إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

    من أولها الموضوع مش مرتب هي حجات مطرقعه في راسي
    قلت أكتبها لكم تقبلوا شخابيطي


    بصرراحه كده أصبح الدين بالنسبة لبعض الناس بطاطس .. او حوار صحفي (( ووالله لا اقصد أحد بعينه ))

    يعني تجد مقولات غريبه جدا

    مثلا ياعم أيه التشدد ده ((دا إختلاف العلماء رحمة))

    والله أعجب لإنتشار هذه الجمله .. وبعد فحص وبحث وتمحيص :) يتضح أنها والله لا آيه ولا حديث .. يبقي من الآخر ملهاش لازمة - دا خاب وخسر إلا قاعد بيتصيد ذلات العلماء ويعمل منها منهج

    مثلا واحد يجي يقولك أه إبن حزم أحل الغناء يبقي حلال مباح .. أه دا الشعراوي ((غفر الله له )) كان بيقولك عادي أم تقبل العتب وتزور الحسين وتصلي في الحسن .. طب مهو فلاني قال كذا وفلاني قال كذا ... ويجيب الغلطات بتاعتهم .. ويعملها دين .. معلش ده يبقي دين هشك بشك .. ((مش دين محمد صلي الله عليه وسلم))

    يا عم إنت قدامك قفص طماطم مفقعه ومدوده وفي نفس القفص كام حباية طماطم سليمه
    وقدامك قفص طماطم زي العسل ميت فل وعشره

    يا تري لو خيروك تاخد كيلوا بطاطس كويس تاخده من أي قفص ؟؟
    طبعا مش هاخد لا من ده ولا من ده لأن فيهم طماطم :)
    طيب لو خيروك تاخد كيلو طماطم تاخده من أي قفص ؟؟
    1-هتنقي الطماطم الموجوده في القفص المفقع المدود - يااااي يااااااااي- ((يعني السليمه تقعد تنقي فيها طبعا هتقرف وهياخد منك مجهود))..

    ولا تاخد طماطم من القفص السليم تمد إيدك وإنت مغمض وتختار اي حاجه كله كويس
    أهو ده بالظبط

    زي اللي بيقول أنا بسمع مثلا (بلاش ذكر أسماء علشان الموضوع ميطيرش أهو إنتم عارفين عاوز أقول مين )وبيقول أنا بسمع منه الحاجات الحلوه بس ومليش دعوه بالغلط ((أهو ده اللي بيختار من القفص المفقع))

    والتاني يقول لا أنا هترك التلبيص ده يا أعم وآخد من الشيخ الحويني مثلا أو العلماء الربانيين فهم كالأعلام الأن والحمد لله


    طيب نعما أيه يعني ((يا ايها الذين امنوا اطيعوا الله واطيعوا الرسول واولي الامر منكم فان تنازعتم في شيء فردوه الى الله والرسول ان كنتم تؤمنون بالله واليوم الاخر ذلك خير واحسن تاويلا )) يعني إختلف فلاني مع علاني في شئ . . نعمل أيه والله بسيطه نرجع لكلام ربنا وكلام النبي .. أكيد هنلاقي فيهم رأي الصواب .. إفرضوا يعني جدلا قفلت و ملتقناش فيهم حاجه خلاص مش هتخرج عن فعل الصحابة ..

    طيب نجيب حاجه تانيه .. واحد يقولك يا عم هو أيه العلماء لهم آرااااااااء (( وكأن إحنا مش بنتكلم في دين لا بنتكلم في تصفيات كاس العالم .. و بنعمل إستفتاء .. واحد يقولك أه أنا رأي إن مجموعتنا طلعت صاعبة دي مجموعة الموت -- وسبحان الله مصر موعوده بجموعة الموت :)والحمد لله ربنا رحمنا من الكورة بعد أما كنت لعيب كبير بلعب في المظاليم -:)
    نرجع لموضعنا

