إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مخنووووووقة اوووى ارجووكم ساعدونى

تقليص
X
  •  
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • مخنووووووقة اوووى ارجووكم ساعدونى

    السلام عليكم ورحمة الله .. انا اختكم زهراء .. انا مخنوقه اوى وعايزة احكيلكم حكايتى بس ارجوكم اسمعونى وساعدونى ..
    انا حبيت واحد من سنه تقريبا .. .. كنت قبلها امر بظروف صعبه (ظروف خطوبه من شخص اخر ) نويت الا ارتبط بحد تانى عشان تعبت نفسيا اوى .. ولما قابلت الشاب الجديد دة حسيت ان مشاعر الحب ناحيته بدأت تنتابنى تانى .. الى ان صارحنى بانه يريد الارتباط بى ع سنه الله ورسوله ..
    وافقت بكل سرور .. ولكن ظروفه الماديه كانت لاتسمح ان يرتبط بيا وقتها حاولت استفزة واقوله ان فى واحد معيد عندى ف الجامعه اسمه احمد عبد السلام اتقدملى وبابا وافق 0 كنت بقوله كدا عشان يعمل حاجة وكمان عشان اختبرة هو فعلا هيطيق انه يشوفنى لحد غيرة ولا لا ) .. قولتله لما ربنا يكرمك ويفرجها عليك انا في بيت بابا وانا هستناك لكن منغضبش ربنا بكلامنا مع بعض .. وقتها قالى يبقا اكيد مابتحبنيش .. اكدتله انى بحبه ولكن حب الله ف قلبى اكبر من اى شئ .. ووافق انه يبعد الى ان يكرمه ربنا ..
    بعدها مر 3 شهور ولا اعرف عنه شئ ابدا .. لاقيته ارسل الى رساله يقول فيها انه تعبان ومحتاجلى .. كلمته وقالى ان ال 3 شهور دول مروا عليه وكأنه كان ف غيبوبه .. عمل حاجات كتير غلط وحرام فيها .. من كلام مع بنات لخروج معاهم وماشبه .. وقالى انه يريد الا اتركه حتى لا اكون سبب ف ان يغضب ربنا عشان انا كنت احثثه ع الصلاة وحقوق ربنا وماشبه .. ووعدنى انه مش هيكلم بنات ولا هيعمل غلط تانى ..
    وقتها اخويا قرر ان يرتبط باحدى البنات اسمها اسماء اخويا طلب منى ان اعرف انها عنها حساب ع الفيس او وفعلا سالتها قالت ان عتدها فعلا حساب ع الفيس طلبت منها ان تبعتلى اضافه قالتلى النت عندها فاصل .. طلبت تفتح النت من تلفونى .. وفتحته ولم تسجل خروج .. ولما روحنا للبيت فتحت ايميلها وبعت طلب اضافه لاحمد ( الذى كان يريد الارتباط بى ) وكلمته ع انى بنت تريد ان تتعرف عليه .. فعلت ذلك لكى اتاكد من صدق كلامة بانه مش هيكلم بنات تانى ولا هيعمل الغلط .. وفتحت ايميلى وكلمته من ع ايميلى وقولتله يااحمد فى بنت بتقول انها تعرفك قالى مين قولتلة واحد كلمتنى وقالتلى انك بتكلمها وشتمتنى ( كنت اختبره ) قالى مييين دى قولتله الاكونت بتاع اسماء خطيبه اخويا .. كلمها وشتمها وحصلت مشكله كبيرة ادت الى ان اسماء سابت اخويا .. وحاولت اقنع احمد ان خلاص انا مسامحاها بس يبطل .. وكأنى فتحت نار جهنم عليا .. قالى لازم اعرف مين دي يعنى لازم اعرف وبعت للاصدقاء ال عندها ع الفيس وقالهم البنت دى مش كويسه عشان كانت عايزة توقع بينى وبين خطيبتى .. وقتها حولت بكل الطرق ان اوقفه عن ال هو بيعمله ده .. مثلت عليه انى تعبانه ودخلت المستشفى .. عشان اشغله بيا وينسى موضوع اسماء والاكونت .. وساعتها حسسته انى بموت وزعلانة منه ..
    قالى انتى ف انهى مستشفى الفت عليه اى اسم وفعلا راح المستشفى دى وسال عليا ..
    ولكن الامن رفض انهم يدخلوة عشان راح الساعة 1 بالليل ..
    انهار وعيط وصعب عليهم واخدوة ودخلوة المستشفى .. دور عليا ف كل الاقسام .. مالقانيش ولا لقى اسمى ف الكشوفات ..
