إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

xX احذر .... مش كل عمل صالح هيرضى ربنا !!

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • xX احذر .... مش كل عمل صالح هيرضى ربنا !!








    يعني إيه ؟
    يعني ممكن ابقى أنا النهارده صايم وقائم لله تبارك وتعالى وربنا مش راضي عن العمل ده ؟
    ممكن ابقى أنا بتصدق بصدقات والصدقة دي لا تبلغني رضا الله سبحانه وتعالى ؟
    ممكن اعمل حاجات من الأعمال اللي أنا بعُدها من الأعمال الصالحات بس لا ترضيه ؟
    آه



    شوفوا سيدنا سليمان لما قال ((رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً تَرْضَاهُوَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ)) شوفوا قال يا رب من عليا بأن أنا أعرف أشكر نعمة من نعمك عليا ((أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ)) لما قال بقى ((وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً)) مقالشي ويارب وفقني أن أنا اعمل عمل صالح مش بس الدعاء ده كافي ، قال ((وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً تَرْضَاهُ))
    لازم يكون العمل الصالح يرضيه
    أضرب لك المثل وافهمك ، النبي صلى الله عليه وسلم في الحديث يقول

    " سبق درهم ألف درهم " واحد كان ماله كله درهمين راح قسمه نصين

    نص طلعه ابتغاء وجه الله عز وجل ونصف خلاه له ولاحتياجاته ، وواحد تان

    ي عنده مليون جنية وراح مطلع ألف جنية ، لو حسبتها نسبة وتناسب ده شوف طلع قد إيه ؟
    ده طلع واحد في الألف والتاني طلع 50% فتتصور أنه اللي عنده مليون جنية واللي طلع ألف جنية منهم أن ده يكون عمل صالح يرضيه ما هو ممكن يكون كذلك لكن الفكرة أنك لا تعطي الله الفضلة
    أنك لا تعطي الله الفضلة ، حطها قاعدة من القواعد قاعدة السير
    إلى الله عز وجل لا تعطي الله الفضلة
    مش الحاجة يعني أنا معنديش دلوقتي مشكلة أو مثلاً بمزاجي بهوايا ، قيام الليل ممكن ركعتين نمشي الموضوع ، صيام طب كذا ، الأعمال بدي ربنا فضلة وقتي أنك لا تعطي الله الفضلة وإنما أعمل عمل صالح يرضيه سبحانه وتعالى .




    بأي شيء سترضيه ؟

    فكر معايا ، إيه العمل اللي أنت مدخرة ليوم القيامة !
    إيه العمل اللي أنت هتجتهد فيه وهتبذل قصارى جهدك فيه عشان ترضيه ؟
    هترضي ربنا بإيه ؟

    هترضيه بحجاب شرعي

    ربنا سبحانه وتعالى يحبك لأنك هتضحي كتير في زمن الفتن ده !

    هترضيه بنقاب علشان خاطر تبقي في رفقة أمهات المؤمنين يوم القيامة


    هترضيه بأنك هتشيل الفلوس اللي حاطتها في البنك الربوي

    هترضيه بأنك هتوب لربنا من المال الحرام اللي أنت عارف أن أنت اكتسبته من

    وجه لا يَرضى الله عز وجل به.... عشان ربنا طيب لا يقبل إلا طيباً

    هترضيه بأنك ستمسك عليك لسانك من اللحظة دي فمش هتجيب في سيرة

    الناس وأنتي مش هتغتابي حد ، وهنبقى متحسسين أوي لموضوع اللسان ده

    عشان استقامة القلب
    القلب اللي احنا قاعدين بنشتغل عليه ده علشان يحب الرحمن حق الحب




    النبي صلى الله عليه وسلم يقول "لا يستقيم إيمان العبد حتى يستقيم قلبه ولا يستقيم قلبه حتى يستقيم لسانه"

    هترضيه بأنك هتتحسس لسانك وأنكِ هتمسكس عليكي لسانك

    هترضيه النهارده بسجدة طويلة تفضفض فيها لربك وتناجي فيها ربك

    هترضيه بأنك تقف وقفة الآن في سجود الليل

    في قيام الليل وأنت واقف هتفتكر الذي يراك حين تقوم .. شايفك ومطلع عليك فهتقف النهارده وقفة لم تقفها تُعدها ليوم يقوم الناس لرب العالمين ...

