حبيبة قلبي يا اللي زعلانة
انا جاية أنده عليكِ وأقولك
إيه اللي مدايقك
إنتي زعلانة ليـــــــــــــه
جاية أمدلك إيدي وأضغط علي إيدك وأقولك أوووووعي تزعلي
مدام الله عزوجل معانا يرانا يعلم حالنا
الله عزوجل يعلم حالك دقه وجله تماما
الله عزوجل مش ناسيكِ
الله عزوجل ما أوقعك في الأمر اللي مزعلك إلا لخير يعلمه لكِ
بس إنتي للأسف علشان بشر مش شايفة الحقيقة
لكن الله عزوجل يدبر لكِ كل لحظة بالخير لكِ
يدبر لكِ كل شئ جميييييييييييل
يـــقـــول [ابـــن الــقــيـــم] *
الـــحــزن يــضــعــف الــقـــلــب،
ويــــوهـــن الـــعــــزم،،، ويــضـــر الإرادة
... ولا شـــيء أحــــب إلـــى
الــشــيــطـــان مــن حـــزن الــمــــؤمــــن
{إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا }
فـــالـــحـــزن مـــرض مـــن أمـــراض الــقـــلـــب،
يـــمــنـــعـــه مـــن نـــهـــوضــــه وســـيـــره وتـــشــمــيــره.
الـــحــزن يــضــعــف الــقـــلــب،
ويــــوهـــن الـــعــــزم،،، ويــضـــر الإرادة
... ولا شـــيء أحــــب إلـــى
الــشــيــطـــان مــن حـــزن الــمــــؤمــــن
{إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا }
فـــالـــحـــزن مـــرض مـــن أمـــراض الــقـــلـــب،
يـــمــنـــعـــه مـــن نـــهـــوضــــه وســـيـــره وتـــشــمــيــره.
إنتي زعلانة ليه
في حد زعلك لو في حد زعلك متزعليش أيوة متزعليش
لو في حد غلط في حقك بالعكس سامحيه الدنيا مش مستهالة والحمد لله إنك مش إنتي اللي دايقتي حد
وده كله تكفير للذنوب
كان أحد الصالحين بيري أثر ذنبه في خلق زوجته ودابته
مش مهم والله اللي يغلط في حقك أيوة صدقيني سامحي وإعفي خلي قلبك كبيييييير عارفة لما تسامحي قلبك هيبقي حاسس بجمااال فوق الوصف
الله عزوجل هيرزقك راحة عجيبة في قلبك من تسامحك ده
وأعذري الإنسان اللي ضايقك ده إنتي متعرفيش ظروفه إيه متعرفيش كان وقتها إزاي
شوفي المثل الصغير ده
قال آلخشب لِلمسمار :
لقد گسرتني وُ ألمتنيّ
-فرد المسمار قائلاً :
لِوُ گنت رأيت آلدّق فوُق رآسي لگنت عذرتني
* فَ ليعذر النآس بعضهم البعض
فَ گل شخص لآيعرف ظروُف الآخر
لقد گسرتني وُ ألمتنيّ
-فرد المسمار قائلاً :
لِوُ گنت رأيت آلدّق فوُق رآسي لگنت عذرتني
* فَ ليعذر النآس بعضهم البعض
فَ گل شخص لآيعرف ظروُف الآخر
وقبل ما تحكمي علي أي حد خلي نفسك مكانه وعيشي ظروفه بعدها قولي اللي إنتي عايزاه
فخليكِ جدعة ومتسامحة
ده الرسول عليه أفضل الصلاة والسلام قال اللي قلبه يكون صافي ومش شايل حاجة في قلبه وحشة تجاه حد من أفضل الناس
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو, قَالَ : قِيلَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : أَيُّ النَّاسِ أَفْضَلُ ؟ قَالَ : " كُلُّ مَخْمُومِ الْقَلْبِ صَدُوقِ اللِّسَانِ " , قَالُوا : صَدُوقُ اللِّسَانِ نَعْرِفُهُ , فَمَا مَخْمُومُ الْقَلْبِ , قَالَ : " هُوَالتَّقِيُّ النَّقِيُّ , لَا إِثْمَ فِيهِ , وَلَا بَغْيَ , وَلَا غِلَّ , وَلَا حَسَدَ " .
