إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

القصه الحقيقيه للأخت كامليا

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • القصه الحقيقيه للأخت كامليا



    بسم الله الواحد الاحد الفرض الصمد الذى لاشريك ولاشبيهولا مثيل ولاولد له
    والصلاة والسلام على اشرف المرسلين محمد بن عبد الله الذى اخرج الناس من الضلاله الى النور ومن عبادة البشر الى عبادة رب البشر ومن عبادة إله مع الله الى عبادة الله عزوجل اسأل الله العظيم رب العرش الكريم ان يوفقنى وان يسدد قولى فى الحق واريد من اخواتى فى هذا المنتدى الكريم ان يساعدونى فى نشر هذه القضيه لانها قضية كرامه اسلاميه ,واعرف ان هذا الموضوع ليس هذا مكانه ولاكن ارحو ان لاتنسوها من صالح دعائكم فى هذا الشهر
    فقد تروق الى اسماعنا فى الايام الماضيه قصة اختفاء زوجة كاهن دير مواس وهى كامليا زاخر شحاته وبعدها ذكرت الصحف انه كان هناك خلاف عائلى وعادات اليه والمفاجأه فزوجها هو القس تادرس سمعان وكان يعمل
    كومبارس عندالقمص الساحر مكاري يونان قبل رسمه قسيسا, حيث يقوم بتمثل دور مسلم يعاني من حالة صراع ,ثم يقوم الساحر مكاري يونان بعالجه بأسم يسوع المسيح فيفيق تادرس ويقوم بتقبيل يد مكاري يونان معبرا عن شكره وايمانه بيسوع المسيح وهي مسرحية اعتاد القمص الساحر مكاري يونان تمثيلها بهدف تنصير المسلمينوإقناعهم بالمسيحية ويستغل مكاري يونان عدد من الوجوه المسيحية غير المعروفة للقيام بتمثيل هذه المسرحية على المسلمين , حيث يرتدي المسيحيات حجاب ويتشبهن بالمسلمات وتقوم الكنيسة بتصويرهن بهدف أقناع المسلمات باللجوء للكنيسة لأجل العلاج ثم التنصير .
    نرجع الى موضوعنا وهو اختفاء كامليا فقد سجل موقع المرصد الاسلامى لمقاومة التنصير حوار مع الاسره المسلمه التى استضافت الاخت كمليا وهى اسرة ابو محمد فيقول ابو محمد جت مكالمة تلفونية من طرفها و قالت اريد ان اعتنق الاسلام طيب انتي من اي القرى قالت انا من دير مواس طيب يعني امتى تاتي قالت يعني في الميعاد لي تحددوه فعقبال يعني ما عرفت المكانحوالي يومين فاتصلت تاني كانت هي مستعدة فبمجرد ما جت قالت انا مستعدة الان كان الوقت متاأخر من الليل فانتظرتها في مكان قالت لي عليه و رحت جبتها و على البيت وبعدين لقينا فيها من البداية الاخلاص و الصدق و الامانة و النية و خالص للاسلام تامة لاخت لا يختلف عليها مسلم و لا مسيحي من ناحية اخلاقها العالية و الامانة و الصدق و المعاملة الطيبة مع كل الناس , فعاشت بيننا حوالي اربع ايام ثم نزلت بها الى القاهرة فكانت في خلال الاربع الايام دول كثيرا ما تقرأ القران و كثيرايعني ما تسأل عن امور الدين كانت فعلا كلها اذان صاغية و لاحظت فيها التضحية من اجل الله عز وجل عندما