إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

◘رماية الدعااااء ◘ لاااااازم تتقنها

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • ◘رماية الدعااااء ◘ لاااااازم تتقنها



    في البداية أحب أسأل في حد معندوش مشاكل ؟!



    أو في حد مش نفسه في



    شوية آمال كده نفسه يحققها ؟!




    في حد



    يقدر يستغني عن ربنا ؟!



    في حد ما ارتكبش ذنب ومش خايف ربنا إن ربنا



    يأخذه علي الذنب ده ؟!



    في حد يقدر



    يستغني عن رحمة ربنا سبحانه وتعالي ؟! في حد يقدر يستغني عن هداية وتوفيق



    الله تعالي ؟!



    وده كله بيتحقق وبنتخلص من اللي تاعبنا في شرف الدعاااااء





    طيب انت بتدعي ازاي وامتي ؟!!!!



    ممكن يكون سؤال غريب صح




    غريب إني أسأل إنك بتدعي إمتي




    طيب تعالوا نعرف الدعاء ده هو العبادة



    والعبادة دي جميلة ازاي وهقولكم في الآخر ليه سألت السؤال ده



    أول حاجة لازم نعرفها إن الدعاء ده هو العبادة



    ونحط 100 خط تحت عبادة يعني الدعاء ده مش شئ إستثنائي وقت ما تكون في ذنقة بس تدعي علشان ربنا ينجيك



    لأ ده انت كمان بتعبد ربنا بيه وبتتقرب منه



    {وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ }غافر60




    فالدعاء ده هو أعلي أنواع العبادة وأرفعها وأشرفها



    والأية الكريمة وضحت إن الدعاء عبادة



    وربنا سبحانه وتعالي أمر عباده بالدعاء واللي مش يدعي ربنا يبقي متكبر



    يا نهار أبيض شفت الدعاء مهم ازاي



    ومفيش أقبح من الإستكبار ده لأن الواحد لما يترك دعاء من رازقه وخالقه وموجده من العدم وخالق العالم كله ومحييه وموجده من العدم يبقي بجد حاجة وحشة اووووي



    لأ ده كمان العلماء بيقولوا ان الإستكبار ده شعبة من الجنون وشعبة من كفران النعم




    يا نهااااااار أبيض كل ده



    ده انت بعدها تدعي ليل نهار وما أحلي من الدعاء بقلب متعلق بالله ويحمل الرجاء والخوف منه



    طيب غير إن الإنسان ده هيكون متكبر ممكن يحصله إيه تاني



    عارفين هيحصل إيه



    ربنا هيغضب عليه



    لا ده تهريج



    لا مش تهريج ولا حاجة



    ده كلام حبيبك محمد صلي الله عليه وسلم




    قال رسول الله صلي الله عليه وسلم



    (من لم يسأل الله يغضب عليه ) رواه الترمزي وصححه الألباني





    لا خلاص ده انا مش هسيب الدعاء ده نهائي







    طيب انت لما تبقي في كرب بتبقي نفسك ربنا يستجيبلك بسرعة صح



    طيب شوف بقي الحديث ده



    عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ -رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ- قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَسْتَجِيبَ اللَّهُ لَهُ عِنْدَ الشَّدَائِدِ وَالْكَرْبِ؛ فَلْيُكْثِرْ الدُّعَاءَ فِي الرَّخَاءِ)) رواهُ التِّرمذيُّ، وصحَّحه الألبانيُّ في السِّلسِلة الصَّحيحة: 595.





    يعني هنا في الرخاء تقعد تدعي ربنا بالشفاء وحفظ جسدك من الأسقام وشكر ربنا علي النعم وإنك تعترف بالمنن اللي ربنا من بيها عليك وتسأله أن يوفقك ويسدد خطاك في حياتك



    وتسأله التأييد وتستغفر عن التقصير في حقه سبحانه






    طيب تعالوا نشوف لما الواحد بيدعي ربنا بيكون كسبان ازاي



    قال عليه الصلاة والسلام: "ما من مسلم يدعو الله بدعوةٍ ليس فيها إثمٌ ولا قطيعة رحم إلا أعطاه الله بها إحدى ثلاثٍ: إما أن يعجل له دعوته، وإما أن يدخرها له في الآخرة، وإما أن يصرف عنه من السوء مثلها" قالوا: إذاً نكثر. قال: "الله أكثر". رواه الترمذي وأحمد.



