إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

عايزين 5000 مدمن

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • عايزين 5000 مدمن

    عايزين 5000 مدمن
    موضوعات سابقة
    ارسل الموضوع لصديق


    بسم الله الرحمن الرحيم..

    4 مليون مدمن في مصر.. أما المتعاطون فهم أضعاف هذا العدد.. تلك كانت الإحصائيات المرعبة والتي كانت دافعا قويا لأن تضع أسرة "بص وطل" يدها بيد الأستاذ عمرو خالد.. ملتمسين الهدى في قوله تعالى: "وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ".. من أجل أن نساهم معا في حل هذه المشكلة وإن لم يكن بشكل كامل فعلى الأقل نحدث تغييرا إيجابيا.. فضع يدك بأيدينا.. في حملة من نوع خاص.. حملة لا تهدف إلى إبراز الجانب السلبي للإدمان فقط بقدر ما تعمل على أن تمد يديها لهذا المدمن حتى توصله لبر الشفاء بإذن الله.. في الوقت الذي تقدم فيه نماذج حقيقية وواقعية لأناس نجحوا في الخروج من دائرة الإدمان..

    ***
    بسم الله الرحمن الرحيم والحمد لله رب العالمين..

    يا شباب فات أسبوعين من حملة حماية..
    فات الأسبوع الأول.. وقلنا هنبدأ بالاستيكر..

    وقلنا الأسبوع الثاني.. قلنا الاستيكر وفي نفس الوقت هنعمل 5000 نشاط، وطبعاً مستمر معانا 5000 نشاط مش هيخلصوا في أسبوعين هنكمل بيهم الثلاث أسابيع القادمة..
    بس أنا طالب طلب مهم جداً جداً جداً
    مع بداية الأسبوع الثالث..
    خلوا بالكم إحنا لما عملنا النشاطين الأوليين، الاستيكر والـ5000 نشاط أصلاً كنا بنعملهم عشان المدمنين ياخدوا بالهم. ياخدو بالهم ليه؟ علشان نحقق الهدف الثالث اللي هنتكلم عليه النهارده..
    إيه الهدف الثالث؟
    عايزين 5000 مدمن يبدأوا برنامج العلاج،
    وده هدف النهارده..
    طيب مبتدناش ليه من الأول؟
    خلوا بالكم ده أهم هدف.. طيب ليه مبتدناهوش من أول أسبوع؟ كنا محتاجين الأول نخلي المدمنين من غير ما نجيبهم ونقول لهم أنا عارف إنك مدمن لأنه مش هيستجيب ساعتها، ومش هيقبل أصلاً كلمة أنا مدمن..
    قلنا خلينا نهزهم الأول بالاستيكر وبـ5000 نشاط خلوا صوتنا يوصل لهم وبعد كدا نقول لهم آدي الـCall Center وآدي الـ Email السري من فضلكم تواصلوا معانا واحنا هنوصلكم للمراكز الصحية واتفقنا فعلاً مع المراكز الصحية، وبنشكرهم جداً جداً جداً وبشكرهم في كلمتي دي جداً جداً جداً..
    بشكرهم لأن كل وأكبر المراكز العلاجية في مصر للإدمان تعاملت معانا مركز الحرية، وبشكر الدكتور "إيهاب الخراط"، وبشكر جداً الدكتور "سمير أبو المجد"، والأستاذ "عبد الله لملوم"، وبشكر الدكتور "الرخاوي"، وبشكر مستشفى بهنا، وبشكر كل الناس اللي اشتغلت معانا وأشكرهم على هذا الشعور الجميل وادونا خصم 50 % للحالات وادونا 15% من الـ5000 هيتعالجوا مجاناً عشان متبقاش حملتنا للأغنياء فقط، لا حملتنا للجميع الآن الـCall Center اللي هتتصلوا عليه علشان يوصلكم للمراكز عشان يدينا الخصم المطلوب والآن الـEmail السري علشان اللي عايز يتواصل معايا أنا شخصياً أو مع الناس المتخصصة اللي هتوصله للمراكز العلاجية موجودين عايزين المدمنين بإرادتهم مش بالعافية أو إن الأهل يتصلوا بينا ويتواصلوا معنا علشان نقنعهم بالفرق اللي بقت مدربة وأخذت تدريباً من الأمم المتحدة ازاي تقنع المدمن ببدء برنامج العلاج..
    فنحن الآن عندنا وأنا أعرف أنكم تسألون انت متخيل إننا نجمع 5000 مدمن أنا عارف إنها صعبة وعلشان كدا خليناها ثالث أسبوع لكنها ممكنة ومش مستحيلة، ومعانا 1000 شاب تم تدريبهم في العالم العربي مش في مصر بس تم تدريبهم ازاي يقنعوا المدمن إنه يبدأ برنامج العلاج، لا ومعانا حاجة ثانية معانا دورة أنا عاملها إزاي أهل المدمن يقنعوا الشاب المدمن وازاي أصحابه وخطيبته يكونوا فريق يقنع المدمن بأن يبدأ برنامج العلاج والدورة دي موجودة على خمس مواقع انترنت.. على:
    * www.amrkhaled.net
    * www.boswtol.com
    * www.masrawy.com
    * www.filbalad.com
    * www.moheet.com

    كل المواقع دي موجود فيها ازاي تقنع مدمن إنه يبدأ برنامج العلاج ودي الدورة اللي هنساعد فيها المدمن، والحاجة الثالثة اللي مساعدانا إننا عملنا دعاية كبيرة وأنا متأكد إن فيه مدمنين لما شافوا الاستيكر والنشاطات عينيهم دمعت بس ساكتين مش قادرين يقولوا أنا مدمن صدقوني هيتصلو بالـCall Center..
    بس انتم ابدأوا شجعوا الناس
    وكملوا النشاطات والاستيكر وهما هييجوا..
    وولادنا هينزلوا في الشوارع والنوادي وأماكن تجمعات الشباب بشكل هادئ ولطيف يبعتوا رسالة اللي محتاج حاجة يتصل بـ Call Center ساعدونا في نشر رقم الـCall Center ساعدونا في نشر الايميل..
    تعالوا نبدأ مع بعض..
    أهم حاجة في الحملة
    إن 5000 مدمن يتوجهوا بإرادتهم لبدء برنامج العلاج،
    وهذا هو الإنجاز الحقيقي لحملة حماية..
    أرجوكم ساعدونا في هذا، وكملوا في النشاطات، وسجلوا في العداد إن انتم عملتم استيكر أو كذا، اكتب أنا بعت كذا، وسجل اسمك في قائمة الشرف.. أشكركم جداً والسلام عليكم ورحمة الله..

    ***
    والأكيد أن كل من يقرأ أو يسمع مثل هذه الكلمات وينفعل بها ويبحث عن دور يستطيع القيام به من أجل أن يمد يده لمساعدة من هو في محنة كبيرة مثل تعاطي المخدرات.. يمكنه أن يفعل الكثير والكثير.. فقط تابعوا معنا الحملة على موقع "بص وطل" وكونوا شركاء في الحماية..

    فأرسلوا إلينا آراءكم.. وشاركوا بتعليقاتكم وأفكاركم.. ونحن على ثقة بأن كل كلمة ستقولونها وكل رأي ستكتبونه سيكون طرفا أساسيا في نجاح حملة "حماية".. حماية الوطن بأكمله.



    هذا التوقيع افتراضيا لأى عضو جديد لذا يمكنك تغييره من لوحة التحكم او بالضغط على الصورة بأعلى
يعمل...
X