    هو تخيل انى مت .. وانهار .. وتعب .. بعدها حاول يسأل ع بيتى .. هو ميعرفش عنوانا بالتفاصيل .. نزل وكأنة كان بيدور ع ابرة ف كوم قش .. ولكن حصلت الصدفه الى ان عرف مكان بيتى ..
    وقتها انا واهلى كنا معزومين عند قرايبنا وبايتين عندهم ف نفس اليوم ال احمد وصل فيه لبيتنا
    ولما رجعنا عرفنا بالصدفه من احد الجيران ان احد جة وسال علينا ..
    وفعلا احمد وصل لبابا .. واحمد عرف ان انا مش تعبانة
    ولما احمد كلمنى .. قولتله ان انا فعلا كنت هدخل المستشفى بس مدخلتش عشان مكنش معانا فلوس
    ولكنة بردة كان مكذبنى .. وعشان كان بيحبنى .. عمل نفسه مصدقنى .. وقال لبابا انه عايز يتقدم
    واتفق مع بابا انه هيجى يوم الجمعه هو واهله يقرا الفاتحه
    قابلنى يوم التلات وقالى انتى مخبيه عنى حاجة قولتله لا .. قالى متاكدة .. قولتله متاكدة .. قالى انا عرفت ان مفيش حد اسمه احمد عبد السلام معيد .. وعرفت كمان انك كنتى بتكلمى واحد قبلى اسمة احمد عصمت ( ال كنت هتخطبله الاولانى ) .. قولتله انا اسفه انا خبيت عليك عشان مصلحتك .. والمهم انك معايا .. وانا معاك وانا ماليش اى علاقه بينى وبين اى حد غيرك انت
    وقولتله انى بحبه اوى وانا عملت كدا عشانه قبل مايكون عشانى وانى تقريبا كنت مريضة نفسيه .. بس هو ال خلانى كدا اشك ف كل حاجة ..
    بعدها لما حس انى بخبى عليه .. اتصل ببابا قبل صلاة الجمعه بساعتين واعتذر لبابا وقاله انا اسف انا صليت استخارة ومرتحتش .. طبعا بابا مش فاهم حاجة .. ادايق جدا لانة كان عزم قريبنا وهيبقا شكلنا وحش اوى .. بابا اتصل بقريبنا وقالهم كل شئ نصيب .. ساعتها انا كنت ف حسرة شديدة اوى
    بعدها كلمت احمد وحكيتله كل حاجة .. وحس انه ظلمنى وقالى انه مش هيسيبنى .. وكلم بابا تانى وحاول يعتذرلة .. اخويا طول لسانه عليه .. وبابا رفض يقابله .. بس احمد استحمل عشانى وقال لبابا انا مستعد ابوس دماغ كل واحد من قرايبك بس ميحرمناش من بعض ..
    وفعلا جة .. وجاب اهله .. واتفقوا .. وقرأوا فاتحة ..
    واتفقوا ع الميعاد ال هيجيبوا فيه الشبكة .. يوم الجمعة ال بعدة .. ساعتها بابا واخويا كانوا متوعدنله انهم هيردولوا الموقف ال عملة فيا .. وفعلا يوم الجمعة ال كنا هنجيب فيه الشبكة بابا اتصل بية وقاله كل شئ نصيب احنا صلينا استخارة ومش مرتاحين !!
    اعصابى تعبت اوى وحاولت افهم بابا انى بحبة وميحرمنيش منة .. بابا قالى مش موافق عليه .. وف نفس الوقت اهل احمد زعلوا من موقف بابا لانهم جم واعتذروا وبابا قال متصافيين !!
    احمد قالى هسافر وارجع لابوكى تانى واطلبك منه تانى .. وبدأ يفكر ف ال حصل تانى .. وقالى احنا لازم نسيب بعض ابعدى عنى ابعدى عنى ابعدى عنى !!
    ليه يااحمد انا بحبك وانت وعدتنى انك هتسافر وهترجع لبابا تانى وانا وعدتك ان هستناك ودلوقتى بتقولى ابعدى عنى !!
    قالى لا الشيطان بيفكرنى بال انتى عملتيه فيا وانا مش قادر انسالك ال انتى عملتيه فيا وهفضل مكذبك ع اى حاجة او موقف تانى حتى لو انتى صادقة !! انا مبقتش قادر !!
    قولت يمكن ال بيحصل فيا دا بسبب ان ظلمت خطيبه اخويا .. اتصلت بيها وطلبت منها ان اشوفها .. واعتذرتلها وقولتلها سامحينى وسامحتنى الحمد لله ..

