قال رسول الله صلى الله عليه و سلم
سيأتي على الناس سنوات خداعات يصدق فيها الكاذب ويكذب فيها الصادق ويؤتمن فيها الخائن ويخون فيها الأمين وينطق فيها الرويبضة قيل وما الرويبضة يا رسول الله؟قال الرجل التافه يتكلم في أمر العامة
الراوي: أبو هريرة المحدث: الألباني - المصدر: صحيح ابن ماجه - الصفحة أو الرقم: 3277
خلاصة الدرجة: صحيح
سيأتي على الناس سنوات خداعات يصدق فيها الكاذب ويكذب فيها الصادق ويؤتمن فيها الخائن ويخون فيها الأمين وينطق فيها الرويبضة قيل وما الرويبضة يا رسول الله؟قال الرجل التافه يتكلم في أمر العامة
الراوي: أبو هريرة المحدث: الألباني - المصدر: صحيح ابن ماجه - الصفحة أو الرقم: 3277
خلاصة الدرجة: صحيح
كتير من الناس ينتفرج ع المسلسلات و نقعد نأز أز اللب و نتفرج ع الممثلين و هما بيلعبوا دور الشاب الملتحى و البنت المنقبه إللى بيمثلوا فى وجة نظرهم (الإرهاب) و التطرف و قدامه رموز يصورها المؤلف و المخرج و الممثلين على أنها المجتمع بكامله و هى التبرج و السفور و الديسكو و التعامل مع ربا البنوك و تطور الزمن الخ من المعاملات الفاسده التى تفعل كل ما حرمه الإسلام
و قد أصبح مشهد هذا الشاب (الإرهابى) و تلك الفتاه (المتطرفه) مشهد أساسى فى جميع المسلسلات و الأفلام بل و ركن أساسى لخطب السياسيين و الكتاب و النقاد و الذين يدعون أنهم مثقفين
فلكل إخوتى أن يعلموا أن أعداء الإسلام لن يقفوا و يشتموا الإسلام علانية و لا هم بالسزاجه التى تجعلهم يصرحون بحقدهم و كرههم لرفض تعاليم الإسلام فبدأو بالتعاون مع الشياطين فى نسج مؤامرة ضرب الإسلام بالإسلام إزاى :
فلكل إخوتى أن يعلموا أن أعداء الإسلام لن يقفوا و يشتموا الإسلام علانية و لا هم بالسزاجه التى تجعلهم يصرحون بحقدهم و كرههم لرفض تعاليم الإسلام فبدأو بالتعاون مع الشياطين فى نسج مؤامرة ضرب الإسلام بالإسلام إزاى :
عن طريق قلب المفاهيم و ضرب القواعد و تهميشها و جعل المحرمات كلها ضرورات للتقد و الحضاره عن طريق الإسلام دين رحمه
: بمعنى
أن تترك الأمر بالمعروف و النهى عن المنكر
يعنى
لو شفت وحده متبرجه ما تزعلش و لابد ان تتعايش و تسكت لأن الإسلام رحمه
بمعنى
أن نضرب بكلام رسول الله عرض الحائط
...
...
يعنى
لو شفت وحده متبرجه ما تزعلش و لابد ان تتعايش و تسكت لأن الإسلام رحمه
بمعنى
أن نضرب بكلام رسول الله عرض الحائط
...
...