    هتصوم بنية أن أنت تدخر هذا ليوم العطش الأكبر.....

    هتعمل إيه يرضيه ؟

    هتتصدق بصدقة عمرك في حياتك ما كنت تتخيل أن أنت تعملها ..

    هتتصدق وهتنزل النهارده توزع الصدقات دي على فقراء ومساكين

    هتكفل يتامى ، هتسعى على أرملة أو مسكين ..... هترضيه بإيه ؟

    لما تعرف أن أنت لو رضيته سبحانه وتعالى بعمل فذ كبير تثبت فيه ان أنت عابد للرحمن
    مُحب للودود سبحانه وتعالى

    هو ده السؤال اللي لازم تجاوب عليه إجابة عملية .....بأي شيء سترضيه ؟




    سيدنا عمار رضي الله عنه كان يسير على شط الفرات فقال :

    "اللهم لو أعلم أنه أرضى لك عني أن أترضى فأسقط فعلت "

    يارب لو أنا اللي يرضيك أن أنا أقع من سابع دور فأسقط فأموت لو ده اللي يرضيك يارب معنديش مشكلة !

    ولو علمت أنه أرضى لك عني أن ألقي نفسي في هذا الماء فأغرق

    والله كنت عملت...شايفين المعنى ؟!!

    يارب اللي يرضيك إيه ؟

    إيه اللي يرضيك عني يا سيدي ويا موالاي ؟

    يرضيك عني أن أنا أعمل إيه ؟

    والله لو كن في شرعنا مستساغ أن أقتل نفسي كنت قتلت نفسي اللي تحب أحبه بس أنت ترضى

    أنا عايز دي بقى يبقى شعارك من اللحظة دي !!

    كتير أوي لما نيجي نتكلم عن أن المؤمن لازم يكون له هدف حياته ميبقاش

    كده عايشها كده سبهللة لازم يبقى قدامه هدف ، عايز يوصله ...
    إيه هدفك ؟

    هدفك ترضيه ؟





    عايزك كل ما حد يقولك أنت رايح فين ، أنت بتعمل كده ليه ؟
    تقول له حاجة واحدة بس هو يرضى .....بس هو يرضى

    أنت إيه اللي خلاك دلوقتي تسيب الشغلانة الفلانية اللي كانت بمرتب كبير أوي دي وتروح لشغلانة تانية وإيه شغل الدوشة ده ؟

    ماشي ما هو الشغلانة اللي كانت بآلوفات دي كانت مضيعة ديني كنت بجمع صلوات وكنت مش ملاحق وكنت بنام عن صلاة الفجر

    فأنا قررت أن أنا أنزل أشتغل شغلانة تانية ، الشغلانة أخف شوية في المرتب بس ترضيه ..... بس هو يرضى

    يبقى كده لسان حالك ... ,, أنت بتتصرف كده ليه إيه اللي مخليك دلوقتي مش عايز تعمل كذا وكذا ، إيه اللي مخليك دلوقتي مش عارف تنام ولازم تصلي ركعتين ، آه أصل هو سيدي وحبيبي ومولايَ بينزل في الثلث الأخير من الليل وبينادي ويناجي

    هل.... هل .... هل ، فأنا مقدرشي أحط دلوقتي جسمي على السرير وسيدي مولايَّ بينده عليا
    بس هو يرضى

    إيه اللي مخليك صايم في اليوم الحر الشديد ده ؟
    بس هو يرضى
    إيه اللي مخليك دلوقتي قاعد القاعدة دي بقول اذكار يا عم وراك شغل