تركت ابنها سنه و نص من اجل الله عز وجل فهذا لا ينم الا انها انسانة مضحيةمن اجل الله عز و جل و كان زوجها كما حكت لي له امانات عندها تبرعات من الكنيسة قالت لي انه زوجها قمص قالت لي هو كان بيلم تبرعات من الكنيسة فكنت بحطها باسمي في صندوق البريد فراحت صرفتها حوالي خمسة و ثلاثين الف جنيه وحطتها في مظروف و كتبت عليها دي (كل الفلوس لي باسمي بتاعة الكنيسة لاني عارفة لو انا مشيت انت مش عايزها تخلص لك يعني ( سابت باقي ذهبها في البيت قالت البعض بعته و البعض تركتو قلت لها و الله حتى لو انتي جبتيه الاسلام كان هيرجعو فقلت ارجع الفلوس لصحابها فالمهم يعني لقيتها انسانة مبتسمة من فضل الله عز و جل كانت تصلي صلاة في وقتها و توضي وضوء طيب فسألت عن الاية لي بتقول(انما يخشى الله من عباده العلماء ) هل الله سبحانه و تعالى يخشى من احد او يخاف احد انتي لسه جديدة انما الذي يخشى الله و يخاف عذابه هم العلماء فقالت انا ارتحت جدا لهذا الراي او لهذا التفسير , فربنا يكرمني اثرت في الاسرة كلها و حبوها و حبتهم حتى كان عندي بعض الاخوات برضولي كانو جدد في الاسلام فكانوا مش زيها في الاهتمام سافرت بها للقاهرة اطلع من الازهر شهادة اسلامها ثم تتوثق من وزارة العدل للاشهار بعد كده ما تمكنت ولكن القدر حال دون ذلك اني انا امسك الشهادة بعد ما وثقها من وزارة العدل و لكن حدث هناك ما لا يحمد عقباه , وحسبنا الله و نعم الوكيل
    اولا دخلنا الازهر وكان معي واحد تاني اسمه ابو يحيى فربنا كرمه عملنا الورق و فاضلنا التوقيع الظهر اذن ذهبنا لتأدية صلاة الظهر ثم رجعنا كان في ايديهم حوالي عشرة حداشر حالة او اكثر فانا بقول لهم ياريت يا جماعة احنا صعايدة عايزين ورق الاخت عشان نقدر نرجع النهارده فقال اسمها ايه فقلت اسمها كاميليا شحاتة فمسك الورق و قال اه و راح ضرب كف كده و قال لا دي جاينا اوامر انه ديه تحال بكرة هتييجي لها بكرة ان شاء الله هتحال للجنة من القساوسة بحضور الامن و غررونا بكلمته و ان اصرت فانطلع لكم الشهادة و ان كانرايها خلاف ذلك فيعني تذهب مع القساوسة و على هذا الاساس رجعنا في نفس اليوم بدون ان نفعل شيئا غير انه وقعت على الورق و ده في الازهر , ووقعوا شهود برضو على ذلك على شهادة الاعتناق فتاني يوم محتارين نروح مانروحش اجتمعنا انا و الاخ لي كان معايا ده نروح بها تاني ما نروحش لا نخبيها شوي لا كده انا كان رايي حقيقة ما نروحش لكن لما جينا للاخ ده قال لكلمتيندول و راح داخل جوا ولقيناه بيتصل بالامن فقلنا احنا نسبقه و نتصل و نحكي لهم الحكاية فاتصلنا بامن المنيا بحيث انه المحافظة التابعة لها و حكينا لهم الحكاية فقالوا لنا خليكم معانا على التلفون دايما و احنا نقولكم هتعملوا ايه بصراحة كنا نري فيهم صدق فى