مثل القائم على حدود الله والواقع فيها ، كمثل قوم استهموا على سفينة ، فأصاب بعضهم أعلاها وبعضهم أسفلها ، فكان الذين في أسفلها إذا استقوا من الماء مروا على من فوقهم ، فقالوا : لو أنا خرقنا في نصيبنا خرقا ، ولم نؤذ من فوقنا ، فإن يتركوهم وما أرادوا هلكوا جميعا ، وإن أخذوا على أيديهم نجوا ونجوا جميعا
الراوي: النعمان بن بشير المحدث: البخاري - المصدر: الجامع الصحيح - الصفحة أو الرقم: 2493خلاصة الدرجة: [صحيح]
**لوشفت كل الطلبه أو نصهم فى المدارس أو الجامعات قاعدين اتنين اتنين و تالتهم الشيطان شئ عادى حريه شخصيه خليك فى حالك الدين رحمه و الناس لبعضيها
و ننطنش كلام الرسول
والذي نفسي بيده لتأمرن بالمعروف ولتنهون عن المنكر أوليوشكن الله أن يبعث عليكم عقابا منه فتدعونه فلا يستجيب لكم
و ننطنش كلام الرسول
والذي نفسي بيده لتأمرن بالمعروف ولتنهون عن المنكر أوليوشكن الله أن يبعث عليكم عقابا منه فتدعونه فلا يستجيب لكم
الراوي: حذيفة بن اليمان المحدث: الترمذي - المصدر: سنن الترمذي - الصفحة أو الرقم: 2169
و قد حصل فالناس فى المساجد يدعون جماعات و أفراد فلا يستجاب لهم
و قد حصل فالناس فى المساجد يدعون جماعات و أفراد فلا يستجاب لهم
**لو سمعت واحد بيسب الدين فى الشارع أو واحد بيتحرش بوحده أو وحده ماشيه عريانه فى الشارع ف مش قدامك علشان تثبت ان الإسلام رحمه غير حاجتين :
الأولى : انك تطنش و تدلدل ودانك و تمشى زى الحمار و لا كأنك شايف و لا سامع
التانيه :إنك تصبح بليد الإحساس و تلاجه و تبص و تسمع و انت ساكت يعنى ما تتحرشى بوحده علشان ما تبقاش همجى
...
الإســـــــلام دين يســــر:
التانيه :إنك تصبح بليد الإحساس و تلاجه و تبص و تسمع و انت ساكت يعنى ما تتحرشى بوحده علشان ما تبقاش همجى
...
الإســـــــلام دين يســــر:
الجمله دى أصبحت لبانه رهيبه على كل لسان بمعنى :
إنك تأكل ربا البنوك لأن الدين يسر
ليأتين على الناس زمان لا يبقى أحد إلا أكل الربا فإن لم يأكله أصابه من بخاره قال ابن عيسى أصابه من غباره
الراوي: أبو هريرة المحدث: أبو داود - المصدر: سنن أبي داود - الصفحة أو الرقم: 3331
ليأتين على الناس زمان لا يبقى أحد إلا أكل الربا فإن لم يأكله أصابه من بخاره قال ابن عيسى أصابه من غباره
الراوي: أبو هريرة المحدث: أبو داود - المصدر: سنن أبي داود - الصفحة أو الرقم: 3331
ليكونن من أمتي أقوام ، يستحلون الحر والحرير ، والخمر والمعازف ، ولينزلن أقوام إلى جنب علم ، يروح عليهم بسارحة لهم ، يأتيهم - يعني الفقير - لحاجة فيقولوا : ارجع إلينا غدا ، فيبيتهم الله ، ويضع العلم ، ويمسخ آخرين قردة وخنازير إلى يوم القيامة
الراوي: أبو مالك الأشعري المحدث: البخاري - المصدر: الجامع الصحيح - الصفحة أو الرقم: 5590
..بعثني الله رحمة وهدى للعالمين ، وبعثني لمحق المعازف والمزامير وأمر الجاهلية
لما تيجى تكلمه يقولك فين الدليل و لما تجيب الدليل يقولك المسأله فيها خلاف يعنى عالم و لا 2 و لا 3 حللوا الغناء و أمة لا إله إلا الله بتقول حرام معنى كده إن إحنا نمشى ورا 2 أو 3 ده فى موضوع الغناء مش المعازف لأن الأحاديث اللى فوق واضحه زى الشمس مش عايز فقيه يقرا المعازف حرام و اصحابنا استحلوها و علشان الهبل يكتر تامر حسنى و سعد الصغير يغنوا اغانى بيقولوا انها دينيه و اصلا مافيش حاجه اسمها اغانى دينيه الموضوع ممكن يكون نشيد أو شعر جميل يؤديه رجل صوته جميل ده هو الغناء اللى اختلفوا فيه لكن كل الغناء اللى معاه موسيقى حرام بنص الحديث و ليس هناك موضع للخلاف