    سؤالى دلوقتى انا مش عارفة اعمل ايه ؟؟ انا تعبانة اوى ؟؟ انا بحب احمد فعلا .. بس هو ال خلانى اشك فيه من الاول .. وهو ال خلانى اكدب كدبه ورة التانيه ..
    انا الايام دى بحلم بكوابيس اكتر من 3 مرات ع التوالى والاحلام كلها تفسيرها واحد
    من 3 ايام حلمت ان بيطلعلى شعر ف دقنى طويل زى لحيه الرجال .. فسرتها .. قالولى سيصيب اذى وضرر وهم وغم
    اول امبارح حلمت ان لاقيت طفل ولد .. فسرتة .. لاقيت نفس التفسير سيصيبك هم وحزن
    امبارح حلمت ان بشرب لمون .. فسرتة .. لاقيت سيصيبك اذى وضرر وهم وغم
    انا الايام دى قلبى مقبوض وتاعبنى اوى وخايفة .. انا نفسى احمد يرجعلى .. لانة فعلا انسان كويس وانا ال ضيعتة بايدى .. بالله عليكم قولولى اعمل اية ..
    لو فيه دعاء يردلى احمد او اعمل اى حاجة عشان ربنا يرضى عنى ويكتبهولى ..
    انا عايزة ارتاااح ..
    انا تعبااانة .. تعبااااانة اووووووووى .. ساعدونى بالله عليكم

  • #2
    رد: مخنووووووقة اوووى ارجووكم ساعدونى

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته, وبعد:

    فإنه ليسرنا أن نرحب بك، فأهلاً وسهلاً ومرحبًا بك، وكم يسعدنا اتصالك بنا في أي وقت, وعن أي موضوع، ونسأل الله جل جلاله بأسمائه الحسنى وصفاته العلى أن يبارك فيك، وأن يثبتك على الحق، وأن يزيدك صلاحًا واستقامة وهدىً وتقىً وفضيلةً وعفّة وحياءً, ، وأن يمنّ عليك بزوج صالح طيب مبارك يكون عونًا لك على طاعته ورضاه
    .مما ينبغي ألا يغيب عن بالك وبال جميع المسلمين أنه لا يقع في ملك الله إلا ما أراد الله، وأنه لا يتحرك ولا يسكن ساكن إلا بأمره وإرادته، وأنه سبحانه قدّر المقادير، وقسّم الأرزاق قبل خلق السماوات والأرض بخمسين ألف سنة، ومن هذه المقادير تقدير الزواج، فالزواج رزقٌ من الأرزاق التي قدرها الله سبحانه لا يتغير ولا يتبدل، وأن الله كتب على كل امرأة أو فتاة حظها من الرجال، وكذلك الرجال، فما علينا إلا أن نأخذ بالأسباب الظاهرة، وندع النتائج بعد ذلك إلى المولى جل جلاله، وأنتِ قد أخذت بالأسباب من استخارة ورؤية، فإذا كان لك نصيب في هذا الشاب، فتأكدي أنه سوف يرجع إليك ولو بعد سنين، ولكن في الوقت الذي قدره الله، ولن يحدث خلاف أو عكس ما قدره الله مطلقاً.

    وأما عن الدعاء، فأنصح أن تكتفي بسؤال الله الزوج الصالح أياً كان هو؛ لأنك لا تدرين أين يكون الخير، وكما قال مولانا: ((وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ))[البقرة:216] فأكثري من الدعاء والإلحاح على الله بالزوج الصالح، واتركي الأمر لمولاك، واعلمي أن الله لا يضيع أهله ولا يتخلى عن أوليائه، فاحرصي أن تكوني من هؤلاء، وابشري بخيرٍ قريب إن شاء الله، ولا تتعجلي النتائج، واعلمي أن النصر مع الصبر، وأن الفرج مع الكرب، وأن مع العسر يسراً.


