إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    من أولها الموضوع مش مرتب هي حجات مطرقعه في راسي
    قلت أكتبها لكم
    فرجاء تقبلوا شخابيطي

    بصرراحه كده أصبح الدين بالنسبة لبعض الناس بطاطس .. او حوار صحفي (( لا اقصد أحد بعينه ))

    لان بصراحه الدين عاد لعبة .. كل واحد بيلعب محاولة محاولتين ..


    وفيه ناس خدت جيم أوفر من زمان لكن لسه مستمرة


    أما عن عامة الناس فنسمع

    يعني تجد مقولات غريبه جدا


    مثلا ياعم أيه التشدد ده ((دا إختلاف العلماء رحمة))



    والله أعجب لإنتشار هذه الجمله .. وبعد فحص وبحث وتمحيص :)
    يتضح أنها والله لا آيه ولا حديث .. يبقي من الآخر ملهاش لازمة - دا خاب وخسر إلا قاعد بيتصيد ذلات العلماء ويعمل منها منهج



    مثلا واحد يجي يقولك أه إبن حزم أحل الغناء يبقي حلال مباح .. أه دا الشعراوي ((غفر الله له )) كان بيقولك عادي أم تقبل العتب وتزور الحسين وتصلي في الحسن .. طب مهو فلاني قال كذا وفلاني قال كذا ... ويجيب الغلطات بتاعتهم .. ويعملها دين .. معلش ده يبقي دين هشك بشك .. ((مش دين محمد صلي الله عليه وسلم))


    يا عم إنت قدامك قفص طماطم مفقعه ومدوده وفي نفس القفص كام حباية طماطم سليمه
    وقدامك قفص طماطم زي العسل ميت فل وعشره


    يا تري لو خيروك تاخد كيلوا بطاطس كويس تاخده من أي قفص ؟؟

    طبعا مش هاخد لا من ده ولا من ده لأن فيهم طماطم :)
    طيب لو خيروك تاخد كيلو طماطم تاخده من أي قفص ؟؟
    1-هتنقي الطماطم الموجوده في القفص المفقع المدود - يااااي يااااااااي- ((يعني السليمه تقعد تنقي فيها طبعا هتقرف وهياخد منك مجهود))..


    ولا تاخد طماطم من القفص السليم تمد إيدك وإنت مغمض وتختار اي حاجه كله كويس

    أيه الحكايه يا عم أبو عمر طماطم و قفص عاوز أيه !!

    أهو ده بالظبط


    زي اللي بيقول أنا بسمع مثلا (بلاش ذكر أسماء علشان الموضوع ميطيرش أهو إنتم عارفين عاوز أقول مين )وبيقول أنا بسمع منه الحاجات الحلوه بس ومليش دعوه بالغلط ((أهو ده اللي بيختار من القفص المفقع))


    والتاني يقول لا أنا هترك التلبيص ده يا أعم وآخد من الشيخ الحويني مثلا أو العلماء الربانيين فهم كالأعلام الأن والحمد لله



    طيب نعما أيه يعني ((يا ايها الذين امنوا اطيعوا الله واطيعوا الرسول واولي الامر منكم فان تنازعتم في شيء فردوه الى الله والرسول ان كنتم تؤمنون بالله واليوم الاخر ذلك خير واحسن تاويلا )) يعني إختلف فلاني مع علاني في شئ . . نعمل أيه والله بسيطه نرجع لكلام ربنا وكلام النبي .. أكيد هنلاقي فيهم رأي الصواب .. إفرضوا يعني جدلا قفلت و ملتقناش فيهم حاجه خلاص مش هتخرج عن فعل الصحابة ..


