بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
هذه خاطر رائعه للامام الجوزى فى كتابه صيد الخواطر ساتناول جزء منها بالشرح المبسط نفعنا الله واياكم بها
قال الامام ابن الجوزى رحمه الله تعالى
رأيت من البلاء العجاب أن المؤمن يدعو فلا يجاب فيكرر الدعاء وتطول المدة ولا يرى أثراً وما يعرض للنفس من الوسواس في تأخير الجواب مرض يحتاج إلى طب
طبعا مفيش شك اننا كلنا عندنا ابتلاءات الدنيا لا تكمل لاحد والابتلاءات كتيره جدااااااااااااا منها مثلا الفقر او المرض او تاخير زواج او عدم انجاب ...............
وكلنا لما بتعرض لاى ابتلاء برجع لربنا وندعيه ليكشف عنا البلاء
لو ربنا سبحانه وتعالى لم يستجب دعائى برغم الحاحى هاعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
المفروض اننا نصبر ولا نمل من الدعاء
لكن فى بلاء اخطر من عدم استجابه الدعاء وهو ان الشيطان هايحاول يتسلل لقلبى من هذا الطريق
الشيطان معقوله هايدخل لى من الطريق ده ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هايجى يكلمك ويقولك ياااااااااااااااااه كل ده دعاء ده انت بكيت وتذللت لربنا وقمت تصلى فى الثلث الاخير وبتدعى وكمان رحت الكعبه وشربت من زمزم ودعيت وربنا لم يستجب لك مع ان ربنا كريم جداااااااااااااااااا
يبقى خلاص ماتدعيش يعنى بمعنى اصح الدعاء مش جايب همه
شفتم الشيطان دخل منين وداخل على قلب انسان مؤمن بيلجأ لربه
طبعا هو مش عايز يضل غير الناس المؤمنين لان العصاه ضلوا خلاص والشيطان عارف انهم هايكونوا معاه فى جهنم باقى المؤمنين طبعا ابيليس مش عايز يدخل جهنم الا واحنا معاه ربنا يحفظنا منه ومن جهنم
المهم ان النفس لو استجابت لكلام ابليس هاتروح فى داهيه
والسبب فى ذلك انها هاتقوله ايوه صحيح معاك حق انا بادعى وربنا مابيتسجبشى لى ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وتبدأ الوساوس تشتغل مثلا لو واحده بتدعى ان ربنا يرزقها بولد هاتقول يارب ماكل الناس معاهم اولاد وليه انا ماعنديش
ولو واحده نفسها فى عريس هاتقول يارب ماكل البنات متجوزين ايش معنا انا ماتجوزتش
ولو واحد مريض هايقول يارب كل الناس ماشيه على رجليها وانا ليه مابقاش زيهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولو الحوار اللى فات ده حصل يبقى قول على نفسك عليه العوض
خلاص الشيطان دخل وتغلل جوه قلبك ويبدأ السخط والاعتراض على قضاء الله
طيب ايه الحل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مش معقوله طبعا اعرض المشكله واسيبها
ابن الجوزى قال الحل
ابن الجوزى بشر مثلنا احيانا يدعو ولا يستجاب له
لكن الفرق بينا وبينه انه اول ماالشيطان يبدأ يوسوس يقول له اخسأ يالعين
يعنى اخرس ياابيليس ياملعون ماعدش الا انت كمان اللى تتكلم انت جاى تدافع عنى هو انا عينتك محامى غور من وشى انا راضى بقضاء الله
شايفين تصرف ابن الجوزى بيصرف الشيطان ازاى؟؟
يعنى اول ماالوساوس تبدأ نستعيذ بالله من الشيطان الرجيم ونقول"اعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم من همزه ونفثه ولمزه ونتفل 3 مرات على اليسار وننتهى عن الكلام فى شىء من هذه الوساوس
احنا عارفين اننا بشر ونفوسنا ضعيفه واحنا فى ابتلاء هانعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نسليها ونواسيها ونطيب بخاطر نفسنا
ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نخاطب نفسنا ونقول لها بعض الكلمات
اولا نقول لها اكيد طبعا انتى عارفه ان ربنا هو الملك وان احنا عبيد له ومن حق السيد ان يفعل فى عبده مايشاء يبقى ازاى تعترضى على قضاءه
المفروض ماتنطقيش خالص ولا تعترضى هو الملك كل شىء بامره
ونذكر لها قصه نبى الله ايوب عليه السلام عندما اصيب بجميع انواع الابتلاءات لمده 18 عام وهو صابر محتسب فقد المال والاهل والصحه وكل الناس بعدوا عنه ولم يدعو الله بكشف الضر الا لما شعر ان اقرب اصحابه بدأوا ينفروا منه فقال ربى انى مسنى الشيطان بنصب وعذاب
شايفين الادب مع الله نصب الضر للشيطان لان الشر ليس الى الله تبارك وتعالى فكل قضاء الله خير
ثانيا نقول لنفسنا طبعا انتى واثقه ان ربنا حكيم دى مافيهاش كلام طبعا وكل شىء يفعله له حكمه سواء انتى تعرفيها او ماتعرفيهاش وماتسأليش عن السبب وترضى بقضاء الله وهاضرب لك مثل علشان تثبتى لما نذهب للطبيب"الحكيم"
بنكون مستسلمين تماما وبنسمع الكلام ولو حتى فى عمليه وهايشيل جزء من جسمى بارضى لانه حكيم وعارف بيعمل ايه
فما بالك باحكم الحاكمين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يبقى المفروض تستسلمى لامره وماتنطقيش وترضى بقضاءه تبارك وتعالى
ثالثا: نقول لها اكيد فى مصلحه فى تأخير اجابه الدعاء وانا مش عارفه المصلحه دى
رابعا: علشان احسن من نفسى يمكن اكلى فيه شبهه حرام او قلبى مش مع ربنا على طول وفيه غفله او فى تقصير فى العبادات يبقى ربنا بيأخر استجابه الدعاء علشان نرجهع له ونحسن علاقنا بيه
سبحان الله شفتى ربنا بيحبنا اد ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يبقى لازم تحبيه وترضى
تعرفى المصيبه فى ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لما اكون عاصيه وبادعى وربنا بيستجيب لى طبعا هافكر ان ربنا بيحبنى وطبعا ده مش حب ده بيكون استدراج
خامسا "اسأل نفسى ايه الهدف من دعائى ياترى عايزه بيه دنيا ولا عايزه بيه اخره مثلا
لو عايزه ذريه ياترى عايزاها علشان تبقى ذريه صالحه وتربيهم على الاسلام ولا عايزه تجيبى اولاد زى الناس وخلاص من غير هدف للاخره
وثلا لو عايز فلوس ياترى عايز الفلوس لتنفقها فى سبيل الله ولا علشان تتباهى بيها امام الناس
وياترى لو عايزه عريس ياترى عايزاه علشان تكونى اسره مسلمه وتعفى شخص مسلم وتعينوا بعض على الطاعه ولا علشان تفرحى وتلبسى الفستان الابيض
يبقى لازم نقوم انفسنا ونكلمها ونحاورها لان ده فيه مصلحه لنا
هذا وماكان من توفيق فمن الله وما كان من خطأ او جهل او نسيان فمنى ومن الشيطان والله ورسوله منه براء واعوذ بالله ان اذكركم به وانساه
من محاضره للدكتوره سميه الصاوى مسجد السلاب
الخميس 5 مارس2009
كتبها لكم اختكم العائده لله
هذه خاطر رائعه للامام الجوزى فى كتابه صيد الخواطر ساتناول جزء منها بالشرح المبسط نفعنا الله واياكم بها
قال الامام ابن الجوزى رحمه الله تعالى
رأيت من البلاء العجاب أن المؤمن يدعو فلا يجاب فيكرر الدعاء وتطول المدة ولا يرى أثراً وما يعرض للنفس من الوسواس في تأخير الجواب مرض يحتاج إلى طب
طبعا مفيش شك اننا كلنا عندنا ابتلاءات الدنيا لا تكمل لاحد والابتلاءات كتيره جدااااااااااااا منها مثلا الفقر او المرض او تاخير زواج او عدم انجاب ...............
