السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله أنا عارف إني دايما بصدعكم لكن معلش استحملوني .
الموقف اللي حصل لي اليوم فعلا فكرني بشئ طبعا الشئ ده هيعرفه اللي هيكمل الموضوع للأخر
فقلت أكتب لكم الموضوه هو صحيح ممكين يكون ممل .. لكن أنا بعرف إنكم بتستحملوني
طبعا زي ما أنتم عارفين إني شغال في السعوديه .. وزي مأنتم عارفين إني لسه خاطب لم أتأهل بعد
إن شاء الله يتم الزاوج خلال شهور إدعولي
المهم أحنا كنا 3 عذاب بالشقه عايشين مع بعض
1- محمد (وده الطباخ بتاعنا)
2- أبو عمر (اللي هو أنا)
3- أحمد
1- محمد (وده الطباخ بتاعنا)
2- أبو عمر (اللي هو أنا)
3- أحمد
المهم محمد هو طباخ درجة أولي وكان بيعمل لنا أكل ممتاز ...
وبعدين محمد إتنقل من الباحة وراح فرع بعيد جدا
ودعناه والدموع كادت تتساقط من أعيننا ..
مش علشان فراقه !!!
علشان شايلين هم مين هيعمل لنا الأكل .. من بعده وأنا وأحمد مش بتعرف نعمل أي حاجه أحسن حاجه إننا بنعرف نغسل
أنا عارف إن أنتم خلاص هتفرقعم لكن إستحملوني ... معلش وبلاش أخ يطلع الموس من بقه ولا حاجه
المهم كنا بعد فراق محمد بنجيب .. أكل جاهز
لحد أما النهارده الساعة 12 بالضبط الظهر أحمد قالي أيه رأيك نعمل صنية سمك في الفرن
قلت يا أحمد إنت هتعرف تعملها ..؟؟
قالي عيب عليك يا حماده
قلت ربنا يستر
رحنا صلينا الظهر واشترينا السمك (سمك كبير كدا عامل زي السردينا مش عارف اسمه ايه صراحه) وإحنا طالعين وفلفل وحاجات كدا مش مهم تعرفوها
المهم قعدت أنا من الساعه واحدة الظهر لغاية الساعه 3 منتظر صنية السمك ..
والواحد قاعد بيسخن في مواطير معدته .... علشان الأكله الهنية دي ..
المهم أحمد جاب الصنية من الفرن بتاع البوتجاز
المهم أحمد جاب الصنية من الفرن بتاع البوتجاز
وجه حطها قدامي
وأما جيت أفتح الصنية ....... أقسم لكم إني حتى الان لا أجد لها وصف
وجدت الأستاذ أحمد حاطط السمك براسه من غير حتي ما يفتح بطنه وينظفه .. حطه بحاله كدا في وسط الطماطم والفلفل ..
أقسم أنه من أعظم المناظر البشعة التي رأيتها حتى الآن .
طبعا كان ردي فعلي اني تقيأت في قلب صنية السمك
وأترمت للقطط في الاخر
خلاص كفاية قرف حتى الأن
تعالى بقى يا أبو عمر ... أيه علاقة القرف اللي قلته ده بالموضوع
أنا أقولكم
أحمد أما كان عامل صنية السمك .. مكنش في نيته خالص .. إنه يقرفني أو إنه يبوظها أو أو أو
بالعكس ده كان في نيته إنه يخلي الصنية دي عبارة عن أكله لذيذه جدا جدا جدا ..
لكن
في النهاية مظبطتش ..
أحمد كان بإيده يسألني مثلا أو يسأل واحد خبرة .. لكن معملش
أحمد بإيده إنه ميخترعش ويألف من رأسه لأن طريقة عمل الصنية معروفه ألف باء مفيهاش اختراع .. لكنه ألف .
اللي حصل إن أحمد إبتدع في عمايل السمك
(يعني عمله بطريقه غير معهوده)
(يعني عمله بطريقه غير معهوده)
لذلك في الأخر كان الصنية محلها هو الزباله للقطط تاكلها
----------------------
تعالى بقي للناس اللي بتخترع في العبادات .. وبتألف من راسها .. هي بتعمل كدا ومنتظره في النهاية تلاقي الجنة
لكن
في النهاية وجدوا شئ تاني
هم كانوا بإيدهم يسألوا أهل الذكر ... لكن معلموش كدا
هم كانوا بإيدهم ما يخترعوش لأن الدين كمل مش مستنيهم يخترعوا ويبدعوا فيه .. لكن للأسف معملوش كدا
اللي عملوه إنهم إبتدعوا في الدين
(يعني إخترعوا في الدين اشياء النبي معملهاش هو ولا الصحابة)
(يعني إخترعوا في الدين اشياء النبي معملهاش هو ولا الصحابة)
لذلك كان في النهاية أعمالهم كتراب اشتد به الريح في يوم عاصف
طيب أسألك يا حبيبي بالله وقلت لك إستحملني
لو فيه واحد بيخترع في الدين شئ .. والنبي معملش زيه . ومصمم إنه ربنا هيعطي له ثواب عليه ..
