إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

(¯`•._) (û‎‎û(حاجة المُجِيد .. في علم التَجويد)û‎‎û) (¯`•._)

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • (¯`•._) (û‎‎û(حاجة المُجِيد .. في علم التَجويد)û‎‎û) (¯`•._)


    الأب مسافر فى غربة
    ... وفى حاجات كان مفروض ابنه يعملهاله فى بلده ... مسك القلم ... كتب جواب لإبنه وبعتله فيه الطلبات دي ... الإبن كان مشتاق جدا لأى حاجه من أبوه ... مجرد موصله الجواب ... فتحه بسرعه ... وجاب برواز جميل وحط الجواب فيه ... وكل يوم ينضف البرواز .... ويهتم بيه وحاطه فى أحلى حته فى البيت .... أبوه وصل من السفر فبيقول لابنه عملت إيه فى الحاجات اللى قلتلك عليها .... فالابن استغرب وقاله حاجات إيه ؟ قاله ... اللى بعتهالك فى الجواب ... قاله آه الجواب أنا عملت فيه كذا وكذا ... تخيل بقى شعور الأب وقتها إيه .... وهل ده تصرف عقلانى من الإبن ...وإيه حكمك على هذا الابن ؟؟..

    المثل ده وللاسف بيعمله كتير مننا مع الفارق طبعا فى التشبية .... ربنا أرسل القرآن لسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم فيه أوامر ونواهى للمؤمنين وتحذير من الموت والآخرة والجنة والنار ... فإحنا عملنا إيه مع رسالة ربنا لينا ... فى أحسن الاحوال إلا من رحم ربى حاطين المصحف على المكتب أو فى المكتبة أو جوه الدولاب .... وفين وفين بقى كل رمضان ... لما بنطلع المصحف وننفض التراب من عليه ... ونقرا فيه شوية ... وبعد رمضان ميخلص نرجع المصحف في مكانه ... ونلتقى العام القادم ....


    طيب ياترى ده أسبابه أيه ...:

    1- جهلنا بقيمة القرآن .... ياجماعه الحرف ب10 حسنات والله يضاعف لمن يشاء ... فيه صفقة تجارية فيها ربح عشر أضعاف فى تاريخ البشرية كله ..
    2- جهلنا بعظمة القرآن .... إنتوا مقدرين يعنى إيه ده كلام ربنا ... يعنى ده كلام الملك العظيم سبحانه وتخيل إنه إدانا القدرة على قراءة القرآن من الآيات اللى بتوقف عندها فى القرآن ..
    {
    أَوَلَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ يُتْلَى عَلَيْهِمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَرَحْمَةً وَذِكْرَى لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ }العنكبوت51
    3- جهلنا بحق القرآن علينا ... هنتسأل يوم القيامة عن كل آية فى القرآن لو فيها أمر ليه معلنهوش ولو فيها نهى ليه ماجتنبناهوش .
    4- جهلنا بالقرآن .... فهمه وتلاوته وتدبره والعمل به إجمالا ...

    من الحاجات اللى بتخلينا نبعد عن القرآن إن فى آيات كتير مبنبقاش فاهمين معناها وبنكسل نجيب تفسير نقرأها ... يعنى مثلا كان فى آيتين إمبارح فى سورة البقرة من أيات الرضاعة والطلاق ... كنت فاهمهم فهم تانى خالص وكنت بقرأ من مصحف فيه معانى كلمات ... فسبحان الله القرآن فعلا لو إحنا فهمناه هنعرف قيمته ... فما بالك ودول أيتين أحكام مابالك بقى لوعرفنا معنى الآيات اللى بتتكلم عن عظمة الله أو الآيات اللى بتتكلم عن الجنة والنار

    وأيضا ... كثير مننا مبيعرفش يقرأ القرآن ... وميعرفش أحكامه وفى هذه الحالة إما إن ثواب قراءته هيقل او هو هيسيب القراءة خالص

    طيب وعلشان منبقاش طولنا فى المقدمة ... ونبقى قدمنا حلول عمليه قدر الإمكان ... من أسهل الحاجات وأكثرها أجرا وثوابا تعلم كتاب الله ... تخيل لما الرسول يخليهم خير الأمه قال رسول الله ( خيركم من تعلم القرآن وعلمه )


    فالفرصة أمامك الآن لتعلم قراءة القرآن باسلوب سهل وبسيط ... هتلاقى التجويد كلام ... وصور... وصوت ... وفيديو .... واللى هيعوز يتابع معايا كمان وأصحله قراءته على الهوت ميل ( إخوة فقط طبعا ) مستعد ... وهيكون كمان في أسئلة يوميه تقريبا على شكل مسابقة وفائزين وجوائز ... غير طبعا ثواب الآخرة من الله سبحانه وتعالى ....


    لو عايز تبقى أفضل المؤمنين عند ربنا...لو عايز تبقى من خير الأمة ...لو عايز تكون مع السفرة الكرام البررة ( الملائكة )... لو عايز يكتبلك اجرك كامل عند قرائتك لكتاب الله الحرف بعشر حسنات والله يضاعف لمن يشاء ... كل ده إن شاء الله لو تعلمت تلاوة كتاب الله تلاوة صحيحة كما أنزل على النبى محمد صلى الله عليه وسلم ...



    لمدة ثلاثه وثلاثون ... وقبل بداية رمضان هنلتقى فى موضوع حاجة المُجِيد ... في علم التَجويد.... بأسلوب سهل وبسيط جدا ... لتعلم كتاب الله ... متضيعش منك الفرصة دي ... تعرف على قواعد التجويد ... اجب عن الأسئلة اليومية و نافس على لقب المسابقة ... واربح جوائز قيمة ...


    حاجة المجيد فى علم التجويد ... شرح احكام التجويد باسلوب سهل ... التجويد بصوت الشيخ احمد عامر ... وصوت وصورة للشيخ أيمن سويد ... وكذلك تلخيص للحكم فى صورة تشتمل للحكم مع مراجعة مستمرة على الأحكام وتطبيق عملى عليها .... مع تقييم مستمر عن طريق أسئلة على كل حكم وإعطاء نقاط للإجابات الصحيحة وإعلان الفائز فى نهاية المسابقة إن شاء الله ...



    التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 18-10-2014, 07:06 PM.
    سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
    الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ




  • #2
    نظام الأسئلة :

    ستكتب آية أو عدة أيات ويطلب من الجميع ... إخراج الأحكام التى تمت دراستها حتى يوم السؤال ... وكل حكم عليه نص درجة وهترسل الإجابات برسائل خاصة ويمنع وضعها فى الموضوع الرئيسي علشان يبقى التركيز فى الموضوع الرئيسي على الأحكام ....



    الجوائز

    1- و 2- كتاب غاية المريد فى علم التجويد

    3- إسطوانه أحكام التجويد ومختارات قرآنية




    مدة الدورة 33 يوم وعدد الأسئلة 20 سؤالا : مقسمه على النحو التالى ... لمن يحب أن يبدأ فى التحضير قبل يوم الدرس :