الكلام يعني و الله اعلم بالنوايا فقالولنا خلاص بلاش تروحو بكرة فخلاص سمعا و طاعة ! فبعد شوي في الفجر ان الوقت بدري نظام مظاهرات و المنيا مظاهرات و هنا مظاهرات و مجهزين اتوبيسات و ركبو فيها و جايين هنا للازهر فامن المنيا منعهم كلهم من السفر للازهر و امن المنيا لما اطمن انه ماحدش جاي اتصل بنا الساعة سبعة الصبح وقال يلاه الطريق مفتوح قدامكم حاولوا تخلصوا اوراقكم واحنا امنا الطريق ففعلا ركبنا العربية ورحنا بدري ولكن عقبال ما وصلنا في الزحمة لقينا يعني حقيقة لي شوفته في الازهر كانه ليس الازهر يعني الاحوال بتأسف قساوسة كثيرة وبرا المبنى و خارج المبنى و داخله و امن كثير جدا و يمكن احنا قولنا لها برا لما شوفنا الوضع كده وعرفناها مكان العربية و رقم العربية و عارفه لونها و ديناها المفاتيح وقولنا لها انتي امشي ورانا بشوي في حين لو زنقت الامور ترجعي وكانك لا تعرفينا و لا نعرفك و فعلا من على الباب تبين لنا هذا الامر فرجعت هي , هي منتقبة طبعا ماحديش يعرفها ولكن احنا الاثنين شكلنا معروف فمشينما مع مسؤول امن و معه واحد من النصارى فبيقوله بطايقكم فقلنا بصراحة احنا احنا داخلين كاتدرائية و لا داخلين ازهر و هو البتاع ده خصخصتوه اديتوه بعتوه واحنا مش عارفين ! اذا كان بقي كاتدرائية بين يوم وليلة الازهر الشريف منبع الاسلام في القاهرة و في الوطن العربي كله بل في العالم كله بعتوه يبقى بناسف للقساوسة و نقولهم احنا داخلين غلط ! , المسؤول عرق كده و اتكسف فقال اتفضلوا صلوا , رحنا صلينا الضحى كان كنا على وضوء الحمد لله و خرجنا و لقيناهم متابعينا و فعلا سالونا تاني طيب يا جماعة بطايقكم انا اعترضت اديهم البطاقة قلت لهم عمري ما شفت الواحد داخل للمسجد و خاصة الازهر يقوله هات بطاقتك انا مش داخل مديرية امن و لا امن عام و لا مش عارف ايه و لا مطار وكانو القساوسه من العباسيهامن المنيا لما اتكلم على ناس المنيا ميعرفش انه هناك ناس ثانية منتظرة و عامله ازعرينا فبعدين لما لقينا الوضع كده قمنا ديناها اشارة فجت بعد شوي على طول مباشرة رحنا قعدنا بعد مشادة في الاول دخلنا صلينا و احنا راجعين طيب احنا عايزين نتعرف عليكم قلت له يعني اشمعنى احنا لي حابب تتعرف علينا فقالي يعني نحب نتعارف فقلت له انا ممكن اقولكم انا منين انا صعيدي بس لكن بطاقتي مش بطلعها لحد مافيش قانون بيقولي اني لما ادخل للازهر اطلع بطاقتي لحد , و الاخ لي معايا ابو يحيى جزاه الله خيرا وبارك الله فيه طلع له كارنيه صحافة معه فالمهم طلعنا برا و جينا و العين علينا مراقبانا اينما نذهب وكانو القساوسه جوا البوابة قدرنا بعد حوالي اكثر من ساعة انه نزوغ منهم و نروح على العربية و لقينا الاخت قاعدة كانت قاعدة في ذكر بسم الله ماشاء الله و ركبنا العربية و اتحركنا ولكن برضو احنا حاسين انه فيه مراقبة لانه واحنا جوا الازهر صدر القرار برجوعها فالكل مجند نفسه لتنفيد هذالقرار فالعيون كانت علينا اوي لغاية ما ربنا كرم لشقة في مكان ما و طلعنا تاني دور في الشقة و قعدنا طيب نرجع بالعربية لا طيب نسيب العربية معروفة طب نرجع بتاكسي المهم كان الوقت تاخر بالليل وقعدنا نفكر