    حبيبي في الله الدين مفهوش آراء الدين كل شئ باين وواضح .. واللي بيقول الدين فيه آراء يبقي يرجع لقول النبي (( قد تركتكم على البيضاء ليلها كنهارها لا يزيغ عنها بعدي إلا هالك))

    طيب الأمر والأدهي .. إنك تلاقي واحد متخذ شيخ رب ((يا أبا عمر إتق الله وخلي بالك من ملافظك إنت بترمي دبش)) ما شي يا عمي اللهم إجعلني من المتقين لكن أنا بكلمك جد .. فيه ناس واخده شيخها رب من دون الله إزاي

    أنا أقولك قال الله (اتخذوا احبارهم ورهبانهم اربابا من دون الله ) وعن حاتم إبن عدي رضيي الله عنه قال إنتهيت إلي النبي وهو يقرا في سورة براءه (اتخذوا احبارهم ورهبانهم اربابا من دون الله ) فقال ((يعني النبي أيوه خلي بالك)) و لكن يحلون لهم ما حرم الله فيستحلونه ، و يحرمون عليهم ما أحل الله فيحرمونه ، فتلك عبادتهم لهم )
    طيب يعني واحد يطلعيقولك الموسيقي حلال مباح .... والناس تسمعه مع إنها حرام

    وواحدة تطلع تقول يجوز التضحيه بفرخه .. ((بصراحه دي بقي شسمعتها وفتحت بقي ) طبعا دي (الحاجه سوسو في برنامج عم يتساءلون) ربنا يهديها دي بتحل أن تكون التضحيه فرخه أي والله فرخه (مش عارفه إن لازم تون شروط الأضحيه من الأنعام)

    وواحد يطلع يقولك حلال الصلاة في مسجد به ضريح بل قال إنه سينه طبعا ده هو المفتن وبلاش ذكر أسماااااء

    واحد يروح للكنيسه ويسمع كلامهم وصلواتهم الكفريه ويسب الله وهو جالس ((ويا سلام إنصافا قرأ قرآن)) يعني لا تعليق

    قرأ قرآن في الكنيسه فعلا ما شاء الله أهي دي عامله زي المثل اللي هضربه لكم الوقتي

    واحد راح يزني وقبل ما يزني قال بسم الله توكلت علي الله .. وقدر الله إن الناس تمسكه متلبس واكتر من 4 شهود .. وراحوا للقاضي وقال الناس ده كان بيزني قام واحد قال يا سيادة القاضي وإنصافا قال قبل ما يزني بسم الله توكلت علي الله

    اهو ده عامل زي اللي بيقول أهو راح للكنيسه بس إنصافا للحق قرأ هناك قرآن .. مهو حرام أصلا يروح هناك .

    أنا مش عاوز اطول

    والناس متمسكه بآراءالمميعينوبكلامهم وسايبه كلام ربنا وكلام النبي يبقي تنطبق عليهم الايه .


    طيب واحد تاني يطلع يقولك فقه أولويات -- ويا سلام علي الكلمة دي ((دي جماعه بعينها كده بتحفظ الجمله دي أكتر من اسمها) أول ما تيجي تتكلم يقولك فقه أولويات

    يا عمو أنا بكلمك في عقيده يعني شئ لازم يكون معلوم من الدين بالضرورة .. هو فيه أولي من كدا .. ؟؟.

    أحيانا الواحد يجي يكلم فئه من الناس ((مثلا جماعة الاسم مشفر وكلكم عارفينه )) ويتكلم عن الدين تلاقي كلام طالع لا يخفي عن المتابعين نذكر أمثله

    يا عم اللي في فلسطين بيندبحوا وإنت قاعد تقولي لحيه و بنطلون تقصره وكلام فاضي .
    (طيب يا عمنا ربنا يوم القيامه هيجي يسألك عن اللحيه لانها في إستطاعتك وفي مقدرتك مش هيسألك عن فلسطين لأنه يعلم العذر)

    والله العظيم لو حلق لحيتي هيرجع فلسطين لأكحتها بمسحه (فأس) مش أحلقها .

