إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الحقونـــــــــى 2

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • الحقونـــــــــى 2

    ربنا يبارك فيكم جميعا على التوضيح و جزاكم الله خيرا انا الحمد لله مش بسمع اغانى بس اللى كان محيرنى ان _اولا انا طالب بكليه الاداب بجامعه الاسكندريه فرع دمنهور _ الاخ مصطفى حسنى كان فى ندوه عندنا فى الكليه بدمنهور فسألناه على الاغانى قال لنا بالنص
    ( يا جماعه الموضوع ده فيه خلاف بصوا اللى مبيسمعش ميسمعش بس مينكرش ع اللى بيسمع بس يا جماعه فى اغنيه اسمها تملى معاك يا سلام لو تقول الاغنيه دى لربنا تقوله انا تملى معاك يارب ولو حتى بعيد عنى فى قلبى هواك يا رب انتو عارفين ان لو اى حد يقولها لحد ربنا بيغير يا جماعه .. (قلت وهل الله يغار بحق ؟؟ انا ليس لى علم بذلك ان كان احدكم يعلم ذلك يوضح لنا ربنا يبارك فيه ) )
    ونصحنا بكتاب اسمه ( دعوى الاجماع فى إبطال تحريم السماع_ للامام الشوكانى )فياريت لو حد قراه يوضح لنا و اكرر انا على يقين 100% ان الاغانى حراام بس الكلام ده عشان اى حد حضر الندوه و حصل عنده‘إشكال
    و جزاكم الله خيرا ....................استودعكم الله

  • #2
    رد: الحقونـــــــــى 2

    المشاركة الأصلية بواسطة محمد مصطفى سالم مشاهدة المشاركة
    ( يا جماعه فى اغنيه اسمها تملى معاك يا سلام لو تقول الاغنيه دى لربنا تقوله انا تملى معاك يارب ولو حتى بعيد عنى فى قلبى هواك يا رب انتو عارفين ان لو اى حد يقولها لحد ربنا بيغير يا جماعه .. (قلت وهل الله يغار بحق ؟؟ انا ليس لى علم بذلك ان كان احدكم يعلم ذلك يوضح لنا ربنا يبارك فيه ) )
    سبحان الله .. أنت نفسك مستغرب الكلام صحيح ؟
    التعديل الأخير تم بواسطة mohamedhassan87; الساعة 12-03-2009, 02:25 PM.

    إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ
    يَوْمَ لَا يَنْفَعُ الظَّالِمِينَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ

    تعليق


    • #3
      رد: الحقونـــــــــى 2

      هذا الجواب من سماحة الشيخ ابن باز رحمه الله

      حكم الاستماع إلى الأغاني نشرت في المجلة العربية

      س1 : ما حكم الاستماع إلى الأغاني؟

      جـ- الاستماع إلى الأغاني لا شك في حرمته وما ذاك إلا لأنه يجر إلى معاص كثيرة وإلى فتن متعددة ، ويجر إلى العشق والوقوع في الزنا والفواحش واللواط ويجر إلى معاص أخرى كشرب المسكرات ولعب القمار وصحبة الأشرار ، وربما أوقع في الشرك والكفر بالله على حسب أحوال الغناء واختلاف أنواعه ، والله جل وعلا يقول في كتابه العظيم سورة لقمان الآية 6 وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ سورة لقمان الآية 7 وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّى مُسْتَكْبِرًا كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ

      فأخبر سبحانه أن بعض الناس يشتري لهو الحديث ليضل عن سبيل الله قرئ ليضل بضم الياء وقرئ ليضل بفتح الياء مع كسر الضاد فيهما ، واللام للتعليل والمعنى أنه بتعاطيه واستعاضته لهو الحديث وهو الغناء يجره ذلك إلى أن يضل في نفسه ويضل غيره، يضل بسبب ما يقع في قلبه من القسوة والمرض فيضل عن الحق لتساهله بمعاصي ، الله ومباشرته لها ، وتركه بعض ما أوجب الله عليه مثل ترك الصلاة في الجماعة وترك بر الوالدين ومثل لعب القمار والميل إلى الزنا والفواحش واللواط إلى غير ذلك مما قد يقع

      (الجزء رقم : 3، الصفحة رقم: 435)

      بسبب الأغاني .

      قال أكثر المفسرين : ( معنى لهو الحديث في الآية الغناء ) وقال جماعة آخرون : ( كل صوت منكر من أصوات الملاهي فهو داخل في ذلك كالمزمار والربابة والعود والكمان وأشباه ذلك وهذا كله يصد عن سبيل الله ويسبب الضلال والإضلال ) .

