جزاكم الله خيرالجزاء وبارك الله فيكم وتقبل منكم وغفر لنا ولكم
بحبــ ♥ ــك يا ربـــــــ وأسألك حبــــك
تعصي الله وأنت تظهر حبه ، هذا لعمري في القياس شنيع ،لو كان حبك صادقا لأطعته ، إنَّ المحب لمن يحب مطيع ، في كل يوم يبتديك بنعمة ، منه وأنت لشكر ذاك مضيع
قال ابن عمر : والله كأني أنظر إلى المنبر يتحرك من أسفل شيء منه ، والنبي صلى الله عليه وسلم واقف عليه ، وأنا أقول أساقط هو برسول الله صلى الله عليه وسلم ..
فاذكروا الله العظيم الجليل يذكركم ، واشكروه على نعمه يزدكم ..
ولذكر الله أكبر والله يعلم ما تصنعون..
فإن صحة الأبدان ، وأمن الأوطان ، ورغد العيش هي مقومات الحياة ،
ولذا قال النبي صلى الله عليه وسلم : ( من أصبح منكم آمناً في سربه ، معافى في بدنه ، عنده قوت يومه ، فكأنما حيزت له الدنيا بحذافيرها ) . [أخرجه الترمذي وابن ماجه وهو حديث حسن] .
بفقدان واحدة من هذه الثلاث يكون عيش الإنسان منغصاً ولربما تمنى الموت .
هذه النعم الثلاث عندما يجدها الإنسان فإنه لا يحس بمرور الأيام ، وانقضاء الأعوام ؛ فالأيام تمر عليه سريعاً .
كان هذا العام بالأمس مبتدئاً ، وها هو الآن ينتهي ، وكأننا لم نعش أيامه وشهوره ؛ لكن المرضى والخائفين والجائعين والأسرى والمسجونين ، قد طالت عليهم أيامه وأبطأت شهوره ، من شدة ما يجدون ويحسون !!
ضرورة المحاسبة :
في آخر أيام هذا العام لا بد من المحاسبة والمراجعة ؛
فالمؤمن يعلم أن حياته ليست عبثاً ، ويدرك أنه لم يخلق هملاً ، وهو على يقين أنه لن يترك سدى . وقد يعمل الإنسان في حياته أعمالاً ثم ينساها ؛
لكنه يوم القيامة سيوفاها كما قال تعالى : {يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيد } [المجادلة:6] .
كيفية المحاسبة : لا بد أن ينظر الإنسان في عمله ، ويتأمل حاله كيف قضى عامه ؟ وفيم صرف أوقاته ؟
في عامه الراحل كيف كانت علاقته بربه ؟
هل حافظ على فرائضه ، واجتنب زواجره ؟
هل اتقى الله في بيته ؟
هل راقب الله في عمله وكسبه وفي كل شؤونه وأحيانه ؟
فإنه إن فعل ذلك صار يعبد الله كأنه يراه ، فإن لم يكن يراه فإن الله تعالى يراه .
ومن حاسب نفسه في العاجلة أمن في الآخرة ، ومن ضحك في الدنيا كثيراً ولم يبك إلا قليلاً يخشى عليه أن يبكي في القيامة كثيراً .
كما قال تعالى :{ فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلاً وَلْيَبْكُوا كَثِيراً } [التوبة:82]
قال ابن عباس رضي الله عنه : (( الدنيا قليل فليضحكوا فيها ما شاؤا فإذا انقطعت وصاروا إلى الله تعالى استأنفوا في بكاء لا ينقطع عنهم أبداً )) [أخرجه ابن جرير وابن أبي شيبة بإسناد صحيح] .
وعن أبي هريرة وأبي سعيد رضي الله عنهما قالا : قال رسول صلى الله عليه وسلم : (( يؤتى بالعبد يوم القيامة فيقال : ألم أجعل لك سمعاً وبصراً ومالاً وولداً ، وسخرت لك الأنعام والحرث ، وتركتك ترأس وتربع فكنت تظن أنك ملاقيَّ يومك هذا ؟ فيقول : لا ، قيقول له : اليوم أنساك كما نسيتني )) [أخرجه الترمذي بسند صحيح]
وقال : معنى قوله : (اليوم أنساك كما نسيتني) : اليوم أتركك في العذاب .
علاج القلوب قبل علاج الأبدان :
إذا كان مرضى الأبدان يشخصون الداء ، ولا يزالون في متابعة مستمرة للمرض حتى يقضي عليه ؛ فبطريق الأولى والأحرى يفعل ذلك مرضى الذنوب والآثام .
إن استصلاح القلوب أهم وآكد من استصلاح الأبدان . وإذا كانت الحياة تنقلب عذاباً عند فساد الأبدان ؛ فعذاب الآخرة أشد وأنكى لمن فسدت قلوبهم .
إن مجالات الذنوب والمعاصي في هذا الزمن واسعة ، والداعي لها كثير ، وسبل الطاعة ضيقة ، والداعي لها قليل .فالفتن تلاحق الناس في أسواقهم وأعمالهم ، وتملأ عليهم بيوتهم ، وتفسد أولادهم ونساءهم ، ولا يزال أهل الباطل يجرون عباد الله إلى باطلهم وسيستمرون ،
فماذا علمنا لدرء الشر عن أنفسنا وبيوتنا ؟!
إن عامنا يمضي وذنوبنا تزداد ، وإن آخرتنا تقترب ونحن عنها غافلون – إلا من رحم الله وقليل ما هم!- نمنّ على الله بالقليل من الطاعات ، ونواجهه بالكبائر والموبقات !! فهل ندرك أننا لا نزال غافلين ؟!
جاء قوم إلى إبراهيم أدهم رحمه الله في سنة أمسكت فيها السماء وأجدبت فيها الأرض فقالوا له : استبطأنا المطر فادع الله لنا . فقال : تستبطئون المطر ، وأنا استبطئ الحجارة .
آثار الذنوب على الأمة :
بسبب الذنوب والمعاصي ، وإصرار كثير من العباد عليها : أصبحت أمة الإسلام مائدةً ممدودة لكل طاعم ، وصندوقاً مفتوحاً لكل آخذ ،
وقصة يحكيها كل شامت ، نسوا الله فنسيهم ، وتركوا أمره فسلط عليهم أعداءهم .
أورثتهم الذنوب ذلاً ومهانة ، سكنت معها القلوب بل ماتت . ألفت العيون دموع اليتامى ، واعتادت الآذن على أنات الأيامى . ولقد أصبح قتل المسلم الأعزل في كثير من الأقطار أمراً سهلاً ؛ بل ممتعاً يدعو للفرحة والنزهة من قبل الكافرين .. ولا حول ولا قوة إلا بالله العزيز الحكيم .
والمصيبة أنه يصاحب هذا التسلط من الأعداء تفرق المسلمين ؛ وتشتت أمرهم ، واختلاف كلمتهم ؛ فبعضهم يكره بعضاً ، ويتباغضون أشد من بغضهم لأعدائهم في كثير من الأقطار والبقاع . فلماذا كل هذا ؟!
إن النظرة المتأنية لأسباب هذا الذل والهوان ، وذلك الاختلاف والافتراق توجد قناعةً مفاداها أن الذنوب والمعاصي من أهم أسباب ذلك ؛ بل هي السبب الرئيسي له .
ماذا قدمنا لأمتنا ؟!
إن جميع المسلمين في الأرض لم يرضوا عن واقعهم المهين ؛ لكن هل تحركوا لتغييره ؟! كل فرد من الأفراد يتأسف ويأسى لواقع أمته ، ولو تأملت حاله لوجدته سبباً من أسباب هذا الواقع !!
