حياكم الله وبياكم أخواتنا الكريمات وإخواننا الأفاضل
يسر فريق التفريغ بشبكة الطريق إلى الله أن يقدم لكم
تفريغ الحلقة الأولى من سلسلة "صرخات للغافلين"
لفضيلة الشيخ: حازم شومان
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله وكفى، وصلاةً وسلامًا على عباده الذين اصطفى، اللهم لك الحمد كله، ولك الملك كله، وبيدك الخير كله،
وإليك يُرجع الأمر كله، اللهم صلِّ على حبيب قلوبنا، وعلى طبيب قلوبنا، وعلى شفيعنا يوم العرض عليك، محمد –صلى الله عليه وسلم-،
اللهم صلِّ عليه في الأولين، والآخرين، وفي كل وقتٍ وحين، أما بعد:
إشادة بالمجهود المبذول في دورة "أصول الوصول إلى الله"
إخواني وأخواتي في الله -ربنا يبارك فيكم، ربنا يحفظكم- بعد دورة "أصول الوصول إلى الله تفسير سورة الحج" اللي بفضل ومنة الله –سبحانه وتعالى- أنا بُهرت والله يا إخواني بالمجهود اللي إخواننا وأخواتنا عملوه في عمل مذكرات للسورة وفي عمل تجميعات..
أنا افتكرت أيام الكلية يا جماعة لما كنا بقى طلبة بقى ونقعد نعمل مذكرات على الكتب، ونعمل تجميعات، ونعمل تقسيمات، ونعمل حاجات –سبحان الله العظيم- مجهود باهر باهر بفضل ومنة الله إخواننا وأخواتنا بذلوه قبل دخول مسابقة سورة الحج، وتمت المسابقة بفضل ومنة الله –سبحانه وتعالى-.
وإن شاء الله هنعمل حلقة إن شاء الله بإذن الله علشان تكريم الأوائل في هذه المسابقة، وإن كان والله يعني المجهود اللي الواحد شافه الواحد صعبان عليه إنّ كل أخ وأخت دخلوا المسابقة دي ميخدوش بإذن الله –سبحانه وتعالى- جوائز كبيرة على دخولهم فربنا يعيننا بإذن الله –سبحانه وتعالى-.
أهمية دورة "أصول الوصول" وضرورة البدء في دورة جديدة
اللهم لك الحمد كانت دورة طيبة جدًّا، قعدنا فيها في كمية معلومات تربوية وفكرية ومنهجية، اللي مش هيعيش مع المعاني دي دلوقتي للأسف مش هيقدر يواصل في خط السير، مش هيقدر يواصل في هذه الأيام التي تشبه عام الحزن، مش هيقدر يواصل في هذه الأيام الصعبة التي يعيشها الملتزمون والملتزمات.
يعني الحمد لله والشكر لله عملنا امتحان إلكتروني على النت، وعملنا امتحان في مسجد هنا للإخوة والأخوات في المنصورة، وجت نماذج إن شاء الله بإذن الله نعرضها عليكم في الحلقة بتاعة توزيع جوائز مسابقة سورة الحج.
ولكن دلوقتي يا جماعة احنا عايزين بقى نخرج من شغل ندخل في شغل في قول الله –سبحانه وتعالى-:
"فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ" الشرح:7خلصت مهمة ادخل في المهمة اللي بعدها، خلصنامهمة هندخل في المهمة اللي بعدها، فاحنا دلوقتي داخلين في دورة تاني يا جماعة بإذن الله –سبحانه وتعالى-، الدورة دي دورة في تفسير كتاب الله برضه وفي التدبر في كتاب الله وازاي نعيش بالقرآن تحت شعار القرآن غيرني، الدورة بتاعتنا الجديدة هيبقى اسمها صرخاتٌ للغافلين، صرخاتٌ للغافلين هناخد فيها تفسير 3 سور من سور القرآن الكريم، ربنا يعيننا يارب، ربنا يعيننا.
شكر واجب لفرق عمل دورة "أصول الوصول إلى الله"
وأنا بتكلم في دورة سورة الحج أصول الوصول إلى الله وأنا بادئ أنا الواحد مكنش متخيل يا جماعة إنّ الموضوع هيخلص بالصورة -بفضل ومنة الله- الموفقة اللي انتهى بيها بهذا المنظر، وده اللهم لك الحمد طبعًا "مَن لا يشكرُ النَّاسَ لا يشكرُ اللهَ" حسنه الألباني، فريق العمل اللي كان معايا في تفسير سورة الحج بفضل ومنة الله كان له دور كبير جدًّا، فريق التصوير وفريق التفريغ وفريق الفيس وفريق الامتحانات والتصحيح..