    يعني شوفت بقي بتكون كسبان ازاي



    يبقي ازااااي نسيب الدعاء ده احنا أحوج ما يكون إليه




    تعالوا نتخيل كده موقف بيدايقني اوي



    لو واحد مثلا كان محتاج شغل او أي حاجة تانية تقوله ادعي وجهه يتغير مرة واحدة طب ليه بالعكس ان قلتلك أقوي حاجة



    لكن لو قلتله إنك تعرف واحد واسطة بقي وهيخلصلك الموضوع يبقي انت كده ماشاء الله يبقي هيطير من الفرحة ومش عارف يشكرك ازاي



    إشمعنا مع إن في الأول أقوي وأفضل من الواسطة والكوسة دي

    هو بالشكل ده عاجز فعلا



    ده مش كلامي



    ده كلام حبيبنا محمد صلي الله عليه وسلم



    فعن أبي هريرة - رضي الله عنه - أن النبي - صلى الله عليه وسلم - قال: "أعجز الناس من عجز عن الدعاء، وأبخل الناس من بخل بالسلام".





    أعجز هنا يعني أعجزهم رأيا وأعماهم بصيرة



    لا تسألن بني آدم حاجة **وأسأل الذي أبوابه لا تحجب



    مابين طرفة عين وانتباهتها **يغير الله من حال الي حال








    طيب إقرأ القصة دي كده وهتأكد الكلام ده



    جاءت امرأة إلى بقية الأندلس وقالت له : إن ابني قد أسرته الإفرنج وإني لا أنام الليل من شوقي إليه , فليس لي ليل ولا نهار , ولا صبر ولا قرار , فقال : انصرفي حتى ننظر في ذلك إن شاء الله .. وأطرق الشيخ وحرك شفتيه يدعو الله لولدها بالخلاص وذهب , فما كان غير أيام حتى جاءت المرأة وابنها معها فقالت : اسمع خبره يرحمك الله .. فقال : كيف كان أمرك ؟ قال : إنني كنت فيمن يخدم الملك ونحن في القيود , وبينما أنا ذات يوم أمشي سقط القيد من رجلي , فأقبل علي الموكل بي فشتمني وقال : أفككت القيد ؟ قلت : لا , قال : من فك القيد من رجليك ؟ فقلت : والله لا أدري , ولكن سقط ولم أشعر .. فجاءوا بالحداد فأعدّوه مرة أخرى وسمّر مسماره وقيّد رجله , يقول : ثم قمت فسقط مرة أخرى , قال فسألوني :هل لك والدة ؟ قلت : نعم , قالوا : اتركوه وأطلقوه فإن خلف هذا دعوة مستجابة .. يقول : فأطلقوني .. فسأله الشيخ عن الساعة التي سقط فيها القيد , فإذا هي نفس الساعة التي دعا له فيها الشيخ .



    الله أكبر , لا إله إلا الله , { وإذا سألك عبادي عني فإني قريب أجيب دعوة الداعي إذا دعانِ } لا إله إلا الله , قريب يسمع ويجيب ويعطي القريب والبعيد , لا إله إلا الله قريب يغيث اللهفان ويشبع الجوعان ويسقي الظمآن ويتابع الإحسان , لا إله إلا الله , قريب عطاؤه ممنوح , وخيره يغدو ويروح وبابه مفتوح , حليم كريم صفوح , لا إله إلا الله قريب يدعوه الغريق في البحار , والضال في القفار , والمحبوس خلف الأسوار , كما دعاه عبده في الغار ..







    طيب إنت عارف إن الدعاء أكرم شئ علي الله





    قال النبى صلى الله عليه وسلم (ليس شئ أكرم على الله تعالى من الدعاء )




    رواه أحمد والبخارى وحسنه الألبانى





    ليس شئ من الأذكار والعبادات أكرم عند ربنا من الدعاء



    طيب ليه ؟؟



    لأن القلب بيظهر فيه الإفتقار والعجز والتذلل والإعتراف بقوة الله وقدرته




    ده انت لما بتدعي ربنا بيسحي يرد يديك خائبتين صفرا



    يا إلهي إيييييه



    اه بجد




    قال صلى الله عليه وسلم { إن الله حي كريم يستحي إذا رفع الرجل إليه يديه أن يردهما صفرا خائبتين }





    وانت مش مستحي من نفسك لما تترك الدعاء ولا تكسل عنه ولا لما تحس إنك بتدعي بفتور كده وإنت بتدعو الملك ربك اللي خالقك !!!





