إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

طريقي لربنا أمشي فيه إزاي "حلقات جامدة جدا " تابعونـا

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • طريقي لربنا أمشي فيه إزاي "حلقات جامدة جدا " تابعونـا





    طريقي لربنا أمشي فيه إزاي

    ناس كتير نفسها تعرف هو الطريق لربنا الواحد يستمر عليه إزاي

    تمشي شوية وتقع ومش فاهمة إحنا هنمشي إزاي

    في الأول تعالوا نفضفض مع بعض في شوية حاجات وبعدها نعرف طريق ربنا بإذن الله نمشي فيه إزاي

    في حياتنا لما بنكون مسافرين

    أكيد بنبقي عارفين يا تري سفرنا ده لفين وهنسافر بإيه بعربيه ولا بطيارة ولا بالباخرة حتي

    وبنبقي عارفين الطريق هيكون ماشي إزاي من فين لفين وهنسافر إتجاه الشرق ولا الغرب والشمال ولا الجنوب


    وبيبقي معانا شنطة فيها الزاد اللي محتاجينه من أكل وشرب ولبس وأي حاجة تانية محتاجينها


    وبنبقي عارفين هل ممكن تقابلنا صعوبات في الطريق ده ونوعها إيه من الجو حر برد

    الطريق ملتوي وأحيانا لما يكون الطريق طويل بناخد إستراحة وأحيانا بنبقي عارفين من السواق

    هناخد restفين وبعدها نكمل


    صح ولا لأ كل ده وإحنا مسافرين سفر عادي في الدنيا


    طيب يا تري وانا مســــافر للآخرة مســـافر لربنا يا تري هيكون السفر ده صفاته إيه بكل ما يحتويه


    المفروض أكون ذكي وعارف طريقي صح




    تعالوا نشوف أحلي حياة مع ربنا وسفري معاه مواصفاته إيه


    أول حاجة خالص لازم أفهم طبيعة الطريق


    يا تري انا ومسافر لربنا طبيعة الطريق دي إيه؟؟


    انا وفي طريقي لربنا طريقي هو واحد مبيتغيرش هو الصراط المستقيم


    فطريق ربنا واحد مفيش غيره



    وده ثبت عن النبي صلي الله عليه وسلم أنه خط خطا ثم قال : (هذا سبيل الله )


    ثم خط خطوطا عن يمينه وخطوطا عن يساره ثم قال : (هذه سبل علي كل سبيل منها شيطان يدعو إليه)





    ومن هذه قول الله تعالي
    ((اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ

    كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ

    أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ))[البقرة:257]

    فوحد النور اللي هو سبيله وجمع الظلمات اللي هي سبل الشيطان



    فبكده عرفنا إن طريق ربنا واحد هو الحق المبين


    لكن الباطل طرقه كتييييرة


    طيب طريق ربنا ده فيه إستعدادات كتير

    يعني مثلا واحد عنده إستعداد كبير اوي ومشغول أوي بطلب العلم والتعلم


    في واحد تاني الذكرهو السيد عمله بيحس إنه بيرتاح فيه ولو قصر فيه يحس إنه إنه خسر

    كتيييييييير أوي


    وفي واحد تالت الصلاة هي سيد عمله لو قصر في عددها أو غفل عن جزء منها شعر بضيق في

    صدره



    وفي واحد رابع شغله الشاغل الإحسان للناس والنفع المتعدي وتفريج الكربات وإغاثة اللهفان

    وصدقات وقضاء الحاجات



    وفي واحد الصوم هو سيد عمله فلو فطر قلبه يتغير ويشعر بضيق


    وفي واحد الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر ربنا فتح عليه فيه ووجد فيه طريقه لربنا


    وفي واحد الطريق اللي نفذ بيه لربنا هو الحج والإعتمار




    ومنهم اللي بيراعي الخواطر وبيحافظ علي وقته إنه مش يضيع ودايما مراقب نفسه



    وفي بقي واحد جمع بين ده كله ضرب من كل فريق بسهم

    في أي مكان للعبودية تلاقيه


    أي طريق يعرف إنه بيوصل لربنا يسلكه علطول


    وهو ده بقي العبد اللي نفذ لربنا حقيقة


    وقلبه متعلق بربنا خاااالص في قلبه مفيش محبة غير ربنا وأوامره وطلب التقرب ليه



    وأكيد الإنسان ده هيعييييييييييش بجد حبه وقرة عينه وحياته ربنا وهيذوب شوقا للقائه ولتقطع شكرا له

    لكن القلوب اللي حجبت عن كل ده ده نتيجة لإخلادها وركونها لشهواتها وتعلقت بالإسباب



    وبكده إنتهينا من طبيعة الطريق







    نيجي لتاني حاجة وهي مهمة جداااااااااا

    وهي إيه؟؟



    صاحبك في السفر رفيقك

    وليه كمان ميكونوش صحبة مش واحد بس

    قال سبحانه

    -(مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِيماً) (الفتح 29 )

    صاحبك ده لو تعبت يشد من أذرك ووسبب في يعينك

    علشان تذهب عنك وحشة التفرد وتأنس بهم وتصحح لك الأخطاء وتوضح لك عقبات الطريق


    والناس دي طبعا ليها خصائص وصفات معينة دول أصحابك في طريقك للآخرة مش أي طريق

    طب يا تري إيه صفات رفقتي في رحلتي للآخرة

    دول اللي همتهم عاليــــه ونيتهم صافية مفهاش حاجة وحشة


    وسلكوهم سوي وبيسابفوا الناس وتركوا الخمول والسكون وبيجروا علشان يرضوا ربنا

    هدفهم ربنا مش مستنين حد بقي يقول عليهم دول هما اللي مافيش زيهم ولا تترفعلهم الأعلام ولا كل ده

