إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

المقدمة | الشيخ أحمد جلال | أخلاقك عنوانك

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • [حصري] المقدمة | الشيخ أحمد جلال | أخلاقك عنوانك

    1.png

    5.png

    أخلاقك هي عنوانك

    يمكن الكلمة دي اترددت كتير جدًّا علينا، وكنا دايمًا بنقول هو أصلًا يعني إيه أخلاقك عنوانك، ولكن اللي يدرس فينا فعلًا في سنة النبي-صلَّى الله عليه وسلم- كويس يتبين فعلًا إن أخلاقك عنوانك، عنوان الإنسان هو المكان اللي هيعيش فيه، وأخلاقك بالفعل عنوانك، عنوانك بس في الآخرة في الجنة وفي النار، عنوانك في المكان اللي ربنا -سبحانه وتعالى- هيضعك فيه يا إما راضي عنك، يا إما غضبان عليكِ، يا إما ربنا -سبحانه وتعالى- يحطّك في الجنة يا إما يحطك في النار، ربنا يارب يجعلني وإياكم دايمًا من أهل الجنة.




    4.png

    رابط الدرس على الموقع بجميع الجودات:
    http://way2allah.com/khotab-item-135082.htm



    رابط الجودة العالية HD:
    http://ia801505.us.archive.org/3/items/aklakk/1.mp4


    رابط صوت mp3 :
    http://ia801505.us.archive.org/3/items/aklakk/1.mp3


    رابط ساوند كلاود:
    https://soundcloud.com/way2allahcom/moqadema




    رابط المشاهدة على اليوتيوب



    4.png


    رابط تفريغ بصيغة PDF:
    http://www.way2allah.com/media/pdf/135/135082.pdf


    رابط التفريغ بصيغة Word:
    https://archive.org/download/mo9adima_201708/mo9adima.doc


    4.png

    موضوع مخصص لتلقي الاستفسارات الخاصة بدورة ( أخلاقك عنوانك )

    ● لكل المشتركات في دورة ( أخلاقك عنوانك ) .. نرجوا التفاعل معنا ●

    دورة أخلاقك عنوانك: مسابقة التلخصيات اليومية
    3.png
    الملفات المرفقة
    التعديل الأخير تم بواسطة أبوسلمى المصري; الساعة 23-08-2017, 02:55 PM.
    اللهم جبرا يليق بجلالك وعظمتك

    ثم تأتي لحظة يجبر الله فيها بخاطرك، لحظة يفزّ لها قلبك، تشفى كل جراحه، يعوضك عما كان، فاطمئن، لأن عوض الله إذا حلّ أنساك ما كنت فاقدًا
    ربي لو خيروني ألف مرة بين أي شيء في الدنيا وبين حسن ظني بك لأخذت من دم قلبي ورسمت به طريق حسن ظني بك وقلت لهم اتركوني وربي إنه لن يخذلني أبدا


  • #2
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصَحْبِه ومَن تَبِعَهُم بإحسانٍ إلى يوم الدين، أما بعد:
    أهلًا وسهلًا ومرحبًا بإخواني وأخواتي وأهلي وأحبابي، وأسأل الله -سبحانه وتعالى- بأسمائه الحسنى وصفاته العلى الذي جمعني وإياكم في هذه الساعة المباركة على طاعته أن يجمعني وإياكم في جنته ودار كرامته مع النبيين والصديقين والشهداء والصالحين وحَسُن أولئك رفيقًا، وبعد:


    2.png

    أخلاقك عنوانك
    أخلاقك هي عنوانك، يمكن الكلمة دي اترددت كتير جدًّا علينا، وكنا دايمًا بنقول هو أصلًا يعني إيه أخلاقك عنوانك، ولكن اللي يدرس فينا فعلًا في سنة النبي-صلَّى الله عليه وسلم- كويس يتبين فعلًا إن أخلاقك عنوانك، عنوان الإنسان هو المكان اللي هيعيش فيه، وأخلاقك بالفعل عنوانك، عنوانك بس في الآخرة في الجنة وفي النار، عنوانك في المكان اللي ربنا -سبحانه وتعالى- هيضعك فيه يا إما راضي عنك، يا إما غضبان عليكِ، يا إما ربنا -سبحانه وتعالى- يحطّك في الجنة يا إما يحطك في النار، ربنا يارب يجعلني وإياكم دايمًا من أهل الجنة.
    أخلاقك عنوانك لما الفريق القائم على موقع الطريق إلى الله كلموني على الاسم قلت لهم: سبحان الله، الاسم ده اسم شرعي، فعلًا كل واحد فينا من خلال أخلاقه بيحدد عنوانه في الآخرة في الجنة ولّا في النار.