إن صلاح الأفراد فيه صلاح الأمم ، وإن فسادهم فيه فسادها .. إذا أصلح كل فرد نفسه ومن هم تحت يده ، ونشر الإصلاح بين الناس على قدر جهده ووسعه صلحت الأمة بإذن الله تعالى . أما أن يكون كل فرد فاسداً في نفسه مفسداً لمن هم تحت يده – إلا من رحم الله – ويريد أن تصلح الأمة ، وأن تعتز وتنتصر على أعدائها ؛ فذلك من أبعد المحال ، والله لا يصلح عمل المفسدين .
إن مشكلتنا تتخلص في أننا لا نحس بأننا سبب من أسباب انحدار أمتنا وتخلفها ، ونتغافل عن كوننا جزءاً من أجزاء الأمة التي نريد صلاحها ، وكل واحد منا يرمي باللائمة على الغير . ومن المضحك جداً أن نلوم عدوّنا ، ونجعله سبب مشاكلنا ؛ لكي نتنصل من مسؤولياتنا ، ونرتاح من تبعات التحليل والتدقيق ، والمحاسبة والتقويم ، فهل ندرك ذلك في نهاية عام نودعه وبداية عام نستقبله ؟! ونفقه أن الأمة لن تصلح وتنتصر حتى يصلح كل فرد من أفرادها نفسه ، وينتصر على أهوائه وشهواته ؟! نرجو أن ندرك ذلك ونعقله .
ياتري رد فعل طارق هيكون إيه بعد سماع هذا الدرس
وماذا ستفعل شروق معه بعد ذلك
ده اللي هنعرفه الحلقة القادمة بإذن الله
وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
رضي الله عنك وأرضاك
قال ابن عمر : والله كأني أنظر إلى المنبر يتحرك من أسفل شيء منه ، والنبي صلى الله عليه وسلم واقف عليه ، وأنا أقول أساقط هو برسول الله صلى الله عليه وسلم ..
فاذكروا الله العظيم الجليل يذكركم ، واشكروه على نعمه يزدكم ..
ولذكر الله أكبر والله يعلم ما تصنعون..
فإن صحة الأبدان ، وأمن الأوطان ، ورغد العيش هي مقومات الحياة ،
ولذا قال النبي صلى الله عليه وسلم : ( من أصبح منكم آمناً في سربه ، معافى في بدنه ، عنده قوت يومه ، فكأنما حيزت له الدنيا بحذافيرها ) . [أخرجه الترمذي وابن ماجه وهو حديث حسن] .
بفقدان واحدة من هذه الثلاث يكون عيش الإنسان منغصاً ولربما تمنى الموت .
هذه النعم الثلاث عندما يجدها الإنسان فإنه لا يحس بمرور الأيام ، وانقضاء الأعوام ؛ فالأيام تمر عليه سريعاً .
كان هذا العام بالأمس مبتدئاً ، وها هو الآن ينتهي ، وكأننا لم نعش أيامه وشهوره ؛ لكن المرضى والخائفين والجائعين والأسرى والمسجونين ، قد طالت عليهم أيامه وأبطأت شهوره ، من شدة ما يجدون ويحسون !!
ضرورة المحاسبة :
في آخر أيام هذا العام لا بد من المحاسبة والمراجعة ؛
فالمؤمن يعلم أن حياته ليست عبثاً ، ويدرك أنه لم يخلق هملاً ، وهو على يقين أنه لن يترك سدى . وقد يعمل الإنسان في حياته أعمالاً ثم ينساها ؛
لكنه يوم القيامة سيوفاها كما قال تعالى : {يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيد } [المجادلة:6] .
كيفية المحاسبة : لا بد أن ينظر الإنسان في عمله ، ويتأمل حاله كيف قضى عامه ؟ وفيم صرف أوقاته ؟
في عامه الراحل كيف كانت علاقته بربه ؟
هل حافظ على فرائضه ، واجتنب زواجره ؟
هل اتقى الله في بيته ؟
هل راقب الله في عمله وكسبه وفي كل شؤونه وأحيانه ؟
فإنه إن فعل ذلك صار يعبد الله كأنه يراه ، فإن لم يكن يراه فإن الله تعالى يراه .
ومن حاسب نفسه في العاجلة أمن في الآخرة ، ومن ضحك في الدنيا كثيراً ولم يبك إلا قليلاً يخشى عليه أن يبكي في القيامة كثيراً .
كما قال تعالى :{ فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلاً وَلْيَبْكُوا كَثِيراً } [التوبة:82]
قال ابن عباس رضي الله عنه : (( الدنيا قليل فليضحكوا فيها ما شاؤا فإذا انقطعت وصاروا إلى الله تعالى استأنفوا في بكاء لا ينقطع عنهم أبداً )) [أخرجه ابن جرير وابن أبي شيبة بإسناد صحيح] .
وعن أبي هريرة وأبي سعيد رضي الله عنهما قالا : قال رسول صلى الله عليه وسلم : (( يؤتى بالعبد يوم القيامة فيقال : ألم أجعل لك سمعاً وبصراً ومالاً وولداً ، وسخرت لك الأنعام والحرث ، وتركتك ترأس وتربع فكنت تظن أنك ملاقيَّ يومك هذا ؟ فيقول : لا ، قيقول له : اليوم أنساك كما نسيتني )) [أخرجه الترمذي بسند صحيح]
وقال : معنى قوله : (اليوم أنساك كما نسيتني) : اليوم أتركك في العذاب .
علاج القلوب قبل علاج الأبدان :
إذا كان مرضى الأبدان يشخصون الداء ، ولا يزالون في متابعة مستمرة للمرض حتى يقضي عليه ؛ فبطريق الأولى والأحرى يفعل ذلك مرضى الذنوب والآثام .
إن استصلاح القلوب أهم وآكد من استصلاح الأبدان . وإذا كانت الحياة تنقلب عذاباً عند فساد الأبدان ؛ فعذاب الآخرة أشد وأنكى لمن فسدت قلوبهم .
إن مجالات الذنوب والمعاصي في هذا الزمن واسعة ، والداعي لها كثير ، وسبل الطاعة ضيقة ، والداعي لها قليل .فالفتن تلاحق الناس في أسواقهم وأعمالهم ، وتملأ عليهم بيوتهم ، وتفسد أولادهم ونساءهم ، ولا يزال أهل الباطل يجرون عباد الله إلى باطلهم وسيستمرون ،
فماذا علمنا لدرء الشر عن أنفسنا وبيوتنا ؟!
إن عامنا يمضي وذنوبنا تزداد ، وإن آخرتنا تقترب ونحن عنها غافلون – إلا من رحم الله وقليل ما هم!- نمنّ على الله بالقليل من الطاعات ، ونواجهه بالكبائر والموبقات !! فهل ندرك أننا لا نزال غافلين ؟!
جاء قوم إلى إبراهيم أدهم رحمه الله في سنة أمسكت فيها السماء وأجدبت فيها الأرض فقالوا له : استبطأنا المطر فادع الله لنا . فقال : تستبطئون المطر ، وأنا استبطئ الحجارة .
آثار الذنوب على الأمة :
بسبب الذنوب والمعاصي ، وإصرار كثير من العباد عليها : أصبحت أمة الإسلام مائدةً ممدودة لكل طاعم ، وصندوقاً مفتوحاً لكل آخذ ،
وقصة يحكيها كل شامت ، نسوا الله فنسيهم ، وتركوا أمره فسلط عليهم أعداءهم .
أورثتهم الذنوب ذلاً ومهانة ، سكنت معها القلوب بل ماتت . ألفت العيون دموع اليتامى ، واعتادت الآذن على أنات الأيامى . ولقد أصبح قتل المسلم الأعزل في كثير من الأقطار أمراً سهلاً ؛ بل ممتعاً يدعو للفرحة والنزهة من قبل الكافرين .. ولا حول ولا قوة إلا بالله العزيز الحكيم .