    مش شايفين غير رضا ربنا

    فلازم نعرف نختار كويس رفقاء الطريق







    تالت حاجة بقي إنك تحدد هدفك


    لااااااااااااازم تبقي حاطط عينك علي الهدف ينفع مثلا تبقي مسافر وزي ما العربيه أو أي وسيلة

    تانية توديك خلاص تنزل

    ولا بتبقي عارف إنت مسافر فين بالظبط

    وييبتبقي ناوي من الأول إنت رايح فين

    وزي كده المؤمن لازم يكون ليه نيه صادقة علي طول الطريق وعارف هدفه فين

    زي ما قال حبيبك محمد صلي الله عليه وسلم

    عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله عنه ، قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول :( إنما الأعمال بالنيّات ، وإنما لكل امريء مانوى ، فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله ، فهجرته إلى الله ورسوله ، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها ، أو امرأة ينكحها ، فهجرته إلى ما هاجر إليه ). رواه البخاري ومسلم في صحيحهما .



    فلازم تحدد هدفك ونيتك ياتري إنت سلكت الطريق ده ليـــه علشان يقولوا عليك شيخ ولا علشان

    فشلت في إنك تحصل علي اللي عايزه في الدنيا فعايز تاخدها بزعم إنك بتعمل للآخرة


    فخد بالك النية دي بتحدد كـــل حاجة وبيتميز الأشخاص من واحد للتاني

    وبيها هتحدد هجرتك ياتري لمـــين ؟!



    فلو حددت هدفك ومقصدك في الرحلة دي

    وحددت ووحدت القصد منها ( إرادة وجهه الله ) والمقصود منها ( الله سبحانه وتعالي )


    يبقي انت بجد هترتاح خااااااااااااالص في الرحلة دي

    وانتظرونا لسه في حاجتين إحنا محتاجنهم في السفر قبل ما نبدأ الرحلة 0

    يا تري هيكونوا إيه ؟؟ وياتري في عقبات هتقابلنا في الرحلة دي وإيه هية وياتري في إستراحة في سفرنا ده وفين

    بالظبط ؟؟ كل ده لازم نعرفه زي ما اتفقنا قبل السفر

    إنتظرووونا بإذن المولي




    هذه سلسلة أصول الوصول لله تعالي للشيخ محمد حسين يعقوب بتصرف يسير
    الحلقة الثانية
    وتزودوا
    الصبر
    افات على الطريق
    استراحة على الطريق
    أصناف الناس
    القلب رمز الحياة
    فضل العلم
    التعديل الأخير تم بواسطة راجية حب الرحمن; الساعة 11-09-2011, 05:58 AM. سبب آخر: سبحان الله وبحمده
    وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
    رضي الله عنك وأرضاك



  • #2
    رد: طريقي لربنا أمشي فيه إزاي "حلقات جامدة جدا " تابعونـا

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أختنا الفاضله جزاكم الله كل خير على هذا الطرح الطيب ما شاء الله وبارك الله فيكم..
    التعديل الأخير تم بواسطة المشتاقة لله; الساعة 03-09-2011, 07:47 AM. سبب آخر: الصيغة بين الاخوة والاخوات هي الجمع بارك الله فيكم

    قال الحسن البصري - رحمه الله :
    استكثروا في الأصدقاء المؤمنين فإن لهم شفاعةً يوم القيامة".
    [حصري] زاد المربين فى تربية البنات والبنين


    تعليق


    • #3
      رد: طريقي لربنا أمشي فيه إزاي "حلقات جامدة جدا " تابعونـا

      جزانا الله وإياكم كل خير
      وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
      رضي الله عنك وأرضاك


      تعليق


      • #4
        رد: طريقي لربنا أمشي فيه إزاي "حلقات جامدة جدا " تابعونـا

        رابع حاجة بقي وفي ناس للأسف ممكن تغلط فيه

        طيب يا تري هيه إيه ؟؟


        مقومات السفر


        مقومات السفر !!


        اه

        طيب ماشي طب هيه إيه ؟؟

        مقومات السفر دي هي منهجنا الجميل


        منهجنا اللي ربنا وضعه ووضحه لينا حبيبك محمد صلي الله عليه وسلم


        هي عبادتنا وأعمالنا


        عبادتنا وأعمالنا دي توقيفية


        توقيفية !!!



        اه توقيفية


        يعني مينفعش تعمل حاجة مش وردت لا في القرآن والسنة


        يعني الأعمال اللي بنعملها لازم تكون وردت في الشرع اللي ربنا أمر بيه (في الكتاب والسنة )


        قال الله عز وجل : (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا) المائدة/3 ؛


        فقد أكمل الله تعالى لنا الدين ، فما لم يشرعه الله تعالى فليس من الدين


        يعني مش يروح واحد بقي يتعب نفسه في حاجة ويقول مالها ما كويسة ومفهاش حاجة حرام وأهو بقرب بيها من ربنا


        لأ

        مينفعش

        الرسول عليه الصلاة والسلام قال

        وعن أبي ذر رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : (ما بقي شيء يقرب من الجنة ويباعد من النار إلا وقد بين لكم) . رواه الطبراني في الكبير (1647) وصححه الألباني في الصحيحة (1803) .

        يعني الرسول قال كل حاجة

        هتيجي إنت بقي تطلع حاجة جديدة


        وكمان بقي ده إنت هتاخد وزر مش ثواب


        يا نهار ألوان

        اه شوفت بقي

        أوعي تفتكر ده كلامي

        ده كلام حبيبك محمد صلي الله عليه وسلم

        شوف بيقولك إيه

        عن عائشةرضي الله عنها قالت : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :من

        أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو ردرواه البخاري ومسلم،

        يعني كل من أحدث في الدين ما لم يأذن به الله ورسوله ، فليس من الدين في شيء


        ده كمان حبيبنا محمد صلي الله عليه وسلم نبهنا علي كده وحذرنا وإننا لازم ناخد بالنا


        لأن في ناس فعلا هتيجي وتطلع حاجات جديدة




        عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال :من يعش منكم بعدي فسيرى اختلافا كثيرا

        ، فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي ، عضوا عليها

        بالنواجذ ، وإياكم ومحدثات الأمور ، فإن كل محدثة بدعة ، وكل بدعة ضلالة.