    2.png

    ثناء الناس عليك بالخير دليل عاقبة طيبة وقَبُول في السماء
    يعني مثلًا ابن ماجة في السنن بيروي حديث عن سيدنا عبد الله بن عباس -رضي الله عنهما- فيقول: سمعت النبي -صلَّى الله عليه وسلم- يقول: "أهلُ الجنةِ من ملأَ اللهُ أذنيْهِ من ثناءِ الناسِ خيرًا وهو يسمعُ وأهلُ النارِ من ملأَ أذنيْهِ من ثناءِ الناسِ شرًّا وهو يسمعُ"صححه الألباني.
    سبحان الله، شُفتوا فعلًا إزاي الأخلاق هي العنوان، واحد ماشاء الله بار مع والديه، حَسَن الجوار، وَصَّال للأرحام، حَسَن المعاملة مع الناس، فسبحان الله هو دايمًا بيسمع الناس بتشكر فيه وبتشكر في أخلاقه وبتشكر في سلوكياته، سبحان الله، إذا أثنى الناس علينا بالخير في أخلاقنا، في عباداتنا، في طاعتنا مع ربنا -سبحانه وتعالى- ده دليل بالفعل على العنوان اللي إحنا هنروحه يوم القيامة جنة ولّا نار.
    الإمام الحاكم في مستدركه بيروي حديث جميل جدًّا، حديث من طريق الضَّحاك بن قيس الفهري -رضي الله عنه- قال: سمعت النبي -صلَّى الله عليه وسلم- يقول: إذا أتى الرجل القوم فقالوا مرحبًا مرحبًا، ما شاء الله الراجل ده مؤدب وعلى خُلُق وعلى دين، الناس أول ما تشوفه بتتمنى إن هي تقعد معاه، أول ما بتسمع عنه تقول ياه ياريته كان معانا دلوقتي، ولو في يوم من الأيام خبّط ودخل عليهم يفرحوا بقعدته جدًّا، هو إنسان كويس، إنسان على خُلُق، هي بنت مؤدبة جدًّا، هي بنت على خُلُق عالي جدًّا أول ما دخلت صاحباتها فرحانين بيها جدًّا، حبيبتنا أخبارك؟ أحوالك؟ والله العظيم احنا سعداء جدًّا إن احنا شُفناكِ، فيه ناس كده..

    النبي -صلَّى الله عليه وسلم- بيقول: "إذا أتى الرجلُ القومَ فقالوا له: مرحبًا، فمرحبًا به يومَ القيامةِ يومَ يلْقى ربَّه، وإذا أتى الرجلُ القومَ فقالوا له: قَحطًا، فقَحْطًا له يومَ القيامةِ" صححه الألباني. يوم القيامة إذا كان فعلًا الناس في الدنيا كانوا بيقولوا لك دايمًا أهلًا بيك مرحبًا بيك، هُمَّ فرحانين دايمًا برؤياك صدقني يوم القيامة مرحبًا بيك في الجنة، ومرحبًا بيك في أسعد يوم من أيام حياتك وإنت بين إيدين ربنا -سبحانه وتعالى-.


    2.png

    وعلى فكرة أنا كنت دايمًا بقول أخلاقك عنوانك على قدر ما أنتِ سيرتك كويسة بين الناس وأخلاقك كويسة بين الناس ده بيكون واضح جدًّا، وعلى فكرة ده لم يوضع لكِ في الأرض إلا بعد أن رضي الله عز وجل عنكِ في السماء أصلًا، وبالتالي أنتِ أصبحت معروفة في السماء بأخلاقكِ اللي هي كانت دليل على عنوانكِ.

    روى البزار في مسنده والطبراني في معجمه الأوسط بإسنادٍ صحيح من حديث أبي هريرة -رضي الله عنه- قال: قال النبي -صلَّى الله عليه وسلم-: "ما من عبدٍ الا وله صِيتٌ في السماءِ، فإن كان صِيتُه في السماءِ حسنًا وُضِعَ في الأرضِ، وإن كان صِيتُه في السماءِ سيئًا وُضِعَ في الأرضِ" صححه الألباني، يعني إيه معنى الكلام؟

    أخلاقك عنوانك معناه باختصار الحديث إن "ما يزالُ الرَّجلُ يصدُقُ ويتحرَّى الصِّدقَ حتَّى يُكتَبَ عندَ اللهِ صِدِّيقًا" صحيح مسلم، ده الصيت بتاعه فوق، لا يزال العبد يصل الرحم ويسعى في ذلك حتى يُكتب عند الله وصَّال للرحم، لا يزال العبد بار بوالديه حتى يُكتب عند الله بار بوالديه، لا يزال العبد يرحم عباد الله ويَرفُق بهم حتى يُكتب عند الله رحيمًا رفيقًا، لا يزال العبد يُحسن في تعامله مع ربه و يُحسن في تعامله مع الناس حتى يُكتب عند الله -عز وجل- محسنًا.
    أول ما بيوضع للإنسان العنوان ده في السماء على طول بيوضع له ذلك في الأرض.

