إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال ياريت سرعه الجواب !!!!!!!

تقليص
X
  •  
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • سؤال ياريت سرعه الجواب !!!!!!!

    السلام عليك ورحمه الله وبركاته

    جزاكم الله خيرا على هذا القسم الرائع

    هدخل فى الموضوع على طول

    انا شاب عندى عشرين سنه وملتحى .... فى 2 كليه
    وعندى سؤاليين

    الاول : انا اريد فى السنه المقبله إن شاء الله
    اتقدم لخطوبه احد البنات جارتنا وبس انا عاوز
    اكلمها الاول علشان اعرفها بتوجهى الاول
    وبعدين اخلى اختى تكلمها وتعرفها كويس فى الايام الجايه
    فما رأيكم ............

    الثانى : فى لحيتى قشرة صعبه جدا وحساسيه
    وكشفت اربع مرات واخر مرة الدكتور قالى انها مزمنه
    واحيانا بشعر انى نفسى اجيب مشط حديد واسرح بيه لحيتى

    فلو خففتها هل عليا ذنب .....

  • #2
    رد: سؤال ياريت سرعه الجواب !!!!!!!

    بالنسبة للسوال الاول العكس هو اللى بيحصل يعنى اختك فى الاول بتكلم البنت وبتجس نبضها ذى مابنقول وبتسالها لو مخطوبة او لا لان لايجوز الاخ يخطب على خطبه اخيه وبعدين الوالده تفتح موضوع مع والدتها وبعدين تحصل تعارف ومقابله ساعتها انت ممكن تكلمها بس اكيد فى وجود محرم

    تعليق


    • #3
      رد: سؤال ياريت سرعه الجواب !!!!!!!

      يالا يا معلم علشان نفرحوا فييييييييييك
      الف مبروك مقدماً وربنا يتمم بخير
      بس نصيحة استخير ربنا الاول وادخل البيت من بابه وبلاش تخليها اختك حتى تكلمها
      علشان ممكن البنت تتعلق بيك ولو قدر الله ومحصلش نصيب فالبنت نفسيتها تتعب ويحصل مشاكل
      وكمان انتا تتعلق بيها فبعد كده تلاقى نفسك مش قادر تسيبها وتعمل معاها علاقه تغضب الله
      فنصيحتى كلم والدها او اخوها ومتدخلشى النساء فى الموضوع نهائى
      واسال مجرب (:
      وتوكل على الله واشرح ظروفك كويس لاهلها وان شاء الله ربنا يكتبهالك وتكون زوجتك
      الله المستعان

      تعليق


      • #4
        رد: سؤال ياريت سرعه الجواب !!!!!!!

        السلام عليك ورحمه الله وبركاته

        جزاكم الله خيرا على هذا القسم الرائع
        وعليكم السلام ورحمة الله ةبركاته
        وجزاك الله مثلة اخى الحبيب
        ونسعد بتواجد مثلك معنا فى المنتدى وتتم سعادتنا بأنضمامك لاعضاء المنتدى بتسجيلك معنا
        لتفيد اخوانك وتستفيد ونرتقى بايماننا وباخلاقنا فنكون كلنا اخوة فى الله
        الاول : انا اريد فى السنه المقبله إن شاء الله
        اتقدم لخطوبه احد البنات جارتنا وبس انا عاوز
        اكلمها الاول علشان اعرفها بتوجهى الاول
        وبعدين اخلى اختى تكلمها وتعرفها كويس فى الايام الجايه
        فما رأيكم ............


        فإذا كنت تريد رؤية هذه الفتاه خارج البيت مع والدتك أو أختك وروعيت الآداب الشرعية من الالتزام بما أباحه الشرع من اجتناب الخلوة، والخضوع بالقول، وأمنت الفتنة، فلا نرى بأسا به شريطة ان لا تكون هى بمفردها او مع احد محارمها ، ان شاء الله




        وتجنب أن لا تواعدها سرا الا كما أسلفنا فى وجود محارمك وأن تكون النيه خالصه لوجه الله كما



        جاء فى قول الله تعالى في أول الآية:
        (. وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُم بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ أَوْ أَكْنَنتُمْ فِي أَنفُسِكُمْ عَلِمَ اللَّـهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَـٰكِن لَّا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلَّا أَن تَقُولُوا قَوْلًا مَّعْرُوفًا)




        فالخاطب حكمه حكم الأجنبي عن خطيبته حتى يعقد عليها، ولكن أباح الشرع له أن ينظر إليها بعلمها أو بغير علمها أو علم وليّها، قال البجيرمي: وَلَا يَتَوَقَّفُ النَّظَرُ عَلَى إذْنِهَا وَلَا إذْنِ وَلِيِّهَا اكْتِفَاءً بِإِذْنِ الشَّارِعِ. حاشية البجيرمي على الخطيب.





        نسأل الله أن يرزقك الزوجه الصالحه وأن يوفق بينكما
        والله أعلم .




        الثانى : فى لحيتى قشرة صعبه جدا وحساسيه
        وكشفت اربع مرات واخر مرة الدكتور قالى انها مزمنه
        واحيانا بشعر انى نفسى اجيب مشط حديد واسرح بيه لحيتى

        فلو خففتها هل عليا ذنب .....




        اعلم يابنى أن النبي صلى الله عليه وسلم أمرنا بإعفاء اللحية وتوفيرها مخالفة للكفار بأصنافهم، وبذلك وردت الأحاديث الصحيحة.



        ففي صحيح البخاري عن ابن عمر رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "خالفوا المشركين، وفروا اللحية، وأحفوا الشوارب".





        ونعلم بالطبع أنها ثمن حتمي لالتزام المرء بدينه في عصر تكثر فيه الفتن، ويتسلط فيه أعداء المسلمين، كما قال النبي صلى الله عليه وسلم: يأتي على الناس زمان الصابر فيهم على دينه كالقابض على الجمر. أخرجه الترمذي وغيره بألفاظ متعددة



        ولا يباح حلق اللحية إلا إذا ترتب على إعفائها حصول ضرر محقق، كالقتل أو التشريد ‏أو الحبس.‏




        أما إذا وصل الأمر كما فى سؤالكم إلى حد الضرورة الحقيقية من مرض أو أذى فلا حرج إذن في فعل ما يدفع الضرورة، كمانع من تخفيفها أو حلقها إن لم يفد التخفيف ارتكابا لأخف الضررين ودفعا لعظمى المفسدتين بارتكاب أدناهما إلى أن يفرج الله عنكم هذا ويعافيكم .


        هذا والله أعلم .


        زائرنا الكريم نحن معك بقلوبنا
        كلنا آذان صاغيه لشكواك ونرحب بك دائما
        في
        :

        جباال من الحسنات في انتظارك





        تعليق

        المحتوى السابق تم حفظه تلقائيا. استعادة أو إلغاء.
        حفظ-تلقائي
        x
        إدراج: مصغرة صغير متوسط كبير الحجم الكامل إزالة  
        x
        أو نوع الملف مسموح به: jpg, jpeg, png, gif
        x
        x
        يعمل...
        X