      وثبت عن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه الصحابي الجليل أحد علماء الصحابة رضي الله عنهم أنه قال في تفسير الآية ( إنه والله الغناء وقال إنه ينبت النفاق في القلب كما ينبت الماء البقل ) والآية تدل على هذا المعنى فإن الله قال : سورة لقمان الآية 6 لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ يعني : يعمي عليه الطريق كالسكران ؛ لأن الغناء يسكر القلوب ويوقع في الهوى والباطل فيعمى عن الصواب إذا اعتاد ذلك حتى يقع في الباطل من غير شعور بسبب شغله بالغناء وامتلاء قلبه به وميله إلى الباطل وإلا عشق فلانة وفلان وإلى صحبة فلانة وفلان ، وصداقة فلانة وفلان سورة لقمان الآية 6 وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا معناه : هو اتخاذ سبيل الله هزوا ، وسبيل الله هي دينه ، والسبيل تذكر وتؤنث فالغناء واللهو يفضي إلى اتخاذ طريق الله لهوا ولعبا وعدم المبالاة في ذلك وإذا تلي عليه القرآن تولى واستكبر وثقل عليه سماعه لأنه اعتاد سماع الغناء وآلات الملاهي فيثقل عليه سماع القرآن ولا يستريح لسماعه وهذا من العقوبات العاجلة .

      فالواجب على المؤمن أن يحذر ذلك وهكذا على كل مؤمنة الحذر من ذلك ، وجاء في المعنى أحاديث كثيرة كلها تدل على تحريم الغناء وآلات اللهو والطرب وأنها وسيلة إلى شر كثير وعواقب وخيمة وقد بسط العلامة ابن القيم رحمه الله في كتابه [إغاثة اللهفان] الكلام في حكم الأغاني وآلات اللهو فمن أراد المزيد من الفائدة فليراجعه فهو مفيد جدا والله المستعان وصلى الله وسلم على نبينا محمد وآله وصحبه .

      تعليق


      • #4
        رد: الحقونـــــــــى 2

        شوف يا أخ محمد ... أولاً أنا بعتب عليك ... أنت إتكلمت فى الموضوع ده مرة فى موضوع وكان لمفروض إنك لو عندك تعليق تانى تحطه فى نفس الموضوع مش تعمل جزء تانى منه ...!!! .... دى حاجة .. ثانياُ ... الأخ مصطفى ده الحمد لله أنا سمعته مرة أو مرتين ومدحلش دماغى بمجرد رؤيته .. مش عشان اللحية ( عشان كل ما نتكلم يقلك هو عشان يبقى كويس لازم يبى ملتحى )) ... أنا لاقيته نسخة مصغرة من عمرو خالد فى طريقة الكلام ( إيماءات بالعيون وتسبيل ونحنحة وضم اليدين ..)) بعدين كان ليه لقاء مع مفيد فوزى بيقول فيه إنه ملتزم بقاله كام سنة بس ... وحبيت أوصل الإحساس اللى أنا حسيته أول ما إلتزمت للشباب عشان كده توجهت للمحاضرات والفضائيات .... أنا مش عارف أنا إزاى أبقى ملتزم مثلا من سنتين أو تلاتة وأقول محاضرات على الملأ وفتاوى أتحمل مسئوليتها وأنصح الناس وأتكلم باسم الدين ... لازم يكون فى أخطاء كتير جداً فى الكلام طبعاً لأنى لسه معنديش منهج ... شفته فى البرنامج بتاعه لابس بنطلون كاجوال وتى-شيرت ربع كوم وفاتح 3 زراير من القميص ... والله أنا شفته كده وأدامه بنات طبعاًُ فى الاستديو بيتعلموا الدين وهو بيضم إيده كل شوية ويضغط تقوم عضلة التراى تبان ... إيه ده .. مش ممكن يكون فى ناس بتتكلم باسم الدين يكون مظهرهم كده يفتن أى بنت تشوفه متدينة أو مش متدينة ... والمفروض أنت تنظر ممن تأخذ دينك ... الدين ده شىء عظيم .. مخطط حياتك وآخرتك كله ... لازم حد مستقيم بعيد عن الشبهات رجل شب على الإسلام والالتزام وشاب عليه وأثنى عليه أهل العلم المعروف عنهم العقيدة السليمة بالخير ... الله المستعان .... ده بالنسبة لمصطفى ... أما بالنسبة للكتاب بتاع الشوكانى والشبهات اللى عليه ... فالحمد لله .. ده كتاب نيل الأوتار للشوكانى وهو أكبر وأشهر من الكتاب اللى ذكره مصطفى ... والأدهى إن اللى بيحللوا الأغانى مستدلين بنيل الأوتار ( على أساس إن محدش بيدول وراهم ) ده الجزء الخاص باستخدام المعازف .. من موقع نداء الإيمان ( موقع له وزنه وشهرته ) ...

