انا بحاول اعمل الحاجات اللى تقربنى من الله
بس كتير بيجيلى وساوس(عن الله- عن الاسلام-ان المفروض نفكر بموضوعيه حتى فى امور الدين-كل حاجه بفكر فيها-سبب منعها او تحرمهاوكده)
كمان انا قولت لازم اتعلم علم شرعى
رحت اتعلم بحس ان انا مش كل حاجه قبلاها مثلا فى الفقه بحس ساعات ان همه مزودنهاوان ربنا سهل المواضيع شويه مش كده
اما بالنسبه للعقيده بحس ان الكلام جميل بس قوى جدا يعنى بفكر فيه وبحس ان ايمانى مش كامل مش قادره اوصل للتوحيدالربوبيه والا لوهيه بالشكل اللى بعرفه
مع انى بحب ربنا جدا مش مش قادره اوصل على طول وساوس
كمان يا ترىان الحديث(طلب العلم فريضه على كل مسلم)
يجعل العلم الشرعى فرض عين ام هو فرض كفايه كما نعلم يسقط عن المسلمين اذا قام به البعض والصحابه ليس كلهم كانوا علماء فمنهم من قاد جيوش الاسلام وكان لا يفقه علوم الاسلام بل كانوا لسه داخلين الاسلام وكان الرسول لا يشترط ان الصحابه يتعلموا كل العلوم
كما ان الامه الاسلاميه الان بحاجه لعلوم اخرى هى صحيح دنيويه ولكن لابد منها لعزة الاسلام مثل علم الذره فهذاالعلم تحول مثلا من فرض الكفايه الى فرض العين اى ناثم اذا لم نقم به لانه يمثل خطر على الاسلام وعلوم اخرىمثل ذلك
كل الناس الان ذاهب الى العلوم الشرعيه على اساس انها بس لنصرة الاسلام ولا احد من الشيوخ واهل العلم يقولون بفرضية تعلم العلوم الاخرى لنصرة الدين والعمل والجهاد واعداد العده لتحرير الاقصى اليس هذا اولى
ما رايكم فى كلامى ومشكلتى انا يجول براسى كثير من الافكارواحب هذا الدين واريد ان انصره صح كما كان يفعل الرسول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كما ان هذا الدين
عمل وتطبيق الدين فى المعاملات اليس كذلك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ارجو اى حد يدخل يرد عليه بوجهة نظره ربما اكون مخطئه فارجع الى صوابى ؟وشكرا(جزاكم الله خير الجزاء انكم قراتم رسالتى يارب نكون سبب لنصرة هذا الدين)
بس كتير بيجيلى وساوس(عن الله- عن الاسلام-ان المفروض نفكر بموضوعيه حتى فى امور الدين-كل حاجه بفكر فيها-سبب منعها او تحرمهاوكده)
كمان انا قولت لازم اتعلم علم شرعى
رحت اتعلم بحس ان انا مش كل حاجه قبلاها مثلا فى الفقه بحس ساعات ان همه مزودنهاوان ربنا سهل المواضيع شويه مش كده
اما بالنسبه للعقيده بحس ان الكلام جميل بس قوى جدا يعنى بفكر فيه وبحس ان ايمانى مش كامل مش قادره اوصل للتوحيدالربوبيه والا لوهيه بالشكل اللى بعرفه
مع انى بحب ربنا جدا مش مش قادره اوصل على طول وساوس
كمان يا ترىان الحديث(طلب العلم فريضه على كل مسلم)
يجعل العلم الشرعى فرض عين ام هو فرض كفايه كما نعلم يسقط عن المسلمين اذا قام به البعض والصحابه ليس كلهم كانوا علماء فمنهم من قاد جيوش الاسلام وكان لا يفقه علوم الاسلام بل كانوا لسه داخلين الاسلام وكان الرسول لا يشترط ان الصحابه يتعلموا كل العلوم
كما ان الامه الاسلاميه الان بحاجه لعلوم اخرى هى صحيح دنيويه ولكن لابد منها لعزة الاسلام مثل علم الذره فهذاالعلم تحول مثلا من فرض الكفايه الى فرض العين اى ناثم اذا لم نقم به لانه يمثل خطر على الاسلام وعلوم اخرىمثل ذلك
كل الناس الان ذاهب الى العلوم الشرعيه على اساس انها بس لنصرة الاسلام ولا احد من الشيوخ واهل العلم يقولون بفرضية تعلم العلوم الاخرى لنصرة الدين والعمل والجهاد واعداد العده لتحرير الاقصى اليس هذا اولى
ما رايكم فى كلامى ومشكلتى انا يجول براسى كثير من الافكارواحب هذا الدين واريد ان انصره صح كما كان يفعل الرسول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كما ان هذا الدين
عمل وتطبيق الدين فى المعاملات اليس كذلك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ارجو اى حد يدخل يرد عليه بوجهة نظره ربما اكون مخطئه فارجع الى صوابى ؟وشكرا(جزاكم الله خير الجزاء انكم قراتم رسالتى يارب نكون سبب لنصرة هذا الدين)
تعليق