إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

أَنشَأَكُمْ مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • أَنشَأَكُمْ مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا




    ان الحمد لله نستعيذه ونستهديه ونستغفره من يهديه الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادى له واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد عبده ورسوله
    اللهم صل على محمد وعلى آل محمد كما صليت على ابراهيم وعلى آل ابراهيم انك حميد مجيد




    اللهم اهدى امة حبيبك محمد صلى الله عليه وسلم

    انا عايز اقول كلمتين فى الاول اوضح بهم المقصود من قول الحق سبحانه وتعالى

    { أَنشَأَكُمْ مِّنَ ٱلأَرْضِ وَٱسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا } [هود: 61].




    انتوا عارفين يا جماعه انا مغترب عن بلدى لاكثر من8 سنوات وطبعا مثلى مثل كل المغتربين.

    مش مهم نعيش هنا ازاى بس اهم حاجه ان فى بلدنا اللى هى الاصل نعيش ازاى.؟؟

    كل واحد فى بلده عايز يكون عنده احسن بيت واحسن عربيه

    وكل مغترب بيكون له بيت مؤقت اللى هو بلد العمل اللى شغال فيها ومش مهم شكل بيته فيها ايه لانه عنده احساس دائم انه مش بيته الاصلى ..

    اعتقد فاهمين ...ونتيجه لكده يفضل طول عمره يحول اى مبلغ يدخره لبيته الاصلى

    بمعنى اخر عشان ما اطول عليكوا لو اخذنا على سبيل المثال المغتربين ان لهم منزل مؤقت ومنزل اساسى

    فايهما المهم بالنسبه لهم ..اعتقد كلكم حاتقولوا الاساسى ..تمام وده اللى عايز اوصل له

    احنا يا جماعه كلنا لنا بيت مؤقت اللى هو الدنيا ...صح

    وبيت اساسى اللى هو الاخره فى الجنه ..صح

    ومش كده وبس ده الواحد لما بيكون مسافر لاى بلد يفضل يجهز فى شنتطته ويشوف التاشيرات
    وكمان يقعد قبلها بشهر مثلا يعد للرحله التى سوف يطلعها

    استعداد ..تجهيز ..كل ده عشان مسافر ..اه

    طيب احنا كمان كلنا عندنا رحله اخرى عارفينها
    ياترى جهزت ورقك وجواز سفرك وشنطك.؟



    انتوا عارفين ربنا جعل لكل واحد منا بيت فى الجنه وبيت فى النار..والمؤمن حا يورث بيت الكافر اللى فى الجنه
    والكافر حا يورث بيت المؤمن اللى فى النار ..والعياذ بالله

    يبقى احنا عايزين نحول لبيتنا اللى فى الاخره كما نحول لبيتنا اللى فى الدنيا

    مش فلوس ولكن حسنات ..عشان يكون احسن درجه فى الجنه ان شاء الله

    المهم نخش فى الموضوع اللى لفت نظرى انى سمعت المذيع بيقول على امريكا الاستعمار الامريكى.

    واللفظ ده من اساسه غلط لاننا اتعودنا عليه من ايام الاستعمار البريطانى والفرنسى ...الخ

    الدول دى مش مستعمره دى مستخربه ...اوضح اكتر ..ماشى

    طب صلى ..اللهم صل على سيدنا محمد ..

    ربنا بيقول ايه فى كتابه فى سوره هود الايه 61:

    { أَنشَأَكُمْ مِّنَ ٱلأَرْضِ وَٱسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا } [هود: 61].

    نجد فيه كلمة { ٱسْتَعْمَرَكُمْ }

    وساعة ترى الألف والسين والتاء فاعلم أنها للطلب

    وهكذا يكون معنى كلمة " استعمر " هو طلب التعمير

    ومن الخطأ الشائع تسمية البلاد التي تحتل بلاداً أخرى: " دول الاستعمار ".

    أقول: إن ذلك خطأ لأنهم لو كانوا دول استعمار
    فهذا يعني أنهم يرغبون في عمارة الأرض ولكنهم في حقيقة الأمر كانوا يخربون في الأرض


    ولذلك كان يجب أن تسمى " دول الاستخراب "

    { وَٱسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا } أي طلب منكم عمارتها

    وهذا يتطلب أمرين اثنين
    الاول... أن يبقي الناس الأمر الصالح على صلاحه
    والثانى ... أو يزيدوه صلاحا


    وا ضرب لكم مثل ..فنلاقى قبل تحسين وسائل وصول المياه إلى المنازل بعد اكتشاف نظرية الأواني المستطرقة
    فقد كان الناس يشربون الماء من الترع
    ثم تم اختراع كيفية تكرير المياه


    ثم جاءت نظرية الأواني المستطرقة

    فاستغلها الناس في بناء خزانات عالية وتوصيل الماء بواسطة مواسير تدخل لكل بيت.