    1- صفات الحروف ( تفخيم وترقيق )*
    2- فاصل فى فضل قراءة القرءان
    3- صفات الحروف ( قلقلة )*
    4- فاصل في أحكام الإستعاذه والبسملة
    5- أحكام الوقف والإبتداء *
    6- فاصل فى فضل الماهر بقراءة القرءان
    7- الميم والنون المشدتين *
    8- فاصل فى أجر حفظ القرءان ووسائل لذلك
    9- الميم الساكنة : وأحكامها *
    10- مراجعة رقم 1*
    11- النون الساكنة والتنوين : 1- الإظهار *
    12- فاصل عن علوم القرآن وتدوين القرآن وكتابته
    13- الإدغام *
    14- فاصل فى الكلمات التى لاتدغم
    15- الإقلاب *
    16- فاصل فى القراءات العشر ماهى ؟
    17- الإخفاء *
    18- مراجعة لأحكام النون والأحكام السابقة 2*
    19- المد .... حروفه .... المد الطبيعى أول نوع الثابت وقفا ووصلا *
    20- فاصل فى حرف اللين وحرف العلة وحرف المد والفرق بينهم
    21- المد الطبيعى الثابت وقفا ... والمد الطبيعى الثابت وصلا *
    22- مراجعة المد الطبيعي3*
    23- المد الفرعي : أسبابة وتقسيمه وأحكام المد
    24- المد بسبب الهمزة المتصل والمنفصل*
    25- درس فى تطرف الهمزة ( درس للمتقدمين )
    26- مد البدل *
    27- مراجعة المد 4 و نبذه عن مد التعظيم
    28- المد العارض للسكون ومد اللين *
    29- المد اللازم الحرفي
    30- فاصل فى الحروف المقطعة *
    31- المد اللازم الكلمى وتلخيص للمد *
    32- همزه الوصل والقطع واللام الشمسية والقمرية *
    33- مراجعة شاملة على الأحكام

    وبالنسبة للى درس تجويد قبل كده فإن شاء الله

    يتابع بردك معانا وهيلاقى في بعض النقاط اللى ربما تكون جديدة عليه أو على الأقل على سبيل المراجعة ...

    وأحب أشكر شكرخاص للى ساهموا فى هذا الموضوع بتصميم صورة أو إقتراح

    التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 15-10-2014, 12:22 AM.
    سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
    الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ



    تعليق


    • #3

      .. أولا : الحكم مكتوبا :


      مقدمة :

      التجويد : إعطاء الحرف حقه ومستحقه

      هكذا دوما تكون البداية فى كتب التجويد بتعريف التجويد ... ولكن يعنى إيه حقه ويعنى إيه مستحقه

      القرآن عبارة عن سور – آيات – كلمات – حتى نصل للوحدة البنائية للقرآن وهى الحرف

      وكل حرف من ال29 فى اللغة العربية ... ليه صفات معينه ... ولو إنت أجدت هذه الصفات يبقى إنت كده أجدت علم التجويد ... شفت الموضوع سهل إزاى !!!

      قلنا الدرس الأول هيكون اسمه صفات الحروف ... والحقيقة إن كل أحكام التجويد هى فى الأصل صفة للحرف فصفات الحروف قسمين :

      1- حق الحرف ( الصفات الأصلية ) : أى التى لا تنفك ( لاتنفصل ) عن الحرف – مش صعبة ولا حاجه يعنى إزاى ننطق الحرف لوحده من غير أى حاجه قبله ولا بعده مثلا تنطق ( ق) أو ( ج)... مخرج الحرف وإزاى تنطقه ...

      2- مستحق الحرف ( الصفات العارضة ) يعنى إيه عارضة ؟؟ يعنى اللى بتقابل الحرف لما يبقى وراه أو قبل منه حاجات تانية زى ... أو لما يبقى الحرف ساكن ودى بقى هى بقية أحكام التجويد زى الإظهار والإخفاء وغيرها من الأحكام

      عرفنا بقى يعنى إيه إن التجويد إعطاء الحرف حقه ومستحقه ... والكلام اللى فوق ده تفصيل للفهم يعنى مش مطلوب منك حاجه فيها ... لكننا بنفهم المعانى اللى مكتوبة علشان ميبقاش في حاجه غريبه علينا ...

      فدرس اليوم والدرس القادم هيكونوا عن مخارج الحروف ... والأحكام المرتبطة بيهم وإخترنا فقط التفخيم والترقيق ... والقلقلة .. لإن هما دول الأحكام اللى محتاجينهم فى البداية ... وفى أحكام تانية ممكن لمن يحب التوسع إنه يعرفها بعدين لكنه ممكن يقرأ قراءة صحيحه بنسبة كبيرة جدا دون معرفتها لإن أغلبها بيطلع بالفطرة بتاعتنا دون علم ( مثل الهمس والجهر وغيرهما )


      فارتقي
      لحفظ النشيد من هنا


      كتاب الله
      لحفظ النشيد من هنا كتاب الله


      التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 15-10-2014, 12:21 AM. سبب آخر: تعديل الروابط
      سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
      الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ



      تعليق


      • #4

        نبدأ الكلام عن التفخيم والترقيق...

        يعنى إيه حرف مفخم ويعنى إيه حرف مرقق ... الحرف المفخم يعنى تطلع الحرف طخين وطبعا الترقيق العكس يعنى تطلعه رفيع .... ماشى ... لكن إزاى أخرج الحرف طخين وإزاى أخرجه رفيع ؟.... هل مثلا أكل كويس قبل ما أنطق الحرف الطخين فيطخن بالأكل ..!!!... لأ طبعا ... لكن

        لإخراج الحرف المفخم .... كبر مساحة بقك من جوه ... خلى بالك مقلتلكش كبر مساحه بقك كله علشان متفتحش سنانك كمان وتخرجلى الحروف داخله فى بعض لأ ... فقط تجويف بقك بتنزل لسانك لتحت وتفتح بقك فتحة بسيطه تلاقى الحرف طلع مفخم ....

        طيب المرقق ... أطلعه إزاى ... هقلك... وإنت بتطلع الحرف المرقق ... فقط ابتسم وإنت بتطلع هتلاقى بقك صغر عارف كلمة ارتسمت البسمة على شفتيه ... أهى دى الحركة اللى تعملها وإنت بتطلع الحرف المرقق ....

        خلى بالك ... ممكن يكون الكلام كتير لكنى بحاول أوصلك الصوت والصورة بالكلام ... وإن شاء الله سماع درس الشيخ أحمد عامر بيوضح المسالة دى .... الشيخ أحمد حط إيده على موضوع الداء بالظبط ... وهو إحنا فى العاده ممكن بسهولة جدا نتعلم نطق الحروف وممكن فينا كتير بينطقوا الحرف لوحده صح ... لكن لما بنيجى نقرأ كلمه فيها حرف مفخم ورى حرف مرقق بنلاقى كله دخل فى بعضه يا إما هنرقق كله أو هنفخم كله ...

        طب والحل إيه ... الحل إنك تعرف النطق الصحيح للحرف ... وتبدأ تدرب نفسك إنك هتقسم الكلمات اللى فيها تداخل بين الحروف المفخمة والمرققة وتنطقها حرف حرف الأول وبعدين تجمعها بنطق صحيح

        خلاص .... بس أنا لسه معرفتش الحروف المفخمة لغاية دلوقتى ...

        منا جايلك فى الكلام أهو ... لو صبر القاتل على المقتول .... الحروف المفخمة علماء التجويد جمعوها فى كلمة ...

        خُصَ ضَغطِ قِظ

        7 حروف مفخمة دائما

        والباقى طبعا مرقق دائما .... عدا حرفين

        اللى هما اللام والراء

        وهنكلم غدا إن شاء الله عن اللام والراء خلينا نركز دلوقتى على إن فى سبع حروف مفخمه والباقى مرقق واللام والراء على جنب دلوقتى ...