    نفس المعنى بيرويه الإمام أحمد في مسنده وابن ماجة في سننه، وعبد بن حميد، أن النبي -صلَّى الله عليه وسلم- قال في خطبة من خطبه المشهورة يقول النبي -صلى الله عليه وسلم-: "يُوشِكُ أن تعرفوا أهلَ الجنةِ من أهلِ النارِ قالوا بم ذاك يا رسولَ اللهِ؟" هنعرفهم إزاي؟ ".. قال بالثناءِ الحسنِ والثناءِ السيِّئِ أنتم شهداءُ اللهِ بعضُكم على بعضٍ" صححه الألباني، هُمَّ يا ترى الناس بيقولوا عليك إيه؟


    2.png

    على فكرة عشان محدش يفهم غلط أنا مش بقول اهتموا برأي الناس فيكم، لالالا، هو رأي الناس فيكم هييجي بعد ما تتعرفوا في السماء، علشان كده دايمًا بقول لكم اشغلوا بالكم بفوق، برضا ربنا -عز وجل- عليكم أولًا، إذا رضي عنكم هيوضع لكم القبول في الأرض.

    سيدنا أبو قتادة -رضي الله عنه- بيقول عشان أقول لك فعلًا أنتِ أخلاقك عنوانك، سيدنا أبو قتادة -رضي الله عنه- بيقول: "كان رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم إذا دُعي إلى جنازةٍ سأَل عنها، فإنْ أُثني عليها خيرٌ قام فصلَّى عليها، وإنْ أُثني عليها غير ذلك قال لأهلِها: شأنُكم بها ولم يُصَلِّ عليها" صححه الألباني.
    النبي يقول لأهلها شأنكم بها، سبحان الله شُفتوا النبي -صلَّى الله عليه وسلم- إزاي كان بيقول لنا إن أخلاقنا هي عنواننا، النبي -صلَّى الله عليه وسلم- كان بيقول لأهلها شأنكم بها ولم يصلِّ عليها رسول الله -صلَّى الله عليه وسلم-، يا الله، أخلاقك عنوانك.

    نفس المعنى النبي بيأكد عليه في حديث سيدنا أنس، يقول أنس -رضي الله عنه-: سمعت النبي -صلَّى الله عليه وسلم- يقول: "ما من مسلمٍ يموتُ فَيَشْهَدُ لهُ أربعَةٌ أهلُ أَبْياتٍ من جِيرَانِهِ الأَدْنَيْنَ أنَّهُمْ لا يَعْلَمُونَ إلَّا خيرًا؛ إلَّا قال اللهُ: قد قَبِلْتُ عِلْمَكُمْ فيهِ -أنا قبلت هذه الشهادة منكم- وغَفَرْتُ لهُ ما لا تعلمُونَ" حسنه لغيره الألباني.
    أخلاقك عنوانك طول ما إنتِ بتتعاملي مع الناس بأخلاق كويسة هيوضع لكِ الصيت الطيب في السماء، يوضع لكِ الصيت الطيب في الأرض، فيغفر الله لكِ ما قد كان، بسبب إيه؟ بسبب أخلاقك.
    ما أنا بقول لك أخلاقك عنوانك.

    سبحان الله، النبي -صلَّى الله عليه وسلم- في حديث في يوم النبي كان قاعد وقاعد معاه الصحابة فمرت جنازة "مَرُّوا بجَنازةٍ فأثنَوا عليها خيرًا، فقال النبيُّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم: وَجَبَتْ. ثم مَرُّوا بأخرَى فأثنَوا عليها شرًّا.." ده كانت إنسانة كذابة، ده كانت إنسانة سليطة اللسان، ده كانت إنسانة بتكذب، ده كانت إنسانة والعياذ بالله بتُسِيء الجوار، ده كانت كذا، ده كانت كذا، ده كانت كذا، ".. فأثنَوا عليها شرًّا فقال: وَجَبَتْ، فقال عُمَرُ بنُ الخطابِ رضي الله عنه: ما وَجَبَتْ؟ قال: هذا أثنَيتُم عليه خيرًا، فوَجَبَتْ له الجنةُ، وهذا أثنَيتُم عليه شرًّا، فوَجَبَتْ له النارُ، أنتم شُهَداءُ اللهِ في الأرضِ" صحيح البخاري، ياه للدرجة دي؟ آه للدرجة دي، علشان كده بقول لك دايمًا أنتِ أخلاقك عنوانك.
    أخلاقك عنوانك جنة ولَّا نار، أخلاقك عنوانك إنتِ هيُتعامل معاكِ إزاي يوم القيامة، فمرحبًا به يوم القيامة ولّا فقحطًا به يوم القيامة؟ أخلاقك عنوانك جنة ونار، يوشك أن تعرفوا أهل الجنة من أهل النار، أخلاقك عنوانك.