والمصيبة أنه يصاحب هذا التسلط من الأعداء تفرق المسلمين ؛ وتشتت أمرهم ، واختلاف كلمتهم ؛ فبعضهم يكره بعضاً ، ويتباغضون أشد من بغضهم لأعدائهم في كثير من الأقطار والبقاع . فلماذا كل هذا ؟!
إن النظرة المتأنية لأسباب هذا الذل والهوان ، وذلك الاختلاف والافتراق توجد قناعةً مفاداها أن الذنوب والمعاصي من أهم أسباب ذلك ؛ بل هي السبب الرئيسي له .
ماذا قدمنا لأمتنا ؟!
إن جميع المسلمين في الأرض لم يرضوا عن واقعهم المهين ؛ لكن هل تحركوا لتغييره ؟! كل فرد من الأفراد يتأسف ويأسى لواقع أمته ، ولو تأملت حاله لوجدته سبباً من أسباب هذا الواقع !!
إن صلاح الأفراد فيه صلاح الأمم ، وإن فسادهم فيه فسادها .. إذا أصلح كل فرد نفسه ومن هم تحت يده ، ونشر الإصلاح بين الناس على قدر جهده ووسعه صلحت الأمة بإذن الله تعالى . أما أن يكون كل فرد فاسداً في نفسه مفسداً لمن هم تحت يده – إلا من رحم الله – ويريد أن تصلح الأمة ، وأن تعتز وتنتصر على أعدائها ؛ فذلك من أبعد المحال ، والله لا يصلح عمل المفسدين .
إن مشكلتنا تتخلص في أننا لا نحس بأننا سبب من أسباب انحدار أمتنا وتخلفها ، ونتغافل عن كوننا جزءاً من أجزاء الأمة التي نريد صلاحها ، وكل واحد منا يرمي باللائمة على الغير . ومن المضحك جداً أن نلوم عدوّنا ، ونجعله سبب مشاكلنا ؛ لكي نتنصل من مسؤولياتنا ، ونرتاح من تبعات التحليل والتدقيق ، والمحاسبة والتقويم ، فهل ندرك ذلك في نهاية عام نودعه وبداية عام نستقبله ؟! ونفقه أن الأمة لن تصلح وتنتصر حتى يصلح كل فرد من أفرادها نفسه ، وينتصر على أهوائه وشهواته ؟! نرجو أن ندرك ذلك ونعقله .
ياتري رد فعل طارق هيكون إيه بعد سماع هذا الدرس
وماذا ستفعل شروق معه بعد ذلك
ده اللي هنعرفه الحلقة القادمة بإذن الله
وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
رضي الله عنك وأرضاك
[[ يا أيها الذِينَ آمنوا هل أَدلكم على تجارة تنجيكم من عذاب أليم * تؤمنون بالله ورسوله وتجاهدون في سبيل الله بأموالكم وأنفسكم ذلكم خير لّكم إن كنتم تعلمون * يغفر لكم ذنوبكم ويدخلكم جنات تجري من تحتها الأنهار ومساكن طيبة في جنات عدن ذلك الفوز العظيم ]] اللهم إرحم أبي .
علشان الحماس اللي عندك ده يتخلط بالحاجات اللي هقولك عليها ويعملولنا خلطة حلوة هتساعد طروقة أوووي ^^
بص يا طروقة دلوقتي لازم تعرف إن التغيير والتوبة دي محتاجينها أوووي
فاكر قصة الرجل اللي كان علي أيام سيدنا موسي اللي كان بيعصي ربنا من أربعين سنة
فتأخر النصر علي سيدنا فدعا ربنا فقاله في بني إسرائيل رجل بيعصيني منذ أربعين سنة
فسيدنا موسي أخبر قومه بالأمر فالرجل تاب
فلما تاب النصر جي
فشوفت أد إيه النصر لأمة بحالها تأخر بسبب ذنب واحد بس
قال الله تعالى : " إن تنصروا الله ينصركم"
فعايزين ننصر دين ربنا يا طارق عايزين يكون لينا هدف في الحياة
ممكن دلوقتي الشيطان يقولك يا عم هو انا بس اللي بعمل كده أو كنت بعمل كده
مافي غيري كتييييييييير
لأ
ما لو كل واحد بدأ بنفسه كلنا هنتغير بإذن الله
لكن لو كل واحد فينا قعد يقول هو مفيش غيري محدش هيتغير
صح ولا لأ
طارق : صح يا شروق
شروق : ربنا يبارك فيكِ يا طارق
تاني حاجة هي الشريط اللي سمعته ده وكان كافي ومش هتكلم كتير
الموت يا طارق
مفيش حد فينا ضامن عمره يا حبيبي
ممكن نسيب الدنيا دي في أي لحظة
فعلشان الواحد يتغير
هيمر بكذا خطوة
أول حاجة
( 1 ) الإخلاص لله و صدق اللجوء إليه
انت عاوز تتغير ليه علشان ربنا أمرك تسيب المعاصي و لا علشان مالكش نفس ؟
و لا علشان واحد صاحبك مبيحبكش تعمل كدة ؟ و لا خايف من الفضيحة ؟
فتخلص النية لله قبل كل شيء .... يا رب أنا هتغير علشانك يا رب
ادعو الله في سجودك و كل أحوالك يا رب أعني على التوبة يا رب أنا عاوز
أتوب علشانك يا رب
يا رب انا ناوي من كل قلبي اني اتوب أعني على التوبة يا رب
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم :
" إنما الأعمال بالنيات و إنما لكل امريء ما نوى فمن كانت هجرته إلى الله و رسوله فهجرته إلى الله و رسوله و من كانت هجرته لدنيا يصيبها أو إمرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه "
أخلص نيتك لله تؤجر عليها
( 2 ) التـــــــوبـــــــة:
هنتوب لربنا من كل حاجة بتغضبه و ربنا هييسر لنا كل أمورنا
كل حاجة كل حاجة تغضب ربنا هنتوب منها حالا و بدون تردد علشان
عاوزين نرضي ربنا
شروط التوبة :
1 - الاخلاص " و اتكلمنا عليه "
2 -الإقلاع عن الذنب فورا " حالا مفيش حاجة اسمها كمان ساعة مفيش لما اكبر او لما اتجوز مفيش لما اشوف وظيفة الاول ...... من دلوقتي حالا هتوب لربنا و مش هرجع للذنب تاني "
3 - العزم على عدم العودة إلى الذنب " مش ناوي اتوب بصورة مؤقتة علشان انجح او غيره و بعدها ارجع للذنب لكن ناوي أتوب نهائيا من الذنب "
4 - أن يكون في زمن التوبة " قبل الغرغرة التي تسبق الموت و قبل طلوع الشمس من مغربها "
5 - الندم على ما فات من المعاصي " متبقاش فرحان انك كنت بتعصي ربنا لكن كل ما تفتكر المعصية اجتهد انك تعمل حسنات أكتر تغطي على المعصية دي و اندم عليها "
6 - التخلص من حقوق العباد " لو سرقت واحد ارجعله فلوسه و اغتبت واحد استسمحه و هكذا "
( 3 ) خليك شجاع و خد قرارك
دي الخطوة اللي كتير مبيعرفش يتخطاها و بتصعب عليه
فعايزاك تاخد القرار قبل فوات الأوان
أبو طالب عم النبي صلى الله عليه و سلم في القصة المعروفة لما النبي صلى الله
عليه و سلم طلب منه ان ينطق الشهادتين قبل أن يموت مباشرة لكن أبو طالب