        وكان صلى الله عليه وسلم يقول في خطبته : " إن أصدق الحديث كتاب الله ،

        وخير الهدي هدي محمد، وشر الأمور محدثاتها"




        فالله يكرمك إلتزم إنت بس بالكتاب والسنة


        ده إنت لو عملت بس باللي جاء في الشرع ده إنت تبقي تمــــام أوي


        خلص بس إنت الأول اللي جاء في الشرع


        وبعدها أصلا مش هتلاقي وقت أصلا تفكر تخترع حاجة جديدة





        طيب بعد ما عرفت المنهج لازم تحدد المنهج اللي هتعمله بتاعك


        ياتري هتعمل إيه وإمتي وإزاي


        وتلتزم بالمنهج ده وتحاسب نفسك عليه


        مثلا الرسول عليه الصلاة والسلام كان بيصلي في اليوم أربعين ركعة



        سبعة عشر الفرائض



        واثني عشرة السنن الرواتب




        وإحدي عشر قيام الليل ولو فاته حاجة من ده كله كان يقضيها


        حتي ثبت إنه قضي سنة الظهر بعد العصر



        فانت بقي تحدد انا طاقتي لغاية فين وأقدر أعمل إيه


        وبعدها مش تتساهل ولا تفرط


        بل بعدها تزود في الطاعات ومترجعش



        الصحابة كانوا بيختموا كل إسبوع يعني كل يوم خمس أجزاء


        تقدر تعمل كده يبقي إلتزم ومترجعش تفرط بعدها وإياك والإستسهال



        فانت بقي حدد لنفسك

        وقيس لنفسك في أجنحة المنهج الثلاثة


        طلب العلم

        والعبادة

        والدعوة الي الله



        خلي لنفسك منهج واضح


        كم ركع هتصلي النهاردة


        وكم يوم هتصوم في الإسبوع


        وكمان وردك من الذكر


        وكمان الدعوة وطلب العلم




        وحاسب نفسك علي كل ده ومتسبش الأمور مبهمة كده



        ومتنساش بفكرك المنهج معصوم ومش محتاج جديد متتعبش نفسك في التفكير



        خليك متبع الرسول عليه الصلاة والسلام في كل حاجة


        وإنت الفايز بإذن الله

        وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
        رضي الله عنك وأرضاك


        تعليق


        • #5
          رد: طريقي لربنا أمشي فيه إزاي "حلقات جامدة جدا " تابعونـا

          جزاكم الله خيرا
          كلام رائع وهيبقي رائع جدا لو طبقناه
          يا الله اعنا يا رب
          لو فيه تكملة يا ريت

          تعليق


          • #6
            رد: طريقي لربنا أمشي فيه إزاي "حلقات جامدة جدا " تابعونـا

            جزاكم الله خيراً .. متابعون بإذن الله
            " ومتى اشتد عطشك إلى ما تهوى ، فابسط أنامل الرجا إلى من عنده الرى الكامل "
            صيد الخاطر - ابن الجوزى

            تعليق


            • #7
              رد: طريقي لربنا أمشي فيه إزاي "حلقات جامدة جدا " تابعونـا

              جزانا الله وإياكم كل خير جميعا

              وبارك الله فيكم

              نعم هنا تكملة فالموضوع عبارة عن سلسلة في شكل رحلة توضح أصول الوصول لله تعالي

              رفع الله قدركم ..اللهم آمين
              وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
              رضي الله عنك وأرضاك


              تعليق


              • #8
                رد: طريقي لربنا أمشي فيه إزاي "حلقات جامدة جدا " تابعونـا

                الومضه الرابعه والاخيرة

                وتـــــــــــــــــزودو




                قال عمربن عبد العزيز رضي الله عنه وارضاه

                {{ إن لكل سفر زاد لامحاله , فتزودوا من الدنيا للاخره , وكونوا كمن عاين ما اعد

                الله _تعالي _ من ثوابه وعقابه ترغبون }وترهبون , ولا يطولن عليكم الامد فتقسو

                قلوبكم وتنقادوا لعدوكم}



                ينفع الواحد يسافر من غير تزود



                مش ينفع طبعا

                الزاد ده مهم جدااا هيفيدك وإنت مسافر وهيساعدك للتغلب علي العقبات اللي

                هتقابلك بإذن الله

                ابن الجوزي بيقول


                عجباً لراحل مات وما تزود للرحلة,



                ولمسافر ما اجمع للسفر رحله,



                ولمنتقل الى قبره لم يتاهب للنقلة,



                ولمفرط في امره لم يستشعر عقله,



                مّر الاقران على مدرجه,



                وخيول الرحيل للباقين مسرجه....



                سار القوم الى القبور...





                الى كم هذا التسويف؟!




                البضاعه كلها بهرجة!




                والطريق صعبة وعرة,




                وستعرفون الخبر وقت الحشرجه.




