السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حياكم الله تعالى أشبال الأسلام نفع الله بكم وبارك فيكم وفى أعماركم وأعمالكم
وتقبل منا ومنكم ءاااامين
القصة بإختصار
طفلة عمرها سبعة سنوات فى ليلة من ليالى شهر رمضان ،،، سمعت ذاك الصوت ،،سألت أمها ،، يا أمى هو إيه الصوت ده ،، الأم أى صوت يا بنتى ؟؟!!
الطفلة : الصوت ده اللى يقول الصلاة خير من النوم ؟؟ يعنى ايه الكلمات دى أماه ؟؟؟
الأم : أها الصوت ده يا ماما صوت الرجل الذى ينادى على الناس علشان يصلوا الفجر فى المسجد ،، وفى جماعة كمان .
يعنى أحنا بنقول عليهم أهل الفجر
الطفلة : نظرت الطفلة من الشرفة حتى من سيمر ليبلى النادى ...
وقفت ووقفت إلى أن أذن المؤذن بصلاة الفجر ..
قالت الطفلة : يا أمى ليه مش خرج أحد للصلاة ونحن بيتنا على الشارع اللى يعدوا الناس عليه للمسجد علشان يروحواللصلاة .
قالت الأم : هيخرجوا دلوقتى يا ماما لإنه الفجر أذن ..
وبعد لحظات فتح الباب وخرج منه أخيه وقال أنا ذاهب لصلاة الفجر يا أمى .
قالت : الطفلة : أخى الصلاة خير من النوم ..
قال الأخ : نعم يا أختى لقد قال الله عنها
(({ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُوداً } [الإسراء:78] ))
قال النبي صلى الله عليه وسلم:
« اللهم بارك لأمتي في بُكورهَا ». أخرجه أحمد وأبو داود والترمذي وابن ماجة.
أهل الفجر
الذين أجابوا داعي الله وهو ينادي (حي على الصلاة،حي على الفلاح)،
قال الأخ: بصى يا أختى أنا هروح أصلى ،،وأرجع أتكلم معاك عن صلاة الفجر ..
أنتظر الأخت اخوها لحدما رجع من الصلاة :
جه الأخ من الصلاة : وقال لأخته
الصلاة يا اختى عماد الصلاة ومن اقامها اقام الدين ومن تركها ترك الدين ، وربنا بيحب الناس اللى بتصلى وتحسن الصلاة كمان .
يعنى دلوقتى انت يا شطورة عمرك سبع سنوات المفروض تتعملى الصلاة مع ماما وتصلى علشان تقدرى بعدين لما تصلى سن العشرة تصلى لوحدك .
قالت الاخت : هو أحنا بنصلى ليه ؟؟؟
الأخ : أحنا بنصلى علشان نعبد ربنا سبحانه هو الذى خلقنا وسوانا يعنى جعلنا بشر نعبده مش زى الحيونات اللى مش فيها عقل .
الاخت : يعنى انا لما اصلى ربنا هيحبنى ؟؟!
الأم : رجعت من صلاتها وردت على الطفلة :
يا ماما لما نصلى ربنا هيحبنا ويوفقنا فى المدرسة ونكون شاطرين ومحببون والناس تحبنا وتحترمنا
،، وكمان اصحابك هيحبوك ..
الطفلة : يعنى ربنا هيعمل لى كل اللى انا عاوزه .
ردت الام : ايوة يا ماما بعون الله لما تكبرى شوية هتفهم اكتر ..
ربنا يحميك ويهديك ويجعلك نبت صالح أنت وكل اخواتك
ويهدى كل شباب المسلمين
ءااامين
===
هذا تفكير طفلة يا ترى أحنا الكبار الأشبال هنستفاد ايه من القصة دى ...
