إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

وعن حسن ظني بربي أتحدث :)

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • وعن حسن ظني بربي أتحدث :)

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    "أكيد كل واحد فينا حصل معاه موقف أو مواقف كثير صعبة وكان حسن ظنه بربه هو سبب انتشاله منها

    عن أبي هريرة - رضي الله عنه - قال : قال النبي - صلى الله عليه وسلم - : يقول الله تعالى : ( أنا عند ظن عبدي بي ، وأنا معه إذا ذكرني ، فإن ذكرني في نفسه ذكرته في نفسي ، وإن ذكرني في ملإ ذكرته في ملإ خير منهم ، وإن تقرب إلي بشبر تقربت إليه ذراعا ، وإن تقرب إلي ذراعا تقربت إليه باعا ، وإن أتاني يمشي أتيته هرولة ) رواه البخاري ومسلم .

    يـــاه هو ربنا رحيييم بينا للدرجة دي ، يعني تخيل إن خالق السموات والأرض يذكرك بإسمك لا وكمان في ملأ خير من الملأ اللي إنت ذكرته فيه ، وسط الملائكة ...

    "]سبحان الله لما أي حد بيتعرض لمشكلة بيصيبه حزن كبيييييييير واكتئاب وحالته النفسية بتتعب مع إنه لو فكر شوية صغيرين هيلاقي إن اللي فيه ده خير !!!!!!

    أه خير
    .. هو مش الرسول عليه الصلاة والسلام قال (عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله خير وليس ذاك لأحد إلا للمؤمن ، إن أصابته سراء شكر فكان خيرا له وإن أصابته ضراء صبر فكان خيرا له)

    لو الواحد استشعر معني كلمة ( أنا عند ظن عبدي بي ) عمرك ما هتظن بربك إلا كل الخير وطالما ظنيت بيه خير مش هيصيبك إلا خير



    "
    أصل ربنا مهما إبتلاك فهو أرحم بيك من أمك وأبوك


    قدِم على رسول الله صلى الله عليه وسلم بسبي فإذا امرأة من السبي تبتغى إذا وجدت صبيا في السبي أخذته فألصقته ببطنها وأرضعته ، فقال لنا رسول الله صلى الله عليه وسلم : أترون هذه المرأة طارحة ولدها في النار ؟
    قلنا : لا والله ! وهى تقدر على أن لا تطرحه .
    فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : لله أرحم بعباده من هذه بولدها . رواه البخاري ومسلم .


    يعني ممكن حد يقول أنا بعمل خير كتير والنتيجة اني بدل ما بلاقي كلمة شكر ولا ثناء بلاقي العكس ويقول في نفسه ( هو انا ليه نتيجة اللي بعمله بتكون كدة ؟!!! ، ده الواحد بيعمل خير أمال لو كان بيعمل شر كان هيبقي المقابل ايه ؟!! الشكر !!!!!!!! )

    طيب ومفكرتش ليه إن ممكن ده يكون اختبار من ربنا علشان تراجع نفسك وتراجع ت فكيرك وتقول إنك المفروض متنتظرش كلمة شكر من حد كفاية ربنا يكون راضي عنك وإنت منتظر إيه من عبد ؟!!
    ده ربنا متطلع علي عملك هو لما هتقف بين ايدين ربنا هينفك شكر اللي شكر ولا ثناء اللي أثني عل يك ؟!!!

    وممكن حد تاني تكون عنده مشكلة ويروح يطلب مساعدة من ده ومن ده في حل مشكلته والمشكلة كل مادي بتتعقد وخلاص مش عا رف يحلها و يكتئب ونفسيته تتدهور وهو ناااااااسي إن الحل في سجدة بين إيدين ربنا

    يمكن ربنا خلي كل اللي سألتهم مش قادرين يحلولك المشكلة علشان متلاقيش غيره تلجأله علشان بعد ك دة متطلبش مساعدة عبد ورب العباد قادر لكلمة كن فيكون يحللك كل مشاكلك قادر بدعوة خارجة من القلب وانت واقف بين ايديه يغيرلك حياتك

    بجد لو كل واحد اتحط في مشكلة ما واول حاجة عملها ابتسم وقال الحمد لله وخير خير ان شاء الله وانا عندي حسن ظن بربي هيلاقي ا لمشكلة بتتحل بانسيابية

    أصل ده ربناااااا ( إنما أمره إذا أراد شيئا أن يقول له كن فيكون )
    التعديل الأخير تم بواسطة اقرأ القرآن وأذكر ربك; الساعة 13-07-2013, 02:05 AM. سبب آخر: التنسيق بارك الله فيكم


    ربي
    ليتك تحلـــو والحياة مريرة وليتك ترضي والأنام غضاب
    وليت الذي بيني وبينك عامر وبيني وبين العالمين خراب
    إن صح منك الود فالكل هين فكل الذي فوق التراب تراب

  • #2
    رد: وعن حسن ظني بربي أتحدث :)

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    جزاكم الله خيرا ونفع بكم
    أسأل الله لنا ولكم الاخلاص والقبول
    عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه : " أن رسول الله صلى الله عليه وسلم سئل : أي العبادة أفضل درجة عند الله تعالى يوم القيامة ؟ قال : الذاكرون الله كثيرا ، قلت : يا رسول الله ومن الغازي في سبيل الله عز وجل ؟ قال : لو ضرب بسيفه في الكفار والمشركين حتى ينكسر سيفه ويختضب دما لكان الذاكرون الله أفضل منه "
    أكثر من الاستغفار: فإنَّه يطهر القلب والجنان، ومدعاة لتكفير الذنوب والآثام.

    أكثر من الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم: فإنها من أعظم أسباب تنزل الرحمات، وبها تستجلب محبة الحبيب صلى الله عليه وسلم وشفاعته يوم المعاد، وترفع بها الدرجات، وتقضى الحاجات.



    تعليق

    يعمل...
    X