    2.png

    فضائل الخُلُق الحَسَن

    -أثقل ما يوضع في الميزان
    عشان كده أنا عايز أذكَّرك في الجزئية الثانية في درس النهارده إن الأخلاق لها أجر كبير جدًا عند ربنا -سبحانه وتعالى- إنتِ لازم تتمسكي بيها وتحرصي عليها؛ لإن أخلاقك عنوانك.
    النبي -صلَّى الله عليه وسلم- قال لنا إن يوم القيامة أثقل حاجة هتتحط في ميزانك مش صلاتك ولا صيامك ولا زكاتك ولا حجك، ولكن أتقل حاجة هتتحط في ميزانك يوم القيامة هي حُسن الخُلُق، فأخلاقك عنوانك وأنتِ واقفة على الميزان يوم القيامة.
    النبي -صلَّى الله عليه وسلم- بيقول: "ما شيءٌ أثقلَ في ميزانِ المؤمنِ يومَ القيامةِ مِن خُلُقٍ حسنٍ" صححه الألباني.
    إن أنتِ تكوني إنسانة كويسة، أخلاقك كويسة، وأخلاقك طيبة، إنك إنسانة حيية، إنك إنسانة عفيفة، مفيش إيد في يوم من الأيام لمستك في الحرام والعياذ بالله، أول إيد اتمدت عليكِ كانت زوجك بس.


    -يرفع الضر عنك ويكون سببًا في حفظ الله ومعيته لك
    النبي -صلَّى الله عليه وسلم- وضح لينا إن الإنسان منا بأخلاقه وبطباعه الجميلة وبسعيه دائمًا في قضاء حوائج الناس، وبأخلاقه مع الناس ربنا لا يخزيه أبدًا، بل ربنا -سبحانه وتعالى- يرفع عنه الضُر ويرفع عنه المكروه، ويدفع عنه الشر ويدفع عنه السوء.
    السيدة خديجة -رضي الله عنها- لما في يوم من الأيام النبي راح لها بعد ما نزل عليه الوحي، والنبي راح وقال: "قد خشيتُ على نفسي.."، أنا كنت خايف على نفسي جدًّا، فقالت: "كلا، أبشر، فوالله لا يخزيك الله أبدًا.." ربنا لا يكتب عليك مكروه ولا شر أبدًا، ".. إنك لتصل الرحم، وتَصْدُق الحديث، وتحمل الكَلَّ، وُتقري الضيف، وتعين على نوائب الحق" صحيح البخاري، واللي أخلاقه بالصورة دي مع الناس لا يمكن أبدًا ربنا -سبحانه وتعالى- يضيعه.


    -من أفضل الأعمال وصاحبه من أفضل الناس عند الله
    النبي -صلَّى الله عليه وسلم- كان بيوضح لينا إن أخلاقنا عنواننا، لما قال لنا أن أفضل الناس إيمانًا وأحسن الناس عند الله -سبحانه وتعالى- الناس المؤدبة، الناس اللي عندها خُلُق، الناس اللي عمرنا في حياتنا ما سمعنا منها كلمة وحشة، النبي-صلَّى الله عليه وسلم- بيقول كما في حديث عبد الله بن عمرو بن العاص، الحديث في الصحيحين، قال: "لم يكنِ النبيُّ صلى الله عليه وسلم فاحشًا ولا مُتَفَحِّشًا، وكان يقولُ: إن مِن خِيارِكم أحسنَكم أخلاقًا" صحيح البخاري، أفضل الناس عندي هُمَّ أحسن الناس أخلاقًا.

    النبي -صلَّى الله عليه وسلم- بيقول لنا أن أفضل عمل على الإطلاق ممكن في يوم من الأيام نعمله أو نتقرب إلى الله -سبحانه وتعالى- به إن احنا نكون ناس مؤدبة، إن الأخت تكون أخت حَيية جدًّا، مش أخت واقفة في الشارع ضاربة بوز البطة وعَمَّالة تتصور، واللي رايح واللي جاي عَمَّال يتفرج عليها، ده مش صح، أو في يوم من الأيام هي واقفة في الشارع مع صاحبتها وبتضحك الضحكة تسمَّع الشارع كله، ده مش صح، أو في يوم من الأيام صاحبت ولد، مش صح، مش هي دي الأخلاق.
    أفضل عمل البنت ممكن في يوم من الأيام تتقرب به لربنا -سبحانه وتعالى- أخلاقها.

    النبي -صلَّى الله عليه وسلم- بيقول لنا: "ما عمِلَ ابنُ آدمَ شيئًا أفضلَ من الصلاةِ، وصلاحِ ذاتِ البَيْنِ، وخُلُقٍ حَسَنٍ" صححه الألباني، أفضل حاجة نتقرب بيها لربنا الصلاة، لإن دي حق من حقوق ربنا -سبحانه وتعالى-، لاحظوا الثانية والثالثة: "صلاح ذات البين" أخلاق، و"خلقٌ حسن" أخلاق، وَيْ كأن النبي بيقول أنا هدّي لحق ربنا الصلاة، ولكن أهم حاجة أخلاقكم بينكم وبين بعض.

    النبي-صلَّى الله عليه وسلم- في الحديث الجميل بيقول لنا إن ممكن في يوم من الأيام حد يكون عابد طائع كثير الصلاة، كثير الصيام، ولكن ييجي الإنسان المؤدب، تيجي البنت المؤدبة، تيجي البنت اللي ما شاء الله عمرها في حياتها ما صوتها علِي على والدها ووالدتها، عمرها في يوم من الأيام ما قطعت رحم، البنت اللي في الجامعة ما شاء الله لا بتشتم ولا طول ما هي قاعدة مع صاحبتها في المطعم عمَّاله تشتم فيها بأسوأ الألفاظ، لالالا، البنت المؤدبة صاحبة الخُلُق دي اللي بتبقى عند ربنا مستواها عالي جدًا، قال النبي -صلَّى الله عليه وسلم-: "إن المؤمنَ لَيُدْرِكُ بحُسْنِ الخُلُق درجات قائمِ الليلِ، وصائمِ النهارِ" صححه الألباني.