يعني موضوع بصراحة كان بفضل ومنة الله فيه معاني جميلة قوي قوي قوي قوي قوي في روح الفريق، يعني اللي يظن إنّ أبو تريكة هوَّ فريق مثلًا منتخب مصر يبقى إنسان مش فاهم يعني ايه روح الفريق، مش فاهم يعني ايه إنّ كل واحد مهم، وإنّ مش اللي حط الجون في الآخر هوَّ الفريق، أبدًا يا جماعة! ده لولا الفريق كله فيه روح وفيه تكامل وفيه تحابّ وفيه تواصل وفيه تفاني وفيه تضحية وفيه تجرد وفيه جندية بفضل ومنة الله –سبحانه وتعالى- مش هيظهر المنظر الأخراني.
يبقى إنسان ظالم اللي لما يلاقي واحد بيتكلم يظن إنّ الجسم لسان.. أنا دوري اللسان يا جماعة ولكن فيه كبد وفيه كلى وفيه مخ وفيه رِجْل وفيه عضلات وفيه دم وفيه قلب، يبقى إذن بفضل ومنة الله روح الفريق دي يعني من المعاني العظيمة اللي مذكورة في القرآن الكريم في قول الله: "تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَاعِدَ" آل عمران:121 إنّ كل واحد له مكان وفي النهاية الفريق بيتكامل من أجل نُصرة دين الله –سبحانه وتعالى- ونصرة الحق على أهل الباطل.
أضواء سريعة على منهج دورة "صرخات للغافلين"
يلا بقى نبدأ الكلام عن الدورة الجديدة، يعني سريعًا بقى نبدأ الكلام عن دورة صرخاتٌ للغافلين، ايه الدورة دي؟ وايه الفكرة بتاعة الدورة دي يا إخواننا؟ فيه 3 سور من القرآن..
-سورة "ق": صرخات للعاصي الغافل
سورة "ق"، سورة "ق" صرخات للغافلين، بتتكلم عن العاصي الغافل "لَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ" ق:22 إنسان عاش فيه أغطية على بصيرته، إنسان عاش معمِي، إنسان عاش مبيفكرش في خطر وعظائم الدار الآخرة، وفجأة اتكشف الغطاء، ولكن بعد ما فات الأوان، فبتكلم العاصي الغافل.
-سورة الطور: صرخات للملتزم الغافل
السورة التانية يا جماعة سورة الطور، سورة الطور سورة مرعبة، اسمها نفسه مرعب اسمها الطور، الطور ده الجبل اللي ربنا رفعه فوق بني إسرائيل، ربنا مجمعش الزناة ورفع فوقهم الطور وهددهم، ربنا مجمعش فرعون والجيش بتاعه ورفع فوقهم الطور وهددهم..
ربنا جمع بني إسرائيل اللي اتشقلهم البحر الأحمر، اللي واجهوا فرعون ومشوا ورا موسى وهاجروا من مصر لسيناء ورا موسى، يعني اللي بيعادلوا دلوقتي التيار الإسلامي يا جماعة.
يعني ربنا لما هدد في سورة الطور مهددش الزناة والعصاة والمشركين والملحدين والمحاربين لدين الله ولكن هدد التيار الإسلامي، رفع فوقهم الجبل "وَرَفَعْنَا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِيثَاقِهِمْ" النساء:154 وهددهم لو مخدوش الدين بجدية لو مبقوش ملتزمين وملتزمات أصحاب رسالة وشايلين مسئولية الدين في الأرض هيخسف بيهم الأرض.
فسورة "الطور" مش زي سورة "ق"، سورة "ق" بتكلم العاصي الغافل، سورة "الطور" بتكلم الملتزم الغافل، الملتزمة الغافلة اللي فاكرة إنّ الدين نقاب، اللي فاكر إنّ الدين لحية، اللي فاكرين إنّ الدين حضروا درس وسمعوا شريط وسخنوا، وجُم في رمضان صلوا التراويح بقى هوَّ ده الدين، اللي مش فاهمين عُمْق الرسالة، اللي مش فاهمين يعني ايه دين أبو بكر وعمر دين تحمل المسئولية.
يعني هوَّ الغافل بس مش العاصي، الغافل بس مش اللي بيشرب خمر واللي بيقع في الكبائر واللي مبيغضش بصره واللي بيدخل على مواقع سيئة؟، هوَّ مش الغافل بس هوَّ اللي بيعصي الله وبياكل مال حرام؟، لا يا جماعة فيه ملتزمين يعني مهدَّدين تهديد مرعب كما تدل سورة الطور من اسمها اسمها نفسه يرعب، اسمها نفسه الجبل اللي ربنا رفعه فوق التيار الإسلامي تهديدًا ليه لو مأخذش الدين بقوة.