    طيب نجيب حاجه تانيه .. واحد يقولك يا عم هو أيه العلماء لهم آرااااااااء (( وكأن إحنا مش بنتكلم في دين لا بنتكلم في تصفيات كاس العالم .. و بنعمل إستفتاء .. واحد يقولك أه أنا رأي إن مجموعتنا طلعت صاعبة دي مجموعة الموت -- وسبحان الله مصر موعوده بجموعة الموت :)والحمد لله ربنا رحمنا من الكورة بعد أما كنت لعيب كبير بلعب في المظاليم -:)

    نرجع لموضعنا


    حبيبي في الله الدين مفهوش آراء الدين كل شئ باين وواضح .. واللي بيقول الدين فيه آراء يبقي يرجع لقول النبي (( قد تركتكم على البيضاء ليلها كنهارها لا يزيغ عنها بعدي إلا هالك))


    طيب الأمر والأدهي .. إنك تلاقي واحد متخذ شيخ رب ((يا أبا عمر إتق الله وخلي بالك من ملافظك إنت بترمي دبش)) ما شي يا عمي اللهم إجعلني من المتقين لكن أنا بكلمك جد .. فيه ناس واخده شيخها رب من دون الله إزاي


    أنا أقولك قال الله (اتخذوا احبارهم ورهبانهم اربابا من دون الله ) وعن حاتم إبن عدي رضيي الله عنه قال إنتهيت إلي النبي وهو يقرا في سورة براءه (اتخذوا احبارهم ورهبانهم اربابا من دون الله ) فقال ((يعني النبي أيوه خلي بالك)) و لكن يحلون لهم ما حرم الله فيستحلونه ، و يحرمون عليهم ما أحل الله فيحرمونه ، فتلك عبادتهم لهم )
    طيب يعني واحد يطلعيقولك الموسيقي حلال مباح .... والناس تسمعه مع إنها حرام


    وواحدة تطلع تقول يجوز التضحيه بفرخه .. ((بصراحه دي بقي سمعتها وفتحت بقي ) طبعا دي (الحاجه سوسو في برنامج عم يتساءلون) ربنا يهديها دي بتحل أن تكون التضحيه فرخه أي والله فرخه (مش عارفه إن لازم تون شروط الأضحيه من الأنعام)


    وواحد يطلع يقولك حلال الصلاة في مسجد به ضريح بل قال إنه سينه طبعا ده هو المفتن وبلاش ذكر أسماااااء


    واحد يروح للكنيسه ويسمع كلامهم وصلواتهم الكفريه ويسب الله وهو جالس ((ويا سلام إنصافا قرأ قرآن)) يعني لا تعليق


    قرأ قرآن في الكنيسه فعلا ما شاء الله أهي دي عامله زي المثل اللي هضربه لكم الوقتي


    واحد راح يزني وقبل ما يزني قال بسم الله توكلت علي الله .. وقدر الله إن الناس تمسكه متلبس واكتر من 4 شهود .. وراحوا للقاضي وقال الناس ده كان بيزني قام واحد قال يا سيادة القاضي وإنصافا قال قبل ما يزني بسم الله توكلت علي الله


    اهو ده عامل زي اللي بيقول أهو راح للكنيسه بس إنصافا للحق قرأ هناك قرآن .. مهو حرام أصلا يروح هناك .


    أنا مش عاوز اطول


    والناس متمسكه بآراءالمميعينوبكلامهم وسايبه كلام ربنا وكلام النبي يبقي تنطبق عليهم الايه .



    طيب واحد تاني يطلع يقولك فقه أولويات -- ويا سلام علي الكلمة دي ((دي جماعه بعينها كده بتحفظ الجمله دي أكتر من اسمها) أول ما تيجي تتكلم يقولك فقه أولويات


    يا عمو أنا بكلمك في عقيده يعني شئ لازم يكون معلوم من الدين بالضرورة .. هو فيه أولي من كدا .. ؟؟.


    أحيانا الواحد يجي يكلم فئه من الناس ((مثلا جماعة الاسم مشفر وكلكم عارفينه )) ويتكلم عن الدين تلاقي كلام طالع لا يخفي عن المتابعين نذكر أمثله


    يا عم اللي في فلسطين بيندبحوا وإنت قاعد تقولي لحيه و بنطلون تقصره وكلام فاضي .
    (طيب يا عمنا ربنا يوم القيامه هيجي يسألك عن اللحيه لانها في إستطاعتك وفي مقدرتك مش هيسألك عن فلسطين لأنه يعلم العذر)


    والله العظيم لو حلق لحيتي هيرجع فلسطين لأكحتها بمسحه (فأس) مش أحلقها .