وإنتي بكده بتسيبي لقبك مساحة كبيييييييييييرة علشان ينشغل بالله عزوجل
لأن أي حاجة من شيل البغض والكره ده بيحرق ويولع في القلب ويبقي عندك حب الإنتقام
لكن ليه ده كله وإنتي لو ريحتي نفسك وبقيتي متسامحة هترتاحي أوووي
نيحي تاني حاجة ممكن تبقي بنات كتييييير
هي تأخر الزواج
إنتي بشر وعندك مشاعر وأحاسيس ونفسك تحافظي علي نفسك
كل ده جميل وكلنا عندنا مشاعر
لكن الله عزوجل ما أخر عنكِ شيئا إلا لأنه يعلم الخيرة لكِ
فطرة وطبيعي جدا البنت في سن الزواج تفكرفي الزواج ..
و إلا ما تبقاش طبيعية !!
XXبس اللي مش طبيعي >> التفكير الزيادةXX
اللي بيخلي البنت ماتتصورش السعادة إلا في الزواج
ما تتخيلش طعم الحياة ولا لذة الطاعة إلا لو كانت مع زوجها "المستقبلي"
وده طبعا أكبر سكينة بتحز بها قلبها بالبطئ!
وماتقولش لنفسها الموضوع ده تسالي .. دي مجرد أحلام يقظة مسيري أصحى منها
لكن الفكرة أنك بتضعفي طاقة قلبك لأنك بتحمليه فوق طاقته
روشتة العلاج في كلمتين:
الانشغال + الالتزام
هم اللي بيضبطوا موضوع التفكير الزيادة
الانشغال >>> معلوم أن وقت الفراغ اللي هتفكري فيه في موضوع الزواج ..هيتملي بالتفكير في الحاجات اللي مشغولة بها
الالتزام>>> هيخلي جواكي سكينة وطمأنينة أن الرزق هيجي في وقته بإذن الله ..
ولو ماجاش بقى ؟؟؟؟
افتكري الجملة اللي كنا واحنا صغيرين نقولها:
وعايزاكي تقوليها بأكبر ابتسامة
جـــه ... ماجاش ... أديــنا قاعديــــــن !!
بس قاعدين بنعبد ربنا .. مشغولين بطاعته
والله فعلا بعد الزواج الواحد بيتحسر على حاجات كتير كان نفسه يخلصها قبل الزواج
اشغلي نفسك بدراسة علم شرعي .. حفظ القرآن .. الاشتراك في جمعيات خيرية أو نشاطات تبع المسجد
بجد هتحسي أن حياتك لها معنى و هدف وهيقل التفكير كتير
وتيقني..
اللي بيشتغل لربنا .. ربنا بيفتح عليه أبواب فضله
واللي بيطمع في ربنا .. ربنا بيرزقه من غير حساب
بس طبعا تكون النية الشغل لربنا مش لحاجة تانية
حاجة كمان نسيت أقولها .. الواحد مش ضامن عمره .. فلما يموت وهو في الطريق خير من أنه يموت وهو لسه واقف في مكانه
لأني بشوف ناس كتير بتعلق سبب فتورها عن الطاعة وكده بأنها منتظرة الزوج اللي يعينها عالطاعة و و و و
فبجد اللي بتفكر كده فعلا بتضيع عمرها لأنها ما اتخلقتش للزواج فقط .. ده جزء من رسالتها
وربنا اللي بيده مقاليد السماوات والأرض واللي قال سبحانه عن نفسه:
"أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ "
يعلم أن فلانة حالها هينصلح لو تزوجت
ويعلم أن علانة حالها هينتكس لو تزوجت
فالواحد فعلا يتوكل على ربنا ويسيب الأمر له وحده
هل أنتي تعرفي أنتي هينصلح حالك ولا هينتكس بالزواج ؟
هل تضمني أن زواجك يستمر أو يحصل تفاهم و ود بينك وبين زوجك أو العكس يحصل نفور ؟
ونصيحة لما تقعدي مع صحباتك اللي لسه غير متزوجات ماتتكلموش كتير أو خالص في موضوع الزواج
عارفة أنها نصيحة غريبة بس فعلا هتريح كتير
لأن الكلام ده لما بترجعي البيت وبتبقى لوحدك بتقعدي تفكري فيه تاني و أكتر
لأني كتير بشوف بنات مشغولة بموضوع الزواج جدا وكلهم أحسبهم على خيرملتزمات مش بتوع مصاحبة ولاد والكلام ده .. وعلى خلق وخير ربنا يبارك فيهم
لكن بلاقيها مثلا بتكتب رسايل لزوجها المستقبلي مع أنها لسه مش مخطوبة ولا متزوجة
بس شغل القلب والتفكير بالموضوع ده هيتعبها أوووي
لأنها على كل الأحوال هتبقى تعبانة
*لو لا قدر الله ما تزوجتش هتبقى حياتها كئيبة جدا
لأنها بانية سعادتها على شئ واحد >>> وهو الزواج
فلو الشئ ده ما اتحققش هتبقى حياتها ضلمة ومالهاش طعم
وده طبعا أكبر غلط
*ولو حتى اتخطبت .. معذرة في اللفظ "هتدلق زي الجردل" لأن قلبها هيبقى متعطش أوي لأي مشاعر .. وهيأثر جدا على اختياراتها للعريس .. هتتخيل كل كلمة كانت بتكتبهاله فيه حتى لو مش مقاسه ولا راكبة فيه
واللي بقوله من واقع تجارب شفتها ..