***************************************
**إنك تقعد مع زميلتك و بنت عمتك و بنت خالك لوحدكم و تهرجوا و تسلم عليها و تمسك ايديها صلة رحم و موده لأن الدين يسر
لما تيجى تكلمه يقولك فين الدليل و لما تجيب الدليل يقولك المسأله فيها خلاف يعنى عالم و لا 2 و لا 3 حللوا الغناء و أمة لا إله إلا الله بتقول حرام معنى كده إن إحنا نمشى ورا 2 أو 3 ده فى موضوع الغناء مش المعازف لأن الأحاديث اللى فوق واضحه زى الشمس مش عايز فقيه يقرا المعازف حرام و اصحابنا استحلوها و علشان الهبل يكتر تامر حسنى و سعد الصغير يغنوا اغانى بيقولوا انها دينيه و اصلا مافيش حاجه اسمها اغانى دينيه الموضوع ممكن يكون نشيد أو شعر جميل يؤديه رجل صوته جميل ده هو الغناء اللى اختلفوا فيه لكن كل الغناء اللى معاه موسيقى حرام بنص الحديث و ليس هناك موضع للخلاف
***************************************
**إنك تقعد مع زميلتك و بنت عمتك و بنت خالك لوحدكم و تهرجوا و تسلم عليها و تمسك ايديها صلة رحم و موده لأن الدين يسر
**إنك تقعد مع زميلتك فى العمل فى اوضه وحده و هاتك يا هيهيه ضحك و مسخره عادى احنا زمله و لا يجمعنا الا النيه الحلوه بلاش تشدد الدين يسر
إياكم والدخول على النساء . فقال رجل من الأنصار : يا رسول الله ، أفرأيت الحمو ؟ قال : الحمو الموت
الراوي: عقبة بن عامر المحدث: البخاري - المصدر: الجامع الصحيح - الصفحة أو الرقم: 5232خلاصة الدرجة: [صحيح]
الراوي: عقبة بن عامر المحدث: البخاري - المصدر: الجامع الصحيح - الصفحة أو الرقم: 5232خلاصة الدرجة: [صحيح]
**إن حضرتك تلبسى الحجاب المودرن إللى هو شال يغطى الشعر بس الرقبه باينه و معاها البدى الملزق و الجينز المحزق و الميك أب و الميك أم و البارفان اللى يهبل الحمار
و ب كده أصبحتى متحجبه لأن الدين يسر
وكل ده لأن الدين إللى بيتكلموا عنه ده يسر حتى إن الواحد و الله اتلخبط فكرت ان فى دين اسمه (يسر) غير الإسلام
** تلاقى حتى الدعاه الجدد يقولك التعايش و كأن احنا كائنات مختلفه و مش عارفين نتعايش مع الآخر(غير) المسلم و حاولت كتير أفهم يعنى ايه تعايش توصلت إلى أن التعايش محصور فى :
1- علشان تبقى متعايش سيبك من الألفاظ التقيله و القديمه اللى هى الكفار و اهل الذمه و حد الرده و من بدل دينه فاقتلوه يعنى لازم تتنازل عن الكلام بتاع القرءان و السنه و تخليك كلاس و فرى
2- علشان تتعايش لازم تتدرج فى المعصيه يعنى اللى بتروح البلاج و هى لابسه ...... تلبس شورت و بعد 5 سنين تلبس استرتش و بعد 5 تكون كبرت و ما عادتش تنفع تنزل البحر اصلا و كمان المتبرجه خالص لازم تغطى الى الركبه 3 سنين و بعدها تغطى سدرها 3 سنين تانيه لحد ما توصل لشعرها تكون ماتت هو التعايش مع الآخر من المسلمين هو ده اليسر على أصوله
3- التعايش هو انك تجرى ورا الغرب الكافر و تتحايل عليه اسمعنى ارجوك انت ليه بتشتم النبى و نروح الكنايس نباركلهم فى اعيادهم و نشم النسيم علشان التعايش و نرفض كلمة ان اليهود اتمسخوا قرده و خنازير علشان التعايش و نستقبل البابا و الحاخامات و نسلم عليهم و نعمل بزرميطة (حوار الأديان) كله علشان التعايش