        باب ما جاء في آلة اللهو
        1 - عن عبد الرحمن بن غنم قال‏:‏ ‏(‏حدثني أبو عامر أو أبو مالك الأشعري سمع النبي صلى اللّه عليه وآله وسلم يقول‏:‏ ليكونن من أمتي قوم يستحلون الحر والحرير والخمر والمعازف‏)‏‏.‏
        أخرجه البخاري‏.‏
        وفي لفظ‏:‏ ‏(‏ليشربن ناس من أمتي الخمر يسمونها بغير اسمها يعزف على رؤوسهم بالمعازف والمغنيات يخسف اللّه بهم الأرض ويجعل منهم القردة والخنازير‏)‏ رواه ابن ماجه وقال‏:‏ عن أبي مالك الأشعري ولم يشك والمعازف الملاهي قاله الجوهري وغيره‏.‏
        2 - وعن نافع‏:‏ ‏(‏أن ابن عمر سمع صوت زمارة راع فوضع إصبعيه في أذنيه وعدل راحلته عن الطريق وهو يقول يا نافع أتسمع فأقول نعم فيمضي حتى قلت لا فرفع يده وعدل راحلته إلى الطريق وقال‏:‏ رأيت رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله وسلم سمع زمارة راع فصنع مثل هذا‏)‏‏.‏
        رواه أحمد وأبو داود وابن ماجه‏.‏
        3 - وعن عبد اللّه بن عمر‏:‏ ‏(‏أن النبي صلى اللّه عليه وآله وسلم قال‏:‏ إن اللّه حرم الخمر والميسر والكوبة والغبيراء وكل مسكر حرام‏)‏‏.‏
        رواه أحمد وأبو داود‏.‏
        وفي لفظ‏:‏ ‏(‏إن اللّه حرم على أمتي الخمر والميسر والمزر والكوبة والقنين‏)‏ رواه أحمد‏.‏
        حديث أبي مالك الأشعري باللفظ الذي ساقه ابن ماجه هو من طريق ابن محيريز عن ثابت بن السمط‏.‏ وأخرجه أبو داود وصححه ابن حبان وله شواهد‏.‏
        .‏ الشوكاني، نيل الأوطار 264/8
        ------------------------
        والجزء ده برضه موجود فى نفس الكتاب ::


        باب ضرب النساء بالدف لقدوم الغائب وما في معناه
        1 - عن بريدة قال‏:‏ ‏(‏خرج رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله وسلم في بعض مغازيه فلما انصرف جاءت جارية سوداء فقالت يا رسول اللّه إني كنت نذرت إن ردك اللّه صالحًا أن أضرب بين يديك بالدف وأتغنى قال لها إن كنت نذرت فاضربي وإلا فلا فجعلت تضرب فدخل أبو بكر وهي تضرب ثم دخل علي وهي تضرب ثم دخل عثمان وهي تضرب ثم دخل عمر فألقت الدف تحت أستها ثم قعدت عليه فقال رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله وسلم‏:‏ إن الشيطان ليخاف منك يا عمر إني كنت جالسًا وهي تضرب فدخل أبو بكر وهي تضرب ثم دخل علي وهي تضرب ثم دخل عثمان وهي تضرب فلما دخلت أنت يا عمر ألقت الدف‏)‏‏.‏
        رواه أحمد والترمذي وصححه‏.‏
        الحديث أخرجه أيضًا ابن حبان والبيهقي وفي الباب عن عبد اللّه بن عمر وعند أبي داود‏.‏ وعن عائشة عند الفاكهاني في تاريخ مكة بسند صحيح وقد استدل المصنف بحديث الباب على جواز ما دل عليه الحديث عند القدوم من الغيبة والقائلون بالتحريم يخصون مثل ذلك من عموم الأدلة الدالة على المنع وأما المجوزون فيستدلون به على مطلق الجواز لما سلف وقد دلت الأدلة على أنه لا نذر في معصية اللّه فالإذن منه صلى اللّه عليه وآله وسلم لهذه المرأة بالضرب يدل على أن ما فعلته ليس بمعصية في مثل ذلك الموطن وفي بعض ألفاظ الحديث أنه قال لها أوفي بنذرك ومن جملة مواطن التخصيص للهو في العرسات وقد تقدمت الأحاديث في ذلك في كتاب الوليمة من كتاب النكاح‏.‏ ومن مواطن التخصيص أيضًا في الأعياد لما في الصحيحين من حديث عائشة قالت‏:‏ ‏(‏دخل علي أبو بكر وعندي جاريتان من جواري الأنصار تغنيانني بما تقاولت به الأنصار يوم بعاث وليستا بمغنيتين فقال أبو بكر مزامير للشيطان في بيت رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله وسلم وذلك في يوم عيد فقال يا أبا بكر لكل قوم عيد وهذا عيدنا‏)‏ وروى المبرد والبيهقي في المعرفة عن عمر أنه إذا كان داخلًا في بيته ترنم بالبيت والبيتين‏.‏ ورواه المعافي النهرواني في كتاب الجليس والأنيس وابن منده في المعرفة في ترجمة أسلم الحادي‏.‏(( باب ضرب النساء بالدف لقدوم الغائب ))