يبقى إذن عندنا في دورة صرخات للغافلين سورة "ق" بتكلم العاصي الغافل وسورة "الطور" بتكلم الملتزم الغافل.
-سورة الذاريات: صرخات للمنشغل بالرزق عن الرازق
طيب السورة التالتة؟ "سورة الذاريات" ليه اشمعنا سورة الذاريات؟ لإن سورة الذاريات بتتكلم عن أكبر سبب للغفلة في تاريخ البشرية بتتكلم عن أكبر غطاء، مش ربنا في "ق" اللي قبل الذاريات قال: "فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ" أكبر غطاء في تاريخ البشرية عمى البشر عن الدار الآخرة وعن عظمة الجنة والنار غطاء الرزق، الغطاء اللي لهى الرجال والنساء، الغطاء اللي لهى الصغار والكبار، الغطاء اللي لهى الغني والفقير، أكبر سبب لغفلة الإنسان، أكبر سبب حجب بين الناس وبين ربنا –سبحانه وتعالى-.
ودي نكتة يا جماعة والله تنفع نكتة، إنّ أكبر قيد بين الإنسان وبين الرزاق هو الرزق، إنّ أكبر حاجة شغلت الإنسان عن الرزاق هي الرزق، يعني تخيلوا الرزاق اللي بإيده الرزق أكبر حاجة حجبت الناس الغافلين عنه هي الرزق.
خطة سلسلة "صرخات للغافلين"
هناخد الدورة دي بإذن الله معانا 3 سور يعني ممكن زمان شرحنا سور من سور القرآن زي هذه السور ولكن كنا بنتكلم في مرة وكان الكلام وعظي، المرة دي كلام منهجي، المرة دي الكلام بنائي.
-موعد امتحان الدورة وجوائزها:
امتحانَي التفسير السَّنَويَّيْن تحت شعار: "القرآن غيرني"
المرة دي يا جماعة احنا عندنا معادين في السنة بإذن الله -سبحانه وتعالى- لامتحان التفسير:
المعاد اللي اتعمل فيه سورة الحج اللي هو محرَّم بإذن الله إنْ ربنا أحيانَا، محدش عارف ممكن بكره نبقى من أهل الآخرة، ولكن أنا بتكلم على النية، ونية المؤمن أبلغ من عمله، ربنا يتقبل يارب ويصلح عملنا يارب، إن شاء الله عندنا سنويًّا معادين للامتحان، الكلام ده بقى كل الإخوة والأخوات وكل الشباب وكل الفتيات يبقوا عارفين إنّ احنا عندنا معادين ثابتين لامتحان التفسير تحت شعار امتحان القرآن غيرني،ازاي إنّ احنا نعيش بالقرآن، ازاي إنّ احنا القرآن يغير حياتنا..
امتحان في شهر الله المحرم، يعني أول السنة الهجرية زي سورة الحج، زي امتحان سورة الحج بالظبط، وامتحان في شهر رجب، والاتنين من الأشهر الحرم، يعني ده رجب أول الأشهر الحرم، أشهر الوصل، ومحرم شهر الفصل، الشهر المنفصل في الأشهر الحرم، والامتحان التاني في رجب عشان يبقى قبل رمضان، عشان العمرات بتاعته تبقى إن شاء الله بإذن الله جوائز العمرات بتاعته تبقى في رمضان، عمرات رمضان بإذن الله –سبحانه وتعالى-.
يعني احنا دلوقتي دورة صرخات للغافلين في سورة "ق والطور والذاريات"، الدورة دي الامتحان بتاعها هيبقى امتى إن شاء الله؟ في شهر رجب.
شهر رجب هنشوف بقى احنا شرحنا سور تفسير ايه على النت وعلى الفضائيات بإذن الله –سبحانه وتعالى- ونختار منها سور نعمل فيها الامتحان، فهمتوا يا إخواني في الله؟ يعني اللي احنا بناخده دلوقتي ده غالبًا امتحانه هيبقى في شهر رجب بإذن الله، وهتبقى الجوائز عمرات زي امتحان سورة الحج بإذن الله –سبحانه وتعالى-.