بتمنى يكون قلم وقلبى وصل الرسالة لكل الأشبال الحلوين أخواتى وأخوانى الكرام
حياكم الله تعالى أشبال الأسلام نفع الله بكم وبارك فيكم وفى أعماركم وأعمالكم
وتقبل منا ومنكم ءاااامين
القصة بإختصار
طفلة عمرها سبعة سنوات فى ليلة من ليالى شهر رمضان ،،، سمعت ذاك الصوت ،،سألت أمها ،، يا أمى هو إيه الصوت ده ،، الأم أى صوت يا بنتى ؟؟!!
الطفلة : الصوت ده اللى يقول الصلاة خير من النوم ؟؟ يعنى ايه الكلمات دى أماه ؟؟؟
الأم : أها الصوت ده يا ماما صوت الرجل الذى ينادى على الناس علشان يصلوا الفجر فى المسجد ،، وفى جماعة كمان .
يعنى أحنا بنقول عليهم أهل الفجر
الطفلة : نظرت الطفلة من الشرفة حتى من سيمر ليبلى النادى ...
وقفت ووقفت إلى أن أذن المؤذن بصلاة الفجر ..
قالت الطفلة : يا أمى ليه مش خرج أحد للصلاة ونحن بيتنا على الشارع اللى يعدوا الناس عليه للمسجد علشان يروحواللصلاة .
قالت الأم : هيخرجوا دلوقتى يا ماما لإنه الفجر أذن ..
وبعد لحظات فتح الباب وخرج منه أخيه وقال أنا ذاهب لصلاة الفجر يا أمى .
قالت : الطفلة : أخى الصلاة خير من النوم ..
قال الأخ : نعم يا أختى لقد قال الله عنها
(({ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُوداً } [الإسراء:78] ))
قال النبي صلى الله عليه وسلم:
« اللهم بارك لأمتي في بُكورهَا ». أخرجه أحمد وأبو داود والترمذي وابن ماجة.
أهل الفجر
الذين أجابوا داعي الله وهو ينادي (حي على الصلاة،حي على الفلاح)،
قال الأخ: بصى يا أختى أنا هروح أصلى ،،وأرجع أتكلم معاك عن صلاة الفجر ..
أنتظر الأخت اخوها لحدما رجع من الصلاة :
جه الأخ من الصلاة : وقال لأخته
الصلاة يا اختى عماد الصلاة ومن اقامها اقام الدين ومن تركها ترك الدين ، وربنا بيحب الناس اللى بتصلى وتحسن الصلاة كمان .
يعنى دلوقتى انت يا شطورة عمرك سبع سنوات المفروض تتعملى الصلاة مع ماما وتصلى علشان تقدرى بعدين لما تصلى سن العشرة تصلى لوحدك .
قالت الاخت : هو أحنا بنصلى ليه ؟؟؟
الأخ : أحنا بنصلى علشان نعبد ربنا سبحانه هو الذى خلقنا وسوانا يعنى جعلنا بشر نعبده مش زى الحيونات اللى مش فيها عقل .
الاخت : يعنى انا لما اصلى ربنا هيحبنى ؟؟!
الأم : رجعت من صلاتها وردت على الطفلة :
يا ماما لما نصلى ربنا هيحبنا ويوفقنا فى المدرسة ونكون شاطرين ومحببون والناس تحبنا وتحترمنا
،، وكمان اصحابك هيحبوك ..
الطفلة : يعنى ربنا هيعمل لى كل اللى انا عاوزه .
ردت الام : ايوة يا ماما بعون الله لما تكبرى شوية هتفهم اكتر ..
ربنا يحميك ويهديك ويجعلك نبت صالح أنت وكل اخواتك
ويهدى كل شباب المسلمين
ءااامين
===
هذا تفكير طفلة يا ترى أحنا الكبار الأشبال هنستفاد ايه من القصة دى ...
بتمنى يكون قلم وقلبى وصل الرسالة لكل الأشبال الحلوين أخواتى وأخوانى الكرام
تعليق