                يلا بقي كفاية إنطلق

                أيوة إطلق وكفاية تسويف ولجلجة بقي


                يلا لم يأن لك


                لا بل آن

                قولها من أعماق قلبك بلي قد آن



                طيب يا تري إيه الحاجات اللي هنتزود بيها

                سبل التزودبتاعتنا هي


                1_التوحيد والايمان

                2_اليقين

                3_التقوى

                4_
                الإخلاص

                5_الخبيئه

                6_الصبر


                فاما التوحيد والايمان

                حلاوة الايمان دي بقي اعظم زاد في هذه الرحله , ومش هيشعر بحلاوة الإيمان دي

                إلاليه نصيب من معرفة ربنا

                يعني تبقي عارف ربنا وموحد في عبادتك


                يعني واحد مش بيفكر في نعم ربنا ولا حاسس بفضل ربنا عليه إزاي يشعر بلذه الإيمان



                لكن واحد مستشعر فضل ونعم ربنا علطول وخايف من ربنا وبيطيعه أكيد بإذن الله قلبه هيبقي مليان إيمان





                إنت عارف في بَعْضُ الشُّيُوخِ كان بيقول : لَقَدْ كُنْت فِي حَالٍ أَقُولُ فِيهَا : إنْ

                كَانَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي هَذِهِ الْحَالِ إنَّهُمْ لَفِي عَيْشٍ طَيِّبٍ .

                وَقَالَ آخَرُ : لَتَمُرُّ عَلَى الْقَلْبِ أَوْقَاتٌ يَرْقُصُ فِيهَا طَرَبًا وَلَيْسَ فِي الدُّنْيَا نَعِيمٌ

                يُشْبِهُ نَعِيمَ الآخِرَةِ إلا نَعِيمَ الإِيمَانِ وَالْمَعْرِفَة . انتهى كلامه رحمه الله .

                يعني بجد لما تعرف ربنا حق المعرفة ويبقي قلبك مليان إيمان هتحس إنك في الجنة مش في الدنيا

                هتبقي حاسس إنك بتطير حاسس إن روحك بتحلق في السماء

                ومتنساش إن ربنا رحيم وكريم ومش هيبخل عليك لو إنت أقبلت بصدق عليه



                2_اليقين



                اليقين ده زاد مهم جداااااااااااااا وهيريحك طول الرحلة




                ليه لأنه بيحميك من قطاع الطرق علي قلبك والعقبات وإنت في


                الرحلة فتبدأ بقي مصابيح اليقين تتقد في قلبك

                وإلا هتضيع وسط العقبات دي

                فلو اليقين ملئ قلبك القلب بتاعك هيمتلئ نور وإشراق ومحبة لله وخوف منه وشكرا

                له ورضا به وتوكل عليه وإنابة لربنا

                يااااااااه كل ده

                اه والله قلبك هيكون فرحان جدااا وسعيد ومش هامه أي حاجة غير ربنا لأنه عنده

                يقين كبير

                اليقين ده

                فعلا عامل زي المصابيح اللي بتنورلك قلبك في الرحلة دي

                3_التقوي

                نيجي بقي لحاجة مهمة وهي التقوي

                لازم الواحد فينا عايش في الدنيا ومسافر في طريقه يتقي الله في السر والعلن

                لأنها السبيل الاوحد للإخلاص... وهى طاعة الله بلزوم الامر والنهي

                قال _سبحانه _ )

                بسم الله الرحمن الرحيم } وتزودوا فإنَِ خيرَ الزاد التقوي واتقون يا أولي الألباب}



                .... البقرة 197

                لأنك بكده بتثبت إنك بتحب ربنا بجد

                طيب التقوي هية إيه

                هي الخوف من الجليل ، والعمل بالتنزيل ، والقناعة بالقليل ،

                والإستعداد ليوم الرحيل )).

                وكمان تمام التقوي إن


                يتقي الله العبد حتى يتقيه من مثقال ذرة وحتى يترك بعض ما يرى أنه حلال خشية أن يكون حراما يكون حجابا بينه وبين الحرام فإن الله قد بين للعباد الذي يصيرهم إليه فقال : (فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ(7)وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ) فلا! تحقرن شيئا من الخير أن تفعله ولا شيئا من الشر أن تتقيه .



                أي حاجة يشعر إنها ممكن تكون سبيل إنها تبعده عن ربنا يعني حاجة حلال بس ممكن


                توقعه في الحرام يبعد عنها علي أد ما يقدر ويتقي ربنا في نفسه وربنا هيعوضه كتتتتير

                وخلي بالك

                ضع نصب عينيك كلمة مهمة جدا انا بتعامل مع ربنا

                الذي بيده مقاليد كل شئ

                خد بالك من كل يعني كل حاجة بيد الله سبحانه وتعالي

                ومتخافش من أي حاجة تانية

                هترضيه هيرضيك

                وده من فوايد زاد اليقين



                4_الإخلاص

                اما الاخلاص فنبأه عجيب وخطرة عظيم

                وهو زادك الرابع الذي لايصلح هذا الطريق الا به

                وهو اساس التزود ومنتهاه وحصر الوصول في المخلصين


                قال سبحانه وتعالي_

                >قال فبعزتك لاغوينهم اجمعين إلا عبادك منهم المخلصين >
                ص 82_83



                يعني سبحان الله الشيطان بيعترف إنه إلا المخلصين مش هيقدر يغويهم



                5_ الخبيئه

                إيه الخبيئه

                الخبيئة عمل صالح مفيش حد يعرفه من البشر غير ربنا

                ودي مفيدة جدا بتساعدك


                في محطات الطريق ومطباته , كما توسل الذين اووا الي الغار
                __

                فالصخرة إنزاحت عنهم بخباياهم الصالحه

                طيب زي إيه الخبيئة ممكن تكون

                زي مثلا

                صلاة الليل :

                عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله "صلى الله عليه وسلم" قال:
                (ينزل ربنا تبارك وتعالى كل ليلة إلى سماء الدنيا حين يبقى ثلث الليل الآخر فيقول:
                من يدعوني فأستجيب له من يسألني فأعطيه من يستغفرني فأغفر له).
                رواه البخاري ومالك ومسلم والترمذي وغيرهم


                .

                ـ عن بلال رضي الله عنه قال: قال رسول الله "صلى الله عليه وسلم":
                (عليكم بقيام الليل ، فإنه دأب الصالحين قبلكم ,
                وقربة إلى الله تعالى , ومنهاة عن الإثم ، وتكفير للسيئات ، ومطردة للداء عن الجسد). أخرجه الترمذي.