-هدف الدورة وثمارها المنشودة
يبقى إذن الدورة دي دورة صرخات للغافلين هناخد فيها 3 سور، كل سورة ممكن تاخد مننا 3،4 مرات مثلًا بإذن الله –سبحانه وتعالى- لإنه هيبقى شرح منهجي علمي بنائي تربوي وعظي بإذن الله –سبحانه وتعالى-، ربنا يعيننا بس ويفتح علينا كده إن شاء الله وتبقى دورة صرخات للغافلين إيقاظ لينا وإيقاظ للأمة وفرصة إنّ يبقى معانا من القرآن كلام نوعظ بيه الناس، كلنا نشتغل في الدعوة إلى الله، كلنا نفهِّم الناس خطورة القرآن..
تبقى دورة إيقاظية لكل الملتزمين والملتزمات عن خطورة القرآن في الحياة وإنّ احنا مش هنقدر نعيش بدون القرآن زي ما الصحابة عاشوا بالقرآن، وزي ما هناخد دلوقتي ال3 سور دي يا جماعة هناك شواهد إنها نازلة في سنة واحدة بس، وهي عام الحزن، يعني زي الفترة الزمنية اللي احنا عايشين فيها، يعني هناخد سور هتوجهنا في الواقع بتاعنا لإنّ الأيام اللي احنا فيها دي زي عام الحزن بالظبط، الدنيا كإنها سودة قدامنا، الدنيا مقفلة، أبواب الدعوة مقلفة، ومع ذلك لازم نقوم ولازم نشتغل ولازم ننطلق إلى الله بإذن الله –سبحانه وتعالى-.
-استقبال مداراساتكم وأثر الدورة الملموس في واقعكم
هيبقى معانا بعد كل سورة هنخلصها هنخلص مثلًا الطور مثلًا في 3،4 مرات بإذن الله، هنعمل بعدها حلقة مدارسة يعني ايه حلقة مدارسة؟ إنتم اللي هتتكلموا مش أنا اللي هتكلم في الحلقة دي، يعني المفروض إنّ إنتم هتبعتولنا المدارسات بتاعتكم بإذن الله –سبحانه وتعالى- من أول الحلقة دي على الفيس على الصفحة الرسمية للدكتور حازم شومان اللي هيَّ صفحة الفيس بتاعتنا بإذن الله –سبحانه وتعالى- هتبعتولنا المدارسات بتاعتكم:
اللي صلى قيام ليل بقى بالسورة، اللي عاشت مع السورة وقرأت تفسير، اللي سمع الشرح واتقلبت معاني جواه، هتبعتولنا المدارسات..
هنيجي في حلقة أول ما نخلص كل سورة من ال3 سور هنقوم عاملين حلقة هنستدعي منكم بقى بعض الشباب بقى والإخوة ويبقوا معانا في الأستوديو ونسمع منهم المدارسات بتاعتهم، وعشان الأخوات يبقوا موجودين معانا برضه واللي مش قادرين يبقوا موجودين معانا في الأستوديو هنعمل مداخلات صوتية لإخواننا وأخواتنا في الحلقة يقولوا المدارسات بتاعتهم؛ عشان نقول للدنيا كلها إنّ القرآن ده منهج ناجح، إنّ القرآن ده مش واحد بيتكلم وناس بتسمع، إنّ أول ما الناس هتبدأ تسمع القرآن وفهم القرآن وتتفاعل معاه هيخرج منهم معاني مهولة معاني عظيمة هيبقى في حلقة مدارسة.
يبقى إن شاء الله هيبقى فيه مسابقة ولكن في المعادين شهر الله المحرم وشهر رجب، يبقى مسابقتنا الجاية في رجب بإذن الله –سبحانه وتعالى-، هيبقى فيه مدارسة، هتبعتولنا على الفيس المدارسات بتاعتكم مع السورة، بعد ما تقوموا الليل بيها، وتقروا تفسيرها، وتسمعوا شرحها تاني اللي هينزل على الفيس بإذن الله، والانفوجراف بقى اللي هينزل في تلخيصها على الفيس، والتفريغ بتاعها اللي هينزل على صفحة الفيس، تبدأوا تبعتولنا مدارساتكم ونعمل حلقة مدارسة بعد كل سورة، عشان يبقى البرنامج تفاعلي وإنتم معانا فيه بإذن الله.
رحلتنا مع القرآن
يلا نعيش مع القرآن بقى، يلا نبدأ بقى يلا نبدأ الرحلة الجميلة دي اللي يارب تقبلها منا، اللي يارب أصلح نوايانا فيها، اللي يارب أصلح عملنا فيها، اللي يارب اهدِ قلوبنا وسدد ألسنتنا فيها، يارب افتح علينا في فهم القرآن، يارب افتح علينا في الحياة بالقرآن، اجعلنا ممن يُذكِّرون بالقرآن، ويجاهدون بالقرآن، اجعلنا من أهل القرآن يارب الذين هم أهلك وخاصتك، يلا نبدأ يا إخواننا الدورة بتاعة صرخات للغافلين.