    طيب لما أجي أدعي المفروض قلبي وكياني حاسس بإيه أو إيه شعوري وانا بدعي



    أهم حاجة إنك تحسن الظن بالله في الإجابة يعني تدعو وإنت موقن بالإجابة



    انا هدعي و بإذن الله الإمر هيحققه ربنا



    شوف الحديث ده كده



    عَنْ ‏‏أَبِي هُرَيْرَةَ ‏: ‏أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ‏‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏‏قَالَ :‏ ‏إِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلَا يَقُلْ : اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي إِنْ شِئْتَ ، وَلَكِنْ ‏ ‏لِيَعْزِمْ ‏‏الْمَسْأَلَةَ ‏‏، وَلْيُعَظِّمْ الرَّغْبَةَ ؛ فَإِنَّ اللَّهَ لَا ‏ ‏يَتَعَاظَمُهُ ‏ ‏شَيْءٌ أَعْطَاهُ.



    يعني تطلب من ربنا بشدة ومن غير تضعيف ولا تعليق علي مشيئة ونحوها وده من باب إحسان الظن بالله



    يبقي بجد جواك يقين إن ربنا هيستجيب دعائك هيستجيب تماااااام اليقين



    طيب هنا ليه كرهوا المشيئة



    لأن المشيئة هنا بتأتي مع لو أحد أكرهته إنه يعملك حاجة فبتخفف عنه



    وطبعا ده متنافي مع ربنا فربنا لا يتعاظمه شئ



    فهمت ليه مينفش نقول لحد ربنا يوفقك إن شاء الله أو ربنا يهديك إن شاء الله



    لأ تقوله ربنا يهديك ويوفقك اللهم آمين







    طيب في حاجة مهم جداااااااااا



    ميمنعش تقصيرك إنك تدعي



    يعني متقولش انا مليان معاصي وذنوب ومقدرش أرفع إيديه لربنا ازاي



    لأ ومليون لأ



    أيوة إنت قبل ما تدعي إستغفر وتوب وجدد التوبه بقلبك



    وادعي ربنا



    فقد قالابن عيينة:لا يمنعن أحدا الدعاء ما يعلم في نفسه - يعني من[ص:145 ]التقصير - فإن الله قد أجاب دعاء شر خلقه وهو إبليس حين قال((قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ * قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ * إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ))

    نيجي بقي دلوقتي لنقطة مهمة جداااا



    وهي إن الواحد يستعجل في الدعاء



    تقوله ادعي يقولك انا دعيت كتييييير ومفيش استجابه خلاص انا فقدت الأمل



    لأ غلط كده



    فيالبخاريمن حديثأبي هريرةأن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قال :يستجاب لأحدكم ما لم يعجل ، يقول : دعوت فلم يستجب لي.

    طيب ليه كده غلط؟؟



    لأن بكلامك ده كأنك بتمن علي ربنا أو إيه بقي انت جبت الدعاء اللي المفروض تنزل الإجابة علطول بعده



    للأسف كده إنت بقيت زي المبخل للرب الكريم الذي لا تعجزه الإجابة ولا ينقصه العطاء



    وكمان لازم تاخد بالك لما تدعي متجيش تدعي علي حد بقي تبقي متغاظ ولا حاجة وتدعي علي حد



    ففي صحيح مسلم عنه :لا يزال يستجاب للعبد ، ما لم يدع بإثم أو قطيعة رحم ، ما لم يستعجل ، قيل : يا رسول الله ما الاستعجال ؟ قال يقول : قد دعوت ، وقد دعوت ، فلم أر يستجاب لي ، فيستحسر عند ذلك ويدع الدعاء.




    انت عارف لما بتدعي علي حد بإثم بيحصل إيه؟؟




    الملائكة بترد عليك وتقولك وإنت (ولك بالمثل )



    يا نهار ألوان



    اه هو الموضوع بالسهل كده



    فخلاص بإذن الله مفيش حكاية بدعي وربنا مش بيستجيب مني



    ده أصلا الإسلوب ده إنك تستمر في الدعاء أدب من آداب الدعاء لأنك بتدلل إنك مش هتيأس وكمان بتظهر الإفتقار والإنقياد



    والإستسلام لله



    وقال احد الصالحين انا اشد خشية ان احرم الدعاء من أن احرم الإجابة



    وصدق رسول الله صلى الله علية وسلم ( من فتح له باب الدعاء فتح له باب من أبواب الرحمة)







    طيب تعالوا نشوف هدي النبي لما كان بيدعوا يدعوا ازاي




    كان يبدأ بنفسه



    في سنن الترمذي عن ابن عباس رضي الله عنهما عن أبي بن كعب:أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان إذا ذكر أحدا فدعا له بدأ بنفسه.