    أنا من الآخر عاوز الناس تعقل القرآن ده يا جماعه ده كلام ربنا يعني مش عاوز نقاش
    (اليوم اكملت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الاسلام دينا ))


    ومعني الأيه دي طبعا إن الدين ياجماعه كااااااااااااااامل من ايام النبي محمد صلي الهل عليه وسلم.. يعني مش منتظر الفكر الفلاني .. ولا الجهبز الفلاني اللي هيجيب جديد الدين كامل .. يعني ميطلعليش واحد غبي ((يقول يا جماعه العصر إتغير والدنيا اتغيرت ولازم في حاجات في الدين تتغير)) ده بصراحه يبقي غبي لأن ربنا بيقولك الدين كمل


    (واطيعوا الله واطيعوا الرسول واحذروا فان توليتم فاعلموا انما على رسولنا البلاغ المبين )
    يعني إنت يا أخي أيوه أنت طيع ربنا والرسول هم دول الاصل .. وإحذر وخلي بالك تسمع شرشر نط أكل البط ولا المحقق كرمبو اللي بيدور وعاوز يجدد الدين ويخترع .



    وبلاش تكون من الناس اللي أما تخلص ورد القرآن تروح تروح عن نفسها بمثلثل


    وإنت حر النبي بلغ .. والعلماء الربانيين ماذالوا يبلغوا وإنت ناوي علي أيه ؟
    ((ومن يشاقق الرسول من بعد ما تبين له الهدى ويتبع غير سبيل المؤمنين نوله ما تولى ونصله جهنم وساءت مصيرا ))


    يعني إنت يا عمي لو شاققت النبي ومشيت في طريق غير طريق الصحابة .. ربنا مش عاوز منك حاجه .. وكمان في تذاكر للنار .. في هذا الطريق وساء والله هذا الطريق


    أنا عارف إن لكيت كتير .. :)


    لكن كفايه كدا


    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


    كتبه أبو عمر القرشي
    17/05/1430 هـ


    قال الشاطبي رحمه الله
    " إن فرقة النجاة وهم أهل السنة مأمورون بعداوة أهل البدع، والتشريد بهم، والتنكيل بمن انحاش إلى جهتهم بالقتل فما دونه. وقد حذَّر العلماء من مصاحبتهم ومجالستهم –حسبما تقدم– وذلك مظنة إلقاء العداوة والبغضاء" [الاعتصام 1/171].

  • #2
    رد: قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

    سلام الله عليك يا اخى,بصراحه اى موضوع بتكتبه جميل ,بس الواحد لازم قبل ميخش يجيب جمبه صفيحه و لا جردل علشان يرجع فيه,
    طماطم بايظه و ياى كمان,و الموضوع الى قبل كده بردو كاتب سمك و مش سمك,
    منفتح سوق احسن ههههههههههه.
    مش تزعل اخى انا بهظر,اقولك خلاص خلاص ابقى اكتب الى انت عايزو ان شا الله حتى تكتب زبل حمام او.......حمير,اكتب الى انت عايزو؟

    تعليق


    • #3
      رد: قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

      جزاكم الله خيرا
      قال الشاطبي رحمه الله
      " إن فرقة النجاة وهم أهل السنة مأمورون بعداوة أهل البدع، والتشريد بهم، والتنكيل بمن انحاش إلى جهتهم بالقتل فما دونه. وقد حذَّر العلماء من مصاحبتهم ومجالستهم –حسبما تقدم– وذلك مظنة إلقاء العداوة والبغضاء" [الاعتصام 1/171].

