السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هذة قصة فتاة تحكيها لكل رجل ملتحى يريد ان يتزوج من فتاه منتقبه
هى فتاه تقدم لخطبتها رجل لم تراه من قبل فهو يعمل بالسعوديه وقد كفل امه واخته بان يبحثا له عن زوجه وياريت تكون منتقبة
اولاسوف اتكلم عن مواصفات هذة الفتاه هى معها مؤهل عالى ومتدينة
--------------------------------
1- هى غير منتقبة لكنها ترتدى خمار
2- هى تعمل فى حضانة اسلامية تعلم الاطفال القرءان وتعليم الدين
3-تقيم الليل وتصلى الفجر قدر المستطاع
4- تتمنى ان تتزوج زوج تقى صالح يحترمها ويحتر م اهلها ويعينها على طاعة الله
نحسبها على خير
ثانيا انا شخصيا لااعرفه لكن هذا ما سمعناه عنه-----------------------------------------
1-رجل متدين وصاحب شخصية قوية ومثقف والجميع يشكرون فيه جدا
2-معه مؤهل عالى ازهرى كان يعمل اماما وخطيبا قبل السفر
3-كان خاطب فتاة قبل السفر ولكن لم يتم الزواج والدته تقول انها لم ترتاح معهم واخته تقول انه هو الذى لم يتمم الله اعلم
4- من كثرة كلام الناس عنه بالخير نحسبه على خير----------------------------------------- والان ماذا حدث اخت هذا الشاب هى المديره على هذة الفتاه فى مجال عملها هذة الفتاة تتمتع بسمعة جيدة جدا فى عملها سواء الاخلاص فى عملها او فى اخلاقها المهم سالت اخته هذة الفتاة عن عمرها فقالت لها انها عندها 26
عندما نزلت الفتاة وجدت و الدة هذا الشاب جالسة فى الشارع حتى ترى هذة الفتاة التى رشحتها ابنتها المديرة اخت الشاب لاخيها المهم لاحظت الفتاه ذلك بل لاحظ زميلاتها ذلك ايضا
المهم لم تشغل الفتاه بالها كثيرا نعم هى فكرت ولكن حاولت الا تعطى للموضوع اهميه فكل شىء بيدى الله المهم ذهبت الفتاه للمسجد التى تعلم فيه الاطفال القرءان وبعدما عادت وجدت اختها المتزوجة تتصل عليها وتقول ان هناك سيدة تعرف زوجها وانها رأتك اليوم وتريد ان تخطبك لابنها طبعا الفتاة علمت ان هذة السيدة هى ام المديرة التى راتها اليوم طبعا الفتاة زعلت جدا ان هذة السيدة لم تاتى لبيت ابها وذهبت لبت اختها ولكن الجميع قالوا لها هذا عادى خاصة ان والدة العريس تعرف زوج اختك المهم اقتنعت الفتاة بذلك ولكن كانت لهذة السيدة عدة شروط هى:
اولا: الخطوبة تتم الان لان العريس لن ينزل سوف
ثانيا:يتم الزواج بعد اربعة اشهر
ثالثا: عليها ان تردى النقاب من الان
طبعا الفتاة استغربت جدا ان هذا الكلام يقال فى بيت اختها ولا يقال فى بيت ابيها المهم الكل اقنعها ان هذا عادى الفتاه موافقة جدا على الشاب على حسب ما سمعت عنه انه صاحب دين لكن هى لم تراه من قبل وهو لم يراها من قبل كيف تخطب ثم تتزوج بشخص لم تراه من قبل فقررت ان تقول ذلك لاخته غدا عندما تراها
المهم جاء اليوم التالى وقالت لها الفتاة انها سوف تنتظر اخيها حتى يعود وانها لن تخطب الا عندما ياتى وان تخبر امها بذلك
بالفعل قالت لامها
جاءت اخت العريس للفتاه فى فصلها وقالت ان امها سوف تاتى عندهم فى البيت اليوم فقالت لها الفتاة نفس الكلام وقالت انها سوف ترتدى النقاب بعد الزواج المهم جاء الموعد وجاءت ام العريس للبيت عند الفتاه وهذة اول مرة تجلس مع والد ووالدة الفتاة
-------------من هنا المشكلة--------------
ماذا قالت
1- لم تطلب يدى الفتاة من ابيها ولا من امهاهى اول مرة تشوفهم بل دخلت فى الموضوع على طول قالت احنا عايزين ندخل بعد 4 اشهر يعنى ابنى هيجى يقعد معها اسبوع او شهر ثم يتزوج على طول قالت لها والدة الفتاة يا حجة لما العريس يجى بالسلامة يشوف بنتنا يمكن متعجبوش وكمان يكون بينهم حتى قبول قالت لها انا ابنى ميهموش الجمال طبعا الفتاة زعلت من الكلمة دى خاصة انها مقبولة شكلا وكمان لاحظت ان ام العريس عمالة تبصلها قوى وبعدين طول الوقت عماله تشكر فى ابنها جدا جدا جدا جدا ولم تعطى للفتاة اى قيمة او انها مثلا تتشرف بهذا النسب الجديد لالالالا بلعكس فقد قالت كلام صعب جدا على اى فى هذا الموقف ان تسمعه قالت