    لأن لما يبدأ بنفسه أقرب للإجابة وأخلص في الإضطرار وأدخل في العبودية وأبلغ في الإفتقار وأبعد عن الزهو والإعجاب



    حتي باقي الأنبياء كانوا يبدأوا الدعاء لأنفسهم



    فسيدنا نوح لما دعي قال



    رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَن دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلاَّ تَبَارًا (28




    وقال الخليل وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَن نَّعْبُدَ الأَصْنَامَ)




    وقال ربِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاَةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء




    طيب لما أجي أدعي أدعي بكل اللي نفسي فيه ولا لأ ؟؟؟



    أه طبعا وتكتر من الدعاء بكل اللي نفسك فيه ولا تختصر ولا تقتصر والكثير



    والقليل حتي شسع النعل (يعني حتي لو في حذاءك )




    انت بس عظم الرغبة ووسع المسألة ده ربك مالك الملوك خزائنه لا تنضب



    عنده كتيييييير لا يعد ولا يحصي وهو أهل الجود والكرم وخزائنه دائمه لا



    ينقصها شئ ولا يفنيها عطاء وإن جل وعظم لأن عطاءه بين الكاف والنون



    [إنما قولنا لشئ إذا أردناه أن نقول له كن فيكون]






    بس المهم يكون خير من شر زي ما اتفقنا





    والدليل علي كده عن عائشة رضي الله عنها عن الرسول صلي الله عليه وسلم قال(إذا تمني أحدكم فليكثر ,فإذنا يسأل ربه )






    طيب ممكن حد يكون حاسس خلاص الحاجة هتحصل هتحصل



    مثلا يعني خايف من النتيجة أو كده وهو حاسس مش حالل كويس



    في أمل أدعي




    أه طبعا لأن مفيش غير الدعاء اللي هيرد القضاء



    والدليل



    "لا يرد القضاء إلا الدعاءولا يزيد في العمر إلا البر" رواه الترمذي، وروى أحمد وابن حبان والحاكم عن ثوبان مثله



    لأن العبد مش عارف هو إيه المكتوب له فالمفروض ميتهاونش بالدعاء




    علشان كده إدعي بكل يقين وبقوة وأعظم في الأمر



    خلي سهمك قوي وينفذ



    متخلهوش رخو وميصبش



    خليك ذكي بقي



    أكيد عرفتوا إجابة السؤال بالتأكيد






    وانتظرونا في المرة القادمة آداب الدعاء وغيرها من الأدعية المأثورة في الظروف المختلفة وأوقات الإستجابة


    التعديل الأخير تم بواسطة الروح والريحان; الساعة 17-09-2011, 12:28 PM.
    وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
    رضي الله عنك وأرضاك



  • #2
    رد: ◘رماية الدعااااء ◘ لاااااازم تتقنها

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    جزاكِ الله خيراً ونفع بكِ

    الْحَافِـظُ الْمُتْقِـنُ قَـدْ سَــاوى الْمَـلَـكْ .....
    فَاسْتَعْمِـلِ الْـجِـدَّ فَـمَـنْ جَــدَّ مَـلَـكْ
    :rose::rose::rose:
    القرآن كلام الله ..... خطاب الملك....القرآن عزيز ...... مطلوب وليس طالب
    إذا تركته تركك ..... وإذا ذهبت عنه ذهب

    من تعاهدني ..... ويكون قلبـــــها القرآن ؟

    تعليق


    • #3
      رد: ◘رماية الدعااااء ◘ لاااااازم تتقنها

      وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

      اللهم آمين وإياكِ

      جزانا الله وإياكِ كل خير
      وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
      رضي الله عنك وأرضاك


      تعليق


      • #4
        رد: ◘رماية الدعااااء ◘ لاااااازم تتقنها

        الجزء الثاني



        شروط الدعاء وواجبتاه :


        1- الأخلاص : ان يكون الدعاء لله ، فلا يدعو غيره سبحانه وتعالى ، لأن،

        الدعاء عباده ويجب ان توجه لله سبحانه وتعالى . قالت تعالى {وَأَنَّ ٱلْمَسَـٰجِدَ لِلَّهِ فَلاَ تَدْعُواْ مَعَ ٱللَّهِ أَحَداً}[الجن:18]،


        وقال تعالى: {فَٱدْعُواْ ٱللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ ٱلدّينَ وَلَوْ كَرِهَ ٱلْكَـٰفِرُونَ}


        [غافر: 14]، و عن ابن عباس رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه


        وسلم قال له: ((إذا سألت فاسأل الله، وإذا استعنت فاستعن بالله)) .