استمع لكلام ابي جهل عندما قال له أترغب عن ملة عبد المطلب ؟ فكان آخر ما قال هو على ملة عبد المطلب
خد قراره و مات كافر خد قراره غلط في الوقت اللي مينفعش فيه قرار غلط ابدا
و كانت فرصته الأخيرة
فمش عايزين الفرصة الأخيرة تيجي وكمان ممكن منعرفش ناخد فيها القرار
خد قرارك و انتصر على نفسك حالا و متترددش
قول يا رب انا هتوب من كل الذنوب و خدت قراري اني مش هرجع تاني ابدا و ادعو ربنا يعينك
الناس اللي بتشرب السجاير مش عاوز تسيبها ليه ؟ لو سيبتها هيحصلها حاجة ؟ و لا حاجة هما بس بيوهموا نفسهم
والأغاني هيحصلهم ايه لو سابوها ؟ و لا حاجة و الهدوم الضيقة دي هيحصل ايه لو جابت بدالها هدوم ينطبق عليها اسم حجاب شرعي و تسترها ؟
هيحصلها كل خير
فعيزاك تاخد القرار بشجاعة يا طارق
خليك قوي وإتغلب علي كل العواقب
4_وأصحابك بقي
سيب أصحاب السوء اللي كانوا بيسبوك تعمل المعصية و محدش ينصحك
استبدلهم بأصحاب يدلوك على فعل الخير
أصحاب يدلوك لو عملت حاجة غلط و ينصحوك لو تأخرت عن الطاعة
لازم من الرفيق الصالح
و كما يقال : " الرفيق قبل الطريق"
5_وتستبدل بقي
أي حاجة أصحابك اللي مش كويسين علموهالك بحاجة كويسة
المكان اللي كنت بتعصي ربنا فيه و بيفكرك بالمعصية
اعمل طاعات لله فيه
بتعصي ربنا اما الكمبيوتر اقعد امام الكمبيوتر و اقرأ 3 أجزاء قرآن و ارغم
نفسك على كدة
بتسمع أغاني استبدلهم بقرآن و خطب و دروس تعينك على طريقك
و اصحابك قلنا هتستبدلهم برفقة صالحة
متخليش حاجة و لا شخص يفكرك بالمعصية
6_ومهم أوي إنك تشحن قلبك
الشحن ده مهم أوي في طريقنا لربنا لأننا ممكن نرجع تاني
فمثلا زي الشريط اللي سمعته ده
كل إسبوع علي الأقل تسمعلك واحد
( 7 ) حــــــــــــدد هــــــدفـــــك :
هدفك الأكبر ايه ؟ انك تنجح في الامتحان و تتخرج ؟ انك تتزوج ؟ انك
تلاقي وظيفة عالية و مرموقة و مرتبها عالي ؟
و لا هدفك هو الهدف النهائي ؟ هدفك الجنة و لا غيرها ؟
مبقولش نبعد عن الدنيا كلها لكن نخلي الدنيا وسيلة توصلنا للجنة
الدنيا دار فناء و كلها شوية و ننتقل لدار أخرى
و الدار الأخرى تتحدد على حسب عملك في الدنيا
ناوي على ايه ؟ هدفك إيه ؟
( 8 ) إياك و التسويف :
الموت ميعرفش صغير و لا كبير
الموت ممكن يجيلنا في أي لحظة و أكيد انت سمعت عن فلان اللي مات في
العشرينات و فلان اللي مات و هو بيعدي الطريق و فلان و فلان
مستني دورك ؟
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : " من مات على شيء بعث عليه " عاوز تبعث يوم القيامة على ايه ؟
عاوز تبعث و السيجارة في ايدك ؟ و لا تبعث و انت بتتفرج على حرام ؟
تنشغل شروق بالمذاكرة وتجتهد لتتعود علي جهد تانية ثانوي
وتنتهي أولي ثانوي ويستمر طارق في وعده مع أخته شروق
وتظهر نتيجة أولي ثانوي وتحصل شروق علي مجموع عالي
ولكن نتيجة أختها أفنان في الصف الثالث الإعدادي لم تكمل فرحة العيلة
فقد حصلت أفنان علي مجموع يدخلها الثانوية العامة ولكن كانت أمنيتهم
مجموع عالي مثل أختها شروق
وتبدأ معاملة العيلة تختلف مع أفنان ويهمل معظم العيلة الإهتمام أفنان
وتصبح شروق نقطة إهتمامهم
وتحزن شروق وسارة لإهمال العيلة أفنان
وتشعر أفنان بالإنكسار
شروق : متزعليش يا أفنان بإذن الله ربنا هيعوضك إنتي شدي حيلك أهم
حاجة الثانوية العامة
ومش يهمك تعاملات الناس أهم حاجة إن ماما بتحبك أوووي
وفرحانة بيكِ
وفرحنالك
وانا كمان
صحيح بابا زعلان كان نفسه تشدي حيلك أكتر من كده لكن برده علشان
مصلحتك علشان تستفادي من اللي حصل
بس هو بيقدرك
فمش عايزاكِ تزعلي
بس انا عايزاكِ تشدي حيلك أووي علشان تعوضي في الثانوية العامة
وأفرحي وفرفشي بقي أقولك علي مفاجأة حلوة أوووي لينا كلنا
مش هتتخيليها
خالوا علي جاي هنا عندنا هينزل هو عياله ومراته
أفنان : يا نهار أبيض بجد يا شروق
شروق: آه والله شوفتي المفاجأة
أفنان : بجد دي مفاجأة كبيرة ده إحنا مش شفناهم من يوم من اتولدنا
شروق : اه صحيح يا أفنان انا متشوقة لليوم ده أوووي نفسي أشوف خالوا
علي اللي بتكلمنا عنه ماما اللي كان سبب في هدايتها
يااااه ده انا حاسة إني هكلمه ومش هبطل كلام
أفنان : وانا كمان وكمان عيال خالوا دول أول مرة برده هنشوفهم أكيد
كبروا ومش هنقدر نسلم غير عليبنات خالوا
شروق : آه صحيح دول أكبر مننا
امتي بقي هيجي اليوم ده
يلا بقي قومي إعملي إستعداداتك فكري هتعملي إيه ليهم ونشوف بعد كده هنعمل إيه مع بعض
وتقوم أفنان وكل منها يذهب ليفكر في هدايا من زوقه
أفنان : شروق ثانية انا عايزاكِ
شروق: نعم يا أفنان
وتقبل أفنان رأس شروق
أفنان : بجد يا شروق انا مش عارفة أشكرك إزاي إنك خرجتيني من المود اللي كنت فيه
ده انا إتحولت لحالة تانية
تدمع عيني شروق
: ربنا يكرمك يا أفنان إنتي احرجتيني اوووي
أفنان انا عايزاكِ متشغليش نفسك بكلام الناس
الناس يوم القيامة كل واحد يوم القيامة هيقول نفسي نفسي
كل واحد هيهرب من التاني إلا الناس التقية اللي هتشفع لإخوانها
عايزاكِ أهم حاجة تشغلك طاعتك وعبادتك مع ربنا
وصدقيني ولاهيهمك أي كلام من كلام الناس
أصل إنتي طيبة أووي وعارفة إن تعاملات الناس بتأثر فيكِ أووي ولو عيشتي
كده طول حياتك هتتعبي أووي وخليكِ فاكرة
رضا الناس غاية لاتدرك
ودلوقتي خلاص ده قضاء ربناونفذ مش هنرجع ونقول ياريتني كنت عملت
كذا ولا كذا
لكن نقول قدر الله وماشاء فعل
ونرضي ومش الناس هي اللي تخلينا نتذمر وتخلينا ننسي الرضا
والله الناس مش هينفعونا بحاجة يوم القيامة دول لو يقدروا إنهم ياخدوا من
حسناتنا ياخدوا
تعاملي مع ربنا يخليني مش حاسة بأي ألم من كلام الناس
