إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

قصة هتحصل معاك

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • قصة هتحصل معاك

    قصة هتحصل معاك

    .
    .
    .
    .
    .
    صحيت من النوم فجأة
    .
    .
    .
    شفت نور غريب !!

    المشكلة أن نور الغرفة مطفى

    شفت الساعة على 3 ونص الفجر

    طيب .. النور دا كله منين ؟؟؟

    تفاجأت لما شفت يدي نصها بالجدار

    طلعتها بسرعة وانا خايف جلست اشوفها

    دخلتها مره ثانيه بالجدار .. تدخل !!!!!!!!

    سمعت صوت ضحك

    جلست التفت لقيت اخوي نايم !!!

    قمت من السرير وانا خايف رحت اصحيه

    بس مردش علي

    رحت لغرفة أمي

    أحاول أصحي أبوي

    عايز حد يرد علي مردوش

    رحت لأمي أحاول اصحيها فجأة قامت من النوم !!!!!

    هي قامت من النوم بس ماكلمتنيش

    كانت تسمي ' بسم الله الرحمن الرحيم ' وتكررها ..
    صحت ابوي من النوم قالت له قوم قوم

    عايزه اروح اطمن على الأولاد..

    أبوي جاوبها باستغراب ' مش وقته خليني انام وبكرهـ يصير خير '

    لكن باصرارها قام من النوم مستغرب وراحو سوى

    جلست أصرخ أمي أبوي

    بس محدش بيرد !!!

    مسكت ثيابها علشان تسمعني

    بس محستش !!!

    فضلت امشي وراها لحد ما وصلت اوضه النوم

    دخلو اوضه النوم وشغلو اللمبات

    مكنتش تفرق معاي لأن الدنيا منوره أصلا

    بسسس تفاجأت لما شفت شي غرييييييب

    شفت جسمي !!!

    أيوه جسمي انا

    أبص في نفسي لقيتني بقيت اثنين

    قلت في نفسي مين دا ؟ وكيف هذا يشبهني !!!

    قعدت أضرب في نفسي عايز أصحى من الحلم الكئيييب دا

    لكن مصحيتش

    أبوي قال ' يالله شفتي انهم نايمين خلينا نمشي '

    لكن أمي ما هديتش راحت عند اللي كان نايم مكاني

    قالت محمد قووم محمد قووم رد علي

    بس مردش !!!

    حاولت أكثر من مرره وفجأة بدأت دمووع أبوى تتساقط

    أبوى القوي اللى مشفتش في حياتي دموعه رأيتها اليوم

    بدأ الصراخ يعلو المكان .. صحى أخي من النوم قال ' إيه اللى حصل '

    أمي قالت له وهي تصرخ ' أخووك ماات محمد ماات ' وهي تبكي بحرقة

    ازداد الصراخ

    رحت لأمي قلتلها لا تبكي أنا هنا شوفيني!!

    محدش بيرد علي ليييه

    جلست أصرخ أنا موجووود شوفووو

    بس مافي حد بيرررد

    جلست أصرخ يااااارب يااااااارب يخلص الحلم اللي انا فييه

    سمعت صوت يأتي من بعيد وكان يعلو شيء فشيء

    حتى سمعت قوله تعالى : ((

    لقد كنت في غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد

    لَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ))

    فجأة في اثنين مسكوني بس هما مش من البشر

    خفت !!

    جلست أصرخ أتركووني أتركووني

    أنتو مييين ؟؟ عايزين منى إيه ؟؟

    قالو : ' أحنا حراسك لحد القبر '

    قلت أنا ممتش أنا حي

    لييه تودوني القبر أتركووني !!

    أنا أحس و أتكلم و أشوف لسى ممتش

    ردو علي بابتسامه

    قالو ' عجيب أمركم يالبشر تظنون أن الموت نهاية الحياة ولا تدرون أن ماكنتم تعيشون فيه هو حلم قصير ينتهي عندما تموتون '

    مازالو يسحبون فى لحد القبر

    واحنا بالطريق شفت ناس بتبكي وناس بتضحك و ناس بتصرخ

    وكل واحد معاه اثنين زيي

    سألتهم ليييه بيعملوا كده ؟؟

    قالو ' الناس دول عارفين مصيرهم منهم من كان على ضلال '

    قاطعتهم وانا خائف ' يعني بيروحو النار !!!! '

    قالو ' نـعـم '

    وأكملو حديثهم ' واللي يضحك هذا رايح الجنة '

    رديت بسرعة ' وأنا رايح فيين ؟؟؟؟؟ '

    قالو ' أنت كنت شويه تمشي صح و شويه تمشي خطأ

    شويه تتوب وترجع اليوم الثاني تعصي وماكنت واضح مع نفسك

    وهتفضل كده تايه '

    قاطعتهم و أنا خائف ' يعني ايه يعنى انى هروح الناار '

    ردو علي ' رحمة الله واسعة و الرحلة طويلة '