ده علتنا دى بيخشوها بواسطة
ده ابنى ده لقطة فى المصحف
ده ابنى الناس بتحجزه من دلوقتى لرمضان
ده الناس بتعيط بالدموع لما بيسمعوا صوته
ده لو ابنى عدى من امام بيتكم تحمدوا ربنا
وقالت لام الفتاة ان عريس بنتك ده هيدخلك الجنة
طبعا الكلام ده مش ورا بعضه كده كان فى كلام من الام والاب معها المهم ام الفتاه قالت لها ان بنتى سوف ترتدى النقاب بعد الزواج وان ابنها يشرفنا فى اى وقت لما يجى بالسلامة فقالت لها ام العريس لا ده هى تلبس النقاب من دلوقتى مرات الشيخ---------- محدش يشفها---------- وبعدين ده النقاب ده عفه وستنا عائشة كانت لبساه وبعدين ابنى هيخد ها تحج وتعمل عمرة وهليبسها دهب من هنا لهنا شوفتى
ابو الفتاه لازم العريس يكون موجود والله لو موجود لاوديها لغاية عنده وبعدين نعرف طبعه اذا كان متدين متعصب كده يعنى قالتة ابنى ده كريم ده هيعيشها عيشه فريش -- -طبعا الفتاه متوسطة الحال---ده عفشه جميل وشقته جميله وسيراميك ايه -- يعنى حتى معظم العفش اجى خلاص-- طبعا اى بنت تحب تنقى عفشها يعنى دى ابسط حققها المهم ابو العروسه قالها لوبنتى عايزة تفضل فى شغلها اللى هو تحفيظ الاطفا ل القرءان والاحاديث ونور البيان وكل شىء جميل فى الدين وكمان المكان الاختلاط به يكاد يكون معدوم فهم نساء فى بعضهن بل اخت العريس هى المديرة المهم ما هو رد ام العريس انفعلت جداجدا وقالت شغل ايه ده هيصرف عليها بالدولار ده هيعيشها عيشة فرش وكل شويه ام العريس تقوم واهل العروسه يجلسوها المهم مشيت ام العريس والجميع فى المنزل فى حزن مما قالته ومن عدم تقيمها للفتاه ولا لاهلها وفى اليوم التالى قابلت اخته
هذة قصة فتاة تحكيها لكل رجل ملتحى يريد ان يتزوج من فتاه منتقبه
هى فتاه تقدم لخطبتها رجل لم تراه من قبل فهو يعمل بالسعوديه وقد كفل امه واخته بان يبحثا له عن زوجه وياريت تكون منتقبة
اولاسوف اتكلم عن مواصفات هذة الفتاه هى معها مؤهل عالى ومتدينة
--------------------------------
1- هى غير منتقبة لكنها ترتدى خمار
2- هى تعمل فى حضانة اسلامية تعلم الاطفال القرءان وتعليم الدين
3-تقيم الليل وتصلى الفجر قدر المستطاع
4- تتمنى ان تتزوج زوج تقى صالح يحترمها ويحتر م اهلها ويعينها على طاعة الله
نحسبها على خير
ثانيا انا شخصيا لااعرفه لكن هذا ما سمعناه عنه-----------------------------------------
1-رجل متدين وصاحب شخصية قوية ومثقف والجميع يشكرون فيه جدا
2-معه مؤهل عالى ازهرى كان يعمل اماما وخطيبا قبل السفر
3-كان خاطب فتاة قبل السفر ولكن لم يتم الزواج والدته تقول انها لم ترتاح معهم واخته تقول انه هو الذى لم يتمم الله اعلم
4- من كثرة كلام الناس عنه بالخير نحسبه على خير----------------------------------------- والان ماذا حدث اخت هذا الشاب هى المديره على هذة الفتاه فى مجال عملها هذة الفتاة تتمتع بسمعة جيدة جدا فى عملها سواء الاخلاص فى عملها او فى اخلاقها المهم سالت اخته هذة الفتاة عن عمرها فقالت لها انها عندها 26
عندما نزلت الفتاة وجدت و الدة هذا الشاب جالسة فى الشارع حتى ترى هذة الفتاة التى رشحتها ابنتها المديرة اخت الشاب لاخيها المهم لاحظت الفتاه ذلك بل لاحظ زميلاتها ذلك ايضا