مفيش تفسير لده إلا حاجتين
إنه جاب حاجة النبي صلى الله عليه وسلم حرمنا من أجرها ومرضاش يقولنا عليها .
وده طبعا مرفوضه
أو إنه في وحي نزل بعد النبي علي الراجل ده وقاله لو عملت كذا هتثاب
وده طبعا مستحيل
وده طبعا مرفوضه
أو إنه في وحي نزل بعد النبي علي الراجل ده وقاله لو عملت كذا هتثاب
وده طبعا مستحيل
طيب
إنتم يعني عارفين ان الدين كمل خلاص صح
ولا لأ ؟؟
قال الله
" اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتى ورضيت لكم الإسلام دينا "
" اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتى ورضيت لكم الإسلام دينا "
خلاص
يبقي أي حد يخترع أي حاجه ويقول دي صح
يبقي أي حد يخترع أي حاجه ويقول دي صح
مش لاقي له غير كلام النبي ده
أو كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد". رواه البخاري ومسلم
"من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد". رواه البخاري ومسلم
-----
هو بصراحه حبة الكلكه اللي فوق دي علشان نعرف البدعه يعني ايه .
البدعه هي أي حاجه اخترعوها في الدين ولم يفعلها النبي أو الصحابة ..
طيب اشمعنا الصحابة . ؟؟؟
لأنهم هم أفضل القرون بدليل قول النبي صلى الله عليه وسلم
خير القرون قرني أو القرن الذي بعثت فيه ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم
لأنهم هم أفضل القرون بدليل قول النبي صلى الله عليه وسلم
خير القرون قرني أو القرن الذي بعثت فيه ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم
وكمان خد ده في فضلهم من القرآن
1 - (لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحاً قَرِيباً) (الفتح : 18 )
2 - ( فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوَى وَكَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً) (الفتح : 26 )
3 -(وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ) (التوبة : 100 )
4 - (وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالَّذِينَ آوَواْ وَّنَصَرُواْ أُولَـئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً لَّهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ) (الأنفال : 74 )
5 - (مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِيماً) (الفتح : 29 )
ومن السنه
1 * اقتدوا باللذين من بعدي من أصحابي أبي بكر وعمر واهتدوا بهدي عمار وتمسكوا بعهد ابن مسعود.
2- عزاه السيوطي في الجامع الصغير للترمذي من رواية ابن مسعود ؛ والروياني ... عن حذيفة ؛ وابن عدي ... عن أنس.- وقال الألباني: (صحيح)
2- عزاه السيوطي في الجامع الصغير للترمذي من رواية ابن مسعود ؛ والروياني ... عن حذيفة ؛ وابن عدي ... عن أنس.- وقال الألباني: (صحيح)
عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما قال: "لا تسبوا أصحاب محمد صلى الله عليه وسلم فلمقام أحدهم ساعة خير من عمل أحدكم عُمُرَه". أخرجه ابن ماجه وحسنه الألباني.
3 عن ابن عباس رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "من سب أصحابي فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين". رواه الطبراني وحسنه الألباني، ورواه الخطيب البغدادي عن أنس رضي الله عنه.4
4-عن ابن مسعود رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "إذا ذكر أصحابي فأمسكوا وإذا ذكرت النجوم فأمسكوا وإذا ذكر القَدَرُ فأمسكوا" رواه الطبراني، ورواه ابن عدي في الكامل عن ابن مسعود وابن عمرو وثوبان.
5 عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "يأتي على الناس زمان فيغزو فئام من الناس فيقولون: فيكم من صاحب رسول الله صلى الله عليه وسلم ؟ فيقولون: نعم، فَيُفْتَحُ لهم، ثم يأتي على الناس زمان فيغزو فئام من الناس فيقولون: فيكم من صاحب أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم ؟ فيقولون: نعم، فَيُفْتَحُ لهم، ثم يأتي على الناس زمان فيغزو فئام من الناس فيقولون: هل فيكم من صاحب من صاحب أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم ؟ فيقولون: نعم، فَيُفْتَح لهم". أخرجه البخاري ومسلم.