        هنتجول الآن جولة مع الحروف ونقول ملاحظات على الحروف إن وجدت :


        1- همزة : أول حرف همزة وليس ألف ....رسمها ( ء ) وهى نوعان همزة وصل وهمزة قطع ... وده درس كامل لوحده إن شاء الله .... وهى مرققة

        2- الألف : ليس له مخرج ___ انطق( قال ): هل لاحظت أن الأف تخرج تابعه لما قبلها ــــ فهى تتبع ما قبلها فى التفخيم والترقيق .... لاحظ الفرق بين الألف فى – الضالين ... والألف فى ماء

        3- الباء : وهى مرققة ... تذكر الإبتسام عند نطق الحرف المرقق.... رسمها ( ب )

        4- التاء : مرققة أيضا ... رسمها ( ت)

        5- الثاء : مرققة أيضا ... رسمها ( ثاء ) خلى بالك من إنك لازم تطلع لسانك فيها هى وال ذ وال ظ

        6- الجيم : مرققة ... ورسمها ( ج ) وخلى بالك من إنها تكون معطشة فكل الجيمات فى القرآن معطشة ... ( هل تواجه مشكله فى نطق الحرف الجيم كما تسمعه من كبار المشايخ ... إذا عليك بالتالى ... ضع لسانك على مخرج الدال يعنى قول ... أد ... واقف على الدال وقول جيم معطشة هتلقى خرجت جيم مظبوطه مش معنى كده إنها فيها دال ... لكن هى مخرجها ورى الدال على طول فقربها لسانك من مخرج الدال وعطشها لتخرج جيما صحيحه إن شاء الله )

        7- الحاء : مرققة ... رسمها ( ح ) لاحظ الفرق بين نطقك للحاء في أصحاب – والحاء فى حامد !!!!!

        8- الخاء : مفخمة ... رسمها ( خ ) لاحظ خروج صوت مميز وهو صوت شخير ( ماليش دعوه هو مالوش إسم تانى ) مع الخاء دائما ... مثال ... انطق بنفسك كلمة أخ

        9- الدال : مرققه ... رسمها ( د )

        10- الذال : مرققة ... رسمها (ذ) ولاحظ خروج اللسان فيها كما فى ال ث –و- ظ

        11- الراء : لها حالات تفخم فيها وحالات ترقق فيها .... رسمها (ر ) واحذر من تكرار الراء ... يعنى الراء حرف قابل للتكرار فممكن تنطقه كده ...ارررررر ... وده خطأ ولكن ينطق ار مع إيقاف اللسان على المخرج أى لايكرر

        12- الزاى : حرف مرقق ... رسمها (ز ) لاحظ لا نخرج اللسان فيها ...

        13- السين : جرف مرقق ... رسمها ( س )

        14- الشين : حرف مرقق .... رسمها ( ش ) ..

        15- الصاد : حرف مفخم : ... رسمها ( ص )

        16- الضاد : حرف مفخم ... رسمها ( ض ) لاحظ الفرق بينها وبين الدال

        17- الطاء : حرف مفخم ...رسمها ( ط )

        18- الظاء : حرف مفخم ....رسمها ( ظ )

        19- العين : حرف مرقق ... رسمها ( ع )

        20- الغين : حرف مفخم ... رسمها ( غ )

        21- الفاء : حرف مرقق .... رسمها ( ف )

        22- القاف : حرف مفخم .... رسمها ( ق ) لاحظ الحرف المفخم يأخذ أقل درجات التفخيم إن جاء مكسورا ..

        23- الكاف : حرف مرقق ... رسمها (ك ) لاحظ الفارق الكبير بينها وبين القاف

        24- اللام : حرف مرقق ويفخم أحيانا فى لفظ الجلالة فقط : رسمها ( ل )

        25- الميم : حرف مرقق ... رسمها ( م ) حرف غنه .... يعنى إيه .... هنعرف قريبا إن شاء الله

        26- النون : حرف مرقق .... رسمها ( ن ) حرف غنة أيضا

        27- الهاء : حرف مرقق ... رسمها ( هـ)

        28- الواو : حرف مرقق .... رسمها ( و ) استمع من الشيخ أحمد إلى نطقها الصحيح لإن 90% بينطقوها غلط ...

        29- الياء : حرف مرقق .... رسمها ( ي )



        ثانيا الحكم فى صور ....




        الصورة الأولى توضح أماكن خروج هذه الحروف



        الصور مخارج الحروف من اللسان ... يعنى شكلك بيأخد الوضع ده عند نطق الحرف












        الصورة القادمة توضح حكم التفخيم والترقيق





        ثالثا الحكم فى ملف صوتى للشيخ احمد عامر :

        للتحميل من هنا
        http://media.islamway.com/lessons/amer//01a.rm

        http://media.islamway.com/lessons/amer//01b.rm


        للإستماع من هنا

        http://www.islamway.com/?iw_s=Lesson&i...mp;series_id=10



        رابعا : الحكم فى ملف فيديو للدكتور أيمن سويد :



        الملف الثامن والخمسون

        مخارج الحروف

        http://ia301124.us.archive.org/0/items/c123z/a58.wmv

        الحجم 5.7 ميجا

        الملف الثامن والسـتون

        الاستعلاء والاستفال )يعنى التفخيم والترقيق ) درس مميز

        http://ia301124.us.archive.org/0/items/c123z/a68.wmv

        الحجم 10.3

        -----------------

        وهناك ملفات أخرى منصحش بتحميلها إلا لمن يحب الإستزاده


        الملف التاسع والخمسون

        مخارج اللسان

        http://ia301124.us.archive.org/0/items/c123z/a59.wmv
        -----------------

        الملف السـتون

        مخارج اللسان ( 2)

        http://ia301124.us.archive.org/0/items/c123z/a60.wmv
        -----------------

        الملف الحادي والسـتون

        مخرج الجوف

        http://ia301124.us.archive.org/0/items/c123z/a61.wmv

        -----------------

        الملف الثاني والسـتون

        مخرج الحروف ق &ك &ج & ى & ش

        http://ia301124.us.archive.org/0/items/c123z/a62.wmv

        -----------------

        الملف الثالث والسـتون

        مخرج الحروف ط د ت ز س ص ظ ث

        http://ia301124.us.archive.org/0/items/c123z/a63.wmv
        -----------------

        الملف الرابع والسـتون

        مخرج الضاد واللام

        http://ia301124.us.archive.org/0/items/c123z/a64.wmv

        -----------------

        الملف الخامس والسـتون

        مخرجا النون والراء

        http://ia301124.us.archive.org/0/items/c123z/a65.wmv
        -----------------


        كده انتهينا من أول درس من دروس التجويد :::

        ممكن كلام النهاردة كان كتير لكن معظمه كان كلام سهل وبسيط جدا وكنا بنتعرف مع بعض على الحروف يعنى فقط

        ونأتى للسؤال وهو ....

        اخرج من هذه الآية الحروف المفخمة والمرققة ...

        {وَعِندَهُمْ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ أَتْرَابٌ }ص52

        مثال تطبيقى ... الواو : حرف مرقق ....

        أوضح تانى إن الإجابات ترسل على الرسائل الخاصة وليست على الموضوع .... والدرجات بتحسب بنصف درجة لكل حكم صحيح

        بالتوفيق إن شاء الله ...


        التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 15-10-2014, 12:51 AM.
        سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
        الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ



        تعليق


        • #5

          المفروض إننا النهاردة نتكلم عن فضل القرآن .... والواحد مش عارف يتكلم عن أية ولا إيه .... هل نتكلم بالاحاديث ولا بالآيات ... ولا نتكلم بالمعانى اللى بنحسها بالقرأن ولا إزاى القرآن بيغير فى حياتنا ...

          إنت حاسس بجد إن القرآن ده كلام الله سبحانه وتعالى ... عايزك تعيش المعنى ده .... وياحسرتك لو إنت عارف إنه كلام الله وإنت مش عارف تقرأه كويس ... وياقدرك عند ربنا لما تكون من المجيدين لقرأة كتابة

          نشوف أول حديث كده : عن عقبة بن عامر:
          أيكم يحب أن يغدو كل يوم إلى بطحان أو إلى العقيق فيأتي منه بناقتين كوماوين زهراوين في غير إثم ولا قطع رحم فلأن يغدو أحدكم إلى المسجد فيتعلم أو يقرأ آيتين من كتاب الله خير له من ناقتين وثلاث خير له من ثلاث وأربع خير له من أربع ومن أعدادهن من الإبل .
          رواه مسلم ...

          يعنى تعلم أربع أيت خير من التبرع بأربع أبل ومش أى أبل لا ... مالها حلال و نوعها جيد

          فما بالك بتعلم القرآن كله وتعلم قراءته !!!!