تمام يا أفنان
ليه
لأنه هو اللي خلقني وخلق الناس
يبقي أعمل حساب لربنا مش للناس
أفنان : عندك حق يا شروق ربنا يكرمك يارب
ويأتي خال شروق من العاصمة هو وأسرته
وتعم الفرحة في بيت والدة سارة
وبعد أن يسلم خال شروق علي علي الجميع
علي : شروقاللهم بارك ده إنتي كبرتي وكمان إنتقبتي
شروق : ربنا يكرمك يا خالوا
انا بجد فرحانة أوووي إني شوفتك وشفت عيال خالي
ونفسي بجد تقعد معايا وتتكلم زي ما كنت بتتكلم مع أمي زمان
طب يلا روحي اجمعي احفاد العيلة معاكِ
وهتكون الجلسة عن القرآن بإذن الله
ويجتمع الأحفاد الصغارأبناء محمد وأبناء سارة
ومعهم شروق
وبدأ علي يتكلم
علي : انا سعيد جدا بجد باللمة دي
سبحان الله سبت الدنيا لسة مش كنتوا جيتوا ورجعت لقيت كل الحلوين دول
انا طبعا قعادي معاكم قليل اووي وغصب عني والله
الواحد نفسه لو يعيش معاكم علطول
بس ظروف الشغل وإن الواحد إستقر في العاصمة
لكن الغربة فعلا مش حلوة
فعايز العقدة دي تكون بصمة تفتكروني بيها دايما
فانا هكلمكم عن القرآن
لأن أجمل حاجة ممكن نتكلم عنها
القرآن ده حياة القلب
عارفين زي ما الجسم مش يقدر يعيش من غير ماء ولا أكل ولا هواء
فالقلب ده حياته في القرآن
القرآن بيجاوب علي أي تساؤل ممكن يحيرنا
القرآن ده رسالة عظيمة
وأجمل رسالة ممكن يقراها الإنسان
فيه كل ما تحتاجه النفس
عامل زي الحاجة اللي ريحتها جميلة بتقعد تشم فيها وتتمني لو مش تسيبها
فهو زي كده بالظبط
كلامه يدهش القلوب
بيملئ القلوب طمأنينة
بيريح الإنسان خاااااااالص
وبيحفظ الإنسان وخاصة اللي بيحفظ القرآن
القرآن بيبقي معاه في قلبه
فدايما بيرشد قلبه للصح
وبيحفظه من الفتن اللي ممكن تقابله
واللي يقرأ القرآن كأنه إستدرج النبوة بين جنبيه غير أنه لا يوحي إليه
والقرآن فيه خبر الناس اللي قبلنا وخبر الناس اللي بعدنا
وفيه العلم كله
يوم القيامة يجي القرآن يتكلم يقول يارب حله
يارب ألبسه الحلل
ده للي كان بيقراه في الدنيا
ويحاج عن اللي كان بيقراه في الدنيا
ويشفع له
ويقول يارب إرضي عنه
فيرضي الله عنه
في قصة جميلة جدااا
للصحابي أسيد بن حضير
يروي الصحابي الجليل أسيد بن حضير وقائع حادثة غريبة وعجيبة حدثت معه عندما كان يتلو القرآن في بيته وعنده ابنهالصغير يحيى مضطجع على فراشه ، وبجانبه الحائط يفصل بينه وبين خيوله ، يقول : (وكنت أقرأ القرآن في الليل فجالت الفرس ، خفت ، وسكتت عن التلاوة ،فهدأت ، ثم عاودت التلاوة فثارت الفرس ، فسكتت ، ومرة ثالثة ، فهاجت ، فقمتوليس لي هم إلا ابني -خاف على إبنه أن تطأه الفرس- فرفعت رأسي إلى السماءفإذا بشيء كهيئة الظلة ، وفيه مثل السرج ، ينزل من السماء فلما نظرت إليهارتفع حتى اختفى ، فهالني مارأيت ، فلما أصبحت غدوت على رسول الله ،وأخبرته الخبر ، فقال : صلي صلي الله عليه وسلم، إقرأ ياأسيد ، هلا قرأتيا أسيد ، فقلت : قد قرأت فجالت الفرس ، فقمت وليس لي هم الا ابني ، فقال : اقرأ ياأسيد ، فقلت : قد قرأت فجالت الفرس ،فقال : اقرأ يا أسيد ، فقلت : قد قرأت فرفعت رأسي فإذا كهيئة الظلة فيها المصابيح فهالني) ، فقال : تلك الملائكة دنوا لصوتك ، ولو قرأت حتى تصبح لأصبح الناس ينظرون إليهم).. وفيرواية أخرى (تلك السكينة نزلت عليك وأنت تقرأ القرآن ، والله لو قرأت لنزلت الملائكة تراها ، ولرأها الناس في الصباح ينظرون اليها)
فالقرآن ده بجد عامل زي الدواء اللي بيجي يريح الواحد خالص من كل الألآم
شروق :الله كلامك جميل أوووي يا خالوا
انا فعلا بحب القرآن أوووي
علي :ربنا يحفظك يا شروق انا معجب بيكِ جداا اللهم بارك عليكِ
ربنا كرم والدتك بيكم والله
شروق : أحرجتني يا خالوا
ربنا يبارك فيك يارب
وبينما هم كذلك إذ يدخل خال شروق معتز
معتز: فعلا شروق سبحان الله إنسانة متعجب منها انا هاخدها يومين كده
تشوف خطيبتي لأنها عندها نظرة في الناس وبرتاح ليها
علي : اللهم بارك ربنا يزيدك يا شروق أهتمي بنفسك أووي وعليكِ بتقوي الله
وربنا هيكرمك أوووي وبإذن الله
شروق: ربنا يبارك فيك يا خالوا بإذن الله الله المستعان
وتحفظ شروق وصيه خالها لها
وتدخل 2 ثانوي
وفي هذه السنة تقابل شروق بعض العقبات يا تري ما هي وهل فعلا هتتغلب
عليها شروق ولا لأ
ده اللي هنعرفه الحلقة القادمة بإذن الله
وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
رضي الله عنك وأرضاك
وتذهب شروق لمكتبة والدها لتبحث عن شريط يساعدها لإعادة حالة النشاط مرة أخري
فوجدت شريط جميل جدا وشغلته فإذا به يقول
عايزين نحاول تجديد علاقتنا بالقرءان علشان ندخل رمضان في أساس نبني عليه ونعلِّي
هنتكلم اليوم عن سورة من أعظم سور القرءان ، ولو أنها من قصار السور ، لكنها السورة اللي عملت انقلاب في حياة رسول الله صلي الله عليه وسلم ، سورة بداية الكفاح ، أول خطوة في مشوار الألف ميل ، أول خطوة في مشوار الثلاثة وعشرين سنة كفاح ونضال من أجل نشر الكفاح في الأرض ، هنتكلم عن السورة اللي العالم قبلها غير العالم بعدها ، هنتكلم عن السورة اللي خلت النبي نبي عليه الصلاة والسلام
عرفتوا هنتكلم عن إيه ؟؟؟؟
سورة العلق .. سورة اقرأ .. سورة البداية
يا أخواني السورة دي دستور لكل واحد عايز يغير في الواقع ، المفروض العالم دا علشان يتغير عازين رجالة تقدر تقود قاطرة التغيير في العالم ، طب الرجالة دول نصنعهم ازاي ؟؟؟ السورة دي نازلة علشان الرجالة دول يتصنعوا
كل كلمة في السورة دي دستور لك ودستور لكي ، ولكل واحد نفسه أنه يغير ، وكل واحد ما كنش ليه دور في التغيير هيعرف من السورة دي ازاي يغير
أقرأ
