إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

محتاجة ردكم ضروري

تقليص
X
  •  
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • محتاجة ردكم ضروري

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    لو سمحتوا كان فيه شاب عايز يتقدملي والشاب ده خالي قابله برة البيت الاول عشان يتعرف عليه ويعرف هو مين وابن مين ويسأل عليه الاول وبعدين يديله موعد ييجي فيه الرؤية الشرعية

    وهو شافني في الكلية بس طبعا مكنش ينفع يكلمني مباشرة ويقولي انه عايز يتدقملي وكدة فكلم المعيد والمعيد قالي المهم عطيت للمعيد رقم خالي عن طريق صحبتي والآخ ده اتواصل مع خالي

    المهم المعيد ده يعرفه معرفة شخصيا وشكرلي فيه جدااااااااااااااا

    وخالي اعجب بأخلاقه وبشخصيته لما قعد معاه وقالي انه علي خلق ودين وفاهم كل حاجة في الاوصول وحدود الدين وكدة بس هو حاليا لسىة بيسأل عنه وعن اهله يعني لانه من محافظة تانية

    المهم هو اسرته ناس ملتزمين اوووي يعني والده شيخ في معهد فتيات واخواته والاسرة عامة ملتزمة وهو توسمت فيه خير لما رأيته في الكلية لكن لما أخاطبه بحرف لحد دلوقت

    مع العلم اني بفضل الله منتقبة
    وكـل هدفي من الزوآج إن زوجي يـآخد بإيدي لطريق الجنة ويكون عون ليا علي طـآعته

    المهم دلوقت أصلآ انا بدعي ربنا من ساعة ما عرفت انه عايز يتقدم وكدة ان لو فيه خير ليا ربنا ييسر ارتباطنا وكدة ولو مش فيه الخير ليا ربنا يعوضني خير

    مع العلم انه لسة مش شافني بس من كلامه مع خالي هو متمسك بيا مع العلم بردو انه مش شافني في الكلية الا مرتين بس وانا اصلا منتقبة ولابسة ملحفة بس هو عايز يرتبط بواحدة ملتزمة ومتدينة ولقي المواصفات دي فيا لما شافني وسأل المعيد عني والمعيد شكرله فيا جدااااااا

    دلوقت بقي انا عرفت بالصدفة صفحته ع الفيس فدخلتها بشوف طريقته في التفكير وكدة واللي شوفته ما شاء الله كان حاجة كويسة اوووي خلتني أقتنع بيه اكتر ده في طريقة تفكيره وردوده علي الناس وتمييزه بين الحق والباطل ومناصرته للحق وكدة

    لكن حاجة واحدة شوفتها خلتني اتضايق وقلبي يتقبض اووووووووي

    وهو انه شايف عنده بنات !!!!!!!!!!!!!
    معرفش بيكلمهم ولا لأ ... بس كل البنات اللي عنده بنات ربعاوية يعني مش بيضيف الا بنات ربعاوية وكدة ( اللي هما يعني ضد السيسي والإنقلاب وكدة )

    المهم انا اتضايقت اوووي لأن انا مش بنزعج من الشخص اللي بيضيف عنده بنات وخاصة لو كان ظاهر عليه الاحترام والتدين
    انا عارفة ان فيه إخوة ملتحييييييين وأخوات منتقبات بيضيفوا عااااااااااااااادي ومش بيفرق معاهم وبيقولوا ما هو مش بنعمل محادثات
    بس انا مش بحب العك ده كله

    يعني ارفض حاجة زي دي ؟؟؟؟
    ولا اوافق إنه ييجي الرؤية ولو حصل نصيب أبقي أقوله علي الموضوع ده وأفهمه إن مينفعش يضيف عنده بنات حتي لو بيضيفهم بحسن نيه وانا احسبه كذلك

    قولولي بالله عليكم عشان صدري ضاق من وقت ما شوفت البنات اللي عنده دول

  • #2
    رد: محتاجة ردكم ضروري

    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    أختنا الفاضلة
    نسأل الله أن يوفقك لكل خير
    ويرزقك ما تقر به عينك فى الدنيا والآخرة

    اسمعى رأى شيخنا حسان فى أمر الزواج


    http://www.youtube.com/watch?v=aq7izF8kfUs


    فإذا كنتِ قد ارتضيتِ دينه وخلقه وكانت فقط هذه الزلة هى التى تعيبيها عليه فتذكرى
    أنه " لا يوجد إنسان خالي من العيوب، وهذا أمر يشمل النساء والرجال، وطوبى لمن انغمرت سيئاته في بحور حسناته، وإذا بلغ الماء قلتين لم يحمل الخبث، وكفى بالمرء إثما أن تعد معايبه، وطلب الكمال من المحال".