    وهكذا تصل المياه النقية لكل منزل وهكذا يزداد في الأمر الصالح صلاحاً.

    وأيضا إن استصلحنا الأرض البور فنحن نزيد الأرض رقعة صالحة لإنتاج الغذاء لمقابلة الزيادة في عدد السكان.

    وما دام عدد السكان في زيادة فلا بد من زيادة رقعة الأرض بالاستصلاح

    لأن الأزمة التي نعاني منها الآن هي نتيجة للغفلة التي مرت علينا فزاد التكاثر عن الاستصلاح

    وكان الواجب يقتضي أن نزيد من الاستصلاح بما يتناسب مع الزيادة في السكان.

    وهكذا نفهم معنى استعمار الأرض.

    ومن عظمة الحق سبحانه وتعالى أنه تجلَّى على الخَلْق بصفات من صفاته

    اوضح ماشى ....طب صلى ...

    فالقوي يعين الضعيف... والحق سبحانه له مطلق القوة ويهب الخلق من حكمته حكمة

    ومن قبضه قبضا

    ومن بسطه بسطا

    ومن غناه غنى

    ولكن الصفات الحسنى كلها ذاتية فيه وموهوبة منه لنا.

    والدليل على ذلك أن القوي فينا يصير إلى ضعف.. والغني منا قد يصيبه الفقر

    حتى لا نفهم أن هذه الصفات ذاتية فينا وأن الحق سبحانه وتعالى قد أعطانا من صفاته قدرة لنفعل.

    ومن أعطاه الله تعالى قدرة ليفعل.... عليه أن يلاحظ أنه انتفع بفعل من سبقه

    فإن أكل اليوم تمراً .. على سبيل المثال ... فعليه أن يتذكر أن الذي زرع له النخلة هو من سبقه

    فليزرع من يأكل البلح الآن نخلة لتفيده بعد سبع سنين

    وهو الزمن اللازم لتطرح النخلة بلحا... وليستفيد بها من ياتي من بعده.


    اللهم ثبت الايمان قلوبنا يارب...



    التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 16-03-2015, 01:19 AM.







  • #2
    رد: أَنشَأَكُمْ مِّنَ ٱلأَرْضِ وَٱسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا

    المشاركة الأصلية بواسطة لؤلؤة باسلامي
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    جزاكم الله خيرا وبارك الله فيكم
    لنا ملحوظة اخونا الفاضل بارك الله فيكم
    اللهم : اللهم أصلها يا الله ، حذف منها حرف النداء ، وعوض عنه ب الميم المشددة
    فعندما نقول اللهم تكتب كاملة "اللهم" وليس "اللهم ما"
    وبخصوص صلى وصلّ

    أولا هناك فرق بين الياء "ي" و الألف المقصورة "ى"

    عندما يأتي الفعل أمرا فإنه لا يكتب "صلي" بالياء وإنما "صلّ"

    والخطأ الذي أقصده هو أنه عندما يأتي الفعل ماضيا فإنه يكتب بالألف المقصورة "ى" لاحظوا معي ى ليس ي

    يعني الحكم السابق لا ينطبق عليه ساعتها فكما ذكرنا هناك فرق بين الألف والياء

    أي أنها تكتب هكذا "صلى" وليس "صل" بحذف الألف المقصورة

    أعطي أمثلة حتى يتضح الأمر

    الحالة التي يجب فيها حذف الياء ويأتي الفعل أمرا :

    اللهم صلّ على محمد-- لان الفعل امر

    الحالة الثانية التي يأتي فيها الفعل ماضيا وتكتب بالألف المقصورة ولا يجب حذفها :

    قال محمد صلى الله عليه وسلم---- الفعل ماضي

    عن محمد صلى الله عليه وسلم

    شكر لمروركم الطيب وجزاكم الله خيرا على التوضيح وبارك الله فيكم ورزقكم الفردوس الاعلى






    تعليق

    يعمل...
    X