    التفت وأنا خايف شفت أهلي أبوي عمي أخواني أقاربي كلهم

    كانو حاملييني بصندوق رحت لهم جرى قلتلهم ' ادعو لي '

    لكن مافي حد رد علي منهم من كان يبكي ومنهم من كان حزيين

    رحت لأخوي قلت له انتبه من الدنيا وفتنتها لاتغريييك

    كنت أتمنى لو أنه يسمعني

    شدوني الملكيين لقبري ونوموني فوق جسدى

    شفت ابي وهو يرمي التراب فوقي

    شفت اخواني وهما يرمو التراب

    شفت الناس كلها ترمي التراب فوقي

    تمنيت لو اني مكانهم في الدنيا كنت توبت

    كان صليت الفجر أمبارح

    كان دعييت ربي كل يوم

    كان جددت توبتي كل يوم

    كان بطلت معااصي

    جلست اصرخ ' يااانااااس انتبهووو تغرركم الدنيا '

    تمنييت لو حد يسمعني

    فهل سمعتني أنت ؟ ؟ ؟


    يــــــا رب أهـدينــــا و ارحمـــــنـــــــا ..


    منقول...


  • #2
    رد: قصة هتحصل معاك

    رائعه و الله ------ جزاك الله خيرا

    تعليق


    • #3
      رد: قصة هتحصل معاك

      ما شاء الله
      فعلا قصة مؤثرة
      جزاك الله كل خير
      ( مصعب عبد الرحيم ابوشيتة )
      ( صلـــــــــــى علــــــــــ ( النبى ) ــــــــــــى )
      عجبت لثلاث !!
      رجل يجري وراء المال .. و المال تاركه ..!!
      رجل يخاف على الرزق .. و الله رازقه ..!!
      رجل يبني القصور .. و القبر مسكنه ..!!
      يــــا مقلب القلوب ثبت قلبي علي دينك وطاعتك ..

      تعليق


      • #4
        رد: قصة هتحصل معاك

        السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
        نسأل الله أن يرزقنا حسن الخاتمه
        جزاكم الله خيراً ونفع بكم

        الْحَافِـظُ الْمُتْقِـنُ قَـدْ سَــاوى الْمَـلَـكْ .....
        فَاسْتَعْمِـلِ الْـجِـدَّ فَـمَـنْ جَــدَّ مَـلَـكْ
        :rose::rose::rose:
        القرآن كلام الله ..... خطاب الملك....القرآن عزيز ...... مطلوب وليس طالب
        إذا تركته تركك ..... وإذا ذهبت عنه ذهب

        من تعاهدني ..... ويكون قلبـــــها القرآن ؟

        تعليق


        • #5
          رد: قصة هتحصل معاك

          جزاكم الله خيراً
          نسأل الله أن يرزقنا حسن الخاتمة



          بالله أسألكم الدعااااااااااااااء

          تعليق


          • #6
            رد: قصة هتحصل معاك

            اللهم ارزقنا حسن الختام

            تعليق


            • #7
              رد: قصة هتحصل معاك

              نسأل الله أن يرزقنا حسن الخاتمه
              جزاكم الله خيراً
              و ممـا زادنى فخــراً و تيهـاً....وكــدت بأخمصى أطأ الثريـا
              دخولى تحت قولك يا عبادى....و أن صيرت أحمدَ لى نبيــاً

              تعليق


              • #8
                رد: قصة هتحصل معاك

                جزاكم الله خيراً
                قصة روعة
                سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

                تعليق


                • #9
                  رد: قصة هتحصل معاك

                  اللهم إرحم حالنا واغفر لاأمواتنا وارحمنا إذا صرنا إلى ماصاروا اليه
                  اللهم ارحمنا اذا درس قبرنا ونسى اسمنا فلم يزرنا زائر ولم يذكرنا ذاكر
                  وارحمناو استرنا اللهم فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك
                  جزاكم الله خيرا بارك الله فيكم كلمات جميله وتذكره رائعه


                  اللهم إرحم جدتى فى قبرها
                  وارزقها وجدة ابنتى بجناتك جنات العنيم
                  وارحمنا إذا صرنا الى مصيرههم
                  دعوااتكم
                  حسبي الله و نعم الوكيل فيمن ظلمني و كسر بخاطري وقلبي
                  يَ رب انتقم لي اللهم انني رفعت أكف الضراعه اليك أدعوك بلسانٍ مظلوم
                  وكلي يقين في استجابتك فاللهم انتصرلي ولو بعد حين


                  [SWF]http://www.muslmah.net/upload/swfiles/csi47969.swf[/SWF]

                  تعليق


                  • #10
                    رد: قصة هتحصل معاك

                    جزاكم الله خيرا
                    ...
                    لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
                    ليس عذراً لترك الإستقامة.. إنها جنة تستحق الصبر والمجاهدة
                    فمن للأمة الغرقى إذا كنا الغريقينَ ؟
                    وما المعنى بأن نحيا فلا نحيي بنا الدينَ ؟



                    تعليق

                    يعمل...
                    X