        قال ابن رجب : واعلم أن سؤال الله عز وجل دون خلقه هو المتعين, لأن


        السؤال فيه إظهار الذل من السائل والمسكنة والحاجة والافتقار، وفيه


        الاعتراف بقدرة المسؤول على رفع هذا الضر ونيل المطلوب، وجلب المنافع


        ودرء المضار، ولا يصلح الذل والافتقار إلا لله وحده لأنهحقيقة العبادة" .




        2- الصبر : اتفقنا ان الدعاء كله خير ، وكل دعاء ادعيه حايعود بالنفع

        علينا .....بس المشكله ان احنا في معاملتنا مع الله بخله ، ندعي شوي لو


        حاصلش تغير نترك الدعاء ....ولو ربنا استجاب الدعاء نترك الدعاء . قال


        رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((يستجاب لأحدكم ما لم يعجل، يقول:

        دعوت فلم يستجب لي) وعنه أنه صلى الله عليه وسلم قال: ((لا يزال


        يستجاب للعبد ما لم يدع بإثم أو قطيعة رحم، ما لم يستعجل)). قيل: يا


        رسول الله، ما الاستعجال؟ قال: ((يقول: قد دعوت، وقد دعوت، فلم أر


        يستجيب لي، فيستحسر عند ذلك، ويدع الدعاء)) .


        قال ابن القيم: "ومن الآفات التي تمنع أثر الدعاء أن يتعجل العبد ويستبطئ


        الإجابة فيستحسر ويدع الدعاء، وهو بمنزلة من بذر بذراً أو غرس

        غرساً فجعل يتعاهده ويسقيه، فلما استبطأ كماله وإدراكه تركه وأهمله" .





        3- التوبه عن المعاصي : هو في الأصل ممكن نحرم الدعاء بسبب المعاصي


        ،ونحرم ايضا الخشوع في الدعاء ، وممكن الله سبحانه وتعالى يرزقنا عبادة الدعاء



        بعد ترك المعصيه والتوبه منها . ودي بتحصل معانا كتير ، اولها لما نصلي


        ركعتين توبه تلائي النفس خاشعه ونفسها تدعي الله ...وايضا في ربط بين


        التوبه عن المعصيه والدعاء ...عن طريق ان لكل تائب دعوه مستجابه .


        قال بعض السلف : لا تستبطئ الاجابة وقد سددت طرقها بالمعاصي .


        قيل لابراهيم بن ادهم ( رحمة الله ) : ما بالنا ندعو فلا يستجاب لنا ؟ . قال :

        لأنكم عرفتم الله فلم تطيعوه وعرفتم الرسول صلى الله عليه وسلم فلم تتبعوا


        سنته وعرفتم القران فلم تعملوا به واكلتم نعم الله فلم تؤدوا شكرها وعرفتم


        الجنة فلم تطلبوها وعرفتم النار فلم تهربوا منها وعرفتم الشيطان فلم تحاربوه


        ووافقتموه وعرفتم الموت فلم تستعدوا له ودفنتم الاموات فلم تعتبروا


        وتركتم عيوبكم واشتغلتم بعيوب الناس .






        4- الحرص على المطعم والملبس الحلال :



        قال رسول الله صلى الله عليه وسلم




        (أيها الناس إن الله طيب لا يقبل الا طيبا وان الله امر المؤمنين بما أمر به

        المرسلين ، فقال :

        ( يا أيها الرسل كلوا من الطيبات واعملوا صالحا اني بما تعملون عليم )) المؤمنون : 51 ) .



        وقال : ( يا أيها الذين أمنوا كلوا من طيبات ما رزقناكم )) البقرة : 172) .



        ثم ذكر الرجل يطيل السفر ، أشعث اغبر يمد يديه الى السماء يارب يارب


        ومطعمه حرام ! ومشربه حرام ! وملبسه حرام ! وغذي بالحرام ! فأنى

        يستجاب لذلك ؟ ! )) رواه مسلم والترمذي ) .