                يقول أحد السلف رحمه الله عنهم أن الواحد منهم كان يجعل بينه وبين ربه طاعة
                لايطلع أحد عليها مهما كلفه من جهد :

                · عن محمد بن إسحاق :

                كان ناس من أهل المدينة يعيشون لا يدرون من أين كان معاشهم ،


                فلما مات علي بن الحسين فقدوا ما كانوا يؤتون به في الليل

                .

                وعن ابن عائشة قال : سمعت أهل المدينة يقولون :
                ما فقدنا صدقة السر حتى مات علي بن الحسين.00!!
                قال ابن أبي عون: صام داوود بن أبي هند
                أربعين سنة لا يعلم به أهله ،،
                كان يحمل معه غذاءه فيتصدق به في الطريق ,, قال ابن الجوزي


                :
                فيظن أهل السوق أنه قد أكل في البيت ويظن أهله أنه قد أكل في السوق.00


                و كان أحد التابعين رحمه الله يقوم الليل كله فيخفي ذلك ،
                فإذا كان الصبح رفع صوته كأنه قام تلك الساعة.


                ان أعمال السرالصالحة لا يثبت عليها إلا الصادقون و لا يستطيعها المنافقون أبدًا،،


                وهي أشد أعمال المرء على الشيطان، فهي زينة الخلوات بين العبد وبين ربه

                ,,

                إنها عبادة في السر وطاعة في الخفاء، حيث لا يعلم بها أحد، غير الله سبحانه،


                نسأل الله تعالى أن يجعل أعمالنا كلها صالحة وان يتقبلها منا خالصة لوجهه الكريم

                ,,





                باقي الصبر في المرة القادمة نتحدث عن الصبر بإذن الله لأننا هنتكلم عنه بإستفاضة

                التعديل الأخير تم بواسطة راجية حب الرحمن; الساعة 07-09-2011, 02:27 AM. سبب آخر: تنسيق الموضوع
                وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                رضي الله عنك وأرضاك


                تعليق


                • #9
                  رد: طريقي لربنا أمشي فيه إزاي "حلقات جامدة جدا " تابعونـا

                  السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. الله يعطيكم العافيه ما شاء الله طرح جميل أختنا في الله بارك الله فيكم..
                  التعديل الأخير تم بواسطة المشتاقة لله; الساعة 03-09-2011, 07:48 AM.

                  قال الحسن البصري - رحمه الله :
                  استكثروا في الأصدقاء المؤمنين فإن لهم شفاعةً يوم القيامة".
                  [حصري] زاد المربين فى تربية البنات والبنين


                  تعليق


                  • #10
                    رد: طريقي لربنا أمشي فيه إزاي "حلقات جامدة جدا " تابعونـا

                    جزانا الله وإياكم كل خير
                    وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                    رضي الله عنك وأرضاك


                    تعليق


                    • #11
                      رد: طريقي لربنا أمشي فيه إزاي "حلقات جامدة جدا " تابعونـا

                      أرجو من مراقبات القسم تكبير الخط

                      وأعتذر عن كثرة الطلبات

                      معذرة النت عندي بطئ ويفصل فجأة

                      بارك الله فيكم
                      وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                      رضي الله عنك وأرضاك


                      تعليق


                      • #12
                        رد: طريقي لربنا أمشي فيه إزاي "حلقات جامدة جدا " تابعونـا

                        6_الصبر

                        واخر زاد الصبر .... الصبر في الطريق


                        قال رسول الله صلي الله عليه واله وسلم

                        >الســــــــفـر قــطــعـة مــن الــعــذاب<

                        ...فإذا كان بسفر الدنيا اللي بيسبب التعب والمشقة فمابالكم بقي بسفر الاخره اللي فــــــــــــيه الشدة والمشقة والنصب !!!!

                        قال تعالي >لقد خلقنا الانسان في كبد <

                        البلد:4

                        الكبد هنا له عدة وجوه



                        وهــــــــــكـــــذا نـــــــــكــــــــون اخــــــــــــوتي إنتـــــــــهــــــــيــــــنا مــــــــن ومــــــــــضـــــــــات الـــــــــســــــــير
                        إلـــــــي الله


                        سيعاد التكلم عنه بإستفاضة في المشاركة القادمة بإذن الله
                        وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                        رضي الله عنك وأرضاك


                        تعليق


                        • #13
                          رد: طريقي لربنا أمشي فيه إزاي &quot;حلقات جامدة جدا &quot; تابعونـا

                          آفات علي الطريق



                          يا تري الطريق هيكون كده من غير عقبات وآفات ممكن تقابلنا

                          بالتأكيد لأ

                          طيب تعالوا نشوف مع بعض يا تري هيه إيه الأفات دي


                          1_الخوف من وحشة التفرد

                          هي إن الواحد يبقي خايف يكون لوحده ويبقي حاسس بالغربة


                          ويبقي خايف يقع لوحده وياما بيلاقي صد كبير واللي يتريق عليه واللي يقول

                          عليه متشدد وياما بنشوف كتيييير


                          طيب تعالوا نشوف بعض السلف قالوا إيه في الموضوع ده

                          قال بعض السلف : عليك بطريق الهدي ولايضرنك قلة السالكين وإياك وطرق


                          الضلالة ولايغرنك كثرة الهالكين


                          ومن سنن الله الكونية أن أهل الحق دائما قلة .. هذا أصل ينبغي ألايفوتك



                          قال سبحانه (إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَقَلِيلٌ مَّا هُمْ)

                          وقال سبحانه وتعالي ((وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ )



                          وعلي العكس بنلاقي وصف الكثرة دايما لأهل الباطل

                          قال سبحانه : (وَمَا وَجَدْنَا لأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ وَإِنْ وَجَدْنَا أَكْثَرَهُمْ لَفَاسِقِينَ سورة الأعراف آية 102


