السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هنت عليك يارب المقطع الثاني بسم الله الرحمن الرحيم
عاوزة توصله بأي طريقة(وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ)23سورة يوسف، ما عدش فيه أي سبيل زي الشباب إلوقتي غلقت الأبواب الفتن مغلقة هيروح فين؟ الشهوات مقفلة عليهم الأبواب هيعمل إيه؟ بيبصي في أي مكان فتن أي مكان شهوات ، (وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ) هيت لك: تهيأت لك تزينت لك، كل إلي ممكن أجيبك بيه هعمله كل إلي ممكن أوقعك بيه هعمله وهيت لك يعني بأمرك بالأمر إن إنت تيجي (وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ) بيستغيث بالله سبحانه وتعالى مش بيقع في الفتن زي الشباب دلوقتي (قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ ۖ وَهَمَّ بِهَا (اسمع إسمعوا يا جماعة الشاهد من القصة (لَوْلَا أَن رَّأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ ۚ كَذَٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ ۚ ) يعني إيه؟ يعني سيدنا يوسف عند ربنا غالي غالي فربنا ما رضاش يسيبه ربنا ما تخلاش عنه ربنا ما ودعوش (مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ )3 ٱلضُّحَىٰ، ربنا ما سبوش يقع ربنا ما سبوش يعصي ربنا ما تركوش ربنا أراه برهان ، برهان ثبت قلبه عصم قلبه ربنا عصمه ليه؟ (كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ ) يلي عصيتي ربنا يلي عصيت عن ربنا هو إنت رخيص عند ربنا لما هو غالي فربنا عصمه يبقى إنت هنت عليه يا كل واحد عصىت ربنا إنت هاين على ربنا ولازم تقف مع نفسك أكبر من مشكلة الذنب،إنت ليه هنت على ربنا إنتي ليه سابك؟ إنتي ليه ما إتعصمتيش ؟ إنت ليه ما صرفش عنك السوء والفحشاء ،فيه عباد عند ربنا غاليين الربيع بن خثيم لما كان بيعبد ربنا عبادة كبيرة أوي فإبن مسعود بيقوله: يا ربيع جه بعد موت النبي عليه الصلاة والسلام قاله يا ربيع لو رأك رسول الله صل الله عليه وسلم لأحبك، إحنا يا جماعة لو رأنا رسول الله لأحبنا؟ إنتي لو رأك لأحبك؟ إنت لو رأك لأحبك؟ إحنا أحوالنا إيه يا جماعة إحنا غاليين عند ربنا ولا لأ؟ لما النبي عليه الصلاة والسلام جه على الصحابي وهو واقف وحط إيده على عينيه من ورا ظهره والرسول قال من يشتري العبد؟ الرسول عليه الصلاة والسلام بيمازح وهو عند الله عبد فعلاً ، بيمازح صحابي فقاله إذاً يا رسول الله تجدني كاسداً أنا ما ليش قيمة أنا ما حدش مهتم بيا ولا حتى أهتم إنه يشتريني ولا يدفع فيا حاجة فقال له رسول الله صل الله عليه وسلم: ولكنك عند الله لست بكاسد أنت عند الله غال، عند ربنا غالي ، إنتي عند ربنا غالية؟ إنت عند ربنا غالي؟ يا جماعة ولا إحنا من إلي ربنا قال عليهم(نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ )(19)﴾. ( سورةما لهومش قيمة هانوا ، العبد بيفضل يعصي ربنا لحد ما بيهون على ربنا خلاص لحد ما عدش له قيمة عند الله سبحانه وتعالى، ولكن فيه ناس غاليين أوي عند ربنا ليه ما تبقيش منهم ما سألتيش نفسك ليه؟ أنا فين منك يارب أنا فين عندك يا رب؟ أنا إسمي عندك إيه يارب؟ أنا قريبة ولا بعيدة إ؟نت راضي ولا راضي؟ أنا غالية ولا رخيصة يارب؟ أنا قيمتي إيه عندك؟ أنا أساوي إيه عندك؟ يا جماعة إلي هيهون على ربنا في الدنيا هيهون عليه في الآخرة خافوا يا إخواني ده حاجة تعب؟ جماعة إلي هيهون على ربنا في الدنيا هيهون عليه في الآخرة عشان كدة تشوف المعاملة في الآخرة شوف معاملة ربنا للعاصي إلي هان عليه في الدنيا في الآخرة ربنا قال عليه إيه؟{ أَلْقِيَا فِي جَهَنَّم كُلّ كَفَّار عَنِيد } 24(سورة ق، ألقيازيكيس الزبالة لما يترمي بقى عامل زي كيس الزبالة العاصي بقى زي كيس الزبالة فيطرح عليه ثم يطرح في النار فتطرح عليه سيئاته ثم يطرح زي كيس القمامة بالظبط (إِذَا أُلْقُوا فِيهَا سَمِعُوا لَهَا شَهِيقًا وَهِيَ تَفُورُ)سورة الملك7 يطرح زي كيس الزبالة بالظبط لما ربنا يقول (إِنَّ لَدَيْنَا أَنكَالا وَجَحِيمًا )12 سورة المزمل) النكل إلي هولجام الحمار يعني ينسخوا بهائم في جهنم لما ربنا يقول على الوليد ابن المغيرة (سَنَسِمُهُ عَلَى الْخُرْطُومِ (16) سورة القلم، الخرطوم إلي هو مناخيير الخنزير والعياذوا بالله هيتمسخ خنزير في جهنم والعياذوا بالله، شوفوا ربنا عاملهم معاملة إزاي شوفوا هانوا على ربنا قد إيه إلي هان على ربنا في الدنيا بيهون عليه في الآخرة ، لما ربنا يقول(قَالَ اخْسَئُوا فِيهَا وَلا تُكَلِّمُونِ) سورة المؤمنون من الآية 99، الخسأ صفة من صفات الكلب لما يطرد من مكان حاول يدخله يتسمى كلب خاسىء يعني مسخوا كلاب جهنم شوف ربنا بيقول إيه سبحانه وتعالى (وَسِيقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ جَهَنَّمَ زُمَرًا ۖ )[ سورة الزمر الآية : 71،قالك الزمارة حاجة بتتربط في عنق الكلب كأنهم كلاب جهنم والعياذوا بالله شوفوا ربنا عاملهم إزاي شوفوا هانوا على ربنا إزاي ، شوفوا يا جماعة المسلمين لما فتحوا قبرص فكل ا لمسلمين فرحانين بالفتح وفرحانين بسلطان الإسلام إ لي بينتشر في الأرض فأبو الدرداء خد جنب وقعد يعيط قعد يبكي فبيقولوله لما تبكي يا أبا الدرداء؟
تعليق