لماذا البداية بسورة الطور؟
ياترى هتبدأ بسورة ايه؟ ها أنا شايف بقى يعني كإنّ أخت من أخواتنا بتقول طبعًا سورة "ق"؛ لإنّ ق الأول في المصحف وبعد كده الذاريات وبعد كده الطور، أنا هبدأ بسورة الطور يا جماعة، هتبدأ بسورة الطور ليه؟ ده هيَّ السورة التالتة اللي فيهم، عارفين ليه؟ لإنّ ق بتكلم العاصي الغافل، الذاريات بتكلم البشرية كلها من أولها لآخرها ملتزم ومش ملتزم، كله مفتون بالرزق، لما هنتكلم عن معنى الرزق أصل الرزق ده كل حاجة، الزواج رزق، والشغل.. فالذاريات بتكلم الكل..
إنما الطور بتكلم الملتزم الغافل، الطور بتكلم الملتزمة الغافلة، الطور بتكلم واحدة منتقبة وفاكرة إنّ هيَّ ياما هنا ياما هناك، الطور بتكلم واحد مفتون بشعر طلع في وشه وفاكر إنه ملتزم، فين العبادة في حياتك يا ابني؟ فين حمل الرسالة في حياتك؟ فين قضيتك؟ فين صلتك بالله؟ فين مشاعر أول الالتزام؟ فاكر أول الالتزام لما كنت هتموت عشان توصل لربنا، لما كنت بتبكي من خشية الله، لما كنت لو نمت وفات عليك درس في المسجد هتحضره درس إيماني لحد من الدعاة تحس إنّ الدنيا اسودت قدامك، لما كنت لما تصحى قبل الفجر تلاقي معدش قبل الفجر غير ساعة تقول قيام الليل راح عليَّ، امتى هناجي ربنا وامتى هلحق أصلي وامتى هلحق أبكي بين ايدين ربنا، فاكرين يا جماعة لما كان لو فجر راح علينا نحس إنّ الدنيا كلها اسودت؟
هنبدأ بالطور لإنها بتكلم الملتزم الغافل والملتزمة الغافلة ودي البداية،البداية إنّ الملتزمين الأول يتصلحوا وبعد كده المجتمع كله يتصلح.
الوسائل الثلاثة التوضيحية:
يلا نبدأ بقى بإذن الله –سبحانه وتعالى- هيبقى معانا 3 وسائل توضيحية للشرح عشان الكلام ممكن يبقى عميق شوية أحيانًا أو محتاج تركيز شوية.
-الباوربوينت
فإن شاء الله كل عنصر هيبقى معاه يا إما على الباوربوينت أشرح معاكم على الباوربوينت واحنا قاعدين بإذن الله يعني بعد ما أشرح مثلًا عنصر زمن سورة الطور نزلت امتى هناخد بقى حاجة بسيطة كده على الباوربوينت ألملكم ذهنكم علشان يبقى الكلام مركز..
-شرح عالشاشة
يا إما هنشرح على الشاشة، يعني الشاشة هتلاقوها اتحولت للآيات وأبدأ ابقى لما اتكلم مثلًا عن الخريطة الذهنية لسورة الطور مثلًا ازاي نبدأ نفهم سورة الطور والعلاقة بين آياتها هتبدأ الشاشة تبقى آيات، ونبدأ نشرحلكم على الآيات علشان برضو تحفظوا الكلام.
-الانفوجراف
وبإذن الله آخر كل حلقة هيبقى فيه انفوجراف مختصر زي ما عودناكم في سورة الحج انفوجراف اختصار للحلقة.
الهدف من الوسائل التوضيحية خاصةً والدورة عامةً
علشان يبقى الباوربوينت لَمّ ذهنك، وفي نفس الوقت الشغل على الشاشة والآيات اللي اتعرضت على الشاشة وأنا بشرحها لَمّت ذهنك، وبعد كده الانفوجراف بقى حفظنا الكلام تلاقوا على صفحة الفيس بعدها إن شاء الله التفريغ بتاع الحلقة ينزل بعدها الحلقة تنزل والتفريغ ينزل، تقوموا بإذن الله تحفظوا الآيات، وتحفظوا المعاني، ويبقى احنا كده بنبني..