                          وقال سبحانه : (وَمَا أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ

                          وقال سبحانه وتعالي ({وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي الأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللّهِ إِن يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ}



                          وقال سبحانه وتعالي (وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ)


                          فإياك بعد كده تخاف أو تستوحش من الطريق ولا من قلة السائرين معاك

                          فمعظم الناس هلكت ورجعت للطريق المخالف لما لقيوا الجمهرة الغالبة علي

                          عكس الطريق أو السير علي جنبات الطريق


                          فاثبت إثبت ولا تحزن أبداااا




                          الآفة التانية بقي


                          فضول الكلام والخلطة


                          تبقي بتحب تقعد مع الناس كتير وتحب تتكلم معاهم كتير فوق الحاجة


                          وخد بالك إذا لقيت نفسك بتأنس بالخلق وتستوحش الخلوة فاعلم أنك لا تصلح لله


                          يعني أبعد عن الناس

                          لأ انا مش قولت كده


                          انا قولت فوق الحاجة

                          لدرجة كمان تشعر إن حديثك معاهم أحلي من إنك تخلو مع الله


                          وكمان الإجتماع مع الناس مش بيخلو من الآفات أهون حاجة فيها إنك تتزين لهم

                          يعني إيه بقي

                          يعني تحاول تظهر بأحسن صورة وتحاول تطلع من نفسك صفات ممكن مش تكون فيك



                          وقد ذكر عن بعض أهل الحديث أنه قال: "لأن ألقى الشيطان أحب إلي من أن ألقى حذيفة المرعشي، أخشى أن أتزين له فأسقط من عين الله".


                          الآفة الثالثة :.

                          النفق المظلم

                          ممكن يصادفك في طريقك إنت وماشي نفق مظلم متعرفش تميز فيه الطريق من الطرق الأخري

                          ولو مش كان معاك مصابيح اليقين ومسالك الطريق عندك معروفة عن غيرها

                          هتضيع


                          طيب زي إيه النفق المظلم ده

                          زي الخلاف بين المسلمين

                          فلازم يكون معاك منهج صحيح وهو الكتاب والسنة

                          قال الله سبحانه:
                          {وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ} (التوبة: 100)


                          لا بد أن تنتبه إلى:{وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ}

                          فالإحسان: الرؤية، ليس مجرد الاتباع،

                          و إنما إحسان الاتباع.. والإحسان أن ترى،

                          قال صلى الله عليه وسلم: "الإحسان أن تعبد الله كأنك تراه

                          وده أول مخرج من النفق. ونعتبره المصباح الأول بتاعك

                          أما النور الثاني المخرج من هذا النفق المظلم


                          فهو إنك متشغلش نفسك بالجدال والمناقشات والردود

                          بَلِ الْإِنسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ}

                          اعرف طريقك وامضي فيه

                          وإن كان ولابد إلقي النصيحة وامشي علطول

                          فخسران أوي اللي يتشغل بالناس عن نفسه

                          وأخسر منه اللي يتشغل بنفسه عن الله

                          فلازم تعرف كشافات الطريق ازاي

                          علشان تخرج من الظلام ده بسلام


                          ******

                          الآفة الرابعة

                          جسر علي الطريق (الإبتلاء )

                          والجسر ده لازم كله يعبره في كل زمان ومكان مدام هتبقي ماشي في طريق

                          ربنا وإنت فطريقك لازم يقابلك الجسر ده

                          عارف ليه علشان معدنك يظهر

                          ياتري إنت بتحب ربنا بجد بتعبده علشان هو ربنا وحبه مالك قلبك

                          ولاياتري لو حصلت حاجة وحشة تنتكس وترجع وتقول ليه يارب وانا

                          عملت إيه وسويت إيه


                          ربنا قال في كتابه العزيز

                          {أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ (*) وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ}
                          (العنكبوت: 2،3)


                          لاااااااااازم الإبتلاء

                          وكل واحد مش زي التاني في الإبتلاء

                          كل واحد حسب إيمانه

                          كل مايزيد الإيمان كل مايزيد الإبتلاء

                          إيه

                          أيوه

                          وقد روى الترمذي في ذلك عَنْ مُصْعَبِ بْنِ سَعْدٍ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَيُّ النَّاسِ أَشَدُّ بَلاَءً؟ قَالَ: "الأَنْبِيَاءُ، ثُمَّ الأَمْثَلُ فَالأَمْثَلُ، فَيُبْتَلَى الرَّجُلُ عَلَى حَسَبِ دِينِهِ، فَإِنْ كَانَ دِينُهُ صُلْبًا اشْتَدَّ بَلاَؤُهُ، وَإِنْ كَانَ فِي دِينِهِ رِقَّةٌ ابْتُلِيَ عَلَى حَسَبِ دِينِهِ، فَمَا يَبْرَحُ الْبَلاَءُ بِالْعَبْدِ حَتَّى يَتْرُكَهُ يَمْشِي عَلَى الأَرْضِ مَا عَلَيْهِ خَطِيئَةٌ". قال أبو عيسى الترمذي: هذا حديث حسن صحيح.


                          ثانية مش معني الكلام ده الواحد يقلل من إيمانه

                          لأ يعني مثلا واحد إيمانه يعني لسة في بداية الطريق يبقي الإبتلاء بسيط يكون

                          قادر إنه يصبر عليه بإذن الله

                          واحد تاني اللهم بارك إيمانه قوي حب ربنا متملك قلبه

                          لما يحصل الإبتلاء عارف بيبقي حاسس بإيه ببلسم علي قلبه

                          لأن إيمانه بالله مش مخليه شايف إنه حاجة وحشة

                          أو حاسس برحمة ربنا برده في كل وقت

                          ومن أحب الله رأي كل شئ جميل

                          ويعلم إن تدابير ربنا كلها خير ليه

                          وفي كلا الحالتين الإبتلاء بيزيد من قربك من ربنا لأنك بتلجئ لربنا بخطوع
                          وتذلل أكبر

                          ومثال لكده لما الراهب قال للغلام اللي كان مؤمن بالله في قصة أصحاب

                          الأخدود : أنت اليوم أفضل مني وستبتلي وفعلا كان إبتلاءه عظيم سبحان الله


                          .. وقيل للشافعي: أحب إليك أن يمكن الرجل أو يبتلى؟ فقال: لا يمكّن حتى يبتلى.