6 عن أبي موسى الأشعري رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "النجوم أمنة للسماء، فإذا ذهبت النجوم أتى السماءَ ما توعد، وأنا أمنة لأصحابي فإذا ذهَبْتُ أتى أصحابي ما يوعدون، وأصحابي أمنة لأمتي، فإذا ذهب أصحابي أتى أمتي ما يوعدون". أخرجه مسلم في صحيحه.
7 عن عمران بن حصين رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : "خير أمتي قرني، ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم" قال عمران: فلا أدري أَذَكَرَ بعد قرنه قرنين أو ثلاثًا، قال النبي صلى الله عليه وسلم : "إن بعدكم قومًا يخونون ولا يؤتمنون، ويشهدون ولا يستشهدون، وينذرون ولا يَفُون، ويظهر فيهم السمن" (أي تسمن أجسادهم) متفق عليه. وفي رواية "خيركم قرني" وفي رواية لمسلم "إن خيركم قرني".
6 عن أبي موسى الأشعري رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "النجوم أمنة للسماء، فإذا ذهبت النجوم أتى السماءَ ما توعد، وأنا أمنة لأصحابي فإذا ذهَبْتُ أتى أصحابي ما يوعدون، وأصحابي أمنة لأمتي، فإذا ذهب أصحابي أتى أمتي ما يوعدون". أخرجه مسلم في صحيحه.
7 عن عمران بن حصين رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : "خير أمتي قرني، ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم" قال عمران: فلا أدري أَذَكَرَ بعد قرنه قرنين أو ثلاثًا، قال النبي صلى الله عليه وسلم : "إن بعدكم قومًا يخونون ولا يؤتمنون، ويشهدون ولا يستشهدون، وينذرون ولا يَفُون، ويظهر فيهم السمن" (أي تسمن أجسادهم) متفق عليه. وفي رواية "خيركم قرني" وفي رواية لمسلم "إن خيركم قرني".
عرفت ليه الصحابة
طيب معلش أنا تعبتكم
بعد أما عرفنا يعني أيه هي البدعه
هنضرب أمثله ... لأقسامها .. وانا كنت كاتب موضوع في أقسامها .. هنقله هنا تاني
1- لاعب كورة قدم إحتسب له الحكم ضربة ركنيه فصمم أن يلعبها بنلتي (او ضربة جزاء) .
2- لاعب كرة قدم نزل ما بين الشوطين في الإستراحه .. وأحرز عددا لا بأس به من الأهداف .
3-فريقان إتفق كل منهم (في بطولة كأس عالم مثلا) علي أن يلعبا ماتش كورة ويكون وقت الشوط الواحد 3 ساعات . أو أن يتلعب ككل فريق ب 50 لاعب .
2- لاعب كرة قدم نزل ما بين الشوطين في الإستراحه .. وأحرز عددا لا بأس به من الأهداف .
3-فريقان إتفق كل منهم (في بطولة كأس عالم مثلا) علي أن يلعبا ماتش كورة ويكون وقت الشوط الواحد 3 ساعات . أو أن يتلعب ككل فريق ب 50 لاعب .
طبعا من البديهي وان كل ذي لب سيكون حكمه علي ما سبق كالتالي
بالنسبة للنقطه الأولي ستكون ضربة جزاء غير محتسبه .
بالنسبة للثانيه سيكون أهدافا غير محتسبه.
بالنسبة للثالثه ستكون مباراة غير محتسبة.
ووما ستندهش له .. أنه لن تجد أحدا عاقلا يجاوبك بغير ما سبق .. وستجد شبه إجماع علي أن كل الاهداف باطله .. ولن تجد من يعارضك .
لكن أخي تعالي تكلم عن الدين وعن تطبيق مثل ما سبق في دين .. ستجد ألف راي ورأي .. لماذا لأن هناك من يريد سمعه ومن يريد منصبا بالدين .. فيتلاعب الكل بالدين كيل ينال نصيب من عرض الحياة الدينا .. طيب هنفق بين الأمثله الثلاثه وبين البدعه
طيب معلش يا أبا عمر يعني سؤال جانبي طق في دماغي
أيه علاقة اللي فات بالبدعه .... ؟؟!!!!
هقولك
(1) بدعه مكانية
بالنسبة للأول الحكم حسب له كرنر يعني في مكان مختلف والقانون ينص إن الكره لازم تتلعب من هذا المكان .. واللاعب أراد أن يلعبها من مكان أخر
بالنسبة للنقطه الأولي ستكون ضربة جزاء غير محتسبه .
بالنسبة للثانيه سيكون أهدافا غير محتسبه.