        هذا الرجل مسافر ....يعني ليس له الا الله وتوجه الي الله بدعائه وايقن ان



        النفع والضر بيدي الله .....وكان أشعث أغبر وهذا من شدة الحاجه فأقبل

        على الله بقلب وتذلل اليه وانكسر في الدعاء .......لكن كان مطعمه ومشربه

        وملبسه حرام ...



        قال سهل بن عبد الله ( رحمة الله ) : من أكل العبد يحبس عن السماوات

        بسوء المطعم ! .


        وقال الإمام ابن رجب ( رحمة الله ) : فأكل الحلال وشربه ولبسه والتغذي به

        سبب موجب لإجابة الدعاء …


        سعد بن أبي وقاص ( رضي الله عنه ) اشتهر بإجابة الدعاء ...ماكنش مشهور

        كثرة طاعته لله او كثرت جهاده في سبيل الله .....وسأله بعض الناس عن

        سبب استجابة الدعاء


        فقال : ما رفعت الى فمي لقمة إلا وأنا عالم من اين مجيئها ؟ ! ومن أين

        خرجت .






        5- حسن الظن بالله : عن ابي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى

        الله عليه وسلم: (ادعوا الله وأنتم موقنون بالإجابة، فإن الله لا يستجيب دعاء

        من قلب غافل لاه) وعنه أنه صلى الله عليه وسلم قال: (يقول الله عز وجل:


        أنا عند ظن عبدي بي، وأنا معه حيث يذكرني)



        قال الشوكاني: "فيه ترغيب من الله لعباده بتحسين ظنونهم، وأنه يعاملهم على

        حسبها؛ فمن ظن به خيراً أفاض عليه جزيل خيراته، وأسبل عليه جميع

        تفضلاته، ونثر عليه محاسن كراماته وسوابغ عطياته، ومن لم يكن في ظنه هكذا


        لم يكن الله تعالى له هكذا"




        دا في ناس قبل لما يدعوا بيختاروا دعوات معينه يقول اصل الحاجات التانيه

        صعب انها تتنفذ ...او يدعي بيها وهو قلبه غافل لأن في نفسه يعتقد ان صعب انها تتنفذ .








        يعني بعد لما الله سبحانه وتعالى يكرمك ويفضلك بنعمة الدعاء تستعظم على

        الله شىء !!!!


        الرسول عليه الصلاة والسلام قال في مامعنى الحديث اذا سألتم الله فاسألوه الفردوس الأعلى " .


        ابن القيم ليه كلمه جميله بيقول



        "ليس العجب من عبد يتملق سيده ولكن العجب كل العجب من سيد يتودد


        إلى عبيده وهم يفرون عنه"





        6- حضور القلب وخشوعه : هو الأصل في عبادة الدعاء ..الخشوع والذل

        بين يدي الله سبحانه وتعالى والأنكسار واظهار الخشوع في ذلك ....يعني مثلا


        في الدنيا مافيش حد شاف متسول حاطت رجل على رجل وبيسال الناس المال .


        ولله المثل الأعلى سبحانه وتعالى ...الذل والأنكسار بين يدي الله مش حايجي




        الا بخشوع القلب وحضوره .


        قال النووي: "واعلم أن مقصود الدعاء هو حضور القلب كما سبق بيانه،


        والدلائل عليه أكثر من أن تحصر والعلم به أوضح من أن يذكر" .






        7- عدم الاعتداء في الدعاء: والاعتداء هو كل سؤال يناقض حكمة الله، أو


        يتضمن مناقضة شرعه وأمره، أو يتضمن خلاف ما أخبر به، قال الله



        تعالى: {ٱدْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ ٱلْمُعْتَدِينَ} مثل :



        **أن يسأل الله تعالى ما لا يليق به من منازل الأنبياء.


        **يتنطع في السؤال بذكر تفاصيل يغني عنها العموم.


        **يسأل ما لا يجوز له سؤاله من الإعانة على المحرمات.


        **يسأل ما لا يفعله الله، مثل أن يسأله تخليده إلى يوم القيامة، أو يسأله أن


        يرفع عنه لوازم البشرية من الحاجة إلى الطعام والشراب، أو أن يسأله أن يطلعه


        على غيبه، أو يسأله أن يجله من المعصومين، أو يسأله أن يهب له ولدا من غير زوجة ولا أمة.


        **يرفع صوته بالدعاء، قال ابن جريج: من الاعتداء رفع الصوت بالدعاء.



        **يدعو مع الله تعالى غيره، قال ابن القيم: "أخبر تعالى أنه لا يحب أهل

        العدوان، وهم الذين يدعون معه غيره، فهؤلاء أعظم المعتدين عدوانا".