    ولذلك خير علاج إنما هو المحافظة على ما أنت عليه من الاستقامة على منهج الله، والمحافظة على دين الله من حيث الملابس المحتشمة, والطاعة, والعبادة لله تعالى, وكل المطلوب منك أن تتوجهي إلى الله جل جلاله بالدعاء: إذا كان هذا الرجل فيه من خير أن يجعله الله من نصيبك؛ لأنه قد يكون في الظاهر مناسبًا بالنسبة لك، ولكن قد يكون في حقيقة الأمر ليس كذلك؛ لأن الله تبارك وتعالى أخبرنا بقوله: {وعسى أن تحبوا شيئًا وهو شرٌ لكم} فقد يكون الإنسان فعلاً يحب شيئًا وهو لا يدري هل فيه خير بالنسبة له أم لا.

    فأنا أرى -بارك الله فيك- أن تتوجهي إلى الله بالدعاء قائلة: (اللهم إن كان هذا الأخ سيكون خيرًا لي في ديني ودنياي أن تجعله من نصيبي يا رب العالمين، وإن لم يكن كذلك فاصرفه عني), توجهي إلى الله عز وجل بالدعاء بذلك، وهذا أقصى ما تستطيعين فعله؛ لأن الأمر -كما ذكرت لك- شائك جدًّا, وفي غاية الحرج، وكما ذكرتُ أن الناس لا يقبلون مثل هذا التصرف، وأنا شخصيًا وكل من معي الذين يتعاملون مع الشؤون الزوجية لا يرغبون ولا يحبذون أبدًا أن تعرض الفتاة نفسها على رجل مهما كان صلاحه ودينه وتقواه؛ لأن هذا الأمر قد يترتب عليه سوء فهم من قبل الرجل لهذه الفتاة، وبالتالي تُصبح رخيصة في عينه، حتى وإن تزوجها وأصبحت أُمًّا لأولاده، فقد يحدث هناك خلاف لأي أمر من الأمور فيقول لها: (أنت التي عرضت عليَّ نفسك) فتشعر بحسرة وندامة، بل ويتقطع قلبها حسرات على تلك اللحظة التي تكلمت فيها بتلك الكلمات، بل والله قد تتمنى أن الأرض قد ابتلعتها ولم تنطق بمثل هذه الكلمة.

    فتعففي وتمسكي وابتعدي وحاولي ألا تلفتي نظره بأي صورة من الصور؛ لأنه عبد من عباد الله وقلبه بيد الله، وكل الذي عليك أن تتوجهي إلى سيده وربه ومولاه أن يعطف قلبه عليك إذا كان في ذلك من خير لك في دينك ودنياك, أما أن تتصرفي أي تصرف إيجابي فلا أعتقد أن ذلك مفيد، لا عن طريقك أنت, ولا عن طريق أحد من الناس أيضًا، فقد يأتي هناك من يقول لك: (أنا من الممكن أن أتوسط), وأنا لا أحبذ ذلك أيضًا؛ لأنه في جميع الأحوال قد يعرف أيضًا بصورة أو بأخرى أنك أنت التي أرسلت إليه هذه الوساطة.

    هناك أمر آخر أيضًا: أنه قد لا يكون مستعدًا للارتباط بك، بل قد يكون مرتبطًا، أو لا يفكر في الزواج، أو له ظروف تمنعه.

    فاستعيني بالله، وسلي الله التوفيق والسداد، وأن يقدر لك الخير حيث كان ثم يرضيك به.



    زائرنا الكريم نحن معك بقلوبنا
    كلنا آذان صاغيه لشكواك ونرحب بك دائما
    في
    :

    جباال من الحسنات في انتظارك





    تعليق

    المحتوى السابق تم حفظه تلقائيا. استعادة أو إلغاء.
    حفظ-تلقائي
    x
    إدراج: مصغرة صغير متوسط كبير الحجم الكامل إزالة  
    x
    أو نوع الملف مسموح به: jpg, jpeg, png, gif
    x
    x
    يعمل...
    X