    -الجزاء من جنس العمل
    أكتر حاجة تدخَّلك الجنة إنك تحبسي لسانك عن الكلام الغلط، أكتر حاجة تدخلك الجنة حُسن الخُلُق، حُسن التعامل مع الناس، ما شاء الله لا قوة إلا بالله، ممكن في يوم من الأيام ربنا يكتب لك الجنة بحاجة واحدة إنك في يوم من الأيام كنتِ من أهل المعروف في الدنيا، إنتِ إنسانة كنتِ كويسة مؤدبة على خُلُق وعلى دين، زي ما النبي قال لنا "أهل المعروف في الدنيا هم أهل المعروف في الآخرة" صححه الألباني، اللي كانوا دايمًا بيتعاملوا مع الناس بالمعروف، عارفين قَوْل الله: "وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ" النساء:19. هو كان بيتعامل بالمعروف مع زوجته، هي كانت بتتعامل بالمعروف مع زوجها، كانت بتتعامل بالمعروف مع أبنائها، كانت بتتعامل بالمعروف مع جيرانها.
    النبي -صلَّى الله عليه وسلم- بيقول أهل المعروف في الدنيا، الناس اللي كانوا بيُسدوا للناس معروفًا في الدنيا هم أهل المعروف في الآخرة، يعني أهل لمعروف الله -عز وجل- لهم زي ما كانوا بيتعاملوا مع الناس في الدنيا.

    الناس ما شاء الله لا قوة إلا بالله اللي عرفت يعني إيه أخلاقنا عنواننا، اللي كان بيتجاوز عن المُعْسِر، واللي كان بيتعامل مع الناس بيُسر ولين وتيسير، لما مات وهو لم يعمل خيرًا قط قال الله -عز وجل- له: "هل عملتَ خيرًا قطُّ؟ قال: لا، إلا أنه كان لي غلامٌ، وكنتُ أُدايِنُ الناسَ، فإذا بعثتُه يتقاضى قلتُ له: خُذْ ما تيسَّرَ، و اتركْ ما عَسُرَ، وتجاوزْ، لعل اللهَ يتجاوزُ عنا. قال اللهُ تعالى: قد تجاوزتُ عنك" صححه الألباني. قال الله: أنا أحق وأولى بهذا منك تجاوزت عنك، لأنه كان بيتعامل كده مع الناس.

    ربنا -سبحانه وتعالى- علمنا والنبي علمنا زي ما بنتعامل مع الناس ربنا هيتعامل معانا، هو ده العنوان الأساسي اللي ربنا هيتعامل بيه معاك.
    ربنا في القرآن بيقول لنا: "وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ" النور:22، اتعاملوا مع الناس بصفح ومغفرة وعفو تكون النتيجة إن ربنا يعفو عنكم ويغفر لكم، سبحان الله.
    والنبي قال لنا: "اسمحْ يُسْمَحْ لك" صححه الألباني، عامل الناس بسماحة ربنا يعاملك بسماحة.
    وقال: "ارْحَموا تُرْحَموا، و اغفِروا يغْفِرِ اللهُ لكم" صححه الألباني.

    إنما على النقيض فيه ناس والعياذ بالله بتتعامل مع الناس بأخلاق سيئة جدًّا.
    النبي -صلَّى الله عليه وسلم- بيقول: "أشدَّ الناسِ عذابًا للناس في الدنيا، أشد الناس عذابًا عند الله يومَ القيامةِ" صححه الألباني، اللي في يوم من الأيام عذبت مامتها بكلمة ماكنتش كويسة، أو عذبت باباها والعياذ بالله بسوء خُلُق، أو عذبت فلانة أو علّانة يوم القيامة دول اللي ربنا -سبحانه وتعالى- يعذبهم.


    -أقرب الناس من النبي في الجنة أصحاب الخلق الحسن
    البيت العظيم اللي ربنا -سبحانه وتعالى- أعدّه في الجنة ما أعَدّهوش ربنا في وسط الجنة أو في أدنى الجنة، أعلى مكان في الجنة، وأعظم مكان في الجنة في الفردوس الأعلى مع النبي -صلَّى الله عليه وسلم-، القصر ده ربنا أعده للبنت المؤدبة، للبنت حسنة الخُلُق، للبنت اللي كانت بتتعامل بأدب عالي أوي.