          نشوف حديث تانى : الحديث ده رسالة لكل أب ... ساعد ابنك على تعلم القرآن وحفظه ولا تحرم نفسك إنت كمان الأجر :

          ( حسن لغيره ) وعن بريدة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من قرأ القرآن وتعلم وعمل به ألبس والداه يوم القيامة تاجا من نور ضوؤه مثل ضوء الشمس ويكسى والداه حلتين لا يقوم لهما الدنيا فيقولان بم كسينا هذا فيقال بأخذ ولدكما القرآن رواه الحاكم وقال صحيح على شرط مسلم

          الحديث حسن بالرواية دي وله رواية أخرى ضعيفه للأمانه ... واخرجه الالبانى فى صحيح الترغيب والترهيب

          نشوف حديث تالت نختم بيه مقدمة النهاردة ...
          عن عمر: (إن الله تعالى يرفع بهذا الكتاب أقواما ويضع به آخرين )
          رواه مسلم

          الله ارفع قدرنا عندك بالقرآن ... اللهم آمين ... اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا

          باقى الحكم الاول بعد لحظات إن شاء الله
          التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 15-10-2014, 12:58 AM.
          سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
          الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ



          تعليق


          • #6

            توقفنا إمبارح عند نقطة إن الحروف المفخمه دائما سبعة ... خض ضغط قظ ... وفى 2 حرفين بيرققوا أحيانا ويفخموا أحيانا وهما اللام والراء وقلنا هنتكلم عنهم النهاردة وباقى الحروف مرققة دائما ..
            بص ياسيدى .... اللام بتبقى مرققه على طول إلا لو جت فى لفظ الجلالة ممكن تفخم ...

            لو لفظ الجلالة ( الله ) جاء قبله مفتوح أو مضموم تفخم

            ولو جاء قبلها مكسور ترقق

            مثال لو سمحت :

            حاضرين ..... مثال للتفخيم :

            أول مثال للام لفظ الجلالة المرققة ... {بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ }الفاتحة1

            ليه ... لإن قبلها الميم مكسورة واخد بالك ..

            طيب مثال ليها وهى مفخمه ... {خَتَمَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِيمٌ }البقرة7

            ليه لإن قبلها الميم مفتوحة ... ملاحظ الفرق فى النطق للفظ الجلالة فى الآيتين

            طيب عندك مثال لو قبلها مضموم

            إن شاء الله .... المثال أهو .. {فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ }البقرة10

            قبلها الميم مضمومه تبقى لام لفظ الجلالة مفخمه


            ------- طيب الراء قلت إنها بتيجى مفخمه طيب إمتى ....

            طبعا الراء فيها تفصيل كبير شوية لكن فى مرحلتنا دى هقلك موجز للراء وزية زي اللام تقريبا

            لو الراء مفتوحة أو مضمومه .... تفخم ...... ولو الراء هى مكسورة ترقق
            وكمان

            ولو هى ساكنة وقبلها مفتوح أو مضموم ... تفخم .........أو ساكنة وقبلها مكسور ..... ترقق .....

            الأمثلة :

            {اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ }الفاتحة6------- الصِّرَاطَ مفخمة ليه ... علشان مفتوحة

            {خَتَمَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِيمٌ }البقرة7----- أَبْصَارِهِمْ --مرققة ليه علشان مكسوره

            {وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ }البقرة11-------- الأَرْضِ مفخمه --- ليه ساكنة وقبلها مفتوح

            {أُوْلَئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَاماً }الفرقان75----------- الْغُرْفَةَ ---- مفخمة ... ليه ساكنة وقبلها مضموم

            والحكم يبان لنا بالصور مفصل شوية .... للى يحب يستزيد ...










            واللى ما سمعش ملف الشيخ أحمد عامر ( مخارج الحروف ) يسمعه دلوقتى يا جماعة .... هتسهل عليه كتير جدا جدا ....

            رابط أخر للتحميل بحجم أصغر




            ملفات الفيديو ...

            حكم الراء

            http://ia301124.us.archive.org/0/items/c123z/a106.wmv



            وبكده يبقى تممنا أول درس بفضل الله ... واللى هو أطول درس على الإطلاق تقريبا .... لكن البداية بيه مهمه جدا ...لإن القراءة لاتستقيم دون إجاده الحروف .... اللى بوظها عندنا الكلام العامى وعدم التربية على اللغة الفصحى ....

            بكره إن شاء الله نلتقى مع أصغر الأحكام على الإطلاق وأسهلها وهو حكم القلقلة ...

            ما هى القلقلة ..... ما حروفها .... هل ليها أنواع ....؟؟؟
            التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 29-10-2014, 12:34 AM. سبب آخر: حذف رابط لا يعمل
            سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
            الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ



            تعليق


            • #7



              اللى جاوبوا وصلهم درجاتهم و مراكزهم

              واللى مجاوبش يبدأ من سؤال النهاردة إن شاء الله

              وده الجواب الصحيحإن شاء الله :

              وَعِندَهُمْ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ أَتْرَابٌ


              وَعِندَهُمْ
              و : مرققة
              ع : مرققهة
              ن : مرققة
              د : مرققة
              هـ : مرققه
              م : مرققة

              قَاصِرَاتُ
              ق : مفخم
              ا : مفخم
              ص : مفخم
              ر : مفخم
              ا : مفخم
              ت : مرققة

              الطَّرْفِ
              ا : مرققة
              ل :مرققه
              ط : مفخمة
              ر : مفخمة
              ف : مرققة

              أَتْرَابٌ
              ء : مرققة
              ت : مرققة
              ر : مفخمة
              ا : مفخمة
              ب : مرققة

              الدرجة الكلية : 22



              الحكم الجديد بعد لحظات إن شاء الله
              التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 15-10-2014, 01:02 AM.
              سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
              الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ



              تعليق


              • #8

                حكم القلقلة :


                القلقة من أسهل أحكام التجويد على الإطلاق ... فنعتبرها تعويض عن طول الحكم السابق
                فما هى حروف القلقة وحكمها وليه كتب العلماء هذا الحكم فى كتب التجويد هذا ما سنجيب عنه بإذن الله في هذا الدرس

                حروف القلقلة : جمعها العلماء فى ( قطب جد )

                وهى خمس حروف القاف والطاء والباء والجيم والدال
                ولكن هناك شرط آخر وهو أن تأتى هذه الحروف ساكنه
                فلابد حتى يكون الحرف مقلقلا أن يكون ساكنا ...

                لماذا حكم القلقلة : هذه الحروف الخمسه إذا جاءت ساكنة لن تظهر للسامع بمعنى أنه يصعب الوقوف على مخرجها وهى ساكنه فى أثناء التلاوة ... وكذلك هتكون هناك صعوبه شديده فى إخراج هذه الحروف ساكنة ...
                فما الحل ؟ ... كان العرب يقلقلون هذه الحروف ...
                ما هى القلقلة : هى اضطراب فى مخرج الحرف ...