زي ما بيقولوا عندها فراغ عاطفي فهتشبعه في أي واحد يقع في وشها
حتى لو الظروف الظاهرة قدامها أنه مش مناسب لها هتوافق عليه
وهتفضل ولو حتى كان بيبص للأبجورة اللي جنبها هتقول ده عينه مازلتش من علي وهتبرر عيوبه و هتعيش نفسها في أوهام لحد ما تتقرص وتفوق
*ولو دخلت وخرجت في كذا تجربة خطوبة فاشلة .. قلبها مش هيتحمل الضغط وقلبها هيتهري بالتجارب دي
لأن استهلاك المشاعر بيستهلك قلبها معاه
وأنتي كده كده مش هتتزوجي إلا شخص واحد
ليه تقعد تهري وتهلك فيه بالشكل ده ؟
لكن لو الموضوع عندها من الاول في المستوى العادي المنضبط
أن كل شئ بقدر الله والمشاعر كلهاااااااااا كلهاااااااا وبأكد كلهااااا بتيجي بعد الزواج
والتفكير الكتير مش هيقدم ولا هيؤخر حاجة
مش هقول مش هتتأثر .. أكيد هتتأثر لكن هيبقى عندها صبر ويقين
اقفلي على قلبك لحد ما ربنا يأذن لك بصاحب النصيب
و صدقيني نصيبك و رزقك هو اللي بيجري وراكي.. مش أنتي اللي تجري وراه
اصبري واحتسبي صبرك ده عند ربنا
واستغلي فترة الصبر ده في اصلاح نفسك عشان تكوني زوجة صالحة بإذن الله
صدقيني
كللللللللللللل ده تربية لقلبك
هتكوني إنسانة بجد قلبك إتعلم كتير قلبك عرف معاني كتير بقي قادر يتحمل كتير
ولو أي حاجة تاني في حياتنا مالية قلبنا حزن
بلاش الحزن والله بلاش
وإعلمي والله في المحن القلوب بتتربي بجد بتتعلم بتتولد من جديد
بتعرف الصح كتييييييييير أوووي
وبتلجأ لله عزوجل
خلي أي فترة صعبة في حياتك بجد إستغليها صح لأنك كده كده هتخرجي من الأزمة لأن فرج الله قريـــــب
قريـــب أووووووي
إستغليها إعملي عمليه تركيز لقلبك
قربي من الله عزوجل أوووووي
مش تملي من مناجاته كلميه قوليله كل حاجة أطلبي منه اللي عوزاه فضفضي ومتمليش
ومين غيره حبيبك اللي هو أقرب إليكِ من حبل الوريد
اللي دايما بيتعامل معانا بالكرم
صدقيني المحنة ساعتها هتحبيها اووووي لأنها علمت قلبك كتيييييييير أوووي وخلتك تعيشي من جميييييل المناجاه اللي مكنتيش متصوراه
وقلبك بقي حاسس بمعاني أول مرة يحسها
هتجرجي بقلب مش تتخيليه
وإعلمي إن الله يريد بكِ كل الخير
ربما في أشياء في قلبك الله عزوجل لا يحبها يريدها أن تخرج في المحنة دي
صدقيني المحنة دي منحة لقلبك ولنفسك ولروحك علشان تطيري فوووق أوووي وتحلقي وتقربي من الله عزوجل
ساعتها مش هتشعري بأدني ألم
بس إنتي قربي ونادي علي الرحيم وقوليله يـــــارب وبعدها كملي إنتي
سيجعل الله بعد عسر يسرًا..و
لا يأتي الفجر إلا بعد أشد لحظات الليل ظلمة..
ولا يأتي النصر إلا بعد الاستيئاس منه {حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا} [يوسف: 110].