    أنا من الآخر عاوز الناس تعقل القرآن ده يا جماعه ده كلام ربنا يعني مش عاوز نقاش
    (اليوم اكملت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الاسلام دينا ))

    ومعني الأيه دي طبعا إن الدين ياجماعه كااااااااااااااامل من ايام النبي محمد صلي الهل عليه وسلم.. يعني مش منتظر الفكر الفلاني .. ولا الجهبز الفلاني اللي هيجيب جديد الدين كامل .. يعني ميطلعليش واحد غبي ((يقول يا جماعه العصر إتغير والدنيا اتغيرت ولازم في حاجات في الدين تتغير)) ده بصراحه يبقي غبي لأن ربنا بيقولك الدين كمل

    (واطيعوا الله واطيعوا الرسول واحذروا فان توليتم فاعلموا انما على رسولنا البلاغ المبين )
    يعني إنت يا أخي أيوه أنت طيع ربنا والرسول هم دول الاصل .. وإحذر وخلي بالك تسمع شرشر نط أكل البط ولا المحقق كرمبو اللي بيدور وعاوز يجدد الدين ويخترع .


    وبلاش تكون من الناس اللي أما تخلص ورد القرآن تروح تروح عن نفسها بمثلثل

    وإنت حر النبي بلغ .. والعلماء الربانيين ماذالوا يبلغوا وإنت ناوي علي أيه ؟
    ((ومن يشاقق الرسول من بعد ما تبين له الهدى ويتبع غير سبيل المؤمنين نوله ما تولى ونصله جهنم وساءت مصيرا ))

    يعني إنت يا عمي لو شاققت النبي ومشيت في طريق غير طريق الصحابة .. ربنا مش عاوز منك حاجه .. وكمان في تذاكر للنار .. في هذا الطريق وساء والله هذا الطريق

    أنا عارف إن لكيت كتير .. :)

    لكن كفايه كدا

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    كتبه أبو عمر القرشي
    17/05/1430 هـ
    التعديل الأخير تم بواسطة أبو بكر أشرف الشامي; الساعة 21-06-2009, 09:10 PM. سبب آخر: تعديل أحاديث
    قال الشاطبي رحمه الله
    " إن فرقة النجاة وهم أهل السنة مأمورون بعداوة أهل البدع، والتشريد بهم، والتنكيل بمن انحاش إلى جهتهم بالقتل فما دونه. وقد حذَّر العلماء من مصاحبتهم ومجالستهم –حسبما تقدم– وذلك مظنة إلقاء العداوة والبغضاء" [الاعتصام 1/171].

  • #2
    رد: هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

    جزاك الله خيرا يا أخى على هذا الموضوع

    تعليق


    • #3
      رد: هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟


      يا عيني... ما شاء الله تبارك الرحمن...

      أكيد سنختار من صندوق الطماطم السليم...

      و صح لسانك أخي انتشر تُجار الطماطم المخلوط الصالح بالطالح...

      نسأل الله لنا و لهم الهداية.... و جزااااااااااااك الله خيراً على الموضوع الهام و إيصاله بأسلوب طريف

      تعليق


      • #4
        رد: هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

        جزاك الله خيرا
        أبو يوسف الوراقي


        تعليق


        • #5
          رد: هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

          المشاركة الأصلية بواسطة ابو مهاب المسلم مشاهدة المشاركة
          جزاك الله خيرا يا أخى على هذا الموضوع
          جزاكم الله الفردوس
          قال الشاطبي رحمه الله
          " إن فرقة النجاة وهم أهل السنة مأمورون بعداوة أهل البدع، والتشريد بهم، والتنكيل بمن انحاش إلى جهتهم بالقتل فما دونه. وقد حذَّر العلماء من مصاحبتهم ومجالستهم –حسبما تقدم– وذلك مظنة إلقاء العداوة والبغضاء" [الاعتصام 1/171].