                كيفية نطق الحروف المقلقة يجب الرجوع فيها للأشرطة السماعية أو الفيديو

                لكن للتسهيل هى بتبقى فى شئ مابين الهمزة والهاء بعد الحرف مثل مثلا جأ ... لا تنطق همزة ولكن ده تسهيل فقط
                فى طريقة ثانية أيضا هتوصل المعنى وهى إنطق كده (أب )أو( أط )أو(أق ) أو باقى الحروف المقلقلة وطبعا بتسكن فى وقفك عليها

                هتلاحظ إنك فى المعتاد نطقك هذه الحروف بيبقى بالقفل ... يعنى إيه يعنى أب بتقفل فيها الشفه على بعضها وكذلك فى الطاء والقاف بتقفل اللسان على سقف الفم ... العكس بقى هو اللى بيحصل ... لما بتلمس مخرج الحرف بتفتح بدل ما تقفل ... بدل ما هتقول أب هتقول شئ قريب من أبا ... مش ألف ألف ولكن شبيها منه ... طبعا أنا بحاول أوصلك الحكم بالكلام وده صعب جدا لإن دى لازم تتسمع لذا أنصح الجميع بتحميل دروس الدكتور أيمن سويد والشيخ أحمد عامر لإكتمال الفائدة ... وخلى بالك بالتباعد بين طرفى عضو النطق حالة سكون هذه الحروف بدون إضافة ضمه بضم الشفة أو فتحة بفتح الفك أو كسرة بإنخفاض للفك السفلي ...
                ولهذا تكون القلقلة مائلة للفتح على الراجح من أقوال العلماء ....وهيوضحلك كل شئ فى السماع إن شاء الله

                ملحوظه يكون فوق حرف القلقلة فى وسط الكلمة سكون على شكل رأس حاء

                أخيرا هل للقلقلة أنواع :

                نعم , هناك نوعان للقلقلة وهما :
                قلقلة كبرى : أذا جاءت هذه الحروف فى آخر الكلام ( بمعنى أنك ستقف عليها ) مثل قل هو الله أحد ( فى الدال )
                قلقلة صغرى : إذا جاءت فى وسط الكلام ( أى أنك لن تقف عليها ) مثل أبصارهم ( فى الباء )



                الملفات الصوتية للشيخ أحمد عامر :
                بالأسلوب المميز لفضيلة الشيخ نتعرف من خلال هذه المادة على أحكام القلقلة: معناها لغة واصطلاحا ـ أقوى الحروف في القلقلة وأوسطها وأدناها ـ ما يقوي القلقلة من الأسباب وما يضعفها ـ بعض المحاذير التي ينبغي مراعاتها حتى لا يؤدي ذلك إلى اللحن والآيات من 111 إلي 118 من سورة البقرة تمثل تطبيقا عمليا لأحكام التلاوة السابق شرحها
                رابط التحميل المباشر للملف :
                هنــــــا

                الملفات الفيديو : للدكتور أيمن سويد :

                القلقلة
                ( يوضح فيها كيفية إخراج حروف القلقلة و لماذا قلقلت هذه الحروف )
                http://ia301124.us.archive.org/0/items/c123z/a88.wmv
                ----------------
                حروف القلقلة

                http://ia301124.us.archive.org/0/items/c123z/a90.wmv

                -----------------

                أخطاء تقع عند نطق القلقلة

                http://ia301124.us.archive.org/0/items/c123z/a91.wmv

                -----------------


                الحكم بالصور :

                العمود شامل لكل صفات الحروف إنت فقط اهتم بالعمود رقم 17 مالكش دعوة بالباقى






                السؤال الثاني : إجابة الأسئلة هى السبيل الوحيد لمعرفة مستواك ... ومقدار فهمك للأحكام ... ومش مشكلة لما نغلط لكن نتعلم بعد كده ...
                اخرج الحروف المفخمة فقط ( السبعة + اللام والراء أن جاءا مفخمان ) وحروف القلقلة مع بيان النوع :
                الآية الأولى : {اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ }العلق1
                مثال تطبيقي :
                اقْرَأْ: القاف حرف مفخم , حرف قلقله صغرى
                والراء : مفخمه لأنها مفتوحه
                الآية الثانية : {فَلَا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ }الحاقة38
                الآية الثالثة : {إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ }البروج13
                الآية الرابعة : {يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ }الفجر27

                تذكر ان الحروف الخمسة تقلقل إذا جاءت ساكنة سواء فى وسط الكلمه أو عند الوقف عليها

                بالتوفيق للجميع إن شاء الله ...
                التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 29-10-2014, 12:54 AM. سبب آخر: تجديد رابط وصورة
                سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
                الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ



                تعليق


                • #9

                  اتفقنا اليوم إن شاء الله إننا هنتكلم عن أحكام الإستعاذه والبسملة

                  هل ليها حكم ... ولا بنقولها عادى ومتى نقولها ... وهل هى أيه فى كل سورة ام لا هذا ما سنجيب عنه فى هذا الدرس إن شاء الله نبدأ بكلام نظرى سهل وبسيط :

                  الإستعاذه:

                  قال الله تعالى
                  (فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ)
                  (النحل:98)

                  معناها :
                  أنك بتستعين بالله وتلجأ إليه على الشيطان ليكفيك شره
                  والإستعاذه والإستعانه من العبادات التى لاتصرف إلا لله وحده خصوصا فيما لايقدر على فعله بشر إلا الله كصرف الشياطين مثلا

                  والحقيقة فى بحث جميل فى معنى الإستعاذه وجدته فى اثناء بحثى : اقتبست لكم منه هذه الكلمات :

                  ((أَنَّ اللَّه تَعَالَى يَأْمُر بِمُصَانَعَةِ الْعَدُوّ الْإِنْسِيّ وَالْإِحْسَان ِلَيْهِ لِيَرُدّهُ عَنْهُ إلى طَبْعه الطَّيِّب الْأَصْل إِلَى الْمُوَالَاة وَالْمُصَافَاة.

                  وَيَأْمُر بِالِاسْتِعَاذَةِ بِهِ مِنْ الْعَدُوّ الشَّيْطَانِيّ لَا مَحَالَة إِذْ لَا يَقْبَل مُصَانَعَة وَلَا إِحْسَانًا وَلَا يَبْتَغِي غَيْر هَلَاك اِبْن آدَم لِشِدَّةِ الْعَدَاوَة بَيْنه وَبَيْن أَبِيهِ آدَم مِنْ قَبْل كَمَا قَالَ تَعَالَى : ( يَا بَنِي آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ)(الأعراف)))

                  واقتبست منها أيضا...
                  الفرق بينها وبين اللياذة
                  [quote](((وَالْعِيَاذَةُ تَكُون لِدَفْعِ الشَّرّ وَاللِّيَاذ يَكُون لِطَلَبِ جَلْب الْخَيْر كَمَا قَالَهُ الْمُتَنَبِّي :
                  يَــا مَــنْ أَلُوذ بِهِ فِيمَا أُؤَمِّلهُ وَمــَنْ أَعُوذ بِهِ مِمَّنْ أُحَاذِرهُ
                  لَا يَجْبُر النَّاس عَظْمًا أَنْتَ كَاسِره وَلَا يَهِيضُونَ عَظْمًا أَنْتَ جَابِره)))

                  وهذا هو رابط البحث لمن يحب أن يستزيد فى معنى وحكم الإستعاذه وهو مقال رائع بالفعل

                  حكمها

                  حكمها مستحبة عند بدء القراءة

                  وتسر القراءة بها إلا أن تكون تقرأ فى جماعة من الناس وأنت البادئ بالقراءة أو أنك تقرأ على غيرك أما إن كنت وحدك فلا داعى للجهر

                  صيغتها

                  أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
                  وتوجد زياده أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم من همزه ونفخه ونفثه



                  البسمله

                  صيغتها

                  بسم الله الرحمن الرحيم

                  حكمها

                  و هى آية من سوره الفاتحة و يسر بها فى الصلاة

                  أية فى سورة النمل بالإتفاق
                  وتقرا فى أول كل سورة عدا التوبة ( سورة براءة )
                  ويوجد خلاف قوى هل هي أية فى أول الفاتحة أو ليست بأية
                  والراجح أنها أيه إن شاء الله
                  وهل يجهر بالبسمله فى الصلاه الجهرية؟
                  الراجح أيضا أنه لايجهر بالبسملة فى الصلاة ... والله أعلم

                  قراءة الإستعاذه والبسملة :

                  إما بوصل الإستعاذه مع البسملة مع بداية القراءه وصل الجميع
                  أو بفصل الإستعاذه ووصل البسملة وبداية القراءه
                  أو بفصل الجميع الإستعاذه عن البسملة عن القراءة
                  أو بوصل الإستعاذه والبسمله وفصل القراءة

                  والفصل بمعنى الوقف أى أخذ النفس وهذا مبحثنا غدا فى أحكام الوقف والإبتداء إن شاء الله

                  عرف سيدنا على الترتيل للقرأن بأنه تجويد الحروف ومعرفة الوقوف

                  فجعل معرفة الوقف نصف الترتيل

                  فهو مبحث هام جدا ومع ذلك هو سهل ويسير إن شاء الله فانتظرونا غدا إن شاء الله ...



