بسم الله الرحمن الرحيم
عند قراءتي لهذه القصة انتابني شعور عظيم برهبة لله عز وجل أرجو أن تقرؤوا بتمعن
يُحكى عن شباب سعودى لاهى ومُغيب
كانوا كل عطلة نهاية الاسبوع (the weekend) يذهبون من مدينتهم الى مدينة الدمام
يلهون ويشربون الخمور ويزنون
فى مرة...ذاهبون كعادتهم بسيارة أحدهم الى الدمام
ففى وسط ضحكهم وفرحهم ولهوهم
تسمر احدهم امام لوحة مرت عليهم على الطريق
شوفتوا اللى انا شفته ؟؟!!
شفنا ايه؟؟!!
اللوحه اللى فاتت...مكتوب عليها جهنم 300 كيلو !!
فضحكوا عليه وقالوا لا مكتوب الدمام 300 كيلو
فطنش الشاب وقال مااخدتش بالى اكيد
بعدها اتت اللوحة التاليه
فقرأها....."جهنم 200 كيلو"
فانتبه بشده...شفتم مكتوب ايه؟؟!!
المره دى اخدت بالى مكتوب جهنم 200 كيلو.
فضحكوا عليه وقالوله لا مكتوب الدمام 200 كيلو
فركز الشاب جدا ليرى اللوحه التاليه وركزوا كذلك جميعهم
فعندما اتت اللوحه التاليه قرأ بوضوح (جهنم 100 كيلو)
فصرخ شفتم بجد...كلامى صحيح
فقالوله صحيح ايه؟؟!! مكتوب الدمام 100 كيلو
فقالهم انا صدرى انغلق لهذه العطله...يلا نرجع
فرفضوا جميعهم...(احنا محضرين الخمره ومتفقين مع البنات ... وكل اسبوع بنقضى العطلة دى كده...طلع الوهم اللى فى دماغك)
فبحده طلب ان يوقفوا السياره وينزلوه.....فاستجابوا
نزل على الطريق....يشاور لاى سياره تصحبه لمدينته مره اخرى
فطال الانتظار بعض الوقت
ثم اتت سيارة نصف نقل...توقف صاحبها واقله معه.
وكانت امارات التوتر والقلق على وجه السائق
فسأله الشاب عن هذا التوتر وعن سر تأخر مرور السيارات لبعض الوقت؟
فقال له السائق.."فى حادثه مروعه على الطريق...سيارة مات كل من فيها"
فبسرعه قاله الشاب " السياره لونها كذا وارقام لوحتها كذا والشباب اللى فيها كذا "
فاندهش السائق بشده...كيف عرفت ؟؟!!
فبكى الشاب وعرف انها كانت رساله من الله اليهم....بل هى الفرصه الاخيره
last message
قرأها اخونا الشاب التائب...وأنتبه لها...واثرت فيه.
وتمسك بالفرصه الاخيره
فكانت النجاة من جهنم
ولم يقرأها الاخرون ولم ينتبهوا لها
فكانت جهنم
أسأل الله ان يرحمهم منها ويعفو عنهم
وان يعفو عنا ويرحمنا وامواتنا واموات المسلمين
آمين
م ن ق و ل
عند قراءتي لهذه القصة انتابني شعور عظيم برهبة لله عز وجل أرجو أن تقرؤوا بتمعن
يُحكى عن شباب سعودى لاهى ومُغيب
كانوا كل عطلة نهاية الاسبوع (the weekend) يذهبون من مدينتهم الى مدينة الدمام
يلهون ويشربون الخمور ويزنون
فى مرة...ذاهبون كعادتهم بسيارة أحدهم الى الدمام
ففى وسط ضحكهم وفرحهم ولهوهم
تسمر احدهم امام لوحة مرت عليهم على الطريق
شوفتوا اللى انا شفته ؟؟!!
شفنا ايه؟؟!!
اللوحه اللى فاتت...مكتوب عليها جهنم 300 كيلو !!
فضحكوا عليه وقالوا لا مكتوب الدمام 300 كيلو
فطنش الشاب وقال مااخدتش بالى اكيد
بعدها اتت اللوحة التاليه
فقرأها....."جهنم 200 كيلو"
فانتبه بشده...شفتم مكتوب ايه؟؟!!
المره دى اخدت بالى مكتوب جهنم 200 كيلو.
فضحكوا عليه وقالوله لا مكتوب الدمام 200 كيلو
فركز الشاب جدا ليرى اللوحه التاليه وركزوا كذلك جميعهم
فعندما اتت اللوحه التاليه قرأ بوضوح (جهنم 100 كيلو)
فصرخ شفتم بجد...كلامى صحيح
فقالوله صحيح ايه؟؟!! مكتوب الدمام 100 كيلو
فقالهم انا صدرى انغلق لهذه العطله...يلا نرجع
فرفضوا جميعهم...(احنا محضرين الخمره ومتفقين مع البنات ... وكل اسبوع بنقضى العطلة دى كده...طلع الوهم اللى فى دماغك)
فبحده طلب ان يوقفوا السياره وينزلوه.....فاستجابوا
نزل على الطريق....يشاور لاى سياره تصحبه لمدينته مره اخرى
فطال الانتظار بعض الوقت
ثم اتت سيارة نصف نقل...توقف صاحبها واقله معه.
وكانت امارات التوتر والقلق على وجه السائق
فسأله الشاب عن هذا التوتر وعن سر تأخر مرور السيارات لبعض الوقت؟
فقال له السائق.."فى حادثه مروعه على الطريق...سيارة مات كل من فيها"
فبسرعه قاله الشاب " السياره لونها كذا وارقام لوحتها كذا والشباب اللى فيها كذا "
فاندهش السائق بشده...كيف عرفت ؟؟!!
فبكى الشاب وعرف انها كانت رساله من الله اليهم....بل هى الفرصه الاخيره
last message
قرأها اخونا الشاب التائب...وأنتبه لها...واثرت فيه.
وتمسك بالفرصه الاخيره
فكانت النجاة من جهنم
ولم يقرأها الاخرون ولم ينتبهوا لها
فكانت جهنم
أسأل الله ان يرحمهم منها ويعفو عنهم
وان يعفو عنا ويرحمنا وامواتنا واموات المسلمين
آمين
م ن ق و ل
تعليق