    محمد :على اساس كلام الوالد ما كنتش معاهم لكن على اساس كلامهبيقولك انه راح لقي هناك زي ما انا كتبت رسالة و ارسلتها على كل المواقع ان الازهر عبارة عن نصه ثكنة عسكرية الامن محاطه في كل النواحي و النص الثاني بوابة بتاع كنيسة مش بوابة مسجد يعني كان القساوسة كانوا داخل سوربتاع جامع الازهر داخل البوابة امام لجنة الفتوى
    ابو محمد : المهم كنا في شقة وسط البلد ومحتارين نرجع ازاي نروح و لا نعمل ايه من بعد ما عرفنا صدور القرار ده و دلوقتي الواحد عامل حساب اي كمين قدامه و فكرنا ماذا نفعل و كده طيب نخبيها زاي عايزين نوديها لمكان مش عارف ايه المهم يعني انشغالي بهذا الامر هي ظلت هي يعني الانشغال زاد قالت انا مستعدة ان ربي تميتني حتىادخل الجنة فقلت لها و الله يا بنتي لا يحدث معاكي هذا الامر الا في حالة عدم مقدرتي على اي حاجة ولو انا فداكي انا مستعد وده كل من اجل الله عز و جل فقالت لي انت متعب و تعبان خالص فتروحو و انا ان شاء الله ايه خدت علامة التلفونات و بعد تفكير عميق لنا بعض المعارف في ليبيا اتصلت بهم فبعت اربع مرات ليحيى بحث عنده معارف يعرفهم و نسب يعني تطلع برا و تشهر في ليبيا ممكن تطلع مش بطريقة رسمية لكن يعني هرابي كده فانا كنت مستعد لاي فكرة و الله يعلم يعني ما كانش فلوس حاضرة لكن كنت مستعد اروح للبلد و ارجع اجيلك فالمهم قررنا هذا الامر و على هذا سافرت وهو قال انه انا يعني اقوم بالدور وكده و الحاجات من ديه فربنا يكرم و نقدر نعملها لي قلنا عليه
    بعدين سبتها و جيت و فضلت اتصل بهم لغاية يوم الخميس في الفجر بيردوا علي واحنا طيبين و كويسين , بصراحة كانت فكرتي دية و ترحيب الاخ معايا بالفكرة وابتدا يتصرف فقلت له يعني معلش معذرة ما كانش معايا الفلوس كافية و عملنا لي نقدر عليه على اساس نكمل الباقي في الظهر رجعت اتصل لقيت مغلق مغلق ... الى الان فاتضح لي انه الاخ مازال اسير للان وهي سلمت
    هذا الامر حز في نفوسنا جميعا حتى الاسرة في البيت البعض اسال الدموع عيناه ومازالنا يعني بنعمل اتصالات و كده ولكن يعني قدرا لكن مش عايز اقولك الكيفية سمعت صوتها بطريقة ما بعد ان سلمت طمنتني و قالت و الله ان شاء الله بنفس التعبير ده ان مت يعني ان مت صلوا علي الجنازة و ساموت على الاسلام بفضل الله و ان احييت ساتي مرة اخرى بنفس هذا اللفط وان احييت ساتي مرة اخرى