فأبشروا.
ولازم تعرفي إن في حزن ممنوووع
الحزن الممنوع والحزن المشروع ..
♥/
قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله كما في [ مجموع فتواه ] :
[ وأما " الحزن " فلم يأمر الله به ولا رسوله
بل قد نهى عنه في مواضع وإن تعلق بأمر الدين
كقوله تعالى : { وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ }
وقوله : { وَلا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلا تَكُ فِي ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ }
وقوله : { إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا }
وقوله : { لَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ }
وقوله : {لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ } وأمثال ذلك كثير .
وذلك لأنه لا يجلب منفعة ولا يدفع مضرة .. فلا فائدة فيه
وما لا فائدة فيه لا يأمر الله به
نعم لا يأثم صاحبه إذا لم يقترن بحزنه محرم .. كما يحزن على المصائب
كما قال النبي صلى الله عليه وآله وسلم :
{ إن الله لا يؤاخذ على دمع العين ولا على حزن القلب
ولكن يؤاخذ على هذا أو يرحم وأشار بيده إلى لسانه }
وقال صلى الله عليه وسلم :
{ تدمع العين ويحزن القلب ولا نقول إلا ما يرضي الرب }
ومنه قوله تعالى :
{ وَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَا أَسَفَى عَلَى يُوسُفَ وَابْيَضَّتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيمٌ} .
وقد يقترن بالحزن ما يثاب صاحبه عليه ويحمد عليه
فيكون محمودا من تلك الجهة لا من جهة الحزن
كالحزين على مصيبة في دينه وعلى مصائب المسلمين عموما
فهذا يثاب على ما في قلبه من حب الخير وبغض الشر وتوابع ذلك
ولكن الحزن على ذلك
إذا أفضى إلى ترك مأمور من الصبر والجهاد وجلب منفعة ودفع مضرة نهي عنه
وإلا كان حسب صاحبه رفع الإثم عنه من جهة الحزن
وأما إن أفضى إلى ضعف القلب واشتغاله به عن فعل ما أمر الله ورسوله به
كان مذموما عليه من تلك الجهة .. وإن كان محمودا من جهة أخرى .]
انتهى كلامه رحمه الله
♥/
قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله كما في [ مجموع فتواه ] :
[ وأما " الحزن " فلم يأمر الله به ولا رسوله
بل قد نهى عنه في مواضع وإن تعلق بأمر الدين
كقوله تعالى : { وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ }
وقوله : { وَلا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلا تَكُ فِي ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ }
وقوله : { إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا }
وقوله : { لَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ }
وقوله : {لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ } وأمثال ذلك كثير .
وذلك لأنه لا يجلب منفعة ولا يدفع مضرة .. فلا فائدة فيه
وما لا فائدة فيه لا يأمر الله به
نعم لا يأثم صاحبه إذا لم يقترن بحزنه محرم .. كما يحزن على المصائب
كما قال النبي صلى الله عليه وآله وسلم :
{ إن الله لا يؤاخذ على دمع العين ولا على حزن القلب
ولكن يؤاخذ على هذا أو يرحم وأشار بيده إلى لسانه }
وقال صلى الله عليه وسلم :
{ تدمع العين ويحزن القلب ولا نقول إلا ما يرضي الرب }
ومنه قوله تعالى :
{ وَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَا أَسَفَى عَلَى يُوسُفَ وَابْيَضَّتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيمٌ} .
وقد يقترن بالحزن ما يثاب صاحبه عليه ويحمد عليه
فيكون محمودا من تلك الجهة لا من جهة الحزن
كالحزين على مصيبة في دينه وعلى مصائب المسلمين عموما
فهذا يثاب على ما في قلبه من حب الخير وبغض الشر وتوابع ذلك
ولكن الحزن على ذلك
إذا أفضى إلى ترك مأمور من الصبر والجهاد وجلب منفعة ودفع مضرة نهي عنه
وإلا كان حسب صاحبه رفع الإثم عنه من جهة الحزن
وأما إن أفضى إلى ضعف القلب واشتغاله به عن فعل ما أمر الله ورسوله به
كان مذموما عليه من تلك الجهة .. وإن كان محمودا من جهة أخرى .]
انتهى كلامه رحمه الله
وفي النهاية متمليش من الدعااااااااااااء
الدعاء ده كنز وهبه الله عزوجل لينا أووووعي تفرطي فيه
وأتمني تنسي الحزن بقي وتفرحي يا بنت الإسلام ^_^
تعليق