أول كلمة نزلت كلمة اقرأ ، دي أول كلمة نزلت في دينك ، دي أول كلمة نزلت في منهجك ، دي أول كلمة نزلت في خط سيرك ، دي اللي ربنا بدأ بيها ، يبقي اللي لازم تكون بداية رجوعنا إلي الله
أقرأ .. أقرأ القرءان ، أقبل علي كتاب ربنا
بعد أربعين سنة بحث عن طريق لتغيير العالم ، أخيرا خلاص الطريق أهو .. أقرأ
يا كل واحد عايز يوصل لربنا
يا كل واحده عايزة قلبها يتطهر
يا كل واحد عايز الدنيا دي تتغير
أقرأ
أولها اقرأ وآخرها فاسجد واقترب
يبقي البداية أقرأ ، طب لما قرأت القرءان يارب كانت الثمرة إيه ؟؟
كانت منظر السجود ، ومنظر الترقي والصعود إلي الله
اقرأ نزلت قبل قم الليل قبل قم فأنذر ليييييييه ؟؟
أصل القلب وهو لسة مش مشحون ولسة مش متصل بالقرءان ما يقدرش يقوم ويناضل ويبذل ويضحي
فالبداية كانت أقرأ القرءان واستمسك بيه يا محمد يا بن عبد الله أنت وكل واحد ووحدة هيتبعوك علي وجه الأرض
لما القلوب تتشحن بالقرءان ، ييجي الأمر قم الليل .. هنقوم ، قم فأنذر .. هنقوم
يا تري يا جماعة كام واحد فينا مطبق الكلمة دي ؟؟؟؟
أول كلمة في القرءان نزلت اقرأ آخر آية نزلت في القرءان " واتقوا يوما ترجعون فيه إلي الله "
كأنك هتفضل تقرأ وتقرأ وتعيش مع القراءن لحد ما توصل إلي القبر
ربنا لما قال قم الليل قالها مرة ، لما قال قم فأنذر قالها مرة ، لكن لما قال أقرأ قالها مكررة
لييييه يارب ؟؟
علشان القرءان مينفعش أنك تسيبه في يوم من الأيام ، ما ينفعش تنقطع عنه لأي سبب
أقرأ
الكلمة دي أنت هتسمعها مرة تانية عااااااارف فين ؟؟؟
يوم القيامة عي باب الجنة بس هتكون معاها كلمة تانية هتكون : أقرأ وأرتقي
هنكتشف ساعتها أن عدد درجات الجنة بعدد آيات القرءان ، وأن كل آية من آيات القرءان بترقيك درجة في الجنة ، الفرق ما بين الدرجة والدرجة زي الفرق ما بين الأرض والسماء
ياااااااااندمك علي كل آية فرطت فيها في الدنيا ساعتها
هنعرف ساعتها أن أقرأ هي سر الأرتقاء
كانت هترفعنا من الأرض إلي السماء في الدنيا
كانت هترفعنا من الأرض إلي السماء في الإيمان
كانت هترفعنا من الأرض إلي السماء في الحضارة الإسلامية في الدنيا
كانت هترفعنا من الأرض إلي السماء في العزيمة والفهم
وفي الآخر هترفعنا في درجات الجنة يوم القيامة
أقرأ وأرتقي ورتل فإن منزلتك عند آخر آية كنت تقرأها
تقرأها ... يعني كنت مداوم عليها وكانت مالية صدرك
أول سورة نزلت أولها اقرأ ، تاني سورة نزلت أولها قم الليل ، تالت سورة نزلت أولها قم فأنذر
يعني أولهم أفعال أمر أقرأ ، قم ، قم ،
كأن ربنا بيقولكم دا دين مش لعبة ، الدين دا يعني عبيد خاضعيين لأمر ملك
من أعظم القصص اللي قرأتها في شرح صحيح مسلم للإمام النووي رحمه الله
كان بيتكلم عن صحابي أسمه منقذ بن حيان الرجل دا كان سنة 6 هجرية ، كان جاي من قبائل ربيعة في البحرين للتجارة في المدينة ، النبي صلي الله عليه وسلم يروحله ويسأله عن نفسه وعن كل واحد من كبار قبيلة ربيعة ، ينبهر منقذ بن حيان بعلم النبي صلي الله عليه بالواقع فيسلم
يعلموا بقي النبي صلي الله عليه وسلم القرءان ، عارفين يعلموا إيه ؟؟
الفاتحة واقرأ
يروح بيهم بقي بلده وكان متزوج بنت واحد من كبار القبيلة ، فضل قاعد يتوضأ ويصلي بالفاتحة وأقرأ ، و يتوضأ ويصلي
فراحت زوجته لأبيها قالتله علي حالته ، قام رحله ودعاه للإسلام فأنشرح صدره وأسلم ، وبعد إسلامة دخلت كل قبائل ربيعة الإسلام ، ويذهبوا رؤساء القبائل دي للنبي صلي الله عليه وسلم يخبروه بإسلامهم
يااااااااااااه شخص واحد تربي في مدرسة أقرأ أسلم علي إيده قبيلة بأكملها ، مش قلنا في البداية أن أقرأ دي بتبني الشخصيات والرجال
جبريل ينزل بعد أنقطاع للوحي لمدة 600 سنة ينزل علي النبي في الغار ، أول لقاء بين محمد وجبريل
أول مرة يسمع النبي كلام الله عز وجل
نزل جبريل عليه السلام بالخمس آيات دول من أقرأ
خمس آيات يا أخواني ياما سمعناهم في الصلاة ومتأثرناش بيهم
لكن في حياة النبي كانوا سبب انقلاب ، ترك التجارة وترك كل شيء وتفرغ للدعوة إلي الله
كل دا من الخمس آيات دول
الخمس آيات دول هم اللي صنعوا سمية الشهيدة وياما صنعوا زيها شهداء الخمس آيات دول اللي خلوا ورقة بن نوفل الشيخ الكبير يقول يا ليتني كنت فيها حيا إذ يخرجك قومك ، يا ريتني أعيش وأنشر وأنصر الكلمات دي يا محمد
يا أخواني سبب تأخرنا في الطريق إلي الله هو البداية الغلط
سيدنا عمر لما أسلم حول طريق الدعوة من السرية للجهرية ، تغير كامل في تاريخ الاسلام بسبب إسلام واحد بدأ صــــــــح
خالد بن الوليد بعد اسلامة أتكسر تسع سيوف في أيده في بطولة معملهاش جندي في معركة في تاريخ البشرية .. لأنه بدأ صـــــــح
أبو بكر الصديق أول يوم في إسلامه ينتزع فلذات أكباد مكة ويجيبهم للإسلام بإذن الله ، لأنه اتربي علي أقرأ
وأنت ؟؟؟؟؟؟؟؟ وأنتي ؟؟؟؟؟؟؟
ملتزم بقالك أد إيه ؟؟ عملت أيييييييه ؟
عارف أيه سبب تأخرك ؟؟؟ البداية اللي مش صح
القرءان يا أخواني فين علاقتنا بكتاب الله؟؟
باسم ربك
يلا يا محمد يا بن عبد الله من النهاردة مافيش حاجة اسمها مش هقدر ما فيش حاجة اسمها ماينفش
أي مهمة أنت مطالب بتنفيذها ولو كانت تغيير الكون
النبي يقول : ما أنا بقاريء
ما أنت بقاريء دي لو كنت هتقرأ بقدرتك
إنما اقرأ باسم ربك من النهاردة أنت هتعيش بالله
الباء دي يا جماعة علماء اللغة بيقولوا اسمها باء الاستصحاب ، يعني هتعيش حياتك مع الله ، وفي قلبك دايما جلال الله
علماء تاني قالوا لأ دي باء استعانة ، يعني أنت من النهادرة هتتصرف بعون الله