    محمد : انت سمعت في مكالمة لوحديها هي اتصلت بك و لا
    ابو محمد: ايوة اتصلت بي هي في وقت متاخر من الليل و قالت لي الخط ده ماحدش يكشف عليه انا كل ما الاقي فرصة لي هتصل بك يا بابا
    محمد: طيب انت كنت متاكد من صوتها
    ابو محمد: ايوة متاكد من صوتها الشي ده يعني صوتها واضح و هي في مقام بنتي
    محمد: طيب ما حاولتش تسجل الرقم او تعرف هي فين
    ابو محمد: لا طلبت مني امسح الرقم و قالت لي امسح الرقم ده خالص و ده مش رقمي و لا تليفوني و لكن كل ما الاقي فرصة للكلام معاك هتكلم ان شاء الله و اطمنك
    محمد: طيب كيف كانت برضو نفسيتها عاملة ايه
    ابو محمد .كانت نفسيتها و الله مازالت عالية و قالت ان مت صلوا على صلاة الجنازة صلاة الغائب و الكلمة دي ما تخرجش من وحدة الا اذا كان عندها فكرة عن الاسلام بجد وان احييت ساتي مرة اخرى مهما كان الكلام ده افرحني واثر فيا وبعدين ظهر بعد كده على النت و الحاجات دي لي بتحصل و بعد ما بنعمل اتصالات بمواقع و كده و انا يعني الامن ليه مرة و اثنين بيستدعوني يعني لكن ما بطولشي
    كانت هي كاتبة اقرار بخط ايدها اني قد اعتقنت الاسلام بارادتي و دون الضغط من احد وتعاليمه الحنيفة و سماحة الاسلام و اشهد باني تركت دين النصرانية و اعتنقت دين الاسلام مضت عليه و اخذه واحد من الامن يعني معلش انا كنت هناك عندهم ما كانش ابني يومها ما كانش حتى يصوره كانت اي وحدة تييجي عندي بخليها تكتب اقرار عشان ما يجيش واحد بعد كده يقولي انت خاطفها او انت كده او انت مش عارف ايه ...مع اني و الله ما في وحدة كنت اعرفها قبل كده بييجو الى لغاية البيت او مواصلة قريبة و اروح اجيبهم عندي
    ابو محمد : في الوقت ده انا اللي قلت لها حتى يخف الضغط عنها ماتقوليش انا مصرة على الاسلام انت اخت من النصارى وان خلافات عائلية
    دي اول مرة و المرة الثانية برضو اخذوني عشان كان في احداث مثل ذلك لكن برضو كانوا كل شوي مش هتبطل الموضوع ده مش هتخليك في حالك قلت لهم و اللهفي هذا الامر انا لا اجبن من حد و لا اقوى من حد و لا اذكى من حد و لكن امر الله اخترني ليه و ايه اقول للمولى عز وجل لما واحدة بتيجيني يتيمة واطردها اقول لربنا ايه اقوله خايف من الامن لا انا لا اخشى شيئ الا الله عز وجل و مستعد الان و بكرة و بعده الى ان اموت و الاسرة مستعدة بعد وفاتي تواصل هذا العمل و تسيب البيت مفتوح لمثل هؤلاء و لكن الموضوع مش موضوع سيدات بس انا بييجيني من السيدات كثيرا و من الشباب كثيرا وربنا بيكرم وبيكمل اسلامهم و بيعيشوا عيشة طيبة لكن احنا مش عايزين احداث الاخت كامليا تكون تكرار لموضوع الاخت وفاء قسطنطين حتي لا تحدث سنة بعد كده انه كل ما تاتي زوجة كاهن تأتي ترجع لانه ده يعتبر صد ..بجد يعني انه الموضوع الاخت كاميليا يبت فيه بت لانه يعني من اجل الحق ومن اجل نصرة دين الاسلام لي هما بيستعينوا بالكنيسة واحنا بنستعين بالله بيستعينوا بالصلاة بتاعهم لي لا تغني و لا تسمن من جوع و ادي احنا بنقول يارب و الله سبحانه و تعالى يردها لنا سالمة مسلمة مؤمنة بصحة طيبة بروح عالية والله سبحانه و تعالى ينجيها
