رد: كُليـات:( الآداب + الحقـوق + التربيـة ) و المُلتقـى:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخى فى الله
الدورة الخاصة فى صعوبات التعلم
تكون خاصة بالطالب والمدرس معا
أما الجزء الخاص بالطالب فهو أن الطالب اللذى عنده صعوبات تعلم هو طالب ذكى و ليس غبى وليس بطئ تعلم و لكنه بالبلدى كده عنده عسر هضم للمعلومات وده بيسبب له حالة من النفور تجاه التعليم فالمشكلة عنده أنه ربما يعانى من مشكلة بسيطة لو اتلحقت هيفهم كويس مثل
فى طلبة فى سن صغيرة عندها مشكلة فى التفريق بين 2 و6 من حيث الكتابة بيكتبوهم بالعكس وده بيسبب لهم مشاكل فى الحل كله دي بنسميها صعوبات تعلم قراءة وكتابة لو اتعالجت مش هيبقى فى مشكلة عند الطالب فى المذاكرة وهيمشى كويس زى الاول
أما بالنسبة للمدرس المفروض انه يكون عارف ان فى اطفال عندهم الحالات دى فعلا و يكون مؤمن انهم ما بيصتعبطوش و انها فعلا حالة فى صعوبات التعلم وكيفية التعامل معها
على فكرة فى مصر تم توقيع اتفاقية بين التربية والتعليم وبعض المراكز البحثية لبحث عمل فصول لفصل التلاميذ اللذين يعانون من صعوبات تعلم فى فصل منفصل وعمل لهم خطة تحسيت علاجية لهذه الصعوبات تمهيدا لدمجهم مرة اخرى بعد التخلص من الصعوبات التى تواجههم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخى فى الله
الدورة الخاصة فى صعوبات التعلم
تكون خاصة بالطالب والمدرس معا
أما الجزء الخاص بالطالب فهو أن الطالب اللذى عنده صعوبات تعلم هو طالب ذكى و ليس غبى وليس بطئ تعلم و لكنه بالبلدى كده عنده عسر هضم للمعلومات وده بيسبب له حالة من النفور تجاه التعليم فالمشكلة عنده أنه ربما يعانى من مشكلة بسيطة لو اتلحقت هيفهم كويس مثل
فى طلبة فى سن صغيرة عندها مشكلة فى التفريق بين 2 و6 من حيث الكتابة بيكتبوهم بالعكس وده بيسبب لهم مشاكل فى الحل كله دي بنسميها صعوبات تعلم قراءة وكتابة لو اتعالجت مش هيبقى فى مشكلة عند الطالب فى المذاكرة وهيمشى كويس زى الاول
أما بالنسبة للمدرس المفروض انه يكون عارف ان فى اطفال عندهم الحالات دى فعلا و يكون مؤمن انهم ما بيصتعبطوش و انها فعلا حالة فى صعوبات التعلم وكيفية التعامل معها
على فكرة فى مصر تم توقيع اتفاقية بين التربية والتعليم وبعض المراكز البحثية لبحث عمل فصول لفصل التلاميذ اللذين يعانون من صعوبات تعلم فى فصل منفصل وعمل لهم خطة تحسيت علاجية لهذه الصعوبات تمهيدا لدمجهم مرة اخرى بعد التخلص من الصعوبات التى تواجههم


تعليق