                  الملفات الصوتية :

                  فى هذه الجزئية لم أجد ملف منفصل للشيخ أحمد عامر
                  وفى ملفات أخرى عبارة عن جد بيعلم حفيدته
                  والملف يحتوى على اللحن والإستعاذه والبسمله
                  واللحن هو الخطأ وله أنواع وضحها فى الملف وهو عبارة عن فلاش صوتى
                  وفى كلمه الاستعاذه مثلا بالضغط عليها مرتين يظهر لك حكم الإستعاذه مكتوبا


                  التحميل

                  الملفات المرئية :
                  على فكرة ياجماعة الملفات دى صغيره جدا وقتها تقريبا من 5 إلى 10 دقائق يبعنى مش هتأخد منك وقت كبير فى السماع فلا تحرم نفسك من الإستفاده بها

                  التعوذ والبسملة

                  http://ia310134.us.archive.org/2/items/b123z/A33.wmv

                  --------------


                  حكم الاستعاذة والبسملة

                  http://ia310134.us.archive.org/2/items/b123z/A34.wmv



                  الملفات المصورة :












                  إجابات السؤال الثانى أخر موعد لإستلامها قبل المغرب غدا إن شاء الله
                  وبالتوفيق للجميع
                  التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 29-10-2014, 01:33 AM. سبب آخر: تجديد رابط وصور
                  سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
                  الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ



                  تعليق


                  • #10
                    :LLL:

                    الوقف والإبتداء

                    قواعد عامه ...
                    1- فى القراءة للمصحف دوما نبدأ بتحريك الحرف ( يعنى لو حرف متحرك هنبدأ بالحركه اللى عليه ولو ساكن مثل همزة الوصل هنحركه وده مبحث قادم إن شاء الله )
                    2- وفى قراءة المصحف دوما نقف على سكون فإن كان الحرف الذي سنقف عليه متحركا نسكنه وإن كان له احكام فى حالة تسكينه يأخذها مثل ( القلقلة كما وضحنا سابقا والمد العارض للسكون وده مبحث قادم أيضا )
                    3- يمكن الوقوف على أى مكان أثناء القراءة لإنقطاع النفس أو غيره ( مع الحرص على عدم الوقوف على علامة الوقف الممنوع كما سنوضح بعد قليل ) ولكن لاتبدأ إلا بمعنى مفهوم للسامع حتى وإن كنت تقرأ وحدك لإن ده من أداب قراءة كتاب الله ... هل المقدار اللى هبدأ به ده مثلا كلمة أو كلمتين قبل موضع التوقف ... لأ ... ممكن كلمة ممكن أكتر لكن المهم أن يكون المعنى مكتملا
                    الوقف هو : قطع الصوت على آخر الكلمة مع آخذ نفس بنية استكمال القراءة
                    القطع هو : السكوت عن القراءة بقصد الإنتهاء ولايكون إلا على نهاية الآية

                    علماء التجويد وضعوا علامات سموها علامات الوقف وضعوا فيها العلامات دى على أساس فهمهم لمعنى القرآن بحيث إن فى أماكن ممكن تقف عليها وأماكن مينفعش تقف عليها زى مثلا إشارات المرور فى الشارع وبالتالى ينبغى على القارئ إنه يتعرف علي هذه العلامات أثناء تلاوته لكتاب الله عز وجل – وقد تختلف هذه العلامات من مصحف لآخر بحسب اللجنة التى اجتمعت لكتابة المصحف ولكن اختلافات طفيفة ..

                    وفيما يلى تفصيل لهذه العلامات وهى موجوده فى آخر المصحف المدنى وجميع المصاحف تقريبا :

                    أولا : علامة ( لا ) ومعناها لاتقف ... أى ممنوع الوقوف هنا لان المعنى لم يكتمل وتأتى( لا )فى موضوعين ... الأول فى وسط الآية ومعناها لاتقف هنا والثانى فى أخر الأية أى بين أيتين وليس معناها هنا أنك تصل الأيتين معا ولكن معناها أنك لا تتوقف عن القراءة تماما ولكن أكمل وأقرا الأية القادمة أى دون قطع

                    ثانيا : علامة ( مـ ) ميم صغيرة على السطر وتوجد ميم أخرى ( ميم الإقلاب ) تكون طرفها نازل لتحت ... عموما هذه الميم إشارة تقول لك ... ممنوع الوصل ... أى لازم تقف هنا ... وهى قليلة فى القرآن وتأتى فى مواضع لو أنك وصلت فيها لأفسدت معنى الآية تمام

                    ثالثا : علامة ( ج) أى الوقف متساوى الطرفين ... يعنى تقف أو تصل كما تشاء

                    رابعا: علامة ( صلى ) أى جواز الوقف مع كون الوصل أولى لذلك كانت (صلى – الوصل أولى )

                    خامسا : علامة ( قلي) أى جواز الوصل مع كون الوقف أولى ( قلى – الوقف أولى )

                    سادسا : علامة ( .: .: ) علامة تعانق الوقف ... بمعنى لو وقفت على أحد العلامتين فلا تقف على الأخرى والعكس ... و هى لاتوجب عليك الوقف فى احد الموضعين فيمكنك ألا تقف على أى منهما ولكن لو وقفت على أحدهما فلاتقف على الأخرى

                    سابعا : علامة ( س) هى علامة السكت والسكت هو قطع الصوت على آخر الكلمة من غير تنفس ويكون زمنها حركتين وسنأتى على تعريف الحركة فى الدرس القادم إن شاء الله

                    وهو بعنوان الميم والنون المشدتين

                    تعلمنا بفضل الله معنى التجويد وحروف القرأن والتفخيم والترقيق والقلقلة و كذلك علامات الوقف والإبتداء
                    انصح الجميع بتطبيق ما تم أخذه من أحكام فهو وإن كان الاحكام فيه قليلة وسهله إلا أن إجادتها تؤثر جدا فى إجادة تلاوة كتاب الله جل وعلى ...


                    الحكم بالصوت :
                    الوقف والإبتداء

                    الحكم مرئيا :
                    علم الأبتداء

                    http://ia310134.us.archive.org/2/items/b123z/a36.wmv

                    أنواع الوقف

                    http://ia310134.us.archive.org/2/items/b123z/a37.wmv

                    الوقف والابتداء

                    http://ia310134.us.archive.org/2/items/b123z/a38.wmv

                    تابع الوقف والابتداء

                    http://ia310134.us.archive.org/2/items/b123z/a39.wmv

                    بعض حالات الوقف والابتداء

                    http://ia310134.us.archive.org/2/items/b123z/a40.wmv

                    الفرق بين الوقف والقطع والسكت

                    http://ia310134.us.archive.org/2/items/b123z/a41.wmv

                    السكت

                    http://ia310134.us.archive.org/2/items/b123z/a42.wmv

                    تابع السكت

                    http://ia310134.us.archive.org/2/items/b123z/a43.wmv


                    السكتات

                    http://ia310134.us.archive.org/2/items/b123z/a44.wmv

                    اوتعريف ( صلي _ قلي )

                    http://ia310134.us.archive.org/2/items/b123z/a45.wmv

                    تعريف ( وضع ميم صغيرة )

                    http://ia310134.us.archive.org/2/items/b123z/a46.wmv
                    -----------------


                    الحكم بالصور :
                    وفى الصور إضافه على ما قلنا بتقسيم أنواع الوقف .. و الكلام ده للفهم ... يعنى مش مطلوب حفظه لكن فهمه مهم ..