    ام محمد:- الأخت كامليا جت عندنا وكويسه فعلا وبنات كتير جت عندنابس بصراحه مش زيها هي فهي جايه قلبها مشروح للأسلام وكانت حافظهقرأن وبتحفظ كتير وكانت بتقرأ قراءه بالظبط سبحان الله زي ما تكون مسلمه يعني يا ريت كل الناس كلها يا ريت تقف الموقف ده يعني محدش يسيبها حرام علينا أكبر حرام عذاب لغيرها ولليقبلها واللي بعدها يا ريت ان احنا كلنا نقف جنبها
    منهم ان شاء الله
    أم محمد:- كانت اليوم كله بسم الله ما شاء الله والله العظيم كانت اليوم اللي مش بنقضي فيه مصلحه كانت تقعد تمسك المصحف تقرأ فيه قبل الأذان ما يأذن تكون متوضيه يعني بتصلي صلاه احسن من واحده مسلمه كانت
    أم محمد:- مقلتش انها كانت علي خلاف مع زوجها قالت بس سؤال واحد بس لما اسالها بتقولي دايما كان يتخانق معه علي اللبس اللي بلبسه هو كان عايز يلبسني محزق وانا مكنش بيلد عليه اللبس ده فأنا كنت احب اطلع مستوره بلبسي يعني مكنش حلو يقولي يعني هو انتي لبسه لبس البابا تقوله ايوه انا عايزه كده مسمعتش منها حاجه غير الجولات دول بس وكانتجايه مبسوطه بالأسلام يا ريت نقف جنبها يا ريت منسبهاش والله وحسبي الله ونعم الوكيل في اللي السبب في الرجوع بتاعها
    أم محمد :- حكت ان الأسلام لما كانت تقرأ في كتب وتسمع خطب فقالت ان قلبها اتشرح للأسلام وحبيت الأسلام يعني وكانت تشوف المنقباتوالمحتشمات والمحجبات وتقول انا ليه مبقاش زيهم كده يعني هي بصراحه كلامها كلام ناس مسلمه بتعلم
    زوجه محمد:- السلام عليكم انا ام زياد انا برضو كنت مسيحيه واسلمت زي كده يعني بصراحه لما جت الأخت كامليا عندنا من ناحيه أخلاقها هي انسانه محترمه جدا وكويسه جدا وعمري ما شفت واحده بالأخلاق دي وطيبه جدا لدرجه انها دخلت قلبي على طول اول ما شفتها وحسيت بيها وهي مش مثلا زي اي واحده طالعه عشان خاطر واحد بتحبه او واحد عرفاه وعرفاه الكلام اللي بيبقا مكتوب ده علي اي حد هي لا بصراحه هي مهديه وحابه الدين كان عندها حب استطلاع اي وقت فاضي كانت كانت بعد الصلاه او اي حاجه كانت بتعملها تقولنا هاتولي كتب اقرأ فيها انا عايزه كتب اقرأ فيها كانت تحب تقرأ وتعرف عن الدين أكتر رغم انها كانت جايه عندها معلومات كتيره وعارفه حاجات كتير لدرجه انها كانت بتصلي بالظبط زي ما قالت ام محمد كانت بتتوضي وتجهز نفسها قبل الصلاه زي نظام الأعتكاف بالظبط كانت تقعد تستني الصلاه لحد ما يجي الأذان وتصلي وكويسه