    فيمكنكِ التحدث معه فى أمر الاختلاط فى وقت الرؤية الشرعية وتعرفى رأيه فيه عامة
    فإن علمتِ أنه يرى بحرمة الاختلاط فإذا وفق الله وتم الأمر فيمكنك مع الأيام جعله ينتهى عن هذا الأمر بإذن الله تعالى
    ولا تغفلى عن الاستخارة بتجرد لله وطلب التوفيق للخير منه سبحانه
    والله تعالى أعلى وأعلم


    زائرنا الكريم نحن معك بقلوبنا
    كلنا آذان صاغيه لشكواك ونرحب بك دائما
    في
    :

    جباال من الحسنات في انتظارك





    تعليق


    • #3
      رد: محتاجة ردكم ضروري

      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

      جزاكم الله خيرا
      أثلجتم صدري ربنا يبارك فيكم

      لكن انا عندي استفسار آخر

      هو انا زي ما قولتلكم انه لسة مش جه رؤية شرعية فلو ربنا أذن وخالي عطاله رد بإنه موافق ييجي رؤية شرعية

      هقابله بإيه ؟؟
      يعني انا بلبس ملحفة ونقاب وعارفة ان اللي بيظهر الوجه والكفين بس قالولي مينفعش اطلع بالملحفة لأنها مش بتبين اذا كنت تخينة ولا رفيعة

      قالولي يعني تطلعي بلبس عادي جيبة ولوزة او عباية بس أكيد يعني مش هيكونوا ضيقين وكدة بس بيقولوا لازم يعرف إنتي تخينة ولا رفيعة وتلبسي اللي يوضح ده

      فمعرفش كلامهم صح ولا غلط ؟؟؟؟
      ومحرجة اطلع قدامه من غير ملحفة

      فهل صح كلامهم ولا إيه ؟؟

      ومعلش حاجة تانية وآسفة إني بتقل عليكم
      هو مهندس .. وشغل الهندسة أوقات بيحتم الاختلاط بين الطرفين بس بيكون في حدود الشغل فهل ده عادي يعني ؟؟
      واناكمان في نفس مجاله فهل شغلي يعتبر حرام ؟؟ عشان الاختلاط ده وكدة وفي نفس الوقت انا بقالي 5 سنين طالع عنيا في الكلية والله ونيتي اني اطلع حاجة تنفع المسلمين ومجموعي مودنيش طب مثلا لاني عارفة ان الدكتورة المجتمع بيحتاجها أكثر
      فأنا اخلص كليتي وأقر في بيتي ولا ممكن أطلع اشتغل مع الحفاظ علي الضوابط يعني ان يكون في حدود تعامل وفي الضرورة بس ؟؟

      ومعلش تحملوني لاني عندي استفسارات كتيرة في دماغي

      تعليق


      • #4
        رد: محتاجة ردكم ضروري

        وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
        ربي يرضى عنك اختنا وييسر امرك
        اما بالنسبة للرؤية الشرعية


        الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

        فالخاطب أجنبي من خطيبته حتى يتم العقد الشرعي، والذي عليه جمهور أهل العلم جواز نظره للوجه والكفين من المخطوبة فقط، ولا ينظر أكثر من ذلك لحصول المقصود بنظرهما، فالوجه يستدل به على الجمال من عدمه، والكفان دليلان على خصوبة البدن من عدمها.

        وبالتالي، فارتداؤك ملابسة ضيقة واصفة لجسمك أثناء الرؤية الشرعية لا يجوز شرعاً.
        وفي حال ما إذا كان ارتداؤك للعباءة سيجعل الخاطب يعتقد أن جسمك على خلاف الواقع، فيمكن إخباره بنفسك، أو عن طريق بعض النساء