وكلنا لما بتعرض لاى ابتلاء برجع لربنا وندعيه ليكشف عنا البلاء
لو ربنا سبحانه وتعالى لم يستجب دعائى برغم الحاحى هاعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
المفروض اننا نصبر ولا نمل من الدعاء
لكن فى بلاء اخطر من عدم استجابه الدعاء وهو ان الشيطان هايحاول يتسلل لقلبى من هذا الطريق
الشيطان معقوله هايدخل لى من الطريق ده ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هايجى يكلمك ويقولك ياااااااااااااااااه كل ده دعاء ده انت بكيت وتذللت لربنا وقمت تصلى فى الثلث الاخير وبتدعى وكمان رحت الكعبه وشربت من زمزم ودعيت وربنا لم يستجب لك مع ان ربنا كريم جداااااااااااااااااا
يبقى خلاص ماتدعيش يعنى بمعنى اصح الدعاء مش جايب همه
شفتم الشيطان دخل منين وداخل على قلب انسان مؤمن بيلجأ لربه
طبعا هو مش عايز يضل غير الناس المؤمنين لان العصاه ضلوا خلاص والشيطان عارف انهم هايكونوا معاه فى جهنم باقى المؤمنين طبعا ابيليس مش عايز يدخل جهنم الا واحنا معاه ربنا يحفظنا منه ومن جهنم
المهم ان النفس لو استجابت لكلام ابليس هاتروح فى داهيه
والسبب فى ذلك انها هاتقوله ايوه صحيح معاك حق انا بادعى وربنا مابيتسجبشى لى ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وتبدأ الوساوس تشتغل مثلا لو واحده بتدعى ان ربنا يرزقها بولد هاتقول يارب ماكل الناس معاهم اولاد وليه انا ماعنديش
ولو واحده نفسها فى عريس هاتقول يارب ماكل البنات متجوزين ايش معنا انا ماتجوزتش
ولو واحد مريض هايقول يارب كل الناس ماشيه على رجليها وانا ليه مابقاش زيهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولو الحوار اللى فات ده حصل يبقى قول على نفسك عليه العوض
خلاص الشيطان دخل وتغلل جوه قلبك ويبدأ السخط والاعتراض على قضاء الله
طيب ايه الحل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مش معقوله طبعا اعرض المشكله واسيبها
ابن الجوزى قال الحل
ولقد عرض لي من هذا الجنس.
فإنه نزلت بي نازلة.
فدعوت وبالغت فلم أر الإجابة فأخذ إبليس يجول في حلبات كيده.
فتارة يقول: الكرم واسع والبخل معدوم فما فائدة تأخير الجواب.