          تعليق


          • #6
            رد: هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

            المشاركة الأصلية بواسطة أبو بكر أشرف الشامي مشاهدة المشاركة

            يا عيني... ما شاء الله تبارك الرحمن...

            أكيد سنختار من صندوق الطماطم السليم...

            و صح لسانك أخي انتشر تُجار الطماطم المخلوط الصالح بالطالح...

            نسأل الله لنا و لهم الهداية.... و جزااااااااااااك الله خيراً على الموضوع الهام و إيصاله بأسلوب طريف
            جزاك ربي جنات ونهر :)
            قال الشاطبي رحمه الله
            " إن فرقة النجاة وهم أهل السنة مأمورون بعداوة أهل البدع، والتشريد بهم، والتنكيل بمن انحاش إلى جهتهم بالقتل فما دونه. وقد حذَّر العلماء من مصاحبتهم ومجالستهم –حسبما تقدم– وذلك مظنة إلقاء العداوة والبغضاء" [الاعتصام 1/171].

            تعليق


            • #7
              رد: هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

              بارك الله فيكم جميعا
              قال الشاطبي رحمه الله
              " إن فرقة النجاة وهم أهل السنة مأمورون بعداوة أهل البدع، والتشريد بهم، والتنكيل بمن انحاش إلى جهتهم بالقتل فما دونه. وقد حذَّر العلماء من مصاحبتهم ومجالستهم –حسبما تقدم– وذلك مظنة إلقاء العداوة والبغضاء" [الاعتصام 1/171].

              تعليق


              • #8
                رد: هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

                جزاكم الله خيرا
                ونسأل الله أن يهدينا للحق ويرزقنا إتباعه
                إن كـان تـابـع أحمـدٍ متـوهِّباً * * * فـأنـا المقـرُّ بـأننـي وهَّـابـي
                أنفي الشـريك عـن الإله فليس لي * * * ربٌّ سـوى المتفـرِّد الـوهَّـابِ
                لا قبـةٌ تُــرجـى ولا وثنٌ ولا * * * قبـرٌ لـه سبـب مـن الأسبـابِ
                كـلا ولا شجـرٌ ولا حجـرٌ ولا * * * عيـنٌ ولا نصـبٌ من الأنصابِ

                تعليق


                • #9
                  رد: هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

                  جزاك الله خيرا


                  اعلَمُوا أَنَّ مَن أَرَادَ الحَقَّ أَصَابَهُ، وَمَن طَلَبَ الصَّوَابَ وَجَدَهُ، وَمَن لَجَأَ إلى اللهِ وَفَّقَهُ اللهُ لِمَا يُحِبُّهُ وَيَرضَاهُ، قال سبحانَه: ‏فَأَمَّا مَنْ أَعطَى وَاتَّقَى وَصَدَّقَ بِالحُسنَى فَسَنُيَسِّرُهُ لِليُسرَى، وقال جل وعلا: ومن يَعتَصِمْ باللهِ فقد هُدِيَ إلى صِرَاطٍ مُستَقيمٍ.