        فقد ذهب الفقهاء إلى أن من أراد نكاح امرأة فله أن ينظر إليها، قال الإمام ابن قدامة: لا نعلم بين أهل العلم خلافاً في إباحة النظر إلى المرأة لمن أراد نكاحها. وقد روى جابر قال، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إذا خطب أحدكم المرأة فإن استطاع أن ينظر إلى ما يدعوه إلى نكاحها فليفعل، قال: فخطبت امرأة فكنت أتخبأ لها، حتى رأيت منها ما دعاني إلى نكاحها، فتزوجتها. رواه أبو داود، وأحمد في المسند. المغني 9/489.
        أما مقدار ما ينظر إليه الخاطب من المخطوبة فقد اختلفوا فيه على أقوال:
        1- القول الأول: قول جمهور الفقهاء من المالكية والشافعية والحنفية ورواية عن أحمد أنه يجوز للخاطب النظر إلى الوجه والكفين فقط، وأجاز الحنفية في رواية عن أبي حنيفة النظر إلى القدمين مع الوجه والكفين.
        2- القول الثاني: أن للخاطب النظر إلى ما يظهر غالباً في الخدمة كالرقبة، واليدين، والقدمين، وهو مذهب الحنابلة كما في الإنصاف وغيره. وهناك رواية ثالثة عن الإمام أحمد أنه ينظر إلى الوجه فقط، قال عنها المرداوي: هو من مفردات المذهب. الإنصاف 8/15.
        3- القول الثالث: أنه يجوز له النظر إلى مواضع اللحم من المخطوبة، وهو منقول عن الأوزاعي.
        أما مذهب ابن حزم الظاهري فهو موافق للجمهور، قال: ولا يجوز له أن ينظر إلا إلى الوجه والكفين فقط، لكن يأمر امرأة تنظر إلى جميع جسمها وتخبره. انظر المحلى 9/161.
        أما مذهب الليث بن سعد فلم نقف عليه فيما لدينا من مراجع.
        وعلل الجمهور مذهبهم بأن رؤية الوجه والكفين يتحقق بها المطلوب فيقتصر عليها فقط، لأن الوجه يستدل به على الجمال أو ضده حيث هو مجمع المحاسن، والكفان يستدل بهما على خصوبة البدن من عدمها.... إلخ، ما ذكروا من أدلة وتعليلات....
        كما علل الحنابلة جواز النظر إلى ما يظهر من المرأة غالباً في الخدمة بأن النبي صلى الله عليه وسلم لما أذن في النظر إليها من غير علمها، دل على أنه أذن في النظر إلى جميع ما يظهر عادة؛ إذ لا يمكن إفراد الوجه بالنظر مع مشاركة غيره له في الظهور، ولأنه يظهر غالباً فأبيح النظر إليه كالوجه، ولأنها امرأة أبيح النظر إليها بأمر الشارع، فأبيح النظر إلى ذلك كذوات المحارم..... إلخ، ما ذكروا من تعليلات، وهذا هو الأقرب إلى الصواب.
        والله أعلم.



        اما عن الاختلاط
        فالأصل في عمل المرأة الجواز، لعدم وجود دليل يمنعها منه، لكن يشترط لعمل المرأة عدة شروط أهمها:
        1- ألا يؤدي ذلك إلى فتنة كالاختلاط المحرم بالرجال، أو الخروج بالزينة الفاتنة، أو الخضوع بالقول مع الرجال، أو التعطر عند الخروج.
        2- ألا يسبب ذلك تقصيراً في حق الزوج والأولاد والوالدين.
        3- أن يكون العمل مباحاً في ذاته، فلا يجوز العمل في أماكن المحرمات كالسينما والمسارح وأماكن شرب الخمور، أو اختلاط الرجال بالنساء اختلاطاً يؤدي إلى فتنة.
        4- أن يتحقق بالعمل نفع فعلي لها أو لأمة الإسلام، لا أن يكون العمل مجرد إهلاك للوقت، وخروج للترويح والنزهة، كما هو حال الكثيرات ممن لا يخفن الله تعالى.


        فالأصل عدم جواز عمل المرأة في مكان يكون فيه اختلاط بين الرجال والنساء إلا أنه إذا دعت الضرورة والحاجة الملحة لذلك ولم تجد المرأة وسيلة للنفقة على نفسها وأولادها غير هذا المكان فلا مانع، لقوله تعالى: (فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلا عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْه) [البقرة:173].
        ثم إنه يلزم الأخت السائلة إن توفرت فيها الضوابط التي أشرنا إليها أن تكون ملتزمة بالحجاب والآداب الإسلامية، وأن تتحاشى الرجال ما أمكنها ذلك.


        والله أعلم.





        زائرنا الكريم نحن معك بقلوبنا
        كلنا آذان صاغيه لشكواك ونرحب بك دائما
        في
        :

        جباال من الحسنات في انتظارك





        تعليق

        المحتوى السابق تم حفظه تلقائيا. استعادة أو إلغاء.
        حفظ-تلقائي
        x
        إدراج: مصغرة صغير متوسط كبير الحجم الكامل إزالة  
        x
        أو نوع الملف مسموح به: jpg, jpeg, png, gif
        x
        x
        يعمل...
        X