من النهاردة أنت مع الله وبالله وإلي الله أول ثلاث كلمات في القرءان : اقرأ ، قم الليل ، قم فأنذر
يعني عـــلم ، عبــــــادة ، دعـــــوة
يا أخواني دا أبو الدرداح لما سمع قول الله "من ذا الذي يقرض الله قرضا حسنا"
قال للنبي صلي الله عليه وسلم : أوَ يستقرضنا ربنا يا رسول الله ؟؟ بيسمع علشان يعمل
ولما نزلت آية الخمر شفنا الصحابة تفاعلوا معها أزاي
ولما نزلت آية الحجاب شفنا الصحابيات تفاعلوا معها أزاي
يا جماعة باسم الله يعني مش هنعلي غير اسم الله
هي دي كلمة السر اللي الكون كله عارفها
بتقول في الأذكار " باسم الله الذي لايضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء " يعني كل الكون عارفاسم الله
يا أخواني القضية كبيرة قضية الافتقار إلي الله
الذي خلق
خلق إيييييه ؟؟
كل حــــــــاجة علي الأرض
طب ما قلش ليه الذي رزق ماهو ربنا برده اللي بيرزق كل المخلوقات ؟؟
لا.. أصلي رزق دي كل واحد يقولك أنا تعبت أنا عملت أنا رحت
لكن خلق دي محدش عرف يدعيها أبداااااا حتي فرعون قال أنا ربكم ماقلش أنا خالقكم ، والنمرود قال أنا أحيي وأميت ماقلش أنا أخلق
مــــــــــــــايقدروش
الذي خلق يعني عبادة التدبر في مخلوقات الله
يعني أول سورة في القرءان فيها في دليل علي وجود الله باللآيات الشرعية في " اقرأ " والآيات الكونية في " الذي خلق "
يا أخواني عبادة التدبر دي اللي ربنا صنع بيها أنبياء
تعالوا نشوف الآية دي " ولقد صرفنا في هذا القرءان للناس من كل مثل وكان الإنسان أكثر شيء جدلا "
يعني يارب القرءان فيه كل حاجة .... أمال الناس تايها ليه ؟؟؟ علشان الإنسان بيحب الكلام الكتير والجدال
من علق
يا تري ليه ربنا أختار علق ؟؟
عارفين ليه يا أخواني ؟؟
علشان علق دي هي أكتر مرحلة في النمو بتوضح فقر الإنسان وهو عامل زي الدودة
وكمان ربنا قال علق وماقالش علقة
يعني في أول مشهد منظر الخلق كلهم وهما زي الدود
كل البشر كانوا علق وهيظلوا علق
متعلقين برحمة ربنا
سبحان الله ربنا جعل في كل المخلوقات مش الإنسان بس مكان الحبل السري اللي كان رابطه في رحم أمه لما كان علقة ،
وتذهب شروق لمكتبة والدها لتبحث عن شريط يساعدها لإعادة حالة النشاط مرة أخري
فوجدت شريط جميل جدا وشغلته فإذا به يقول
عايزين نحاول تجديد علاقتنا بالقرءان علشان ندخل رمضان في أساس نبني عليه ونعلِّي
هنتكلم اليوم عن سورة من أعظم سور القرءان ، ولو أنها من قصار السور ، لكنها السورة اللي عملت انقلاب في حياة رسول الله صلي الله عليه وسلم ، سورة بداية الكفاح ، أول خطوة في مشوار الألف ميل ، أول خطوة في مشوار الثلاثة وعشرين سنة كفاح ونضال من أجل نشر الكفاح في الأرض ، هنتكلم عن السورة اللي العالم قبلها غير العالم بعدها ، هنتكلم عن السورة اللي خلت النبي نبي عليه الصلاة والسلام
عرفتوا هنتكلم عن إيه ؟؟؟؟
سورة العلق .. سورة اقرأ .. سورة البداية
يا أخواني السورة دي دستور لكل واحد عايز يغير في الواقع ، المفروض العالم دا علشان يتغير عازين رجالة تقدر تقود قاطرة التغيير في العالم ، طب الرجالة دول نصنعهم ازاي ؟؟؟ السورة دي نازلة علشان الرجالة دول يتصنعوا
كل كلمة في السورة دي دستور لك ودستور لكي ، ولكل واحد نفسه أنه يغير ، وكل واحد ما كنش ليه دور في التغيير هيعرف من السورة دي ازاي يغير
أقرأ
أول كلمة نزلت كلمة اقرأ ، دي أول كلمة نزلت في دينك ، دي أول كلمة نزلت في منهجك ، دي أول كلمة نزلت في خط سيرك ، دي اللي ربنا بدأ بيها ، يبقي اللي لازم تكون بداية رجوعنا إلي الله
أقرأ .. أقرأ القرءان ، أقبل علي كتاب ربنا
بعد أربعين سنة بحث عن طريق لتغيير العالم ، أخيرا خلاص الطريق أهو .. أقرأ
يا كل واحد عايز يوصل لربنا
يا كل واحده عايزة قلبها يتطهر
يا كل واحد عايز الدنيا دي تتغير
أقرأ
أولها اقرأ وآخرها فاسجد واقترب
يبقي البداية أقرأ ، طب لما قرأت القرءان يارب كانت الثمرة إيه ؟؟
كانت منظر السجود ، ومنظر الترقي والصعود إلي الله
اقرأ نزلت قبل قم الليل قبل قم فأنذر ليييييييه ؟؟
أصل القلب وهو لسة مش مشحون ولسة مش متصل بالقرءان ما يقدرش يقوم ويناضل ويبذل ويضحي
فالبداية كانت أقرأ القرءان واستمسك بيه يا محمد يا بن عبد الله أنت وكل واحد ووحدة هيتبعوك علي وجه الأرض
لما القلوب تتشحن بالقرءان ، ييجي الأمر قم الليل .. هنقوم ، قم فأنذر .. هنقوم
يا تري يا جماعة كام واحد فينا مطبق الكلمة دي ؟؟؟؟
أول كلمة في القرءان نزلت اقرأ آخر آية نزلت في القرءان " واتقوا يوما ترجعون فيه إلي الله "
كأنك هتفضل تقرأ وتقرأ وتعيش مع القراءن لحد ما توصل إلي القبر
ربنا لما قال قم الليل قالها مرة ، لما قال قم فأنذر قالها مرة ، لكن لما قال أقرأ قالها مكررة
لييييه يارب ؟؟
علشان القرءان مينفعش أنك تسيبه في يوم من الأيام ، ما ينفعش تنقطع عنه لأي سبب
أقرأ
الكلمة دي أنت هتسمعها مرة تانية عااااااارف فين ؟؟؟
يوم القيامة عي باب الجنة بس هتكون معاها كلمة تانية هتكون : أقرأ وأرتقي
هنكتشف ساعتها أن عدد درجات الجنة بعدد آيات القرءان ، وأن كل آية من آيات القرءان بترقيك درجة في الجنة ، الفرق ما بين الدرجة والدرجة زي الفرق ما بين الأرض والسماء
ياااااااااندمك علي كل آية فرطت فيها في الدنيا ساعتها
هنعرف ساعتها أن أقرأ هي سر الأرتقاء
كانت هترفعنا من الأرض إلي السماء في الدنيا
كانت هترفعنا من الأرض إلي السماء في الإيمان
كانت هترفعنا من الأرض إلي السماء في الحضارة الإسلامية في الدنيا
كانت هترفعنا من الأرض إلي السماء في العزيمة والفهم
وفي الآخر هترفعنا في درجات الجنة يوم القيامة