ليأتين على أمتي ما أتى على بني إسرائيل حذو النعل بالنعل حتى إن كان منهم من أتى أمه علانية لكان في أمتي من يصنع ذلك . وإن بني إسرائيل تفرقت على ثنتين وسبعين ملة ،
وتفترق أمتي على ثلاث وسبعين ملة كلهم في النار إلا ملة واحدة ، قال من هي يا رسول الله ؟ قال : ما أنا عليه وأصحابي
وتفترق أمتي على ثلاث وسبعين ملة كلهم في النار إلا ملة واحدة ، قال من هي يا رسول الله ؟ قال : ما أنا عليه وأصحابي
الراوي: عبدالله بن عمرو بن العاص المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الترمذي - الصفحة أو الرقم:2641خلاصة الدرجة: حسن
يعنى مثلا اللى بيشرب مخدرات يبطلها و يشرت سجاير وحده وحده و بعدين يشرب شيشه لايت و بالتفاح علشان ريحته تبقى كويسه هو ده الدين اليسر
الإســــــــــــــــلام دين الوسطيه
اليومين دول أصبح من المعجزه إنك تعرف يعنى إيه وسطيه :
هل هيا وسطية الإعلام و المسلسلات و الفنانين و الفنانات التى تحمل احدى المعانى الآتيه
- وسطيه عندهم مشتقه من الوسط يعنى الهز بمعنى انك تبحبح العمليه شويه و تسيبك من التشدد و الحلال و الحرام و تبقى كوووووول
- و لها معنى آخر هو إنك تقف فى النص يعنى لا تقول ده حرام و لا ده حلال يعنى (تماين) و تستعبط فى الدين علشان ما تبقاش ارهابى متخلف
- الوسطيه عندهم قد تكون ان الفنانين و الراقصات و الكاسيات العاريات و مؤلفين كتب الكفر هم الأساس و الإسلام هو الفرع يعنى الإسلام دخيل
شئ غريب جه أفسد البلاد و العباد
بدأ الإسلام غريبا وسيعود كما بدأ غريبا . فطوبى للغرباء
الراوي: أبو هريرة المحدث: مسلم - المصدر: المسند الصحيح - الصفحة أو الرقم: 145خلاصة الدرجة: صحيح
شئ غريب جه أفسد البلاد و العباد
بدأ الإسلام غريبا وسيعود كما بدأ غريبا . فطوبى للغرباء
الراوي: أبو هريرة المحدث: مسلم - المصدر: المسند الصحيح - الصفحة أو الرقم: 145خلاصة الدرجة: صحيح
الله يكون فى عونك يا إسلامى
خلوك كاجول غير آوامرك و بدلوها و حرفوا كلامك
خلوك على مقاسهم يعنى اللى يناسبهم ياخدوه و اللى ما يناسبهمشى يسبوه
أصبحت اللحيه تهمه و النقاب ارهاب و الإلتزام تطرف و الحلال و الحرام تشدد و عصبيه
أصبحت آلات الموسيقى تسمو بالنفس و ترتقى بالمشاعر بعد هجر القرءان
أصبحت الربا تلبس 50 ألف وش و وش
و الخمره و الموسيقى فن و مشروبات روحيه
خلوك كاجول غير آوامرك و بدلوها و حرفوا كلامك
خلوك على مقاسهم يعنى اللى يناسبهم ياخدوه و اللى ما يناسبهمشى يسبوه
أصبحت اللحيه تهمه و النقاب ارهاب و الإلتزام تطرف و الحلال و الحرام تشدد و عصبيه
أصبحت آلات الموسيقى تسمو بالنفس و ترتقى بالمشاعر بعد هجر القرءان
أصبحت الربا تلبس 50 ألف وش و وش
و الخمره و الموسيقى فن و مشروبات روحيه
ليشربن أناس من أمتي الخمر يسمونها بغير اسمها, وتضرب على رؤوسهم المعازف يخسف الله بهم الأرض , ويجعل منهم قردة خنازير
الراوي: أبو مالك الأشعري المحدث: ابن حجر العسقلاني - المصدر: تغليق التعليق - الصفحة أو الرقم: 5/21خلاصة الدرجة: صحيح
إنا لله و إنا إليه راجعون
ممكن تقبلونى أخ ليكم؟
أحبكم فى الله
ممكن تقبلونى أخ ليكم؟
أحبكم فى الله
تعليق