بالنسبة للثالثه ستكون مباراة غير محتسبة.
ووما ستندهش له .. أنه لن تجد أحدا عاقلا يجاوبك بغير ما سبق .. وستجد شبه إجماع علي أن كل الاهداف باطله .. ولن تجد من يعارضك .
لكن أخي تعالي تكلم عن الدين وعن تطبيق مثل ما سبق في دين .. ستجد ألف راي ورأي .. لماذا لأن هناك من يريد سمعه ومن يريد منصبا بالدين .. فيتلاعب الكل بالدين كيل ينال نصيب من عرض الحياة الدينا .. طيب هنفق بين الأمثله الثلاثه وبين البدعه
طيب معلش يا أبا عمر يعني سؤال جانبي طق في دماغي
أيه علاقة اللي فات بالبدعه .... ؟؟!!!!
هقولك
(1) بدعه مكانية
بالنسبة للأول الحكم حسب له كرنر يعني في مكان مختلف والقانون ينص إن الكره لازم تتلعب من هذا المكان .. واللاعب أراد أن يلعبها من مكان أخر
* يعني .. زي واحد رايح يلف حول الهرم .. ويقول لبيك اللهم لبيك ويكون مخلص وكل شئ .. لكن للأسف ننبهه ونقوله إن الحج في مكه حول الكعبة مش حول الهرم . وعلي ذلك فقس
(2) بدعه زمانيه
اللاعب التاني .. راح يسجل أهداف في وقت الاستراحه .. وده مثلها مثل البدعه الزمانيه .
اللاعب التاني .. راح يسجل أهداف في وقت الاستراحه .. وده مثلها مثل البدعه الزمانيه .
* واحد رايح يدبح الأضحيه في رجب (طبعا لا يجوز لأن لها وقت معين تاني)
*واحد رايح يزكي زكاة الصائم في شوال (طبعا لا يجوز لأن لها وقت معين)
* واحد رايح يحج في محرم .
* أجيب لكم مثلا من الأمثله اللي بيتعمل عليها مشكله . أحد الناس يقرأ قرآن بين الأذان والإقامه يقول له أحد الإخوه قراءة القرآن الوقتي بدعه .... يقوله أعووذ بالله قراءة القرآن بدعه !!!
يقولوا يا سيدي أنا بقولك قراءة القرآن في ذلك الوقت بدعه ... يعني لو كان قراءة القرآن الوقتي أفضل كان النبي محمد عملها .. لكن النبي لم يفعل هذا .. ولابد أن نتبعه وندعوا كما كان يدعوا . فهو وقت إجابة الدعاء فأعوا الله
*واحد رايح يزكي زكاة الصائم في شوال (طبعا لا يجوز لأن لها وقت معين)
* واحد رايح يحج في محرم .
* أجيب لكم مثلا من الأمثله اللي بيتعمل عليها مشكله . أحد الناس يقرأ قرآن بين الأذان والإقامه يقول له أحد الإخوه قراءة القرآن الوقتي بدعه .... يقوله أعووذ بالله قراءة القرآن بدعه !!!
يقولوا يا سيدي أنا بقولك قراءة القرآن في ذلك الوقت بدعه ... يعني لو كان قراءة القرآن الوقتي أفضل كان النبي محمد عملها .. لكن النبي لم يفعل هذا .. ولابد أن نتبعه وندعوا كما كان يدعوا . فهو وقت إجابة الدعاء فأعوا الله
وعلي ذلك فقس
(3) بدعه عدديه
ذي اللي إتفقوا إنهم يلعبو الشوط 3 ساعات أو إنهم يلعبوا الفريق 50 لاعب طبعا مينفعش ليه لأن القانون يمنع هذا
*يعني هل ممكن تصلي الفجر 3 ركعا ت.
(3) بدعه عدديه
ذي اللي إتفقوا إنهم يلعبو الشوط 3 ساعات أو إنهم يلعبوا الفريق 50 لاعب طبعا مينفعش ليه لأن القانون يمنع هذا
*يعني هل ممكن تصلي الفجر 3 ركعا ت.
(4) بدع قوليه
زي اللي بيتلفظ بالنيه .. يعني قبل الصلاة يقول نويت أصلي صلاة الظهر مثلا أربع ركعات ,,, أهو النبي مقلهاش كان بينوي بقلبه .. لو كان التلفظ بالقول فيه خير لسبقكم إليه النبي
أنا هبطت بس أظن إن المعنى وصل
استودعكم الله
كتبه أخوكم
أبو عمر القرشي الأثري
أبو عمر القرشي الأثري
4-5-1431 هـ
تعليق