مصيبة انتشار أغنية لمينا الكفار ومن علي شاكلتها
{وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ ۚ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ} [التوبة : 65]
اللي يشوف الآيه دي ويفهم قصتها يترعب وهي ان ناس مسلمين أيام النبي صلى الله عليه وسلم سخروا من الصحابه وقالوا دول اكتر ناس بتاكل و وصفوهم بالجبن عند اللقاء وقالوا ده احنا بنهزر مش قصدنا حاجه بس كان الرد حاسم جدا في الآيه اللي بعدها
{لَا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ ۚ إِن نَّعْفُ عَن طَائِفَةٍ مِّنكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ} [التوبة : 66] وللأسف الدرس ده كتير من المسلمين مش بيتعلموا منه لأنو أصلا ناس كتير مش بتقرأ القرآن ولما بتقرأه مش بتستفيد منه
نفس الموقف ده بيتكرر اليومين دول
بصور كتير زي الشباب اللي لبسوا جلباب وركبوا لحيه ورقصوا علي أغنية لمينا الكفار
بيستهزأوا بإيه؟ سنة النبي متخيلين
وتلاقي ناس تقول علي منظر المنتقبه (عووو ) وتريقه ونسيوا ان مفيش اختلاف ان ده
كان لبس نساء النبي صل الله عليه وسلم
بصراحه انتشار أغنية (لمينا الكفار)
دليل ان الناس مش بتوزن الكلام بتكرر وخلاص يعني أغنيه يتقال فيها احنا بتوع ربنا
يتذكر اسم ربنا في موضع زي ده فعلا ما قدروا الله حق قدره ؟! مالكم لا ترجون لله وقارا ؟!
فيه إيه يا أمة محمد فين تعظيم الكلمه
فين حديث
وَإِنَّ الْعَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ مِنْ سَخَطِ اللَّهِ لَا يُلْقِي لَهَا بَالًا يَهْوِي بِهَا فِي جَهَنَّمَ ))
الراوي : أبو هريرة | المحدث : البخاري | المصدر : صحيح البخاري
الصفحة أو الرقم: 6478 | خلاصة حكم المحدث : [صحيح] | شرح الحديث
كلمة واحدة !
حتي لو مش واخد باله لإنه المفروض يفكر في الكلام
ده معاذ رضي الله عنه لما قال يا نبي الله وإنَّا لمُآخذونَ بما نتكلَّمُ بهِ أجابه النبي صلى الله عليه و سلم ((ثَكِلَتكَ أمُّكَ يا معاذُ ، وَهَل يَكُبُّ النَّاسَ في النَّارِ على وجوهِهِم أو على مَناخرِهِم إلَّا حَصائدُ ألسنتِهِم .
الراوي : معاذ بن جبل | المحدث : الألباني | المصدر : صحيح الترمذي
الصفحة أو الرقم: 2616 | خلاصة حكم المحدث : صحيح
#اللهم بلغت
#تدبر_آيه
منقول
{وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ ۚ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ} [التوبة : 65]
اللي يشوف الآيه دي ويفهم قصتها يترعب وهي ان ناس مسلمين أيام النبي صلى الله عليه وسلم سخروا من الصحابه وقالوا دول اكتر ناس بتاكل و وصفوهم بالجبن عند اللقاء وقالوا ده احنا بنهزر مش قصدنا حاجه بس كان الرد حاسم جدا في الآيه اللي بعدها
{لَا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ ۚ إِن نَّعْفُ عَن طَائِفَةٍ مِّنكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ} [التوبة : 66] وللأسف الدرس ده كتير من المسلمين مش بيتعلموا منه لأنو أصلا ناس كتير مش بتقرأ القرآن ولما بتقرأه مش بتستفيد منه
نفس الموقف ده بيتكرر اليومين دول
بصور كتير زي الشباب اللي لبسوا جلباب وركبوا لحيه ورقصوا علي أغنية لمينا الكفار
بيستهزأوا بإيه؟ سنة النبي متخيلين
وتلاقي ناس تقول علي منظر المنتقبه (عووو ) وتريقه ونسيوا ان مفيش اختلاف ان ده
كان لبس نساء النبي صل الله عليه وسلم
بصراحه انتشار أغنية (لمينا الكفار)
دليل ان الناس مش بتوزن الكلام بتكرر وخلاص يعني أغنيه يتقال فيها احنا بتوع ربنا
يتذكر اسم ربنا في موضع زي ده فعلا ما قدروا الله حق قدره ؟! مالكم لا ترجون لله وقارا ؟!
فيه إيه يا أمة محمد فين تعظيم الكلمه
فين حديث
وَإِنَّ الْعَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ مِنْ سَخَطِ اللَّهِ لَا يُلْقِي لَهَا بَالًا يَهْوِي بِهَا فِي جَهَنَّمَ ))
الراوي : أبو هريرة | المحدث : البخاري | المصدر : صحيح البخاري
الصفحة أو الرقم: 6478 | خلاصة حكم المحدث : [صحيح] | شرح الحديث
كلمة واحدة !
حتي لو مش واخد باله لإنه المفروض يفكر في الكلام
ده معاذ رضي الله عنه لما قال يا نبي الله وإنَّا لمُآخذونَ بما نتكلَّمُ بهِ أجابه النبي صلى الله عليه و سلم ((ثَكِلَتكَ أمُّكَ يا معاذُ ، وَهَل يَكُبُّ النَّاسَ في النَّارِ على وجوهِهِم أو على مَناخرِهِم إلَّا حَصائدُ ألسنتِهِم .
الراوي : معاذ بن جبل | المحدث : الألباني | المصدر : صحيح الترمذي
الصفحة أو الرقم: 2616 | خلاصة حكم المحدث : صحيح
#اللهم بلغت
#تدبر_آيه
منقول
تعليق