إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ملل ولا مبالاه

تقليص
X
  •  
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • ملل ولا مبالاه

    السلام عليكم
    انا دخلت هنا وعندى رغبة إلى التغير نرجع لقبل4 سنين كنت اية كنت زيى زى اى شاب ملتزم بتربية تعرفة الصح من الغلط أغلاطة عادية أما من ناحية علاقتة مع ربنا كانت يعنى يوم حلو وراضى ويوم لأ بس مكنش بيترك الصلاة نهائيا يمكن يغفل عن واحدة من الصلوات الخمس بس كان بيرجع يعاتب نفسة ويحاول يصلى ويكون احسن . التغيير حصل لة للاحسن فى يوم بدأ يحفظ قرأن ويداوم علية بالرغم انة بردة من ناحية الصلاة مكنشى تمام اوى بس كان بيحاول يغير من نفسة كان عندة العزيمة للعلم انا من أسرة حافظة للقران وبيئة طيبة بس طول عمرى مختلف عنهم هما دمعهم ممكن تسقط من خشية الله وانا عمرى ما بكيت قلبى حجر بدون تطويل احكى عن نفسى وصلتنى لأية بس قبل ما احكى احب اقول تنوية مهم انا اكتشفتة عن نفسى انى من النوع الى مبيلجئش لربنا لما يكون محتاجة فى حاجة يعنى انا مثلا طول عمرى مريض دخلت مستشفيات وعملت عمليات بالهبل وطفولتى تقريبا كانت فيها. كنت ألجأ لربنا لما اكون محتاج منة يخفف عنى الالم او يسترها معى وتنجح واحدة من العمليات بدون اثار سلبية وبعد حاجتى ماتنتهى وربنا يكرمنى ارجع تانى واكون غير ملتزم فى صلاتى او مثلا ألجا لة وانا فى دراستى لما كنت بحضر الماجستير فى الفيرست ومحتاج ربنا اوى كنت مش بسيب سجادة الصلاة غير على الكتاب واسمع قران بتفكر وفى الفترة دى بدات احفظ قران وعلاقتى بقت نوعا ما احسن بس طبعا مش استمريت مسافة اخدت الفرست من الماستر بعدت بس الغريب انى كنت بحاول اصلى دايما بعدت اة بس كنت بصلى قلبى جامد اة بس بطلت اتفرج على التلفزيون نهائى غير كل فين وفين ومسحت ملف الاغانى من الجهاز. اهلى كانو دايما بيحاولى يخلونى زيهم بس انا كنت بنفر وابعد انا بلا فخر ابسط المعلومات الدينية جاهل فيها انا الجين الوراثى المتنحى بس بالرغم من كل دة كنت بحاول على قدر المستطاع متركش الصلاة . نيجى لبعد سنتين من الحالة دى والدتى اصابها مرض الكانسر فضلت سنة تعانى وبعدين توفت على اثرة وقتها كنت ناقم جدا كنت عاوز انتقم من نفسى ولو بالعند وارتكاب المعاصى نفسى ضعيفة عارف انى مش اول حد يموت لة عزيز بس اعمل اية نفسى امارة بالسؤ للاسف علاقتى مع والدى كانت متوترة جدا وكنت فى اوقات برفع صوتى علية واوقات تانية كنت بكرهة بقيت ناقم على الكل دخلت الشات وعملت علاقة مع بنت المفروض ان الحاجة الى ربنا سطرنى فيها مجيش انا وافضح نفسى عارف بس انا محتاج اتكلم بس وصلت لمرحلة القرف من نفسى وسبتها وبعدت بقيت اسمع اغانى بشراهة وادور على اى حاجة غلط واعملها شربت سجاير بس الغريب بجد انى عملت كل حاجة لمرة واحدة بس يعنى شربت مرة واحدة بس سيجارة وكلمت بنت واحدة بس وعملت معاها العلاقة اما بقى الافلام المشبوهة فدى حكاية تانية سبت اصدقائى الطيبين الكويسين بجد والملتزمين وصاحبت شلة سؤ من الشات عرفونى سكة الافلام المشبوه
    انا مبحملهومش الذنب انا اصلا الى دورت على الحجات دى وجيت لها برجلى وطبعا عملت العادة السرية مراااااااات كتير يعنى من الاخر كنت ضايع على الاخر بيغذينى فكرة واحدة بس ان والدى عمرة ما احسن معاملة والدتى ولية هو ممتش بدلها وفضلت كارهة وتمنيت لة الموت عشان استريح منة مع انة عمرة ما عمل فيا حاجة وحشة بس فجأة وقع التمثال والدى تعب ومرض وقتها مصدقتش قلت انة كداب وبيعمل كدة عشان يستدر عطف الى حوالية بس الحقيقة انة فعلا كان مريض لما اتأكدت من دة اتهزيت بجد وندمت بجد وصلحت من نفسى وكنت ابن بار لية شلتة فى مرضة وكنت بفرح لما بيدعيلى دعوة حلوة ان ربنا يهدينى وينجحنى فى حياتى حبيت نفسى وبدات اطلع حالى من الهوة الى وقعت فيها بدات اعدل من نفسى للاحسن بقيت اقرب من ربنا وادعيلة يحفظ لى والدى ويسامحنى بس طبعا والدى مات . بجد صعب اوى انك تعتقد طول حياتك انك بتكرة شخص وفى الاخر يطلع انك غلطان انا طلعت عن الموضوع بس انا حابب تشوفونى بجد انا تبت وقتها عن المعاصى وقربت من ربنا وابتهلت لة يحفظ والدى بس هو مات ربنا اختارة بس منصاقتش لهوة الانحراف الحمد الله مات وهو راضى عنى وبيدعيلى بس من وقتها لدلوقتى اة سبت الافلام المشبوهة ورفقة السؤ بس جوايا فاضى فاقد الاحساس عندى شعور بلامبالاة مفيش حاجة بقت بتفرق معايا رجعت كملت الماستر فقط لان دة المتوقع منى انا والدى ووالدتى الحمد الله سايبنلى فلوس تعيشنى براحة من غير ما اجهد نفسى بس انا بكمل دراستى عشان عاوز اشغل نفسى فى حاجة تضيع عنى الملل سجلت فى دورة لتحفيظ القران بس لسة مبدأتش بدات اسمع دروس ومحاضرات لحازم شومان وبدات اصوم صوم تطوعى بس على غرار الانسان الالى مفيش اى احساس ودلوقتى بقى مفيش اى صلاة وللاسف ضميرى مش بيعذبنى انى بقيت تارك للصلاة نهائيا بس المعاصى الى كنت فيها عقب وفاة والدتى مرجعتش ليها تانى الحمد الله . محدش عارف عن جرايمى فى حق نفسى غير ربنا الكل شايفنى مثال للتربية الملتزمة . نفسى لما اصلى الصلاة اصليها عشان ارتاح بيها مش عشان ارتاح منها عاوز احس ان ربنا محوطنى بالهداية عاوز اكون احسن ومش اتقاعص هتقولى صلى فى المسجد هقولك انى طول شهر رمضان ودة اخر عهدى بالالتزام كنت مبفوتش صلاة ولا اقامة وانى ختمت القران اكتر من مرة بس عمرى ما حسيت بالرضا كنت بصلى عشان المفروض اصلى وبقرا قران لان دة المفروض انا حالة ميؤس منها عارف هتقولى لاتقنطو من رحمة الله هقولك ادينى وسيلة فعالة ابنى نفسى فيها صح انا نزلت كتب بالهبل عن الدين بس عمرى مافكرت فى يوم اقراها مع العلم انى ممكن اقعد بالساعات على قراءة كتاب بحبة الملل وصلنى انى حتى دراستى مش عارف افتح كتاب بحط الخطط واقول هتغير وهغير من نفسى وهرجع اصلى وانتصر من نفسى بس كل دة عنوان يندرج تحتة انى عاوز اخد الماستر وانجح فية وعشان كدة بقرب من ربنا وطبعا بعدها ترجع ريما لعادتها وحتى الماستر رجعت لة ودة مكنش قرار وليد من ارادة عندى لا دة وليد من صاحب ليا قرر ينتشلنى ويصلح حياتى ووجدلى هدف عشان اعيش بية بس إلى الان مقربتش من الكتاب . اسف للاطالة بس انا واصل بيا الملل حدة قلت اشوف جايز الاقى نفسى هنا انا بذور تربيتى سليمة احب اعتقد ان لسة فيا شوية امل للتغيير ومكنش حد بس مهمتة الكلام والشكوى

