  أول فكرة: أنك تمدح طفلك، ممكن تمدحه كشخص، لكن الأهم من أنك تمدحه كشخص أنك تمدح السلوك أو العمل الإيجابي اللي هو عمله، مفيهاش حاجة لما نقوله: يا فلان أنت زي الفل وجميل جدًا اللي عملته بس محتاج تركز أكتر على الفعل نفسه، مثلًا: يا محمد أنا مبسوط منك أنك خلصت الواجب وسمعت الكلام لكن خلي خطك يبقى أحلى وأجمل المرة الجاية.


                  النقطة التانية: لما تبقى عايز تنتقد، تنتقد العمل والسلوك الخاطئ اللي محمد عمله مش تنتقد محمد كشخص، إحنا كآباء مثلًا وأمهات كتير جدًا بتلاقي الأب بيقول لابنه: أنت ولد وحش! -لما يكون عامل شيء خطأ-، الجملة دي مش كويسة تمامًا، المفروض تقول له: يا فلان أنت عملت حاجة وحشه لكن هو نفسه مش وحش، واخدين بالنا من الفرق؟ ليه بقى؟ لأن لو أنت على طول بتقول له: أنت ولد وحش وكل الناس بتقول له: أنت ولد وحش، يروح المدرسة يتقال له: أنت ولد وحش، ثقته بنفسه هتطلع مهزوزة، وهيقتنع أنه ولد وحش، ودا مش هيساعده تمامًا أنه يعمل سلوكيات إيجابية، تمام؟


                  النقطة اللي بعدها: أنت لازم تركز مع ابنك أو بنتك لما يعملوا تصرف كويس، يعني كآباء وأمهات غالبًا بنقوم الأولاد لما يفعلوا تصرف خاطئ، فتلاقي التركيز مع الطفل لما يتصرف تصرف خاطئ فقط، لكن كام مرة لما تصرف تصرف صحيح بتلفتوا انتباههم أنهم عملوا شيء صحيح؟ مبتحصلش كتير، إحنا دايمًا بنهتم لما بيعملوا حاجة غلط، فمهم جدًا طبعًا أننا نديله ثناء وإطراء لما يعمل حاجة كويسة.


                  النقطة اللي بعدها: مهم جدًا من حضراتكم تركزوا على المجهود اللي أدى للنتيجة وليس فقط النتيجة، يعني مثلًا محمد ذاكر كويس جدًا جدًا للامتحان بس يومها كان عنده صداع ومنامش كويس، وكانت نتيجة الامتحان سيئة، فأنت ممكن تلفت انتباهه أنه عمل مجهود كويس جدًا وأنه مكنش موفق المرادي في النتيجة لكن المهم المجهود، وتعطيه مدح كثير على هذا المجهود، دا طبعًا هيساعد أنه ينمي ثقته في نفسه لأنه هيعرف أن النتيجة أينعم بتفرق لكن المهم المجهود.


                  الفكرة الأخيرة اللي عايزين نطرحها هذه المرة: أنك كأب أو كأم لازم توجد لابنك أو بنتك فرصة أنهم يكونوا ناجحين، بمعنى: ابنك مثلًا مش متفوق في المدرسة لكن ممكن يكون ممتاز في شيء تاني، ممكن يكون متفوق رياضيًّا، أو متفوق في مهارة معينة، ممكن يكون متفوق في الكمبيوتر وتصميم فيديوهات، ممكن يكون في الرسم، فمهم جدًا أننا نلاقي للابن أو البنت شيء هما ناجحين فيه؛ لأن هما لما يشعروا بالنجاح في شيء معين هيشعروا بالثقة في نفسهم، ويشعروا أنهم قادرين أنهم يكونوا مبدعين في المجال دا ودا هيرجع إيجاااابًا على الدراسة، فهيكون اكتشف موهبته وتفوق في دراسته إذا استطعنا نوفق بين الاتنين.







                  اللهم ارزقنيها


                  تعليق

                  يعمل...
                  X