أقرأ وأرتقي ورتل فإن منزلتك عند آخر آية كنت تقرأها
تقرأها ... يعني كنت مداوم عليها وكانت مالية صدرك
أول سورة نزلت أولها اقرأ ، تاني سورة نزلت أولها قم الليل ، تالت سورة نزلت أولها قم فأنذر
يعني أولهم أفعال أمر أقرأ ، قم ، قم ،
كأن ربنا بيقولكم دا دين مش لعبة ، الدين دا يعني عبيد خاضعيين لأمر ملك
من أعظم القصص اللي قرأتها في شرح صحيح مسلم للإمام النووي رحمه الله
كان بيتكلم عن صحابي أسمه منقذ بن حيان الرجل دا كان سنة 6 هجرية ، كان جاي من قبائل ربيعة في البحرين للتجارة في المدينة ، النبي صلي الله عليه وسلم يروحله ويسأله عن نفسه وعن كل واحد من كبار قبيلة ربيعة ، ينبهر منقذ بن حيان بعلم النبي صلي الله عليه بالواقع فيسلم
يعلموا بقي النبي صلي الله عليه وسلم القرءان ، عارفين يعلموا إيه ؟؟
الفاتحة واقرأ
يروح بيهم بقي بلده وكان متزوج بنت واحد من كبار القبيلة ، فضل قاعد يتوضأ ويصلي بالفاتحة وأقرأ ، و يتوضأ ويصلي
فراحت زوجته لأبيها قالتله علي حالته ، قام رحله ودعاه للإسلام فأنشرح صدره وأسلم ، وبعد إسلامة دخلت كل قبائل ربيعة الإسلام ، ويذهبوا رؤساء القبائل دي للنبي صلي الله عليه وسلم يخبروه بإسلامهم
يااااااااااااه شخص واحد تربي في مدرسة أقرأ أسلم علي إيده قبيلة بأكملها ، مش قلنا في البداية أن أقرأ دي بتبني الشخصيات والرجال
جبريل ينزل بعد أنقطاع للوحي لمدة 600 سنة ينزل علي النبي في الغار ، أول لقاء بين محمد وجبريل
أول مرة يسمع النبي كلام الله عز وجل
نزل جبريل عليه السلام بالخمس آيات دول من أقرأ
خمس آيات يا أخواني ياما سمعناهم في الصلاة ومتأثرناش بيهم
لكن في حياة النبي كانوا سبب انقلاب ، ترك التجارة وترك كل شيء وتفرغ للدعوة إلي الله
كل دا من الخمس آيات دول
الخمس آيات دول هم اللي صنعوا سمية الشهيدة وياما صنعوا زيها شهداء الخمس آيات دول اللي خلوا ورقة بن نوفل الشيخ الكبير يقول يا ليتني كنت فيها حيا إذ يخرجك قومك ، يا ريتني أعيش وأنشر وأنصر الكلمات دي يا محمد
يا أخواني سبب تأخرنا في الطريق إلي الله هو البداية الغلط
سيدنا عمر لما أسلم حول طريق الدعوة من السرية للجهرية ، تغير كامل في تاريخ الاسلام بسبب إسلام واحد بدأ صــــــــح
خالد بن الوليد بعد اسلامة أتكسر تسع سيوف في أيده في بطولة معملهاش جندي في معركة في تاريخ البشرية .. لأنه بدأ صـــــــح
أبو بكر الصديق أول يوم في إسلامه ينتزع فلذات أكباد مكة ويجيبهم للإسلام بإذن الله ، لأنه اتربي علي أقرأ
وأنت ؟؟؟؟؟؟؟؟ وأنتي ؟؟؟؟؟؟؟
ملتزم بقالك أد إيه ؟؟ عملت أيييييييه ؟
عارف أيه سبب تأخرك ؟؟؟ البداية اللي مش صح
القرءان يا أخواني فين علاقتنا بكتاب الله؟؟
باسم ربك
يلا يا محمد يا بن عبد الله من النهاردة مافيش حاجة اسمها مش هقدر ما فيش حاجة اسمها ماينفش
أي مهمة أنت مطالب بتنفيذها ولو كانت تغيير الكون
النبي يقول : ما أنا بقاريء
ما أنت بقاريء دي لو كنت هتقرأ بقدرتك
إنما اقرأ باسم ربك من النهاردة أنت هتعيش بالله
الباء دي يا جماعة علماء اللغة بيقولوا اسمها باء الاستصحاب ، يعني هتعيش حياتك مع الله ، وفي قلبك دايما جلال الله
علماء تاني قالوا لأ دي باء استعانة ، يعني أنت من النهادرة هتتصرف بعون الله
من النهاردة أنت مع الله وبالله وإلي الله أول ثلاث كلمات في القرءان : اقرأ ، قم الليل ، قم فأنذر
يعني عـــلم ، عبــــــادة ، دعـــــوة
يا أخواني دا أبو الدرداح لما سمع قول الله "من ذا الذي يقرض الله قرضا حسنا"
قال للنبي صلي الله عليه وسلم : أوَ يستقرضنا ربنا يا رسول الله ؟؟ بيسمع علشان يعمل
ولما نزلت آية الخمر شفنا الصحابة تفاعلوا معها أزاي
ولما نزلت آية الحجاب شفنا الصحابيات تفاعلوا معها أزاي
يا جماعة باسم الله يعني مش هنعلي غير اسم الله
هي دي كلمة السر اللي الكون كله عارفها
بتقول في الأذكار " باسم الله الذي لايضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء " يعني كل الكون عارفاسم الله
يا أخواني القضية كبيرة قضية الافتقار إلي الله
الذي خلق
خلق إيييييه ؟؟
كل حــــــــاجة علي الأرض
طب ما قلش ليه الذي رزق ماهو ربنا برده اللي بيرزق كل المخلوقات ؟؟
لا.. أصلي رزق دي كل واحد يقولك أنا تعبت أنا عملت أنا رحت
لكن خلق دي محدش عرف يدعيها أبداااااا حتي فرعون قال أنا ربكم ماقلش أنا خالقكم ، والنمرود قال أنا أحيي وأميت ماقلش أنا أخلق
مــــــــــــــايقدروش
الذي خلق يعني عبادة التدبر في مخلوقات الله
يعني أول سورة في القرءان فيها في دليل علي وجود الله باللآيات الشرعية في " اقرأ " والآيات الكونية في " الذي خلق "
يا أخواني عبادة التدبر دي اللي ربنا صنع بيها أنبياء
تعالوا نشوف الآية دي " ولقد صرفنا في هذا القرءان للناس من كل مثل وكان الإنسان أكثر شيء جدلا "
يعني يارب القرءان فيه كل حاجة .... أمال الناس تايها ليه ؟؟؟ علشان الإنسان بيحب الكلام الكتير والجدال
من علق
يا تري ليه ربنا أختار علق ؟؟
عارفين ليه يا أخواني ؟؟
علشان علق دي هي أكتر مرحلة في النمو بتوضح فقر الإنسان وهو عامل زي الدودة
وكمان ربنا قال علق وماقالش علقة
يعني في أول مشهد منظر الخلق كلهم وهما زي الدود
كل البشر كانوا علق وهيظلوا علق
متعلقين برحمة ربنا
سبحان الله ربنا جعل في كل المخلوقات مش الإنسان بس مكان الحبل السري اللي كان رابطه في رحم أمه لما كان علقة ،
تعصي الله وأنت تظهر حبه ، هذا لعمري في القياس شنيع ،لو كان حبك صادقا لأطعته ، إنَّ المحب لمن يحب مطيع ، في كل يوم يبتديك بنعمة ، منه وأنت لشكر ذاك مضيع
تعليق