فقلت: إخسأ يا لعين فما أحتاج إلى تقاضي ولا أرضاك وكيلاً.ابن الجوزى بشر مثلنا احيانا يدعو ولا يستجاب له
لكن الفرق بينا وبينه انه اول ماالشيطان يبدأ يوسوس يقول له اخسأ يالعين
يعنى اخرس ياابيليس ياملعون ماعدش الا انت كمان اللى تتكلم انت جاى تدافع عنى هو انا عينتك محامى غور من وشى انا راضى بقضاء الله
شايفين تصرف ابن الجوزى بيصرف الشيطان ازاى؟؟
يعنى اول ماالوساوس تبدأ نستعيذ بالله من الشيطان الرجيم ونقول"اعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم من همزه ونفثه ولمزه ونتفل 3 مرات على اليسار وننتهى عن الكلام فى شىء من هذه الوساوس
احنا عارفين اننا بشر ونفوسنا ضعيفه واحنا فى ابتلاء هانعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نسليها ونواسيها ونطيب بخاطر نفسنا
ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نخاطب نفسنا ونقول لها بعض الكلمات
اولا نقول لها اكيد طبعا انتى عارفه ان ربنا هو الملك وان احنا عبيد له ومن حق السيد ان يفعل فى عبده مايشاء يبقى ازاى تعترضى على قضاءه
المفروض ماتنطقيش خالص ولا تعترضى هو الملك كل شىء بامره
ونذكر لها قصه نبى الله ايوب عليه السلام عندما اصيب بجميع انواع الابتلاءات لمده 18 عام وهو صابر محتسب فقد المال والاهل والصحه وكل الناس بعدوا عنه ولم يدعو الله بكشف الضر الا لما شعر ان اقرب اصحابه بدأوا ينفروا منه فقال ربى انى مسنى الشيطان بنصب وعذاب
شايفين الادب مع الله نصب الضر للشيطان لان الشر ليس الى الله تبارك وتعالى فكل قضاء الله خير
ثانيا نقول لنفسنا طبعا انتى واثقه ان ربنا حكيم دى مافيهاش كلام طبعا وكل شىء يفعله له حكمه سواء انتى تعرفيها او ماتعرفيهاش وماتسأليش عن السبب وترضى بقضاء الله وهاضرب لك مثل علشان تثبتى لما نذهب للطبيب"الحكيم"
بنكون مستسلمين تماما وبنسمع الكلام ولو حتى فى عمليه وهايشيل جزء من جسمى بارضى لانه حكيم وعارف بيعمل ايه
فما بالك باحكم الحاكمين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يبقى المفروض تستسلمى لامره وماتنطقيش وترضى بقضاءه تبارك وتعالى
ثالثا: نقول لها اكيد فى مصلحه فى تأخير اجابه الدعاء وانا مش عارفه المصلحه دى
رابعا: علشان احسن من نفسى يمكن اكلى فيه شبهه حرام او قلبى مش مع ربنا على طول وفيه غفله او فى تقصير فى العبادات يبقى ربنا بيأخر استجابه الدعاء علشان نرجهع له ونحسن علاقنا بيه
سبحان الله شفتى ربنا بيحبنا اد ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يبقى لازم تحبيه وترضى
تعرفى المصيبه فى ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لما اكون عاصيه وبادعى وربنا بيستجيب لى طبعا هافكر ان ربنا بيحبنى وطبعا ده مش حب ده بيكون استدراج
خامسا "اسأل نفسى ايه الهدف من دعائى ياترى عايزه بيه دنيا ولا عايزه بيه اخره مثلا
لو عايزه ذريه ياترى عايزاها علشان تبقى ذريه صالحه وتربيهم على الاسلام ولا عايزه تجيبى اولاد زى الناس وخلاص من غير هدف للاخره
وثلا لو عايز فلوس ياترى عايز الفلوس لتنفقها فى سبيل الله ولا علشان تتباهى بيها امام الناس
وياترى لو عايزه عريس ياترى عايزاه علشان تكونى اسره مسلمه وتعفى شخص مسلم وتعينوا بعض على الطاعه ولا علشان تفرحى وتلبسى الفستان الابيض
يبقى لازم نقوم انفسنا ونكلمها ونحاورها لان ده فيه مصلحه لنا
هذا وماكان من توفيق فمن الله وما كان من خطأ او جهل او نسيان فمنى ومن الشيطان والله ورسوله منه براء واعوذ بالله ان اذكركم به وانساه
من محاضره للدكتوره سميه الصاوى مسجد السلاب
الخميس 5 مارس2009
كتبها لكم اختكم العائده لله
تعليق