  • #2
    رد: ملل ولا مبالاه

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
    أهلاً بك اخانا الكريم بين اخوانك واخواتك فى الطريق الى الله
    نحن قرأنا موضوعك كله انتظر الرد قريبا

    زائرنا الكريم نحن معك بقلوبنا
    كلنا آذان صاغيه لشكواك ونرحب بك دائما
    في
    :

    جباال من الحسنات في انتظارك





    تعليق


    • #3
      رد: ملل ولا مبالاه

      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
      بداية نسأل الله ان يشرح صدرك وييسر امرك ويفرج كربك ويغفر لوالديك
      اللهم آمين آمين
      لكن قبل الحديث نريد منك ان تمسع هذا النداء الربانى
      http://www.youtube.com/watch?v=Wp-biSO-PMU


      وجزاك الله خيرًا على ثقتك فينا.. وأسأل الله أن يصلح شأنك كله في ستر و عفو و عافية ويشرح صدرك





      ثانيا أبشر!... فإقرارك بأن حالك الآن لا يعجبك هو أول خطوات انفراج ذلك الاشكال... سبحان الله كثير من الناس يكابر عن الاعتراف بذنبه و يتهرّب من ذلك وهو لا يدري أنه بذلك يمكر مع الله عز وجل وهو خير الماكرين.




