أخوانى وأخواتى قد يستغرب البعض منكم من هذا العنوان ولكن هذه هى الحقيقة وهذه القصة حدثت لى شخصيا
حثت هذه القصه حينما ذهبت لأستخراج رخصة قيادة وكالعاده هرونى طلبات ومنها كانت فصيلة الدم فذهبت مع أحد أصدقائى الى المستشفى الحكومى لمعرفة فصيلة الدم وعندما دخلت من باب المستشفى وجدت الكثير من الناس منهم المريض ومنهم أقارب المرضى بالداخل ومنهم من يتئوه لأنه لا يوجد مكان له داخل المستشفى سألت فين مكان فصيلة الدم دلنى أحد الموجودين على مبنى صغير ذهبت إليه فوجدت لافته مكتوب عليها بنك الدم سألت الموظف أنا عا..... قبل أن أكمل رد عليا فوق من دون أن ينظر إلى حتى وطلعت فوق وجدت ناس ملتفين حول موظف وكل واحد بيسأله على حاجه شكل دورى أمتى فصيلتى وصلت أسئله كتير وهو بيشخط ويزعق كأن الناس دى بتشحت منه وأنا واقف أنظر من حولى أناس يظهر على وجههم الأنتظار ذهبت للموظف لو سمحت خخخخخخخخخخخخخ لو سمحت خخخخخخخخخخخ لا مش نايم يجماعه ده بيستعبط ومنفضلى على الأخر يا أخ هوه نعم لو سمحت هى فصيلة الدم مفيش دم لا مش قصدى أنا بس بسأل عن بقلك مفيش دم ومعندناش دم نظرت إليه وقلت له أنت متأكد أنه معندكش دم رد عليا أيوه متأكد قلت له فعلا والله لعندك دم ولا ذوق حتى لأنك هنا شغال علشان تخدم الناس دى مش تعاملهم كده طبعا قعد يجعجع كالعاده قامت ندهت عليا ست كبيرة قاعده ذهبت إليها سألتنى وباين فى عينيها أنى صعبان عليها معلش يبنى متزعلش هو أنت كنت بتاخد دم منين قبل كده بصراحه وقتها حسيت اد أيه الواحد فى نعمة وأتحرجت حتى أنى أقولها أنى بس عايز أعرف فصيلة الدم علشان الرخصة قولتلها أنا مكنتش باخد دم قبل كده قلتلى يعنى لسه جديد معلش ربنا معاك وقتها قلت اه لو كنت فعلا مريض بالمرض ده ويكون لازم عليا أنى أشحت علاجى بالمنظر ده المهم قلت الحمد لله على نعمة الصحه بس للأسف أدركت بعد كده أنى أنا كمان طلع معنديش دم لأنى كان لازم وقتها أروح أتبرع بالدم وده يجماعه حال مستشفيتنا الحكوميه ودى قصة بس للتذكير أنه لازم نتبرع بشويه دم ده إذا كان عندنا دم
حثت هذه القصه حينما ذهبت لأستخراج رخصة قيادة وكالعاده هرونى طلبات ومنها كانت فصيلة الدم فذهبت مع أحد أصدقائى الى المستشفى الحكومى لمعرفة فصيلة الدم وعندما دخلت من باب المستشفى وجدت الكثير من الناس منهم المريض ومنهم أقارب المرضى بالداخل ومنهم من يتئوه لأنه لا يوجد مكان له داخل المستشفى سألت فين مكان فصيلة الدم دلنى أحد الموجودين على مبنى صغير ذهبت إليه فوجدت لافته مكتوب عليها بنك الدم سألت الموظف أنا عا..... قبل أن أكمل رد عليا فوق من دون أن ينظر إلى حتى وطلعت فوق وجدت ناس ملتفين حول موظف وكل واحد بيسأله على حاجه شكل دورى أمتى فصيلتى وصلت أسئله كتير وهو بيشخط ويزعق كأن الناس دى بتشحت منه وأنا واقف أنظر من حولى أناس يظهر على وجههم الأنتظار ذهبت للموظف لو سمحت خخخخخخخخخخخخخ لو سمحت خخخخخخخخخخخ لا مش نايم يجماعه ده بيستعبط ومنفضلى على الأخر يا أخ هوه نعم لو سمحت هى فصيلة الدم مفيش دم لا مش قصدى أنا بس بسأل عن بقلك مفيش دم ومعندناش دم نظرت إليه وقلت له أنت متأكد أنه معندكش دم رد عليا أيوه متأكد قلت له فعلا والله لعندك دم ولا ذوق حتى لأنك هنا شغال علشان تخدم الناس دى مش تعاملهم كده طبعا قعد يجعجع كالعاده قامت ندهت عليا ست كبيرة قاعده ذهبت إليها سألتنى وباين فى عينيها أنى صعبان عليها معلش يبنى متزعلش هو أنت كنت بتاخد دم منين قبل كده بصراحه وقتها حسيت اد أيه الواحد فى نعمة وأتحرجت حتى أنى أقولها أنى بس عايز أعرف فصيلة الدم علشان الرخصة قولتلها أنا مكنتش باخد دم قبل كده قلتلى يعنى لسه جديد معلش ربنا معاك وقتها قلت اه لو كنت فعلا مريض بالمرض ده ويكون لازم عليا أنى أشحت علاجى بالمنظر ده المهم قلت الحمد لله على نعمة الصحه بس للأسف أدركت بعد كده أنى أنا كمان طلع معنديش دم لأنى كان لازم وقتها أروح أتبرع بالدم وده يجماعه حال مستشفيتنا الحكوميه ودى قصة بس للتذكير أنه لازم نتبرع بشويه دم ده إذا كان عندنا دم
تعليق