      تعليق


      • #4
        رد: قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

        شكلك زعلت يا أبو عمر,انا اسف

        تعليق


        • #5
          رد: قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

          تعليق


          • #6
            رد: قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

            جزاك الله كل خير
            ما ده اللى انا كنت قلته لحضرتك قبل كده
            بس من غير طماطم



            _______________

            تعليق


            • #7
              رد: قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

              بارك الله فيك أخى الحبيب جزاك كل خير على ماتقدم من مواضيع رائعة هامة ونافعة
              أسأل الله أن يجعله فى ميزان حسناتك
              أحبك فى الله

              تعليق


              • #8
                رد: قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

                المشاركة الأصلية بواسطة انا بحبك يا رب مشاهدة المشاركة
                شكلك زعلت يا أبو عمر,انا اسف

                لا أبدا أبدا ياغالي

                ولا تتأسف
                قال الشاطبي رحمه الله
                " إن فرقة النجاة وهم أهل السنة مأمورون بعداوة أهل البدع، والتشريد بهم، والتنكيل بمن انحاش إلى جهتهم بالقتل فما دونه. وقد حذَّر العلماء من مصاحبتهم ومجالستهم –حسبما تقدم– وذلك مظنة إلقاء العداوة والبغضاء" [الاعتصام 1/171].

                تعليق


                • #9
                  رد: قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

                  المشاركة الأصلية بواسطة قائل الحق مشاهدة المشاركة
                  بارك الله فيك أخى الحبيب جزاك كل خير على ماتقدم من مواضيع رائعة هامة ونافعة

                  أسأل الله أن يجعله فى ميزان حسناتك

                  أحبك فى الله
                  اللهم آمين
                  أحبك الذي أحببتني فيه وانا أحبك أيضا في الله
                  قال الشاطبي رحمه الله
                  " إن فرقة النجاة وهم أهل السنة مأمورون بعداوة أهل البدع، والتشريد بهم، والتنكيل بمن انحاش إلى جهتهم بالقتل فما دونه. وقد حذَّر العلماء من مصاحبتهم ومجالستهم –حسبما تقدم– وذلك مظنة إلقاء العداوة والبغضاء" [الاعتصام 1/171].

                  تعليق


                  • #10
                    رد: قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

                    ضربت في راسي أرفع المواضيع
                    قال الشاطبي رحمه الله
                    " إن فرقة النجاة وهم أهل السنة مأمورون بعداوة أهل البدع، والتشريد بهم، والتنكيل بمن انحاش إلى جهتهم بالقتل فما دونه. وقد حذَّر العلماء من مصاحبتهم ومجالستهم –حسبما تقدم– وذلك مظنة إلقاء العداوة والبغضاء" [الاعتصام 1/171].

                    تعليق


                    • #11
                      رد: قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

                      بسم الله الرحمن الرحيم
                      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

                      اخي ابو عمر انا قررت باذن الله اتابع مواضيعك لان بها ماشاء الله فكرة ولكن عندي تعليق بسيط ارجو الا تجد في نفسك علي منه شئ وهو لماذا هذه العامية الشديدة؟؟

                      طيب اتمني اري موضوع عربي بلسان عربي وتكون العامية فيه مثلا مثل الملح في الطعام
                      وهذا لعدة اسباب اهمها ان اللغة العامية تختلف من دولة الي اخري ومن محافظة الي اخري في البلد الواحد
                      مثلا هناك من يقول عندما يريد ان يشغل احد المصباح "ولع النور" واخر يقول"ايد النور" وسيتعجب هذا من هذا والعكس
                      لذلك فاللغة الفصحي لا يختلف عليها اثنان لانها واضحة
                      وهذا كان مجرد طلب ورجاء

                      وجزاك الله عنا خيرا ورزقك الله التواضع له سبحانه والانكسار بين يديه وفتح الله عليك

                      تعليق


                      • #12
                        رد: قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

                        المشاركة الأصلية بواسطة محمد السكندري مشاهدة المشاركة
                        بسم الله الرحمن الرحيم

                        السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

                        اخي ابو عمر انا قررت باذن الله اتابع مواضيعك لان بها ماشاء الله فكرة ولكن عندي تعليق بسيط ارجو الا تجد في نفسك علي منه شئ وهو لماذا هذه العامية الشديدة؟؟

                        طيب اتمني اري موضوع عربي بلسان عربي وتكون العامية فيه مثلا مثل الملح في الطعام
                        وهذا لعدة اسباب اهمها ان اللغة العامية تختلف من دولة الي اخري ومن محافظة الي اخري في البلد الواحد
                        مثلا هناك من يقول عندما يريد ان يشغل احد المصباح "ولع النور" واخر يقول"ايد النور" وسيتعجب هذا من هذا والعكس
                        لذلك فاللغة الفصحي لا يختلف عليها اثنان لانها واضحة
                        وهذا كان مجرد طلب ورجاء