                  وَأَمَّا مَن تَحَايَلَ على شَرعِ اللهِ وَطَلَبَ الحِيَلَ لِتَميِيعِ الأَحكَامِ وَجَادَلَ في آيَاتِ اللهِ بِغَيرِ عِلمٍ وَأَلزَمَ نَفسَهُ المُحَاجَّةَ وَالمُمَاحَلَةَ في البَاطِلِ كَحَالِ أَولَئِكَ الصَّحفِيِّينَ الحَمقَى فَمَا أَقرَبَهُ مِن غَضَبِ اللهِ وَمَا أَشقَاهُ بِعَذَابِهِ، وَمَا أَضَلَّ سَعيَهُ وَأَبطَلَ حُجَّتَهُ، فَقَد قَالَ سُبحانَهُ: وَالَّذِينَ يُحَاجُّونَ في اللهِ مِن بَعدِ مَا استُجِيبَ لَهُ حُجَّتُهُم دَاحِضَةٌ عِندَ رَبِّهِم وَعَلَيهِم غَضَبٌ وَلَهُم عَذَابٌ شَدِيدٌ، قَالَ ابنُ كَثِيرٍ رحمه اللهُ في تَفسِيرِهِ: "يَقُولُ تعالى مُتَوَعِّدًا الذين يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللهِ مَن آمَنَ بِهِ: وَالَّذِينَ يُحَاجُّونَ في اللهِ مِن بَعدِ مَا استُجِيبَ لَهُ أَيْ: يُجَادِلُونَ المُؤمِنِينَ المُستَجِيبِينَ للهِ وَلِرَسُولِهِ لِيَصُدُّوهُم عَمَّا سَلَكُوهُ مِن طَرِيقِ الهُدى، حُجَّتُهُم دَاحِضَةٌ عِندَ رَبِّهِم أَيْ: بَاطِلَةٌ عِندَ اللهِ، وَعَلَيهِم غَضَبٌ أَيْ: مِنهُ، وَلهم عَذَابٌ شَدِيدٌ أَيْ: يَومَ القِيَامَةِ، قَالَ ابنُ عَبَّاسٍ رضي اللهُ عنه ومُجَاهِدٌ رحمه اللهُ: جَادَلُوا المُؤمِنِينَ بَعدَمَا استَجَابُوا للهِ وَلِرَسُولِهِ لِيَصُدُّوهُم عَنِ الهُدى، وَطَمِعُوا أَن تَعودَ الجَاهِلِيَّةُ". وَقَالَ سُبحانَهُ: إِنَّ الَّذِينَ يُجَادِلُونَ في آيَاتِ اللهِ بِغَيرِ سُلطَانٍ أَتَاهُم إِنْ في صُدُورِهِم إِلاَّ كِبرٌ مَا هُم بِبَالِغِيهِ فَاستَعِذْ بِاللهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ، قال ابنُ كثيرٍ رحمه اللهُ: "إنَّ الذينَ يُجَادِلُونَ في آيَاتِ اللهِ بِغَيرِ سُلطَانٍ أَتَاهُم أَيْ: يَدفَعُونَ الحَقَّ بِالبَاطِلِ وَيَرُدُّونَ الحجَجَ الصَّحِيحَةَ بِالشُّبَهِ الفَاسِدَةِ بِلا بُرهَانٍ وَلا حُجَّةٍ مِنَ اللهِ، إِنْ في صُدُورِهِم إِلاَّ كِبرٌ مَا هُم بِبَالِغِيهِ أَيْ: مَا في صُدُورِهِم إِلاَّ كِبرٌ عَلَى اتِّبَاعِ الحَقِّ وَاحتِقَارٌ لِمَن جَاءَهُم بِهِ، وَلَيسَ مَا يَرُومُونَهُ مِن إِخمَادِ الحَقِّ وَإِعَلاءِ البَاطِلِ بِحَاصِلٍ لهم، بَلِ الحَقُّ هُوَ المَرفُوعُ، وَقَولُهُم وَقُصدُهُم هُوَ المَوضُوعُ، فَاستَعِذْ بِاللهِ أَيْ: مِن حَالِ مِثلِ هَؤُلاءِ، إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ".
                  وأقوال الرسول لنا كتابا وجدنا فيه أقصا مبتغانا
                  وعزتنا بغير الدين ذل وقدوتنا شمائل مصطفانا
                  صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم

                  تعليق


                  • #10
                    رد: هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

                    جزاك الله خيرا أخى الكريم بارك الله فيك وفى علمك


                    وبارك الله فى الا خوة

                    تعليق


                    • #11
                      رد: هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

                      جزاك الله خيرا أخي .. الله يوفقنا جميعا
                      لا إله إلا الله
                      أستغفر الله
                      سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
                      اللهم صلي علي محمد وعلي أل محمد