      وكذلك الإنسان التائب! .. أول خطوة في طريق توبته (الاعتراف بالذنب) بقي 3 خطوات :


      - الندم على ما كان


      - العزم على عدم العودة



      - تثبيت النفس بفعل الطاعات والأعمال الصالحة




      لكن أهم شئ ألا يستطيل الطريق .. ولا يستثقل تلك الخطوات في طريق ربنا سبحانه وتعالى ...


      انظر لتودد الله سبحانه وتعالى لنا وهو الغني عبادتنا.. وهو يقول:


      " قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ 53"





      يطمئنك .. ويقول لك أنت "لا تقنط" يعني "لا تيأس"...


      لكن أنت استجابتك أنك لازم تتحرك في الطريق


      وسبحان الله.. ربنا شكــــــور .. يشكر منا الخطوة الواحدة في طريقه


      "ومن تقرب إلىّ شبرا تقربت إليه ذراعا"


      يعني إستحالة أخطو خطوة للقرب من ربنا وربنا يبعدني !!




      فربنا أعطانا المفتاح ...وهو أن بداية التغيير من أنفسنا


      "لا يغير الله ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم"


      والسر في "حتى"






      نرجع لموضوع الصلاة والتقصير فيها...


      كما تعلم أن الصلاة عماد الدين .. والنبي صلى الله عليه وسلم قال:


      " العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة فمن تركها فقد كفر"


      و مؤكد أننا نصدق النبي صلى الله عليه وسلم .. و ظاهر من الحديث أن الوعيد شديد !!




      إذا كان الله توعد للذين يؤخرون الصلاة عن أوقاتها وقال " فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ 4 الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ 5"... فما بال من تركها بالكلية؟!




      واقرأ هذا الحديث....صدقًا من أخوف الأحاديث التي سمعتها كان يتحدث عن رؤيا رآها النبي صلى الله عليه وسلم و رأى فيها عذاب بعض العصاة ومنها عذاب تارك الصلاة


      الحديث طويل لكن سأنقل فقط الجزئية المتعلقة بما نقول:


      ( إنه أتاني الليلة آتيان ، وإنهما ابتعثاني ، وإنهما قالا لي انطلق ، وإني انطلقت معهما ، وإنا أتينا على رجل مضطجع ، وإذا آخر قائم عليه بصخرة ، وإذا هو يهوي بالصخرة لرأسه فيثلغ رأسه ، فيتدهده الحجر ها هنا ، فيتبع الحجر فيأخذه ، فلا يرجع إليه حتى يصح رأسه كما كان ، ثم يعود عليه فيفعل به مثل ما فعل به مرة الأولى ، قال : قلت لهما : سبحان الله ما هذان ؟ قال : قالا لي : انطلق انطلق




      قالا لي : أما إنا سنخبرك ، أما الرجل الأول الذي أتيت عليه يثلغ رأسه بالحجر ، فإنه الرجل يأخذ القرآن فيرفضه وينام عن الصلاة المكتوبة..."




      يعني يكسّرون الحجر فوق رأسه حتى يتفتفت الحجر و يتفتفت رأس هذا النائم ...ثم يعاودون الكرة في تعذيبه بهذا الشكل إلى يوم القيامة!!!


      اللهم عافنا يارب!




      ولا أقصد تخويفك بذكر هذا الحديث...بل تعمدت أن أطمئنك في أول ردي كي تحمد الله أن وقر في نفسكِ هذا الشعور بالتقصير والعصيان (وغيرك غارق في الذنوب ولا يبالي)


      وتحمد الله أنه لك ربًا كريمًا حليمًا غفورًا .. أمهل و زاد في عمرك أنفاسًا لتتدارك ما فات من عمرك وتقصيرك




      يعني في أمل إن شاء الله أن يتوب الله عليك ويغفر لك ما كان بل ويبدل سيئاتك حسنات !!... بشرط تحقيق التوبة:


      " إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا 70"




      وكذلك قال:


      "وَمَن يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللّهَ يَجِدِ اللّهَ غَفُورًا رَّحِيمًا"




      والتوبة تستلزم رغبة صادقة من كل قلب أنك تعيش الحياة على مراد الله في صغيرها وكبيرها...ولو رأى الله من قلبك هذا الصدق مؤكد لم يتركك ... وهذا ظني في ربي الغفور الرحيم!