                        وجزاك الله عنا خيرا ورزقك الله التواضع له سبحانه والانكسار بين يديه وفتح الله عليك
                        جزاكم الله خيرا

                        لا أبدا مو مضايق ولا شئ إن شاء الله بحاول
                        قال الشاطبي رحمه الله
                        " إن فرقة النجاة وهم أهل السنة مأمورون بعداوة أهل البدع، والتشريد بهم، والتنكيل بمن انحاش إلى جهتهم بالقتل فما دونه. وقد حذَّر العلماء من مصاحبتهم ومجالستهم –حسبما تقدم– وذلك مظنة إلقاء العداوة والبغضاء" [الاعتصام 1/171].

                        تعليق


                        • #13
                          رد: قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

                          المشاركة الأصلية بواسطة أبو عمـر القرشي مشاهدة المشاركة
                          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


                          من أولها الموضوع مش مرتب هي حجات مطرقعه في راسي
                          قلت أكتبها لكم
                          فرجاء تقبلوا شخابيطي

                          بصرراحه كده أصبح الدين بالنسبة لبعض الناس بطاطس .. او حوار صحفي (( لا اقصد أحد بعينه ))

                          لان بصراحه الدين عاد لعبة .. كل واحد بيلعب محاولة محاولتين ..


                          وفيه ناس خدت جيم أوفر من زمان لكن لسه مستمرة


                          أما عن عامة الناس فنسمع

                          يعني تجد مقولات غريبه جدا


                          مثلا ياعم أيه التشدد ده ((دا إختلاف العلماء رحمة))



                          والله أعجب لإنتشار هذه الجمله .. وبعد فحص وبحث وتمحيص :)

                          يتضح أنها والله لا آيه ولا حديث .. يبقي من الآخر ملهاش لازمة - دا خاب وخسر إلا قاعد بيتصيد ذلات العلماء ويعمل منها منهج



                          مثلا واحد يجي يقولك أه إبن حزم أحل الغناء يبقي حلال مباح .. أه دا الشعراوي ((غفر الله له )) كان بيقولك عادي أم تقبل العتب وتزور الحسين وتصلي في الحسن .. طب مهو فلاني قال كذا وفلاني قال كذا ... ويجيب الغلطات بتاعتهم .. ويعملها دين .. معلش ده يبقي دين هشك بشك .. ((مش دين محمد صلي الله عليه وسلم))


                          يا عم إنت قدامك قفص طماطم مفقعه ومدوده وفي نفس القفص كام حباية طماطم سليمه
                          وقدامك قفص طماطم زي العسل ميت فل وعشره


                          يا تري لو خيروك تاخد كيلوا بطاطس كويس تاخده من أي قفص ؟؟

                          طبعا مش هاخد لا من ده ولا من ده لأن فيهم طماطم :)
                          طيب لو خيروك تاخد كيلو طماطم تاخده من أي قفص ؟؟
                          1-هتنقي الطماطم الموجوده في القفص المفقع المدود - يااااي يااااااااي- ((يعني السليمه تقعد تنقي فيها طبعا هتقرف وهياخد منك مجهود))..


                          ولا تاخد طماطم من القفص السليم تمد إيدك وإنت مغمض وتختار اي حاجه كله كويس

                          أيه الحكايه يا عم أبو عمر طماطم و قفص عاوز أيه !!