    قال النبي -صلَّى الله عليه وسلم-: "أنَا زَعِيمُ.. -أي ضامن- بَيت في أعلى الجنةِ لِمَنْ حَسُنَ خُلُقُهُ" حسنه الألباني، البيت ده صدقوني هو أقرب بيت، هو أقرب قصر من قصر النبي -صلَّى الله عليه وسلم-.
    كل ما هتكوني قريبة أوي من الناس بأخلاقك عنوانك في الجنة أول قصر جنب قصر النبي -صلَّى الله عليه وسلم-، عنوانك في الجنة إنتِ عارفة الشارع اللي فيه قصر النبي -صلَّى الله عليه وسلم- خُشّي كده آخر الشارع يمين هتلاقي قصر النبي -صلَّى الله عليه وسلم- أنا القصر المواجه له، أصل هي كانت مؤدبة، أصل هي كانت على خُلُق عالي أوي، فهي قريبة من النبي أوي.

    النبي -صلَّى الله عليه وسلم- بيقول لنا في الحديث: "إنَّ أحَبَّكم إليَّ وأقرَبَكم منِّي في الآخرةِ مجالس أحاسِنُكم أخلاقًا" صححه الألباني، هُمَّ دول أقرب الناس من رسول الله -صلَّى الله عليه وسلم-، وهُمَّ دول الناس اللي يدوبك بيتهم جنب بيت النبي -صلَّى الله عليه وسلم-، سبحان الله.

    -حسن الخلق من كمال الإيمان

    على فكرة أخلاقك عنوانك وعنوان الإسلام الأساسي، إنك تكوني مؤدبة، حديث جابر بن ثمرة اللي رواه أحمد في مسنده أن النبي -صلَّى الله عليه وسلم- قال: "إِنَّ الفُحْشَ والتَّفَحُّشَ لَيْسا مِنَ الإسلامِ في شيءٍ، وإِنَّ أحسنَ الناسِ إِسْلامًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا" حسنه الألباني، أحسن الناس إسلامًا أحسنهم خُلُقًا.
    وكان يقول في حديث أبي هريرة: سمعت النبي -صلَّى الله عليه وسلم- يقول: أكمل المؤمنين إيمانًا.. مرة يقول أحسن الناس إسلامًا ومرة يقول: "أكملُ المؤمنين إيمانًا أحسنُهم خُلقًا. وخيارُكم خيارُكم لنسائهم" صححه الألباني، ما شاء الله لا قوة إلا بالله.


    -أحب العباد إلى الله أحسنهم خلقًا
    أخلاقك عنوانك هو أنا مقامي فين، أنا عرفت الآن مقامي من النبي يوم القيامة هكون أقرب واحدة للنبي لإن إنتِ كنتِ مؤدبة، لإن إنتِ كنتِ إنسانة صالحة وعلى خُلُق، طب أنا ربنا وضعي إيه مع ربنا -سبحانه وتعالى- لو بالفعل بدأت أحسّن أخلاقي؟
    سيدنا أسامة بن شريك -رضي الله عنه- الصحابي الكريم يقول: كنا جلوسًا ذات يوم مع رسول الله -صلَّى الله عليه وسلم- يحدثنا كأن على رؤوسنا الطير، قاعدين عاملين كده من كتر حديث النبي -صلَّى الله عليه وسلم- فإذ قام رجلٌ منا وتكلم وقال: يا رسول الله مَن أحب عباد الله إلى الله؟ مين أحب الناس عند ربنا، يا ترى أكثرهم صلاةً، ولّا أكثرهم صيامًا؟ النبي نصّ نص واضح، فقال النبي -صلَّى الله عليه وسلم-: "أحَبُّ عبادِ اللهِ إلى اللهِ أحسَنُهُمْ خُلُقًا" صححه الألباني، الإنسان اللي على خُلُق هو ده اللي بفضل الله ربنا -سبحانه وتعالى- يكرمه.


    -حسن الخلق سبب لتَنَزُّل البركات
    أخلاقك عنوانك، كل ما تكوني بفضل الله في الدنيا على حسن خُلُق على أدب جَمّ بينك وبين الناس تكون النتيجة البركات بتنزل عليك، البركات لما بتنزل بتسأل على العنوان فين أكتر الناس.. فين الناس أصحاب الخُلُق الحسن؟ آه البيت ده؟، البيت ده ينزل فيه البركة، تنزل فيه الخيرات، تتنزل فيه السكينة، تتنزل فيه الرحمة.
    قال النبي -صلَّى الله عليه وسلم-: "إنه من أعطي حظه من الرفق، فقد أعطي حظه من خير الدنيا والآخرة، وصلة الرحم، وحسن الجوار أو حسن الخلق يعمران الديار، ويزيدان في الأعمار" صححه الألباني.
    الأعمار بتزيد بحُسن الخُلُق، والبركات بتنزل في البيت، تعمران الديار، البيوت بتبقى عامرة بالخير بُحسن الخُلُق.