خالص لدرجه اني متوقعش ان ممكن واحده تكون مسيحيه واسلمت بالسرعه دي انه هي تقرأ الأذكار طلبت مننا بتاعه تقرأ منها الأذكار اه كتاب الصباح والمساء لدرجه برضو ان لو واحد بيحب يصلي وربنا هديه ومتعمق في الدين ممكن يصلي عادي من غير ما يقول دعاء الأستفتاح لدرجه انها كانت عارفه وحافظه دعاء الأستفتاح وسألتني فيه برضو كذا مره قبل كده فبصراحه انسانه محترمه جدا وطالعه عشان خاطر الدين دهباين علي ملامحها وتصرفاتها كلها
    محمد:- طيب هي حكت لك برضو عن اي شخص اتأثرت بيه او كتاب بدايتها كانت ازاي أيه اللي أثر فيها عرفت الأسلام ازاي؟
    زوجه محمد:-النقاب والمسلمين حبت الستره والعفه اللي كان فيها المسلمين مش زي لبس النصارى والتبرج اللي كانوا فيه فده من ضمن الحاجات اللي حبتها وكلمتني عنها
    زوجه محمد:- كانت بتحب تقرأ في الكتب الدينيه كانت تقولي هاتي كتب دينية اقرأ فيها مكنتش بتقرأ في اي كتب تانيه لأنها كانت بتقرأ في كتب دينيه وساعات كانت ماسكه كتاب سيره الرسول عليه الصلاه والسلامكانت بتقرأ فيه برضو
    زوجه محمد:- اه هي قالت لي ان كان عندها ابن خالتها واسلم وطلع برضو بس ادي كذا سنه قالت معرفش هو فين قالت اسمه الشيخ بكر او حاجه زي كده برضو بس مش عارفه قاعد فين دلوقت
    اهم نقاط الحوار
    · اسلام الاخت اليقيني وحسن اسلامها وحبها للدين حتى انها لما كلمت الاخ ابو محمد فى التليفون بعد ان قبضوا عليها قالت له لو ما رجعت صلوا على صلاة الغائب !
    · عدم وجود اى شيء خلافي مع زوجها او مشاكل عائلية بين الاخت واهلها
    · ثقة الاخوة فى الامن وتسريب الامن لخبر ذهاب الاخت للازهر لاشهار اسلامها
    · وجود مظاهرة مسيحية من قساوسة ومسيحيين داخل اروقة الجامع الازهر عند باب اشهار اسلام المصريين منتظرين الاخت الفريسة !
    · زوج الاخت القس الكاهن كان يجمع تبرعات من الكنيسة ويضعها باسم زوجته فى البنك وهذا تصريح الاخت لاسرة ابى محمد
    · الاخت سحبت كل هذه الفلوس وتركتها فى مظروف فى الشفة قبل ان ترحل
    · من اسباب اسلام الاخت على حسب قولها لبس الاخوات المسلمات والاحتشام والعفة التى عليها المسلمات من نقاب وحجاب
    · زوجها القس ! كان لما يري لبسها لبس محتشم واسع كان يقول لها ما هذا الذي تلبسيه البسي محزم شوية !
    هل ستكون هذه القصه مثل قصة الاخت وفاء قسطنطين وسبحان الله هؤلاء النصارى ينظمون مظهرات لاجل استرداد زوجة كاهنهم لكن اين انتم يمسلمون فالمسلمون فكل مكان يهانون اللهم ردها الينا مسلمه
    للعلم هذا الحوار نقلته من موقع المرصد الاسلامى لمحاربة التنصير(بتصريفى)وللاستماع للحوار http://hotfile.com/dl/61704805/926bcff/000.mp3.html
    واسألكم الدعاء
    اورخان أرسلان
    Or5ân 2rselan