                          أهو ده بالظبط


                          زي اللي بيقول أنا بسمع مثلا (بلاش ذكر أسماء علشان الموضوع ميطيرش أهو إنتم عارفين عاوز أقول مين )وبيقول أنا بسمع منه الحاجات الحلوه بس ومليش دعوه بالغلط ((أهو ده اللي بيختار من القفص المفقع))


                          والتاني يقول لا أنا هترك التلبيص ده يا أعم وآخد من الشيخ الحويني مثلا أو العلماء الربانيين فهم كالأعلام الأن والحمد لله



                          طيب نعما أيه يعني ((يا ايها الذين امنوا اطيعوا الله واطيعوا الرسول واولي الامر منكم فان تنازعتم في شيء فردوه الى الله والرسول ان كنتم تؤمنون بالله واليوم الاخر ذلك خير واحسن تاويلا )) يعني إختلف فلاني مع علاني في شئ . . نعمل أيه والله بسيطه نرجع لكلام ربنا وكلام النبي .. أكيد هنلاقي فيهم رأي الصواب .. إفرضوا يعني جدلا قفلت و ملتقناش فيهم حاجه خلاص مش هتخرج عن فعل الصحابة ..


                          طيب نجيب حاجه تانيه .. واحد يقولك يا عم هو أيه العلماء لهم آرااااااااء (( وكأن إحنا مش بنتكلم في دين لا بنتكلم في تصفيات كاس العالم .. و بنعمل إستفتاء .. واحد يقولك أه أنا رأي إن مجموعتنا طلعت صاعبة دي مجموعة الموت -- وسبحان الله مصر موعوده بجموعة الموت :)والحمد لله ربنا رحمنا من الكورة بعد أما كنت لعيب كبير بلعب في المظاليم -:)

                          نرجع لموضعنا


                          حبيبي في الله الدين مفهوش آراء الدين كل شئ باين وواضح .. واللي بيقول الدين فيه آراء يبقي يرجع لقول النبي (( قد تركتكم على البيضاء ليلها كنهارها لا يزيغ عنها بعدي إلا هالك))


                          طيب الأمر والأدهي .. إنك تلاقي واحد متخذ شيخ رب ((يا أبا عمر إتق الله وخلي بالك من ملافظك إنت بترمي دبش)) ما شي يا عمي اللهم إجعلني من المتقين لكن أنا بكلمك جد .. فيه ناس واخده شيخها رب من دون الله إزاي


                          أنا أقولك قال الله (اتخذوا احبارهم ورهبانهم اربابا من دون الله ) وعن حاتم إبن عدي رضيي الله عنه قال إنتهيت إلي النبي وهو يقرا في سورة براءه (اتخذوا احبارهم ورهبانهم اربابا من دون الله ) فقال ((يعني النبي أيوه خلي بالك)) و لكن يحلون لهم ما حرم الله فيستحلونه ، و يحرمون عليهم ما أحل الله فيحرمونه ، فتلك عبادتهم لهم )
                          طيب يعني واحد يطلعيقولك الموسيقي حلال مباح .... والناس تسمعه مع إنها حرام


                          وواحدة تطلع تقول يجوز التضحيه بفرخه .. ((بصراحه دي بقي سمعتها وفتحت بقي ) طبعا دي (الحاجه سوسو في برنامج عم يتساءلون) ربنا يهديها دي بتحل أن تكون التضحيه فرخه أي والله فرخه (مش عارفه إن لازم تون شروط الأضحيه من الأنعام)


                          وواحد يطلع يقولك حلال الصلاة في مسجد به ضريح بل قال إنه سينه طبعا ده هو المفتن وبلاش ذكر أسماااااء


                          واحد يروح للكنيسه ويسمع كلامهم وصلواتهم الكفريه ويسب الله وهو جالس ((ويا سلام إنصافا قرأ قرآن)) يعني لا تعليق


                          قرأ قرآن في الكنيسه فعلا ما شاء الله أهي دي عامله زي المثل اللي هضربه لكم الوقتي


                          واحد راح يزني وقبل ما يزني قال بسم الله توكلت علي الله .. وقدر الله إن الناس تمسكه متلبس واكتر من 4 شهود .. وراحوا للقاضي وقال الناس ده كان بيزني قام واحد قال يا سيادة القاضي وإنصافا قال قبل ما يزني بسم الله توكلت علي الله


                          اهو ده عامل زي اللي بيقول أهو راح للكنيسه بس إنصافا للحق قرأ هناك قرآن .. مهو حرام أصلا يروح هناك .