يبقى كده مش وعظ بس، كده فيه تربية، كده فيه بناء علمي، كده انتم بإذن الله يبقى معاكم علم في كتاب الله تقدروا ان انتوا توعظوا بيه الناس، وتقدروا إنكم تشتغلوا بيه في الدعوة، وماعدش نبقى قاعدين في حالة العجز الدعوي نقول للناس ايه؟ نفسنا ندعو بس مش عارفين ندعو بإيه.
ضرورة معرفة زمن نزول السورة وربطه بالسيرة النبوية
نبدأ بقى مع سورة الطور، الأول زمن سورة الطور يعني زمن سورة الطور يعني أنا ما بدأتش بالشرح ليه؟ بدأت بالزمن ليه؟ الزمن يا جماعة يعني العلامنيين هي ايه العلمانية؟ العلمانية هي فصل الدين عن الواقع، العلمانية كده افصلوا الدين عن الواقع، افصلوا القرآن والسنة عن الواقع، طب أنا دلوقتي لما باجي أذاكر تفسير السورة من غير ما أدرس الواقع اللي نزلت فيه أنا نفسي بقيت علماني، أنا نفسي فصلت الدين عن الواقع، إذا كنت أنا فصلت السورة عن الواقع اللي نزلت فيه.
أحيانًا بعض الإخوة يقرأ آيات أو يسمع آيات عن النار يبكي، والآيات دي نازلة أصلًا علشان يعني تشفي صدور الصحابة اللي كانوا بيتعذبوا على إيد أبو جهل وأبو لهب، فربنا بيقول أبو جهل وأبو لهب هيحصل فيهم إيه، فهما قاعدين يبكوا في وادي والآية في وادي تاني أصلًا؛ لإنه مش عارف الآية نازلة زمنها ايه ونازلة في ظروف شكلها إيه، علشان كده لازم في الأول نعرف السورة دي نازلة امتى؟ يبقى ده زمن نزول السورة، ونربطها بالسيرة النبوية علشان نفهم.
سورة الطور نازلة امتى؟ سورة الطور هناك شواهد على أنها في عام الحزن، هناك شواهد أنها نزلت في عام حزن.
لمحة من السيرة النبوية.. وقفات مع عام الحزن
عام الحزن ده يعني ايه، تخيلوا 3 سنين في الأول في دار الأرقم، الرسول عليه الصلاة والسلام بيربي الصحابة، وبيأسس المعاني الإيمانية، وبعد كده بدأ الرسول ينزل للواقع، وينزل للناس، وبدأت الدعوة الميدانية والجولات؛ فبدأ التعذيب في المرحلة الجهرية..
فيه صحابة اتقتلوا، وفيه صحابة اتعذبوا، وفيه صحابيات اتطلقوا، فيه صحابة اتطردوا من مكة، بعد كده جت هجرة الحبشة، التشريد بقى بره مكة، بعد كده شِعْب أبي طالب، زي حصار غزة دلوقتي، تجويع، حرب، إبادة بطيئة، لحد ما يُباد المسلمين ويموتوا، بعد شعب أبي طالب كان عام الحزن..
فتخيلوا الصحابة داخلين عام الحزن في قمة الإجهاد، فبدأ فيه صحابة إنهم تعبانين بقى، مجهدين صحابة يعني داقوا كل أصناف التعب والعذاب والآلام، جه عام الحزن زادت كارثة زيادة في عام الحزن، ايه الكارثة اللي زادت زيادة؟ إنّ النبي نفسه بقى بيتعذب، وبعد أبو طالب ما مات معدش فيه حماية، أبو طالب لما كان عايش لما حاولوا يقتلوا النبي خد النبي في بيته نيمه على سريره وقام بني عبد المطلب كلهم جايين قاعدين في الشعب قعدوا 3 سنين يحموا النبي في شعب أبي طالب..
فكان فيه حماية، المشركين عايزين يقتلوا النبي بأي طريقة -عليه الصلاة والسلام- وأبو طالب وقفلهم زي الأسد سبحان الله العظيم مات أبو طالب، خلاص معدش فيه حماية سياسية، معدش فيه – بالنسبة للمشركين يعني- فبدأ كل اللي كان بيتعمل مع الصحابة في المرحلة الجاهلية يتعمل مع النبي عليه الصلاة والسلام في عام الحزن..
حاولوا يقتلوه، حاولوا.. عقبة بن أبي معيط خنقه، وأغمى على النبي صلى الله عليه وسلم في الحرم، اعتدوا عليه بالضرب في الحرم وهو بيطوف حوالين الكعبة مع أبو بكر وعثمان بن عفان دخلوا يضربوهم..