    -بحسن الخلق تكسب قلوب الناس ومودتهم ومحبتهم
    النبي -صلَّى الله عليه وسلم- كان بيقول لنا دايمًا أخلاقنا عنواننا، أنا لا يمكن أبدًا بحال من الأحوال أخلي الناس تحبني بفلوسي، ياما شُفنا ناس عندها فلوس والناس كرهاها مبتحبّهاش، إنما حقيقةً أكتر حد الناس بتحبه ده مش ربنا ولا النبي بس دا والناس كمان، كل دول بيحبوه، عارفين إمتى؟ لما تكون إنسان مؤدب لما تكوني إنسانة على خُلُق.
    أبو هريرة -رضي الله عنه- بيقول: سمعت النبي -صلَّى الله عليه وسلم- يقول: "إنكم لن تَسَعوا الناسَ بأموالِكم، ولكن يَسَعهم منكم بَسْطُ الوجهِ، وحُسْنُ الخُلُقِ" حسنه لغيره الألباني، عمركم ما تكسبوا الناس أبدًا بفلوس أو بمكانة، ياما شُفنا ناس وزراء ومحافظين ورؤساء وملوك وأمراء ومكروهين من الناس، سبحان الله، ممكن تلاقي واحد فقير جدًّا بس الابتسامة لا تفارق وجهه، ودايمًا حَسَن الخُلُق مع الناس، الناس تحبه أوي وتتعلق بيه أوي.

    عارفين حتى في أوروبا لما بييجوا يدّوا الدورات المتعلقة بالتسويق يقول لك اللي مبيعرفش يبتسم مش هيعرف يبيع، ياه للدرجة دي؟ ولازم يكون فيه حُسن خُلُق وانتوا شُفتوا في حلقات كتير جدًّا إزاي مثلًا في اليابان لما يكون حد داخل يشتري حاجة يبتسموا في وشّه ويستقبلوه من أول المحل ويدّوله التحية بتاعتهم ويعاملوه بحُسن خُلُق عالي جدُا، ليه؟ عشان يكسبوه، لإن هُمَّ عرفوا كويس جدًّا إحنا مش هنكسب الناس إلا بالأخلاق الطيبة.


    -حسن الخلق يغنيك عن كل ما فاتك من الدنيا
    النبي -صلَّى الله عليه وسلم- قال لنا إن فيه أربع حاجات لو كانوا موجودين عندك، سيبك بقى من الدنيا والله لا يضرك ما فاتكِ من الدنيا، حديث جميل أوي رواه الإمام أحمد من حديث عبد الله بن عمرو بن العاص -رضي الله عنه- قال: سمعت النبي -صلَّى الله عليه وسلم- يقول: "أربعٌ إذا كُنَّ فيكَ فلا عليكَ ما فَاتَكَ مِنَ الدنيا: حِفْظُ أَمانَةٍ -أخلاق-، وصِدْقُ حَدِيثٍ -أخلاق-، وحُسْنُ خَلِيقَةٍ -أخلاق-، وعِفَّةٌ في طُعْمَةٍ -أخلاق-" صححه الألباني.
    الأربعة دول لو عندك ما تشغلش بالك الدنيا هتجيلك هتجيلك، سبحان الله.


    -حسن الخلق أجمل ما يمكن أن تتجمل به
    النبي -صلَّى الله عليه وسلم- بيقول إن أفضل حاجة نتجمل بيها بيننا وبين بعض أخلاقنا ومعاملاتنا وسلوكياتنا، ودي الحاجة الجميلة أوي اللي لازم نفهمها، قال -صلَّى الله عليه وسلم- لأبي ذر: "عليكُ بحُسن الخُلُق وطول الصمت فوالذي نفسي بيده ما تجمل الخلائق بمثلهما" حسنه الألباني. يا ترى هي دي في الدنيا ولّا في الآخرة؟ تمشي دنيا وتمشي آخرة، أفضل زينة هنتزين بيها يوم القيامة الزينة اللي هنلبسها بسبب حُسن الخُلُق.
    ياريت يكون المعنى ده واصل.




    من أهداف العبادات.. تحسين أخلاقنا
    بصوا يا بنات ربنا لما فرض عليكم العبادات كان لها أهداف كبيرة جدًّا من وراء فرضيتها، الصلاة اتفرضت عشان نقيم العبودية لله -سبحانه وتعالى-، بس من المعاني المهمة جدًّا عشان الصلاة تحسّن سلوكياتنا وتحسّن أخلاقنا، "إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ" العنكبوت:45.
    ولما ربنا فرض علينا الصيام مش عشان يمنعنا عن الأكل والشرب، هو عبودية لله -عز وجل- ولكن فيه معنى تاني مهم جدًّا ألا وهو: "ليس الصيام من الأكل والشرب، إنما الصيام من اللغو والرفث" صححه الألباني.
    إن إنت تبقى مؤدب.
    الحج نفس الكلام، الحج مش معناه إن أنا أروح أطوف بالبيت وأرمي، أطوف حوالين حجر وأرمي حجر، لا خالص المسـألة أكبر من كده، ولكن الحج فُرض بعد إقامة العبودية لله عشان تهذب أخلاقنا، "فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ" البقرة:197.