                          أنا مش عاوز اطول


                          والناس متمسكه بآراءالمميعينوبكلامهم وسايبه كلام ربنا وكلام النبي يبقي تنطبق عليهم الايه .



                          طيب واحد تاني يطلع يقولك فقه أولويات -- ويا سلام علي الكلمة دي ((دي جماعه بعينها كده بتحفظ الجمله دي أكتر من اسمها) أول ما تيجي تتكلم يقولك فقه أولويات


                          يا عمو أنا بكلمك في عقيده يعني شئ لازم يكون معلوم من الدين بالضرورة .. هو فيه أولي من كدا .. ؟؟.


                          أحيانا الواحد يجي يكلم فئه من الناس ((مثلا جماعة الاسم مشفر وكلكم عارفينه )) ويتكلم عن الدين تلاقي كلام طالع لا يخفي عن المتابعين نذكر أمثله


                          يا عم اللي في فلسطين بيندبحوا وإنت قاعد تقولي لحيه و بنطلون تقصره وكلام فاضي .
                          (طيب يا عمنا ربنا يوم القيامه هيجي يسألك عن اللحيه لانها في إستطاعتك وفي مقدرتك مش هيسألك عن فلسطين لأنه يعلم العذر)


                          والله العظيم لو حلق لحيتي هيرجع فلسطين لأكحتها بمسحه (فأس) مش أحلقها .


                          أنا من الآخر عاوز الناس تعقل القرآن ده يا جماعه ده كلام ربنا يعني مش عاوز نقاش
                          (اليوم اكملت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الاسلام دينا ))


                          ومعني الأيه دي طبعا إن الدين ياجماعه كااااااااااااااامل من ايام النبي محمد صلي الهل عليه وسلم.. يعني مش منتظر الفكر الفلاني .. ولا الجهبز الفلاني اللي هيجيب جديد الدين كامل .. يعني ميطلعليش واحد غبي ((يقول يا جماعه العصر إتغير والدنيا اتغيرت ولازم في حاجات في الدين تتغير)) ده بصراحه يبقي غبي لأن ربنا بيقولك الدين كمل


                          (واطيعوا الله واطيعوا الرسول واحذروا فان توليتم فاعلموا انما على رسولنا البلاغ المبين )
                          يعني إنت يا أخي أيوه أنت طيع ربنا والرسول هم دول الاصل .. وإحذر وخلي بالك تسمع شرشر نط أكل البط ولا المحقق كرمبو اللي بيدور وعاوز يجدد الدين ويخترع .



                          وبلاش تكون من الناس اللي أما تخلص ورد القرآن تروح تروح عن نفسها بمثلثل


                          وإنت حر النبي بلغ .. والعلماء الربانيين ماذالوا يبلغوا وإنت ناوي علي أيه ؟
                          ((ومن يشاقق الرسول من بعد ما تبين له الهدى ويتبع غير سبيل المؤمنين نوله ما تولى ونصله جهنم وساءت مصيرا ))


                          يعني إنت يا عمي لو شاققت النبي ومشيت في طريق غير طريق الصحابة .. ربنا مش عاوز منك حاجه .. وكمان في تذاكر للنار .. في هذا الطريق وساء والله هذا الطريق


                          أنا عارف إن لكيت كتير .. :)


                          لكن كفايه كدا


                          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


                          كتبه أبو عمر القرشي
                          17/05/1430 هـ




                          احيييك اخي علي هذا الموضوع رائع جدا يا عمر

                          مواضيعك كلها رائعه في القسم

                          جزاكم الله خيرا
                          اخوك احمد

                          تعليق


                          • #14
                            رد: قفصين طماطم .. من أيهما تختار ؟

                            ربنا يبارك فيك يا أخي
                            قال الشاطبي رحمه الله
                            " إن فرقة النجاة وهم أهل السنة مأمورون بعداوة أهل البدع، والتشريد بهم، والتنكيل بمن انحاش إلى جهتهم بالقتل فما دونه. وقد حذَّر العلماء من مصاحبتهم ومجالستهم –حسبما تقدم– وذلك مظنة إلقاء العداوة والبغضاء" [الاعتصام 1/171].

                            تعليق

                            يعمل...
                            X