      خطوات عملية لكي تلتزم في الصلاة:




      أولا: تضبط حال قلبك بأنك تذكر نفسكِ بتلك المعاني السابقة وتداوم على تذكيرها بها


      مرة تخوفها من ترك الصلاة.... ومرة تحببها في لقاء ربنا الرحيم الودود في الصلاة... ومرة ترغبها في ثواب الصلاة وأن المحافظة على الصلاة من صفات المؤمنين "قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ 1 الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ 2".......إلى قوله"وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ 9 أُوْلَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ 10 الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ 11"




      ثانيا: التزم و"الزق" في أي أحد من صحابك او جيرانك مواظب على الصلاة .. وأستحلفيهم بالله عليكم كلما ذهبت للصلاة أن ينتظرك 5 دقائق فقط كي تتوضأ وتصلي معهم جماعة... بحيث لو نفسك ضعفت تجد من يشجعك .. وتشجع نفسك بعامل مساعد ترينه كل يوم


      أو لو كان لك صديق صالح ...لا تستحي واتصل به واطلب منه أن يتصل بكِ أو يرن لكِ على الهاتف تذكيرًا لكِ بمعاد الصلاة.




      ثالثا: اضبط مواعيد يومكِ على مواعيد الصلاة لا العكس ..


      يعني مثلا كنت خارجة من البيت لقضاء مشوار معين وقت صلاة الظهر.. فاجعل صلاة الظهر مقدمة عندك فتصليها أولا.. ثم تقضي مشوارك كما تشاء... وكذلك إذا أردت مقابلة صديق فاضبط ميعاد المقابلة على الصلوات مثلا نتقابل على صلاة العصر أو المغرب بحيث تصلي أولا ثم تبدأوا المقابلة... ولا تختار أوقات مقابلات يضطرك لتضييع وقت صلاتين !




      رابعا: إياك وتثبيط الشيطان...لا تلتفت لوساوسه


      أكيد الشيطان طالما وجد من قلبك هذا التحرك لن يتركك وسيحاول دائما أن يدخل في قلبك الاحباط واليأس من إصلاح نفسك...فلا تعط له الفرصة!!


      بل اعتبر نفسك كأنك تبدأ من أول السطر في كل لحظة


      *مثلا ضيعت صلاة ظهر في يوم... فلا تترك باقي صلوات اليوم بحجة أنك تركت الظهر .. بل اكمل صلوات اليوم وصلّي الظهر قضاءا




      *لو مر عليكِ يوم ولم تصلي فيه ... اجمع صلوات اليوم في آخر اليوم ولا تجعل يوم يمر عليكِ بدون صلاة ((لكن لا تجعل ذلك ديدنًا لك بل أنت تفعل ذلك فقط سدًا لمدخل الشيطان في احباطك وتيئيسك))




      *ابدأ في صلاة النوافل (سنن الصلوات القبلية والبعدية) لأنها تعتبر عامل حماية للصلوات المفروضة ...بمعنى حتى لو حدث تقصير يكون التقصير فيما لن يعذبك الله عليه وهي النوافل... لكن صلوات الفروض تظل محفوظة




      خامسا: أكثر من الدعاء والاستغاثة والاستعانة بالله كأن تدعي:


      - اللهم حبّب إليّ الإيمان و زيِّنه في قلبي وكرِّه إليّ الكفر والفسوق والعصيان واجعلني من الراشدين




      - يا حي يا قيوم برحمتك أستغيث ..فأصلح لي شأني كله ولا تكلني غلى نفسي طرفة عين

      بنسبة لعلاج قلبك عليم بادمان سماااااااااع القران وتلاوته
      دائما وانت جالس على الكمبيوتر او فى الموصلات اسمع قرآن فهو شفاء لما فى الصدور ويحيى القلب من موته
      نتكلم شوية بلعامية
      اخى الكريم لازم يكون هدفك فى الحياة انك تعبد الله عزوجل على بصيرة
      اتعلم امور دينك ولا تترك اى طاعة حتى لو حسيت انك لا تشعر بلذتها
      بل اصبر على فعل الطاعات واجتهد فى دراستك وياريت لو تعجل بزواجك
      من زوجة صالحة تعينك على الحياة
      http://www.youtube.com/watch?v=a0F-3GqXEDQ

      ان احتجت اى شيء ابواب الطريق الى الله مفتوحة لك

      زائرنا الكريم نحن معك بقلوبنا
      كلنا آذان صاغيه لشكواك ونرحب بك دائما
      في
      :

      جباال من الحسنات في انتظارك





      تعليق

      المحتوى السابق تم حفظه تلقائيا. استعادة أو إلغاء.
      حفظ-تلقائي
      x
      إدراج: مصغرة صغير متوسط كبير الحجم الكامل إزالة  
      x
      أو نوع الملف مسموح به: jpg, jpeg, png, gif
      x
      x
      يعمل...
      X