بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة و السلام على سيد المُرسلين
سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم أما بعد:
كُنت قاعد دلوقتى بتفرج على فيلم أجنبى
فلقيت البطل راكب حصان طائر و عمال يطير بيه!!
فبصراحة إفتكرت ساعتها الجنة؟
وتذكرت أيضاً قول رسول الله صلى الله عليه و سلم
قال الله تعالى: أعددت لعبادي الصالحين ما لا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر. وفي بعض رواياته: ولا يعلمه ملك مقرب ولا نبي مرسل
قعدت كده أفكر و أقول
هو الواحد لما يدخل الجنة إن شاء الله
مُمكن يركب حصان زى ده
بس المشكلة يا أخوة مش فى الحصان
المشكلة فيا أنا؟؟؟
هل انا عندى مقومات تدخلنى الجنة؟
هل أنا عندى حسنات تدخلنى الجنة؟
هل أنا بحب ربنا علشان يدينى الجنة؟
طبعاً بحبه,
طيب أزاى بحبه و بعصيه
بس بحاول أنى أحبه
حد فينا قبل كده,فكر فى الجنة
فكر فى نعيم الجنة
الجنة
بقصورها,بمياها,بأكلها,بشربها,بخمرها,بنساءها,بالحور العين
برؤية وجه الله عز و جل
حد فينا فكر هيعمل أيه فى الجنة؟
يعنى مثلاً الواحد لما يجى يتجوز
يقعد قبل الجواز بسنة يقعد يتخيل نفسه و يتخيل أنه بيعمل...ألخ
بيتخيل علشان عارف أنه كده كده هيتجوز
حد تخيل نفسه فى الجنة
حد حس بالجنة
حد شاف نفسه فى الجنة
حد عارف ايه الى هيحصل أول صباح فى الجنة؟
تعال كده تخيل
واقف كده فى القصر بتاعك
وتنظر ألى أشجار الجنة
تنظر ألى أنهار الماء و العسل و اللبن و الخمر
تنظر ألى أرضيات قصرك من الفضة و الذهب
وخدام و مُلك عظيم و هبه الله لك
....ألخ
تخيلت قبل كده الموقف ده؟؟
يا شباب يا أخواتى يا أحبابى
إن الله يُحبك أكثر مما يُحبك أبائك
إن الله يُحبك أكثر ما تُحبك حبيبتك
إن الله خلق الرحمة يوم خلقها مائة رحمة فأمسك عنده تسعا وتسعين رحمة وأرسل في خلقه كلهم رحمة واحدة فلو يعلم الكافر بكل الذي عند الله من الرحمة لم ييئس من الجنة ولو يعلم المؤمن بكل الذي عند الله من العذاب لم يأمن من النار
يا أخوة وأتقوا يوماً ترجعون فيه ألى الله
و أترككم فى نعيم الجنة
أتركمم فى تخيل الجنة
تخيل الجنة يا أخى,عيش فيها
حِب الحياة فى الجنة علشان تنولها
أنظر ألى الله فى السماء و تبسم
أترككم مع هذه المقاطع
http://www.youtube.com/watch?v=olzPKN3Xl2Y http://www.youtube.com/watch?v=gK-7c8GOzk8
جزاكم الله خيراً
ورزقنا الله الجنة
والصلاة و السلام على سيد المُرسلين
سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم أما بعد:
كُنت قاعد دلوقتى بتفرج على فيلم أجنبى
فلقيت البطل راكب حصان طائر و عمال يطير بيه!!
فبصراحة إفتكرت ساعتها الجنة؟
وتذكرت أيضاً قول رسول الله صلى الله عليه و سلم
قال الله تعالى: أعددت لعبادي الصالحين ما لا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر. وفي بعض رواياته: ولا يعلمه ملك مقرب ولا نبي مرسل
قعدت كده أفكر و أقول
هو الواحد لما يدخل الجنة إن شاء الله
مُمكن يركب حصان زى ده
بس المشكلة يا أخوة مش فى الحصان
المشكلة فيا أنا؟؟؟
هل انا عندى مقومات تدخلنى الجنة؟
هل أنا عندى حسنات تدخلنى الجنة؟
هل أنا بحب ربنا علشان يدينى الجنة؟
طبعاً بحبه,
طيب أزاى بحبه و بعصيه
بس بحاول أنى أحبه
حد فينا قبل كده,فكر فى الجنة
فكر فى نعيم الجنة
الجنة
بقصورها,بمياها,بأكلها,بشربها,بخمرها,بنساءها,بالحور العين
برؤية وجه الله عز و جل
حد فينا فكر هيعمل أيه فى الجنة؟
يعنى مثلاً الواحد لما يجى يتجوز
يقعد قبل الجواز بسنة يقعد يتخيل نفسه و يتخيل أنه بيعمل...ألخ
بيتخيل علشان عارف أنه كده كده هيتجوز
حد تخيل نفسه فى الجنة
حد حس بالجنة
حد شاف نفسه فى الجنة
حد عارف ايه الى هيحصل أول صباح فى الجنة؟
تعال كده تخيل
واقف كده فى القصر بتاعك
وتنظر ألى أشجار الجنة
تنظر ألى أنهار الماء و العسل و اللبن و الخمر
تنظر ألى أرضيات قصرك من الفضة و الذهب
وخدام و مُلك عظيم و هبه الله لك
....ألخ
تخيلت قبل كده الموقف ده؟؟
يا شباب يا أخواتى يا أحبابى
إن الله يُحبك أكثر مما يُحبك أبائك
إن الله يُحبك أكثر ما تُحبك حبيبتك
إن الله خلق الرحمة يوم خلقها مائة رحمة فأمسك عنده تسعا وتسعين رحمة وأرسل في خلقه كلهم رحمة واحدة فلو يعلم الكافر بكل الذي عند الله من الرحمة لم ييئس من الجنة ولو يعلم المؤمن بكل الذي عند الله من العذاب لم يأمن من النار
يا أخوة وأتقوا يوماً ترجعون فيه ألى الله
و أترككم فى نعيم الجنة
أتركمم فى تخيل الجنة
تخيل الجنة يا أخى,عيش فيها
حِب الحياة فى الجنة علشان تنولها
أنظر ألى الله فى السماء و تبسم
أترككم مع هذه المقاطع
http://www.youtube.com/watch?v=olzPKN3Xl2Y http://www.youtube.com/watch?v=gK-7c8GOzk8
جزاكم الله خيراً
ورزقنا الله الجنة
تعليق