                          يعني إنت علشان تكون متمكن وتكون قوي لااااااااااازم الإبتلاء مش هتكون

                          متمكن من غير إبتلاء


                          ولازم نصبر ونحتسب الأمر عند ربنا ونرضي عن الله لأنه جسر الوصول

                          أنا مش قصدي الإحباط بالكلام ده


                          زي ما قولنا


                          الإبتلاء ليه حكمة جميلة أوي


                          طيب إيه هي الحكمة دي


                          السبب الأول : التنقية


                          مش أي حد يقول آمنت وبحب ربنا لازم دليل وهو صبره وإحتسابه وعمله

                          اللي هيصدق علي كده

                          وعلشان يظهر المسلم المؤمن من المنافق مصداقًا لقوله تعالى: {وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الكَاذِبِينَ} [العنكبوت: 3].



                          السبب التاني: التربية

                          فالله يريد لهذه الأمة أن تقود العالمين، وحمل الأمانة بحاجة إلى رجال من نوع خاص، تمرسوا على شتى أنواع المصاعب. وقيادة العالمين تحتاج إلى طراز فريد لا يهتز أمام العواصف ولا يرضخ أمام الأهوال.
                          والابتلاء يربي الصف المؤمن فيجعله يُعلي قدر الله ويستهين بأعدائه لأن الإبتلاء برنامج تدريبي متدرج للمؤمنين، يرتفع بمستواهم يومًا بعد يوم، وكلما عظمت مهام المؤمن ازداد بلاؤه فيزداد إعداده، تمامًا مثل الذهب حين توقد النار من تحته، فإنه سرعان ما يخرج أنقى مما كان.



                          السبب الثالث : التزكية

                          وهي التطهير من الذنوب والخطايا فالابتلاء يُكفر الذنوب ويرفع الدرجات، وأحيانًا يحب الله عبدًا ويريد أن يرفعه إلى درجة عالية، وهذه الدرجة لا يبلغها بعمله، فيكون أن يبتليه الله يصبر فيبلغ الدرجة العالية.


                          وقد روى البخاري عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّقَالَ: "مَا يُصِيبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلاَ وَصَبٍ وَلاَ هَمٍّ وَلاَ حُزْنٍ وَلاَ أَذًى وَلاَ غَمٍّ حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا إِلاَّ كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا مِنْ خَطَايَاهُ".



                          يقول ابن القيم:
                          "وإن تأملت حكمته – سبحانه تعالى – فيما ابتلى به عباده وصفوته بما ساقهم

                          به إلى أجلّ الغايات، وأكمل النهايات التي لم يكونوا يعبرون إليها إلا على جسر

                          من الابتلاء والامتحان، وكان ذلك الجسر لكماله كالجسر الذي لا سبيل

                          لعبورهم إلى الجنة إلا عليه، وكان ذلك الابتلاء والامتحان عين المنحة في

                          حقهم والكرامة، فصورته صورة ابتلاء وامتحان، وباطنه فيه الرحمة والنعمة،

                          فكم لله من نعمة جسيمة، ومنّة عظيمة، تجنى من قطوف الابتلاء والامتحان"

                          لكن مش معني الكلام ده برده نتمني الإبتلاء الرسول عليه الصلاة والسلام

                          نهانا عن تمني الإبتلاء وطلب منا أن نسأل الله العفو والعافية

                          لأن الإنسان ممكن ميقدرش يستحمله

                          طيب هو الإبتلاء ده ليه خصائص ومميزات

                          اه ليه

                          زي ما المسلم علطول ودائم علي عبادة ما

                          :{قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ}

                          زي كده الإبتلاء يكون شعوره إتجاهه ، يدوم معه في كل حركاته وسكناته،

                          لغاية ما تبقي نية الإبتلاء دي علطول معاك محتسب أجرها عند السميع البصير


                          {الَّذِي يَرَاكَ حِينَ تَقُومُ (*) وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ} (الشعراء: 218- 219)

                          والجسر ده مش سهل جسر خطير لأن كثير من السالكين قواهم ضعفت

                          ورجعوا وتركوا الطريق



                          طيب في كمان جسر خطير وإبتلاء قوي هو نفسك !!!

                          النفس دي جبل عظيم اوي وشاق في طريق السير الي الله

                          وطبعا لازم تصعد الجبل ده لأخره

                          ولكن ممكن صعود الجبل ده يكون شاق وممكن يكون سهل وإنه يسير على

                          من يسّره الله عليه.