        ** أن يدعو غير متضرع، بل دعاء مدل، كالمستغني بما عنده، المدل على ربه

        به، قال ابن القيم: "هذا من أعظم الاعتداء، المنافي لدعاء الضارع الذليل

        الفقير المسكين من كل جهة في مجموع حالاته، فمن لم يسأل مسألة مسكين

        متضرع خائف فهو معتد"





        8-أن لا يشغله الدعاء عن أمر واجب أو فريضة حاضرة، كإكرام ضيف، أو إغاثة ملهوف، أو نصرة مظلوم، أو صلاة، أو غير ذلك.




        9- الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، فعن حذيفة رضي الله عنه قال: قال

        صلى الله عليه وسلم: ((والذي نفسي بيده لتأمرن بالمعروف ولتنهون عن

        المنكر، أو ليوشكن الله أن يبعث عليكم عقاباً منه، فتدعونه فلا يستجاب لكم))



        المرة القادمة بإذن آداب الدعاء وأخطاء ومكروهاته
        والطريقة الأفضل للدعاء

        هذا الجزء والقادم منقووول

        وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
        رضي الله عنك وأرضاك


        تعليق


        • #5
          رد: ◘رماية الدعااااء ◘ لاااااازم تتقنها

          جزاكِ الله خيرااااااا أخيتى
          راااااااااااااائع
          بارك الله فيكِ ونفع الله بكِ



          تعليق


          • #6
            رد: ◘رماية الدعااااء ◘ لاااااازم تتقنها

            بسم الله ما شاء الله ربنا يفتح عليك ويزيدك علم وايمان ما شاء الله اسلوب اكثر من رائع وموضوع في وقته بجد كنت محتاجه الموضوع دا اوي. جزاك الله خيرا.
            ادعولي البس النقاب وان ربنا يثبتني على دينه وطاعته
            وان يرزقني الاخلاص في القول والعمل في السر والعلن
            فليتك تحلو والحياة مريرة وليتك ترضى والانام غضاب
            وليت الذي بيني وبينك عامر وبيني وبين العالمين خراب
            اذا صح منك الود فالكل هين وكل الذي فوق التراب تراب

            تعليق


            • #7
              رد: ◘رماية الدعااااء ◘ لاااااازم تتقنها

              اخطاء ومكروهاته :


              1- الدعاء على الأهل والمال والأولاد : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

              " لا تدعوا على أنفسكم، ولا تدعوا على أولادكم، ولا تدعوا على أموالكم،

              لا توافقوا من الله ساعة يُسأل فيها عطاء فيستجيب لكم " .





              2- رفع الصوت بالدعاء : قال المروزي سمعت أبا عبد الله يقول: ينبغي أن

              يسرَّ دعاءه لقوله تعالى: {وَلاَ تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَلاَ تُخَافِتْ بِهَا وَٱبْتَغِ بَيْنَ ذٰلِكَ

              سَبِيلاً} قال: هذا الدعاء



              3-- الدعاء الجماعي: قال مُهنَّا: سألت أبا عبد الله عن الرجل يجلس إلى

              القوم، فيدعو هذا ويدعو هذا، ويقولون له: ادع أنت، فقال: لا أدري ما هذا؟



              4- تكلّف السجع فيه : والأهتمام دون الخشوع واتلدبر والمذله في

              الدعاء . قال الغزالي: "واعلم أنَّ المراد بالسجع هو المتكلف من الكلام، فإن

              ذلك لا يلائم الضراعة والذلة، وإلا ففي الأدعية المأثورة عن رسول الله صلى

              الله عليه وسلم كلمات متوازنة لكنها غير متكلفة... فليقتصر على المأثور من

              الدعوات، أو ليلتمس بلسان التضرع والخشوع من غير سجع وتكلف"



              5- اشتماله على توسلات شركية أو بدعية: كالتوسل بجاه النبي صلى الله

              عليه وسلم أو بذاته الشريفة، أو بغيره من الأنبياء والملائكة والصالحين



              6- الاعتداء فيه: كالدعاء بتعجيل العقوبة، أو الدعاء بالممتنع عادة أو عقلاً

              أو شرعًا، أو الدعاء في أمر قد فرغ منه، أو الدعاء بالإثم وقطيعة الرحم.



              7- الاستثناء فيه : أي تعليق الدعاء بمشيئة الله تعالى، مثل أن يقول: اللهم

              اغفر لي إن شئت، لما في ذلك من شائبة الاستغناء عن المطلوب والمطلوب منه،

              ولما في ذلك أيضا من الإشعار بأنَّ لله مكرها له، تعالى الله عن ذلك.

              وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
              رضي الله عنك وأرضاك


              تعليق


              • #8
                رد: ◘رماية الدعااااء ◘ لاااااازم تتقنها

                بارك الله فيكم وجزاكم الله خيرا

                رفع الله قدركن ..اللهم آمين

                وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                رضي الله عنك وأرضاك


                تعليق


                • #9
                  رد: ◘رماية الدعااااء ◘ لاااااازم تتقنها

                  اداب الدعاء ومستحباته :


                  1- البدأ بحمد الله والثناء عليه سبحانه وتعالى ثم الصلاه على نبينا محمد صلى

                  الله عليه وسلم .عن فضالة بن عبيد ( رضي الله عنه ) : قال : بينا رسول الله

                  صلى الله عليه وسلم قاعد إذ دخل رجل فصلى : فقال : اللهم أغفر لي

                  وارحمني . فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( عجلت أيها المصلي اذا

                  صليت فقعدت فاحمد الله بما هو أهله ، وصل علي ثم ادعه ) .

                  قال : ثم صلى اخر بعد ذلك فحمد الله وصلى على النبي صلى الله عليه

                  وسلم .فقال له النبي صلى الله : ( أيها المصلي ادع تجب ) ...




                  2- الدعاء على وضوء : الدعاء مناجه مع الخالق ...والخالق سبحانه وتعالى

                  يحب المتطهرين ..فايستحب الوضوء قبل الدعاء ......حديث ابي موسى

                  الاشعري ( رضي الله عنه : ) لما استغفر النبي صلى الله عليه وسلم لعبيد أبي

                  عامر ، دعا بماء فتوضأ ثم رفع يديه فقال :


                  ( اللهم أغفر لعبيد ابي عامر .. )


                  3
                  - استقبال القبلة: فعن ابن مسعود رضي الله عنه قال: (استقبل النبي صلى


                  الله عليه وسلم الكعبة فدعا على نفر من قريش) .




                  4- الدعاء بالأدعيةالقرءانيه وادعية السنه الصحيحه : لأنها اكثر بركه
                  وجامعه للخير .


                  وقال شيخ الإسلام ابن تيمية: "وينبغي للخلق أن يدعوا بالأدعية المشروعة

                  التي جاء بها الكتاب والسنة، فإنَّ ذلك لا ريب في فضله وحسنه، وأنَّه

                  الصراط المستقيم، صراط الذين أنعم الله عليهم من النبيين والصديقين

                  والشهداء والصالحين، وحسُن أولئك رفيقا





                  5- اختيار الأوقات المستجاب بها الدعاء : مثل يوم الجمعه ووقبل الفطر

                  للصائم ومابين الأذان والأقامه وعن أبي أمامة الباهلي رضي الله عنه أنه صلى

                  الله عليه وسلم قيل له: يا رسول الله، أي الدعاء أسمع؟ قال: (جوف الليل

                  الآخر، ودبر الصلوات المكتوبات )

                  وفي مواضع للدعاء لو توافقت مع الأوقات تمسك بيها وتفضل تدعي مثل

                  االسجود، ودبر الصلوات، والصيام، و( عند اللقاء في الحرب )، وعند نزول الغيث .




                  6- رفع اليدين وبسط الكفَّين: فعن أبي موسى رضي الله عنه قال: (دعا النبي

                  صلى الله عليه وسلم ثم رفع يديه، ورأيت بياض إبطيه) .

                  وعن سلمان رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم: (إن الله حي كريم،

                  يستحي إذا رفع الرجل إليه يديه أن يردهما صفراً خائبتين)




                  7- تقديم العمل الصالح قبل الدعاء : مثل الصدقه ، او الصلاه المفروضه .




                  8- خفض الصوت عند الدعاء : وهو صفة الأنبياء


                  قال تعالى : ( ذكر رحمة ربك عبده زكريا اذ نادى ربه نداء خفيا )



                  9- ان تدعو الله باسماه الحسنى : قال الامام القرطبي ( رحمة الله ) : " سمى الله

                  سبحانه اسماءه بالحسنى ، لأنها حسنة في الأسماع والقلوب ، فإنها تدل على

                  توحيده وكرمه وجوده ورحمته وافضاله ) .

                  وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                  رضي الله عنك وأرضاك


                  تعليق

                  يعمل...
                  X