المهم لم تشغل الفتاه بالها كثيرا نعم هى فكرت ولكن حاولت الا تعطى للموضوع اهميه فكل شىء بيدى الله المهم ذهبت الفتاه للمسجد التى تعلم فيه الاطفال القرءان وبعدما عادت وجدت اختها المتزوجة تتصل عليها وتقول ان هناك سيدة تعرف زوجها وانها رأتك اليوم وتريد ان تخطبك لابنها طبعا الفتاة علمت ان هذة السيدة هى ام المديرة التى راتها اليوم طبعا الفتاة زعلت جدا ان هذة السيدة لم تاتى لبيت ابها وذهبت لبت اختها ولكن الجميع قالوا لها هذا عادى خاصة ان والدة العريس تعرف زوج اختك المهم اقتنعت الفتاة بذلك ولكن كانت لهذة السيدة عدة شروط هى:
اولا: الخطوبة تتم الان لان العريس لن ينزل سوف
ثانيا:يتم الزواج بعد اربعة اشهر
ثالثا: عليها ان تردى النقاب من الان
طبعا الفتاة استغربت جدا ان هذا الكلام يقال فى بيت اختها ولا يقال فى بيت ابيها المهم الكل اقنعها ان هذا عادى الفتاه موافقة جدا على الشاب على حسب ما سمعت عنه انه صاحب دين لكن هى لم تراه من قبل وهو لم يراها من قبل كيف تخطب ثم تتزوج بشخص لم تراه من قبل فقررت ان تقول ذلك لاخته غدا عندما تراها
المهم جاء اليوم التالى وقالت لها الفتاة انها سوف تنتظر اخيها حتى يعود وانها لن تخطب الا عندما ياتى وان تخبر امها بذلك
بالفعل قالت لامها
جاءت اخت العريس للفتاه فى فصلها وقالت ان امها سوف تاتى عندهم فى البيت اليوم فقالت لها الفتاة نفس الكلام وقالت انها سوف ترتدى النقاب بعد الزواج المهم جاء الموعد وجاءت ام العريس للبيت عند الفتاه وهذة اول مرة تجلس مع والد ووالدة الفتاة
-------------من هنا المشكلة--------------
ماذا قالت
1- لم تطلب يدى الفتاة من ابيها ولا من امهاهى اول مرة تشوفهم بل دخلت فى الموضوع على طول قالت احنا عايزين ندخل بعد 4 اشهر يعنى ابنى هيجى يقعد معها اسبوع او شهر ثم يتزوج على طول قالت لها والدة الفتاة يا حجة لما العريس يجى بالسلامة يشوف بنتنا يمكن متعجبوش وكمان يكون بينهم حتى قبول قالت لها انا ابنى ميهموش الجمال طبعا الفتاة زعلت من الكلمة دى خاصة انها مقبولة شكلا وكمان لاحظت ان ام العريس عمالة تبصلها قوى وبعدين طول الوقت عماله تشكر فى ابنها جدا جدا جدا جدا ولم تعطى للفتاة اى قيمة او انها مثلا تتشرف بهذا النسب الجديد لالالالا بلعكس فقد قالت كلام صعب جدا على اى فى هذا الموقف ان تسمعه قالت
ده علتنا دى بيخشوها بواسطة
ده ابنى ده لقطة فى المصحف
ده ابنى الناس بتحجزه من دلوقتى لرمضان
ده الناس بتعيط بالدموع لما بيسمعوا صوته
ده لو ابنى عدى من امام بيتكم تحمدوا ربنا
وقالت لام الفتاة ان عريس بنتك ده هيدخلك الجنة
طبعا الكلام ده مش ورا بعضه كده كان فى كلام من الام والاب معها المهم ام الفتاه قالت لها ان بنتى سوف ترتدى النقاب بعد الزواج وان ابنها يشرفنا فى اى وقت لما يجى بالسلامة فقالت لها ام العريس لا ده هى تلبس النقاب من دلوقتى مرات الشيخ---------- محدش يشفها---------- وبعدين ده النقاب ده عفه وستنا عائشة كانت لبساه وبعدين ابنى هيخد ها تحج وتعمل عمرة وهليبسها دهب من هنا لهنا شوفتى
ابو الفتاه لازم العريس يكون موجود والله لو موجود لاوديها لغاية عنده وبعدين نعرف طبعه اذا كان متدين متعصب كده يعنى قالتة ابنى ده كريم ده هيعيشها عيشه فريش -- -طبعا الفتاه متوسطة الحال---ده عفشه جميل وشقته جميله وسيراميك ايه -- يعنى حتى معظم العفش اجى خلاص-- طبعا اى بنت تحب تنقى عفشها يعنى دى ابسط حققها المهم ابو العروسه قالها لوبنتى عايزة تفضل فى شغلها اللى هو تحفيظ الاطفا ل القرءان والاحاديث ونور البيان وكل شىء جميل فى الدين وكمان المكان الاختلاط به يكاد يكون معدوم فهم نساء فى بعضهن بل اخت العريس هى المديرة المهم ما هو رد ام العريس انفعلت جداجدا وقالت شغل ايه ده هيصرف عليها بالدولار ده هيعيشها عيشة فرش وكل شويه ام العريس تقوم واهل العروسه يجلسوها المهم مشيت ام العريس والجميع فى المنزل فى حزن مما قالته ومن عدم تقيمها للفتاه ولا لاهلها وفى اليوم التالى قابلت اخته
عذرا سوف اكمل ولكن بعد ان اصلى المغرب
تعليق