                          والجبل ده بقي مليان بالعواقع لكن متخافش إحنا معانا مصابيح

                          فاكرين الزاد اللي قولنا عليه

                          الزاد ده هي المصابيح اللي هتنورلك الطريق وهتخليه سهل بإذن الله

                          عرفت فايدة الزاد لو بنيته صح هترتاح جدااااااا

                          للأسف لوجهزت الزاد ده كويس العوائق دي هتقضي عليك

                          ده إيه وكمان الشيطان يجي يقولك الجبل ده صعب ويخوفك منه بقي ده


                          حاجة مفيش منها إتنين ده انت هتموت مش هتقدر تعمل كل اللي نفسك فيه

                          ده حاجة خنيقة

                          فتضعف عزيمتك فترجع للأسف

                          لكن المعصوم من عصمه الله

                          وكل ما ترتقي في الجبل ده كل ماتزيد صيحات المخوف وتحذيره

                          ولكن تخطيت مخاوفه وتحذيراته دي وبلغت جزء كويس من الجبل ده كل

                          المخاوف هتتحول لأمن ويبقي المسير سهل جدا وعوارض الطريق وعقباته

                          هتزال مش هتبقي حاسس بيها أصلا

                          وهيلاقي طريق جميل جداااا وعليه الأعلام وفيه الإقامات وده لركب الرحمن

                          فبين العبد وبين السعادة والفلاح: قوة وعزيمة، وصبر ساعة وشجاعة نفس،

                          وثبات قلب، والفضل بيد الله يؤتيه من يشاء. والله ذو الفضل العظيم"

                          فالنفس نعوذبالله منها أمارة بالسوء بتدعوك للمهالك طامحة للشهوات

                          علشان كده هي برده جسر لازم نتخطاه

                          ** جاء رجل إلى أبي علي الدقاق، فقال: قد قطعت إليك مسافة،

                          فقال: " ليس هذا الأمر بقطع المسافات، فارق نفسك بخطوة وقد

                          حصل لك مقصود "ا.هـ , لو عرفت منك نفسك التحقيق لسارت
                          معك في أصعب مضيق، لكنها ألفت التفاتك، فلما طلبت قهرها
                          فاتك، هلا شددت الحيازم، وقمت قيام حازم، وفعلت فعل عازم،

                          وقطعت على أمر جازم، تقصد الخير ولكن ما تلازم

                          لاااااااااازم تعبر جسر نفسك شهواتها .. ملزاتها.. وآمالها لازم تعبر مرحلة

                          "نفسي وما تشتهي"علشان توصل عن طريق جسر نفسك لما يرضي ربك

                          ويزيدك بصيرة في الأمر قول ابن القيم – رحمه الله في طريق الهجرتين:

                          "وكلما سكنت نفسه من كلال السير ومواصلة الشد والرحيل، وعدها قرب

                          التلاقي وبرد العيش عند الوصول، فيحدث لها ذلك نشاطا وفرحا وهمة. فهو

                          يقول: يا نفس أبشري فقد قرب المنزل ودنا التلاقي، فلا تنقطعي في الطريق

                          دون الوصول، فيحال بينك وبين منازل الأحبة، فإن صبرت وواصلت السير

                          وصلت حميدة مسرورة جزلة، وتلقتك الأحبة بأنواع التحف والكرامات،


                          وليس بينك وبين ذلك إلا صبر ساعة، فإن الدنيا كلها لساعة من ساعات


                          الآخرة، وعمرك درجة من درج تلك الساعة، فالله الله لا تنقطعي في المفازة،

                          فهو – والله – الهلاك والعطب لو كنت تعلمين

                          فلو تعبت ذكرها بالأحباب والكرمات اللي هتتنعم بيها وخوفها بالأعداء

                          اللي خلفها والعذاب والإهانه وأنواع البلاء

                          فلو رجعت هترجع لأعدائها

                          ولو كملت المسير هتروح لأحبابها

                          ولووقفت أعدائها هيوصلوا ليها

                          فلازم تختار حاجة من التلاتة

                          وخلي سائق نفسك حديث الأحبة

                          وهاديها ودليلها معرفتهم

                          غذاءها وشرابها ودواءها وصدق ودادهم وحبهم

                          ومتخافش لو كنت لوحدك ومش يغرك كثرة الهالكين

                          قولها خلاص هانت هانت وانا الكسبان بإذن الله

                          فيا قرة عين اللي يعمل كده ويا فرحته لما يقول {قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ (*) ِبمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ} (يس: 26-27)

                          ومش تستوحش بطء سير النفس وكثافة طبعها لما تدمن السير وتواظب عليه

                          هتوصل للمنزل وهتذوب كل الخبائث والأدران

                          فهتظهر الهمة وهتتحول الوحشة لأنس

                          هذا هو جسر النفس.. البلاء الأكبر.. والعائق الأشد.. يشبه
                          الجسر المعلق الذي لا جوانب له يستند عليها السائر... فهو
                          خطر جدا لابد عند المرور عليه من التركيز والهدوء.. والتيقظ

                          والانتباه لكل حركة يد ونقلة رجل.. وإلا.. فالسقوط
                          التعديل الأخير تم بواسطة راجية حب الرحمن; الساعة 07-09-2011, 02:37 AM.
                          وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                          رضي الله عنك وأرضاك


                          تعليق


                          • #14
                            رد: طريقي لربنا أمشي فيه إزاي &quot;حلقات جامدة جدا &quot; تابعونـا

                            جزاكم الله خيرا كثيرا
                            نسأل الله ان يرزقنا معرفته الحق بحق وان يوصلنا اليه كما يحب ويرضى
                            الخط تمام اختنا بارك الله فيكم
                            " حَسبُنا الله سَيُؤتِينا الله مِن فضْلِه إنّا إلَى الله رَآغِبُونَ"
                            يقول عن هذه الآية الشيخ / صآلح المغآمسي ..إنها دُعــآء المُعجِزات، ويقول: والله متى ما دعوت الله بصدق وكنت في مأزق إلا وجاء الفرج من حيث لا أعلم،، وقال ابن باز رحمه الله: مادعوت بهذا الدعاء بعد التشهد الأخير. في أمر عسير إلا تيسّر

                            تعليق


                            • #15
                              رد: طريقي لربنا أمشي فيه إزاي &quot;حلقات جامدة جدا &quot; تابعونـا

                              جزانا الله وإياكم كل خير

                              وبارك الله فيكم
                              وآآآآه يا أبي بكر هل لي من لقياك نصيب
                              رضي الله عنك وأرضاك


                              تعليق

                              يعمل...
                              X