    الشغل هيتقضى في وقته بس هو يرضى

    يا ريت تبقى لسان حال كل واحد مننا يبقى كل ما حد يقولك أنت بتعمل كده ليه ؟
    أو أنت عشان تقفل على نفسك موضوع الرياء عارف بقى الناس كلها تقعد تقول لك أنا بخاف أوي من موضوع الرياء ده ، اللي شاغل الناس كلها يخلص في كلمتين .... بس هو يرضى

    ومتحطش دماغك في الناس

    متحطش دماغك في الناس هتقول ومتقولش ...
    لا يكن للناس هذا القدر في قلبك
    الناس لهم رب فاشغل قلبك برب الناس لا بقدرك عند الناس

    المهم هو يرضى .
    ليس عذراً لترك الإستقامة.. إنها جنة تستحق الصبر والمجاهدة
    فمن للأمة الغرقى إذا كنا الغريقينَ ؟
    وما المعنى بأن نحيا فلا نحيي بنا الدينَ ؟




  • #2
    رد: xX احذر .... مش كل عمل صالح هيرضى ربنا !!




    عبد الواحد ابن زيد يقول : خرجت إلى ناحية في البلدة فإذا إنسان أسود

    خدوا بالكم بقى معايا

    عدوا الابتلاءات اللي عند هذا الراجل

    أسود ، مجزوم " عنده جزام المرض الجلدي "

    قد تقطعت كل جارحه له بالجزام

    وبقى جسمه كله ضعيف وهزيلوكمان صار أعمى ، وأُقعد ، وأتشل

    وإذا الصبيان يرمونه بالحجارة

    حتى دموا وجهه ، وقعدوا بقى قالوا المجذوب اهو والكذا

    وبعدين الصبية تلقي عليه الحجارة ...

    فرأيته يحرك شفتيه فدنوت منه ...لاقيته وهو في الحالة دي قاعد كده يتمتم وبيقول كلام مش مسموع فدنوت منه لأسمع ما يقول فإذا هو يقول : يا سيدي أنك لتعلم أنك لو قرضت لحمي بالمقاريض ونشرت عظامي بالمناشير ما ازددت لك إلا حباً فاصنع بي ما شئت

    شوفتم الكلام اللي بيطلع من قلب محب...

    الراجل أعمي ، وجاله جزام وحصله أتشل والصبية بقوا بيضربوه وبقى وبقى

    وبقى كل الحال ده وبيقول له يارب أنت عارف لو هتعمل فيا إيه بس أنت لو راضي عني أنا ميهمنيش أي حاجة ، رضاك منيتي وحبك طلبي ، فيا رب لو أنك هتعاملني كما تريد والله لن ازداد لك إلا حباً ، فاصنع بي ما شئت .







    يبقى حد مننا لسه جواه الحاجات اللي اتكلمنا عليها دي ...

    لسه حد بيقول مننا أنا لسه مخدتش كذا وكذا من أمور الدنيا !!

    أنا لسه متجوزتش ليه

    أنا لسه مخدتش الوظيفة ليه

    أنا لسه ....أنا لسه ...!!

    أنا لسه ....ولا هتقول والله يارب عاملني بما تشاء فلن ازداد لك إلا حباً

    عايزين المعنى نزوده كده وندخله في القلوب وأنت مع كل قصة أو حادثة أنا بقصها عليك تخيلها كده وتخيل موقف أنت كنت بجد مستشعر فيه لحب الرحمن والعكس وأنت مش عجبك ما يعاملك به ربك

    قال جعفر ابن محمد : اجتمع مالك ابن الدينار ومحمد ابن واسع فقال مالك

    أني لأغبت رجلاً معه دينه .... الراجل ده أحسن واحد في الدنيا

    التزامه التزام حقيقي له قوام من عيش والحمد لله ربنا سبحانه وتعالى كافيه ويعطيه ما يكفيه وله قوام من عيش راض عن ربه ، فقال محمد بن واسع : أني لأغبت رجلاً معه دينه ليس معه شيء من الدنيا راض عن ربه فكان الناس يقولون أن قول محمد بن واسع هو الأقوى ، إن راجل معندوش دنيا أن الراجل نافض إيديه من الدنيا ... زاهد في الدنيا بس راضي عما يعامله به مولاه أنه يبان هنا أوي أن الواحد راضي ولا لأ ، أن أعمل صالحاً ترضاه يبقى عليا أن أنا أحب ما يحب وأرضا عما يرضى به عني وأن خلف هواي .