    لاتنسى ذكر الله ولا الصلاة على رسول الله



  • #2
    رد: القصه الخقيقيه للأخت كامليا

    اصدر المرصد الإسلامي لمقاومة التنصير بيانا قال فيه




    الحمد لله والصلاة والسلام على رسول صلى الله عليه وسلم
    وبعد




    في هذه المحنة العظيمة التي تواجه المسلمين في مصر من تسلط للكنيسة على المسلمات الجدد وتجاهل تام من العلماء وأهل الرأي لهذه الجريمة


    فقد توجه المرصد الإسلامي إلى عدد من أهل العلم بطلب الفتوى والمشورة في هذه الغمة


    وقد لبت جبهة علماء الأزهر الكريمة نداءنا بما عرف عنها من قوة في الحق وغيرة على الإسلام




    وهذا نص الأسئلة مع نص الإجابة من جبهة علماء الأزهر




    توجه المرصد إلى جبهة علماء الأزهر بأسئلة بخصوص تسليم المسلمات على الكنيسة القبطية وحملت المقاطعة وكانت الرسالة كالتالي



    السادة علماؤنا الأفاضل

    السلام عليكم ورحمة الله
    وبعد

    فلا يخفى على فضيلتكم ما تقوم به الكنيسة القبطية في مصر من زرع للفتنة واستقواء بالصليبية الغربية على المسلمين في مصر
    وقد رضخت الحكومة المصرية لها بالكامل في هذا حتى أصبحت الكنيسة تنافس الدولة سيادتها على أرضها وشعبها , وهو ما جر على المسلمين ويلات عدة لعل أخرها هو قيام أجهزة الأمن المصرية بملاحقة الفتاة ( عبير ناجح إبراهيم) وإلقاء القبض عليها بسبب اعتناقها الإسلام ثم تسليمها للكنيسة التي اعتقلتها في أحد الأديرة لتلقى مصير وفاء قسطنطين ومارى عبد الله زكي وتريزا ابراهيم ومريان مكرم وغيرهن من الأسيرات المسلمات في سجون الكنيسة
    ولم تمضي أيام حتى قامت الأجهزة الأمنية بملاحقة فالفتاة ( كرستين مصري قليني ) وإلقاء القبض عليها وتسليمها لأهلها ثم للكنيسة لتلحق بركب المستضعفات في سجون شنودة
    ونحن نتوجه إليكم بهذه الأسئلة لما نعرف من قوتكم في الحق
    1- ما السن الشرعي المعتبر لقبول إسلام الشخص ؟

    2- ما حكم رد المسلمين الجدد إلى الكنيسة ؟

    3- ما الواجب على المسلمين تجاه هذه الجرائم المتكررة من الدولة والكنيسة ؟

    4- بعض المواقع الإسلامية دعت إلى مقاطعة اقتصادية لأقباط مصر حتى يتم الإفراج عن ال
    أسيرات المسلمات في الكنيسة , فما هو حكم هذه المقاطعة ؟
    وهل تعتبر نصرة لهن ؟

    ونسأل الله تعالى أن يجعلكم ذخرا للإسلام وأهله
    والسلام عليكم ورحمة الله
    مقدمه لحضراتكم
    المرصد الإسلامي لمقاومة التنصير


    وقد وصل الينا رد الجبهة على هذا النحو المشرف




    بسم الله الرحمن الرحيم

    1-السن الشرعي المعتبر لاعتماد إسلام الشخص هو بلوغ سن التكليف أو ظهور أمارات البلوغ المعتبرة،حيث إن الإسلام يمثل عقدا،و هو أشرف العقود

    2-وكل من ساهم في خذلان من اختار الإسلام دينا بأن امتنع عن نصرته،او دل عليه عدوه، أو أسلمه إلى الكنيسة فهو مرتد عن الملة، ساع في استئصالها ،بل إن الإمام مالكا يرى أن من يمتنع عن إرشاد من يريد الإسلام هو كذلك مرتد عنده.
    3- والواجب على المسلمين تجاه هذه الجرائم أن يستبرؤوا لدينهم وعرضهم ،ويسعون بكل ممكن لفكاك رقابهم من أغلال هزيمة دينهم التي ليس لها من عقوبة غير قاع جهنم بعد لزوم الخزي الدائم لهم في الدنيا ، حيث إن تلك النقيصة هي من آمارات النفاق الواضحة التي جعل الله مستقر أصحابها الدرك الأسفل من النار." إن المنافقين في الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا"
    4- إذا تعينت المقاطعة سبيلا للنصرة أصبحت فريضة من الله مفترضة لا يقبل الله فيها صرفا ولا عدلا فإن المسلم كما قال صلى الله عليه وسلم" أخو المسلم لا يخذله ولا يسلمه
    التعديل الأخير تم بواسطة أبو بكر أشرف الشامي; الساعة 16-08-2010, 03:36 PM. سبب آخر: حذف روابط مُدرجة
    اورخان أرسلان
    Or5ân 2rselan

    لاتنسى ذكر الله ولا الصلاة على رسول الله


    تعليق


    • #3
      رد: القصه الخقيقيه للأخت كامليا

      و عليكم السلام ورحمة اللـه و بركاته... حياك اللـه أخي... و نسأل اللـه أن ينتقم من شنودة و زبانيته و أن يُفرج عن المُسلمات المُستضعفات و لا حول ولا قوة إلا باللـه... يُنقل لساحة الحوار... و جُزيت خيرا...

      تعليق

      يعمل...
      X