        ----------------------------------
        ----------------------


        طبعاً الشوكانى مش معقول هيناقض نفسه فى كتابين .... أنا عايز أقلك حاجة مهمة جداً ... الناس اللى عايزة تعمل شبهة بتجيب كلام من الكتاب والسنة لكنه غير مكتمل .. يعنى اللى هو عايز يوصله بس بيقولوا .. يعنى مثلاً أنا لو عايز أقول إن الصلاة حراااام وعايز أعمل شبهة هستدل بآيتين من كتاب الله ((( يا أيها الذين ءامنوا لا تقربوا الصلاة ...(( فويل للمصلين ))
        مهو دل ءايتين من الكتاب وموجودين فى أى مصحف ...



        الشاهد :: الناس اللى بتقول الأغانى مباحة بيقولوا إن تفسير ءاية سورة لقمان مش أكيد ومعلش بستأذن الأخوة المشرفين على القسم عدم حذف الجزء القادم ... ده جزء من مدونة بتكذب فيها قول إن الأغانى حرام وبتستدل وشوف الدليل بتاعها ....


        ---------------------------------------
        يستدل "المحرمون" للغناء، بقوله جل شأنه "ومن الناس من يشتري لهو الحديث ليضل عن سبيل الله" ..وقالوا: اللهو هو "الغناء" وقد أقسم على ذلك ابن مسعود.


        قال "المجيزون" : هل علم ابن مسعود حكماً شرعياً لم يعلمه الرسول صلى الله عليه وسلم؟!..إذا قلتم: نعم .. فقد عارضتم قوله جل شأنه "اليوم أكملت لكم دينكم" . وإذا قلت: لم يمت الرسول إلا وقد بين رسالته على التمام، وجعل الناس على البيضاء ليلها كنهارها..قلنا: إذن، ليس لابن مسعود ولا لغيره أن يستدرك على شريعة "محمد".


        كيف وقد ندب الرسول "للغناء" كما في الصحيح " 7/28" من حديث عائشة "يا عائشة ما كان معكم من لهو فإن الأنصار يعجبهم اللهو".. وفي حديث بريدة "الترمذي رقم:3691": "خرج الرسول "صلى الله عليه وسلم" في بعض مغازيه، فلما انصرف جاءت جارية سوداء ، فقالت: يا رسول الله، إني نذرت إن ردك الله سالماً أن أضرب بين يديك بالدف وأتغنى، فقال لها رسول الله "إن كنت نذرت فاضربي"."وسنده صحيح ".

        وهذا "تجويز" من النبي للغناء وإلا ما أجاز "نذرها".
        ----------------
        والمدونة فى آخر الصفحة استدلت بكتاب نيل الأوتار ... لو لاحظت هتلاقيها جابت اللى هى عيزاه بس ... والشوكانى وضح المسألة بطريقة مفصلة ... لكن هتقول إيه للهوى ... ولاحظ إزاى اللى كتبت الكلام ده بتسأل هو ابن مسعود هيعرف حاجة النبي معرفهاش ولا هتتهموا النبي صلى الله عليه وسلم .... سبحان الملك ... مهو ابن مسعود بيتعلم من النبى ومش هيجيب من عنده ... طيب من اللى قال إن ابن مسعود أقسم أصلاً .... خد عندك بقى التفاسير
        تفسير ابن كثير فى تفسير ءاية سورة لقمان المذكورة أقر بقول ابن مسعود وأكد التحريم
        تفسير القرطبى ولا يختلف عن كلام ابن كثير كثيراً وأنه أكد التحريم
        تفسير الإمام عبد الرحمن السعدي
        تفسير الإمام البغوي
        تفسير الإمام أبو بكر الجزائري
        ----------------------------------------------
        خد بقى الحديث ده وافهم معناه ...