    لازم نفهم كويس جدًّا إن عبادتنا من غير أخلاق لا تساوي شيئًا، وده اللي النبي قاله لنا، عارفين المفلس اللي جاي بصلاة وصيام وحج ولكن للأسف عنده ذنوب كتير متعلقة بالناس، شتم هذا وضرب، أكل مال هذا، كانت النتيجة إنه هلك، الناس اللي اتعاملت مع الناس في الدنيا بمظالم وبظلم وباضطهاد شديد..
    النبي قال لنا: "إن الرجل لا تُرفع له يوم القيامة صحيفته حتى يرى أنه ناجٍ، فما تزال مظالم بني آدم تتبعه حتى ما يبقى له حسنة" صححه الألباني.

    النبي -صلَّى الله عليه وسلم- قال لنا في شأن المرأة اللي بتصوم النهار ولاتُفطر، تقوم الليل ولاتنام وتتصدق بالكثير إلا أنها كانت تؤذي الناس بلسانها ماكانش عندها أخلاق، قال النبي -صلَّى الله عليه وسلم-: لا خير فيها هي في النار. "قالوا يا رسول الله فلانة تصوم النهار وتقوم الليل وتؤذي جيرانها قال: هي في النار" صححه الألباني.


    2.png

    الخاتمة
    أخلاقك هي عنوانك، وأخلاقك دليل على إنتِ عنوانك فين في الدنيا، وعنوانك فين في الآخرة، عنوانك فين وإنتِ واقفة بين إيدين ربنا -سبحانه وتعالى-.
    "يُوشِكُ أن تعرفوا أهلَ الجنةِ من أهلِ النارِ، قالوا بم ذاك يا رسولَ اللهِ؟ قال بالثناءِ الحسنِ والثناءِ السيِّئِ" اسمعي، شوفي الناس بتقول عليكِ إيه، واعرفي يقينًا إن هو ده عنوانك في الجنة أو في النار.
    ربنا يارب يجعلني وإياكم من أهل الجنة.

    هذا وصلَّى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم.


    2.png

    تم بحمد الله
    شاهدوا الدرس للنشر على النت في قسم تفريغ الدروس في منتديات الطريق إلى الله
    وتفضلوا هنا:

    https://forums.way2allah.com/forumdisplay.php?f=36
    التعديل الأخير تم بواسطة خديجة أحمد; الساعة 03-08-2017, 01:20 AM.
    اللهم جبرا يليق بجلالك وعظمتك

    ثم تأتي لحظة يجبر الله فيها بخاطرك، لحظة يفزّ لها قلبك، تشفى كل جراحه، يعوضك عما كان، فاطمئن، لأن عوض الله إذا حلّ أنساك ما كنت فاقدًا
    ربي لو خيروني ألف مرة بين أي شيء في الدنيا وبين حسن ظني بك لأخذت من دم قلبي ورسمت به طريق حسن ظني بك وقلت لهم اتركوني وربي إنه لن يخذلني أبدا

    تعليق


    • #3
      جزااكم الله خيرا

      تعليق


      • #4
        جزاكم الله خيرًا وبارك الله في جهدكم

        تعليق


        • #5
          وجزاكم الله خيرا
          اللهم جبرا يليق بجلالك وعظمتك

          ثم تأتي لحظة يجبر الله فيها بخاطرك، لحظة يفزّ لها قلبك، تشفى كل جراحه، يعوضك عما كان، فاطمئن، لأن عوض الله إذا حلّ أنساك ما كنت فاقدًا
          ربي لو خيروني ألف مرة بين أي شيء في الدنيا وبين حسن ظني بك لأخذت من دم قلبي ورسمت به طريق حسن ظني بك وقلت لهم اتركوني وربي إنه لن يخذلني أبدا

          تعليق


          • #6
            عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
            جزاكم الله خيرا


            اللهم بارك لى فى اولادى وارزقنى برهم وأحسن لنا الختام وارزقنا الفردوس الأعلى

            تعليق


            • #7
              انا ظغطت علي اشتراك انا كده اشتركت في الدوره
              وازاي اني احضر واذاكر لامتحان الدوره

              تعليق


              • #8
                جزاكم الله خيرًا

                تعليق


                • #9
                  الذي تأثرت به في الدرس ان من ثمرات حسن الخلق : ان الجزاء من جنس العمل " قوله تعالى"وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ "

                  والقرار العملي : كظم الغيظ والعفو عن الناس واكون بشوشة الوجه لان الناس يسعهم منا ذلك.

                  ​​​​​​
                  التعديل الأخير تم بواسطة أم يامن السلفية; الساعة 04-08-2017, 03:15 AM.

                  تعليق


                  • #10
                    المشاركة الأصلية بواسطة سالي ام حفصه مشاهدة المشاركة
                    الذي تأثرت به في الدرس ان من ثمرات حسن الخلق : ان الجزاء من جنس العمل " قوله تعالى"وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ "

                    والقرار العملي : كظم الغيظ والعفو عن الناس واكون بشوشة الوجه لان الناس يسعهم منا ذلك.

                    ​​​​​​
                    اختنا ليس هنا تضعين تفاعلك و انما في الرابط أسفله الذي أضعه لك الان
                    ● لكل المشتركات في دورة ( أخلاقك عنوانك ) .. نرجوا التفاعل معنا ●

                    تعليق

                    يعمل...
                    X