    عايزك تاخد الوصفة العملية دي ومن خلالها تجسد المعنى اللي احنا النهارده عايزين يتحفر في وجداننا " وأن اعمل صالحاً ترضاه "

    هترضيه بإيه ؟ ، إزاي توصل للمرحلة دي ؟

    رقم 1 اكتب معايا بقى النقاط العمل:

    1- اترك الاعتراض " ده ابن القيم بيقول فيه كلام دي "

    يعني أنا لو متخيل دلوقتي رد فعل عند الناس كلها لما هتسمع الكلام ده

    هتقول ياه ده احنا بقى فايتنا حاجات كتير ، بصوا ابن القيم بيقول إيه :

    فلا يقول ما أحوج الناس إلى المطر ، ميقولشي اليومين دول المطرة منزلتش

    وبتاع ده احنا محتاجين مطر ، فلا يقول ولا يقول هذا يوم شديد الحر ،

    ميقولش النهارده حر أوي ، درجة الحرارة عدت مش عارف كام وأربعين

    والرطوبة شديدة أوي ، أو يقول هذا يوم شديد البرد ولا يقول الفقر بلاء ،

    ولا يقول العيال هم، أنتم عارفين بقى كل واحد لما بيبتدي يقول الجواز

    ومسئولياته والعيال ، والعيال دول هم ونكد ومسئوليات فوق كاهل كل واحد

    ميقولش حتى الكلام ده ولا يسمي شيء قضاه الله وقدره باسم مذموم

    مفيش أي حاجة ربنا قدرها فيبتدي يقول ليه كده

    عارفين لما واحد مثلاً شاب من الشباب مثلاً يبتلى بمرض ولا يبتلى باي ابتلاء

    من الابتلاءات تلاقي الناس بتقول لا حول ولا قوة إلا بالله اتاخد في عز شبابه

    اتاخد وهو لسه وردة مفتحة لا يقول مثل ذلك ، إيه اللي اتاخد ؟

    هذا قدر الله عز وجل "قدر الله لا يأتي إلا بخير "

    أي حاجة الابتلاء ده والله فيه خير والله فيه الخير وهتعرف بعد حين أن ربنا

    كان مدبر ليك أن الأفضل والأحسن ليك بس أنت مش واخد بالك لأن الله

    يعلم المصلح ويعلم المفسد من المصلح ، الله يعلم المفسد من المصلح فاللي بيصلحك أنت مش عارفه ، يبقى:

    رقم 1- ترك الاعتراض ، مش هنقول من هنا ورايح أي حاجة من الحاجات دي ، الحاجة اللي هنقولها إيه ؟
    قدر الله لا يأتي ألا بخير.


    رقم 2- لا تخاصم ولا تعاتب ، لو عايز ترضيه متخاصمش حد ومتعاتبش حد لأن هذا من قدر الله يقول ابن القيم " فالراضي لا يخاصم ولا يعاتب إلا فيما يتعلق بحق الله " لو حاجة من حقوق ربنا نبتدي نخاصم الناس فيها ونتعاتب الناس وإزاي فرطت في حق من حقوق الله سبحانه وتعالى ، إنما أن أنت تبقى الخصومات عشان هوى النفس ، ممنوع لا يخاصم لا يعاتب .


    رقم 3- لا تسأل الناس شيئاً قال صلى الله عليه وسلم في الحديث الذي رواه الإمام أحمد في مسنده ورواه صحيح الألباني " من كفل لي " اللي يعمل الكلام ده من تكفل لي ألا يسأل الناس شيئاً أتكفل له بالجنة " متطلبش من حد حاجة ، متطلبش ميبقاش قلبك راكن على حد ميبقاش قلبك راكن على المدير اللي هيديك العلاوة فهتاخد مرتب كبير ، قلبك ميركنش عليه ، ميبقاش قلبك راكن على صاحبك هتقول إن شا ءالله أنا متاخد ده للشدة مش هينفعك لحاجة ، لا تسأل الناس شيئاً .