        69235 - ما هممت بقبيح مما كان أهل الجاهلية يهمون به إلا مرتين من الدهر ، كلتيهما يعصمني الله – تعالى – منهما ، قلت ليلة لفتى كان معي من قريش بأعلى مكة في أغنام لأهله يرعاها : أبصر إلى غنمي حتى أسمر هذه الليلة بمكة كما يسمر الفتيان ، قال : نعم ، فخرجت [ فجئت ] أدنى دار من دور مكة ، سمعت غناء وضرب دفوف ومزامير فقلت : ما هذا ؟ ! قالوا : فلان تزوج فلانة ، لرجل من قريش تزوج امرأة من قريش ، فلهوت بذلك الغناء وبذلك الصوت حتى غلبتني عيني ، فما أيقظني إلا مس الشمس فرجعت إلى صاحبي قال : ما فعلت ؟ فأخبرته ، ثم قلت له ليلة أخرى مثل ذلك ففعل ، فخرجت فسمعت مثل ذلكن فقيل لي مثل ما قيل لي ، فلهوت بما سمعت حتى غلبتني عيني ، فما أيقظني إلا مس الشمس ، ثم رجعت إلى صاحبي فقال : ما فعلت ؟ قلت : ما فعلت شيئا ، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : فوالله ما هممت بعدها بسوء مما يعمل أهل الجاهلية حتى أكرمني الله – عز وجل – بنبوته
        الراوي: علي بن أبي طالب المحدث: ابن حجر العسقلاني - المصدر: المطالب العالية - الصفحة أو الرقم: 4/361
        خلاصة الدرجة: حسن

        -----------------

        يعنى ربنا سبحانه وتعالى أصرف نبيه صلى الله عليه وسلم عن الاستماع إلى الأغانى ... طب هى لو حلال أو مباحة حتى هيصرفه عنها ليه ؟؟ ... وخاصة إن كان غلام ولم يبعث رسولا ... وخد بالك من الجزء ده

        قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : فوالله ما هممت بعدها بسوء مما يعمل أهل الجاهلية حتى أكرمني الله – عز وجل – بنبوته
        ------------------------------------------

        لو أنت تعرف رقم مصطفى ده هاتهولى ونا هتصل بيه وأعرف هو كان قصده إيه ؟؟ ... وأخيراً يا أخى أنت بتقول إنك مقتنع إنها حرام ... يبقى كثرة الأسئلة فى الموضوع ده غير محبوب عشان لا تفتن فى دينك ولئلا تترك الشيطان يتلاعب بك .. أتمنى إنى أكون قدرت أوضحلك الموضوع كله
        التعديل الأخير تم بواسطة العابدلله; الساعة 12-03-2009, 01:20 PM.


        لا تنسونى من صالح دعائكم .
        وإن مر الزمان ولم تجدوني
        فاعلموا أنني في حاجة للدعاء بالرحمة

        تعليق


        • #5
          رد: الحقونـــــــــى 2

          جزاكم الله خيرا اخوانى باترك الله فيكم


          وجزاك الله خيرا ابو حمزة على تعليقك الطيب الجميل حسبتك من المشايخ الكبار ما اشاء الله استاذ وشيخ " اتنين فى واحد " ^_^ بارك الله فيك اخى الحبيب
          وزادك الله علما وفهما ونفعنا بكم

          اللهم امين
          اللهم صلِّ على سيدنا محمد وآله وسلم تسليماً كثيراً

          تعليق


          • #6
            رد: الحقونـــــــــى 2

            جزاك الله خيراً حبيبى فى الله العابد ... وشكرا على التعديل والتوضيح أنا أول ما شفت التعديل فرحت وقلت الحمد لله إن فى حد مصحصح معايا ... بس كان نفسى أردلك الجميل ده والحمد لله هعرف أردهولك ..




            المشاركة الأصلية بواسطة العابدلله مشاهدة المشاركة
            جزاكم الله خيرا اخوانى باترك الله فيكم




            ((*_*))

            بنحبك فى الله أخ عابد ... ربنا يعزك بالإسلام ويعز الإسلام بيك ... ءامين


            لا تنسونى من صالح دعائكم .
            وإن مر الزمان ولم تجدوني
            فاعلموا أنني في حاجة للدعاء بالرحمة

            تعليق

            يعمل...
            X