يعني عليهم من الله ما يستحقوا، المشركون في هذا الوقت اعتدوا عليه، بدأوا يسخروا منه، النبي يسجد عند الكعبة يجيبوا أمعاء الجمل ويقوموا رامينها على النبي وهما بيضحوا -عليه الصلاة والسلام-، بدأوا يسبوا النبي، بدأوا يتجرأوا على النبي -عليه الصلاة والسلام- جرأة رهيبة لدرجة محاولة قتله كما قلنا ده عام الحزن.
فتخيلوا في وسط الآلام دي كان مطلوب من الصحابة مطالب كبيرة أوي، كان مطلوب رغم عام الحزن اللي احنا عايشين فيه دلوقتي إن الدعوة ماتقفش، إن العمل لدين الله مايقفش، إن العبادة ماتقفش، إن جهد تربية الأولاد وجهد الاهتمام بالأسرة الإسلامية مايقفش، علشان أولادنا ما يتوهوش، وزوجاتنا مايطعنوناش من الخلف، ويقولوا احنا نستحمل معاكم ليه؟!
سورةٌ عظيمة في فترةٍ خطيرة؛ لتثبيت الصحابة على الطريق
كان مطلوب مهام عالية جدًّا في الفترة دي، سورة الطور سورة جهادية، سورة نازلة تثبت الصحابة على أجندة العمل على خط السير في وقت ماعدش حد قادر يعمل فيه حاجة، الأحزان والسواد العام بيسيطر على المشهد، مفيش بارقة أمل إن الصورة دي هتتغير، خلاص بدأ فيه صحابة يوطنوا نفسهم إنّ احنا هنعيش كده وهنموت كده، المهم إنّ احنا نثبت حتى الممات، بدأ الناس توطن نفسها على هذا الوضع، نزلت سورة الطور هذه السورة العظيمة في هذه الفترة الخطيرة لهذا المقصد العظيم، وهو تثبيت الصحابة على خط السير.
شواهد نزول سورة الطور في عام الحزن
طب ايه الشواهد أنها نزلت في عام الحزن؟ علشان نبقى بنتكلم كلام منهجي.
-الشاهد الأول:
إن سورة الطور قبلها في المصحف سورة ق والذاريات، وبعدها سورة النجم، ق والذرايات نازلين امتى؟ هناك شواهد قوية على أن ق والذاريات نازلين في عام الحزن، في عام الحزن يعني طب سورة النجم اللي بعد سورة الطور ده دي مش شواهد قوية؟ ده دي يقينًا نزلت في عام الحزن.
طب جبت الكلام ده منين؟ سورة النجم نازلة بعد المعراج أصلًا، والإسراء والمعراج ده كان جائزة النبي، جائزة ثبات النبي -عليه الصلاة والسلام- في عام الحزن، فده كانت في عام الحزن، يبقى السور اللي قبلها والسور اللي بعدها شواهد أنها نزلت في عام الحزن، يبقى ده بيُرجح إن سورة الطور نازلة في نفس الفترة الزمنية.
-الشاهد الثاني:
الحاجة التانية: إن سورة الطور في عرض العلماء لترتيب نزول السور رقم خمسة وسبعين، كل اللي نزل في مكة من السور المكية من خمسة وتمانين لتسعين سورة، رقم خمسة وسبعين يعني هي في الآخر، يعني سورة الطور من السور اللي نازلة في الآخر، هذا برضو يؤكد إنها نازلة في عام الحزن.
-الشاهد الثالث:
الحاجة التالتة: إن في قول الله "وَالطُّورِ وَكِتَابٍ مَسْطُورٍ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ" الطور3:1 يعني أحد المفسرين البقيعي، في نظم الدر، قال: "إن هذا الكتاب -اللي في رق منشور- قال دي صحيفة شِعْب أبي طالب اللي الأرضة كلتها ماعدا كلمة "باسمك اللهم" وربنا أقسم بيها؛ لكي يذل المشركين، ويقول لهم أنا قادر على أن أُبْطِل أي مكر تمكروه بالدين، وأي كيد تكيدونه للإسلام والمسلمين".
فعلى هذا القول يبقى إذن ده بعد ما الشِّعب خلص، والصحيفة الأرضة كلتها، يبقى إيه بعد شعب أبي طالب؟ هو عام الحزن يبقى ده برضو من الشواهد أن سورة الطور نازلة في عام الحزن.