                    السؤال الثالث :
                    التطبيق : من الصفحة الخامسة من المصحف المدنى من الآية 25 إلى 29

                    وَبَشِّرِ الَّذِين آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُواْ هَـذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهاً وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ{25} إِنَّ اللَّهَ لاَ يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلاً مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُواْ فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُواْ فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَـذَا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَيَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِينَ{26} الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُولَـئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ{27} كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتاً فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ{28} هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ{29}
                    المطلوب :
                    من الآية 25 إخراج أحكام القلقلة والحروف المفخمة
                    ومن كل الصفحة إخراج علامات الوقف وذكر معنى هذه العلامة كما فهمته فى هذا الدرس ...

                    مثال تطبيقي :
                    الأنهار .. بعدها علامة صلى معناها جواز الوقف مع كون الوصل أولى

                    بالتوفيق للجميع إن شاء الله

                    التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 29-10-2014, 01:59 AM.
                    سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
                    الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ



                    تعليق


                    • #11

                      1 - اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

                      اقْرَأْ :
                      التفخيم : ق , ر
                      قلقلة : ق : صغرى
                      -----------------------------------------------

                      بِاسْمِ

                      تفخيم و تفخيم : --------

                      -----------------------------------------------

                      رَبِّكَ

                      تفخيم : ر

                      قلقلة : -------

                      --------------------------------------------------------

                      الَّذِي

                      تفخيم وقلقلة : ------


                      --------------------------------------------------------

                      خَلَقَ

                      تفخيم : خ – ق

                      قلقلة : ق : كبرى (( فى حالة الوقف وأى حرف من حروف القلقلة فى حالة الوقف عليه يكتسب سكونا عارضا لإننا بنقف على سكون كما وضحنا من قبل ))


                      -----------------------------------------------------

                      2 - فَلَا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ

                      فَلَا

                      تفخيم والقلقلة : ------

                      ----------------------------------------------------

                      أُقْسِمُ

                      تفخيم : ق

                      قلقلة : ق : صغرى

                      ---------------------------------------------------

                      بِمَا

                      تفخيم وقلقلة : ----------

                      ---------------------------------------------------

                      تُبْصِرُونَ

                      تفخيم : ص , ر , و ¬ مد عارض للسكون يتبع ماقبله : مفخم

                      قلقلة : ب : صغرى

                      --------------------------------------------------------


                      3 - إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ

                      إِنَّهُ, هُوَ : تفخيم وقلقلة : --------

                      -----------------------------------------------------

                      يُبْدِئُ

                      تفخيم : ----------

                      قلقلة : ب : صغرى

                      ---------------------------------------------------

                      وَيُعِيدُ

                      تفخيم : ----------

                      قلقلة : د : في الوقف : كبرى

                      ---------------------------------------------------

                      يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ

                      يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ: تفخيم وترقيق : ---------

                      الْمُطْمَئِنَّةُ : تفخيم : ط

                      قلقلة : ط : صغرى


                      ----------------------

                      الدرجة على السؤال الثاني

                      16*1/2 = 8

                      وكله وصله درجاته وترتيبه بفضل الله

                      التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 03-11-2014, 11:05 PM.
                      سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
                      الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ



                      تعليق


                      • #12



                        أحكام النون و الميم المشددتين

                        الحرف المشدد

                        مكون من حرفين الأول ساكن و الثانى متحرك وعلامته فى المصحف ( ّ ) فوق الحرف

                        الميم والنون يسميان حروف الغنه

                        فما هى الغنه : الغنه هى صوت لذيذ يخرج من الخيشوم ( أعلى الأنف من الداخل ) مركبة فى جسم الميم والنون

                        مقدار الغنه يعنى بنغن كام حركه ... حركتين

                        يعنى إيه حركه : الحركة هى مقدار بسط الإصبع أو ثنيه بسرعه ليست بالسريعه ولا بالمتأنية

                        ركز فى السطر اللى جاى ده

                        قبل كده قلنا إن المد بيتبع ما قبله فى التفخيم والترقيق

                        العكس بقى فى الغنة بتتبع ما بعدها فى التفخيم والترقيق

                        آخر نقطه فى الغنه الغنه ثابته وقفا ووصلا

                        يعنى لو هنقف على ميم أو نون مشدده ... بنغنها أيضا

                        لكن لا نبدأ بغنه

                        لماذا ...

                        وده جزء متقدم شوية للفهم

                        لإن الحرف المشدد حرفين واحد ساكن والتانى متحرك

                        والغنه مع الحرف الساكن

                        فعند الوقف نخرج الغنه لإننا وقفنا على الساكن

                        أما فى حالة البدء فبدأنا بالمتحرك فلا نغن


                        أمثلة

                        ميم مشددة

                        عمّ يتساءلون
                        إن هذه أمّتكم أمّة واحدة
                        فأغرقناهم فى اليمّ

                        نون مشددة

                        فى جنّات يتساءلون
                        أمنّا بالله و باليوم الآخر
                        و قرن فى بيوتكنّ




                        الحكم بالفيديو :

                        النون والميم المشددتين

                        http://ia310134.us.archive.org/2/items/b123z/A18.wmv



                        الحكم بالصورة : الجزء الخاص بحكم النهاردة فقط المربع الصغير اللى على الشمال مش كل الصورة




                        التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 03-11-2014, 11:08 PM.
                        سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
                        الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ



                        تعليق


                        • #13


                          الإجابة النموذجية للسؤال الثالث:

                          وَبَشِّرِ الَّذِين آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُواْ هَـذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهاً وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ{25}


                          الصَّالِحَاتِ : تفخيم : ص


                          تجري : قلقلة صغرى في ج


                          الأَنْهَارُ : تفخيم : ر


                          رُزِقُواْ : تفخيم : ر ، ق


                          ثَمَرَةٍ : تفخيم : ر


                          رِّزْقاً : تفخيم ق


                          قَالُواْ : تفخيم ق


                          رُزِقْنَا : تفخيم : ر ، ق
                          قلقلة ق صغرى


                          مِن قَبْلُ : تفخيم ق ، قلقلة صغرى ب


                          مُّطَهَّرَةٌ : تفخيم : ر ، ط


                          خَالِدُونَ : تفخيم خ ، ا


                          -----------------------------------------------------

                          احكام الوقف الموجودة :


                          صلي : : جواز الوقف مع كون الوصل أولى


                          وجدت في الصفحة بعد كلمات :


                          بعد الأَنْهَارُ ، قَبْلُ ، مُتَشَابِهاً ، مُّطَهَّرَةٌ ..... 25


                          رَّبِّهِمْ ......... 27


                          فَأَحْيَاكُمْ ......... 28

                          -----------------------------------------------------

                          لا : ممنوع الوقوف ، لا تقف المعنى غير مكتمل وهي هنا في نصف الايه


                          بعد رِّزْقاً : 25

                          ------------------------------------------------------

                          ج : الوقف متساوى الطرفين عادي تقف او تكمل

                          بعد فَوْقَهَا : 25

                          كَثِيراً : 26

                          الأَرْضِ : 27

                          سَمَاوَاتٍ : 29

                          ---------------------------------------------------

                          مـ : قف ، ممنوع الوصل

                          بعد : مَثَلاً


                          الدرجة الكلية :

                          28*1/2=14


                          وصل الإجابات والأخطاء والدرجات لمن جاوب

                          الحكم الجديد بعد قليل إن شاء الله
                          التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 03-11-2014, 11:09 PM.
                          سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
                          الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ



                          تعليق


                          • #14


                            كانت فرصة جيدة لإلتقاط الأنفاس

                            وأيضا اليوم مراجعة للاحكام السابقة ...

