رد: Like dissolves Like -- المثيل يذيب المثيل !
(5)
الخاطرة دي متعلقة إلى حد ما بالخاطرة السابقة
بس هنقرب الصورة شوية
هنقرب للreceptors المستقبلات
احنا قلنا عشان الطرف المستقبل توصل له إشارة لازم يكون الطرف المرسل بعت الاشارة
طيب فرضنا أن في خلل من أحد الطرفين?
أكيد هيترتب عليه مشكلة هيعود ضررها على الطرفين
وهنتكلم المرة دي على الجزء المستقبل
وحالة ال
supersensitivity of the receptor
وهي حساسية الطرف المستقبل الشديدة لأي إشارة بسبب خلل في الجزء المرسل أنه مش بيبعت إشارات
أنا عايزة نركز على حالة الحساسية الشديدة و الsupersensitivity اللي عايشها الطرف المستقبل
و شراهته لأي agonist (أي داعي من الدواعي اللي بتغذي شراهته وتملأ فراغه)
من الطرف المرسل (أيا كان هذا المرسل)
كما قال الشاعر:
أتاني هواها قبل أن أعرف الهوى *** فصادف قلبا خاليا فتمكنا
زي أي ولد أو بنت عايشين حياة خالية من أي عواطف
أو عندهم توتر و فقدان للحنان والاحتواء في حياتهم الأسرية
أو فتاة أو شاب لسه في بداية فترة المراهقة...لسه قلبه خالي وفاضي
أو واحدة تمر بظروف نفسية شديدة ونفسها تخرج من الظروف دي بأي شكل
فأي لمسة اهتمام وأي agonist صغير هيوصل للمستقبل (ولد أو بنت) من الطرف المرسل (ولد أو بنت)
هيقابله الطرف المستقبل بـ
exaggarate action
= رد فعل مضاعف
حتى لو كان الagonist ده ما يستاهلش كل ده
حتى لو كان الagonist مسموم و ممكن يضره بس لشراهته لم يميز بين اللي يضره واللي ينفعه
حتى لو كان الagonist مش راكب في ال receptor بس هو مجرد ما شاف حاجة لها نفس ال space diametry
شكله الفراغي من برة..فقبله.
فنصيحة لأختنا وأخينا اللي عندهم المشكلة دي:
اصبروا .. واحتسبوا .. واملأوا فراغ قلوبكم بحب الله وحده
وحب ما أحبه الله
مما أباحه من صور لاستفراغ هذه الطاقة وهذه الشراهة للحب.
(5)
الخاطرة دي متعلقة إلى حد ما بالخاطرة السابقة
بس هنقرب الصورة شوية
هنقرب للreceptors المستقبلات
احنا قلنا عشان الطرف المستقبل توصل له إشارة لازم يكون الطرف المرسل بعت الاشارة
طيب فرضنا أن في خلل من أحد الطرفين?
أكيد هيترتب عليه مشكلة هيعود ضررها على الطرفين
وهنتكلم المرة دي على الجزء المستقبل
وحالة ال
supersensitivity of the receptor
وهي حساسية الطرف المستقبل الشديدة لأي إشارة بسبب خلل في الجزء المرسل أنه مش بيبعت إشارات
أنا عايزة نركز على حالة الحساسية الشديدة و الsupersensitivity اللي عايشها الطرف المستقبل
و شراهته لأي agonist (أي داعي من الدواعي اللي بتغذي شراهته وتملأ فراغه)
من الطرف المرسل (أيا كان هذا المرسل)
كما قال الشاعر:
أتاني هواها قبل أن أعرف الهوى *** فصادف قلبا خاليا فتمكنا
زي أي ولد أو بنت عايشين حياة خالية من أي عواطف
أو عندهم توتر و فقدان للحنان والاحتواء في حياتهم الأسرية
أو فتاة أو شاب لسه في بداية فترة المراهقة...لسه قلبه خالي وفاضي
أو واحدة تمر بظروف نفسية شديدة ونفسها تخرج من الظروف دي بأي شكل
فأي لمسة اهتمام وأي agonist صغير هيوصل للمستقبل (ولد أو بنت) من الطرف المرسل (ولد أو بنت)
هيقابله الطرف المستقبل بـ
exaggarate action
= رد فعل مضاعف
حتى لو كان الagonist ده ما يستاهلش كل ده
حتى لو كان الagonist مسموم و ممكن يضره بس لشراهته لم يميز بين اللي يضره واللي ينفعه
حتى لو كان الagonist مش راكب في ال receptor بس هو مجرد ما شاف حاجة لها نفس ال space diametry
شكله الفراغي من برة..فقبله.
فنصيحة لأختنا وأخينا اللي عندهم المشكلة دي:
اصبروا .. واحتسبوا .. واملأوا فراغ قلوبكم بحب الله وحده
وحب ما أحبه الله
مما أباحه من صور لاستفراغ هذه الطاقة وهذه الشراهة للحب.
تعليق