-الشاهد الرابع:
ده غير إنّ فيه كلمات في سورة الطور يا جماعة زي قول الله في آخرها للنبي عليه الصلاة والسلام: "فَذَرْهُمْ حَتَّىٰ يُلَاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي فِيهِ يُصْعَقُونَ" الطور:45، "ذَرْهُمْ" سيبك منهم، كلمة سيبك منهم دي طول القرآن المكي ربنا بيقول للنبي اشتغل في الدعوة، اصبر على الدعوة، انزل للناس "يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ" الحج:73، إنما هنا الموضوع "فَذَرْهُمْ" امتى ربنا قال للنبي خلاص بقى؟ زي في سورة الذاريات كده "فَتَوَلَّ عَنْهُمْ" الذاريات:54، يعني شوف بقى اللي أولى منهم، الكلام ده امتى؟
بعد شعب أبي طالب، بعد ما تبين إن مكة مش هي البلد اللي هتشيل الدين، إن لا يمكن مكة هي اللي هتشيل الإسلام، إن دول لا يمكن هما الناس أبو جهل وأبولهب مش هيبقوا صحابة خلاص عقبة بن أبي معيط ووليد بن المغيرة مش هيشيلوا الدين، انتهت انتهت خلاص هؤلاء الكفار مش هما اللي هيشيلوا رسالة الإسلام.
فدي المرحلة اللي بدأت الآيات تقول للنبي -عليه الصلاة والسلام- شوف ناس تانية، ابدأ ادعُ القبائل اللي بَرَّا مكة، ابدأ ادعُ في موسم الحج القبائل الأخرى، ابدأ سافر للقبائل في جزيرة العرب يا محمد بن عبد الله -عليه الصلاة والسلام- دوَّر على ناس تشيل الدين، دوَّر بقى على دوس، دور على طيبة، دور على بني شيبان، دور بقى يا محمد يا ابن عبد الله على ناس تانية تشيل الدين، بنو عامر، بنو كلب، كل القبائل اللي النبي عليه الصلاة والسلام سافر لها وراح لها؛ لإنّ مكة مش هتشيل الدين.
فالآية دي يعني ترجح إنّ هذه السورة برضو في عام الحزن؛ لإنّ دي الفترة اللي ربنا قال للنبي فيها شوف قبائل تانية؛ لإنّ مكة مش هتشيل الدين.
يبقى ده زمن نزول سورة الطور، قُلنا في هذه المرحلة الصعبة.
تلخيص ما سبق على الباوربوينت
تعالوا بقى على الباوربوينت نلمّ ذهننا في الكلام اللي فات، يعني شوفوا معايا كده هتشوفوا معايا على الشاشة زمن نزول سورة الطور، زي ما انتم شايفين هناك شواهد قوية أنها نزلت في عام الحزن، أو ما يقارب هذه الفترة، ركزوا معايا بقى.
شواهد نزول سورة الطور في عام الحزن:
الشاهد الأول: أنها بعد "ق" و "الذاريات" وقبل سورة "النجم"، أن "ق" و "الذاريات" سور نزلت في عام الحزن، فيه شواهد، والنجم نازلة في عام الحزن، يبقى ايه؟ يبقى ده يُرَجِّح هذا الأمر.
الشاهد التاني: قَوْل الله سبحانه وتعالى: "فَذَرْهُمْ حَتَّىٰ يُلَاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي فِيهِ يُصْعَقُونَ" زي اللي في آخر سورة الذاريات اللي برضو في عام الحزن "فَتَوَلَّ عَنْهُمْ فَمَا أَنْتَ بِمَلُومٍ" الفترة دي اللي ربنا قال للنبي دوَّر على ناس تانية دوَّر على ناس تانية، الكلام ده ماكانش بيتقال في الأول طبعًا، الكلام ده اتقال بعد ما خلاص مكة تبين أنها لا يمكن إنّها تشيل الدين.
الشاهد الثالث: غير أن هي في تفاسير زي التحرير والتنوير ذكرت إنها رقم خمسة وسبعين في ترتيب نزول السور وطبعًا الترتيب ده مش معتمد عند علماء الأمة إن هو كلام يقيني فبيستأنس بيه بس، يعني هذا الترتيب بيستأنس بيه رقم خمسة وسبعين يعني احنا دلوقتي في آخر مكة خالص فهذا يُرجح.
الشاهد الرابع: غير قَوْل تعالى: "وَكِتَابٍ مَسْطُورٍ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ" إن في نظم الدرر، البقاعي ذكر إن هذه هي صحيفة شِعْب أبي طالب، اللي مزقتها الأرضة، التي مزقتها الأرضة.
يبقى هذا زمن نزول السورة يا جماعة، ده زمن نزول السورة، يلا نبدأ نأخذ عنصر تاني في شرح سورة الطور.
تعليق