                            لكن اليوم هنتكلم عن شئ مهم جدا ياجماعة

                            هنتكلم عن الشئ اللى بيه الناس بيتحدد درجته فى الجنة على أساسه

                            سؤال : هو فى الجنة درجات ؟ طبعا .... ده صح عن النبى صلى الله عليه وسلم إن فقط للمجاهدين 100 درجة فى الجنة بين كل درجه والتى تليها كما بين السماء والأرض (رواه البخارى )

                            هنتكلم عن أسانسيرك فى الجنة

                            هنتكلم عن عبادة من أعلى العبادات ....

                            هنتكلم عن حفظ كتاب الله ... جل وعلى

                            ياترى ... بدأت تحفظ قبل كده وتوقفت ... بتحفظ بس بتقطع ... محفظتش قبل كده حاجه
                            تعالوا مع بض نقرر إننا هننوى نحفظ كتاب الله جل وعلى أو على الأقل نبدأ نحفظ ولو متنا قبل أن نتمه نلقى الله ونحن كنا على الطريق لحفظ كتابه

                            نبدأ بالأحاديث فى أهمية حفظ كتاب الله :

                            أولا لمن لايحفظ شيئا :

                            عن ابن عباس رضي الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " إن الذي ليس في جوفه شيء من القرآن كالبيت الخرب " . رواه الترمذي وقال : حديث حسن صحيح . ______ : أي : لم يحفظ شيئا من القرآن .
                            وللامانه فقد ضعفه شيخنا الألبانى رحمه الله

                            فهل تريد أن تكون كالبيت الخرب ... فما قيمة قلبك إن كان فارغا من كتاب الله ...

                            لمن لا يجد همه عالية فى حفظ كتاب الله ...
                            عن ابن عمرو
                            يقال لصاحب القرآن اقرأ وارق ورتل كما كنت ترتل في دار الدنيا فإن منزلتك عند آخر آية كنت تقرؤها . *
                            (صحيح) انظر حديث رقم: 8122 في صحيح الجامع

                            يعنى مكانتك فى الجنة عند آخر آية تحفظها

                            ثانيا خطوات على الطريق :

                            والموضوع سهل جدا ياجماعه إنت ممكن تخلص القرآن فى 7 سنين تقريبا لو بتحفظ آيتين بس فى اليوم

                            بالله عليك تعجز إنك تخلص أيتين فى اليوم

                            هتقولى ولسه هستنى سبع سنين

                            طيب ولو محفظتش ... وبعد سبع سنين هتقول لنفسك كان زمانى خاتم كتاب الله الآن

                            يبقى نبدأ من الىن بتثبيت عدد معين من الآيات تحفظ كل يوم بحسب مقدرتك وهمتك فى الحفظ

                            لغاية ما يتحقق مرادك يوما ما بحفظ كتاب الله كاملا إن شاء الله

                            نصائح على الطريق :

                            - احفظ من مصحف واحد لان العقل يتذكر شكل الصفحة ورسم المصحف لا يتذكر بالكلمات وليكن المصحف المدنى ( مصحف نهاية الآيات )

                            - حدد موعدا كل يوم لا تكون مشغولا فيه بشئ لحفظ وردك وإن شغلتفى هذا الموعد فلاتنام حتى تحفظ

                            - اجعل وردك من المراجعة ضعف وردك من الحفظ مثلا لو بتحفظ آيتين ... راجع 4 أيات وهكذا

                            - حاول أن تلتزم مع محفظ للإخوة أو محفظة للاخوات لتأخذ عنه القراءة الصحيحه

                            - والآن يوجد على قناة الناس فى برنامج المقراة تحفيظ قرآن والبرنامج بيذاع الساعة 5 بعد صلاة الفجر وهما بيحفظوا 5 آيات فقط كل يوم وفرصة جميل خصوصا لمن يعمل إنه يصحى بدرى ويصلى الفجر ويحفظ ويقرأ قرآن وهتبقى ساعات مثمرة إن شاء الله

                            - الدخول فى منافسة مع الزوجه أو الزوج أو الإخوة أو الأخوات أو الصحبة ... فى الحفظ تكون دافع للإستمرار والمواظبة

                            - ختاما ... وهو أول شئ ... ادعوا الله أن ييسر عليك حفظ كتابه ( قال تعالى : ولقد يسرنا القرآن للذكر فهل من مدكر ) فهو يسير على من يسره الله عليه

                            اللهم ارزقنا حفظ كتابك اللهم آمين


                            شبهات فى وجه الحفظ :

                            - أنا لا أجيد الحفظ ... \\\\ الكل يستطيع الحفظ فقط أختر لنفسك الكمية التى تناسبك وإن كان الأمر صعبا فى البداية فإنه يكون أسهل بالإستمرار

                            - أخاف أن أحفظ وأنسى وأعرف حديثا يقول أن النسيان من أعظم الذنوب ...\\\\ الحديث ضعيف لايصح وهو فى سنن أبى داود وضعفة الشيخ الألبانى

                            - لن أستطيع الإكمال ...\\\\ تكون أمام الله عملت اللى تقدر عليه

                            من الآخر لاتدع الشيطان يهبطك عن البداية

                            مهما كان سنك أو مشاغلك أو ظروفك ... لاتحرم نفسك من كتاب الله

                            واختم بهذ الحديث الرقراق

                            يجيء القرآن يوم القيامة كالرجل الشاحب يقول لصاحبه هل تعرفني أنا الذي كنت أسهر ليلك وأظميء هواجرك وإن كل تاجر من وراء تجارته وانا لك اليوم من وراء كل تاجر فيعطي الملك بيمينه والخلد بشماله ويوضع على رأسه تاج الوقار ويكسي والداه حلتين لاتقوم لهم الدنيا وما فيها فيقولان يارب *أنى لنا هذا فيقال بتعليم ولدكما القرآن . وإن صاحب القرآن يقال له يوم القيامة اقرأوارق في الدرجات ورتل كما كنت ترتل في الدنيا فإن منزلك عند آخر آية معك ) أخرجة الشيخ الالبانى فى السلسلة الصحيحه

                            --------------------

                            الملفات الصوتية :

                            الأسباب المعينة لحفظ القرآن ( الشيخ محمود المصري أبو عمار )

                            شريط رائع يذكر فيه عشرات الأسباب لماذا تحفظ القرآن وكيف تحفظة أنصح الجميع بسماعه

                            من هنا


                            2- القرآن يصنعك ... شريط مميز للشيخ محمد حسين يعقوب
                            من هنا

                            3- القرآن ( د/ حازم شومان ) يتحدث فيها عن فضل القرآن وأهمية حفظه )

                            من هنا


                            ********************************

                            السؤال الرابع :

                            اللى مجاوبش على أسئلة قبل وكده .... باب المشاركة مفتوح فى أى وقت

                            أ---

                            التفخيم والترقيق من هذه الأيات وخصوصا أحكام الراء :

                            {اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانشَقَّ الْقَمَرُ }القمر1 {وَإِن يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُّسْتَمِرٌّ }القمر2

                            ب----

                            احكام الميم والنون المشدتين والقلقلة مما يأتى :

                            1- {وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ }الرحمن15

                            2- {إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ }الطور28

                            3- {فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ }الرحمن56

                            بالتوفيق للجميع والإجابة فقط على المطلوب

                            التعديل الأخير تم بواسطة عطر الفجر; الساعة 03-11-2014, 11:10 PM.
                            سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
                            الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ



                            تعليق


                            • #15
                              :LLL:

                              الحمد لله كده الموضوع رجع لآخر رد لغاية منشوف سبب مسح المواضيع

                              والله المستعان
                              سبحان الله وبحمده ::. . .:: سبحان الله العظيم
                              الحمد لله عدد ما خلق . الحمد لله ملء ما خلق . الحمد لله عدد ما في السموات و ما في الأرض . الحمد لله عدد ما أحصى كتابه و الحمد لله ملء ما أحصى كتابه . و الحمد لله عدد كل شيئ والحمد لله ملء كل شيئ



                              تعليق

                              يعمل...
                              X