                      تعليق


                      • #12
                        رد: هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

                        جزاك الله خيرا
                        وبالنسبة لجملة اختلاف العلماء رحمة ، إنما هي تقال ليقول من شاءما شاء
                        ويحضرني قولة بن مسعود رضى الله عنه لعبد الرحمن بن عوف رضى الله عنه حين لم يقصر عثمان بن عفان رضى الله عنه الصلاة في الحج
                        قل بن مسعود لعبد الرحمن " الخلاف شر كله "
                        أفيقول هذا صحابي عاصر النبي صلى الله عليه وسلم وكان من كبارالصحابة ، ويقول البعض اختلاق العلماء رحمة .
                        وعندما تقول له هذا يوق لك النبي قال " اختلاف امتى رحمة " ، مع انه من المعلوم أن هذا الحديث موضوع أى مكذوب على رسول الله صلى الله عليه وسلم
                        أبو يوسف الوراقي


                        تعليق


                        • #13
                          رد: هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

                          جزاكم الله خيرا
                          ونفع الله بكم
                          ونسأل الله تعالى ان يرزقنا حسن البصيرة لكى نستطيع تمييز الحق من الباطل دون التباس
                          وكما قلت اخى فالعلماء واضحون
                          امثال الشيخ الحوينى وغيره من الاجلاء - حفظهم الله ..
                          هؤلاء من كدوا وسهروا الليالى ودرسوا على ايدى العلماء الكبار ..

                          مش اللى جايين يقولوا انا اللى بيحضر حلقاتى مجموعة من اساتذة الجامعات .. وطبعا افكارهم غير سوية .ز
                          نسأل الله ان يثبتنا وان يهدينا

                          اللهم امين
                          اللهم صلِّ على سيدنا محمد وآله وسلم تسليماً كثيراً

                          تعليق


                          • #14
                            رد: هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

                            جزاك الله خيرا

                            تعليق


                            • #15
                              رد: هتختاروا من الطماطم المفعصه ولا هتختاروا السليمه ؟

                              المشاركة الأصلية بواسطة العابدلله مشاهدة المشاركة
                              جزاكم الله خيرا
                              ونفع الله بكم
                              ونسأل الله تعالى ان يرزقنا حسن البصيرة لكى نستطيع تمييز الحق من الباطل دون التباس
                              وكما قلت اخى فالعلماء واضحون
                              امثال الشيخ الحوينى وغيره من الاجلاء - حفظهم الله ..
                              هؤلاء من كدوا وسهروا الليالى ودرسوا على ايدى العلماء الكبار ..

                              مش اللى جايين يقولوا انا اللى بيحضر حلقاتى مجموعة من اساتذة الجامعات .. وطبعا افكارهم غير سوية .ز
                              نسأل الله ان يثبتنا وان يهدينا

                              اللهم امين
                              صدقت أخي الكريم ، الان يظهر الاغمار ويتطاولون على الكبار سواء من العلماء الاحياء والمعاصرين أو حتى سلفنا الصالح ، ومن العجيب أن من هؤلاء الاغمار من يجمع ذلل ورخص العلماء ويحضر بها حلقات ، وقد قال احد السلف ولا يحضرني اسمه الان قال " من جمع نوادر - أي ذلل _ العلماء ذهب دينه .
                              وصدق لان من يفعل ذلك يعبد ربه على بدع وضلالات ، ولا أنسي ان أقول ان ذلة العلم المعتبر يؤجر عليها كما قال النبي صلى الله عليه وسلم " إذا اجتهد الحاكم فأصاب فله أجران ، وإذا اجتهد فأخطأ فله أجر " أو كما قال النبي صلى الله عليه وسلم
                              وجزاكم الله خيرا
                              أحبكم في الله
                              أبو يوسف الوراقي


                              تعليق

                              يعمل...
                              X