أولا وقبل كل شىء
ثانياً يا ترى أيه الموضوع ال هنتكلم فيه ااااااااااه
بصى يا أختى هحكلكم النهاردة قصة أنا أتأسرت منها كككككككككككتتتتتتتتتتير
من زمان كان فى بنت فى الصف السادس الإبتدائى
كانت منا أهل المتبرجات و فى يوم من الأيام جتله وحده من الصحبة الصالحة
الصحبة الصالحة قالت: ما تيجى معانة الندوة(الحلقة)
المتبرجة فكرت شوية و قالت :يعنى أية ندوة .
(هية دى الكلمة ألى أسرت فية كتير)ااااااااااااااااخ
المهم قالتلها الصحبة الصالحة : تعالى و تشوفى يعنى ايه ندوة فى اليوم (.....)فى مسجد(......)
قالت المتبرجة : خالاص ماشى هاجى
(ملحوظة نسيت أقولة:أم المتبرجة كانت منقبة)
جه يوم (.......) وراحة المتبرجة إلى المسجد(........) و سمعة الكلام إلى يسر القلب كانت الحلة بتتكلم عن النقاب و الكلام دخل قلب الفتاة وكانت أمة لبسة النقاب زى ما قلت وأخدت الفتاة النقاب بتاع أمة و جربتو و عجبها و قالت لى الأم : أنا عيز ألبس النقاب وفقت الأم
( بس الأم كانت متأكدة أنها هتقلعو فى أقرب وقت)
وعدة 3 أيام و فعلا حصل اااااه المتبرجة قلعت النقاب لأن الشيطان زين لها طريق التبرج و رجعت زى ما كانت و أسوء كمان
و بعد2 سنتين ضمير المتبرجة فاء وصحى
وسرت هلى أمها انها تلبس الأزدال و مع الإسرار وفقت ولبست الأزدال و بعدين لبسة القفازين و صحبة الصحبة الصالحة وسابت التبرج والصحبة المتبرجة و أتجهة للصلاة و فعل الخيرات و أتجهها للسنة
و البنت بأت تجمع أكبر عدد من المعلومات عن النقاباااااااااااااااااااااه نسيت حاجة (ايام التبرج حولت و جهدت مع أمه عشان تنزع النقاب وفعلا نزعتو)نرجع و البنت المسكينة تحاول أن تخلى الأم تلبس النقاب بس ما فيش فيدة خلاص طفح الكيل قالتفى نفسة خلاص هلبسو أنا (هى كانت عيزة أمة تلبسو و بعدين تلبسو هى) وحولت وجهدت ودعة وصبرت خلاص ما باأش فى حاجة تنية تعملة ما فيش غير الدعاء والصب ااااه ودى كانت قصة البنت بس لسة ما لبستش النفاب زى العفاف والتقوى و الحياء اااااه (أنا بنصحة بالصب و الدعاء ) أنتو تنصحوها بأيه
ثانياً يا ترى أيه الموضوع ال هنتكلم فيه ااااااااااه
بصى يا أختى هحكلكم النهاردة قصة أنا أتأسرت منها كككككككككككتتتتتتتتتتير
من زمان كان فى بنت فى الصف السادس الإبتدائى
كانت منا أهل المتبرجات و فى يوم من الأيام جتله وحده من الصحبة الصالحة
الصحبة الصالحة قالت: ما تيجى معانة الندوة(الحلقة)
المتبرجة فكرت شوية و قالت :يعنى أية ندوة .
(هية دى الكلمة ألى أسرت فية كتير)ااااااااااااااااخ
المهم قالتلها الصحبة الصالحة : تعالى و تشوفى يعنى ايه ندوة فى اليوم (.....)فى مسجد(......)
قالت المتبرجة : خالاص ماشى هاجى
(ملحوظة نسيت أقولة:أم المتبرجة كانت منقبة)
جه يوم (.......) وراحة المتبرجة إلى المسجد(........) و سمعة الكلام إلى يسر القلب كانت الحلة بتتكلم عن النقاب و الكلام دخل قلب الفتاة وكانت أمة لبسة النقاب زى ما قلت وأخدت الفتاة النقاب بتاع أمة و جربتو و عجبها و قالت لى الأم : أنا عيز ألبس النقاب وفقت الأم
( بس الأم كانت متأكدة أنها هتقلعو فى أقرب وقت)
وعدة 3 أيام و فعلا حصل اااااه المتبرجة قلعت النقاب لأن الشيطان زين لها طريق التبرج و رجعت زى ما كانت و أسوء كمان
و بعد2 سنتين ضمير المتبرجة فاء وصحى
وسرت هلى أمها انها تلبس الأزدال و مع الإسرار وفقت ولبست الأزدال و بعدين لبسة القفازين و صحبة الصحبة الصالحة وسابت التبرج والصحبة المتبرجة و أتجهة للصلاة و فعل الخيرات و أتجهها للسنة
و البنت بأت تجمع أكبر عدد من المعلومات عن النقاباااااااااااااااااااااه نسيت حاجة (ايام التبرج حولت و جهدت مع أمه عشان تنزع النقاب وفعلا نزعتو)نرجع و البنت المسكينة تحاول أن تخلى الأم تلبس النقاب بس ما فيش فيدة خلاص طفح الكيل قالتفى نفسة خلاص هلبسو أنا (هى كانت عيزة أمة تلبسو و بعدين تلبسو هى) وحولت وجهدت ودعة وصبرت خلاص ما باأش فى حاجة تنية تعملة ما فيش غير الدعاء والصب ااااه ودى كانت قصة البنت بس لسة ما لبستش النفاب زى العفاف والتقوى و الحياء اااااه (أنا بنصحة بالصب و الدعاء ) أنتو تنصحوها بأيه
تعليق