    رقم 4-رضيه بحاجة هو بيحبها وبيرضى عنك لو عملتها زي إيه ؟ في حاجات كتير أوي النبي صلى الله عليه وسلم قال لنا من صنعها رضي الله عز وجل عنه ، زي إيه مثلاً؟ قال صلى الله عليه وسلم "إن الله يرضى لكم ثلاثة ويكره لكم ثلاثة ، عايزين يبقى هو ده الواجب العملي بتاع حلقتنا إيه بقى ؟
    يرضى لكم أن تعبدوه ولا تشركوا به شيئاً

    2- وأن تعتصموا بحبل الله القرآن اعتصموا بالقرآن يبقى القرآن قائدنا والقرآن هو أخذنا إلى طريق الجنة الواجب العملي الثاني ، عايزك النهارده تقرأ بقراءة مستعصم بكتاب الله ، عايزك النهارده تزود وردك بالقرآن ،
    3- وأن تناصحوا من ولاه الله أمر ويكره لكم قيل وقال وكثرة السؤال وإضاعة المال"

    فكر في حاجة هترضيه بيها وفكر في شيء

    هيكون هو طريقك إلى حب ربك

    لو بتحبه هتقول.......أحبه إليه أحبه إليَّ

    لو بتحبه هتقول وأن اعمل صالحاً ترضاه

    لو بتحبه هتتغير في حاجات كتير و .هتاخد قرارات إجابية من اللحظة دي


    (أم فارس)
    م/ن
    ليس عذراً لترك الإستقامة.. إنها جنة تستحق الصبر والمجاهدة
    فمن للأمة الغرقى إذا كنا الغريقينَ ؟
    وما المعنى بأن نحيا فلا نحيي بنا الدينَ ؟



    تعليق


    • #3
      رد: xX احذر .... مش كل عمل صالح هيرضى ربنا !!


      أختى الكريمة : أم فارس
      موضوعك رائع جدا وبصراحه جالى في وقته
      وأسألك وكل أخواتى الدعاء





      سبحان الله وبحمده
      سبحان الله العظيم

      تعليق


      • #4
        رد: xX احذر .... مش كل عمل صالح هيرضى ربنا !!



        جزاك الله خيرا موضوع قيم
        اللهم ارزقنا الإخلاص في القول والعمل

        تعليق


        • #5
          رد: xX احذر .... مش كل عمل صالح هيرضى ربنا !!

          "فاصنع بي ما شئت"

          تقريبا للشيخ هانى حلمي ؟؟
          جزاكـم الله خيرا
          ونفعنا الله وإياكـم بما بلغنـا
          وعظ أعرابي ابنه فقال : أي بني إنه من خاف الموت بادر الفوت ، و من لم يكبح نفسه عن الشهوات أسرعت به التبعات ، و الجنة و النار أمامك .

          تعليق


          • #6
            رد: xX احذر .... مش كل عمل صالح هيرضى ربنا !!

            جزلكِ الله خير الجزاء
            وجعل كل حرف في ميزان حسناتك ثقيلا
            اللهم آمين
            بارك الله فيكِ
            مواضيعي
            أسألكم الدعاء

            تعليق


            • #7
              رد: xX احذر .... مش كل عمل صالح هيرضى ربنا !!

              وجزاكم خيرا مثله
              جزاكم الله خيرا ونفع بكم

              ...........
              حال لا يعلم به إلا الله
              الله المستعان
              الحمد لله
              نسألكم الدعاء

              ليس عذراً لترك الإستقامة.. إنها جنة تستحق الصبر والمجاهدة
              فمن للأمة الغرقى إذا كنا الغريقينَ ؟
              وما المعنى بأن نحيا فلا نحيي بنا الدينَ ؟



              تعليق

              يعمل...
              X